Anotācija

25-TA-815: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumos Nr. 723 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa  "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.6. pasākuma "Nodarbinātības valsts aģentūras veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizēšana" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumos Nr. 723 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa  "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.6. pasākuma "Nodarbinātības valsts aģentūras veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizēšana" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – Noteikumu projekts) ir  Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un ir izstrādāts saskaņā ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz 4.3.3.6. pasākuma "Nodarbinātības valsts aģentūras veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizēšana" (turpmāk – 4.3.3.6. pasākums) ietvaros precizēt atsauces  uz aktuālajiem tiesību aktiem, atbalstāmās darbības, to izmaksas un veikt citus redakcionālus precizējumus.
Noteikumu projekts stāsies spēkā indikatīvi 2025. gada III. ceturksnī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd spēkā esošie Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumi Nr. 723 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.3.3. specifiskā atbalsta mērķa  "Uzlabot visu darba meklētāju, jo īpaši jauniešu – it sevišķi, īstenojot Garantiju jauniešiem –, ilgstošo bezdarbnieku un darba tirgū nelabvēlīgā situācijā esošo grupu, un ekonomiski neaktīvo personu piekļuvi nodarbinātībai un aktivizācijas pasākumiem, kā arī veicinot pašnodarbinātību un sociālo ekonomiku" 4.3.3.6. pasākuma "Nodarbinātības valsts aģentūras veiktspējas stiprināšana un pakalpojumu modernizēšana" īstenošanas noteikumi"" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 723):
1. nosaka mērķa grupu, tās vajadzībām atbilstošas atbalstāmās darbības un atbalstāmo darbību izmaksas (3., 14. – 18. punkts);
2. paredz nacionālo rādītāju – pilnveidoto informācijas sistēmu skaits – 1 (4.2.2. apakšpunkts);
3. paredz bezdarbnieku uzskaites un reģistrēto vakanču informācijas sistēmas (turpmāk – informācijas sistēma BURVIS) pilnveidi (13.4. apakšpunkts);
4. paredz sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošanu par Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk – NVA) pakalpojumiem (13.6. apakšpunkts);
5. nosaka finansējuma saņēmēja (NVA) 4.3.3.6. pasākuma projekta "Nodarbinātības valsts aģentūras veiktspējas stiprināšana" Nr. 4.3.3.6/1/24/I/001 (turpmāk – projekts) vadības un projekta īstenošanas personāla izmaksu nosacījumus, t.sk. to, ka LM kā ES fondu atbildīgajai iestādei (turpmāk – atbildīgā iestāde) ir jāizstrādā personāla atlīdzības izmaksu vienotās likmes un tās piemērošanas metodika, nosaka minimālo daļlaika noslodzes apmēru (15.1. apakšpunkts) un to, ka projekta personālu piesaista, nodibinot civildienesta vai darba tiesiskās attiecības (27.1. apakšpunkts);
6. paredz obligāto veselības pārbaužu izmaksas projekta personālam un to finansēšanu no projekta tiešajām izmaksām (15.2.4. apakšpunkts);
7. paredz redzes korekcijas līdzekļu kompensāciju projekta personālam, ja tā nav iekļauta veselības apdrošināšanas izmaksās, un šādu izmaksu finansēšanu no projekta tiešajām izmaksām (15.2.5. apakšpunkts);
8. paredz bezdarbnieku un darba meklētāju profilēšanas sistēmas pilnveidi, integrējot to informācijas sistēmā  BURVIS (19.1. apakšpunkts);
9. paredz informācijas sistēmas BURVIS izstrādes un ieviešanas kvalitātes kontroli, pilnveidi un informācijas sistēmu drošības audita piesaisti (22. punkts un tā apakšpunkti);
10. paredz organizēt informatīvi izglītojošos pasākumus, tai skaitā seminārus, komunikācijas kampaņas, vakanču gadatirgus, konferences un citus pasākumus (24.2. apakšpunkts);
11. paredz atsauci uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regulu (ES, Euratom) 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 (turpmāk – regula Nr. 2018/1046) (27.4.2. apakšpunkts);
12. paredz finansējuma saņēmēja pienākumu nodrošināt, ka 4.3.3.6. pasākumā paredzētās atbalstāmās darbības un sniegtais atbalsts 3. punktā minētajai mērķa grupai netiek finansēts vai līdzfinansēts, kā arī to nav plānots finansēt vai līdzfinansēt no citiem valsts, pašvaldības vai ārvalstu finanšu atbalsta instrumentiem un nodrošināt dubultā finansējuma neiestāšanos (27.5. apakšpunkts);
13. paredz nosacījumus komunikācijas un vizuālās identitātes pasākumu nodrošināšanai (27.6. un 27.7. apakšpunkts).
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Saskaņā ar 2024. gada 20. jūnija grozījumiem Brīvprātīgā darba likumā, LM ir noteikta par atbildīgo iestādi brīvprātīgā darba politikas izstrādei sadarbībā ar nozaru ministrijām, citām valsts pārvaldes institūcijām, pašvaldībām un nevalstiskajām organizācijām (turpmāk – NVO), tādējādi nodrošinot vienotas brīvprātīgā darba politikas izstrādi un koordinēšanu un veicinot vienotu brīvprātīgā darba izpratni, kā arī nodrošinot normatīvā regulējuma aktualizāciju brīvprātīgā darba ekosistēmas pilnveidei. Viena no galvenajām problēmām ir zema sabiedrības informētība par brīvprātīgā darba iespējām un tā ieguvumiem. Kā liecina Eurostat datu bāzē pieejamā informācija, 2022. gadā brīvprātīgajā darbā Latvijā iesaistījās tikai 6.2%  iedzīvotāju (https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/lfsa_ergan__custom_15164132/default/table?lang=en), kamēr dažādi starptautiskie pētījumi liecina, ka vidēji pasaulē katrs piektais iedzīvotājs jeb 20% ir bijis iesaistīts brīvprātīgā darba veikšanā. Latvijā brīvprātīgo darbu ir tiesības organizēt vairāk kā 20 000 biedrībām un nodibinājumiem, tai skaitā arodbiedrībām un to apvienībām, kā arī valsts un pašvaldību iestādēm, politiskajām partijām un to apvienībām, kā arī vairāk kā 200 sociālajiem uzņēmumiem, tomēr 2025. gada sākumā Brīvprātīgā darba veicēju informācijas sistēmā, kad tā bija kā  BURVIS sastāvdaļa, bija reģistrēts vien 451 brīvprātīgais un deviņi brīvprātīgā darba organizatori.
Brīvprātīgais darbs ir viena no pilsoniskās līdzdalības formām, kas palīdz veidot, uzturēt un stiprināt kopienas, kā arī veicināt solidaritāti, jo cilvēki, kopīgi strādājot, tiecas uz kādu kopēju mērķi. Iedzīvotāju iesaiste sabiedrības līdzdalības aktivitātēs veicina sabiedrības saliedētību, sekmē sabiedrības pašorganizēšanos uz iekļaujošas līdzdalības principa pamata, kā arī sadarbības un līdzdarbības prasmju un iespēju paplašināšanu. Daudzi Latvijas iedzīvotāji nezina, kur un kā iesaistīties brīvprātīgā darba veikšanā. Šo problēmu īpaši uzsver jaunieši, kuri dzīvo ārpus lielpilsētām un kuriem nav pieejam informācija par brīvprātīgā darba iespējām savā reģionā. Informācija par brīvprātīgā darba iespējām Latvijā tiek publicēta dažādos veidos, atbilstoši brīvprātīgā darba organizētāja iespējām, jo šobrīd nav vienotas vietnes šādas informācijas apkopošanai. Nereti sabiedrībā trūkst izpratnes par brīvprātīgā darba ietekmi un ieguvumiem indivīdu un sabiedrības līmenī. Tāpat veidojas problēmas ar brīvprātīgo motivācijas un iesaistes uzturēšanu ilgtermiņā. Daudzi brīvprātīgie piedzīvo izdegšanu vai zaudē interesi, ja viņiem netiek sniegts pietiekams atbalsts un iespējas attīstīties šajā jomā.
Saskaņā ar Brīvprātīgā darba likuma 3.1 pantā noteikto, NVA ir noteikta kompetence sniegt informatīvu un konsultatīvu atbalstu gan brīvprātīgā darba politikas izstrādē iesaistītajām institūcijām, gan arī brīvprātīgā darba īstenošanā iesaistītajām pusēm, kā arī pašvaldībām, NVO un sabiedrībai kopumā.
Atbilstoši 2024. gada 20. jūnija grozījumiem Brīvprātīgā darba likumā, kā arī minētā likuma grozījumu anotācijā norādītajam, jaunas valsts informācijas sistēmas, t.i., brīvprātīgā darba informācijas sistēmas (turpmāk – brīvprātīgā darba IS) izveide (pašreiz informācija par brīvprātīgo darbu tiek uzkrāta informācijas sistēmā BURVIS) ļaus operatīvāk attīstīt brīvprātīgā darba IS, vienlaikus to pielāgojot brīvprātīgā darba organizētāju, brīvprātīgā darba veicēju un NVA kā šīs IS pārzinim vajadzībām, tās lietotājiem to padarot ērtāk lietojamu salīdzinājumā ar pašreizējo risinājumu, kad tā ir daļa no informācijas sistēmas BURVIS. Jaunas brīvprātīgā darba IS izveide nodrošinās operatīvu informāciju par brīvprātīgā darba īstenošanas vietām un brīvprātīgā darba veicēju pieejamību. Brīvprātīgā darba IS izstrāde nepieciešama, lai attīstītu brīvprātīgā darba iespējas un veicinātu sabiedrības informētību par brīvprātīgo darbu un iesaisti tā veikšanā, nodrošinot informācijas apmaiņu starp personām, kuras vēlas veikt brīvprātīgo darbu, un brīvprātīgā darba organizētājiem, tostarp nodrošinot personas reģistrēšanos IS, nodrošinot modernu, efektīvu un centralizētu pieeju datu ievadei, uzskaitei un analīzei, kas aizvietotu esošo fragmentēto un tehnoloģiski novecojušo risinājumu.
Ņemot vērā nepieciešamību stiprināt informatīvo un konsultatīvo atbalstu par brīvprātīgo darbu, kā arī izstrādāt jaunu brīvprātīgā darba IS, LM ierosināja un 2025. gada 23. janvārī Eiropas Komisija apstiprināja Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam (turpmāk – Programma) grozījumus Nr. 2 (turpmāk – grozījumi Nr. 2), paredzot 4.3.3.6. pasākumā informatīvu atbalstu brīvprātīgā darba organizētājiem un brīvprātīgajiem un  brīvprātīgā darba IS izstrādi un aprobāciju, brīvprātīgā darba konsultēšanas un popularizēšanas pasākumu īstenošanu;
2. 4.3.3.6. pasākuma nacionālais rādītājs šobrīd paredz vienas informācijas sistēmas pilnveidi, taču atbilstoši Programmas grozījumiem Nr. 2 4.3.3.6. pasākums tiks papildināts ar brīvprātīgā darba IS izstrādi. Atbilstoši papildināms MK noteikumi Nr. 723 4.2.2. apakšpunktā norādītais nacionālais rādītājs;
3. 4.3.3.6. pasākuma projekta īstenošanā, t.sk. mērķu un rādītāju sasniegšanā izšķiroša loma ir personālam, kurš nodrošina projekta vadību un īstenošanu. Šobrīd MK noteikumi Nr. 723 ierobežo projekta vadības un īstenošanas personāla piesaisti, jo MK noteikumu Nr. 723 27.1. apakšpunkts paredz civildienesta vai darba tiesisko attiecību nodibināšanu ar projekta personālu. Nav paredzētas elastīgas personāla piesaistes iespējas, t. i.,  MK noteikumi Nr. 723 neparedz iespēju projekta personālu piesaistīt arī uz uzņēmuma līguma pamata, kas atsevišķos gadījumos ir kritiski nepieciešams projekta darbību īstenošanas nodrošināšanai. Tāpat šobrīd 15.1.1. apakšpunktā noteikts, ka atbildīgajai iestādei ir jāizstrādā personāla atlīdzības izmaksu vienotās likmes un tās piemērošanas metodika. Saskaņā ar Finanšu ministrijas kā ES fondu vadošās iestādes (turpmāk – vadošā iestāde) 2025. gada 5. februāra vēstulē Nr. 5.1-36/11-2/368 sniegto informāciju, tā turpmāk atbalsta divu veidu pieeju projekta vadības personāla izmaksu attiecināšanai projektu līmenī – a) Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2021/1060 (2021. gada 24. jūnijs), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regulas 2021/1060) 55. panta piemērošanu vai b) faktisko izmaksu piemērošanu. 4.3.3.6. pasākuma indikatīvi noteiktās projekta personāla izmaksas pārsniedz regulas 2021/1060 55. pantā noteikto 20% likmi personāla izmaksām no projekta tiešajām izmaksām, kas nav personāla izmaksas, līdz ar to regulā 2021/1060 noteikto likmi nav iespējams piemērot. Lai izpildītu vadošās iestādes norādes un 4.3.3.6. pasākumā personāla izmaksām arī turpmāk piemērotu faktiskās izmaksas, ir jāmaina MK noteikumu Nr. 723 15.1. apakšpunktā noteiktais regulējums un saistītie MK noteikumu Nr. 723 apakšpunkti. Papildus 2025. gada 9. jūnijā Finanšu ministrija ir apstiprinājusi izmaiņas vadlīnijās Nr. 1.2. "Vadlīnijas attiecināmo izmaksu noteikšanai Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gada plānošanas periodā" (turpmāk – vadlīnijas), kuras vairs neparedz projekta personāla daļlaika noslodzes apmēra ierobežojumus (vismaz 30 procenti). Vienlaikus aktuālās vadlīnijas paredz redzes korekcijas līdzekļu kompensācijas izmaksas un obligāto veselības pārbaužu izmaksas projekta personālam, ja tās nav iekļautas veselības apdrošināšanā, turpmāk attiecināt nevis no tiešajām attiecināmajām izmaksām (to šobrīd paredz MK noteikumu Nr. 723 15.2.4. un 15.2.5. apakšpunkts), bet no netiešajām attiecināmajām izmaksām. Atbilstoši veicami precizējumi MK noteikumos Nr. 723;
4. MK noteikumu Nr. 723 27.4.2. apakšpunktā ir atsauce uz regulu Nr. 2018/1046, taču ir stājusies spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 23. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (turpmāk – regula 2024/2509), kuras 279. pants nosaka, ka tā atceļ regulu 2018/1046. MK noteikumos Nr. 723 trūkst atsauce uz regulu 2024/2509;
5. MK noteikumu Nr. 723 19.1. apakšpunktā ir norāde, ka paredzēts pilnveidot bezdarbnieku un darba meklētāju profilēšanas sistēmu, integrējot to informācijas sistēmā. Lai nodrošinātu viennozīmīgu izpratni, ka ar informācijas sistēmu ir domāta informācijas sistēma BURVIS nevis brīvprātīgā darba IS, nepieciešams šajā un citos MK noteikumu Nr. 723 noteikumu punktos, kur attiecināms, saīsinājuma “informācijas sistēma” (attiecīgajā locījumā) vietā lietot saīsinājumu “ informācijas sistēma BURVIS”;
6.MK noteikumu Nr. 723 27.5. apakšpunktā noteiktais finansējuma saņēmēja pienākums nodrošināt, ka 4.3.3.6. pasākumā īstenotās atbalstāmās darbības un sniegtais atbalsts netiek finansēts vai līdzfinansēts no citiem finanšu avotiem, ierobežo citu finansēšanas avotu piesaisti gadījumā, ja rodas tāda nepieciešamība. Piemēram, kāda no projekta budžeta pozīcijām pilnībā nesedz visas izmaksas, kas nepieciešamas atbalstāmās darbības pilnīgai īstenošanai un iztrūkstošās izmaksas finansējuma saņēmējs sedz no saviem finanšu līdzekļiem vai no kāda cita Eiropas Savienības politiku instrumentu un ārvalstu finanšu palīdzības projekta finansējuma. Līdzfinansēšana nav saistāma ar dubultnefinansēšanas principu, jo dubultā finansēšana finansējuma saņēmēja līmenī ir tad, ja vienas un tās pašas izmaksas pilnā apmērā tiek finansētas no dažādiem finansēšanas avotiem. Taču ir pieļaujams, ka vienu projekta darbību, bet dažādas izmaksas vai vienas darbības izmaksas proporcionāli finansē dažādi finansēšanas avoti. Līdz ar to projekta atbalstāmo darbību un to izmaksu līdzfinansēšana no cita finansēšanas avota, pretēji tam, kā noteikts MK noteikumu Nr. 723 27.5. apakšpunktā, ir pieļaujama;
7. MK noteikumu Nr. 723 27.6. apakšpunkta redakcija nav salāgota ar citu nozares specifiskā atbalsta mērķa īstenošanas noteikumu atbilstošā apakšpunkta redakciju, t.i. atbilstoši Tieslietu ministrijas norādēm atsauces uz vadlīnijām jāietver tiesību akta anotācijā. Vienlaikus 27.7. apakšpunkts paredz nosacījumus, kuri atbilstīgi 27.6. apakšpunkta nosacījumiem. Tāpēc 27.7. apakšpunktā ietvertā informācija pievienojama 27.6. apakšpunkta informācijai.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minēto, MK noteikumos Nr. 723 nepieciešams veikt šādus grozījumus:
1. atbilstoši Programmas grozījumiem Nr. 2:
- papildināt 3. punktu ar 3.3. apakšpunktu, paredzot šādu mērķa grupu: brīvprātīgā darba organizētāji un veicēji. Atbilstoši Brīvprātīgā darba likuma 3. pantam, brīvprātīgo darbu ir tiesības organizēt: biedrībām un nodibinājumiem, tai skaitā arodbiedrībām un to apvienībām; valsts un pašvaldību iestādēm; politiskajām partijām un to apvienībām; sociālajiem uzņēmumiem (turpmāk kopā saukti – brīvprātīgā darba organizētāji). Brīvprātīgā darba likuma 4. pants nosaka, ka brīvprātīgā darba veicēji var būt fiziskās personas, kas sasniegušas 13 gadu vecumu. Papildus tiek atrunāts, ka personas, kuras sasniegušas 13 līdz 16 gadu vecumu, ir tiesīgas veikt brīvprātīgo darbu, ja to likumiskais pārstāvis devis rakstveida piekrišanu. Tāpat noteikts, ka nepilngadīga persona no mācībām brīvajā laikā veic tās vecumam atbilstošu un tās drošībai, veselībai un tikumībai nekaitīgu brīvprātīgo darbu, kas veicina zināšanu, prasmju, iemaņu un saskarsmes spēju attīstību;
- papildināt 4.2.2. apakšpunktu, paredzot šādu nacionālo rādītāju: pilnveidoto vai izstrādāto informācijas sistēmu skaits – 2;
- redakcionāli precizēt 13.4. apakšpunktu, paredzot informācijas sistēmas BURVIS saīsinājumu, kā arī papildināt MK noteikumus Nr. 723 ar 13.4.1 apakšpunktu, paredzot brīvprātīgā darba IS izstrādi. Atbilstošas izmaiņas veiktas arī MK noteikumu Nr. 732 15.2.2., 16.3., 16.4. apakšpunktos un 22. punktā, ietverot atsauces uz 13.4.1 apakšpunktu. Plānots, ka brīvprātīgā darba IS tiks attīstīta, nodrošinot brīvprātīgā darba administrēšanas, uzskaites un statistikas apkopošanas iespējas. Šādas funkcionalitātes ieviešana būtiski uzlabos datu kvalitāti un pieejamību, kas savukārt ļaus institūcijām un sadarbības partneriem efektīvāk izstrādāt un īstenot brīvprātīgā darba politiku, kā arī sagatavot priekšlikumus izmaiņām normatīvajos aktos un attīstības plānošanas dokumentos. Brīvprātīgā darba IS izstrāde veicinās pārskatāmu un uz datiem balstītu lēmumu pieņemšanu, vienlaikus samazinot administratīvo slogu un palielinot sabiedrības iesaisti brīvprātīgajā darbā. Paredzēts, ka brīvprātīgā darba IS kalpos arī kā informācijas avots par personām, kuras vēlas veikt brīvprātīgo darbu, brīvprātīgā darba veicējiem, kā arī brīvprātīgā darba organizētājiem (3.3. apakšpunktā minētā mērķa grupa), t.i.,  personas varēs reģistrēties IS, kurā tiks uzturēta informācija par tām personām, kuras vēlas veikt brīvprātīgo darbu, par viņu pieredzi un kompetencēm, kā arī informācija par brīvprātīgā darba veicēja veikto brīvprātīgo darbu. Brīvprātīgā darba IS tiks uzturēta informācija arī par brīvprātīgā darba organizētājiem. Brīvprātīgā darba IS tiks nodrošināta centralizēta pieeja datu ievadei, uzskaitei un analīzei, kas, kā iepriekš norādīts, aizvietos esošo fragmentēto un tehnoloģiski novecojušo risinājumu, kad informācija tika uzturēta informācijas sistēmā BURVIS. Brīvprātīgā darba IS izmantošana brīvprātīgā darba jomā netiek noteikta kā obligāta, tāpēc nav iespējams prognozēt tās lietotāju skaitu. Taču to varēs izmantot jebkurš cilvēks, kurš vēlēsies atrast un veikt brīvprātīgo darbu Latvijā, kā arī jebkurš brīvprātīgā darba organizators. Īstenojot brīvprātīgā darba veicēju un brīvprātīgā darba organizatoru aptaujas Valsts kancelejas inovācijas sprinta ietvaros, kā arī, veicot aptauju Brīvprātīgā darba konsultatīvās padomes ietvaros, ir secināts, ka arī Latvijā ir nepieciešama tāda vietne brīvprātīgā darba jomā, kurā vienkopus būtu pieejama informācija par brīvprātīgā darba iespējām Latvijā. Šādas nacionālās vietnes ir, piemēram: Francijā - https://www.jeveuxaider.gouv.fr/ un Īrijā - https://www.volunteer.ie/
Piemēram, ES Jaunatnes portāla https://youth.europa.eu/go-abroad/volunteering/opportunities_lv  informācijas sistēmā tiek piedāvātas ES finansētās brīvprātīgā darba iespējas specifiski jauniešiem ES ietvaros, tajā skaitā Latvijā, savukārt brīvprātīgā darba IS mērķis ir attīstīt brīvprātīgā darba iespējas, nodrošināt un koordinēt informācijas apmaiņu starp personām, kuras vēlas veikt brīvprātīgo darbu, un brīvprātīgā darba organizētājiem, kā arī nodrošināt personas pieteikšanos brīvprātīgajam darbam.
Paredzams, ka tiks organizēta ārpakalpojuma piesaiste brīvprātīgā darba IS izstrādei. Vienlaikus NVA kā brīvprātīgā darba IS pārzinis nodrošinās, ka tās izstrāde notiek t.sk. saskaņā ar Valsts informāciju sistēmu likumā noteikto un plānotais brīvprātīgā darba IS attīstības aktivitātes apraksts tiks saskaņots MK 2023. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 368 “Informācijas sistēmu un to darbībai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju resursu un pakalpojumu attīstības aktivitāšu un likvidēšanas uzraudzības kārtība” noteiktajā kārtībā;
- papildināt 13.6. apakšpunktu, paredzot sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošanu par NVA pakalpojumiem un brīvprātīgo darbu (t.i., tiks īstenoti brīvprātīgā darba konsultēšanas un popularizēšanas pasākumi). 4.3.3.6. pasākuma ietvaros plānots īstenot dažādus sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumus, t.sk., piemēram, seminārus, komunikācijas kampaņas, vakanču gadatirgus, konferences, pasākumus brīvprātīgā darba organizētājiem un veicējiem (domnīcas, brīvprātīgā darba organizētāju un veicēju (MK noteikumu Nr. 723 3.3 apakšpunktā minētā mērķa grupa) godināšanas pasākumi) un citus pasākumus. NVA ik gadu plāno organizēt divus seminārus par brīvprātīgā darba organizatoriem aktuāliem jautājumiem, organizēt nacionālo konferenci un rīkot brīvprātīgo godināšanas pasākumu. Kopš 2016. gada NVA sadarbībā ar citām institūcijām (Izglītības un zinātnes ministriju, Jaunatnes starptautisko programmu aģentūru, pašvaldībām u.c.) katru gadu organizē brīvprātīgo godināšanas pasākumu “Gada brīvprātīgais”. Tas ir visas Latvijas mēroga brīvprātīgo godināšanas pasākums.  Dažādi brīvprātīgo godināšanas pasākumi tiek organizēti arī reģionāli -– pašvaldību ietvaros  (piemēram, Rīgā, Jelgavā, Daugavpilī), dažādu iestāžu, kā arī atsevišķu NVO ietvaros.
Tāpat sociālajos tīklos (Facebook lapa brivpratigie.lv, NVA tīmekļvietnē www.nva.gov.lv) plānots izplatīt brīvprātīgajiem un brīvprātīgā darba organizētājiem aktuālu informāciju, tai skaitā ik pusgadu veidojot digitālo izdevumu par  aktualitātēm brīvprātīgā darba jomā (intervijas, labās prakses piemēri u.c.,). Plānots arī uzturēt NVA konsultatīvos e-pastus: brivpratigie@nva.gov.lv  un info@brivpratigie.lv konsultācijām par brīvprātīgā darba jomas jautājumiem.
Atbilstoši redakcionāli precizēts MK noteikumu Nr. 723 24.2. apakšpunkts, svītrojot tajā ietvertos sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu piemērus, tos aprakstot anotācijā (skatīt iepriekšējā teikumā);
- ņemot vērā, ka tiks izstrādāta arī brīvprātīgā darba IS, redakcionāli precizēt 19.1. apakšpunktu, vārdus “informācijas sistēma” aizstājot ar vārdiem “informācijas sistēma BURVIS”, tādējādi nodrošinot viennozīmīgu izpratni, ka pilnveidotā bezdarbnieku un darba meklētāju profilēšanas sistēma tiks integrēta informācijas sistēmā BURVIS;
- precizēt 22.1. apakšpunktu, paredzot, ka izstrādes un ieviešanas kvalitātes kontroli veic gan brīvprātīgā darba IS , gan informācijas sistēmai BURVIS, kā arī  precizēt  22.2. apakšpunktu, nosakot, ka veic brīvprātīgā darba IS izstrādi un informācijas sistēmas BURVIS pilnveidi. MK noteikumu Nr. 723 13.4. un 13.4. apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību  un 22. punktā noteiktā īstenošanas ietvaros NVA veic rīcības un piesaista visus nepieciešamos resursus (ja nepieciešams, izmantojot arī 15.2.1. un 16.3. apakšpunktā paredzētās iespējas), tostarp, ja nepieciešams, veic, piemēram,  standartprogrammatūras licenču abonēšanu (lai pārvaldītu prasību dzīvesciklu IS izstrādes projektos) un programmatūras pakalpojumu iegādi (tā ietver ekspertu atbalstu IS izstrādes/ pilnveides procesā, sākot ar tehnisko specifikāciju izstrādi un ieskaitot izstrādes uzraudzību).
Brīvprātīgā darba IS izstrādei,  kā arī sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošanai par brīvprātīgo darbu indikatīvi nepieciešami 415 970  euro (38 238 euro 2025. gadā, 100 610  euro 2026. gadā, 251 239 euro 2027. gadā un 25 883 euro 2028. gadā). Finansējums jauno aktivitāšu īstenošanai tiks rasts, pārdalot finansējumu no projekta 3. darbības apakšdarbības “Informatīvo un mācību pasākumu, pieredzes apmaiņas vizīšu īstenošana”  (indikatīvi 200 000 euro) un projekta 4. darbības apakšdarbības “BURVIS pilnveide (tehnisko specifikāciju un izmaiņu izstrāde)” (indikatīvi 215 970 euro). Šobrīd prognozējams, ka minēto darbību apakšdarbības varēs īstenot par mazāku finansējumu kā projekta budžetā ieplānots. Finansējums norādīts indikatīvs un izmaksas ir atkarīgas arī no tā, ko ietvers brīvprātīgā darba IS.
Brīvprātīgā darba IS izstrādei izdevumi plānoti, pamatojoties uz projekta E-karjeras 1. posma tehniskās specifikācijas un sistēmas izstrādes izmaksām, pieņemot, ka īstenojamās aktivitātes ir salīdzināmas pēc to ekonomiskās būtības. Savukārt sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas pasākumu īstenošanai par brīvprātīgo darbu izdevumi plānoti, ņemot vērā NVA līdzšinējo pieredzi, īstenojot dažādas sabiedrības izpratnes un informētības paaugstināšanas aktivitātes.
Šobrīd ir uzsākta brīvprātīgā darba IS noteikumu izstrāde un tos ir plānots nodot publiskajā apspriešanā indikatīvi 2025. gada jūlijā. Šie noteikumi paredzēs brīvprātīgā darba IS pārzini (NVA), brīvprātīgā darba IS iekļaujamās informācijas apjomu un tās apstrādes kārtību, kā arī nosacījumus piekļuves nodrošināšanai brīvprātīgā darba IS iekļautajai informācijai. Plānots, ka brīvprātīgā darba IS noteikumu izstrāde noritēs vienlaikus ar brīvprātīgā darba IS izstrādi, tādējādi nodrošinot abu procesu – juridiskā regulējuma izveides un sistēmas izstrādes – savstarpēju saskaņotību.

2. Lai nodrošinātu elastīgākus projekta personāla piesaistes nosacījumus, paredzētu faktisko izmaksu piemērošanu projekta vadības un īstenošanas personālam, precizēt 15.1. apakšpunkta un 27.1. apakšpunkta redakciju (t.sk., svītrot nosacījumus par personāla izmaksu metodikas izstrādi un apstiprināšanu un paredzēt pakalpojuma sniedzēju piesaisti projekta īstenošanas un vadības nodrošināšanā). Jāatzīmē, ka tiešās attiecināmās personāla izmaksas ietver, tai skaitā personāla atlīdzības izmaksas, kas rodas, nodibinot civildienesta attiecības vai noslēdzot darba līgumu starp finansējuma saņēmēju un personālu, vai arī noslēdzot uzņēmuma līgumu par konkrēta uzdevuma veikšanu. Minētais nozīmē, ka tiešās attiecināmās personāla izmaksas ietver arī finansējuma saņēmēja uz uzņēmuma (pakalpojuma) līguma (t.i. ārpakalpojumā) piesaistīta projekta vadības un īstenošanas personāla atlīdzības izmaksas. Tā kā līdzšinēji 4.3.3.6. pasākuma projektā atlīdzības izmaksām tiek piemērots faktisko izmaksu princips, izmaiņas nemaina līdzšinējo kārtību un nerada papildu slogu finansējuma saņēmējam.
Ņemot vērā minēto, nepieciešams svītrot 15.1.1., 15.1.2., 15.2.4., 15.2.5. un 16.1. apakšpunktu.   No MK noteikumiem Nr. 723 svītrotās 15.2.4., 15.2.5.  un 16.1. apakšpunktā minētās izmaksas ir jāsedz atbilstoši aktuālajām attiecināmo izmaksu vadlīnijām – redzes korekcijas līdzekļu kompensācija un obligātās veselības pārbaudes izmaksas, ja tās nav ietvertas veselības apdrošināšanas izmaksās, turpmāk ir attiecināmas no netiešajām izmaksām (skat. vadlīniju 5.2. apakšpunktā) un veselības apdrošināšanas izmaksas ir attiecināmas no tiešajām personāla izmaksām (skat. vadlīniju 6.2.2.3. apakšpunktu);

3. precizēt MK noteikumu Nr. 723  27.4.2. apakšpunktā atsauci uz aktuālo regulu 2024/2509;

4. svītrot 27.5. apakšpunktā vārdu “līdzfinansēt”;

5. redakcionāli precizēt 27.6. apakšpunktu, t.i., svītrot atsauci uz ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijām (turpmāk – komunikācijas un dizaina vadlīnijas) un 27.7. apakšpunktā ietverto informāciju pievienot 27.6. apakšpunktā noteiktajam, atbilstoši svītrojot 27.7. apakšpunktu. No MK noteikumiem Nr. 723 svītrotā atsauce uz komunikācijas un dizaina vadlīnijām nemaina to, ka  finansējuma saņēmējam (NVA) komunikācijas un dizaina vadlīnijas arī turpmāk ir saistošas un jāievēro projekta īstenošanā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Noteikumu projektā paredzētais tiks īstenots esošā 4.3.3.6. pasākuma projekta finansējuma ietvaros, plānotajām izmaiņām ir pozitīva ietekme uz 4.3.3.6. pasākuma mērķa sasniegšanu.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Ierosinātajiem grozījumiem nav negatīva ietekme uz NVA kā finansējuma saņēmēju. Izmaiņas nav būtiskas regulas 2021/1060 65. panta izpratnē, jo neparedz izmaiņas, kas ietekmētu sākotnējo mērķu sasniegšanu. NVA ir informēta par Noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā, tostarp par to, ka Noteikumu projektam atbilstoši grozījumi būs veicami vienošanās par projekta īstenošanu, t.sk. papildinot projektu ar izmaiņām 4.3.3.6. pasākuma atbalstāmajās darbībās, veicot izmaksu pārdali starp izmaksu pozīcijām, lai nodrošinātu visām projekta atbalstāmajām darbībām nepieciešamo finansējumu projektam pieejamā finansējuma ietvaros, kā arī izvērtējot projekta personāla piesaistes nosacījumu izmaiņas projekta atbalstāmo darbību īstenošanā. Tāpat izmaiņas būs veicamas arī projekta  iepirkumu plānā, to papildinot ar iepirkumiem atbilstoši izmaiņām 4.3.3.6. pasākuma atbalstāmajās darbībās.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Brīvprātīgā darba veicēji
Ietekmes apraksts
Dalība brīvprātīgajā darbā sniedz daudzveidīgus ieguvumus, kas attiecas gan uz personīgo attīstību, gan arī uz sabiedrībai sniegto labumu kopumā. Brīvprātīgais darbs sniedz iespējas personai apgūt jaunas prasmes, kas var būt noderīgas gan personīgajā, gan profesionālajā dzīvē. Brīvprātīgais darbs var ietvert komandas darbu, vadības prasmes, komunikācijas, problēmu risināšanas un citu praktisku iemaņu attīstīšanu. Brīvprātīgais darbs bieži palīdz cilvēkiem attīstīt empātiju, pacietību un izpratni par dažādām sociālajām problēmām, kas var veicināt viņu personīgo izaugsmi un vērtību attīstību. Šie ieguvumi ne tikai veicina brīvprātīgo personīgo attīstību, bet arī padara sabiedrību stiprāku un saliedētāku. Brīvprātīgais darbs ļauj iegūt vērtīgu pieredzi, kas var būt noderīga darba tirgū, īpaši jauniešiem vai personām, kuras vēlas iesaistīties darba tirgū, gūstot darba pieredzi vai mainīt profesiju (šī pieredze iekļaujama, piemēram, savā dzīves gaitas aprakstā). Brīvprātīgais darbs dod iespēju satikt jaunus cilvēkus, veidot privātus un profesionālus kontaktus, kas var kļūt par svarīgiem resursiem gan personiskajā, gan profesionālajā dzīvē. Tā ir iespēja sniegt ieguldījumu sabiedrības labklājībā, kas veicina pašapziņu un apmierinātību ar dzīvi. Palīdzot citiem, brīvprātīgie var piedzīvot pozitīvas emocijas, kas saistītas ar to, ka viņi uzlabo dzīvi tiem, kuriem tas visvairāk nepieciešams.
Juridiskās personas
  • Brīvprātīgā darba organizētāji
Ietekmes apraksts
Brīvprātīgā darba organizētājiem tiek paplašināta resursu pieejamība – brīvprātīgie sniedz organizācijām vērtīgus resursus un papildina darbinieku komandu, tas ļauj organizēt lielākus projektus, piedāvāt plašāku pakalpojumu klāstu un īstenot aktivitātes, kuras citādi nevarētu īstenot ar ierobežotiem finanšu resursiem.
Brīvprātīgā darba organizēšana veido inovācijas un jaunas idejas – brīvprātīgie bieži izstrādā jaunas idejas un radošus risinājumus. Šī dinamika palīdz organizācijām attīstīties un pielāgoties mainīgajām sabiedrības vajadzībām, izstrādājot jaunas pieejas problēmu risināšanai. Brīvprātīgā darba organizēšana un atbalstīšana uzlabo organizācijas reputāciju un veicina sabiedrības uzticēšanos. Sabiedrība novērtē organizācijas, kas iegulda savā kopienā, un šāda iesaiste veicina pozitīvas attiecības ar sabiedrību. Tāpat svarīga sociālā atbildība un ietekme – brīvprātīgā darba organizēšana ļauj organizācijām kļūt par pozitīvām sabiedrības pārmaiņu veidotājām. Palīdzot risināt sociālas problēmas, organizācijas ne tikai uzlabo savu tēlu, bet arī veicina ilgtspējīgas un ētiskas prakses attīstību.
Kopumā brīvprātīgā darba organizēšana sniedz tā organizētājiem daudzpusīgus ieguvumus, ļaujot attīstīties, palielināt savu sociālo ietekmi un būtiski uzlabot savu darbību ilgtermiņā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Kopumā brīvprātīgais darbs ir būtisks ekonomikas un sabiedrības attīstības aspektā, jo palīdz ne tikai risināt tūlītējas problēmas, bet arī veicina ilgtermiņa sociālo un ekonomisko izaugsmi. Tā ietekme uz tautsaimniecību ir ievērojama, jo tā piedāvā ekonomiskus, sociālus un kultūras ieguvumus, kas veicina sabiedrības labklājību un ilgtspējīgu attīstību. Piemēram, brīvprātīgais darbs veicina cilvēku profesionālo izaugsmi, ļaujot apgūt jaunas prasmes un kompetences. Tas var uzlabot nodarbinātības iespējas, īpaši jauniešiem, kuri vēl nav ieguvuši darba pieredzi un tiem, kuri atgriežas darba tirgū pēc ilgākas prombūtnes. Jauniem cilvēkiem, kas piedalās brīvprātīgajā darbā, tiek nodrošināta pieredze, kas var kļūt par pamatu turpmākai profesionālajai karjerai, samazinot bezdarba līmeni un veicinot darba tirgus elastību.
Brīvprātīgais darbs palīdz veidot spēcīgākus sociālos tīklus un sabiedrības saites. Cilvēki, kas piedalās brīvprātīgajā darbā, bieži vien piedalās arī citu sabiedrisko aktivitāšu un ekonomisko procesu attīstībā. Lielāka sabiedrības saliedētība veicina kolektīvu darbību, kas palīdz attīstīt vietējo ekonomiku un uzlabot sociālo labklājību.
Brīvprātīgie var palīdzēt NVO un sociālajiem uzņēmumiem, nodrošinot papildu resursus, palīdzot šiem subjektiem konkurēt tirgū. Brīvprātīgais darbs var arī palīdzēt attīstīt sociāli atbildīgu uzņēmējdarbību un veicināt uzņēmumu ieguldījumus sabiedrībā. Tāpat brīvprātīgais darbs var palīdzēt mazināt nepieciešamību pēc valsts sociālajiem pabalstiem un atbalsta, jo brīvprātīgie bieži sniedz palīdzību dažādās jomās, piemēram, veselības aprūpē, izglītībā, sociālajos pakalpojumos, kas samazina valsts budžeta slogu. Tas palīdz novirzīt resursus citiem svarīgiem valsts līmeņa projektiem.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumiem Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 15) LM Finanšu ministrijā iesniegs informāciju LM pamatbudžeta bāzes projekta sagatavošanai 2029., 2030. un 2031. gadam, to pamatojot ar detalizētiem aprēķiniem, lai nodrošinātu 4.3.3.6. pasākuma uzturēšanu pēc projekta noslēguma. Atbilstoši MK noteikumu Nr. 15 9.4. apakšpunktā noteiktajam, tiks pievienots detalizēts izmaksu aprēķins un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas atzinums.

4.3.3.6. pasākuma projektā tiks izveidota brīvprātīgā darba IS, kuras uzturēšanai pēc projekta beigām būs nepieciešama ārpakalpojuma piesaiste. Plānotā ieguldījumu vērtība brīvprātīgā darba IS izveidē projekta laikā līdz 2028. gadam ir 250 000 euro (t.sk. indikatīvi 50 000 euro tehniskās specifikācijas izstrādei un 200 000 euro brīvprātīgā darba IS izstrādei). Brīvprātīgā darba IS uzturēšanas izdevumi pēc 4.3.3.6. pasākuma projekta noslēguma prognozējami 24 684 euro apmērā jeb aptuveni 10% apmērā no brīvprātīgā darba IS uzskaites vērtības. Izmaksas veidos izdevumi precēm un pakalpojumiem brīvprātīgā darba IS darbības nodrošināšanai (uzturēšanai), nodrošinot sistēmas kļūdu uzlabošanu, lai saņemtu izstrādātāja konsultācijas, kā arī veiktu nelielus sistēmas uzlabojumus. Uzturēšanas pakalpojumus plānots nodrošināt, noslēdzot iepirkuma līgumu. Aprēķins:  1 700 euro /mēn. x 12 mēn. + PVN 21%.

Brīvprātīgā darba funkcijas veikšanai, t.sk. brīvprātīgā darba IS uzturēšanai, likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam” LM pamatbudžeta apakšprogrammā 07.01.00 “Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana” ir plānoti līdzekļi 9 002 euro apmērā (izdevumi precēm un pakalpojumiem). Attiecīgais finansējums tiek plānots turpmāk ik gadu (apakšprogrammā 07.01.00). Tādējādi brīvprātīgā darba IS darbības nodrošināšanai pēc 4.3.3.6. pasākuma projekta noslēguma būs nepieciešami ik gadu papildu 15 682 euro, lai segtu uzturēšanas pakalpojuma izmaksas. 24 684 euro (kopā nepieciešams) – 9 002 euro (esošais finansējums brīvprātīgā darba IS uzturēšanai) = 15 682 euro.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
(ES, Euratom) 2024/2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 30. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (ES Oficiālais Vēstnesis, 2024. gada 26. septembris, Nr. L 2024/2509)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
(ES) 2021/1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (ES Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 30. jūnijs, Nr. L 231)
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2024. gada 30. septembra Regula (ES, Euratom) 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (pārstrādāta redakcija) (ES Oficiālais Vēstnesis, 2024. gada 26. septembris, Nr. L 2024/2509)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
61. pants
17. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzēts
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regula Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (ES Oficiālais Vēstnesis, 2021. gada 30. jūnijs, Nr. L 231)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
47. un 50. pants
19. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nav paredzēts
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts paredz tādas izmaiņas, kas skar finansējuma saņēmējam saistošus 4.3.3.6. pasākuma projekta īstenošanas nosacījumus. Tie vērsti uz finansējuma saņēmēja veiktspējas stiprināšanu. Attiecīgi sabiedrības līdzdalība netika izsludināta. 
Izmaiņas 4.3.3.6. pasākumam noteiktajā programmas atbalstāmajās darbībās ir atbilstošas programmas grozījumiem Nr. 2 https://likumi.lv/ta/id/356414-grozijumi-ministru-kabineta-2021-gada-16-novembra-rikojuma-nr-841-par-eiropas-savienibas-kohezijas-politikas-programmu-2021-202.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Nodarbinātības valsts aģentūra
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Noteikumu projekts paredz NVA izstrādāt brīvprātīgā darba IS.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz NVA izstrādāt brīvprātīgā darba IS.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts paredz izstrādāt brīvprātīgā darba IS, apstrādājot tādu personas datus saturošu  informāciju, kuru reglamentē Brīvprātīgā darba likuma 10. pants.
Atbilstoši Brīvprātīgā darba likuma 10. panta nosacījumiem, NVA ir noteikta kā brīvprātīgā darba IS pārzinis,  kas normatīvajos aktos noteikto uzdevumu īstenošanai, veic datu apstrādi, kā arī organizē un vada brīvprātīgā darba IS darbību atbilstoši tai paredzētajiem izmantošanas mērķiem – brīvprātīgā darba veicēju un organizētāju saziņai, brīvprātīgā darba uzskaitei un sabiedrības informēšanai. Iepriekšminētā ietvaros plānota arī fizisko personu datu apstrāde. Brīvprātīgā darba IS tiks uzkrāta un apstrādāta identificējama informācija par brīvprātīgā darba veicējiem un organizētājiem, tostarp vārds, uzvārds, kontaktinformācija, darba pieredze, kompetences, kā arī informācija par konkrēto brīvprātīgā darba veikšanu. Minētā informācija tiks izmantota mērķa grupu identificēšanai, brīvprātīgā darba uzskaitei, sadarbības veidošanai un sabiedrības informēšanai. Personas datu apstrādes tiesiskais pamats ir Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) 2016/679 (2016. gada 27. aprīlis) par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ Direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 6. panta 1. punkta c) apakšpunkts un Brīvprātīgā darba likuma 10. panta trešā daļa.
Ir uzsākta brīvprātīgā darba IS noteikumu izstrāde un tos ir plānots nodot publiskajā apspriešanā indikatīvi 2025. gada jūlijā.
Satversmes tiesa jau iepriekš, noskaidrojot Satversmes 96. pantā noteikto pamattiesību saturu kopsakarā ar Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 8. pantu, ir atzinusi, ka valsts institūcijām ir ne vien negatīvs pienākums atturēties no jebkādas nepamatotas iejaukšanās tiesībās uz privātās dzīves neaizskaramību, bet arī pozitīvs pienākums veikt šo tiesību aizsardzībai nepieciešamās darbības. Likumdevējam ir jāizveido tāds personas datu aizsardzības mehānisms, kas nodrošinātu to apstrādes noteikumu atbilstību paredzētajam mērķim (sk. Satversmes tiesas 2016. gada 12. maija sprieduma lietā Nr. 2015-14-0103 15.1. un 23.3.2. punktu).
Datu subjektiem, kuru personas dati tiks apstrādāti IS, ir visas Datu regulā noteiktās tiesības: tiesības piekļūt saviem datiem, pieprasīt datu apstrādes ierobežošanu, kā arī tiesības uz datu labošanu un dzēšanu. Tāpat ir tiesības vērsties uzraudzības iestādē (Datu valsts inspekcijā, Elijas iela 17, Rīga, LV-1050, pasts@dvi.gov.lv ) ar sūdzību par NVA rīcību, ja NVA pārkāpj datu subjekta tiesības, atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas reglamentē personas datu aizsardzību.

NVA īstenos turpmāk norādītos pasākumus, lai nodrošinātu IS esošās informācijas drošību:
- NVA nodarbināto sistemātiskas apmācības, tai skaitā, par personas datu apstrādes tiesiskiem un faktiskiem aspektiem, IS drošības prasībām, informējot par jautājumiem, kas ikdienā būtu jāievēro un jāpievērš uzmanība, lai neiestātos personas datu aizsardzības pārkāpums un informācijas tehnoloģiju drošības incidents;
- piekļuves tiesību pārvaldība, ierobežošana;
- atkarībā no iespējamā apdraudējuma riska NVA jānodrošina pietiekamu IS serveru un serveru telpu aizsardzību pret fiziskiem apdraudējumiem (t.sk. neatbilstošiem klimatiskajiem apstākļiem, ugunsgrēku, plūdiem, elektroenerģijas padeves pārtraukumiem, tīšiem bojājumiem), nepieciešamības gadījumā ierīkojot ugunsdzēsības signalizāciju, automātiskās ugunsdzēšanas sistēmu, uzstādot alternatīvās strāvas padeves iekārtas un gaisa dzesēšanas iekārtas u.tml.;
- NVA jāapstrādā personas datus tā, lai tiem nevarētu nesankcionēti un iemānīti piekļūt, pieslēgties vai bojāt ar NVA nesaistītas personas, kā arī, lai tiem nevarētu nesankcionēti piekļūt, pieslēgties un bojāt, vai nejauši aiz neuzmanības bojāt NVA nodarbinātie vai apmeklētāji, nodrošinot jau iepriekš minētus piekļuves tiesību ierobežojošus pasākumus;
- datu subjektu personas dati jāglabā mākonī Eiropas Savienībā;
- personas dati netiek izpausti trešajām personām, izņemot datu subjektam par sevi, pirmstiesas izmeklēšanas iestādēm, operatīvās darbības subjektiem, valsts drošības iestādēm, prokuratūrai (lai iegūtu pierādījumus krimināllietās), tiesām (lai iegūtu pierādījumus izskatāmajās lietās) un citām kompetentajām institūcijām normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi