22-TA-3598: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 739 "Ieslodzījuma vietu pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 739 "Ieslodzījuma vietu pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis" grozījumi tiek veikti, ņemot vērā 2021. gada beigās un 2022. gada sākumā vērojamo būtisko energoresursu cenu kāpumu, kas palielina Ieslodzījuma vietu pārvaldes (turpmāk – Pārvalde) izmaksas maksas pakalpojumu sniegšanai. Tāpat grozījumi nepieciešami, jo nepārtraukti attīstās infrastruktūra un tehnoloģijas, kas arī rada nepieciešamību veikt izmaiņas Pārvaldes sniegto pakalpojumu klāstā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta (turpmāk – Projekts) mērķis ir veikt grozījumus Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 739 "Ieslodzījuma vietu pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis", lai noteiktu jaunu Pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādi, atbilstoši energoresursu cenu kāpumam valstī un papildināt jau esošo maksas pakalpojumu klāstu ar jauniem pakalpojumiem, ko piedāvā Pārvalde.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Latvijas Sodu izpildes kodeksa 41. panta devītajā daļā noteikts, ka notiesātajiem ir pienākums samaksāt par Ieslodzījuma vietu pārvaldes (turpmāk – Pārvalde) sniegtajiem maksas pakalpojumiem. Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 5. panta devīto daļu Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts tiešās pārvaldes iestāžu sniegto maksas pakalpojumu cenrāžu apstiprināšanu.
2014. gada 1. janvārī stājās spēkā Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumi Nr. 739 "Ieslodzījuma vietu pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – Noteikumi Nr. 739), kur 1. punktā paredzēts, ka Noteikumi Nr. 739 nosaka Pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi. Savukārt Noteikumu Nr. 739 2. punkts noteic, ka Pārvalde sniedz maksas pakalpojumus saskaņā ar cenrādi (pielikums).
Pēdējo reizi grozījumi Noteikumos Nr. 739 veikti 2016. gada 1. septembrī, tātad kopš pēdējiem grozījumiem šajos noteikumos ir pagājuši seši gadi.
Šobrīd maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķini ir pārskatīti atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" noteiktajām prasībām, tāpat 2021. gada 4. novembrī tika apstiprināti Pārvaldes iekšējie noteikumi Nr. P-1-406-2021-00022 "Maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi), kas izdoti saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 72. panta pirmās daļas 2. punktu.
Noteikumos ir noteikta jauna metodika maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķināšanā. Veicot esošo maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinu ir ņemti vērā arī 2021. gada 22. februāra Tieslietu ministrijas iekšējā lietderības audita "Vai Ministrijas un tās padotības iestāžu darbības (rīcība), sniedzot maksas pakalpojumus iedzīvotājiem, ir efektīva, atbilstoša un pamatota." Ieslodzījumu vietu pārvalde. (Audita lieta Nr. 6/2020) ieteikumi, t.i., izstrādāts katra maksas pakalpojuma apraksts pa darbībās soļiem un laika patēriņu, kā arī katras darbības attiecināšana tiešās vai netiešās izmaksās un uz tā pamata veikts aktuāls aprēķins.
Papildus iepriekš minētajam nepārtraukti attīstās infrastruktūra un tehnoloģijas, kas rada nepieciešamību veikt izmaiņas Pārvaldes sniegto pakalpojumu klāstā.
Tāpat, Pārvaldes maksas pakalpojuma cenrādi ir nepieciešams pārskatīt sakarā ar 2021. gada beigās un 2022. gada sākumā vērojamo būtisko energoresursu cenu kāpumu, kas palielina Pārvaldes izmaksas maksas pakalpojumu sniegšanai.
Normatīvo aktu izpratnē Pārvalde sniedz maksas pakalpojumus, nevis veic saimniecisko darbību. Pārvaldes tiesības sniegt maksas pakalpojumus noteiktas Ministru kabineta 2005. gada 1. novembra noteikumu Nr. 827 ”Ieslodzījuma vietu pārvaldes nolikums” 5.7 apakšpunktā, kas izdoti saskaņa ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta pirmo daļu.
Latvijas Sodu izpildes kodeksa 41. panta devītajā daļā noteikts, ka notiesātajiem ir pienākums samaksāt par Pārvaldes sniegtajiem maksas pakalpojumiem. Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma 14. panta pirmās daļas 10. punkts noteic, ka apcietinātajam ir pienākums samaksāt par Pārvaldes sniegtajiem maksas pakalpojumiem. Noteikumos Nr. 739 ietvertie maksas pakalpojumi vērtējami kā papildu pakalpojumi, kas pārsniedz ieslodzītajiem obligāti nodrošināmo minimumu un kurus ieslodzītajiem ir tiesības iegādāties par personīgajiem līdzekļiem, šie pakalpojumi nav uzskatāmi par pakalpojumiem ieslodzīto pamatvajadzību nodrošināšanai.
No iepriekš minēta izriet, ka ieslodzītajiem ir pienākums segt maksu par Noteikumos Nr. 739 paredzētajiem maksas pakalpojumiem.
Lai noteiktu maksas pakalpojumu izcenojumu, Pārvalde katram maksas pakalpojuma veidam izstrādā maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinu. Izcenojums ietver visas Pārvaldes izmaksas, kuras rodas, sniedzot maksas pakalpojumu, to aprēķina saskaitot tiešās izmaksas un netiešās izmaksas konkrētajā periodā, to summu dalot ar sniegto maksas pakalpojumu daudzumu konkrētajā periodā.
Noteikumos Nr. 739 ietvertie maksas pakalpojumi ir sniegti Pārvaldes funkciju vai uzdevumu ietvaros un tādejādi šiem pakalpojumiem Pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu.
Pārvalde sniedzot maksas pakalpojumus negūst peļņu, bet kompensē izdevumus, kas saistīti ar maksas pakalpojumu nodrošināšanu.
2014. gada 1. janvārī stājās spēkā Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumi Nr. 739 "Ieslodzījuma vietu pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis" (turpmāk – Noteikumi Nr. 739), kur 1. punktā paredzēts, ka Noteikumi Nr. 739 nosaka Pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi. Savukārt Noteikumu Nr. 739 2. punkts noteic, ka Pārvalde sniedz maksas pakalpojumus saskaņā ar cenrādi (pielikums).
Pēdējo reizi grozījumi Noteikumos Nr. 739 veikti 2016. gada 1. septembrī, tātad kopš pēdējiem grozījumiem šajos noteikumos ir pagājuši seši gadi.
Šobrīd maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķini ir pārskatīti atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" noteiktajām prasībām, tāpat 2021. gada 4. novembrī tika apstiprināti Pārvaldes iekšējie noteikumi Nr. P-1-406-2021-00022 "Maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" (turpmāk – Noteikumi), kas izdoti saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 72. panta pirmās daļas 2. punktu.
Noteikumos ir noteikta jauna metodika maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķināšanā. Veicot esošo maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinu ir ņemti vērā arī 2021. gada 22. februāra Tieslietu ministrijas iekšējā lietderības audita "Vai Ministrijas un tās padotības iestāžu darbības (rīcība), sniedzot maksas pakalpojumus iedzīvotājiem, ir efektīva, atbilstoša un pamatota." Ieslodzījumu vietu pārvalde. (Audita lieta Nr. 6/2020) ieteikumi, t.i., izstrādāts katra maksas pakalpojuma apraksts pa darbībās soļiem un laika patēriņu, kā arī katras darbības attiecināšana tiešās vai netiešās izmaksās un uz tā pamata veikts aktuāls aprēķins.
Papildus iepriekš minētajam nepārtraukti attīstās infrastruktūra un tehnoloģijas, kas rada nepieciešamību veikt izmaiņas Pārvaldes sniegto pakalpojumu klāstā.
Tāpat, Pārvaldes maksas pakalpojuma cenrādi ir nepieciešams pārskatīt sakarā ar 2021. gada beigās un 2022. gada sākumā vērojamo būtisko energoresursu cenu kāpumu, kas palielina Pārvaldes izmaksas maksas pakalpojumu sniegšanai.
Normatīvo aktu izpratnē Pārvalde sniedz maksas pakalpojumus, nevis veic saimniecisko darbību. Pārvaldes tiesības sniegt maksas pakalpojumus noteiktas Ministru kabineta 2005. gada 1. novembra noteikumu Nr. 827 ”Ieslodzījuma vietu pārvaldes nolikums” 5.7 apakšpunktā, kas izdoti saskaņa ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta pirmo daļu.
Latvijas Sodu izpildes kodeksa 41. panta devītajā daļā noteikts, ka notiesātajiem ir pienākums samaksāt par Pārvaldes sniegtajiem maksas pakalpojumiem. Apcietinājumā turēšanas kārtības likuma 14. panta pirmās daļas 10. punkts noteic, ka apcietinātajam ir pienākums samaksāt par Pārvaldes sniegtajiem maksas pakalpojumiem. Noteikumos Nr. 739 ietvertie maksas pakalpojumi vērtējami kā papildu pakalpojumi, kas pārsniedz ieslodzītajiem obligāti nodrošināmo minimumu un kurus ieslodzītajiem ir tiesības iegādāties par personīgajiem līdzekļiem, šie pakalpojumi nav uzskatāmi par pakalpojumiem ieslodzīto pamatvajadzību nodrošināšanai.
No iepriekš minēta izriet, ka ieslodzītajiem ir pienākums segt maksu par Noteikumos Nr. 739 paredzētajiem maksas pakalpojumiem.
Lai noteiktu maksas pakalpojumu izcenojumu, Pārvalde katram maksas pakalpojuma veidam izstrādā maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinu. Izcenojums ietver visas Pārvaldes izmaksas, kuras rodas, sniedzot maksas pakalpojumu, to aprēķina saskaitot tiešās izmaksas un netiešās izmaksas konkrētajā periodā, to summu dalot ar sniegto maksas pakalpojumu daudzumu konkrētajā periodā.
Noteikumos Nr. 739 ietvertie maksas pakalpojumi ir sniegti Pārvaldes funkciju vai uzdevumu ietvaros un tādejādi šiem pakalpojumiem Pievienotās vērtības nodokli nepiemēro saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 3. panta astoto daļu.
Pārvalde sniedzot maksas pakalpojumus negūst peļņu, bet kompensē izdevumus, kas saistīti ar maksas pakalpojumu nodrošināšanu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valstī, 2021. gada beigās un 2022. gada sākumā ir noticis ievērojams energoresursu cenu kāpums, kas būtiski palielina Pārvaldes izmaksas maksas pakalpojumu sniegšanai.
Tāpat, nepārtraukti attīstās infrastruktūra un tehnoloģijas, kas rada nepieciešamību veikt izmaiņas Pārvaldes sniegto pakalpojumu klāstā, papildinot to ar jauniem pakalpojumiem, ko Pārvalde nodrošina.
Tāpat, nepārtraukti attīstās infrastruktūra un tehnoloģijas, kas rada nepieciešamību veikt izmaiņas Pārvaldes sniegto pakalpojumu klāstā, papildinot to ar jauniem pakalpojumiem, ko Pārvalde nodrošina.
Risinājuma apraksts
Tā kā nepārtraukti attīstās infrastruktūra un tehnoloģijas, rodas nepieciešamība arī veikt izmaiņas Pārvaldes sniegto pakalpojumu klāstā, papildinot to ar elektroniskā veidā izsniedzamu un nosūtamu izziņu, kas parakstīta ar drošu elektronisko parakstu, kā arī ar iespēju pieprasīt papīra veida izziņas izsniegšanu un nosūtīšanu ar Latvijas pasta starpniecību. Pārrēķinot maksas pakalpojumu izmaksas tika konstatēta būtiska (tas ir vairāk kā par 20%) tiešo un netiešo izmaksu, kas veido maksas pakalpojumu izcenojumu, palielināšanos.
Lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto maksas pakalpojumu sniegšanu ieslodzītajiem ņemot vērā esošo ekonomisko situāciju un atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" noteiktajām prasībām Pārvalde ir sagatavojusi 2013. gada 3. septembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 739 "Ieslodzījuma vietu pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis" grozījumu projektu.
Ņemot vērā minēto, Projektā paredzēts noteikt jaunu Pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi.
Lai nodrošinātu Ministru kabineta 2010. gada 12. novembra noteikumu Nr. 972 "Noteikumi par kārtību, kā veicami maksājumi valsts budžetā un tie atzīstami par saņemtiem un prasībām tiešsaistes maksājumu pakalpojumu izmantošanai norēķinos ar valsts budžetu" ievērošanu, Projektā paredzēta maksas pakalpojumu apmaksas kārtība.
Projektā ietvertas šādas izmaiņas, salīdzinot ar spēkā esošo Noteikumu Nr. 739 redakciju:
pielikuma 5. punkts noteic tādu pakalpojuma veidu, kā Veidlapas izsniegšana (par vienu A4 formāta lapu, izsniedzot apmeklētājiem pienesumu un sūtījumu pieņemšanas istabā iesnieguma sagatavošanai). Sakarā ar to ka minēto pakalpojumu veidu ieslodzītās personas faktiski neizmanto, Projektā ir izslēgts šāds pakalpojumu veids;
pielikuma 13. punkts noteic, ka par ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās matu ieveidošanas ierīces lietošanu ir noteikta vienota cena 1,79 euro. Tā kā matu ieveidošanas ierīces mēdz būt dažādas ar būtiski atšķirīgu strāvas patēriņu, Projektā ir paredzēts noteikt diferencētas izmaksas par atšķirīgo veidu matu ieveidošanas ierīcēm. Izmaksas par ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās matu ieveidošanas ierīces (uzsildāmās) lietošanas izmaksas (ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās matu ieveidošanas ierīces (uzsildāmās) izmantošanas pakalpojums (mēneša maksa)) būs 0,36 euro mēnesī, savukārt izmaksas par ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās matu ieveidošanas ierīces (matu fēna) lietošanas izmaksas (ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās matu ieveidošanās ierīces (matu fēna) izmantošanas pakalpojums (mēneša maksa)) būs 2,23 euro mēnesī. Tā kā spēkā esošajos normatīvajos aktos likumdevējs nav noteicis tehnisko parametru ierobežojumus ieslodzīto personiskajai sadzīves tehnikai, tad noteikumu projektā ietvertie pakalpojuma veidi nesatur ierobežojumus attiecībā uz lietojamās ierīces maksimālo jaudu.
Pielikuma 6. punkts noteic, ka par Izziņas izsniegšanu (par vienu A4 formāta lapu) ir noteikta cena 1,09 euro. Sakarā ar to, ka nepārtraukti attīstās infrastruktūra un tehnoloģijas, rodas nepieciešamība veikt izmaiņas Pārvaldes sniegto pakalpojumu klāstā, papildinot to ar elektroniskā veidā izsniedzamu un nosūtamu izziņu, kas parakstīta ar drošu elektronisko parakstu, kā arī ar iespēju pieprasīt papīra veida izziņas izsniegšanu un nosūtīšanu ar Latvijas pasta starpniecību.
Izziņas par atrašanos ieslodzījumā izsniegšana, ieslodzījuma laikā (par vienu A4 formāta lapu) maksās 2,42 euro;
Izziņas par atrašanos ieslodzījumā izsniegšana un nosūtīšana elektroniski, kas parakstīta ar drošu elektronisko parakstu pēc atbrīvošanas no brīvības atņemšanas iestādes (par vienu A4 formāta lapu) 2,27 euro;
Izziņa par atrašanos ieslodzījumā izsniegšana un nosūtīšana pa pastu pēc atbrīvošanas no brīvības atņemšanas iestādes (par vienu A4 formāta lapu) 4,57 euro;
Atbrīvošanas izziņas dublikāta sagatavošana un nosūtīšana pa pastu pēc atbrīvošanas no brīvības atņemšanas iestādes (par vienu A4 formāta lapu) 4,22 euro.
Nosakot vienotu cenrādi maksas pakalpojumiem, tiek nodrošināta vienlīdzīgas attieksmes ievērošana, vienota un atbilstīga aprēķinu veikšana par visiem maksas pakalpojumu veidiem visās ieslodzījuma vietās.
Projekts un Projekta anotācijas pielikums sagatavots, pamatojoties uz maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķiniem, kuri tika izstrādāti saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" 9. un 17. punktu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra noteikumu Nr. 96 "Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība" 82.1.3. apakšpunktu, kas noteic, ka nodokļu maksātāji, saņemot samaksu par darījumiem skaidrā naudā, nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanai var nelietot kases aparātus, hibrīda kases aparātus, kases sistēmas, specializētās ierīces vai iekārtas, darījumu apliecinot ar šo noteikumu 71. punktā minētajā kārtībā noformētu reģistrēto kvīti par pastāvīgajā darbības vietā (struktūrvienībā) sniegtajiem pakalpojumiem, ja tajā vidējie skaidrās naudas ieņēmumi mēnesī nepārsniedz sešas minimālās mēneša darba algas. Ieslodzījuma vietas kasē skaidrā naudā saņemtais maksājums no Atklāta cietuma nodaļas izvietotiem ieslodzītiem, kā arī ieslodzīto radiniekiem par Ieslodzījuma vietu pārvaldes sniegtajiem maksas pakalpojumiem tiek noformēts ar Valsts ieņēmumu dienestā reģistrēto stingrās uzskaites kvīti. Kvīti noformē trijos eksemplāros, vienu no tiem izsniedz pakalpojuma saņēmējam.
Visi ieslodzītie, izņemot Atklāta cietuma nodaļas ieslodzītos, norēķinās par saņemtajiem maksas pakalpojumiem no personiskās naudas uzskaites kartē esošajiem līdzekļiem. Lai norēķinātos par Ieslodzījuma vietu pārvaldes sniegtajiem maksas pakalpojumiem, ieslodzītie noformē iesniegumu, kurā norāda izmantojamā pakalpojuma veidu un vienreizējo vai ikmēneša maksu par to, atkarība no pieprasīta maksas pakalpojuma veida. Ņemot vērā iepriekš minēto, ieturējumi no ieslodzīta personīgajiem līdzekļiem par sniegtajiem pakalpojumiem tiek veikti pamatojoties uz viņu pašrocīgi parakstīto iesniegumu, par ko tiek veikts ieraksts viņa elektroniskajā personiskās naudas uzskaites kartē. Kvīti (izdruku no personiskās naudas uzskaites kartes) izsniedz pēc pieprasījuma ar ieslodzījuma vietas administrācijas starpniecību.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto maksas pakalpojumu sniegšanu ieslodzītajiem, ņemot vērā esošo ekonomisko situāciju valstī un atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" noteiktajām prasībām ir izstrādāts Projekts.
Lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto maksas pakalpojumu sniegšanu ieslodzītajiem ņemot vērā esošo ekonomisko situāciju un atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" noteiktajām prasībām Pārvalde ir sagatavojusi 2013. gada 3. septembra Ministru kabineta noteikumu Nr. 739 "Ieslodzījuma vietu pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis" grozījumu projektu.
Ņemot vērā minēto, Projektā paredzēts noteikt jaunu Pārvaldes sniegto maksas pakalpojumu cenrādi.
Lai nodrošinātu Ministru kabineta 2010. gada 12. novembra noteikumu Nr. 972 "Noteikumi par kārtību, kā veicami maksājumi valsts budžetā un tie atzīstami par saņemtiem un prasībām tiešsaistes maksājumu pakalpojumu izmantošanai norēķinos ar valsts budžetu" ievērošanu, Projektā paredzēta maksas pakalpojumu apmaksas kārtība.
Projektā ietvertas šādas izmaiņas, salīdzinot ar spēkā esošo Noteikumu Nr. 739 redakciju:
pielikuma 5. punkts noteic tādu pakalpojuma veidu, kā Veidlapas izsniegšana (par vienu A4 formāta lapu, izsniedzot apmeklētājiem pienesumu un sūtījumu pieņemšanas istabā iesnieguma sagatavošanai). Sakarā ar to ka minēto pakalpojumu veidu ieslodzītās personas faktiski neizmanto, Projektā ir izslēgts šāds pakalpojumu veids;
pielikuma 13. punkts noteic, ka par ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās matu ieveidošanas ierīces lietošanu ir noteikta vienota cena 1,79 euro. Tā kā matu ieveidošanas ierīces mēdz būt dažādas ar būtiski atšķirīgu strāvas patēriņu, Projektā ir paredzēts noteikt diferencētas izmaksas par atšķirīgo veidu matu ieveidošanas ierīcēm. Izmaksas par ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās matu ieveidošanas ierīces (uzsildāmās) lietošanas izmaksas (ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās matu ieveidošanas ierīces (uzsildāmās) izmantošanas pakalpojums (mēneša maksa)) būs 0,36 euro mēnesī, savukārt izmaksas par ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās matu ieveidošanas ierīces (matu fēna) lietošanas izmaksas (ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās matu ieveidošanās ierīces (matu fēna) izmantošanas pakalpojums (mēneša maksa)) būs 2,23 euro mēnesī. Tā kā spēkā esošajos normatīvajos aktos likumdevējs nav noteicis tehnisko parametru ierobežojumus ieslodzīto personiskajai sadzīves tehnikai, tad noteikumu projektā ietvertie pakalpojuma veidi nesatur ierobežojumus attiecībā uz lietojamās ierīces maksimālo jaudu.
Pielikuma 6. punkts noteic, ka par Izziņas izsniegšanu (par vienu A4 formāta lapu) ir noteikta cena 1,09 euro. Sakarā ar to, ka nepārtraukti attīstās infrastruktūra un tehnoloģijas, rodas nepieciešamība veikt izmaiņas Pārvaldes sniegto pakalpojumu klāstā, papildinot to ar elektroniskā veidā izsniedzamu un nosūtamu izziņu, kas parakstīta ar drošu elektronisko parakstu, kā arī ar iespēju pieprasīt papīra veida izziņas izsniegšanu un nosūtīšanu ar Latvijas pasta starpniecību.
Izziņas par atrašanos ieslodzījumā izsniegšana, ieslodzījuma laikā (par vienu A4 formāta lapu) maksās 2,42 euro;
Izziņas par atrašanos ieslodzījumā izsniegšana un nosūtīšana elektroniski, kas parakstīta ar drošu elektronisko parakstu pēc atbrīvošanas no brīvības atņemšanas iestādes (par vienu A4 formāta lapu) 2,27 euro;
Izziņa par atrašanos ieslodzījumā izsniegšana un nosūtīšana pa pastu pēc atbrīvošanas no brīvības atņemšanas iestādes (par vienu A4 formāta lapu) 4,57 euro;
Atbrīvošanas izziņas dublikāta sagatavošana un nosūtīšana pa pastu pēc atbrīvošanas no brīvības atņemšanas iestādes (par vienu A4 formāta lapu) 4,22 euro.
Nosakot vienotu cenrādi maksas pakalpojumiem, tiek nodrošināta vienlīdzīgas attieksmes ievērošana, vienota un atbilstīga aprēķinu veikšana par visiem maksas pakalpojumu veidiem visās ieslodzījuma vietās.
Projekts un Projekta anotācijas pielikums sagatavots, pamatojoties uz maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķiniem, kuri tika izstrādāti saskaņā ar Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" 9. un 17. punktu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2014. gada 11. februāra noteikumu Nr. 96 "Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība" 82.1.3. apakšpunktu, kas noteic, ka nodokļu maksātāji, saņemot samaksu par darījumiem skaidrā naudā, nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanai var nelietot kases aparātus, hibrīda kases aparātus, kases sistēmas, specializētās ierīces vai iekārtas, darījumu apliecinot ar šo noteikumu 71. punktā minētajā kārtībā noformētu reģistrēto kvīti par pastāvīgajā darbības vietā (struktūrvienībā) sniegtajiem pakalpojumiem, ja tajā vidējie skaidrās naudas ieņēmumi mēnesī nepārsniedz sešas minimālās mēneša darba algas. Ieslodzījuma vietas kasē skaidrā naudā saņemtais maksājums no Atklāta cietuma nodaļas izvietotiem ieslodzītiem, kā arī ieslodzīto radiniekiem par Ieslodzījuma vietu pārvaldes sniegtajiem maksas pakalpojumiem tiek noformēts ar Valsts ieņēmumu dienestā reģistrēto stingrās uzskaites kvīti. Kvīti noformē trijos eksemplāros, vienu no tiem izsniedz pakalpojuma saņēmējam.
Visi ieslodzītie, izņemot Atklāta cietuma nodaļas ieslodzītos, norēķinās par saņemtajiem maksas pakalpojumiem no personiskās naudas uzskaites kartē esošajiem līdzekļiem. Lai norēķinātos par Ieslodzījuma vietu pārvaldes sniegtajiem maksas pakalpojumiem, ieslodzītie noformē iesniegumu, kurā norāda izmantojamā pakalpojuma veidu un vienreizējo vai ikmēneša maksu par to, atkarība no pieprasīta maksas pakalpojuma veida. Ņemot vērā iepriekš minēto, ieturējumi no ieslodzīta personīgajiem līdzekļiem par sniegtajiem pakalpojumiem tiek veikti pamatojoties uz viņu pašrocīgi parakstīto iesniegumu, par ko tiek veikts ieraksts viņa elektroniskajā personiskās naudas uzskaites kartē. Kvīti (izdruku no personiskās naudas uzskaites kartes) izsniedz pēc pieprasījuma ar ieslodzījuma vietas administrācijas starpniecību.
Ņemot vērā visu iepriekš minēto, lai nodrošinātu normatīvajos aktos noteikto maksas pakalpojumu sniegšanu ieslodzītajiem, ņemot vērā esošo ekonomisko situāciju valstī un atbilstoši Ministru kabineta 2011. gada 3. maija noteikumu Nr. 333 "Kārtība, kādā plānojami un uzskaitāmi ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un ar šo pakalpojumu sniegšanu saistītie izdevumi, kā arī maksas pakalpojumu izcenojumu noteikšanas metodika un izcenojumu apstiprināšanas kārtība" noteiktajām prasībām ir izstrādāts Projekts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Ieslodzītās personas
Ietekmes apraksts
Tiesību akta projekts paredz izmaiņas Pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādī un sniedzamo pakalpojumu klāstā.
Sakarā ar to, ka nepārtraukti attīstās infrastruktūra un tehnoloģijas, rodas nepieciešamība veikt izmaiņas Pārvaldes sniegto pakalpojumu klāstā, papildinot to ar elektroniskā veidā izsniedzamu un nosūtāmu izziņu, kas parakstīta ar drošu elektronisko parakstu, kā arī ar iespēju pieprasīt papīra veida izziņas izsniegšanu un nosūtīšanu ar Latvijas pasta starpniecību.
Projektā tiks aktualizēts maksas pakalpojumu izcenojums, piemēram:
Gultas veļas komplekts ilgstošās satikšanās telpās izmaksās (Gultas veļas komplekta izmantošanas pakalpojums ilgstošās satikšanās telpās) par 46,6% vairāk (mainoties cenai no 1,03 euro uz 1,51 euro par komplektu);
Ilgstošās satikšanās telpu iekārtu un aprīkojuma izmantošana (stundā) (ilgstošās satikšanās telpu iekārtu un aprīkojuma izmatošanas pakalpojums (maksa stundā), apmeklējot ieslodzīto personu) izmaksās par 31% vairāk (mainoties cenai no 0,61 euro uz 0,80 euro par stundu);
Dokumentu kopēšanas izmaksas vidēji pieaugs par 14% par vienu lapu;
Ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās elektrotehnikas izmaksas (izmantošanas pakalpojums (mēneša maksa)) vidēji palielināsies par 23%, bet radio uztvērēja izmaksas samazināsies par 48% mēnesī;
Savukārt maksa par ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās matu ieveidošanas ierīces izmantošanu tiks sadalīta divos pakalpojumos - uzsildāmās ierīces izmantošanas pakalpojums (mēneša maksa) un matu fēna izmantošanas pakalpojums (mēneša maksa), mainoties arī izmaksām (attiecīgi 0,36 euro un 2,23 euro mēnesī).
Sakarā ar to, ka nepārtraukti attīstās infrastruktūra un tehnoloģijas, rodas nepieciešamība veikt izmaiņas Pārvaldes sniegto pakalpojumu klāstā, papildinot to ar elektroniskā veidā izsniedzamu un nosūtāmu izziņu, kas parakstīta ar drošu elektronisko parakstu, kā arī ar iespēju pieprasīt papīra veida izziņas izsniegšanu un nosūtīšanu ar Latvijas pasta starpniecību.
Projektā tiks aktualizēts maksas pakalpojumu izcenojums, piemēram:
Gultas veļas komplekts ilgstošās satikšanās telpās izmaksās (Gultas veļas komplekta izmantošanas pakalpojums ilgstošās satikšanās telpās) par 46,6% vairāk (mainoties cenai no 1,03 euro uz 1,51 euro par komplektu);
Ilgstošās satikšanās telpu iekārtu un aprīkojuma izmantošana (stundā) (ilgstošās satikšanās telpu iekārtu un aprīkojuma izmatošanas pakalpojums (maksa stundā), apmeklējot ieslodzīto personu) izmaksās par 31% vairāk (mainoties cenai no 0,61 euro uz 0,80 euro par stundu);
Dokumentu kopēšanas izmaksas vidēji pieaugs par 14% par vienu lapu;
Ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās elektrotehnikas izmaksas (izmantošanas pakalpojums (mēneša maksa)) vidēji palielināsies par 23%, bet radio uztvērēja izmaksas samazināsies par 48% mēnesī;
Savukārt maksa par ieslodzītā īpašumā vai lietojumā esošās matu ieveidošanas ierīces izmantošanu tiks sadalīta divos pakalpojumos - uzsildāmās ierīces izmantošanas pakalpojums (mēneša maksa) un matu fēna izmantošanas pakalpojums (mēneša maksa), mainoties arī izmaksām (attiecīgi 0,36 euro un 2,23 euro mēnesī).
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 076 390
60 955
1 076 390
60 955
1 076 390
60 955
60 955
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 076 390
60 955
1 076 390
60 955
1 076 390
60 955
60 955
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 076 390
60 955
1 076 390
60 955
1 076 390
60 955
60 955
2.1. valsts pamatbudžets
1 076 390
60 955
1 076 390
60 955
1 076 390
60 955
60 955
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Finanšu ministrijas 2022. gada 23. decembra rīkojumu Nr. 866 "Par valsts pagaidu budžetu 2023. gadam" Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" plānotie ieņēmumi no iestāžu sniegtajiem maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi 2023. gadā ir 1 076 390 euro apmērā, t.sk. 155 228 euro, kas iekasējami atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 3. septembra noteikumos Nr. 739 "Ieslodzījuma vietu pārvaldes maksas pakalpojumu cenrādis" paredzētajiem pakalpojumiem un 921 162 euro citi pašu ieņēmumi.
Saistībā ar to, ka sniedzamo maksas pakalpojumu klāstā tiek noteikti jauni pakalpojumi un lielākai daļai esošo pakalpojumu palielināts izcenojums, kā arī pārskatīts vienību skaits atbilstoši esošajai situācijai, viens maksas pakalpojuma veids tiek izslēgts no cenrāža, saskaņā ar maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķiniem, 2023. gadā un turpmākajos gados plānots ieņēmumu un ar tiem saistīto izdevumu palielinājums par 60 955 euro.
Veikta maksas pakalpojumu apjoma izvērtēšana un attiecīgi veikts maksas pakalpojumu cenas aprēķins, kas pievienots projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins".
Lai noteiktu maksas pakalpojumu izcenojumu, Pārvalde katram maksas pakalpojuma veidam izstrādā maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinu. Izcenojums ietver visas Pārvaldes izmaksas, kuras rodas, sniedzot maksas pakalpojumu, to aprēķina saskaitot tiešās izmaksas un netiešās izmaksas konkrētajā periodā, to summu dalot ar sniegto maksas pakalpojumu daudzumu konkrētajā periodā. Pārvalde sniedzot maksas pakalpojumus negūst peļņu, bet kompensē izdevumus, kas saistīti ar maksas pakalpojumu nodrošināšanu.
Saistībā ar to, ka sniedzamo maksas pakalpojumu klāstā tiek noteikti jauni pakalpojumi un lielākai daļai esošo pakalpojumu palielināts izcenojums, kā arī pārskatīts vienību skaits atbilstoši esošajai situācijai, viens maksas pakalpojuma veids tiek izslēgts no cenrāža, saskaņā ar maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķiniem, 2023. gadā un turpmākajos gados plānots ieņēmumu un ar tiem saistīto izdevumu palielinājums par 60 955 euro.
Veikta maksas pakalpojumu apjoma izvērtēšana un attiecīgi veikts maksas pakalpojumu cenas aprēķins, kas pievienots projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1. pielikumā "Maksas pakalpojumu izcenojuma aprēķins".
Lai noteiktu maksas pakalpojumu izcenojumu, Pārvalde katram maksas pakalpojuma veidam izstrādā maksas pakalpojuma izcenojuma aprēķinu. Izcenojums ietver visas Pārvaldes izmaksas, kuras rodas, sniedzot maksas pakalpojumu, to aprēķina saskaitot tiešās izmaksas un netiešās izmaksas konkrētajā periodā, to summu dalot ar sniegto maksas pakalpojumu daudzumu konkrētajā periodā. Pārvalde sniedzot maksas pakalpojumus negūst peļņu, bet kompensē izdevumus, kas saistīti ar maksas pakalpojumu nodrošināšanu.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Saistībā ar to, ka sniedzamo maksas pakalpojumu klāstā tiek noteikti jauni pakalpojumi un lielākai daļai esošo pakalpojumu palielināts izcenojums, kā arī pārskatīts vienību skaits atbilstoši esošajai situācijai, viens maksas pakalpojuma veids tiek izslēgts no cenrāža, saskaņā ar maksas pakalpojumu izcenojumu aprēķiniem, 2023. gadā un turpmākajos gados plānots ieņēmumu un ar tiem saistīto izdevumu palielinājums par 60 955 euro. Detalizēts ieņēmumu aprēķins pievienots sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 2. pielikumā.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins pievienots sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 3. pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Pēc projekta stāšanās spēkā Tieslietu ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā priekšlikumu par apropriācijas palielināšanu Tieslietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 04.01.00 "Ieslodzījuma vietas" 2023. gadā un turpmākajos gados par 60 955 euro no maksas pakalpojumiem un citiem pašu ieņēmumiem un attiecīgi izdevumu palielināšanai maksas pakalpojumu nodrošināšanai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedriskā apspriede notika no 2023. gada 4. janvāra līdz 2023. gada 18. janvārim. Sabiedrības pārstāvju viedokļi netika saņemti.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi