25-TA-1921: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. janvāra rīkojumā Nr. 1 "Par investīcijas 2.1.2.1.i projekta "Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotās koplietošanas platformas izvēršana" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. janvāra rīkojumā Nr. 1 "Par investīcijas 2.1.2.1.i projekta "Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotās koplietošanas platformas izvēršana" pases un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāna apstiprināšanu"" (turpmāk – Rīkojuma projekts) izstrādāts, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virzienā "Valsts pārvaldes, t. sk. pašvaldību, digitālā transformācija" paredzētās investīcijas 2.1.2.1.i "Centralizētās platformas un sistēmas" projekta "Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotās koplietošanas platformas izvēršana" (turpmāk – Projekts) īstenošanai nepieciešami grozījumi apstiprinātajā projekta pasē un centralizētās funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plānā. Nepieciešams pagarināt Projekta īstenošanas termiņu līdz 2026.gada 31.maijam un Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienoto platformu (turpmāk – TVP) pēc projekta noslēguma ir paredzēts izvietot Latvijas Valsts radio un televīzijas centra (turpmāk – LVRTC) infrastruktūrā.
Tiesību akts neatbilst Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantam, ņemot vērā, ka Valsts kanceleja veic valsts noteikto funkciju, un līdz ar to finansējums netiks sniegts saimnieciskās darbības veikšanai un attiecīgi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums.
Rīkojuma projekta pielikumā iekļauta aktualizēta Projekta pase un centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns (turpmāk – Projekta plāns), kurā veikti atbilstoši grozījumi. Minētie grozījumi neietekmē Projekta ANM finansējumu 2 100 000 euro apmērā.
Tiesību akts neatbilst Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantam, ņemot vērā, ka Valsts kanceleja veic valsts noteikto funkciju, un līdz ar to finansējums netiks sniegts saimnieciskās darbības veikšanai un attiecīgi nav jāpiemēro komercdarbības atbalsta regulējums.
Rīkojuma projekta pielikumā iekļauta aktualizēta Projekta pase un centralizētas funkcijas vai koplietošanas pakalpojumu attīstības plāns (turpmāk – Projekta plāns), kurā veikti atbilstoši grozījumi. Minētie grozījumi neietekmē Projekta ANM finansējumu 2 100 000 euro apmērā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts ar mērķi pagarināt Projekta īstenošanas termiņu līdz 2026.gada 31.maijam, paredzēt TVP izvietošanu Latvijas Valsts radio un televīzijas centra infrastruktūrā pēc Projekta noslēguma, kā arī veikt tekstā citus nepieciešamus redakcionālus precizējumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Projekta ietvaros paredzēts attīstīt un paplašināt TVP, lai tajā būtu iespējams veidot neskaitāmas valsts iestāžu un pašvaldību tīmekļvietnes (šobrīd var tikai oficiālās tīmekļvietnes), tām centralizēti nodrošinot izmitināšanu, uzturēšanu, atjaunināšanu un drošības pārvaldību. Šobrīd Rīkojuma 1. un 2. pielikuma spēkā esošā redakcija paredz, ka Projekta īstenošanas termiņš ir 2026.gada 31.marts. Tāpat arī Rīkojuma 1. un 2. pielikuma spēkā esošā redakcija paredz TVP infrastruktūras izvietošanu un līdz arī to tīmekļvietņu izmitināšanu veikt centralizēti loģiski vienotajā datu centrā (Iekšlietu ministrijas Informācijas centra (turpmāk- IeM iC) datu centros, t. sk. paredzēts pārcelt tīmekļvietņu vienotās platformas infrastruktūru uz mākoņrisinājumu).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
TVP attīstības darbi ir ļoti laikietilpīgi. Līdz šim ir veikti sagatavošanās un priekšizpētes darbi, kā arī 2025. gada 2. janvārī ir uzsākti TVP izstrādes darbi. 2025. gada 1.ceturksnī tapa skaidrs, ka IeM IC infrastruktūra tuvākajā nākotnē nebūs piemērota TVP izvirzītajām nākotnes arhitektūras prasībām. Kā alternatīvs risinājums tika rasts Projekta rezultātā radīto nākotnes TVP izvietot tehniski piemērotajos LVRTC datu centros.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minētos apstākļus – projekta darbu ievērojamo apjomu un nepieciešamību mainīt TVP izmitinātāju –, nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Rīkojuma 1. un 2. pielikumā. Paredzēts pagarināt projekta īstenošanas termiņu līdz 2026. gada 31. maijam un noteikt, ka LVRTC projekta īstenošanas laikā pārņem TVP izmitināšanu un nodrošina to arī pēc projekta noslēguma. Tekstā redakcionāli precizēts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, kā arī Valsts digitālās attīstības aģentūras nosaukums.
Papildus 1. pielikuma 6. sadaļas pēdējā rindkopa par neatkarīga revidenta iesaisti tika svītrota, jo pēc konsultācijām ar Eiropas Savienības fondu Revīzijas iestādi konstatēts, ka ārēja audita piesaiste nav obligāta, ja ir nodrošināts ticams datu pamatojums un iespējama projekta atskaišu pārbaude ar iestādes resursiem. Valsts kancelejai kā projekta īstenotājai ir izveidota iekšējā uzraudzības sistēma, kas nodrošina nepieciešamo kontroli un risku vadību. Līdz ar to ārēja auditora piesaiste būtiski nepievienotu jaunu pievienoto vērtību un radītu liekus izdevumus. Turklāt projekta ietvaros netiek plānots iepirkums ārējā auditora pakalpojumiem, kā arī projekta termiņu ietvaros nav praktiski īstenot attiecīgās iepirkuma un audita procedūras.
Tāpat precizēts 1. pielikuma 4.4. punkts, svītrojot vārdu “atlīdzība”. Atstājot šo norādi, varētu rasties ierobežota interpretācija, ka šajā pozīcijā iespējams attiecināt tikai personāla darba samaksas izdevumus, lai gan projekta īstenošanai nepieciešamas arī citas ar projekta personālu tieši saistītas izmaksas (piemēram, komandējumi, apmācības, biroja aprīkojums, darba vietas nodrošinājums). Precizējums novērš neskaidrības un nodrošina elastīgāku pieeju projekta īstenošanas laikā.
Savukārt 2. pielikuma 6. sadaļas pēdējā rindkopa svītrota, jo šobrīd nav plānots aktualizēt Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumus Nr. 445 “Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā”. Attiecīgo noteikumu grozīšana nav uzskatāma par aktuālu, jo netiek paredzētas būtiskas izmaiņas pušu lomu un atbildības sadalījumā. Līdz ar to priekšlikums par šo normu svītrošanu ir atbilstošs projekta pašreizējai īstenošanas loģikai.
Tāpat paredzēts, ka pēc Rīkojuma projekta apstiprināšanas tiks veikti atbilstoši grozījumi arī vienošanās par projekta īstenošanu.
Papildus 1. pielikuma 6. sadaļas pēdējā rindkopa par neatkarīga revidenta iesaisti tika svītrota, jo pēc konsultācijām ar Eiropas Savienības fondu Revīzijas iestādi konstatēts, ka ārēja audita piesaiste nav obligāta, ja ir nodrošināts ticams datu pamatojums un iespējama projekta atskaišu pārbaude ar iestādes resursiem. Valsts kancelejai kā projekta īstenotājai ir izveidota iekšējā uzraudzības sistēma, kas nodrošina nepieciešamo kontroli un risku vadību. Līdz ar to ārēja auditora piesaiste būtiski nepievienotu jaunu pievienoto vērtību un radītu liekus izdevumus. Turklāt projekta ietvaros netiek plānots iepirkums ārējā auditora pakalpojumiem, kā arī projekta termiņu ietvaros nav praktiski īstenot attiecīgās iepirkuma un audita procedūras.
Tāpat precizēts 1. pielikuma 4.4. punkts, svītrojot vārdu “atlīdzība”. Atstājot šo norādi, varētu rasties ierobežota interpretācija, ka šajā pozīcijā iespējams attiecināt tikai personāla darba samaksas izdevumus, lai gan projekta īstenošanai nepieciešamas arī citas ar projekta personālu tieši saistītas izmaksas (piemēram, komandējumi, apmācības, biroja aprīkojums, darba vietas nodrošinājums). Precizējums novērš neskaidrības un nodrošina elastīgāku pieeju projekta īstenošanas laikā.
Savukārt 2. pielikuma 6. sadaļas pēdējā rindkopa svītrota, jo šobrīd nav plānots aktualizēt Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumus Nr. 445 “Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā”. Attiecīgo noteikumu grozīšana nav uzskatāma par aktuālu, jo netiek paredzētas būtiskas izmaiņas pušu lomu un atbildības sadalījumā. Līdz ar to priekšlikums par šo normu svītrošanu ir atbilstošs projekta pašreizējai īstenošanas loģikai.
Tāpat paredzēts, ka pēc Rīkojuma projekta apstiprināšanas tiks veikti atbilstoši grozījumi arī vienošanās par projekta īstenošanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
TVP projekta ietvaros tika apspriesti vairāki iespējamie risinājumi platformas izmitināšanai, lai nodrošinātu pakalpojuma nepārtrauktību pēc pārejas no IeM IC infrastruktūras:
1. Izvietošana Zemkopības ministrijas datu centrā,
2. Izvietošana LVRTC infrastruktūrā,
3. Izvietošana “Datu vēstniecībā” (mākonī).
Pamatojoties uz tehniskajiem, juridiskajiem un laika ierobežojumiem, kā arī ņemot vērā ilgtermiņa pakalpojuma nodrošināšanas nepieciešamību, tika izvēlēts risinājums pēc izvēršanas TVP izvietot pēc tā LVRTC infrastruktūrā, saglabājot TVP darbību IeM IC līdz Projekta noslēgumam.
1. Izvietošana Zemkopības ministrijas datu centrā,
2. Izvietošana LVRTC infrastruktūrā,
3. Izvietošana “Datu vēstniecībā” (mākonī).
Pamatojoties uz tehniskajiem, juridiskajiem un laika ierobežojumiem, kā arī ņemot vērā ilgtermiņa pakalpojuma nodrošināšanas nepieciešamību, tika izvēlēts risinājums pēc izvēršanas TVP izvietot pēc tā LVRTC infrastruktūrā, saglabājot TVP darbību IeM IC līdz Projekta noslēgumam.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Projekta īstenotājs apliecina, ka projekta ietvaros tiek paplašināta un attīstīta projekta “Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma” ietvaros izstrādātā informācijas sistēma un nepastāv dubultā finansējuma risks.
Projekta tvērumā ietilpst valsts tiešās pārvaldes iestādes, pašvaldības, kā arī neatkarīgās un tiesībaizsardzības iestādes (pēc to izvēles), attiecīgi atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" 13.9.3.apakšpunktam, projekta ietvaros komercdarbības atbalsts nav plānots un netiks sniegts. Investīcijas projekta līdzekļi tiks ieguldīti tikai valsts informācijas sistēmas "Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma" tehnoloģiskai modernizācijai un paplašināšanai. Valsts kancelejai kā finansējuma saņēmējai sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.
Projekta tvērumā ietilpst valsts tiešās pārvaldes iestādes, pašvaldības, kā arī neatkarīgās un tiesībaizsardzības iestādes (pēc to izvēles), attiecīgi atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 435 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.1. reformu un investīciju virziena "Valsts pārvaldes, tai skaitā pašvaldību, digitālā transformācija" īstenošanas noteikumi" 13.9.3.apakšpunktam, projekta ietvaros komercdarbības atbalsts nav plānots un netiks sniegts. Investīcijas projekta līdzekļi tiks ieguldīti tikai valsts informācijas sistēmas "Valsts un pašvaldību iestāžu tīmekļvietņu vienotā platforma" tehnoloģiskai modernizācijai un paplašināšanai. Valsts kancelejai kā finansējuma saņēmējai sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā komercdarbības atbalsts, jo tas tiks piešķirts valsts deleģētas funkcijas veikšanai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Tiks uzlabota informācijas pieejamība visām sabiedrības grupām, īpaši cilvēkiem ar invalditāti
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Projekta īstenošana radīs pozitīvu ietekmi ikvienai juridiskajai personai - tiks uzlabota informācijas pieejamība.
Pozitīvu ietekme būs arī valsts un pašvaldību iestādēm, kuras izmantots tīmekļvietņu koplietošanas risinājumu - iestādes iegūs jaunas, mūsdienīgas, piekļūstamības un drošības prasībām atbilstošas tīmekļvietnes un tām tiks nodrošināta centralizēta uzturēšana.
Savukārt projekta īstenošanā iesaistītajiem (Valsts kancelejai, Valsts digitālās attīstības aģentūrai un Iekšlietu ministrijas Informācijas centram) projekts radīs papildu slodzi - papildu darbi, kas saistīti ar projekta īstenošanu, ieviešanu un pēcāk arī ar informācijas sistēmas uzturēšanu.
Pozitīvu ietekme būs arī valsts un pašvaldību iestādēm, kuras izmantots tīmekļvietņu koplietošanas risinājumu - iestādes iegūs jaunas, mūsdienīgas, piekļūstamības un drošības prasībām atbilstošas tīmekļvietnes un tām tiks nodrošināta centralizēta uzturēšana.
Savukārt projekta īstenošanā iesaistītajiem (Valsts kancelejai, Valsts digitālās attīstības aģentūrai un Iekšlietu ministrijas Informācijas centram) projekts radīs papildu slodzi - papildu darbi, kas saistīti ar projekta īstenošanu, ieviešanu un pēcāk arī ar informācijas sistēmas uzturēšanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
Investīcijas projekta finansējuma saņēmējs ir tiešās pārvaldes iestāde – Valsts kanceleja.
Sabiedrības līdzdalība tiek nodrošināta līdz ar investīcijas projekta pieejamības nodrošināšanu tiesību aktu projektu (TAP) publiskajā portālā.
Sabiedrības līdzdalība tiek nodrošināta līdz ar investīcijas projekta pieejamības nodrošināšanu tiesību aktu projektu (TAP) publiskajā portālā.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs
- Valsts digitālās attīstības aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Tiks centralizētas atbalsta funkcijas, lai nodrošinātu iestāžu tīmekļvietņu uzturēšanu, izmitnāšanu, atjaunināšanu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Tiks centralizētas atbalsta funkcijas, lai nodrošinātu iestāžu tīmekļvietņu uzturēšanu, izmitnāšanu, atjaunināšanu.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Centralizēti uzturot TVP iespējams konsolidēt resursus un nodrošināt visām iestādēm augstāka līmeņa pakalpojumu
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Tiks izpildītas Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas (ES) 2016/2102 par publiskā sektora struktūru tīmekļvietņu un mobilo lietotņu piekļūstamību (turpmāk – ES Direktīva 2016/2102) prasības (ES Direktīvas 2016/2102 prasības pārņemtas ar Ministru kabineta 2020. gada 14. jūlija noteikumiem Nr. 445 “Kārtība, kādā iestādes ievieto informāciju internetā”) - iestāžu tīmekļvietnēs publicētā informācija būs piekļustama cilvēkiem ar invaliditati (redzes, dzirdes, uztveres traucējumiem).
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
