Anotācija

25-TA-1919: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumos Nr. 1250 "Noteikumi par valsts nodevu par īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi noteikumos izstrādāti, lai risinātu jautājumu par valsts nodevas zemesgrāmatā par otrās kārtas hipotēku nepiemērošanu, kā arī noteiktu atbrīvojumu pašvaldībai attiecībā uz bezmantinieku mantas iegūšanu atbilstoši grozījumiem Civillikuma 416. panta pirmajā daļā, kas stājušies spēkā iepriekš.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai uzlabotu nosacījumus kredītiestāžu uzņēmumiem izsniegto kredītu refinansēšanai, samazinot administratīvos šķēršļus, t.sk., nepiemērotu valsts nodevu par otrās kārtas hipotēku, paredzēts papildināt Ministru kabineta 2009. gada 27. oktobra noteikumu Nr. 1250 "Noteikumi par valsts nodevu par īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā" (turpmāk – MK Noteikumi Nr. 1250) normas. Tāpat atbilstoši grozījumiem Civillikumā un Pašvaldību likumam, paredzēts precizēt MK noteikumu Nr. 1250 normu, kas patreiz noteic atbrīvojumu no nodevas samaksas valstij.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar MK Noteikumu Nr. 1250 14. punktu valsts nodevu par ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā nosaka 0,1 % apmērā no aizdevuma līguma summas vai līgumā, no kura izriet ar ķīlu nodrošinātā saistība, noteiktās galvenā prasījuma summas (euro). Tādējādi arī gadījumos, kad mainās vismaz viens kreditors pārkreditācijas gadījumā vai refinansējot saistību pie tā paša kreditora ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, par jauno hipotēku, kuras darījums paredz iepriekšējās hipotēkas dzēšanu, maksājama tāda pat valsts nodeva.
Tāpat jau iepriekš, 2023. gada 1. janvārī, tika stājies spēkā Pašvaldību likums un grozījumi Civillikumā (Latvijas Republikas Saeimā pieņemts 2022. gada 13. oktobrī), ar ko noteikts, ka pašvaldībai (valsts vietā) likumā noteiktajos gadījumos piekrīt nekustamie īpašumi, kas atzīti par bezmantinieka un bezīpašnieka mantu (dzīvojamā māja, dzīvokļa īpašums vai to domājamās daļas, kas noteiktā kārtībā ir atzītas par bezmantinieka vai bezīpašnieka mantu). Vienlaikus formāli nepieciešams veikt arī atbilstošu grozījumu MK noteikumos Nr. 1250, lai analoģiski kā tas notiek gadījumā, kad mantu iegūst valsts, tieši noteiktu, ka arī pašvaldībai piemērojams atbrīvojums no nodevas samaksas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru prezidentes E. Siliņas vadībā tika rīkotas refinansēšanas darba grupas sēdes ar mērķi rast risinājumus šķēršļu mazināšanai uzņēmumiem izsniegto kredītu refinansēšanai, proti, lai uzlabotu nosacījumus kredītiestāžu uzņēmumiem izsniegto kredītu refinansēšanai, tajā skaitā, administratīvo šķēršļu mazināšanā. Cita starp tika konstatēta nepieciešamība izvērtēt iespēju nepiemērot valsts nodevu par otrās kārtas hipotēku.
Izvērtējot šādu priekšlikumu, tam tika gūts atbalsts. Proti, gadījumos, kad mainās vismaz viens kreditors pārkreditācijas gadījumā vai refinansējot saistību pie tā paša kreditora ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, par jauno hipotēku, kuras darījums paredz iepriekšējās hipotēkas dzēšanu, maksāja tādu pat valsts nodevu, kā par jaunu hipotēku, tas ir - 0,1 % apmērā no aizdevuma līguma summas vai līgumā, no kura izriet ar ķīlu nodrošinātā saistība, noteiktās galvenā prasījuma summas (euro), neskatoties uz to, ka nereti nodrošinājums ir par krietni mazāku summu nekā aizdevums. Attiecīgi personai rodas ļoti lielas izmaksas, kas var kavēt pašas refinansēšanas norisi.
Turklāt MK Noteikumu Nr. 1250 15. punkts paredz, ka valsts nodevu par ķīlas tiesību grozījuma nostiprināšanu zemesgrāmatā nosaka 0,1 % apmērā no summas (euro), par kādu tiek palielināta aizdevuma summa.
Ņemot vērā minēto, secināts, ka nepieciešams izdarīt grozījumus MK Noteikumos Nr. 1250, lai paredzētu, ka arī gadījumos, kad mainās vismaz viens kreditors pārkreditācijas gadījumā vai refinansējot saistību pie tā paša kreditora ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, par jauno hipotēku, kuras darījums paredz iepriekšējās hipotēkas dzēšanu, valsts nodeva maksājama 0,1 % apmērā no summas (euro), par kādu tiek palielināta aizdevuma summa līdzīgi kā ir paredzēta valsts nodeva par ķīlas tiesību grozījuma nostiprināšanu zemesgrāmatā.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka, mainoties vismaz vienam kreditoram pārkreditācijas gadījumā vai refinansējot saistību pie tā paša kreditora, par jauno hipotēku, kuras darījums paredz iepriekšējās hipotēkas dzēšanu, nosaka nodevu 0,1 % apmērā no summas (euro), par kādu tiek palielināta jaunā aizdevuma līguma summa. Tādējādi šie grozījumi pozitīvi ietekmēs personas, kuras vēlēsies pārkreditēt vai refinansēt saistību šajos gadījumos, jo tām būs jātērē mazāk finanšu līdzekļu šo procesu īstenošanai.
Problēmas apraksts
Lai gan spēkā stājušies grozījumi Civillikuma, šobrīd spēkā esošās MK noteikumu Nr. 1250 normas expressis verbis nenoteic izņēmumu no vispārējā regulējuma atšķirīgu valsts nodevas apmēru. Noteikumu 17. punktā uzskaitītas personas, kuras atbrīvotas no valsts nodevas par īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā. Līdz ar nepieciešams papildināt MK Noteikumu 1250 Nr. 17.15. apakšpunktu, iekļaujot tajā jaunu (papildus) tiesību subjektu – pašvaldību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt izņēmumu un papildināt MK Noteikumu 1250 17.15. apakšpunktu, kurā noteikts atbrīvojums no valsts nodevas, ar jaunu (papildus) tiesību subjektu – pašvaldību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras pārkreditēs saistību pie cita kreditora vai refinansē saistību pie tā paša kreditora un nostiprinās otrās kārtas hipotēku.
Ietekmes apraksts
Grozījumi pozitīvi ietekmēs personas, kuras vēlēsies pārkreditēt vai refinansēt saistību šajos gadījumos, jo tām būs jātērē mazāk finanšu līdzekļu šo procesu īstenošanai. Proti, personām samazināsies maksājamās valsts nodevas apmērs.
Juridiskās personas
  • Personas, kuras pārkreditēs saistību pie cita kreditora vai refinansē saistību pie tā paša kreditora un nostiprinās otrās kārtas hipotēku.
Ietekmes apraksts
Grozījumi pozitīvi ietekmēs personas, kuras vēlēsies pārkreditēt vai refinansēt saistību šajos gadījumos, jo tām būs jātērē mazāk finanšu līdzekļu šo procesu īstenošanai. Proti, personām samazināsies maksājamās valsts nodevas apmērs.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Norādāms, ka attiecībā uz atbrīvojuma noteikšanu pašvaldībām ietekme uz budžetu nav, jo iepriekš, pirms likuma grozījumiem, bez īpašnieka palikusī manta jau piekrita valstij un jebkurā gadījumā bija noteikts izņēmums (MK Noteikumu Nr. 1250 17.14. un 17.15. apakšpunkti). Ar grozījumiem mainās tikai subjekts un tiek tehniski ieekonomēts laiks, kas būtu bijis nepieciešams mantu no valsts bez atlīdzības nododot tālāk pašvaldībai.
Saskaņā ar likumu "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" valsts budžeta ieņēmumi no nodevām par īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā 2025. gadam un turpmāk plānoti 46 300 000 euro.
Lai novērtētu ietekmi uz budžetu, bija nepieciešams iegūt datus par gada ietvaros veikto nodevas iemaksu budžetā atbilstoši spēkā esošajam regulējumam, noteikt nodevu gadījumiem, kad gada griezumā refinansēšanas ietvaros aizdevuma summa palielinātos, kā arī starpību starp šīm summām, līdz ar ko konstatējot konkrētā gada ietvaros budžetā neieņemtu nodevas summu, ja šāds grozījums būtu jau stājies spēkā.
Lai provizoriski noteiktu vai pārfinansētā un pārformētā summa ir palielināta, jo plānotie tiesību akta grozījumi paredzēs piemērot maksu par ķīlas pārreģistrēšanu no palielinājuma apjoma, saskaņā ar Latvijas Bankas sniegto informāciju, atlasīto izbeigušo (pārfinansējot vai pārformējot) kredītu pēdējā faktiskā atlikuma kopsumma tika salīdzināta ar šajā pašā periodā jauno saistību (kuras radušās pārfinansējot vai pārformējot) līgumos noteiktā sākotnējā apjoma kopsummas.
 2024. gadā izbeidzās 238 saistības ar veidu "izbeigušās pārfinansējot (pie cita kreditora)" vai "izbeigušās pārformējot (pie esošā kreditora)"  ar atlikumu EUR ~ 81,1 milj. un, savukārt, 2024. gadā kā jaunas saistības radās 249 saistības ar rašanās veidu "pārfinansētas" (86 saistības) vai "pārformētas" (163 saistības) ar līgumā noteikto sākotnējā apjoma kopsummu EUR ~243,7 milj.
Tādējādi 2024. gadā pārfinansējot un pārformējot saistības ir vērojams izsniegto kredītu apjoma palielinājums EUR 162.6 milj. (243,7-81,1).
Attiecīgi pēc šobrīd spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem nodevu būtu jāaprēķina no 243,7 milj. euro. (t.i., 0.1% no 243,7 = 243 700 euro).
Turklāt, ja nodevu aprēķina atbilstoši Noteikumu projektā noteiktajam regulējumam, kas ir plānots 0.1 % no pamatsummas palielinājuma, tad jaunā nodeva rēķināma no 162.6 milj. euro. (t.i., 0.1% no 162,6 = 162 600 euro) (šāda summa pēc grozījumiem tiktu iemaksāta budžetā).
Tādējādi neiegūtā nodevas daļa jeb nodevas samazinājuma pozitīvā ietekme (esošās nodevas aprēķins pret jauno nodevas aprēķinu) ir 243 700-162 600=81 100 euro (šāda summa pēc grozījumiem indikatīvi netiks iemaksāta budžetā). Ņemot  vērā to, ka darījumu skaits un apmērs nākotnē nav prognozējams, kā arī to, ka aprēķinātais indikatīvais valsts nodevas samazinājums sastāda ~ 0,1 % no kopējiem ieņēmumiem, ietekme uz valsts budžetu vērtējama kā nebūtiska.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tiesas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi