Anotācija (ex-ante)

21-TA-87: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par atļauju akciju sabiedrībai ''Augstsprieguma tīkls'' iegādāties, attīstīt, pārvaldīt un ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuves”" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Administratīvā procesa likuma 15.panta divpadsmitā daļa.
AS ''Augstsprieguma tīkls'' 2021.gada 1.septembra iesniegums Finanšu ministrijai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts paredz atļaujas piešķiršanu AS ''Augstsprieguma tīkls'' iegādāties, attīstīt, pārvaldīt un ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuves. Šādas atļaujas nepieciešamība noteikta Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija Direktīvā (ES) 2019/944 par kopīgiem noteikumiem attiecībā uz elektroenerģijas iekšējo tirgu un ar ko groza Direktīvu 2012/27/ES (turpmāk -  Direktīva), kuras normas nacionālajos tiesību aktos vēl nav pārņemtas.
Projekts stājas spēkā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
AS ''Augstsprieguma tīkls'' (turpmāk - AST) saistībā ar sagaidāmo Baltijas valstu elektroenerģijas sistēmu sinhronizāciju ar Kontinentālās Eiropas elektroenerģijas sistēmu 2025.gadā (turpmāk - Sinhronizācija), būs nepieciešams nodrošināt balansēšanas jaudas rezerves.
Kontinentālajā Eiropā šāda veida palīgpakalpojumus pārvades sistēmas operatori iepērk speciāli organizētā rezervju tirgū, bet Baltijā šāds tirgus šobrīd neeksistē. Attiecīgi AST, izvērtējot iespējamos attīstības scenārijus, ir apsvēris iespēju iegādāties, uzstādīt un ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuves.
Lai pārvades sistēmas operators iegādātos, attīstītu, pārvaldītu un ekspluatētu elektroenerģijas uzkrātuves, tam saskaņā ar Direktīvas 54.pantu, izpildot pantā minētos nosacījumus, nepieciešams saņemt nacionālās regulatīvās iestādes atļauju, kas Latvijā enerģētikas nozarē ir Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija (turpmāk - Regulators).
Tā kā Direktīvas normas nav pārņemtas nacionālajos tiesību aktos un iestājies Direktīvas transponēšanas termiņš, Regulators savā 2021.gada 27.augusta vēstulē Nr. 1-2.40/2435 informējis, ka jautājumu par atļaujas piešķiršanu AST pēc būtības izskatīt nevar un aicinājis jautājumu, pamatojoties uz  Administratīvā procesa likuma 15.panta divpadsmito daļu, izskatīt Ministru kabinetā.
Ņemot vērā, ka Direktīvā minētais ierobežojums pārvades sistēmas operatoram iegādāties, uzstādīt un ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuves noteikts ar mērķi, lai pārvades sistēmas operators nepamatoti neierobežotu elektroenerģijas tirgus dalībnieku piedāvājumus nodrošināt balansēšanas jaudas rezerves, pirms atļaujas piešķiršanas vērtējama tirgus dalībnieku spēja nodrošināt balansēšanas jaudas rezerves 2025.gadā, kas ir plānotais Sinhronizācijas datums.
Šim nolūkam AST kopā ar Baltijas pārvades sistēmas operatoriem ''Litgrid'' AB un ''Elering'' veica Elektroenerģijas balansēšanas jaudas rezervju tirgus izpēti (turpmāk – Tirgus izpēte).
No Tirgus izpētes rezultātiem izriet, ka  ne Latvijā, ne Baltijā kopumā ar esošajiem jaudu resursiem nebūs iespējams nodrošināt automātiskās frekvences atjaunošanas rezerves (turpmāk – aFRR) un manuālās frekvences atjaunošanas rezerves (turpmāk – mFRR). Esošie resursi frekvences noturēšanas rezervju (turpmāk – FCR) varētu būt pietiekami, ja balansēšanas jaudas rezerves tiktu nodrošinātas Baltijas slodzes/frekvences kontroles blokā.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
AST savā 2021.gada 1.septembra iesniegumā norādījis, ka Tirgus izpētes ietvaros tirgus simulācija tika veikta, teorētiski sadalot elektroenerģijas tirgus dalībnieku elektroenerģijas ražošanas resursu potenciālās tehniskās spējas pa balansēšanas jaudas rezervju veidiem. Proti, ja tirgus dalībnieks piedalās viena balansēšanas jaudas rezervju veida nodrošināšanā, tiek izslēgtas konkrētās tirgus dalībnieka jaudas izmantošanas iespējas nodrošināt cita veida balansēšanas jaudas rezerves. Līdz ar to, ņemot vērā FCR un aFRR rezervju nozīmīgumu frekvences pārvaldības procesa drošā un efektīvā īstenošanā, kā arī apstākli, ka FCR un aFRR tirgus Baltijā šobrīd nav izveidots, AST kā Latvijas pārvades sistēmas operators uzskata, ka jāpieliek visas saprātīgās pūles, lai primāri, sākot ar 2025.gadu, nodrošinātu FCR un aFRR rezerves.
Vērtējot balansēšanas jaudas rezervju nodrošināšanas izmaksas ar vai bez elektroenerģijas uzkrātuves, secināms, ka elektroenerģijas uzkrātuvju izmantošana, ja elektroenerģijas uzkrātuvju iegādei tiek piesaistīts Eiropas Savienības fondu līdzfinansējums, ievērojami samazinās AST balansēšanas jaudas nodrošināšanas izmaksas. Proti, balansēšanas jaudas nodrošināšanas izmaksas bez elektroenerģijas uzkrātuves AST būtu no 35,9 līdz 56,1 miljoniem eiro gadā. kas, savukārt atstātu ietekmi uz pārvades sistēmas pakalpojumu tarifu 51% līdz 80% apmērā. Savukārt, ja AST uzstādītu elektroenerģijas uzkrātuves ar rezervju uzturēšanai un aktivizēšanai lietderīgi izmantojamo, t.i. faktiski pieejamo, kopējo jaudu 80 MW/160 MWh apmērā, AST izmaksas par elektroenerģijas par balansēšanas jaudas rezervju nodrošināšanu, kas ietver arī elektroenerģijas uzkrātuves kapitāla izmaksas, svārstītos no 10,5 miljoniem līdz 26.7 miljoniem eiro gadā. Līdz ar to ietekme uz pārvades sistēmas pakalpojumu tarifu samazinātos apjomā no 15 % līdz 36%.
Papildus attiecībā uz Tirgus izpētes rezultātiem Projektā ietverti vairāki identificētie riski, kas varētu ietekmēt Tirgus izpētes ietvaros identificētās iespējas nodrošināt balansēšanas jaudas rezerves un uz kuriem norādījis AST un Regulators. Attiecīgi AST secinājis, ka pastāv ievērojams risks, ka līdz 2025.gadam nebūs iespējams nodrošināt nepieciešamās FCR un aFRR rezerves un tādēļ nespēs izpildīt Līguma par Baltijas valstu elektroenerģijas sistēmas sagaidāmās pievienošanas Kontinentālās Eiropas elektroenerģijas sistēmai nosacījumiem (Agreement on the condition of the future synchronous interconnection of power system of Baltic states and power system of Continental Europe) prasības. Līdz ar to, lai izvairītos no šī riska, AST lūdzis piešķirt atļauju uzstādīt elektroenerģijas uzkrātuves ar rezervju uzturēšanai un aktivizēšanai lietderīgi izmantojamo, t.i. faktiski pieejamo, kopējo jaudu 80 MW/160 MWh apmērā.

Saskaņā ar Administratīvās procesa likuma 15.panta divpadsmito daļu iestāde un tiesa nedrīkst atteikties izlemt jautājumu, pamatojoties uz to, ka šis jautājums nav noregulēts ar likumu vai citu ārējo normatīvo aktu (iestāžu un tiesu juridiskās obstrukcijas aizliegums) (..). Ņemot vērā minēto, kā arī Regulatora 2021.gada 27.augusta vēstulē Nr. 1-2.40/2435 minēto attiecībā uz Ministru kabinetu kā kompetento institūciju, kas varētu jautājumu par atļaujas piešķiršanu AST skatīt pēc būtības, AST lūdzis Finanšu ministriju pēc iespējas ātrāk virzīt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par atļaujas piešķiršanu AST iegādāties, attīstīt, pārvaldīt un ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuves.
 
Risinājuma apraksts
Jautājumu Ministru kabinetā nepieciešams izskatīt līdz 2021.gada 15.septembrim, jo AST plāno iesniegt pieteikumu Eiropas Savienības līdzfinansējuma saņemšanai no Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta CEF-2021 uzsaukuma ietvaros, ko plānots atvērt 2021.gada 6.septembrī un atļaujas iegādāties, attīstīt, pārvaldīt un ekspluatēt elektroenerģijas uzkrātuves saņemšana ir obligāts priekšnoteikums Eiropas Savienības līdzfinansējuma saņemšanai. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas AS "Augstsprieguma tīkls", Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, Ekonomikas ministrija
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Projekts izstrādāts sadarbībā ar AS "Augstsprieguma tīkls" un SPRK
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi