Anotācija

25-TA-58: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumos Nr. 719 "Publisko ūdeņu nomas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Grozījumi nepieciešami, lai izpildītu Zemes pārvaldības likuma 13. panta pirmās daļas 10. punktā noteikto deleģējumu izdot noteikumus par jūras piekrastes joslas nomu, kas ietver arī jūras piekrastes ūdeņus, kā arī atbilstoši Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likuma 19. panta (21) daļai salāgotu nomas līguma un atļaujas laukuma jūras piekrastes ūdeņos izmantošanas termiņus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Lai izmantotu jūras piekrastes ūdeņus Jūras vides aizsardzības un pārvaldības likumā (turpmāk - JVAPL) noteiktajā termiņā uz laiku līdz 30 gadiem, nepieciešams papildināt noteikumus ar izņēmumu attiecībā uz nomas termiņu jūras piekrastes joslai, kurā tiek izsniegta atļauja jūras piekrastes sauszemes daļas un jūras piekrastes ūdeņu izmantošanai pirmās vai otrās grupas inženierbūvju būvniecībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumi Nr. 719 "Publisko ūdeņu nomas noteikumi" (turpmāk - noteikumi) nosaka iekšzemes publisko ūdeņu un pludmales iznomāšanas kārtību un termiņus, bet tie nenoteic kārtību, kādā tiek iznomāti jūras piekrastes ūdeņi, kas atbilstoši Zemes pārvaldības likuma 1. panta pirmās daļas 7. punktam ir akvatorija divu kilometru platumā no jūras krasta līnijas. Lai JVAPL 19. panta ceturtās daļas 5. punktā noteiktais regulējums būtu pielietojams atbilstoši publisko ūdeņu nomas kārtībai, nepieciešams precizēt noteikumu definīcijas un salāgot nomas termiņus ar JVAPL noteikto atļauju termiņu jūras izmantošanai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumos lietoti termini "ūdenstilpne", kas ietver visus iekšzemes publiskos ūdeņus un "pludmale", kas ietver jūras piekrastes joslas sauszemes daļu. Tas apgrūtina šo noteikumu piemērošanu JVAPL 19. panta (21) daļā noteikto pašvaldību tiesību īstenošanai, jo atļaujas ir izsniedzamas saskaņā ar šo noteikumu regulējumu arī jūras piekrastes ūdeņos.
Risinājuma apraksts
Visā Ministru kabinea noteikumu projektā "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 15. novembra noteikumos Nr. 719 "Publisko ūdeņu nomas noteikumi"" precizēta terminoloģija atbilstoši Cilvillikuma un Zemes pārvaldības likuma definīcijām, izsakot 1. punktu jaunā redakcijā. Termini "ūdenstilpne" un "pludmale" visā tekstā aizstāti ar terminu "publiskie ūdeņi", kas iekļauj Civillikumā noteiktos iekšzemes publiskos ūdeņus un Zemes pārvaldības likumā noteikto jūras piekrastes joslu. Noteikumu IV nodaļā, lai salāgotu regulējumu ar JVAPL 19. panta sestajā daļā noteikto atļaujas vai licences noteikto 30 gadu termiņu jūras izmantošanai, izmantotas Zemes pārvaldības likumā noteiktie jūras piekrastes joslas definīcijas - jūras piekrastes ūdeņi un jūras piekrastes sauszemes daļa.
Problēmas apraksts
Šobrīd noteikumos nav noteikta kārtība par jūras piekrastes ūdeņu iznomāšanu, kas ierobežo JVAPL 19. panta (21) daļā noteikto pašvaldību tiesību izmantošanu un faktisku atļauju izsniegšanu laukuma izmantošanai jūras piekrastes ūdeņos un sauszemē tūrismam un rekreācijai paredzētu pirmās vai otrās grupas inženierbūvju būvniecībai.
Risinājuma apraksts
Grozīts noteikumu 43. punkts, nosakot, ka iznomājot jūras piekrastes joslu vienai darbībai, kur jūras piekrastes sauszemes daļa tiek izmantota kopā ar jūras piekrastes ūdeņiem, nomas termiņš ir līdz 30 gadiem. Jūras piekrastes sauszemes daļai atsevišķi un iekšzemes publiskajiem ūdeņiem tiek saglabāts noteiktais termiņš līdz 12 gadiem, līdz ar to jau noslēgtie nomas līgumi netiek ietekmēti.
Problēmas apraksts
Nav pamata noteikt minimālo nomas maksu publisko ūdeņu iznomāšanai, to nosaka atbilstoši neatkarīga vērtētāja noteiktajai tirgus nomas maksai.
Risinājuma apraksts
Grozīts noteikumu 18., 26.,35. un 37. punkts, dzēšot minimālo nomas maksu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu grozījumi skatāmi kopā ar tiesību aktu Nr. 23-TA-3236.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums attiecas uz jebkuru juridisko personu, kas pretendē uz publisko ūdeņu nomu un izmantošanu.
Nozare
Būvniecība, Izmitināšana un ēdināšanas pakalpojumi, Māksla, izklaide un atpūta
Nozaru ietekmes apraksts
Tiesiskais regulējums noteiks kārtību un nomas termiņu, kādā juridiskai personai var piešķirt tiesības izmantot jūras piekrastes joslu (saistīti sauszemes daļu un jūras piekrastes ūdeņus) 1. un 2. grupas tūrisma un rekreācijas inženierbūvju būvniecībai atbilstoši JVAPL 19. panta (21) daļā noteikto pašvaldību tiesību īstenošanai. Šobrīd šāda regulējuma nav un juridiskām personām jebkādu darbību īstenošanai jūrā ir piemērojama Ministru kabineta 2014. gada 14. oktobra noteikumos Nr. 631 noteiktā kārtība ar licences laukuma noteikšanu Ministru kabinetā un dalību atklātā konkursā. Piedāvātais risinājums samazina administratīvo slogu un procesa ilgumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts "Kārtība, kādā izsniedz atļauju laukuma izmantošanai jūras piekrastes ūdeņos un sauszemē tūrismam un rekreācijai paredzētu pirmās vai otrās grupas inženierbūvju būvniecībai" (23-TA-3236)

Pamatojums un apraksts
Saskaņā ar JVAPL 19. panta (32) daļu pašvaldība rīko konkursu par tiesībām izmantot piekrastes ūdeņus saskaņā ar publisko ūdeņu nomu regulējošu normatīvo aktu prasībām.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiks nodrošināta tiesību akta publiskā apspriešana

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Piekrastes pašvaldības

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Piekrastes pašvaldībām (Limbažu novads, Saulkrastu novads, Ādažu novads, Rīgas valstspilsēta, Jūrmalas valstspilsēta, Tukuma novads, Talsu novads, Ventspils novads, Ventspils valstspilsēta, Dienvidkurzemes novads un Liepājas valstspilsēta) noteiktā kārtībā būs tiesības iznomāt jūras piekrastes joslu, līdz šim tas bija iespējams tikai daļā - piekrastes sauszemes daļas jeb pludmales iznomāšana.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Regulējums vienkāršos un saīsinās procedūru, kādā iespējams izmantot jūras piekrastes joslu, paredzot, ka tūrisma un rekreācijas 1. un 2. kategorijas inženierbūvju būvniecībai atļaujas šo noteikumu noteiktajā konkursa kārtībā izsniedz pašvaldība, nevis Ministru kabinets.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Jebkurai darbībai jūras piekrastes joslā piemērojamas Ietekmes uz vidi likumā noteiktās procedūras, lai nodrošinātu jūras vides  un piekrastes ekosistēmas saglabāšanu.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi