Anotācija (ex-ante)

23-TA-1090: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ārējo automātisko defibrilatoru noteikumi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Ārējo automātisko defibrilatoru noteikumi” (turpmāk – Noteikumu projekts) ir izstrādāts, pamatojoties uz Ārstniecības likuma 92 panta otrās daļas 1. un 2. punktu. 
Ārstniecības likuma 92 panta otrā daļa: Gadījumos, kad ir apdraudēta dzīvība sirds apstāšanās dēļ, līdz brīdim, kad ierodas Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta brigāde, persona var izmantot automatizēto ārējo defibrilatoru cietušā sirdsdarbības atjaunošanai.
(2) Ministru kabinets nosaka:
1) publiskās vietas, kurās uzstādāmi automatizētie ārējie defibrilatori un prasības šo defibrilatoru uzstādīšanai;
2) automatizēto ārējo defibrilatoru ekspluatācijas un tehniskās uzraudzības kārtību.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt publiskās vietas, kurās uzstādāmi automatizētie ārējie defibrilatori, un prasības šo defibrilatoru uzstādīšana kā arī automatizēto ārējo defibrilatoru ekspluatācijas un tehniskās uzraudzības kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Balstoties uz Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (turpmāk - NMPD)[1] sniegto informāciju, gadā vidēji 1300 reizes NMP brigāde sniedz atdzīvināšanas pasākumus sabiedriskās vietās. 2020.gadā 230 gadījumos NMP brigāde veica atdzīvināšanas pasākumus sabiedriskā vietā un tika konstatēta nāve (iela, darba vieta, ambulatora iestāde, u.c. sabiedriskas vietas), savukārt 2021.gadā tie bija 270 gadījumi, bet 2022.gadā 225 gadījumi. Izvērtējot tos izsaukumus, kuriem NMP brigāde veica atdzīvināšanas pasākumus sabiedriskā vietā, un pacients tika nogādāts ārstniecības iestādē, ir vērojams, ka 2020. gadā tie bija 80 gadījumi, 2021. gadā 86 gadījumi, bet 2022. gadā 77 gadījumi. Veidojot kopējo statistiku, tiek ņemti vērā arī tie izsaukumi, kad NMP brigāde nav veikusi atdzīvināšanas pasākumus un ir konstatējusi nāvi, bet, iespējams, ja apkārtējie līdzcilvēki sabiedriskā vietā būtu snieguši atdzīvināšanas pasākumus, pacients tiktu nogādāts ārstniecības iestādē,- 2020. gadā šādu gadījumu bija 922, 2021.gadā – 1094 gadījumu, bet 2022.gadā – 1045.
Daudzos no šiem gadījumiem pacientu dzīvību varētu glābt, ja publiskās vietās iedzīvotājiem būtu pieejami ārējie automātiskie defibrilatori (turpmāk – defibrilatori) – medicīniskas ierīces[2],  kas  dod elektrisko impulsu, lai atjaunotu sirds ritmisku darbību un sniedz audio informāciju par secīgi veicamajām darbībām pirmās palīdzības sniegšanai. Tā ir droša un viegli lietojama medicīniska ierīce, kuras pieejamība sabiedriskās vietās ir priekšnosacījums nekavējošai cilvēka dzīvības glābšanai. Atdzīvināšanas pasākumi (netiešā sirds masāža), it īpaši kambaru fibrilācijas gadījumos (sirds kambaru neritmiska darbība), kuros nekavējoties būtu jāizmanto arī defibrilators, ievērojami palielina atdzīvināšanas pasākumu efektivitāti. Defibrilācija, izmantojot defibrilatoru, jāveic nekavējoties, ja tas ir pieejams. Sirds kambaru fibrilācijas laikā katra minūte, kuras laikā netiek izmantots defibrilators, mazina cietušā izdzīvošanas iespēju par 10 līdz 12%.
Pēc Veselības ministrijā rīcībā esošās informācijas, šobrīd Latvijā ir pieejami defibrilatori lielākajos veikalu tīklos (piem., Rimi,  IKEA, Decathlon), lidostā, vēstniecībās, lielākajos uzņēmumos. NMPD ir izstrādātas papildu zināšanu apguves vadlīnijas pirmās palīdzības pamatzināšanu programmai par defibrilatoriem saistībā ar specifiskiem riskiem un vajadzībām, kā arī NMPD ir iekļāvis defibrilatoru izmantošanu pirmās palīdzības pasniedzēju apmācību programmā un pirmās palīdzības sniegšanas pamatzināšanu programmā.


[1] NMPD vērš uzmanību, ka jāņem vērā, ka pacientu skaits var nebūt pilnīgi precīzs, jo dati iegūti pēc šifrētiem personas kodiem. Tāpat no datu analīzes izslēgtas izsaukuma kartes, kurās pacientam konstatēta sirdsdarbības apstāšanās tādās sabiedriskās vietās (izsaukuma vieta klasificēta kā sabiedriska vieta izsaukuma kartē) kā kāpņu telpa, mājas pagalms, pļava/lauks, šķūnis.

[2] Defibrilators ir medicīniska ierīce (Ārstniecības likuma 1.panta 21.punkts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Katru gadu Latvijā no pēkšņas sirdsdarbības apstāšanās mirst aptuveni 1000 cilvēki. Tikai 5 līdz 10% no pacientiem izdzīvo, jo iedzīvotāji pārsvarā nav gatavi rīkoties, lai palīdzētu un glābtu dzīvību.[1],[2] Tas nozīmē, ja iedzīvotājam ir pēkšņa sirds darbības apstāšanās, un nav neviens, kas viņam tūlītēji sniedz pirmo palīdzību, pacientam var rasties nozīmīgi veselības bojājumi vai pat nāve. Pacienta izredzes izdzīvot samazinās ar katru minūti par 10%, ja netiek uzsākta savlaicīga pirmā palīdzība.[3]
Sirdsdarbības apstāšanās gadījumā būtiski ir sniegt savlaicīgu pirmo palīdzību. Neatliekamās medicīniskās palīdzības ierašanās vidējais laiks (no zvana saņemšanas līdz atbraukšanai) pilsētās ir aptuveni 9,3 minūtes, bet ārpus pilsētām - 16,5 minūtes.[4] Šajā laikā pacienta izdzīvošana atkarīga no aculiecinieka, kurš uzsāks sirds netiešo masāžu ar kuras palīdzību tiks nodrošināta neliela, bet ļoti nozīmīga skābekli saturošu asiņu piegāde sirdij un galvas smadzenēm. Ja papildus kardiopulmunālajai reanimācijai tiek sniegts arī defibrilatora radītais šoks, tiek būtiski ietekmētas pacienta izdzīvošanas iespējas. Defibrilatoru aktivizē tā lietotājs, defibrilators analizē elektrokardiogrammu, kas iegūta no elektrodiem, kuri novietoti uz krūšu kurvja virsmas, nosaka dzīvībai bīstamus sirds ritmus un automātiski darbina defibrilatoru, kad ir konstatēts dzīvībai bīstams sirds ritms.[5] Balstoties uz pētījumu, agrīni uzsākta defibrilācija kombinācijā ar kardiopulmunālo reanimāciju par 74% paaugstina izdzīvošanas iespējas, ja defibrilācija ir uzsākta pirmajās trijās minūtēs.[6] Zviedrijā veiktā pētījumā pierādījās, ka 70% no tiem, kam ir bijusi perifēro artēriju slimība, ir izdzīvojuši tieši pateicoties defibrilatoram.[7] Papildus radītajam šokam, defibrilators palīdz uzturēt pareizu sirds masāžas ritmu atskaņot sirds ritmu kardiopulmunālās reanimācijas veikšanai, sniedzot pacientam saņemt pēc iespējas kvalitatīvāku pirmo palīdzību.  
Vairākas pasaules valstīs defibrilatorus izvieto publiskās vietās, lai gadījumā, ja ir nepieciešama palīdzība,  iedzīvotāji var izmantot defibrilatoru. Piemēram, Kanādā defibrilators obligāti ir uzstādāms publiskās vietās tādās kā: fitnesa klubos, sporta zālēs (iekļaujot tos fizisko aktivitāšu centrus, kuros ir vairāk nekā 150 biedri), sabiedriskās vietas, kurās lielākajā daļā nedēļu notiek vismaz 20 stundu ilgas fizisko aktivitāšu nodarbības, golfa centros, baseinos, ledus hallēs, skolās un universitātēs, lidostās, vilcienu stacijās un autoostās (starppilsētu), kazino, bezpajumtnieku patversmēs, kā arī lielajos iepirkšanās centros, muzejos, citās sabiedriski nozīmīgās ēkās (specifiski norādot kurās). Savukārt Kipra ir pirmā Eiropas Savienības valsts, kurā tika pieņemts defibrilatoru likums, kas nosaka publiskās vietas, kurās obligāti ir nepieciešams defibrilators: lidostas, ostas, sporta klubi, baseini, bankas, viesnīcas un publiskās vietās, kurās ir nodarbināti vismaz 500 darbinieki vai vietās, kurās vismaz vienu dienu gada laikā cilvēku plūsma ir lielāka par 500. Itālijā defibrilators obligāti uzstādams valsts un pašvaldības institūcijās, lidostās, ostās, vilcienu stacijās, fizisko aktivitāšu iestādēs un sporta pasākumos. Bet Lielbritānijā no 2022.gada 1. jūnija defibrilatoram ir obligāti jābūt uzstādītam visos boksa klubos. Valensijā (Spānijas reģionā) defibrilatoram obligāti ir jābūt uzstādītam lidostās, ostās, vilcienu stacijās tajās pilsētās, kurās ir vairāk kā 50 000 iedzīvotāju, metro stacijās, kurās dienas laikā apgrozās vairāk nekā 2000 personu, fizisko aktivitāšu iestādēs (kapacitāte virs 500 cilvēkiem), mācību centros (virs 1500 personām), jebkurā citā publiskā vietā, kuras kapacitāte pārsniedz 1000 personas. Visplašākais mērogs ir pieņemts Francijā - publiskās vietas tiek dalītas piecās kategorijās, balstoties uz Komisijas Regulas (EK) Nr. 304/2008 (2008. gada 2. aprīlis) par uzņēmumu un personāla sertifikācijas minimālajām prasībām un savstarpējas atzīšanas noteikumiem saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 842/2006 attiecībā uz stacionārajām ugunsdrošības sistēmām un ugunsdzēsības aparātiem, kuros izmanto dažas fluorētās siltumnīcefekta gāzes (Dokuments attiecas uz EEZ). Defibrilators ir obligāts visās publisko vietu kategorijās.  Pirmā publisko vietu kategorija ir publiskas vietas, kuras sasniedz vairāk kā 1500 apmeklētājus dienā, otrā kategorija ir ar apmeklētāju skaitu 701 līdz 1500 cilvēku dienā, trešā kategorija – 301 līdz 700, ceturtā - līdz 300 cilvēkiem, bet piektā kategorija iekļauj īpašas publiskās vietas, kuras neiekļaujas iepriekš minētajās kategorijās (veco ļaužu pansionāti, aprūpes nami cilvēkiem ar funkcionāliem traucējumiem, fizisko aktivitāšu un multimediju telpas, kuru platība ir lielāka par 1200 m2 un griestu augstums ir lielāks par 6,5 m, veikali, restorāni, bāri, izglītības iestādes, bibliotēkas, izstāžu zāles, muzeji, bankas, fizisko aktivitāšu iestādes,  kuru kapacitāte sasniedz 200 cilvēku, deju un spēļu zāles ar kapacitāti, kas sasniedz 120 cilvēku, viesnīcas un hoteļi, pirmsskolas iestādes ar kapacitāti sasniedz 100 cilvēku,  iestādes, kurās tiek nodrošināta nakšņošana ar kapacitāti līdz 30 cilvēkiem un kalnu viesu nami ar kapacitāti līdz 20 cilvēkiem). Defibrilatoru ieviešanas termiņi Francijā tika ieviesti pakāpeniski, atkarībā no kategorijas, t.i. no 2020. gada 1. janvāra defibrilators ir obligāts tām publiskām vietām, kuras ietilpst no pirmās līdz trešajai kategorijai.  No 2021. gada 1. janvāra defibrilators ir obligāts tām iestādēm, kuras ietilpst ceturtajā kategorijā, bet no 2022. gada 1. janvāra defibrilators  ir obligāts arī tām publiskām vietām, kuras ietilpst piektajā kategorijā. Balstoties uz citu valstu pieredzi piemēriem, līdzīgu modeli ir plānots  pārņemt arī Latvijā, ka defibrilatoru obligāti uzstāda publiskās vietās atbilstoši nosacījumiem, kā arī defibrilatoru ieviešanas termiņš stāsies spēkā pakāpeniski.


[1] https://sirdsritms.lv/

[2] https://kardiologija.lv/wp-content/uploads/2020/11/p34.pdf

[3] https://firstaid.bg/wp-content/uploads/2020/02/AED-Legislation-EENA.pdf

[4] https://www.nmpd.gov.lv/lv/neatliekamas-mediciniskas-palidzibas-dienests-sasniedzis-labakos-operativitates-raditajus-pedejo-gadu-laika

[5] https://www.en-standard.eu/bs-en-60601-2-4-2011-a1-2019-medical-electrical-equipment-particular-requirements-for-the-basic-safety-and-essential-performance-of-cardiac-defibrillators/?gclid=Cj0KCQiA6fafBhC1ARIsAIJjL8kStiqleuSnvJL6z_xe8c5bzsWTZXeSnjwH7dATnpcU-uad7s3TyycaAi1MEALw_wcB

[6] Valenzuela TD, Roe DJ, Nichol G, et al. Outcomes of rapid defibrillation by security officers after cardiac arrest in casinos. New England Journal of Medicine. 2000;343:1206-1209

[7] Ringh et al., Survival after Public Access Defibrillation in Stockholm, Sweden--A striking success. Resuscitation, 2015.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikt prasību ieviest defibrilatoru publiskās vietās. Publiskās vietas ir jebkura vieta, kura neatkarīgi no tās faktiskās izmantošanas vai īpašuma formas kalpo sabiedrības kopējo vajadzību un interešu nodrošināšanai un kura par maksu vai bez maksas ir pieejama ikvienai fiziskajai personai, kas nav attiecīgās vietas īpašnieks, tiesiskais valdītājs, turētājs, algots darbinieks vai cita persona, kuras atrašanās attiecīgajā vietā ir saistīta ar darba pienākumu izpildi, pasākuma organizēšanu vai ir uz uzņēmuma līguma pamata. [1]
Defibrilatora iegāde tiek nodrošināta par fiziskas vai juridiskas personas līdzekļiem. Ārējā automātiskā defibrilatora izmaksas vidēji ir 1400 līdz 2000 euro, defibrilatora izlādes gadījumā nepieciešams mainīt elektrodus un bateriju, kuru vidējās izmaksas sasniedz aptuveni 300 euro. Savukārt vidējas defibrilatora garantijas laiks ir no četriem līdz astoņiem gadiem, atkarībā no ražotāja. [2]
Vismaz divus defibrilatorus atbilstoši uzstāda tādās publiskās vietās, kur maksimālais vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir vairāk par 1500 cilvēkiem. Vismaz vienu defibrilatoru atbilstoši uzstāda tādās publiskās vietās, kur maksimālais vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir no 701 līdz 1500 cilvēkiem. Kā arī, vismaz vienu defibrilatoru brīvprātīgi, taču atbilstoši Noteikumu projektam, var uzstādīt publiskās vietas, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir līdz 700 cilvēkiem. Defibrilatoru ieviešanu valstī plānots īstenot pakāpeniski. Noteikumu projekts paredz, ka sākot ar 2026. gada 1. janvāri defibrilatoriem ir jābūt izvietotiem publiskās vietās, kur maksimālais vienlaikus (konkrētā brīdī) esošo cilvēku skaits ir vairāk par 1500 cilvēkiem, savukārt, sākot ar 2028. gada 1. janvāri defibrilatoriem būs jābūt pieejamiem arī publiskās vietās, kur maksimālais vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir no 701 līdz 1500 cilvēkiem. Turpretī, izglītības iestādēs, kurās apgūst pamata, vispārējās vidējās un profesionālās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēs, un interešu izglītības iestādēs, kurās iepirkuma procesā defibrilatori tiks nodrošināti par valsts budžeta līdzekļiem, noteikumi stājas spēkā 2025.gada 1.septembrī.

Katram ražotājam, lai tirgotu iekārtas ir jābūt iekārtas CE sertifikātam un atbilstības deklarācijai. Sertifikātā ražotājs ir nosertificējis iekārtas darbību t.sk. pašpārbaudes funkciju, vietne, no kuras pircējs iegādājas defibrilatoru dod līdzi informāciju latviešu valodā par defibrilatoru un tā lietošanas kartību (lietošanas instrukcija). Defibrilatoru uzstāda persona, kura ir saņēmusi no ražotāja apmācību sertifikātu, uz kura pamata ir tiesīga uzstādīt ierīci. Defibrilatoram ir jābūt pieejamam piecu minūšu laikā no negadījuma brīža, tas nozīmē, ka defibrilators nav jāuzstāda nomniekam, bet gan īpašniekam vai publiskās vietas valdītājam. Ņemot vērā katras publiskās vietas unikālitāti, nav iespējams izveidot vienotu algoritmu, kas derētu katrai no publiskajām vietām. Tomēr esam izveidojuši ieteicamo algoritmu, pēc kā publiskās vietas īpašnieks vai vadītājs, izvērtējot attiecīgās teritorijas/telpu īpašības, uzstāda defibrilatoru/-us. Ieteicamais algoritms – Defibrilatoru skaits ir atkarīgs no vienlaikus (konkrētā brīdī) esošo cilvēku skaita publiskās vietās. Publiskās vietās, kur maksimālais vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir 1500 vai vairāk, jāuzstāda vismaz divus defibrilatorus, novietotus tā, lai no jebkuras publiskās vietas kāds no tiem būtu sasniedzams 5 minūšu laikā. Publiskās vietās, kur maksimālais vienlaikus (konkrētā brīdī) esošo cilvēku skaits ir no 701 līdz 1500, jāuzstāda vismaz viens defibrilators, novietots tā, lai no jebkuras publiskās vietas tas būtu sasniedzams 5 minūšu laikā. Attiecīgi cilvēku skaitu nosaka pēc vienlaikus (konkrētā brīdī) publiskajā vietā esošo maksimālā cilvēku skaita. Reizi gadā vai pēc nepieciešamības šo cilvēku skaitu pārskata.

Lietotājs uzrauga defibrilatoru atbilstoši lietošanas instrukcijai. Noteikumu projekts nosaka defibrilatoru uzstādīšanas prasības, ekspluatācijas prasības un datu apmaiņas prasības. Noteikumu projektā ir paredzēts, ka defibrilatora īpašnieks vai valdītājs nodrošina defibrilatora iegādi un uzturēšanu, atbildīgo personu par defibrilatoru pārbaudes veikšanu pēc ražotāja ieteikumiem, pirmās palīdzības komplektu (šķēres, skuveklis, cimdi, elpināšanas maska vai sejas aizsargvairogs), pārbaužu kontroles dokumentāciju - pārbaudes žurnālu brīvā formātā, kurā norādīts defibrilatora apsekošanas veicējs (vārds, uzvārds), apsekošanas vieta un konstatētās nepilnības. Ņemot vērā, ka defibrilatoriem ir pašpārbaudes funkcija, tad to tehniskā uzraudzība ietver tikai norīkotās atbildīgās personas sekošanu līdzi ražotāja norādītajiem ieteikumiem (piemēram, akumulatora uzlādes līmenim), tad kontrole no Veselības inspekcijas notiek pamatojoties uz datiem no publisko vietu pārstāvju veiktas paziņošanas ZVA LATMED datu bāzē. Veselības inspekcija, pamatojoties uz apstiprinātājām iekšējām procedūrām par inspekcijas veikšanu, var nodrošināt defibrilatoru uzraudzību pie importētājiem/izplatītājiem tirgū, pēc LATMED datu bāzes datiem tirgus uzraudzības ietvaros. Pamatojoties uz Ārstniecības likuma prasībām publiskas vietas īpašniekus Veselības inspekcija par defibrilatora neesamību nevar sodīt. Turklāt, noteikumu mērķis nav sodīt publiskās vietas īpašnieku vai valdītāju, bet gan izglītot sabiedrību kopumā un veicināt sabiedrības veselībpratību un uz drošību vērstu domāšanu. Veselības ministrija ieskatā, publiskās vietas īpašniekam vai valdītājam ir ļoti svarīgi iegādāties un uzstādīt ārējo automātisko defibrilatoru (vai -us), lai rūpētos par apmeklētāju drošību un labklājību. Pēkšņas nelabvēlīgas izmaiņas sirdsdarbībā var notikt ikvienam un jebkurā vietā, un tūlītēja piekļuve ārējiem automātiskiem defibrilatoriem var izglābt dzīvību. Ieguldījums defibrilatoru uzstādīšanā ne tikai parāda publiskās vietas īpašnieka vai valdītāja apņemšanos nodrošināt sabiedrības veselību un drošību, bet arī samazināt atbildības risku, nodrošinot, ka ārkārtas situācijās, potenciāli var glābt savu klientu/apmeklētāju dzīvības, veicinot drošāku vidi ikvienam Latvijā. Publiskās vietas atbildīga persona ir fiziska persona, kas attiecīgajā publiskā vietā ir nodarbināta un apmācīta izmantot automātisko ārējo defibrilatoru.

Noteikumu projekts uzliek par pienākumu defibrilatora īpašniekam vai valdītājam elektroniski sniegt Zāļu valsts aģentūrai paziņojumu par uzstādīšanu vai uzstādīšanas izmaiņām, norādot šādas ziņas par defibrilatoru: publiskās vietas nosaukumu, faktisko adresi un reģistrācijas numuru (ja tāds ir), defibrilatora nosaukumu, adresi un reģistrācijas numuru, modeli (defibrilatora pilns nosaukums atbilstoši lietošanas instrukcijai), tipu (automātisks vai pusautomātisks), atbildīgās personas vārdu, uzvārdu, kontaktinformāciju, informāciju par defibrilatora piegādātāju. 
Gadījumos, ja, tuvākais defibrilators atrodas kādā blakus publiskā vietā vai tas ir citas publiskās vietas īpašums, publiskās vietas īpašniekam vai valdītājam, publiskās vietas darba laikā, ir pienākums nodrošināt defibrilatora izmantošanu nepieciešamības gadījumā. Pretējā gadījumā publiskās vietas īpašnieks vai valdītājs saskaņā ar Krimināllikuma 141. panta pirmo daļu persona ir saucama pie kriminālatbildības par nepieciešamas un acīm redzami neatliekamas palīdzības nesniegšanu cilvēkam, kas atrodas dzīvībai bīstamā stāvoklī, ja vainīgais apzinājies, ka varējis to sniegt bez nopietnām briesmām sev un citām personām, un ja palīdzības nesniegšana izraisījusi cilvēka nāvi vai citas smagas sekas. Papildus skaidrojam, ka atbildība par nepareizu defibrilatora lietošanu tiks vērtēta civiltiesiskās vai kriminālatbildības kontekstā. Lai nodrošinātu sabiedrības gatavību lietot defibrilatoru, Ministru kabineta 2012.gada 14. augusta noteikumi Nr.557 “Noteikumi par apmācību pirmās palīdzības sniegšanā” paredz papildināt pirmās palīdzības apmācības kursa īstenošanai nepieciešamo materiālu un līdzekļu sarakstu ar defibrilatoru, kas ir nepieciešams atdzīvināšanas pasākumu apgūšanai, līdz ar ko ir ietverts atdzīvināšanas algoritmā. Tas nozīmē, ka ikviens kurš piedalīsies pirmās palīdzības pamācību programmā tiks apmācīts rīkoties arī ar defibrilatoru.

Veselības ministrija sniegs vienreizēju atbalstu, organizējot defibrilatoru iepirkumu izglītības iestādēm, kurās apgūst pamata, vispārējās vidējās un profesionālās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēm, un interešu izglītības iestādēm, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir vairāk par 701. Defibrilatoru iepirkumu vadīs Nacionālais veselības dienests, nodrošinot caurskatāmu un atbildīgu iepirkuma procesu. Vienreizējs atbalsts nodrošinās minētajām iestādēm defibrilatoru piegādi un nodošanu publiskās vietas kontaktpersonai. Defibrilatoru piegādātājs nodrošinās defibrilatora vai defibrilatoru uzstādīšanu tam iepriekš pārdomātā vietā, kas atbilst anotācijā definētajiem kritērijiem. Iestādes, kuras saņems defibrilatorus, ir izvēlētas pēc skaidriem kritērijiem, prioritizējot tās, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir vairāk par 701. Vienreizējs atbalsts nesegs citas izmaksas, kas varētu rasties saistībā ar defibrilatoru uzturēšanu (piemēram, bateriju nomaiņu izlādes gadījumā). Defibrilatoru iepirkums tiek plānots 2024. gadā. Iepirkuma veikšana agrāk ir nepieciešama, lai nodrošinātu, ka uz noteikumu spēkā stāšanās datumu defibrilatori jau ir uzstādīti un gatavi darbībai. Iepirkuma veikšana pēc iespējas ātrāk ļauj ne tikai veikt nepieciešamos uzstādīšanas darbus, bet arī nodrošināt atbildīgo personu apmācību. Agrāka defibrilatoru uzstādīšana publiskās vietās palielina iespēju ātri un efektīvi sniegt palīdzību sirds apstāšanās gadījumos. Iepriekšēja uzstādīšana var palīdzēt glābt cilvēku dzīvības, kuri nonāktu kritiskā situācijā pirms noteikumu obligātās spēkā stāšanās. Defibrilators ir būtiski saistoša ierīce cilvēku dzīvības glābšanā, kas to lietošanu padara par veselības aprūpes pasākumu. Tādējādi, ārējo automātisko defibrilatoru iepirkuma veikšana 2024. gadā ir būtiska, lai nodrošinātu sabiedrības veselību un drošību. Papildu informācija par iepirkumu būs pieejama Nacionālā veselības dienesta mājaslapā.



[1] https://likumi.lv/ta/id/111963-publisku-izklaides-un-svetku-pasakumu-drosibas-likums

[2] VM vērš uzmanību, ka izmaksas un garantijas laiks ir tikai aptuvens un balstītas uz ražotāja sniegto informāciju.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Valsts iestādes funkciju nodrošināšanu veiks sava budžeta ietvaros. Proti, noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanu Zāļu valsts aģentūra nodrošinās saņemto pašu ieņēmumu ietvaros, savukārt Veselības inspekcija - piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • sabiedrība kopumā
Ietekmes apraksts
Personas, kurām iespējama pēkšņa sirds apstāšanās publiskā vietā.
Personas, kuras sniedz pirmo palīdzību.
Nodrošināts ārējais automātiskais defibrilators un tiek sniegta savlaicīga pirmā palīdzība pēkšņas sirds apstāšanās gadījumā.
Juridiskās personas
  • vidējie uzņēmumi
  • lielie uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Publiskās vietas īpašnieki un valdītāji, par saviem līdzekļiem iegādājas ārējos automātiskos defibrilatorus atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem, kā arī nodrošina darbinieku apmācību pirmās palīdzības sniegšanā. Ārējā automātiskā defibrilatora izmaksas vidēji ir 1400 līdz 2000 euro, defibrilatora izlādes gadījumā nepieciešams mainīt elektrodus un bateriju, kuru vidējās izmaksas sasniedz aptuveni 300 euro, vidējais deibrilatora garantijas laiks ir četri līdz astoņi gadi, atkarībā no ražotāja. [1]


[1] Veselības ministrija vērš uzmanību, ka izmaksas un garantijas laiks ir tikai aptuvens un balstītas uz ražotāja sniegto informāciju.
 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Publisko vietu, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir vairāk par 701, īpašniekiem vai valdītājiem par saviem finanšu līdzekļiem ir jānodrošina ārējais automātiskais defibrilators (turpmāk - ĀAD). Publisko vietu, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir ne vairāk par 700, īpašniekiem vai valdītājiem ĀAD iegāde ir brīvprātīga. Publiskās vietās, kur vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir vairāk par 1500, stājas spēkā 2026.gada 1.janvārī, savukārt, publiskās vietās, kur vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir no 701 līdz 1500, stājas spēkā 2028.gada 1.janvārī. Publiskām vietām pašām jānovērtē vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits un attiecīgi jāuzņemas atbildība par defibrilatora neesību vai esību. ĀAD izmaksas vidēji ir no 1400 līdz 2000 euro, defibrilatora izlādes gadījumā nepieciešams mainīt elektrodus un bateriju, kuru vidējās izmaksas sasniedz aptuveni 300 euro. Savukārt vidējas defibrilatora garantijas laiks ir no četriem līdz astoņiem gadiem, atkarībā no ražotāja. Lūdzu skatīt anotācijas 2.3 un 2.4 sadaļas, kurās norādītas konkrētas, pašreizējā tirgus, cenas vienai publiskai vietai, atkarībā no vienlaikus (konkrētā brīdī) esošo cilvēku skaita, pieņemot, ka publiskās vietas, kurās ir vienlaikus (konkrētā brīdī) vairāk par 1500 cilvēkiem atbilst lielajiem uzņēmumiem un publiskās vietas, kur vienlaikus (konkrētā brīdī) ir no 701 līdz 1500 cilvēkiem atbilst vidējiem uzņēmumiem.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts paredz, ka sākot ar 2026. gada 1. janvāri defibrilatoriem ir jābūt izvietotiem publiskās vietās, kur vienlaikus (konkrētā brīdī) esošo cilvēku skaits ir vairāk par 1500 cilvēkiem, savukārt, sākot ar 2028. gada 1. janvāri defibrilatoriem būs jābūt pieejamiem arī vietās, kur vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits sasniedz no 701 līdz 1500 cilvēkiem. Noteikumu projekts paredz arī defibrilatoru brīvprātīgu uzstādīšanu vietās, kur vienlaikus (konkrētā brīdī) esošo cilvēku skaits ir mazāks par 700 cilvēkiem. Publisko vietu īpašniekiem vai valdītājiem par saviem finanšu līdzekļiem ir jānodrošina ārējais automātiskais defibrilators (turpmāk - ĀAD). Publisko vietu, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir ne vairāk par 700 cilvēkiem, īpašniekiem vai valdītājiem ĀAD iegāde ir brīvprātīga. Publiskām vietām pašām jānovērtē vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits un attiecīgi jāuzņemas atbildība par defibrilatora neesību vai esību. ĀAD izmaksas vidēji ir no 1400 līdz 2000 euro, defibrilatora izlādes gadījumā nepieciešams mainīt elektrodus un bateriju, kuru vidējās izmaksas sasniedz aptuveni 300 euro. Savukārt vidējas defibrilatora garantijas laiks ir no četriem līdz astoņiem gadiem, atkarībā no ražotāja. Lūdzu skatīt anotācijas 2.3 un 2.4 sadaļas, kurās norādītas konkrētas, pašreizējā tirgus, cenas vienai publiskai vietai, atkarībā no vienlaikus (konkrētā brīdī) esošo cilvēku skaita, pieņemot, ka publiskās vietas, kurās ir vienlaikus (konkrētā brīdī) vairāk par 1500 cilvēkiem atbilst lielajiem uzņēmumiem un publiskās vietas, kur vienlaikus (konkrētā brīdī) ir no 701 līdz 1500 cilvēkiem atbilst vidējiem uzņēmumiem.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
sabiedrība kopumā
neietekmē
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
26,20
vidējie uzņēmumi
palielinās
Vērtības nozīme:
13,10
Vidējā alga privātajā sektorā 2023.gadā
1,00
Ziņojuma sagatavošana Zāļu valsts aģentūrai
1
Nav zināms precīzs subjektu skaits
1
Vienreizējs pasākums pēc jauna ĀAD iegādes
13,10
Katras publiskās vietas valdītājs/ īpašnieks elektroniski viena mēneša laikā no ĀAD uzstādīšanas dienas sniedz ZVA paziņojumu par uzstādīšanu vai izmaiņām ar konkrētiem datiem.
lielie uzņēmumi
palielinās
Vērtības nozīme:
13,10
Vidējā alga privātajā sektorā 2023.gadā
1,00
Ziņojuma sagatavošana Zāļu valsts aģentūrai
1
Nav zināms precīzs subjektu skaits
1
Vienreizējs pasākums pēc jauna ĀAD iegādes
13,10
Katras pašvaldību iestādes vadītājs elektroniski viena mēneša laikā no ĀAD uzstādīšanas dienas sniedz ZVA paziņojumu par uzstādīšanu vai izmaiņām ar konkrētiem datiem.
Kopā
26,20

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
sabiedrība kopumā
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
6 145,00
vidējie uzņēmumi
Vērtības nozīme:
2 165,00
ĀAD + baterija + pirmās palīdzības apmācības
1
Vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir no 701 līdz 1500 (vismaz 1 ĀAD)
2 165,00
1815 euro viens ĀAD (indikatīvā tirgus izpētes cena, tai skaitā PVN) + baterija 300 euro, kas jāmaina reizi 4-5 gados + pirmās palīdzības apmācības (vidējā cena tirgū 50 euro).
lielie uzņēmumi
Vērtības nozīme:
3 980,00
divi ĀAD + baterija + pirmās palīdzības apmācības
1
Vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir vairāk par 1500 (vismaz 2 ĀAD)
3 980,00
1815 euro viens ĀAD (indikatīvā tirgus izpētes cena, tai skaitā PVN) + baterija 300 euro, kas jāmaina reizi 4-5 gados + pirmās palīdzības apmācības (vidējā cena tirgū 50 euro).
Kopā
6 145,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
508 200
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
508 200
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-508 200
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-508 200
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
508 200
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)

Noteikumu projekta iekļauto normu efektīvai ieviešanai, nepieciešams veikt automatizēto ārējo defibrilatoru iegādi. Iepriekš minētais pasākums īstenojams  apakšprogrammas 45.01.00 “Veselības aprūpes finansējuma administrēšana un ekonomiskā novērtēšana” ietvaros. Nepieciešamais finansējuma apmērs 2024.gadam 508 200 euro.

Ārējo automātisko defibrilatoru (turpmāk - ĀAD) iegādes aprēķins 2024.gadam:
280 (nepieciešamais ārējo defibrilatoru skaits publiskām vietām, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošo cilvēku skaits ir vairāk par 701 cilvēku) x 1 815 euro (indikatīvā tirgus izpētes cena, tai skaitā PVN) = 508 200 euro

Kopējais nepieciešamais finansējums Noteikumu projekta īstenošanai 2024.gadā ir 508 200 euro, tai skaitā:
-  508 200 euro apmērā nepieciešams segt  no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana".

Uzturēšanas izmaksas segs ĀAD saņēmēji, kas ir izglītības iestādes, kurās apgūst pamata, vispārējās vidējās un profesionālās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādes, un interešu izglītības iestādes.

ĀAD iegādi veiks Veselības ministrija (Nacionālais veselības dienests), kā arī apropriācijas pārdale ir paredzēta uz Veselības ministrijas (Nacionālā veselības dienesta) budžetu, jo defibrilators ir medicīniska ierīce (Ārstniecības likuma 1.panta 21.punkts). 
Nacionālais veselības dienests slēgs līgumu ar iepirkuma konkursa uzvarētāju, kurš atbilstoši noslēgtajām līgumam piegādās ĀAD norādītajām izglītības iestādēm, uzstādīs ĀAD noteiktajā vietā un veiks apmācību, ja nepieciešams (pēc darbu pabeigšanas tiks parakstīts preču pieņemšanas un nodošanas akts). Izglītības iestāde pēc preču pavadzīmes un pieņemšanas nodošanas aktu parakstīšanas materiālo vērtību ņems iestādes uzskaitē. Pēc visu darbu pabeigšanas uzņēmējs sagatavo apmaksas rēķinus, kuram pievienos parakstītus preču pavadzīmes un pieņemšanas nodošanas aktus un iesniedz to Nacionālajam veselības dienestam, kas pēc dokumentācijas pārbaudes veiks apmaksu uzņēmumam.          
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Veselības inspekcija, Zāļu valsts aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Publiskā apspriešana: sabiedriskā apspriešana no 15.maija līdz 14.jūnijam.
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/06efc2a4-be1a-4c4f-b71a-cc4892c36d65

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Rīgas Stradiņu universitātes, kā sabiedrības pārstāvju viedoklis ir pieejams tiesību aktu lietas sadaļā "Papildu dokumenti".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Veselības inspekcija
  • Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
  • Zāļu valsts aģentūra
  • vidējās pašvaldību un valsts iestādes
  • lielās pašvaldību un valsts iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Veselības ministrija
neietekmē
Veselības inspekcija
palielinās
Vērtības nozīme:
16,27
Vidējā stundas likme valsts pārvaldē 2023.gadā
2,00
Laiks ceļā + noteikumu izpildes kontrole objektā
1
Nav precīzi zināms subjektu skaits
1
Pēc vajadzības. Iespējams, arī retāk.
32,54
Noteikumu izpildi kontrolē Veselības inspekcija.
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
samazinās
Vērtības nozīme:
16,27
Vidējā stundas likme valsts pārvaldē 2023.gadā
2,00
Laiks ceļā + palīdzības sniegšana
1
Nav precīzi zināms subjektu skaits
1 122
Izsaukumi 2022.gadā , kuros pacientam konstatēta sirds aritmija
-36 509,88
Gadā vidēji 1300 reizes NMP brigāde sniedz atdzīvināšanas pasākumus sabiedriskās vietās, kurās būtu jābūt izvietotam ĀAD.
Zāļu valsts aģentūra
palielinās
Vērtības nozīme:
16,27
Vidējā stundas likme valsts pārvaldē 2023.gadā
1,00
Ziņojumu apstrāde un publicēšana.
1
Nav precīzi zināms subjektu skaits
1
Nav precīzi zināms subjektu skaits, kas iesūtīs ziņojumu.
16,27
ZVA apkopo publisko vietu valdītāju/īpašnieku sūtīto ziņojumu datus un publicē šo informāciju reģistra LATMED elektroniskajā datu bāzē.
vidējās pašvaldību un valsts iestādes
palielinās
Vērtības nozīme:
16,27
Vidējā stundas likme valsts pārvaldē 2023.gadā
1,00
Ziņojuma izstrāde
1
Nav precīzi zināms subjektu skaits
1
Vienreizējs pasākums katru reizi uzstādot jaunu ĀAD vai mainot tā atrašanās vietu.
16,27
Katras pašvaldību iestādes vadītājs elektroniski viena mēneša laikā no ĀAD uzstādīšanas dienas sniedz ZVA paziņojumu par uzstādīšanu vai izmaiņām ar konkrētiem datiem.
lielās pašvaldību un valsts iestādes
palielinās
Vērtības nozīme:
16,27
Vidējā stundas likme valsts pārvaldē 2023.gadā
1,00
Ziņojuma izstrāde
1
Nav precīzi zināms subjektu skaits
1
Vienreizējs pasākums katru reizi uzstādot jaunu ĀAD vai mainot tā atrašanās vietu.
16,27
Katras pašvaldību iestādes vadītājs elektroniski viena mēneša laikā no ĀAD uzstādīšanas dienas sniedz ZVA paziņojumu par uzstādīšanu vai izmaiņām ar konkrētiem datiem.
Kopā
-36 428,53

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Veselības ministrija
Veselības inspekcija
Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests
Zāļu valsts aģentūra
vidējās pašvaldību un valsts iestādes
Vērtības nozīme:
2 165,00
ĀAD + baterija + pirmās palīdzības apmācības
1
Vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir no 701 līdz 1500 (vismaz 1 ĀAD)
2 165,00
1815 euro viens ĀAD (indikatīvā tirgus izpētes cena, tai skaitā PVN) + baterija 300 euro, kas jāmaina reizi 4-5 gados + pirmās palīdzības apmācības (vidējā cena tirgū 50 euro).
lielās pašvaldību un valsts iestādes
Vērtības nozīme:
3 980,00
divi ĀAD + baterija + pirmās palīdzības apmācības
1
Vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir vairāk par 1500 (vismaz 2 ĀAD)
3 980,00
1815 euro viens ĀAD (indikatīvā tirgus izpētes cena, tai skaitā PVN) + baterija 300 euro, kas jāmaina reizi 4-5 gados + pirmās palīdzības apmācības (vidējā cena tirgū 50 euro).
Kopā
6 145,00

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Zāļu valsts aģentūra, Veselības inspekcija nodrošinās noteikumos noteikto uzdevumu izpildi
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Veselības ministrija sniegs vienreizēju atbalstu, organizējot defibrilatoru iepirkumu izglītības iestādēm, kurās apgūst pamata, vispārējās vidējās un profesionālās vidējās izglītības programmas, tai skaitā profesionālās ievirzes sporta izglītības iestādēm, un interešu izglītības iestādēm, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir vairāk par 701. Defibrilatoru iepirkumu vadīs Nacionālais veselības dienests, nodrošinot caurskatāmu un atbildīgu iepirkuma procesu. Vienreizējs atbalsts nodrošinās minētajām iestādēm defibrilatoru piegādi un nodošanu publiskās vietas kontaktpersonai. Defibrilatoru piegādātājs nodrošinās defibrilatora vai defibrilatoru uzstādīšanu tam iepriekš pārdomātā vietā, kas atbilst anotācijā definētajiem kritērijiem. Iestādes, kuras saņems defibrilatorus, ir izvēlētas pēc skaidriem kritērijiem, prioritizējot tās, kurās vienlaikus (konkrētā brīdī) esošais cilvēku skaits ir vairāk par 701. Vienreizējs atbalsts nesegs citas izmaksas, kas varētu rasties saistībā ar defibrilatoru uzturēšanu (piemēram, bateriju nomaiņu izlādes gadījumā). Defibrilatoru iepirkums tiek plānots 2024. gadā. Iepirkuma veikšana agrāk ir nepieciešama, lai nodrošinātu, ka uz noteikumu spēkā stāšanās datumu defibrilatori jau ir uzstādīti un gatavi darbībai. Iepirkuma veikšana pēc iespējas ātrāk ļauj ne tikai veikt nepieciešamos uzstādīšanas darbus, bet arī nodrošināt atbildīgo personu apmācību. Agrāka defibrilatoru uzstādīšana publiskās vietās palielina iespēju ātri un efektīvi sniegt palīdzību sirds apstāšanās gadījumos. Iepriekšēja uzstādīšana var palīdzēt glābt cilvēku dzīvības, kuri nonāktu kritiskā situācijā pirms noteikumu obligātās spēkā stāšanās. Defibrilators ir būtiski saistoša ierīce cilvēku dzīvības glābšanā, kas to lietošanu padara par veselības aprūpes pasākumu. Tādējādi, ārējo automātisko defibrilatoru iepirkuma veikšana 2024. gadā ir būtiska, lai nodrošinātu sabiedrības veselību un drošību. Papildu informācija par iepirkumu būs pieejama Nacionālā veselības dienesta mājaslapā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Sirdsdarbības apstāšanās gadījumā būtiski ir sniegt savlaicīgu pirmo palīdzību, pacienta izdzīvošana ir atkarīga no aculiecinieka, kurš uzsāks sirds netiešo masāžu ar kuras palīdzību tiks nodrošināta neliela, bet ļoti nozīmīga skābekli saturošu asiņu piegāde sirdij un galvas smadzenēm. Ja papildus kardiopulmunālajai reanimācijai tiks sniegts arī defibrilatora radītais šoks, tiks būtiski ietekmētas pacienta izdzīvošanas iespējas, kā arī pacients var tikt pasargāts no neatgriezeniskiem veselības bojājumiem.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Iestāžu saraksts, kas saņems vienreizēju valsts atbalstu ĀAD iegādē.