Anotācija (ex-ante)

22-TA-1186: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma (turpmāk – likums) 31.² pantu, Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 10. punktu un Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 43. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts ar mērķi piešķirt finansējumu Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk – VID), kas saistīts ar piemaksu izmaksu VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes un Muitas pārvaldes amatpersonām (turpmāk – VID  amatpersonas) par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu, kā arī lai kompensētu VID radušos papildu izdevumus (atvaļinājuma naudas pieaugumu).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VID amatpersonas līdzīgi kā Iekšlietu ministrijas iestāžu amatpersonas tiešā veidā tika iesaistīti darbā ar Covid – 19 riska grupām un atradās ciešā un laika ziņā ilgā saskarē ar personām, kuras potenciāli varēja apdraudēt amatpersonu veselību (ar Covid-19 saslimšanas risks). Saistībā ar Covid-19 krīzes apstākļiem valstī saglabājās dažāda veida ierobežojumi, kas kopumā kavēja tautsaimniecības attīstību un ekonomikas atveseļošanos, līdz ar to tika īstenoti atbalsta pasākumi Covid-19 krīzes pārvarēšanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VID Muitas pārvaldes amatpersonas, kuras pildīja amata pienākumus robežšķērsošanas vietās uz Eiropas Savienības ārējām robežām, atradās ciešā un laika ziņā ilgā saskarē ar robežšķērsotājiem, jo muitas kontroles procesā tika pārbaudītas robežšķērsotāju personīgās mantas, transportlīdzeklis, kravas saturs, dzīvnieku izcelsmes produkti personīgajā bagāžā, tika veikta personas aplūkošana. Minētās VID Muitas pārvaldes amatpersonas bija tiešā saskarē ar personas pasi, transportlīdzekļa reģistrācijas dokumentiem, pilnu kravas pavaddokumentu paketi, ar kuriem ir bijusi saskare arī citu valstu muitas amatpersonām, kravu nosūtītāju, deklarētāju pārstāvjiem.
VID Nodokļu un muitas policijas amatpersonas veica pasažieru un to bagāžas kontroli (vizuālās un padziļinātās kontroles), transporta līdzekļu un kravu kontroli uz valsts iekšējām un ārējām robežām, noziedzīgu nodarījumu atklāšanu un novēršanu gan muitas jomā, gan valsts ieņēmumu jomā, kas tieši saistīta ar valsts iekšējo robežu uzraudzību un kontroli, kur Muitas pārvalde savus amata pienākumus neveic, kā arī skaidras naudas pārvietošanas kontroli un uzraudzību uz valsts iekšējām robežām, t.sk. prāmju satiksmē un lidostās, kā arī administratīvā pārkāpuma procesa uzsākšanu atbilstoši likuma “Par ārkārtējo situāciju un izņēmuma stāvokli” 21. un 22. pantam. Tādējādi tās atradās ciešā saskarē ar, iespējams, inficētām trešajām personām, apstrādāja šo personu dokumentus, kas arī paaugstina risku inficēties pašai VID Nodokļu un muitas policijas pārvaldes amatpersonai. 
Atsevišķi VID nodarbinātie strādāja virsstundu darbu, lai VID nodrošinātu lēmumu pieņemšanu un atbalstu izmaksu, ievērojot normatīvajos aktos noteiktos atbalstu izmaksas termiņus. Tā rezultātā VID rodas papildu izdevumi (atvaļinājuma naudas pieaugums), kas saistīti ar VID nodarbinātajiem 2021. un 2022.gadā izmaksāto piemaksu par darbu paaugstināta riska apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un virsstundu darba samaksu VID nodarbinātajiem, kuri nodrošināja atbalsta izmaksu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar likuma 31.² pantu VID amatpersonām ar speciālajām dienesta pakāpēm nosaka piemaksu par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos saistībā ar Covid-19 infekcijas slimības uzliesmojumu un seku novēršanu 75% apmērā no stundas algas likmes. Likums paredz ar piemaksām saistītos izdevumus segt no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši faktiski nepieciešamajam apmēram.
2022. gada februārī tiešā un uzskaitāmi pierādāmā saskarē ar Covid-19 inficētām vai iespējami inficētām personām VID amatpersonas nostrādāja  39 151 darba stundas, kas kopumā izmaksāja 204 437,12 euro (samaksa par stundu darbu un darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas).
Lai segtu izdevumus, kas saistīti ar piemaksas par 2022. gada februāri izmaksu, VID amatpersonām par darbu paaugstināta riska un slodzes apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un seku novēršanu, no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” VID ir nepieciešams papildu finansējums 204 438 euro apmērā.
Rīkojuma projektā paredzēts piešķirt papildu finansējumu, lai segtu VID radušos papildus izdevumus (atvaļinājuma naudas pieaugumu), kas saistīti ar VID amatpersonām izmaksāto piemaksu par darbu paaugstināta riska apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā saistībā ar Covid-19 uzliesmojumu un virsstundu darba samaksu VID nodarbinātajiem, kuri nodrošina atbalsta izmaksu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem. Saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.1 pantu par ikgadējā apmaksātā atvaļinājuma un apmaksātā papildatvaļinājuma laiku samaksu aprēķina darba dienu vai stundu skaitu reizinot ar darba dienas vai stundas vidējo izpeļņu, kuru aprēķina no darba samaksas par pēdējiem sešiem mēnešiem. VID amatpersonām ir izmaksāta piemaksa par darbu paaugstināta riska apstākļos sabiedrības veselības apdraudējuma situācijā 1 219 472 euro apmērā par laikposmu no 2021. gada 1. septembra līdz 2022. gada 28.februārim, kas atvaļinājuma naudas pieauguma nodrošināšanai veido finansiālu ietekmi 193 567 euro apmērā uz VID atlīdzības izmaksai 2022.gadam piešķirto finansējumu.
Savukārt, VID nodarbinātajiem, kuri nodrošina atbalsta izmaksu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem, ir izmaksāta virsstundu darba samaksa 96 322 euro apmērā par laikposmu no 2021. gada 1. decembra līdz 2022. gada 31. janvārim, kas atvaļinājuma naudas pieauguma nodrošināšanai veido finansiālu ietekmi   15 289 euro apmērā uz VID atlīdzības izmaksai 2022.gadam piešķirto finansējumu.
Lai segtu izdevumus atvaļinājuma naudas pieauguma segšanai, no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” VID ir nepieciešams papildu finansējums 208 856 euro apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nav alternatīvu risinājumu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
413 294
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
413 294
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-413 294
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-413 294
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
413 294
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Papildus nepieciešamā finansējuma aprēķini:

VID nodarbināto darbs tiešā un uzskaitāmi pierādāmā saskarē ar Covid-19 inficētām vai iespējami inficētām personām 2022.gada februārī
Patstāvīgā struktūrvienība Nodarbināto skaits Nostrādātās stundas Summa, EUR Summa ar DD VSAOI, EUR
Muitas pārvalde 521 35 724 145 660,89 180 022,30
Nodokļu un muitas policijas pārvalde 75 3 427 19 754,69 24 414,82
Kopā 596 39 151 165 415,58 204 437,12


Finansiālā ietekme no VID nodarbinātajiem izmaksātās piemaksas par darbu tiešā un uzskaitāmi pierādāmā saskarē ar Covid-19 inficētām vai iespējami inficētām personām un virsstundu darba samaksu VID nodarbinātajiem, kuri nodrošina atbalsta izmaksu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem 2021. un 2022. gadā

193 567 euro =
1 219 472 euro (izmaksa par septembri līdz februāri)  / 126 (darba dienu skaits no septembra līdz februārim) * 20 (ikgadējā atvaļinājuma darba dienu skaits)

15 289 euro = 96 322 euro (izmaksa par decembri un janvāri)  / 126 (darba dienu skaits no septembra līdz februārim) * 20 (ikgadējā atvaļinājuma darba dienu skaits)
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi