Anotācija (ex-ante)

24-TA-498: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Informatīvais ziņojums "Par informatīvo ziņojumu "Par vēlēšanu procesu nodrošināšanai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, resursu apjomu un ilgtermiņa vīziju"" (23-TA-3158) (turpmāk - Ziņojums), kas saskaņā ar publisku pieejamo informāciju (https://tapportals.mk.gov.lv) tika pieņemts Ministru kabineta 2024. gada 30. janvāra sēdē.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodalīt kompetenci starp Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi (turpmāk – PMLP) kā Vēlētāju reģistra pārzini un Valsts reģionālās attīstības aģentūru (turpmāk - VRAA), kura no 2024. gada 1. septembra būs Elektroniskā tiešsaistes vēlētāju reģistra (turpmāk - ETVR) pārzinis. Tāpat likumprojekts paredz precizēt esošo regulējumu atbilstoši faktiskajai situācijai. 
 
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2024.
Pamatojums
 Atbilstoši Ziņojumā noteiktajam, sākot ar 2024. gada 1. septembri, VRAA būs ETVR pārzinis.  

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
 PMLP ir Vēlētāju reģistra pārzinis. Saskaņā ar Ministru kabineta 2020.gada 26.februāra rīkojumu Nr.76 tika atbalstīts konceptuālajā ziņojumā “Par eID karti kā derīgu personu apliecinošu dokumentu Saeimas vēlēšanās” (turpmāk – konceptuālais ziņojums) ietvertais pirmais risinājums. Atbalstītā risinājuma mērķis bija izveidot  Vēlētāju reģistra informācijas sistēmas moduli  ETVR, lai vēlētāji Saeimas vēlēšanās varētu balsot, izmantojot arī personas apliecību (eID karti). Lai veicinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību, konceptuālajā ziņojumā tika paredzēts, ka ETVR tiks izmantots ne tikai Saeimas vēlēšanās, bet arī Eiropas Parlamenta vēlēšanās un pašvaldības domes vēlēšanās. Ievērojot minēto, 2021.gada pašvaldības domes vēlēšanās un 14.Saeimas vēlēšanās sekmīgi tika izmantots ETVR un tiek plānots, ka tas tiks izmantots arī 2024. gada Eiropas Parlamenta vēlēšanās. 
Saskaņā ar Ziņojumā noteikto, sākot ar 2024.gada 1.septembri ETVR kā atsevišķa informācijas sistēma tiks nodota VRAA pārziņā un VRAA būs atbildīga par ETVR izmantošanu vēlēšanās un pašvaldību referendumos. Līdz ar to, Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā ir nepieciešams precizēt Vēlētāju reģistra un ETVR darbības ietvaru.

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā ir izdarāmi grozījumi, lai paredzētu, ka ETVR tiks nodrošināta vēlētāja datu pārbaude par piedalīšanos Eiropas Parlamenta vēlēšanās un izdarīta atzīme par vēlētāja dalību tajās.
 
Risinājuma apraksts
Likumprojektā paredzēts grozīt Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma 23. panta otro daļu un 2.1 daļu, 28. panta sesto daļu, 30. panta sesto daļu, 33.1 panta pirmo un trešo daļu, 36.1 panta pirmās daļas 3. un 4. punktu, 36.2 panta pirmo daļu. Grozījumos paredzēts, ka turpmāk pārbaude, vai persona ir piedalījusies Eiropas Parlamenta vēlēšanās un atzīmes izdarīšana par vēlētāja dalību vēlēšanās būs izdarīta ETVR tiešsaistes režīmā.
Likumprojekta 5. pants paredz arī noteikt, ka VRAA kā ETVR pārzinis nodrošinās ieslodzījuma vietas administrācijai piekļuvi ETVR, lai attiecīgi ieslodzījuma vietas administrācija pildītu Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā noteiktos pienākumus.
Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma 13. panta ceturtā daļa netiek grozīta, jo Centrālā vēlēšanu komisija, saņemot no citas Eiropas Savienības dalībvalsts informāciju, ka Latvijas Republikā reģistrēts vēlētājs pieteicies balsot citā Eiropas Savienības dalībvalstī, izdara par to atzīmi Vēlētāju reģistrā. Minētā atzīme saskaņā ar Vēlētāju reģistra likuma 15. panta pirmo un ceturto daļu tiek iekļauta vēlētāju sarakstā, kas pirms iepriekšējās balsošanas dienas tiek iekļauts ETVR. 
 
Problēmas apraksts
Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā paredzēts Eiropas Parlamenta vēlēšanu kandidātu datu atbilstības pārbaudi veikt, balstoties uz Vēlētāju reģistrā iekļauto informāciju. 
 
Risinājuma apraksts
Kandidātu dati tiek pārbaudīti, vai persona sasniegusi 21 gadu vecumu, vai persona ir Latvijas pilsonis vai Eiropas Savienības pilsonis, kurš nav Latvijas pilsonis, vai kandidātam likumā paredzētajā kārtībā tiesa ir nodibinājusi aizgādnību. Tātad kandidātam tiek pārbaudīts dzimšanas datums vecuma noteikšanai, valstiskās piederības dati un aizgādnības nodibināšanu (rīcībspējas ierobežojuma dati). Minēto datu pirmavots ir Fizisko personu reģistrs, kurā saskaņā ar Fizisko personu reģistra likuma 11. panta pirmo daļu tiek iekļautas un aktualizētas ziņas par personas dzimšanas datumu, rīcībspēju un valstisko piederību.  
          Līdz ar to, likumprojekta 1. un 2. pants paredz veikt grozījumus Eiropas Parlamenta vēlēšanu likumā atbilstoši faktiskajai situācijai, nosakot, ka kandidātu dati tiks pārbaudīti Fizisko personu reģistrā, kas ir pārbaudes datu pirmavots.
 
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma 22. panta pirmo daļu  vēlētājs, uzrādot Latvijas Republikā derīgu personu apliecinošu dokumentu, var balsot jebkurā vēlēšanu iecirknī. Likumdevējs attiecībā uz vēlētāja identificēšanu Eiropas Parlamenta vēlēšanās ir noteicis, ka vēlētājs uzrāda derīgu personu apliecinošu dokumentu. Šobrīd Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma 30. panta otrā daļa attiecībā uz personas identificēšanu ir pretrunā ar Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma 22. panta pirmo daļu .
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 5.pants paredz izslēgt Eiropas Parlamenta vēlēšanu likuma 30. panta otrās daļas otro teikumu, tādā veidā izslēdzot gadījumus, ka persona tiek identificēta, nevis pēc personu apliecinoša dokumenta, bet pēc informācijas sistēmā (Fizisko personu reģistrā) pieejamajiem datiem. Personu apliecinoši dokumenti   saskaņā ar Personu apliecinošu dokumentu likumu Latvijas Republikā ir pase un personas apliecība. Attiecīgi personas identitātes pārbaudei tiek izmantoti šie dokumenti un tiesību aktos nav paredzēta iespēja piedalīties vēlēšanās, ja personas rīcībā nav personu apliecinoša dokumenta vai tam ir beidzies derīguma termiņš vai citu iemeslu dēļ tas ir kļuvis nederīgs. Tiesiskās noteiktības un kārtības nodrošināšanai un ņemot vērā procesu nozīmību, nav pieļaujamas atkāpes no esošā tiesiskā regulējuma personas identificēšanas nodrošināšanā.  Vienlaikus norādāms, ka ir spēkā esoša un labi funkcionējoša kārtība kā personām, kuras atrodas ieslodzījuma vietā, tiek noformēti personu apliecinoši dokumenti, tā ka nav pamata uzskatīt, ka personām būtu būtiski šķēršļi dokumenta noformēšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā (24-TA-497)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Saeimas vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.2. Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā (24-TA-494)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Pašvaldības domes vēlēšanu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.3. Grozījumi Vietējo pašvaldību referendumu likumā (24-TA-500)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Vietējo pašvaldību referendumu likumu, kur būs jānošķir PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR

 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.4. Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā (24-TA-482)
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē Vēlētāju reģistra likumu, kur būs jānošķir  PMLP pārziņā esošā Vēlētāju reģistra darbību no VRAA pārziņā esošā ETVR
 
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija

4.1.5. Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 375 “Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums”
 

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts ietekmē VRAA kompetenci regulējošos normatīvos aktus, kur jāparedz, ka VRAA kompetencē turpmāk būs arī ar vēlēšanām saistīto funkciju izpilde
 
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Likumprojekts ir virzāms vienā likumprojektu paketē ar šādiem likumprojektiem: "Grozījumi Pašvaldības domes vēlēšanu likumā" (24-TA-494), "Grozījumi Saeimas vēlēšanu likumā" (24-TA-497), "Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā" (24-TA-482), "Grozījumi Vietējo pašvaldību referendumu likumā" (24-TA-500)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Valsts reģionālās attīstības aģentūra, Centrālā vēlēšanu komisija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/7e4341d5-1ee7-434e-93a8-44e4f94cc995

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības iebildumi un priekšlikumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
  • Ieslodzījuma vietu pārvalde
  • Centrālā vēlēšanu komisija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi