Anotācija (ex-ante)

22-TA-2753: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 983 "Noteikumi par izlietotā iepakojuma reģenerācijas procentuālo apjomu, reģistrēšanas un ziņojumu sniegšanas kārtību un iepakojuma definīcijas kritēriju piemērošanas piemēriem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 19. oktobra noteikumos Nr. 983 "Noteikumi par izlietotā iepakojuma reģenerācijas procentuālo apjomu, reģistrēšanas un ziņojumu sniegšanas kārtību un iepakojuma definīcijas kritēriju piemērošanas piemēriem"" (turpmāk – Noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīvas (ES) 2019/904 par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu (turpmāk – Direktīva 2019/904) 6. panta 5. punkta “a” un “b” apakšpunkta prasību pārņemšanu Latvijas Republikas normatīvajos aktos atbilstoši Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma (turpmāk – PSIPS likums) 6. panta piektajā daļā noteiktajam pilnvarojumam, kā arī precizētu izlietotā iepakojuma pārstrādes mērķu izpildes laikposmu sadalījumu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt pārstrādātas plastmasas, ko satur dzērienu vienreizlietojams plastmasu saturošs vai kompozīta iepakojums ar tilpumu līdz trim litriem (dzērienu iepakojums, tā korķīši un vāciņi) (turpmāk – dzērienu plastmasas iepakojums), mērķrādītāja izpildes aprēķinu un precizēt izlietotā iepakojuma pārstrādes mērķu izpildes laikposmu sadalījumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. PSIPS likumā noteikti mērķi attiecībā uz minimālo pārstrādātas plastmasas saturu dzērienu plastmasas iepakojumā:
1) atbilstoši PSIPS likuma 6. pantam ražotāji drīkst laist tirgū dzērienus plastmasas iepakojumā, ja šis iepakojums satur vismaz 30 procentus pārstrādātas plastmasas;
2) atbilstošo PSIPS likuma pārejas noteikumu 2. punktam likuma 6. panta pirmajā daļā minēto prasību nepiemēro līdz 2029. gada 31. decembrim. Laika posmā no 2025. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 31. decembrim ražotāji drīkst laist tirgū dzērienu iepakojumus, kuru galvenā sastāvdaļa ir polietilēntereftalāts, kas satur vismaz 25 procentus pārstrādātas plastmasas.

Pārstrādātas plastmasas saturs dzērienu plastmasas iepakojumā (īpatsvars %) un termiņi:
 
Iepakojuma veidi No 2025. gada 1. janvāra līdz 2029. gada 31. decembrim No 2030. gada
Polietilēntereftalāta (PET) materiālu grupa ar tilpumu līdz 3 l (ieskaitot)                         25                      -
Visu veidu dzērienu plastmasas iepakojums (plastmasu saturošais, tai skaitā PET materiālu grupas, vai kompozīta iepakojums ar tilpumu līdz 3 l (ieskaitot))                          -                     30

PSIPS likuma 6. panta piektā daļa paredz pilnvarojumu Ministru kabinetam attiecībā uz šā panta pirmajā daļā noteiktā mērķrādītāja izpildes aprēķinu.

2. Ministru kabineta 2010. gada 19. oktobra noteikumu Nr. 983 ”Noteikumi par izlietotā iepakojuma reģenerācijas procentuālo apjomu, reģistrēšanas un ziņojumu sniegšanas kārtību un iepakojuma definīcijas kritēriju piemērošanas piemēriem” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 983) 1. pielikuma 1. punktā noteikti izlietotā iepakojuma reģenerācijas (tai skaitā pārstrādes) mērķi un to izpildes termiņi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. PSIPS likuma 6. panta piektajā daļā noteiktā pilnvarojuma izpildei ir jāveic grozījumi MK noteikumos Nr. 983.
PSIPS likuma 6. panta piektajā daļā noteiktais pilnvarojums attiecas uz Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 6. panta pirmajā daļā noteikto. Taču, ievērojot tiesību normas būtību, šo pilnvarojumu var attiecināt arī uz PSIPS likuma pārejas noteikumu 2. punktā noteikto. Pārstrādātas plastmasas saturu dzērienu plastmasas iepakojumā aprēķinās atbilstoši formulai, kura piemērojama gan attiecībā uz PSIPS likuma 6. panta piektajā daļā minēto dzērienu plastmasas iepakojumu (mērķrādītājs 30%), gan attiecībā uz PSIPS likuma  pārejas noteikumu 2. punktā minēto dzērienu plastmasas iepakojumu (mērķrādītājs 25%).
MK noteikumos Nr. 983 ir nepieciešams iekļaut prasības par pārstrādātas plastmasas satura aprēķinu dzērienu plastmasas iepakojumā, lai tādējādi pilnībā pārņemtu Direktīvas 2019/904 6. panta 5. punkta “a” un “b” apakšpunkta prasības un būtu izpildītas PSIPS likuma 6. panta piektajā daļā noteiktā pilnvarojuma prasības.

2. Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Direktīvas (ES) 2018/852, ar ko groza Direktīvu 94/62/EK par iepakojumu un izlietoto iepakojumu, (turpmāk – Direktīva 2018/852) 1. panta 5. punktā (Direktīvas 94/62/EK 6. panta 1. punktā) noteikti izlietotā iepakojuma pārstrādes mērķi, kas jāsasniedz ne vēlāk kā līdz 2025. gada 31. decembrim un – 2030. gada 31. decembrim. Minētās Direktīvas 2018/852 prasības tika pārņemtas MK noteikumu Nr. 983 1. pielikuma 1. punktā un Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumu Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 480) 1. pielikuma 2. punktā. MK noteikumu Nr. 480 1. pielikuma 2. punktā noteikti mērķrādītāji, kas pakāpeniski tiek paagstināti. Nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 983 1. pielikuma 1. punktā noteikto laikposmu sadalījumu, lai nodrošinātu vienādu pieeju ar MK noteikumu Nr. 480 1. pielikuma 2. punkta tabulu.
Harmonizējot prasības visiem komersantiem, tiek uzlabota Valsts vides dienesta uzraudzība un kontrole.
Risinājuma apraksts
Sakarā ar PSIPS likuma 6. panta piektajā daļā noteikto pilnvarojumu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi Noteikumu projektu.

1. Termins “plastmasa” ir definēts Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 1. panta 3. punktā. Termins “pārstrāde” ir definēts Atkritumu apsaimniekošanas likuma 1. panta 14. punktā. Līdz ar to “pārstrādāta plastmasa” saskaņā ar spēkā esošo terminoloģiju nozīmē materiālu, kas ir plastmasa un ir pārstrādāts.
Noteikumu projekta 4. punkts paredz, ka Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 6. pantā noteiktā mērķrādītāja izpildei pārstrādātas plastmasas saturu dzērienu plastmasas iepakojumā aprēķina atbilstoši formulai (izdalot pārstrādātas plastmasas masu, ko izmanto dzērienu plastmasas iepakojumā (pudelēs), ar visu tirgū laisto dzērienu plastmasas iepakojuma (pudeļu) masu. Iegūto attiecību izsaka procentos.
Prasība ir saistoša visiem ražotājiem[1], kas laiž Latvijas tirgū dzērienus šādā iepakojumā.
Pārstrādāto plastmasas saturu dzērienu plastmasas iepakojumā ir iespējams izmērīt ražošanas procesa posmā, līdz ar to aprēķinā izmanto ražotāju datus.

2. Noteikumu projekta 7. punkts paredz precizēt MK noteikumu Nr. 983 1. pielikuma 1. punkta tabulā noteiktos izlietotā iepakojuma pārstrādes mērķus, pakāpeniski tos paaugstinot atbilstoši jaunajam laikposmu sadalījumam.

[1] Atbilstoši Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 1. panta 5. punktam “ražotājs” ir fiziskā vai juridiskā persona, kas veic komercdarbību Latvijā, citā Eiropas Savienības dalībvalstī vai trešā valstī un ražo, piepilda, pārdod, ieved no citas Eiropas Savienības dalībvalsts vai importē no trešās valsts neatkarīgi no izmantotajiem tirdzniecības paņēmieniem, tostarp ar distances līgumu atbilstoši normatīvajiem aktiem par distances līgumu, un Latvijas Republikā laiž tirgū vienreizlietojamus plastmasu saturošus izstrādājumus (arī pildītus) vai plastmasu saturošus zvejas rīkus, izņemot personas, kas veic Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 11. decembra regulas (ES) Nr. 1380/2013 par kopējo zivsaimniecības politiku un ar ko groza Padomes regulas (EK) Nr. 1954/2003 un (EK) Nr. 1224/2009 un atceļ Padomes regulas (EK) Nr. 2371/2002 un (EK) Nr. 639/2004 un Padomes lēmumu 2004/585/EK 4. panta 28. punktā definētās zvejas darbības.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi pilnvarojuma ietvaros nav paredzēti.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ražotājs, kas laiž tirgū dzērienus Noteikumu projektā minētajā dzērienu plastmasas iepakojumā.
Ietekmes apraksts
Ražotājiem ir noteiktas prasības attiecībā uz iepakojuma plastmasas saturu, kādā tiks laisti tirgū dzērieni.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019L0904
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/904 (2019. gada 5. jūnijs) par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu.
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Direktīvas (ES) 2019/904 par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu 6. panta 5. punkta “a” un “b apakšpunkts.
ES tiesību akta CELEX numurs
32018L0852
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Direktīva (ES) 2018/852, ar ko groza Direktīvu 94/62/EK par iepakojumu un izlietoto iepakojumu.
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Direktīvas (ES) 2018/852, ar ko groza Direktīvu 94/62/EK par iepakojumu un izlietoto iepakojumu, 1. panta 5. punkts “a” apakšpunkts.

Direktīvas 2018/852 prasību pārņemšanas termiņš dalībvalstu normatīvajos aktos bija 2020. gada 5. jūlijs.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīva (ES) 2019/904 (2019. gada 5. jūnijs) par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
6. panta 5. punkta “a” apakšpunkts
Noteikumu projekta 4. punkts (MK noteikumu Nr. 983 30.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Nav noteiktas stingrākas prasības.
 
6. panta 5. punkta “b” apakšpunkts
Noteikumu projekta 4. punkts (MK noteikumu Nr. 983 30.1 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Nav noteiktas stingrākas prasības.
6. panta 5. punkta “a” apakšpunkts
Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma Pārejas noteikumu 2. punkts.
Pārņemtas daļēji
Pārņemtas pilnībā ar Noteikumu projektu.
Nav noteiktas stingrākas prasības.
6. panta 5. punkta “b” apakšpunkts
Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 6. panta pirmā daļa.
 
Pārņemtas daļēji
Pārņemtas pilnībā ar Noteikumu projektu.
Nav noteiktas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
1. Direktīvas 2019/904 6. panta 5. punkta “a” apakšpunkta prasības daļēji tika pārņemtas ar Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma Pārejas noteikumu 2. punktu. Direktīvas 2019/904 6. panta 5. punkta “b” apakšpunkta prasības daļēji tika pārņemtas ar Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma 6. panta pirmo daļu. 

2. Šīs sadaļas tabulā neietvertās Direktīvas 2019/904 prasības tika pārņemtas vai ieviestas ar Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likumu un uz likuma pamata izdotajiem tiesību aktiem.
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 30. maija Direktīva (ES) 2018/852, ar ko groza Direktīvu 94/62/EK par iepakojumu un izlietoto iepakojumu.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1. panta 5. punkts “a” apakšpunkts
(Direktīvas 94/62/EK 6. panta 1. punkta “f”, “g”, “h” un “i” apakšpunkts)
 
Noteikumu projekta 7. punkts (MK noteikumu Nr. 983 1. pielikuma 1. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Nav noteiktas stingrākas prasības.
1. panta 5. punkts “a” apakšpunkts
(Direktīvas 94/62/EK 6. panta 1. punkta “f”, “g”, “h” un “i” apakšpunkts)
 
Ministru kabineta 2017. gada 16. augusta noteikumu Nr. 480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem” 1. pielikuma 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nav noteiktas stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Noteikumu projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Visas Direktīvas 2018/852 prasības tika pārņemtas vai ieviestas, par ko tika ziņots Eiropas Komisijai. 
Noteikumu projekts tikai koriģē laikposmu sadalījumu, ko Direktīva 2018/852  detalizētāk neregulē, jo tikai noteic mērķus, kas jāsasniedz līdz 2025. gada 31. decembrim un 2030. gada 31. decembrim.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/1556b6d1-a74d-440b-b5ad-f724830f1b97

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalības laikā nav saņemti iebildumi un priekšlikumi par noteikumu projektu.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts vides dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir pozitīva ietekme uz iepakojuma un izlietotā iepakojuma apsaimniekošanu, līdz ar to ilgtermiņā – uz vidi kopumā. 

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi