Anotācija

24-TA-770: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Demonstrējumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Demonstrējumi""(turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
3) Komisijas (ES) 2022. gada 14. decembra Regulu 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, ja atbalsts attiecināms uz darbībām mežsaimniecības nozarē (turpmāk - regula 2022/2472).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu Latvijas Kopējās lauksaimniecības politika stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam intervencē "Demonstrējumi".
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Uzsākot jauno Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) plānošanas periodu, nepieciešami jauni Ministru kabineta noteikumi, jo ir pieņemti jauni Eiropas Savienības normatīvie akti par atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA). 2022. gada 11. novembrī Eiropas Komisija apstiprināja Zemkopības ministrijas izstrādāto KLP SP 2023.–2027. gadam.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar KLP SP horizontālā mērķa “Ar zināšanām, inovācijām un digitalizēšanu modernizēt lauksaimniecību un lauku apvidus, veicinot jaunā apgūšanu, kopīgošanu un tālāku izplatīšanu” situācijas analīzi no kopējā lauku saimniecību vadītāju skaita tikai 31,3% vadītāju ir iegūta lauksaimnieciskā izglītība (augstākā vai vidējā līmeņa (profesionālā) izglītība). Latvijas lauksaimniecībai raksturīgs augsts gados vecāku cilvēku nodarbinātības īpatsvars. Lauksaimniecībā 82,5% saimniecību vadītāju ir vecumā no 45 – 65 un vairāk gadiem. Turklāt šajā vecuma grupā 53% no saimniecību vadītājiem ir tikai praktiskā pieredze lauksaimniecībā. Attiecībā uz lauksaimniecisko izglītību dalījumā pa dzimumiem, secināms, ka situācija saglabājusies gandrīz nemainīga kopš 2010. gada. No kopējā saimniecību vadītāju skaita 2016.gadā jebkādu lauksaimniecisko izglītību (pamata, profesionālo vai augstāko) ieguvušo 63% ir vīriešu un 37% sieviešu.
Lauku saimniecību vadītāju īpatsvars ar izglītību lauksaimniecībā pastāvīgi palielinās. Minētās izmaiņas ir veicinājuši arī Lauku attīstības programmas 2014.-2020. (turpmāk - LAP 2014-2020) gadam īstenotie pasākumi un tajos ietvertās obligātās prasības atbalsta saņēmējiem attiecībā uz zināšanām un izglītību, kā arī demogrāfiskās situācijas tendences Latvijā kopumā. LAP 2014-2020 ietvaros sniegts atbalsts gan zināšanu pārneses un informācijas pasākumu īstenošanai, t.sk. demonstrējumu ierīkošanai un īstenošanai un saimniecību un meža apmeklējumiem, gan arī konsultāciju pakalpojumu izmantošanas veicināšanai.
Taču zināšanu un izpratnes trūkums joprojām tiek norādīts SVID (stipro, vājo pušu, iespēju un draudu) analīzē kā vājā puse. Un ir nepieciešams veicināt zināšanu apmaiņu, informācijas izplatīšanu, t.sk. demonstrējumu ierīkošanu, lai sekmētu izpratni par lauksaimniecības daudzveidību, ekonomisko ilgtspēju, uzņēmuma izaugsmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, ar tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu nozarē, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, vides aspektiem, lai veicinātu videi draudzīgu saimniekošanu, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu pielietošanu, ūdens resursu aizsardzību un ilgtspējīgu izmantošanu, par gaisa kvalitāti un gaisu piesārņojošo vielu emisiju samazināšanu, augu aizsardzības līdzekļu lietošanu, bioloģisko daudzveidību, resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību un par citiem jautājumiem.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz situācijas analīzi par norisēm tautsaimniecībā, un jo īpaši, lauksaimniecībā, mežsaimniecībā un lauku teritorijā, kā arī ņemot vērā Eiropas Savienības tiesību aktos noteiktās prasības, KLP SP tiek nodefinētas atbalsta intervences, kas ļauj nodrošināt Latvijas ieguldījumu kopējos ES mērķos, kā arī sniegt būtisku ieguldījumu Latvijas lauksaimniecības, mežsaimniecības attīstībā un sekmēt lauku telpas problēmu risināšanu.
Veicot SVID analīzi, tika noteikta vajadzība veicināt demonstrējumu saimniecību izmantošanu, tādējādi paaugstinot izpratni par dažādām lauksaimniecības metodēm un jaunu tehnoloģiju izmantošanu, tostarp digitālo tehnoloģiju izmantošanu, sekmēt zināšanu un inovāciju pārnesi lauksaimniecībā un mežsaimniecībā.
Regula 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, ko var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fonda lauku attīstībai starpniecību, un dalībvalstis, ņemot vērā ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus. Regula 2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību, ieviešot regulu, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Lai nodrošinātu ELFLA finansējuma piešķiršanu intervences īstenošanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā, ir jāizdod Ministru kabineta noteikumi.
Noteikumu projektā saskaņā ar regulas 2021/2115 78.pantu noteikta kārtība, kādā piešķir valsts un Eiropas Savienības atbalstu intervencē „Demonstrējumi” (turpmāk - intervence).
Noteikumu projekts nosaka atbalsta pretendentus, gala labuma guvējus, atbalsta saņemšanas nosacījumus un kārtību, publiskā finansējuma veidu un apmēru.
Noteikumu projektā noteiktās intervences mērķis ir nodrošināt tāda demonstrējuma ierīkošanu (izveidi, iekārtošanu, iekārtu uzstādīšanu) un īstenošanu, kurš praktiski demonstrē kāda jauna agrotehniska paņēmiena, tehnoloģiska procesa, kultūrauga vai dzīvnieku šķirnes priekšrocības, kas uzskatāmi parāda saimniekošanas labo praksi vai kas pārbaudītas pētījumos un atspoguļo vismaz divu variantu salīdzinājumu – līdzšinējo standarta paņēmienu un jauno paņēmienu.  Atbalsts paredzēts arī informācijas pasākumiem par attiecīgo demonstrējumu, tā norisi, demonstrējumā konstatēto un sasniegtajiem rezultātiem. 
Atbalstu varēs saņemt juridiskas personas, kas atbilst noteikumu projektā minētajiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem un atbilstoši normatīvajiem aktiem par publisko iepirkumu tiek izvēlētas intervences īstenošanai. Atbalsta pretendents ir juridiska persona, kas ir reģistrēta Zinātnisko institūciju reģistrā vai Izglītības un zinātnes ministrijas izglītības iestāžu reģistrā. Atbalsta pretendenta demonstrējuma ierīkošanas un īstenošanas piedāvājumā savu dalību apliecina vismaz vismaz viena nozares nevalstiskā organizācija vai kooperatīvā sabiedrība, zinātniskā institūcija, konsultāciju organizācija un nozares uzņēmums (saimniecība).
Tiks atbalstīti demonstrējumi, kuru minimālais īstenošanas laiks ir viens gads, un informācijas sniegšanas pasākumi. Demonstrējums tiek ierīkots saimniecībā (neatkarīgi no tās juridiskās formas), kas darbojas nozarē, kurā ierīko demonstrējumu.
Publiskā finansējuma atbalsta intensitāte ir 100%. Maksimālais attiecināmo izmaksu apmērs viena demonstrējuma ierīkošanai un īstenošanai vienā gadā ir 25 000 euro.
Intervencē ir attiecināmas izmaksas, kas saistītas ar:
1)demonstrējuma ierīkošanu, īstenošanu, popularizēšanu un rezultātu izplatīšanu: atlīdzība iesaistītajam personālam, ar demonstrējumu saistīto mācību materiālu izmaksas, transporta izdevumi, demonstrējuma ierīkošanai un īstenošanai nepieciešamo materiālu un pakalpojumu iegādes izmaksas, publicitātes izmaksas, vispārējās izmaksas (tai skaitā administratīvās izmaksas);
2)ieguldījumiem materiālajos aktīvos un tādiem nemateriālajiem ieguldījumiem demonstrējuma saimniecībā, kuri ir tieši saistīti ar demonstrējuma mērķu sasniegšanu. Attiecināmas ir materiālo un nemateriālo ieguldījumu izmaksas tikai uz demonstrējuma ierīkošanas un īstenošanas laiku (noma).
Atbalsta pretendents vismaz reizi gadā organizē lauka vai meža dienu (atbilstoši ierīkotajam demonstrējumam) un demonstrējuma nobeigumā – publisku semināru, kā arī publicē demonstrējuma rezultātus atbalsta pretendenta izveidotā vai attiecīgās nozares tīmekļa vietnē. Atbalsta pretendents nodrošina demonstrējuma norises un rezultātu informatīvo pārnesi, jo īpaši izmantojot Lauksaimniecības zināšanu un inovācijas sistēmu (AKIS). Atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas nosaka kārtību, kādā administrē un uzrauga Eiropas Lauksaimniecības garantiju fondu un Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai, kā arī valsts un Eiropas Savienības atbalstu lauksaimniecībai un lauku attīstībai 2023.–2027. gada plānošanas periodā, AKIS sekretariāta funkcijas pilda kopējās lauksaimniecības politikas valsts tīkla sekretariāts.
Gala labuma guvēji ir fiziskas personas, kas piedalās demonstrējuma lauka vai meža dienā, publiskā seminārā.
Lai nodrošinātu to, ka KLP finansētās darbības nepārklājas ar citu Eiropas Savienības fondu finansētām darbībām, Lauku atbalsta dienestam ir izveidota tieša sasaiste ar Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda vadības informācijas sistēmu, kurā iespējams pārbaudīt projektu nepārklāšanos un atbalsta nedublēšanos.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Gala labuma guvēji - fiziskas personas, kas piedalās demonstrējuma lauka vai meža dienā, publiskā seminārā. Citas fiziskas personas, kas Interneta tīmekļa vietnēs iepazīsies ar demontrējuma rezultātiem.
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta iespēja paaugstināt izpratni par dažādām lauksaimniecības metodēm un jaunu tehnoloģiju izmantošanu, tostarp digitālo tehnoloģiju izmantošanu, tiks sekmēta zināšanu un inovāciju pārnese lauksaimniecībā un mežsaimniecībā.
Juridiskās personas
  • Atbalsta pretendents – finansējuma saņēmējs, kas demonstrējuma ierīkošanai un īstenošanai izvēlēts, organizējot publisko iepirkumu. Citas juridiskas personas, kas piedalīsies demonstrējuma īstenošanā, zināšanu apmaiņā, informācijas izplatīšanā.
Ietekmes apraksts
Tiks nodrošināta iespēja īstenot zināšanu apmaiņu un informācijas izplatīšanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Zināšanu apmaiņa, informācijas izplatīšana, kas tiks nodrošināta, īstenojot demonstrējumu ierīkošanu, paaugstinās izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu pielietošanu, videi draudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. Atbalsts zināšanu pilnveidei pozitīvi ietekmēs ieguldījumu tautsaimniecības konkurētspējā.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Zināšanu apmaiņa, informācijas izplatīšana, kas tiks nodrošināta, īstenojot demonstrējumu ierīkošanu, paaugstinās izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu pielietošanu, videi draudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. Atbalsts palielinās uzņēmumu konkurētspēju, sekmējot arī nozares konkurētspēju kopumā.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Zināšanu apmaiņa, informācijas izplatīšana, kas tiks nodrošināta, īstenojot demonstrējumu ierīkošanu, paaugstinās izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu pielietošanu, videi draudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. Tādējādi pozitīvi tiks ietekmēta uzņēmējdarbības vides pilnveidošanas joma: uzņēmumu izmaksu mazināšana.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Zināšanu apmaiņa, informācijas izplatīšana, kas tiks nodrošināta, īstenojot demonstrējumu ierīkošanu, paaugstinās izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu pielietošanu, videi draudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem. Atbalsts zināšanu pilnveidei pozitīvi ietekmēs mazo un vidējo uzņēmēju spēju realizēt savu potenciālu.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Zināšanu apmaiņa, informācijas izplatīšana, kas tiks nodrošināta, īstenojot demonstrējumu ierīkošanu, paaugstinās izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu pielietošanu, videi draudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Zināšanu apmaiņa, informācijas izplatīšana, kas tiks nodrošināta, īstenojot demonstrējumu ierīkošanu, paaugstinās izpratni par resursu efektīvu un ilgtspējīgu izmantošanu, lauksaimniecības produktu ražošanas procesu un tehnoloģiju pilnveidošanu un attīstīšanu, dzīvnieku labturību, sabiedrības, dzīvnieku un augu veselību, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu pielietošanu, videi draudzīgu saimniekošanu, klimata pārmaiņu mazināšanas un pielāgošanās pasākumu nozīmi, konkurētspējīgu un efektīvu produkcijas ražošanu, tehnoloģiju, inovāciju izmantošanu nozarē un saimniecībā, pievienotās vērtības paaugstināšanu, digitalizācijas potenciālu, zinātnes atziņu un jaunas prakses pielietojamību un citiem jautājumiem, ietekmēs iedzīvotāju ekonomiskās aktivitātes dinamiku.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
170 000
0
297 500
297 500
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
170 000
0
297 500
297 500
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
200 000
0
350 000
350 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
200 000
0
350 000
350 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-30 000
0
-52 500
-52 500
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-30 000
0
-52 500
-52 500
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-30 000
-52 500
-52 500
5.1. valsts pamatbudžets
0
-30 000
-52 500
-52 500
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar 2022. gada 18.janvāra Ministru Kabineta protokolu Nr.3 34.§ “Informatīvais ziņojums "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.-2027. gadam”” un Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023. – 2027. gadam intervencei "Demonstrējumi" publiskais finansējums apstiprināts 1 500 000 EUR apmērā, ar ES līdzfinansējumu (85%) 1 275 000 EUR apmērā un valsts finansējumu (15%) 225 000 EUR apmērā. Finansējums intervencei sadalās pa gadiem šādi:
2025.gads – 200 000 EUR;
2026.gads – 350 000 EUR;
2027.gads – 350 000 EUR;
2028.gads – 350 000 EUR;
2029.gads – 250 000 EUR.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu pasākuma īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" intervences īstenošanai.
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. “Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023-2027)”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskajā plānā minēto atbalstu piešķir saskaņā ar regulu 2021/2115.
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas (ES) 2022. gada 14. decembra Regula 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, ja atbalsts attiecināms uz darbībām mežsaimniecības nozarē
Apraksts
Atbalstu saskaņā ar regulu 2022/2472 piešķir par darbībām mežsaimniecības nozarē.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, kurus var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai starpniecību. Dalībvalstis, ņemot vērā ekonomisko un sociālo situāciju valstī, izvēlas konkrētus pasākumus.
Regula (ES) 2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību, ieviešot regulu, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas (ES) 2022. gada 14. decembra Regula 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu, ja atbalsts attiecināms uz darbībām mežsaimniecības nozarē
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2022/2472
2.2.apakšpunkts,
23.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
21.1.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 8. pants
21.2.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 9. panta 1. punkta "c" apakšpunkts
21.3.apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 13. pants
22.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 47. pants
20.punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Ministru kabineta noteikumu projekts sagatavots, ievērojot Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteiktās prasības.
Atbalstu plānots piešķirt saskaņā ar regulu 2022/2472 par darbībām mežsaimniecības nozarē. Atbilstoši regulas 2022/2472 prasībām kopsavilkuma informācija Eiropas Komisijai, izmantojot SANI sistēmu, tiks iesniegta 20 darbdienu laikā pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Atbalsts vērsts uz lauku teritoriju attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzot atbalstu demonstrējumu ierīkošanai, zināšanu apmaiņai, informācijas izplatīšanai par tēmām, kas saistītas ar vides aspektiem, lai sekmētu videi draudzīgu lauksaimniecības pozīciju uzlabošanos, ilgtspējīgu dabas resursu apsaimniekošanu veicinošu saimniekošanas metožu pielietošanu, ūdens resursu aizsardzību un ilgtspējīgu izmantošanu, ar jautājumiem par gaisa kvalitāti un gaisu piesārņojošo vielu emisiju samazināšanu, augu aizsardzības līdzekļu lietošanu utml., tiks veicināta ilgtspējīga attīstība.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Paredzot atbalstu demonstrējumu ierīkošanai, zināšanu apmaiņai, informācijas izplatīšanai par tēmām, kas saistītas ar klimata pārmaiņu mazināšanu, pielāgošanās pasākumu nozīmi, klimatam draudzīgu lauksaimniecības praksi, ilgtspējīgu resursu un atjaunojamās enerģijas izmantošanu, piesārņojošo vielu emisiju samazināšanu utml., tiks uzlabota lauksaimnieku un mežsaimnieku  izpratne, lai sekmētu lauksaimniecības ieguldījumu klimata pārmaiņu mazināšanā un lauksaimnieku spēju tām pielāgoties.

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pastarpināti, sekmējot uzņēmumu, saimniecību konkurētspēju, ietekmējot iedzīvotāju ekonomiskās aktivitātes dinamiku, tostarp sociālekonomiskās situācijas uzlabošanos.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi