24-TA-2422: Instrukcijas projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 10. aprīļa instrukcijā Nr. 2 "Instrukcija par valsts budžeta izpildes analīzi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Instrukcijas projekts sagatavots pēc Finanšu ministrijas iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Instrukcijas projekts sagatavots saistībā ar valsts budžeta izpildes analīzes procesa pārnešanu uz Valsts kases e-pakalpojumu portāla sadaļu "Iestāžu pārskati" (turpmāk – ePārskati), kā arī tiek veikti tehniski precizējumi.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts budžeta izpildes analīzes process notiek saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 10. aprīļa instrukciju Nr. 2 "Instrukcija par valsts budžeta izpildes analīzi" (turpmāk – instrukcija Nr. 2), kas nosaka kārtību, kādā ministrijas un citas centrālās valsts iestādes (turpmāk – ministrijas) sagatavo informāciju un veic analīzi par ministrijas un tās padotības iestāžu gadskārtējā valsts budžeta izpildi un iesniedz to Finanšu ministrijā (turpmāk – FM). Šobrīd izpildes analīzes informācijas aizpildīšana notiek Excel un Word dokumentos. Savukārt finanšu dati, kurus skaidro izpildes analīze, ir skatāmi Valsts kases sagatavotajos pārskatos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd izpildes analīzes informācijas aizpildīšana notiek Excel un Word dokumentos, savukārt finanšu dati ir skatāmi Valsts kases sagatavotajos pārskatos - tādējādi tiek sarežģīta un apgrūtināta izpildes datu analīze un skaidrojumu sniegšana, kā arī iegūtā izpildes informācija nav pārskatāma vienkopus.
Risinājuma apraksts
Sadarbībā ar Valsts kasi tiek realizēts projekts un turpmāk ministrijas informācijas par valsts budžeta izpildes analīzi saskaņā ar instrukciju Nr. 2 sagatavošanai, parakstīšanai un iesniegšanai, kā arī FM informācijas saņemšanai, lietos ePārskatus. ePārskatos veidlapā “Paskaidrojums par valsts budžeta izpildi” būs pieejami finanšu dati, par kuriem ministrijām jāveic izpildes analīze. Tādējādi ministrijām šajā veidlapā veicot izpildes analīzi, gan finanšu dati, gan izpildes skaidrojošā daļa būs vienuviet – ePārskatos. Papildus pārskatāmībai un izpildes analīzes ērtākai veikšanai, ePārskatos iezīmēsies tie neizpildes dati, kas ministrijām jāskaidro saskaņā ar instrukciju Nr. 2. Turpmāk tiks apvienots instrukcijas Nr. 2 4. pielikums "Rezultātu un to rezultatīvo rādītāju izpildes analīze 20__. gadā" un 5. pielikums "Prioritāro pasākumu izpildes analīze 20__. gadā", tādējādi samazinot tabulu skaitu un padarot labāk pārskatāmu informāciju par prioritāro pasākumu izpildi.
Tāpat kā līdz šim sagatavoto informāciju par valsts budžeta izpildes analīzi parakstīs iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona un iesniegs to izmantojot ePārskatu rīkus un funkcionalitāti. Iekšējā informācijas saskaņošana ir katras iestādes iekšēji noteikts process, kas dažādās iestādēs var būt atšķirīgs. ePārskatos ieviestais risinājums valsts budžeta izpildes analīzes informācijas iesniegšanai un apkopošanai neparedz saskaņošanas procesa ieviešanu un pielāgošanu katras iestādes vajadzībām.
Tehniski iespējamā valsts budžeta izpildes analīzes informācijas sagatavošanas kārtība:
- ministrijām, kurām ir padotības iestādes, informāciju par budžeta izpildes analīzi sagatavo un paraksta ministrijas iestāde un iesniedz to nozares ministrijai. Nozares ministrija izvērtē un apstiprina iestāžu ievadīto informāciju, apkopo to, nepieciešamības gadījumā veic precizējumus un paraksta. Informāciju gan ministrijas iestādē, gan nozares ministrijā var sagatavot viens vai vairāki darbinieki, bet ePārskatos apstiprina viens atbildīgais darbinieks (atbildīgo darbinieku nosaka iestādes iekšējos procesos), lai ePārskatos nodrošinātu tās nodošanu parakstīšanai iestādes vadītājam. Informācijas sagatavošanu, apstiprināšanu, parakstīšanu un iesniegšanu veic ePārskatos, izmantojot ePārskatu rīkus un funkcionalitāti;
- ministrijām, kurām nav padotības iestādes, informāciju par budžeta izpildes analīzi var sagatavot viens vai vairāki darbinieki, bet ePārskatos apstiprina viens atbildīgais darbinieks (atbildīgo darbinieku nosaka iestādes iekšējos procesos), lai ePārskatos nodrošinātu tās nodošanu parakstīšanai iestādes vadītājam.
Informācijas sagatavošanu, apstiprināšanu, parakstīšanu un iesniegšanu veic ePārskatos, izmantojot ePārskatu rīkus un funkcionalitāti.
Turpmāk instrukcijai Nr. 2 nebūs pievienoti pielikumi, jo iesniedzamā informācija ir aprakstīta instrukcijas Nr. 2 tekstā un visas aizpildāmās ailes būs redzamas ePārskatos. FM savā tīmekļvietnē publicēs aktuālos izpildes veidlapu paraugus.
Informatīviem mērķiem ePārskati nodrošinās valsts budžeta izpildes analīzes kopsavilkuma pārskatus, kas var tikt izmantoti sabiedrības un citu interesentu informēšanai.
Tādējādi instrukcijas projektā tiek veikti nepieciešamie precizējumi saistībā ar valsts budžeta izpildes analīzes pārnešanu uz ePārskatiem.
2025. gada 10. janvārī notika Valsts kases organizētās attālinātās mācībās MS Teams (ir pieejams ieraksts https://www.youtube.com/watch?v=CI4kAk885MU) par instrukcijā Nr. 2 noteiktās sniedzamās informācijas aizpildīšanu ePārskatos.
Jaunā kārtība, kādā ministrijas sagatavos, parakstīs un iesniegs informāciju, sāksies ar 2025. gada 6 mēnešu izpildes analīzi.
Tāpat kā līdz šim sagatavoto informāciju par valsts budžeta izpildes analīzi parakstīs iestādes vadītājs vai viņa pilnvarota persona un iesniegs to izmantojot ePārskatu rīkus un funkcionalitāti. Iekšējā informācijas saskaņošana ir katras iestādes iekšēji noteikts process, kas dažādās iestādēs var būt atšķirīgs. ePārskatos ieviestais risinājums valsts budžeta izpildes analīzes informācijas iesniegšanai un apkopošanai neparedz saskaņošanas procesa ieviešanu un pielāgošanu katras iestādes vajadzībām.
Tehniski iespējamā valsts budžeta izpildes analīzes informācijas sagatavošanas kārtība:
- ministrijām, kurām ir padotības iestādes, informāciju par budžeta izpildes analīzi sagatavo un paraksta ministrijas iestāde un iesniedz to nozares ministrijai. Nozares ministrija izvērtē un apstiprina iestāžu ievadīto informāciju, apkopo to, nepieciešamības gadījumā veic precizējumus un paraksta. Informāciju gan ministrijas iestādē, gan nozares ministrijā var sagatavot viens vai vairāki darbinieki, bet ePārskatos apstiprina viens atbildīgais darbinieks (atbildīgo darbinieku nosaka iestādes iekšējos procesos), lai ePārskatos nodrošinātu tās nodošanu parakstīšanai iestādes vadītājam. Informācijas sagatavošanu, apstiprināšanu, parakstīšanu un iesniegšanu veic ePārskatos, izmantojot ePārskatu rīkus un funkcionalitāti;
- ministrijām, kurām nav padotības iestādes, informāciju par budžeta izpildes analīzi var sagatavot viens vai vairāki darbinieki, bet ePārskatos apstiprina viens atbildīgais darbinieks (atbildīgo darbinieku nosaka iestādes iekšējos procesos), lai ePārskatos nodrošinātu tās nodošanu parakstīšanai iestādes vadītājam.
Informācijas sagatavošanu, apstiprināšanu, parakstīšanu un iesniegšanu veic ePārskatos, izmantojot ePārskatu rīkus un funkcionalitāti.
Turpmāk instrukcijai Nr. 2 nebūs pievienoti pielikumi, jo iesniedzamā informācija ir aprakstīta instrukcijas Nr. 2 tekstā un visas aizpildāmās ailes būs redzamas ePārskatos. FM savā tīmekļvietnē publicēs aktuālos izpildes veidlapu paraugus.
Informatīviem mērķiem ePārskati nodrošinās valsts budžeta izpildes analīzes kopsavilkuma pārskatus, kas var tikt izmantoti sabiedrības un citu interesentu informēšanai.
Tādējādi instrukcijas projektā tiek veikti nepieciešamie precizējumi saistībā ar valsts budžeta izpildes analīzes pārnešanu uz ePārskatiem.
2025. gada 10. janvārī notika Valsts kases organizētās attālinātās mācībās MS Teams (ir pieejams ieraksts https://www.youtube.com/watch?v=CI4kAk885MU) par instrukcijā Nr. 2 noteiktās sniedzamās informācijas aizpildīšanu ePārskatos.
Jaunā kārtība, kādā ministrijas sagatavos, parakstīs un iesniegs informāciju, sāksies ar 2025. gada 6 mēnešu izpildes analīzi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalības un komunikācijas aktivitātes netiek organizētas, jo instrukcijas projekts tieši sabiedrības intereses neskar.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts kase, ministrijas un citas centrālās valsts iestādes
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Instrukcijas projekts neparedz izmaiņas valsts budžeta izpildes analīzes procesā. Tehniski tiek pārnesta valsts budžeta izpildes analīze uz ePārskatiem. Līdz šim skaidrojošā informācija tika aizpildīta Excel un Word dokumentos – turpmāk tā būs jāaizpilda Valsts kases e-pakalpojumu portāla sadaļā "Iestāžu pārskati"- ePārskati. Līdz ar to, netiek paredzētas administratīvo izmaksu izmaiņas.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi