Anotācija (ex-ante)

24-TA-1360: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumā " sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar likumprojektu paredzēts precizēt atsevišķu Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma (turpmāk - MPENL) normu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25.novembra direktīvai (ES) 2015/2366 par maksājumu pakalpojumiem iekšējā tirgū, ar ko groza direktīvas 2002/65/EK, 2009/110/EK un 2013/36/ES un regulu (ES) Nr.1093/2010 un atceļ direktīvu 2007/64/EK (turpmāk – MPD2).  

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis - no MPD2 izrietošo nacionālo saistību transponēšana Latvijas Republikas normatīvajā regulējumā, precizējot atsevišķas MPENL normas attiecībā par informācijas sniegšanu maksātajam par maksājumu izpildes laiku un valutēšanas datumu un to attiecināmību uz noteiktiem maksājumu posmiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai Eiropas Komisija varētu pabeigt novērtējumu par Latvijas paziņoto pasākumu atbilstību MPD2 izteikts lūgums EU Pilot lietā NR. EUP (2022) 10284 par MPD2 transponēšanas pasākumu pieņemšanu (turpmāk - Pieprasījums) sniegt papildu skaidrojumus par tajā uzskaitītajiem noteikumiem, tostarp konstatētajām neatbilstībām MPD2 transponēšanas procesā. Proti:
1) ar MPENL 2.panta (3.1 un 3.2daļu nav korekti transponēts  MPD2 52.panta 5.punkta g) apakšpunkts, 56.panta b) un c) punkta iekļāvums, kā arī IV sadaļas 82.panta, 83.panta 2. un 3.punkta, kā arī 84. un 85.panta iekļāvums;
2) ar MPENL 36., 37. un 46.panta neiekļaušanu izņēmumu sarakstā nav korekti transponēts MPD2 12., 13., 16., 17. un 21.panta izņēmums MPD2 33.panta 1.punktā.
Līdz ar to nepieciešams veikt grozījumus MPENL.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
No Eiropas Komisijas Pieprasījuma izriet sekojošais:
MPD2  2. panta 3. punkts: valsts tiesību aktos joprojām nav transponēta MPD2 56. panta b) un c) punkts, kā arī atbrīvojums no MPD2 81.panta piemērošanas. 
MPD2 2.panta 3.punktā ir noteikts, ka III sadaļa, izņemot 45.panta 1.punkta b) apakšpunktu, 52.panta 2. punkta e) apakšpunktu un 56.panta a) punktu, un IV sadaļa, izņemot 81.–86.pantu, būtu jāpiemēro “abu posmu” maksājumu darījumiem, kas sīkāk aprakstīti šajā pantā. Tas nozīmē, ka minētajiem darījumiem būtu jāpiemēro 56.panta b) un c) punkts. Latvijas transponējumā (MPENL) no šiem “abu posmu” darījumiem atbrīvo visu MPENL 68.pantu, ar ko transponē MPD2 56.panta a), b) un c) punktu, un tas nozīmē, ka transponētie MPD2 56.panta b) un c) punkti minētajiem darījumiem nav piemērojami, lai gan tie būtu jāpiemēro.
MPD2 2.panta 3.punktā ir arī noteikts, ka MPD2 81.pants būtu jāizslēdz no minētajiem darījumiem. Latvijas transponējums neatbrīvo no šiem darījumiem MPENL 79.pantu, ar ko transponē MPD2 81.pantu, un tas nozīmē, ka minētajiem darījumiem ir piemērojams MPENL 79.pants, lai gan tas nebūtu jāpiemēro.
Attiecībā uz MPD2 56.panta b) un c) apakšpunkta un 81.panta transponēšanu norādāms, ka šī prasības nav pārņemtas ar 2018.gada 20.jūnija grozījumiem MPENL.

Notificējot MPD2 56.panta b) un c) punktu, norādīts, ka spēkā esošais MPENL 68.pants atbilst minētajai direktīvas normai, tikai nav sadalīts apakšpunktos, kā tas atspoguļojas MPD2 56.pantā. Secinot, ka MPENL 2.panta 3.1daļā MPD2 56.panta b) un c) apakšpunkts nav korekti transponēts, nepieciešams veikt grozījumus MPENL 2.panta 3.1daļā.

MPD2 2.panta 4.punkts: valsts tiesību aktos joprojām nav transponēts MPD2 52.panta 5.punkta b) apakšpunkts, 56.panta b) un c) punkts, 82.pants, 83.panta 2. un 3.punkts, 84. un 85.pants, kā arī atbrīvojums no MPD2 52.panta 5.punkta g) apakšpunkta piemērošanas.

1) MPD2 52.panta 5.punkta b) apakšpunkts nav transponēts.
Ar MPD2 2.panta 4.punktu konkrētajiem maksājumu darījumiem piemēro MPD2 III sadaļas 52. panta 5. punkta b) apakšpunktu. Tomēr 52. panta 5.punkta b) apakšpunkts ir transponēts MPENL 64. panta 5. punkta g) apakšpunktā, kas nav piemērojams konkrētajiem darījumiem ar MPENL 2.panta 32.daļu, lai gan tas būtu jāpiemēro. MPD2 52.panta 5.punkta b) apakšpunkts ir transponēts ar MPENL 64.panta 5.punkta g) apakšpunktu, tomēr secināms, ka minētā likuma 2.panta 3.2daļā ir ietverta neatbilstoša atsauce.

2)  MPD2 52.panta 5.punkta g) apakšpunktā noteiktais izņēmums nav transponēts.
Ar MPD2 2.panta 4.punktu konkrētajiem maksājumu darījumiem nepiemēro MPD2 52.panta 5.punkta g) apakšpunktu. Tomēr MPD2 52.panta 5. punkta g) apakšpunkts ir transponēts kā MPENL VIII nodaļas 64.panta 5.punkta f) apakšpunktā un tāpēc ir piemērojams konkrētajiem darījumiem ar MPENL 2.panta 3.2daļu, lai gan tas nebūtu jāpiemēro.
MPD2 52.panta 5.punkta g) apakšpunkts ir transponēts ar MPENL 64.panta 5.punkta f) apakšpunktu, tomēr secināms, ka likuma 2.panta 3.2daļā nav ietverta attiecīga atsauce. Līdz ar to nepieciešams precizēt MPENL 2.panta 3.2daļu, papildinot ar atsauci uz MPENL 64.panta 5.punkta f) apakšpunktu.

3) MPD2 56.panta b) un c) punkts nav transponēts.
Ar MPD2 2.panta 4.punktu konkrētajiem maksājumu darījumiem piemēro MPD2 III sadaļas 56.panta b) un c) punktu. Tomēr 56.panta b) un c) punkts ir transponēts MPENL 68.pantā, kas kopumā nav piemērojams konkrētajiem darījumiem ar MPENL 2.panta 3.2daļu, lai gan tas būtu jāpiemēro. Ņemot vērā minēto un secinot, ka MPD2 56.panta b) un c) punkts ar MPENL 2.panta 3.2daļu nav korekti pārņemts, proti, nepieciešams papildināt šo panta daļu ar precīzu norādi uz MPENL 68.pantā ietverto attiecībā uz maksimālo izpildes laiku.

4) MPD2 IV sadaļas 82.pants, 83.panta 2. un 3. punkts, 84. un 85.pants nav transponēts.
Ar MPD2 2.panta 4.punktu šie panti ir piemērojami konkrētajiem maksājumu darījumiem. Tomēr šie panti ir transponēti kā MPENL XIII nodaļas 93.pants, 94.panta 2. un 3.punkts, 95. un 96.pants, kas nav piemērojami konkrētajiem darījumiem ar MPENL 2.panta 3.2daļu, lai gan tie būtu jāpiemēro. Ņemot vērā minēto un secinot, ka MPD2 IV sadaļas 82.pants, 83.panta 2. un 3.punkts, 84. un 85.pants ar MPENL 2.panta 3.2daļu nav korekti pārņemts, proti, nepieciešams precizēt MPENL 2.panta 3.2daļu, svītrojot atsauci uz MPENL 97.pantu un papildinot to ar atsauci uz XIII nodaļu.


MPD2 33. panta 1.punkts: valsts tiesību normās ir noteikts, ka konta informācijas pakalpojumu sniedzējiem ir jābūt atļaujai (licencei), taču tas ir pretrunā direktīvai, saskaņā ar kuru pietiek ar standarta reģistrāciju.
Izslēgtie MPD2 12., 13., 16. un 17.panti ir transponēti ar MPENL 24., 25., 26., 46., 36. un 37.pantu, kas joprojām attiecas uz jebkuru konta informācijas pakalpojumu sniedzēju. Tas nozīmē, ka nav transponēts MPD2 12., 13., 16. un 17.pantā noteiktais izņēmums.

Attiecībā par MPD2 12., 13., 16. un 17.pantos ietverto izņēmumu transponēšanu jānorāda, ka Latvijā pastāv divu līmeņu maksājumu iestādes – reģistrētas maksājumu iestādes, kuras ierobežotā apjomā un tvērumā ir tiesīgas sniegt pakalpojumus tikai Latvija Republikā pēc attiecīgas atļaujas (reģistrācijas) saņemšanas un licencētas maksājumu iestādes, kuras ir tiesīgas sniegt pakalpojumus visā Eiropas Savienībā saskaņā ar pakalpojumu sniegšanas brīvības un dibināšanas brīvības principiem. Ņemot vērā, ka jau līdz MPD2 ieviešanai Latvijā bija izveidots un praksē iestrādājies iedalījums un nosaukumi – “reģistrācija” un “licence”, tad ieviešot regulējumu attiecībā uz kontu informācijas pakalpojumu sniedzējiem, tika ņemtas vērā šiem subjektiem piešķirtās tiesības sniegt pakalpojumus visā Eiropas Savienībā. Lai neradītu neskaidrības un nebūtu jāievieš vēl viens jeb trešais darbības atļaujas nosaukums, konta informācijas pakalpojumu sniedzējiem tika izvēlēts atļaujas nosaukums “licence”, kas indicētu šo subjektu pilnvērtīgas tiesības sniegt pārrobežas pakalpojumus. Papildus apsvērums šādai izvēlei bija arī iepriekšēja negatīva pieredze ar ļaunprātīga reģistrācijas režīma (MPD2 32. pantā noteiktā atbrīvojuma režīma) izmantošanu, kad par spīti aizliegumam Latvijā reģistrētas maksājumu iestādes piedāvāja pakalpojumus citās Eiropas Savienības dalībvalstīs, kā arī šādu citās dalībvalstīs "mazās licences saņēmušo" subjektu nelikumīga darbība Latvijā.

MPD2 33.panta 1.punkts izslēdz MPD2 21.panta piemērošanu attiecībā uz konta informācijas pakalpojumu sniedzējiem. MPD2 21.pants ir transponēts ar MPENL 39.pantu, kas joprojām attiecas uz jebkuru konta informācijas pakalpojumu sniedzēju. Tas nozīmē, ka nav transponēts MPD2 21.pantā noteiktais izņēmums.
Attiecībā uz norādi par MPENL 36., 37., 39 un 46.panta neiekļaušanu izņēmumu sarakstā, atzīstams, ka šie nosacījumi nav transponēti. Ņemot vērā šo norādi, nepieciešams veikt precizējumus MPENL 8.pantā. 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā Eiropas Komisijas konstatētās neatbilstības MPD2 transponēšanā, nepieciešams veikt grozījumus MPENL 2.panta 3.1 un 3.daļā, kā arī 8.panta otrajā daļā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • kredītiestādes, maksājumu un elektroniskās naudas pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Labvēlīgi ietekmēs kredītiestādes, maksājumu un elektroniskās naudas pakalpojumu sniedzējus, jo tiks samazināts regulējuma slogs attiecībā uz maksājumiem, kas nav EUR valūtā vai, kas tiek veikti pārrobežā ar trešajām valstīm.  Kā arī maksājumu pakalpojumu sniedzējiem, kuri sniedz tikai konta informācijas pakalpojumu, samazināsies regulējuma slogs, atbrīvojot no atsevišķu normu piemērošanas. 
Šobrīd Latvijā nav neviena subjekta, kas būtu saņēmis atļauju ekskluzīvi konta informācijas pakalpojuma sniegšanai. Tādējādi šobrīd grozījumi MPENL 8.pantā neietekmēs nevienu subjektu Latvijā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32015L2366
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra Direktīva (ES) 2015/2366 par maksājumu pakalpojumiem iekšējā tirgū, ar ko groza Direktīvas 2002/65/EK, 2009/110/EK un 2013/36/ES un Regulu (ES) Nr. 1093/2010 un atceļ Direktīvu 2007/64/EK
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 25. novembra Direktīva (ES) 2015/2366 par maksājumu pakalpojumiem iekšējā tirgū, ar ko groza Direktīvas 2002/65/EK, 2009/110/EK un 2013/36/ES un Regulu (ES) Nr. 1093/2010 un atceļ Direktīvu 2007/64/EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2.panta 3.punkts, 56.panta b) un c) punkta iekļāvums, 81.panta izņēmums
 
Likumprojekta 1.pants (MPENL 2.panta 3.1 daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
 
Direktīvas 2.panta 4.punkts, 52.panta 5.punkta b) apakšpunkta iekļāvums un g) apakšpunkta izņēmums, 56.panta b) un c) punkta,  82. panta, 83. panta 2. un 3. punkta, 84. un 85. panta iekļāvums
Likumprojekta 1.pants (MPENL 2.panta 3.1 un 3.2 daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 33.panta 1.punkts, 12., 13., 16., 17. un 21.panta izņēmuma iekļāvums
Likumprojekta 2.pants (MPENL 8.panta otrā daļa)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo ar likumprojektu paredzēta atbilstošu MPD2  transponēšana Latvijas Republikas normatīvajā regulējumā, precizējot atsevišķas MPENL normas attiecībā par informācijas sniegšanu maksātajam par maksājumu izpildes laiku un valutēšanas datumu un to attiecināmību uz noteiktiem maksājumu posmiem.  

6.4. Cita informācija

Likumprojekta saskaņošanā tika iesaistīta Latvijas Banka - sniegts priekšlikumu attiecībā uz Anotācijas 2.punktu (atspoguļots izziņā), Tieslietu ministrija - saskaņojums bez priekšlikumiem un iebildumiem, kā arī Biedrība "Latvijas Finanšu nozares asociācija" - noklusējuma saskaņojums. 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi