Anotācija (ex-ante)

21-TA-1529: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 12. augusta noteikumos Nr. 461 "Prasības pārtikas kvalitātes shēmām, to ieviešanas, darbības, uzraudzības un kontroles kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Spēkā esošajos Ministru kabineta 2014. gada 12. augusta noteikumos Nr. 461 “Prasības pārtikas kvalitātes shēmām, to ieviešanas, darbības, uzraudzības un kontroles kārtība” (turpmāk – noteikumi Nr. 461), kuros noteiktas prasības pārtikas kvalitātes shēmām, ir jāizdara grozījumi.  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt kritērijus un kārtību, kādā bioloģiskās lauksaimniecības pārtikas produktu ražotājs tiek iekļauts bioloģiskās lauksaimniecības  shēmā, kā arī paplašināt nacionālās pārtikas kvalitātes shēmas produktu klāstu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošajos noteikumos Nr. 461 ietverta prasība bioloģiskās lauksaimniecības shēmas dalībniekam nodrošināt minimālos ieņēmumus, kas bioloģiskās kontroles institūcijā tiek pierādīti ar daudziem ieņēmumus apliecinošiem dokumentiem, ar kuriem tiek apliecināts, ka ir realizēti bioloģiskās lauksaimniecības  produkti.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Jāprecizē to iesniedzamo dokumentu saraksts, uz kuru pamata bioloģiskās kontroles institūcijas pieņem lēmumu par bioloģiskās lauksaimniecības produkcijas operatora iekļaušanu bioloģiskās lauksaimniecības  shēmā, lai visiem pārtikas kvalitātes shēmu dalībniekiem piemērotu vienādus nosacījumus.
Risinājuma apraksts
Jāsvītro prasība nodrošināt minimālos ieņēmumus (noteikumu projekta 1. punkts (noteikumu Nr. 461 5.3. apakšpunkts)).
Jāprecizē to dokumentu saraksts, kas jāiesniedz bioloģiskās lauksaimniecības pārtikas produktu operatoram, lai to iekļautu bioloģiskās lauksaimniecības  shēmā, nosakot, ka viņš iesniegs apliecinājumu, norādot realizēto bioloģiskās lauksaimniecības produktu nosaukumus un realizācijas vietas (noteikumu projekta 2. punkts (noteikumu Nr. 461 41.13. apakšpunkts)).
Nepieciešami redakcionāli grozījumi, lai iekļautu atsauci uz iesniedzamo apliecinājumu, kurā būs jānorāda realizēto bioloģiskās lauksaimniecības produktu nosaukumus un realizācijas vietas (noteikumu projekta 6. un 7. punkts (noteikumu Nr. 461 41.6 un 41.7 punkts)).
Problēmas apraksts
Tāpat kā citās dalībvalstīs, arī Latvijā iesaistīšanās pārtikas kvalitātes shēmās ir brīvprātīga. Piesakoties dalībai shēmā, uzņēmējam (operatoram) jānodrošina noteikumu Nr. 461 prasību izpilde.
Atbilstoši ES tieši piemērojamiem aktiem un nacionālajiem normatīvajiem aktiem bioloģiskās lauksaimniecības jomā, Latvijā kompetentās institūcijas funkcijas pilda Pārtikas un veterinārais dienests. Padomes 2007. gada 28. jūnija Regulā (EK) Nr. 834/2007 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu un par Regulas (EEK) Nr. 2092/91 atcelšanu (turpmāk – Padomes Regulas Nr. 834/2007) un Komisijas 2008. gada 5. septembra Regulā Nr. 889/2008, ar ko paredz sīki izstrādātus bioloģiskās ražošanas, marķēšanas un kontroles noteikumus, lai īstenotu Padomes Regulu (EK) Nr. 834/2007 par bioloģisko ražošanu un bioloģisko produktu marķēšanu, noteik­tās kontroles organizāciju funkcijas, kā arī Padomes Regulas Nr. 834/2007 28. panta 1. punkta "a" apakšpunktā noteiktās kompetentās iestādes funkcijas Pārtikas un veterinārā dienesta apstiprinātajās jomās pilda:
1) biedrības "Vides kvalitāte" sertifikācijas institūcija "Vides kvalitāte";
2) sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas un testēšanas centrs" Bioloģiskās lauksaimniecības sektors.  Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 64. pantu bioloģiskās kontroles institūcija pieņem lēmumu par administratīvā akta izdošanu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas dienas, turklāt kontroles institūcijai ir tiesības pieprasīt papildu informāciju, tādēļ nepieciešams precizēt lēmuma pieņemšanas kārtību, lai nedublētu attiecīgās normas ar Administratīvā procesa likumā noteiktām prasībām. Pamatojoties uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2017. gada 15. marta Regulas (ES) 2017/625 par oficiālajām kontrolēm un citām oficiālajām darbībām, kuras veic, lai nodrošinātu, ka tiek piemēroti pārtikas un barības aprites tiesību akti, noteikumi par dzīvnieku veselību un labturību, augu veselību un augu aizsardzības līdzekļiem, un ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 999/2001, (EK) Nr. 396/2005, (EK) Nr. 1069/2009, (EK) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 un (ES) 2016/2031, Padomes Regulas (EK) Nr. 1/2005 un (EK) Nr. 1099/2009 un Padomes Direktīvas 98/58/EK, 1999/74/EK, 2007/43/EK, 2008/119/EK un 2008/120/EK un atceļ Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (EK) Nr. 854/2004 un (EK) Nr. 882/2004, Padomes Direktīvas 89/608/EEK, 89/662/EEK, 90/425/EEK, 91/496/EEK, 96/23/EK, 96/93/EK un 97/78/EK un Padomes Lēmumu 92/438/EEK (Oficiālo kontroļu regula) 138. pantu, kompetentajai institūcijai ir tiesības pieņemt arī negatīvu lēmumu.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu atbilstību Administratīvā procesa likumam, kā arī ņemot vērā, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu, jāprecizē tās noteikumu Nr. 461 normas, kas skar dokumentu izskatīšanas termiņu, papilddokumentu nepieciešamību un bioloģiskās kontroles institūcijas pozitīvā vai negatīvā lēmuma pieņemšanu (noteikumu projekta 3., 4. un 5. punkts (noteikumu Nr. 461 41.2, 41.un 41.4 punkts)).
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikumu Nr. 461 9. pielikuma 6. tabulā noteikti kvalitātes rādītāji dārzeņu zupām. Lai dotu iespēju palielināt nacionālās pārtikas kvalitātes shēmas dalībnieku un produktu skaitu, nepieciešams iekļaut jaunus produktus un tiem piemērojamos kritērijus. 
Noteikumu Nr. 461 9.pielikumā 8.tabulas 2.un 3. punktā, 10. pielikuma 2. tabulas 3. punktā jālabo redakcionāla kļūda par mikroorganismu rādītājiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 8. punktā (noteikumu Nr. 461 9. pielikuma 6. tabulā) noteikti kvalitātes rādītāji dārzeņu zupām un tām līdzīgiem produktiem (piemēram, dārzeņu zupām ar gaļu u.c.).
Noteikumu projekta 8. un 9. punktā redakcionāli precizēts saldētu dārzeņu, sukāžu, saldētu augļu un ogu mezofili aerobo un fakultatīvi anaerobo mikroorganismu radītājs (noteikumu Nr. 461 9. pielikuma 8.tabulas 2. un 3. punkts un 10. pielikuma 2. tabulas 3. punkts). 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts ietekmēs vairāk nekā 5656 pārtikas kvalitātes shēmās iesaistītos dalībniekus.
 
Nozare
Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība
Nozaru ietekmes apraksts
-

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Operatoriem (ražotājiem) ir dota iespēja ražot kvalitatīvus vietējos produktus un piedalīties pārtikas kvalitātes shēmās, kā arī patērētājiem saņemt kvalitatīvus vietējos produktus. Normu ieviešana patērētājiem dos iespēju saņemt vairāk jaunu pārtikas kvalitātes shēmu produktu. Operatoriem nav paredzama administratīvā sloga palielināšanās, jo dalība pārtikas kvalitātes shēmās ir brīvprātīga.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests, Bioloģiskās lauksaimniecības kontroles institūcija biedrības "Vides kvalitāte" sertifikācijas institūcija "Vides kvalitāte", Bioloģiskās lauksaimniecības kontroles institūcijas sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas un testēšanas centrs" Bioloģiskās lauksaimniecības sektors
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/449ec15f-75e0-4283-bf63-f64c2102862d/public_participations

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome" un Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija noteikumu projektu saskaņoja bez priekšlikumiem un iebildumiem.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests
  • Biedrības “Vides kvalitāte” sertifikācijas institūcija “Vides kvalitāte” .
  • Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Sertifikācijas un testēšanas centrs" Bioloģiskās lauksaimniecības sektors.

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Pārtikas un veterinārajam dienesta, būs vienkāršāk kontrolēt nacionālās pārtikas kvalitātes shēmas produktu sertificēšanu, jo ir noteikti skaidri kritēriji. Tiks vienkāršota arī bioloģiskās lauksaimniecības kontroles institūciju darbību, jo samazināsies bioloģiskās lauksaimniecības shēmas operatoru iesniedzamo dokumentu skaits.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Patērētajiem iespēja izvēlēties vietējos kvalitatīvos partikas produktus.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi