Anotācija (ex-ante)

23-TA-2996: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumos Nr. 641 "Eiropas Savienības ārkārtas atbalsta piešķiršanas noteikumi lauksaimniekiem augļu un ogu, piena un gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ņemot vērā
1) spēkā esošo Ministra kabineta 2023. gada 7. novembra noteikumu Nr. 641 "Eiropas Savienības ārkārtas atbalsta piešķiršanas noteikumi lauksaimniekiem augļu un ogu, piena un gaļas liellopu, aitu, kazu un zirgu audzēšanas nozarē"  (turpmāk – noteikumi) 18. punktu, kas liedz piešķirt atbalstu tiem augļu un ogu audzētājiem, kuru kopējā augļkopības platība ir mazāka par vienu hektāru un kura nav apsekota,
2) Lauku atbalsta dienesta (turpmāk – LAD) informāciju par iespēju pieteikties apsekošanai un nosacījumus, kas jāievēro, lai pieteiktos apsekošanai (piemēram, viens no nosacījumiem bija tāds, ka viena lauka minimālā salnā cietusī platība ir vismaz 0,1 hektāri un kopējā salnā cietusī platība ir vismaz viens hektārs), bet saimniecības, kuru kopējā augļkopības platība ir mazāka par vienu hektāru, no 2023. gada 5. līdz 20. jūnijam LAD Elektroniskajā pieteikšanās sistēmā (turpmāk – EPS) nebija pieteikušās apsekošanai,
3) iespēju šādām saimniecībām iesniegt atbalsta iesniegumu,
nepieciešams izdarīt grozījumus, lai novērstu diskrimināciju un attiecīgajām saimniecībām varētu piešķirt atbalstu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt noteikumu 18. punktu, nosakot, ka visiem augļu un ogu audzētājiem, kuru kopējā saimniecības platība ir mazāka par vienu hektāru un kuri iesniedza atbalsta iesniegumu, arī ja tās netika apsekotas dabā (ne tikai tiem, kas savas cietušās platības pieteica apsekošanai), ir piešķirams atbalsts un postījuma intensitāte tiek noteikta kā vidējā svērtā visu apsekoto attiecīgās augļu un ogu kultūras platību postījumu intensitāte.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumu 14. punkts paredz, ka atbalstu piešķir tiem augļu un ogu audzētājiem, kuri savus 2023. gada pavasara salā un salnās cietušos augļu un ogu dārzus pieteica apsekošanai LAD un kuru pieteiktās un cietušās augļkopības platības dabā apsekoja Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centra (turpmāk – LLKC) vai Valsts augu aizsardzības dienesta (turpmāk – VAAD) inspektori. Papildus noteikumu anotācijā ir sniegta informācija, ka apsekošanai LAD EPS bija jāpiesakās no 2023. gada 5. līdz 20. jūnijam.

2023. gada pavasara salā un salnās cietušie augļu un ogu dārzi tika apsekoti, pamatojoties uz nepieciešamību steidzamā kārtā noskaidrot 2023. gada pavasara salnu nodarīto postījumu apmēru augļkopības nozarei.

Ievērojot Zemkopības ministrijas Valsts sekretāra 2023. gada 29. maija rezolūciju, LAD, VAAD un LLKC informēja augļkopjus par iespēju pieteikties apsekošanai, ievērojot šādus nosacījumus: 1) 2023. gadā pretendents ir pieteicies LAD platību maksājumiem; 2) informācija sniedzama par augļkopības platībām, kurās viena lauka minimālā salnā cietusī platība ir vismaz 0,1 hektāri un kopējā salnā cietusī platība ir vismaz viens hektārs; 3) informācija sniedzama par platībām, kas atbilst noteiktiem kultūraugu kodiem; 4) informācija sniedzama tikai par tādiem augļkopības kultūraugiem, kas sasnieguši ražošanas gatavību; 5) salnas postītos laukus, kas pieteikti apsekošanai, nedrīkst apstrādāt un tajos novākt ražu (attiecas uz kultūrām, kuru ražu novāc jūnijā un jūlija sākumā), pirms lauks nav apsekots.
Prasība par informācijas sniegšanu par tādām augļkopības platībām, kurās viena lauka minimālā salnā cietusī platība ir vismaz 0,1 hektāri un kopējā salnā cietusī platība ir vismaz viens hektārs, tika izvirzīta, lai novērstu ļoti mazu platību iekļaušanu apsekošanā, ņemot vērā apsekošanas administratīvo slogu un izmaksas.

Tomēr LAD EPS tika saņemti vairāki pieteikumi (kopā septiņi) par tādām augļkopības platībām, kurās kopējā salnā cietusī platība ir mazāka par vienu hektāru. Tādā veidā 2023. gada pavasara salā un salnās cietušie augļu un ogu audzētāji, kuru augļkopības  kopējā salnā cietusī platība ir mazāka par vienu hektāru, piedalījās valsts iestāžu īstenotajā apsekošanā, un informēja par to, ka arī šādas mazas platības ir cietušas un lauksaimnieki saskaras ar būtiskiem zaudējumiem. 

Ievērojot iepriekšminēto,  noteikumu 18. punkts paredz, ka tiem augļu un ogu audzētājiem, kuru apsekošanai pieteiktās kopējās saimniecības platības bija mazākas par vienu hektāru un netika apsekotas dabā, postījumu intensitāte tiek noteikta kā vidējā svērtā visu apsekoto attiecīgās augļu un ogu kultūras platību postījumu intensitāte. 

Saskaņā ar noteikumu 16. punktu, lai pieteiktos atbalstam, atbalsta pretendents augļu un ogu nozarē 10 dienu laikā pēc noteikumu stāšanās spēkā iesniedz LAD atbalsta iesniegumu. 2023. gada 21. novembrī beidzās atbalsta iesniegumu iesniegšana, un līdz šim datumam tika saņemti kopumā 33 iesniegumi no tādām saimniecībām, kuras no 2023. gada 5. līdz 20. jūnijam savus 2023. gada pavasara salā un salnās cietušos augļu un ogu dārzus nebija pieteikuši apsekošanai. Starp šiem 33 iesniegumiem ir arī tādu saimniecību iesniegumi (kopā astoņi), kuru kopējās augļkopības platības ir mazākas par vienu hektāru. Tās, ievērojot LAD informāciju par iespēju pieteikties apsekošanai un nosacījumu par minimālajām platībām, kas ir jāpiesaka apsekošanai, nebija pieteikušās apsekošanai LAD EPS no 2023. gada 5. līdz 20. jūnijam, taču pieteicās uz atbalstu, ņemot vērā noteikumu 18. punktu.

Savukārt pārējām saimniecībām, kuru kopējā salnā cietusī platība ir vismaz viens hektārs, bija iespēja pieteikties valsts iestāžu izsludinātajā apsekošanā, sniedzot ieguldījumu kopējā situācijas noskaidrošanā (turklāt šo saimniecību kopējās platības ir lielas – ne tikai viens hektārs, bet pat 69 hektāri). Tādējādi šāda veida saimniecības netiks iekļautas kopējā atbalsta pretendentu sarakstā.

Savukārt tās saimniecības (kopā 15), kuru platības bija mazākas par vienu hektāru un kuras no 2023. gada 5. līdz 20. jūnijam savus 2023. gada pavasara salā un salnās cietušos augļu un ogu dārzus bija pieteikušas apsekošanai vai kuras, ņemot vērā noteikumu 18. punktu, bija pieteikušās uz atbalstu līdz 2023. gada 21. novembrim, bet nebija pieteikušās uz iepriekšminēto apsekošanu, varēs pretendēt uz atbalstu.
Tādējādi izdarāmi grozījumi, lai novērstu diskrimināciju un varētu attiecīgajām saimniecībām piešķirt atbalstu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu 18. punkts liedz piešķirt atbalstu augļu un ogu audzētājiem, kuru kopējās augļkopības platības ir mazākas par vienu hektāru, jo nebija apsekotas, taču, lai novērstu diskrimināciju, saimniecībām, kuru kopējās augļkopības platības ir mazākas par vienu hektāru un kuras iesniegušas atbalsta iesniegumu noteikumos noteiktajā termiņā un ar šo iesniegumu ir apliecinājušas, ka ir cietušas no pavasara salnām, ir piešķirams atbalsts.
Risinājuma apraksts
Precizēt noteikumu 18. punktu, nosakot, ka ne tikai tiem augļu un ogu audzētājiem, kuru kopējā salnā cietusī platība ir mazāka par 1 hektāru un kuri savas cietušās platības pieteica apsekošanai LAD EPS no 2023. gada 5. līdz 20. jūnijam (kopā septiņi), bet gan visiem augļu un ogu audzētājiem, kuri iesniedza atbalsta iesniegumu un kuru kopējā saimniecības platība ir mazāka par vienu hektāru un netika apsekota dabā (kopā astoņi), postījuma intensitāte tiek noteikta kā vidējā svērtā visu apsekoto attiecīgās augļu un ogu kultūras platību postījumu intensitāte.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • augļu un ogu nozares ražotāji, kuru saimniecību platība ir mazāka par vienu hektāru
Ietekmes apraksts
Noteikumu grozījumi ietekmēs tos lauksaimniekus augļu un ogu nozarē, kuru kopējā augļkopības platība ir mazāka par vienu hektāru un kuri, ievērojot LAD informāciju par iespēju pieteikties apsekošanai un nosacījumu par minimālajām platībām, kas ir jāpiesaka apsekošanai, nebija pieteikušies apsekošanai LAD EPS no 2023. gada 5. līdz 20. jūnijam, taču pieteicās atbalstam, ievērojot noteikumu 18. punktu.
Kopumā ir saņemti astoņi šādi iesniegumi augļu un ogu nozarē, un daļa šo lauksaimnieku ir fiziskās personas.
Juridiskās personas
  • augļu un ogu nozares ražotāji, kuru saimniecību platības ir mazākas par vienu hektāru
Ietekmes apraksts
Noteikumu grozījumi ietekmēs tos lauksaimniekus augļu un ogu nozarē, kuru kopējā augļkopības platība ir mazāka par vienu hektāru un kuri, ievērojot LAD informāciju par iespēju pieteikties apsekošanai un nosacījumu par minimālajām platībām, kas ir jāpiesaka apsekošanai, nebija pieteikušies apsekošanai LAD EPS no 2023. gada 5. līdz 20. jūnijam, taču pieteicās atbalstam, ievērojot noteikumu 18. punktu.
Kopumā ir saņemti astoņi šādi iesniegumi augļu un ogu nozarē, un daļa šo lauksaimnieku ir fiziskās personas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

-

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

-

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

-

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Atbalstu saņems tie lauksaimnieki augļu un ogu nozarē, kuru kopējā augļkopības platība ir mazāka par vienu hektāru. 

2.2.5. uz konkurenci:

-

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās mazo saimniecību darbības turpināšanu un līdz ar to – darbavietu saglabāšanu.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023R1465
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 14. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2023/1465, ar ko nodrošina ārkārtas finansiālo atbalstu lauksaimniecības sektoriem, kurus skārušas īpašas problēmas, kas ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju ekonomisko dzīvotspēju
Apraksts
Regula 2023/1465 paredz ES ārkārtas finansiālo atbalstu, lai kompensētu lauksaimniekiem visvairāk skartajās nozarēs ekonomiskos zaudējumus, kas ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju dzīvotspēju. Galvenie iemesli ES ārkārtas finansiālajam atbalstam ir lauksaimniecības produktu cenas samazinājums, ražošanas izmaksas saglabāšanās augstā līmenī, īpaši apstākļi atsevišķās dalībvalstīs (piemēram, sarežģīta situācija piena sektorā Latvijā), kā arī ekstremāli laikapstākļi. Atbalsts pienākas šo iemeslu skartajiem lauksaimniekiem, ir samērojams ar kaitējumu un nonāk tieši līdz cietušajam lauksaimniekam. 

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2023. gada 14. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2023/1465, ar ko nodrošina ārkārtas finansiālo atbalstu lauksaimniecības sektoriem, kurus skārušas īpašas problēmas, kas ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju ekonomisko dzīvotspēju
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2023/1465 1. panta 2. punkts
1. punkts (spēkā esošo grozāmo noteikumu 18. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Netiek noteiktas stingrākas prasības. Projekts noteic nozares, kurās iesaistītie lauksaimnieki var pretendēt uz atbalstu.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts paredz ES ārkārtas finansiālā atbalsta piešķiršanu arī augļu un ogu nozares lauksaimniekiem, jo šī ir viena no ekonomisko un klimatisko apstākļu vairāk ietekmētajām nozarēm saskaņā ar Zemkopības ministrijas izvērtējumu - informatīvo ziņojumu “Par kritisko situāciju lauksaimniecības nozarēs, kura ietekmē lauksaimniecības produktu ražotāju ekonomisko dzīvotspēju, un iespējamajiem risinājumiem negatīvās ietekmes mazināšanai”, kas ietver detalizētu analīzi par situāciju lauksaimniecības sektorā un tika izskatīts Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra sēdē.
Projektā paredzētie atbalsta piešķiršanas kritēriji atbilst regulas 2023/1465 1. panta 2. un 3. punktā noteiktajām prasībām, kā arī novērš diskrimināciju attiecībā uz augļu un ogu audzētājiem, kuru kopējā augļkopības platība ir mazāka par vienu hektāru un kura nav apsekota, bet bija iespēja iesniegt atbalsta iesniegumu.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav.
Cita informācija
Līdz šim pārņemtās vai ieviestās no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas, ietekmētas vai nepārņemtas.
Skaidrojums
Pēc precizējumu izdarīšanas noteikumu 18. punktā 2023. gada 24. novembrī lauksaimniecības nozaru nevalstiskās organizācijas (biedrības “Latvijas augļkopju asociācija”, biedrība “Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome”, biedrība “Zemnieku saeima”, biedrība “Latvijas lauksaimniecības kooperatīvu asociācijas”, biedrība “Lopkopības saimniecību asociācija”, biedrība “Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija”, biedrība “Latvijas Jauno zemnieku klubs”, biedrība “Latvijas Zemnieku federācija”, biedrība “Latvijas Piensaimnieku Centrālā savienība” un biedrība “Lauksaimnieku apvienība”) tika informētas, nosūtot attiecīgā grozījuma redakciju un noteikumu projekta anotāciju. Iebildumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Lauku atbalsta dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Lai gan grozījums noteikumu 18. punktā skars LAD, tomēr tas neradīs papildu izmaksas tām, kas tika aprēķinātas noteikumu sagatavošanas laikā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Grozījumu projekts daļēji skar šo jomu, jo atbalsts veicinās mazo saimniecību darbības turpināšanu un līdz ar to – darbavietu saglabāšanu.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi