Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 27. aprīlī plkst. 00.00 (naktī no 26. uz 27. aprīli) uzsāks eParaksta sistēmu migrāciju uz jaunu tehnoloģisko platformu un tā ilgs aptuveni diennakti. Līdz ar pāreju uz jaunu tehnoloģisko platformu, eParaksta lietotājiem 27. aprīlī būs ierobežota eParaksta rīku darbība, bet pēc darbības atsākšanas visiem eParaksts mobile lietotājiem būs jāizveido jauna eParaksta parole. Tā kā darbu laikā nebūs pieejami eParaksta pakalpojumi, aicinām ieplānot veikt darbības sistēmās un dokumentu parakstīšanu savlaicīgi, jo 27. aprīlī organizācijas sistēmās e-Identitātes apliecināšana un parakstīšana nebūs iespējama. Vairāk informācijas eparaksts.lv portālā.
22-TA-378: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 3. jūlija noteikumos Nr. 392 "Kārtība, kādā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma subjekts veic klienta neklātienes identifikāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru Kabineta 2018.gada 6.jūlija noteikumos Nr.392 “Kārtība, kādā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma subjekts veic klienta neklātienes identifikāciju”” (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas, lai veicinātu uz riska novērtējuma balstītas pieejas īstenošanu klienta identifikācijā. Tāpat Noteikumu projekts paredz precizēt Noziedzīgi iegūtu līdzekļa legalizācijas un terorisma un prolifēracijas finansēšanas novēršanas likuma (turpmāk – Likums) subjekta pienākumu klienta identifikācijai izmantot Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumā noteikto nacionāls elektroniskās identifikācijas līdzekli klienta neklātienes identifikācijai (Noteikumu projekta 7.punkts).

 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Kopš Ministru kabineta 2018. gada 3. jūlija noteikumu Nr. 392 "Kārtība, kādā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas likuma subjekts veic klienta neklātienes identifikāciju" (turpmāk – Noteikumi) spēkā stāšanās mainījies Likuma regulējums attiecībā uz neklātienes klientu identifikāciju, kā arī mainījies nacionālais noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riska profils, kas rada nepieciešamību pārskatīt Likuma subjekta pienākumus attiecībā uz klienta neklātienes identifikāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumi tika izstrādāti un stājās spēkā 2018.gadā. Laikā kopš Noteikumu spēkā stāšanās būtiski attīstījušies neklātienes identifikācijai izmantojamie tehniskie rīki, Likuma regulējums attiecībā uz neklātienes klientu identifikāciju, veicināta Likuma subjektu un klientu izpratne par neklātienes identifikācijas rīkiem, kā arī mainījies nacionālais noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riska profils.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nosacījumi attiecībā uz klienta identifikāciju Noteikumos ir pamatā noteikumos balstīti un ierobežo Likuma subjekta tiesības piemērot pasākumus atbilstoši tā identificētajam riska līmenim. Virzīšanās uz riskos balstītu noteikumu piemērošanu paredz mazināt formālu pieeju sadarbībā ar klientiem. Riskos balstītas pieejas īstenošana nodrošina, ka formālās prasības tiek piemērotas atbilstoši izvērtētam un pamatotam risku līmenim, piemērojot klienta identifikācijai un izpētei tādas prasības, kas pēc būtības ir lietderīgas un samērīgas.
 
Risinājuma apraksts
1. 2019.gada 29.jūnijā stājās spēkā grozījumi Likumā, kas papildināja Likuma nosaukumu un paplašināja terminu lietojumu Likumā, ietverot tajā terminu “proliferācija”. Noteikumu projekts paredz atbilstoši precizēt Noteikumu nosaukumu un tajā lietoto terminoloģiju (Noteikumu projekta 1.-6., 12.punkts).

2. Noteikumu 7.1.apakšpunktā tiek lietoti termini “elektroniskais paraksts” un “elektroniskā identifikācija”, kā risinājumi Eiropas Parlamenta un Padomes 2014.gada 23.jūlija regulas (ES) Nr. 910/2014 par elektronisko identifikāciju un uzticamības pakalpojumiem elektronisko darījumu veikšanai iekšējā tirgū un ar ko atceļ Direktīvu 1999/93/EK (eIDAS) izpratnē. Skaidrākai minēto risinājumu definēšanai, Noteikumu projekts paredz nodalīt šos identifikācijas risinājumu veidus, apzīmējot tos precīzākā terminoloģijā, nemainot pēc būtības, vienlaikus nodrošinot atbilstību Fizisko personu elektroniskās identifikācijas likumā lietotajiem terminiem attiecībā uz nacionālajiem identifikācijas līdzekļiem (Noteikumu projekta 7.punkts).

3. Praksē iespējami gadījumi, kad personas foto un dokumenta foto tiek fiksēts ar video risinājumu, tomēr tā nav uzskatāma par videoidentifikāciju, bet gan par atsevišķu veidu, kā iegūt attiecīgos personu apliecinošā dokumenta uzņēmumus – fiksējot to videoierakstā. Tāpat Noteikumu projekts paredz precizēt terminoloģiju, nošķirot ekrānuzņēmumu no fotouzņēmuma (Noteikumu projekta 8.punkts).

4. Noteikumu projekts paredz noteikt, ka video saruna ar klientu, kurā viņam tiek uzdoti dažādi papildu jautājumi, nav uzskatāma par videoidentifikāciju. Šāda papildus intervija ir uzskatāma par palīgrīku klienta izpētes veikšanai. Identifikācijai tiek izmantotas citas metodes, piemēram, e-paraksts, bet video saruna ir risinājums, kurā klients veic parakstīšanos un/vai atbild uz jautājumiem par darījuma attiecību būtību u.c. Neparedzot šādu skaidrojošu normu, var rasties pamats izpratnei, ka šāda video saruna, kas var ilgt līdz pat stundai, nedrīkst būt pārtraukta pat dažas sekundes. Videoidentifikācija kā metode (veidota pēc Federālās Finanšu sektora uzraudzības iestādes (BaFin) cirkulāra pamata) ir tehniski komplicēta, norit īsu brīdi, un tādēļ to nedrīkstētu jaukt ar video kā intervijas formu (Noteikumu projekta 10.punkts).

5. Noteikumu 12.punktā paredzēta virkne ierobežojumu, kuros klienta neklātienes identifikācija nevar tikt veikta, izmantojot Noteikumu 7.3. un 7.4.apakšpunktā paredzētos identifikācijas risinājumus. 2021.gada 12.jūlijā stājās spēkā grozījumi Likumā, kas paredzēja no tā izslēgt 23.panta otro daļu, kurā tika definēti gadījumi, kuros Likuma subjektiem ir pienākums veikt klienta identifikāciju, tikai klientam personīgi piedaloties identifikācijas procedūrā klātienē. Minētā grozījuma mērķis bija noteikt, ka klienta identifikācijas metodes izvēle tiek balstīta uz Likuma subjekta veiktu risku novērtējumu, veicinot uz risku novērtējumu balstītas pieejas īstenošanu sadarbībā ar klientiem. Noteikumu projekts paredz, ka neklātienes identifikācijas risinājumi, kas paredzēti Noteikumu 7.3. un 7.4. apakšpunktā, nav piemērojams tikai gadījumos, ja klients vai patiesais labuma guvējs ir saistīts ar augsta riska trešo valsti vai zemu nodokļu vai beznodokļu valsti vai teritoriju, kā arī citos gadījumos, balstoties uz Likuma subjekta veiktu risku novērtējumu. Par augsta riska trešajām valstīm uzskatāmas valstis, kas ietvertas Eiropas Savienības un Finanšu darījumu darba grupas (FATF) augsta riska trešo valstu sarakstā. Šīm valstīm noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas režīmos ir stratēģiskas nepilnības, kas rada būtiskus draudus starptautiskajai finanšu sistēmai. Savukārt zemu nodokļu vai beznodokļu valstu uzskaitījums ietverts 2020.gada 17.decembra Ministru kabineta noteikumos Nr.819 “Noteikumi par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm un teritorijām”. Likuma subjekts, balstoties uz risku novērtējumu, savās iekšējās procedūrās var paredzēt arī citus gadījumus un risku paaugstinošos faktorus, kuriem iestājoties, tiek veikta klienta identifikācija tikai klātienē. Riskos balstīta pieeja paredz, ka katrs Likuma subjekts savus riskus vērtēs individuāli, bet uzraudzības iestāde tos varēs pārbaudīt. Balstoties uz Likuma subjekta veikto risku novērtējumu, Likuma subjektam jāņem vērā klienta un tā patiesā labuma guvēja saistība ar paaugstināta riska jurisdikciju (Likuma 11.1 panta trešās daļas 2. punkts). Likuma subjektam, konstatējot klienta vai tā patiesā labuma guvēja saistību ar  valsti un teritoriju, pret kuru Apvienoto Nāciju Organizācija, Amerikas Savienotās Valstis vai Eiropas Savienība ir noteikusi finanšu vai civiltiesiskus ierobežojumus, balstoties uz risku novērtējumu būtu jālemj par piemērojamiem attālinātās identifikācijas pasākumiem, ievērojot Noteikumu 12. punktā paredzētos ierobežojumus.” (Noteikumu projekta 11.punkts).

6. Noteikumu projekts paredz precizēt Noteikumu 13.2. apakšpunktu, nosakot, ka Likuma subjekts iegūst pietiekamus klienta identifikācijas datus, kas norādīti Likumā,  saskaņā ar tā iekšējās kontroles sistēmā noteikto (Noteikumu projekta 13.punkts).

7. Gadījumos, kad Likuma subjekts izvēlējies īpaši drošu identifikācijas risinājumu, izmantojot Noteikumu 10.1 punktā, 7.1. vai 7.2.apakšpunktā noteiktās metodes, tad video un audio faila saglabāšana prasa būtiskus resursus, glabājot apjomīgus audio un video failus par lielu klientu skaitu. Noteikumu projekts paredz kompensējošu pasākumu, nosakot, ka, gadījumos, kad videoidentifikācija tiek izmantota kā papildus identifikācijas metode (papildus Noteikumu 7.1. apakšpunktā minētajai metodei), videostraumēšanas un audiostraumēšanas materiālus Likuma subjekts var neglabāt. Šādos gadījumos Likuma subjekts glabā tikai personas un viņas uzrādītā personu apliecinošā dokumenta attēlu (Noteikumu projekta 14.punkts).

8. Noteikumu projekts paredz precizēt Noteikumu 17.punktu, vienkāršojot identifikācijas procesa dokumentāciju un nosakot, ka Likuma subjekts nodrošina iespēju atlasīt informāciju par klientiem, kas identificēti neklātienes procedūrā, kas pēc būtības jau ietver pienākumu nodrošināt, ka identifikācijas process ir dokumentēts un informāciju par klientiem ir iespējams atbilstoši atlasīt (Noteikumu projekta 15.punkts).
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Likuma subjektu klienti
Ietekmes apraksts
Virzīšanās uz riskos balstītu noteikumu piemērošanu paredz mazināt formālu pieeju sadarbībā ar klientiem. Līdz ar to Likuma subjektu klientiem, t.sk. tādiem, kuriem piemērojama padziļināta klienta izpēte, būs iespēja identificēt sevi attālināti (neklātienē). Pieaugs to fizisko personu skaits, kas identifikāciju varēs veikt attālināti, kā arī samazināsies sniedzamās informācijas apjoms. 
 
Juridiskās personas
  • Likuma subjekti un to klienti
Ietekmes apraksts
Virzīšanās uz riskos balstītu noteikumu piemērošanu paredz mazināt formālu pieeju sadarbībā ar klientiem. Līdz ar to Likuma subjektu klientiem, t.sk. tādiem, kuriem piemērojama padziļināta klienta izpēte, būs iespēja identificēt sevi attālināti (neklātienē). Pieaugs to juridisko personu un juridisko veidojumu skaits, kas identifikāciju varēs veikt attālināti, kā arī samazināsies sniedzamās informācijas apjoms. 
Vienlaikus Likuma subjektiem tiks paplašinātas iespējas veikt neklātienes identifikāciju klientiem, balstoties uz to veiktu risku novērtējumu, iegūt un glabāt informāciju atbilstoši samērīgai procedūrai. 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Tiks atvieglota tirgus dalībnieku sadarbības uzsākšana ar Likuma subjektiem, kā arī Likuma subjektiem atvieglots klienta identifikācijas process, paredzot plašākas iespējas piemērot neklātienes identifikācijas risinājumus, balstoties uz riska novērtējumu.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

-

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

-

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Finanšu nozares asociācija
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/5a9746fa-9495-468e-b116-76203fe5eeaf

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības procesā viedokļi netika saņemti. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi