Anotācija

24-TA-2481: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumos Nr. 1248 "Noteikumi par mantojuma apliecību paraugiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir salāgot regulējumu ar grozījumiem Notariāta likumā un grozījumiem Civillikumā, kas pilnveidots mantojuma tiesību reformas ietvaros un stāsies spēkā 2025. gada 1. janvārī.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Noteikumu projektā noteiktajam regulējumam nepieciešams stāties spēkā vienlaikus ar attiecīgajiem grozījumiem Notariāta likumā un Civillikumā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Notariāta likuma 284. un 316. pants noteic, ka, atzīstot mantošanas iesniegumu par pamatotu, zvērināts notārs taisa notariālo aktu par apstiprināšanu mantojuma tiesībās pēc likuma (mantojuma apliecību) vai notariālo aktu par pēdējās gribas rīkojuma akta stāšanos likumīgā spēkā (mantojuma apliecību) un tajos norāda likumā noteiktu informāciju.
Vienlaikus Notariāta likuma 319. pants paredz, ka mantojuma apliecību paraugus apstiprina Ministru kabinets. Attiecīgi Ministru kabineta 2003. gada 5. novembra noteikumi Nr.  248 "Noteikumi par mantojuma apliecību paraugiem" noteic mantojuma apliecību paraugus: apliecību par laulātā mantas daļu, mantojuma apliecību (par tiesībām uz mantojumu pēc likuma) un mantojuma apliecību (aktu par pēdējās gribas rīkojuma akta stāšanos likumīgā spēkā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar grozījumiem Notariāta likumā, kas stāsies spēkā 2025. gada 1. janvārī noteikts, ka mantojuma apliecībās - notariālajā aktā par apstiprināšanu mantojuma tiesībās pēc likuma un par pēdējās gribas rīkojuma akta stāšanos likumīgā spēkā papildus jau esošajai informācijai norādāma informācija par nedzēstajām kreditoru pretenzijām.
Tāpat arī šie grozījumi paredz, ka mantojuma apliecībā iekļauj piezīmi par to, ka mantojuma apliecība ir par pamatu atvietojamu lietu dalīšanai atbilstoši Civillikuma 734. pantam.
Turklāt grozījumi Civillikumā paredz, ka tiek dzēstas ne tikai nepieteiktās kreditoru pretenzijas, bet arī precizē, ka saistību tiesības, kas netiek pieteiktas kā pretenzijas sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā, izbeidzas. Tāpat grozījumi paredz, ka sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā nepieteiktās mantinieku tiesības arī tiek dzēstas.
Vienlaikus grozījumi Civillikumā izslēdz no likuma jēdzienu "mantot ar inventāra tiesību".
Ņemot vērā minēto, nepieciešams mantojuma apliecības papildināt ar šajos likumos noteikto papildu informāciju.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz papildināt mantojuma apliecības - notariālo aktu par apstiprināšanu mantojuma tiesībās pēc likuma un par pēdējās gribas rīkojuma akta stāšanos likumīgā spēkā ar informāciju par nedzēstajām kreditoru pretenzijām; ar informāciju, ka arī saistību tiesības, kas netiek pieteiktas kā pretenzijas sludinājumā par mantojuma atklāšanos noteiktajā termiņā, izbeidzas; ar piezīmi par nepieteikto mantinieku tiesību dzēšanu, kā arī ar piezīmi par to, ka mantojuma apliecība ir par pamatu atvietojamu lietu dalīšanai. Vienlaikus no mantojuma apliecības - notariālā akta par apstiprināšanu mantojuma tiesībās pēc likuma tiek svītrots jēdziens "inventāra tiesība".
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Notariāta likumu mantojuma lietu pabeidz, izsniedzot mantojuma apliecību, vai izbeidz, izsniedzot aktu par mantojuma lietas izbeigšanu. Mantojuma apliecību paraugi noteikti likumiskajai mantošanai un testamentārajai mantošanai. Tāpat mantojuma apliecības paraugs noteikts apliecībai par laulātā mantas daļu, lai gan tā nav standarta mantojuma apliecība. Vienlaikus Notariāta likums definē prasības, kādas iekļaujamas aktā par mantojuma lietas izbeigšanu, bet paraugs tam pašreiz nav noteikts.
Ņemot vērā minēto, uzskatāms, ka arī aktam par mantojuma lietas izbeigšanu nosakāms paraugs, lai praksē šie notariālie akti būtu vienota parauga.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts papildina mantojuma apliecību paraugus ar ceturto paraugu, proti, notariālo aktu par mantojuma lietas izbeigšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā to, ka Noteikumu projekts tikai papildina ar Notariāta likumā noteikto informāciju jau esošos mantojuma apliecību paraugus, apstiprina akta par mantojuma lietas izbeigšanu paraugu, kurā iekļaujamās informācijas apjoms arī ir noteikts Notariāta likumā, kā arī šos aktus taisa un izsniedz tikai zvērināti notāri, nevienas institūcijas viedoklis nevar ietekmēt šo aktu paraugus un attiecīgi sabiedrības līdzdalību veikt nav nepieciešams.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • zvērināti notāri

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk