21-TA-1221: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 119 "Kārtība, kādā Valsts probācijas dienests organizē kriminālsoda – piespiedu darbs – izpildi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 119 "Kārtība, kādā Valsts probācijas dienests organizē kriminālsoda – piespiedu darbs – izpildi"" (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts pēc Tieslietu ministrijas un Valsts probācijas dienesta (turpmāk – Dienests) iniciatīvas.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts paredz grozījumus, termina "piespiedu darbs" aizstāšanu ar terminu "sabiedriskais darbs", izmaiņas atkārtotajā brīdināšanā nepilngadīgām personām un personām līdz 25 gadu vecumam, un soda aizstāšanā attiecībā un nepilngadīgām personām. Noteikumu projekts stāsies spēkā 2022. gada 1. janvārī.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Noteikumu projekts spēkā stāsies vienlaikus ar 2020.gada 17.decembrī Saeimā pieņemto likums "Grozījumi Krimināllikumā" (turpmāk - Grozījumi KL), kas stājas spēkā 2022. gada 1. janvārī.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Dienests piespiedu darba funkciju veic Ministru kabineta 2010. gada 9. februāra noteikumos Nr. 119 "Kārtība, kādā Valsts probācijas dienests organizē kriminālsoda – piespiedu darbs – izpildi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 119) noteiktajā kārtībā. 2020.gada 17.decembrī Saeimā pieņemti Grozījumi KL, kas stājas spēkā 2022. gada 1. janvārī. 2021. gada 15. jūnijā Saeima pieņēma likumu "Grozījumi Latvijas Sodu izpildes kodeksā" (turpmāk – Grozījumi LSIK), kurš stājās spēkā 2021.gada 19.jūnijā, izņemot atsevišķas likuma normas, kuras saskaņā ar pārejas nosacījumiem stājas spēkā 2022.gada 1.janvārī. Grozījumi KL un Grozījumi LSIK lielā mērā atstāj iespaidu uz kriminālsodu politiku kopumā, kā arī kriminālsodu izpildi. Grozījumi KL paredz kriminālsoda nosaukumu – piespiedu darbs aizstāt ar nosaukumu sabiedriskais darbs. Apjomīgi grozījumi un papildinājumi veikti Krimināllikuma VII nodaļā Nepilngadīgo kriminālatbildības īpatnības.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā pašreizējo situāciju un to, ka MK noteikumi Nr. 119 nav salāgoti ar veiktajiem Grozījumiem KL un Grozījumiem LSIK un ir pretrunā ar minētajiem normatīvajiem aktiem, nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus MK noteikumos Nr. 119, kas regulē kārtību, kādā Dienests organizē kriminālsoda – piespiedu darbs izpildi.
Risinājuma apraksts
2022. gada 1. janvārī spēkā stāsies Grozījumi KL un Grozījumi LSIK, kas paredz kriminālsoda – piespiedu darbs – nosaukuma maiņu uz – sabiedriskais darbs. Ņemot vērā Grozījumus KL un Grozījumus LSIK visā MK noteikumu Nr. 119 nosaukumā un tekstā nepieciešams aizstāt vārdu "piespiedu" ar vārdu "sabiedriskais" (attiecīgajā locījumā).
Šobrīd MK noteikumu Nr. 119 5.1 punktā ir noteikti dokumentu paziņošanas veidi Dienesta probācijas klientiem, tai skaitā, izmantojot elektroniskā pasta adresi vai informējot Dienesta klientu par dokumenta pieejamību e-lietas portālā. Ņemot vērā minēto, kā arī ievērojot privātpersonas intereses, noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 271 ar 5.3 punktu, kas paredzēs, ka gadījumā, ja dokuments tiks paziņots probācijas klientam no Valsts probācijas dienesta informācijas sistēmas vai citā veidā (piemēram, dokumentu pārvaldības sistēma) uz norādīto elektroniskā pasta adresi, vai probācijas klienti tiks informēti par dokumenta pieejamību e-lietas portālā, Dienests vienlaikus nodrošinās attiecīgā dokumenta pieejamību oficiālās elektroniskās adreses kontā, ja tām būs aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts (dublēšanas pienākums, paplašinot Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. panta otras daļas tvērumu dokumenta paziņošanas gadījumā uz elektroniskā pasta adresi). Vienlaikus grozījums veikts, lai MK noteikumus Nr. 119 salāgotu ar citu Ministru kabineta noteikumu redakcijām, kas regulē Dienesta funkciju izpildi attiecībā uz bublēšanas pienākumu.
Ņemot vērā Grozījumus LSIK, proti, 138. panta panta trešajā un ceturtajā daļā ir noteikta nepilngadīgo personu un personu līdz 25 gadiem soda izpilde, līdz ar to noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 119 ar 38.1 punktu, kas noteiks amatpersonas rīcību soda izpildē, ja probācijas klients noziedzīga nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgs, un amatpersona konstatē, ka probācijas klients neņem vērā izteikto brīdinājumu un atkārtoti bez attaisnojuma pārkāpj soda izciešanas nosacījumus un kārtību. Vienlaikus, MK noteikumu Nr. 119 38.1 punkts noteiks, ka, ja probācijas klients, kurš noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgs, nepildīs soda izpildes nosacījumus, tiks nekavējoties sasaukta starpinstitūciju sanāksme, lai vienotos par darbā ar nepilngadīgo iesaistīto institūciju turpmāko rīcību un izlemtu jautājumu par probācijas klienta atkārtoto brīdināšanu vai iesnieguma iesniegšanu tiesai par sabiedriskā darba aizstāšanu ar probācijas uzraudzību. Tas ļaus iesaistīt darbā ar probācijas klientu, kurš noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgs, lielāku ekspertu skaitu un mazinās subjektīvu lēmumu pieņemšanu.
Noteikumu projekts paredz, papildināt MK noteikumus Nr. 119 ar 38.2 punktu, kas noteiks probācijas klientu vecumā no 18 līdz 25 gadiem atkārtotu brīdināšanu vai iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu iesniegšanu tiesā, īpaši akcentējot atkārtotu brīdināšanu, jo probācijas klientiem vecumā no 18 līdz 25 gadiem vēl nav nostiprinājušās personības iezīmes, proti, klienti vēl nespēj sevi organizēt piespiedu darbu veikšanai bez pārkāpumiem un nav lietderīgi šādiem jauniešiem piemērot ieslodzījumu. Tāpēc, ņemot vērā šo jauniešu psiholoģiskās īpatnības probācijas klienta lietas vadītājs varēs izvērtēt atkārtotu brīdināšanu, nevis atbilstoši spēkā esošajam imperatīvajam regulējumam – vērsties tiesā par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu.
Ņemot vērā to, ka MK noteikumi Nr. 119 tiks papildināti ar 38.2 punktu, ir nepieciešams noteikt kritērijus, kas ļaus amatpersonai efektīvāk un objektīvāk izlemt jautājumu par 38.2 punktā minētā probācijas klienta atkārtotu brīdināšanu vai iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu iesniegšanu tiesā. Noteikumu projekts paredz, papildināt MK noteikumus Nr. 119 ar 38.3 punktu, kas noteiks kritērijus, kuri jāņem vērā lemjot jautājumu par probācijas klientu vecumā no 18 līdz 25 gadiem, atkārtotu brīdināšanu vai iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu iesniegšanu tiesā.
Ņemot vērā to, ka MK noteikumi Nr. 119 tiks papildināti ar 38.1 punktu, MK noteikumu Nr. 119 vienlaikus tiks papildināti ar 38.4 punktu, kas noteiks iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar probācijas uzraudzību sagatavošanas un nosūtīšanas termiņu attiecībā par probācijas klientiem, kuri noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgi. Šāda norma nepieciešama, lai nepārprotami būtu noteikts, kādā termiņā sagatavo un nosūta tiesai iesniegumu par sabiedriskā darba aizstāšanu ar probācijas uzraudzību.
Ņemot vērā to, ka MK noteikumi Nr. 119 tiks papildināti ar 38.2 punktu, vienlaikus nepieciešams MK noteikumus Nr. 119 papildināt ar 38.5 punktu, kas noteiks iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu sagatavošanas un nosūtīšanas termiņu attiecībā par probācijas klientu, kurš ir vecumā no 18 līdz 25 gadiem. Šāda norma nepieciešama, lai nepārprotami būtu noteikts, kādā termiņā sagatavo un nosūta tiesai iesniegumu par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu.
Šobrīd MK noteikumu Nr. 119 43. punktā ir noteikts termiņš iesnieguma tiesai par piespiedu darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu sagatavošanai un nosūtīšanai. Ņemot vērā to, ka šobrīd noteiktais iesnieguma par piespiedu darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu sagatavošanas un nosūtīšanas termiņš – 15 dienas – praksē nav pietiekams, jo iekļauj brīvdienas un bieži sakrīt ar valstī noteiktajām svētku dienām, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 119 43. punktu, aizstājot vārdu "dienas" ar vārdu "darbdienas".
Ņemot vērā ka MK noteikumi Nr. 119 tiks papildināti ar 38.1 punktu, MK noteikumu Nr. 119 44. punkts tiks papildināts ar vārdiem "vai probācijas uzraudzību" aiz vārda "atņemšanu", precizējot iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu sastāvdaļas, tai skaitā iesniegumiem par soda aizstāšanu ar probācijas uzraudzību.
Šobrīd MK noteikumu Nr. 119 5.1 punktā ir noteikti dokumentu paziņošanas veidi Dienesta probācijas klientiem, tai skaitā, izmantojot elektroniskā pasta adresi vai informējot Dienesta klientu par dokumenta pieejamību e-lietas portālā. Ņemot vērā minēto, kā arī ievērojot privātpersonas intereses, noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 271 ar 5.3 punktu, kas paredzēs, ka gadījumā, ja dokuments tiks paziņots probācijas klientam no Valsts probācijas dienesta informācijas sistēmas vai citā veidā (piemēram, dokumentu pārvaldības sistēma) uz norādīto elektroniskā pasta adresi, vai probācijas klienti tiks informēti par dokumenta pieejamību e-lietas portālā, Dienests vienlaikus nodrošinās attiecīgā dokumenta pieejamību oficiālās elektroniskās adreses kontā, ja tām būs aktivizēts oficiālās elektroniskās adreses konts (dublēšanas pienākums, paplašinot Oficiālās elektroniskās adreses likuma 12. panta otras daļas tvērumu dokumenta paziņošanas gadījumā uz elektroniskā pasta adresi). Vienlaikus grozījums veikts, lai MK noteikumus Nr. 119 salāgotu ar citu Ministru kabineta noteikumu redakcijām, kas regulē Dienesta funkciju izpildi attiecībā uz bublēšanas pienākumu.
Ņemot vērā Grozījumus LSIK, proti, 138. panta panta trešajā un ceturtajā daļā ir noteikta nepilngadīgo personu un personu līdz 25 gadiem soda izpilde, līdz ar to noteikumu projekts paredz papildināt MK noteikumus Nr. 119 ar 38.1 punktu, kas noteiks amatpersonas rīcību soda izpildē, ja probācijas klients noziedzīga nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgs, un amatpersona konstatē, ka probācijas klients neņem vērā izteikto brīdinājumu un atkārtoti bez attaisnojuma pārkāpj soda izciešanas nosacījumus un kārtību. Vienlaikus, MK noteikumu Nr. 119 38.1 punkts noteiks, ka, ja probācijas klients, kurš noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgs, nepildīs soda izpildes nosacījumus, tiks nekavējoties sasaukta starpinstitūciju sanāksme, lai vienotos par darbā ar nepilngadīgo iesaistīto institūciju turpmāko rīcību un izlemtu jautājumu par probācijas klienta atkārtoto brīdināšanu vai iesnieguma iesniegšanu tiesai par sabiedriskā darba aizstāšanu ar probācijas uzraudzību. Tas ļaus iesaistīt darbā ar probācijas klientu, kurš noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgs, lielāku ekspertu skaitu un mazinās subjektīvu lēmumu pieņemšanu.
Noteikumu projekts paredz, papildināt MK noteikumus Nr. 119 ar 38.2 punktu, kas noteiks probācijas klientu vecumā no 18 līdz 25 gadiem atkārtotu brīdināšanu vai iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu iesniegšanu tiesā, īpaši akcentējot atkārtotu brīdināšanu, jo probācijas klientiem vecumā no 18 līdz 25 gadiem vēl nav nostiprinājušās personības iezīmes, proti, klienti vēl nespēj sevi organizēt piespiedu darbu veikšanai bez pārkāpumiem un nav lietderīgi šādiem jauniešiem piemērot ieslodzījumu. Tāpēc, ņemot vērā šo jauniešu psiholoģiskās īpatnības probācijas klienta lietas vadītājs varēs izvērtēt atkārtotu brīdināšanu, nevis atbilstoši spēkā esošajam imperatīvajam regulējumam – vērsties tiesā par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu.
Ņemot vērā to, ka MK noteikumi Nr. 119 tiks papildināti ar 38.2 punktu, ir nepieciešams noteikt kritērijus, kas ļaus amatpersonai efektīvāk un objektīvāk izlemt jautājumu par 38.2 punktā minētā probācijas klienta atkārtotu brīdināšanu vai iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu iesniegšanu tiesā. Noteikumu projekts paredz, papildināt MK noteikumus Nr. 119 ar 38.3 punktu, kas noteiks kritērijus, kuri jāņem vērā lemjot jautājumu par probācijas klientu vecumā no 18 līdz 25 gadiem, atkārtotu brīdināšanu vai iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu iesniegšanu tiesā.
Ņemot vērā to, ka MK noteikumi Nr. 119 tiks papildināti ar 38.1 punktu, MK noteikumu Nr. 119 vienlaikus tiks papildināti ar 38.4 punktu, kas noteiks iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar probācijas uzraudzību sagatavošanas un nosūtīšanas termiņu attiecībā par probācijas klientiem, kuri noziedzīgā nodarījuma izdarīšanas brīdī bija nepilngadīgi. Šāda norma nepieciešama, lai nepārprotami būtu noteikts, kādā termiņā sagatavo un nosūta tiesai iesniegumu par sabiedriskā darba aizstāšanu ar probācijas uzraudzību.
Ņemot vērā to, ka MK noteikumi Nr. 119 tiks papildināti ar 38.2 punktu, vienlaikus nepieciešams MK noteikumus Nr. 119 papildināt ar 38.5 punktu, kas noteiks iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu sagatavošanas un nosūtīšanas termiņu attiecībā par probācijas klientu, kurš ir vecumā no 18 līdz 25 gadiem. Šāda norma nepieciešama, lai nepārprotami būtu noteikts, kādā termiņā sagatavo un nosūta tiesai iesniegumu par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu.
Šobrīd MK noteikumu Nr. 119 43. punktā ir noteikts termiņš iesnieguma tiesai par piespiedu darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu sagatavošanai un nosūtīšanai. Ņemot vērā to, ka šobrīd noteiktais iesnieguma par piespiedu darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu sagatavošanas un nosūtīšanas termiņš – 15 dienas – praksē nav pietiekams, jo iekļauj brīvdienas un bieži sakrīt ar valstī noteiktajām svētku dienām, nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 119 43. punktu, aizstājot vārdu "dienas" ar vārdu "darbdienas".
Ņemot vērā ka MK noteikumi Nr. 119 tiks papildināti ar 38.1 punktu, MK noteikumu Nr. 119 44. punkts tiks papildināts ar vārdiem "vai probācijas uzraudzību" aiz vārda "atņemšanu", precizējot iesnieguma par sabiedriskā darba aizstāšanu ar īslaicīgu brīvības atņemšanu sastāvdaļas, tai skaitā iesniegumiem par soda aizstāšanu ar probācijas uzraudzību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Nav
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Noteikumu projekts attiecināms uz personām, kurām tiks piemērots kriminālsods – sabiedriskais darbs.
Ietekmes apraksts
Attiecībā uz probācijas klientiem - nepilngadīgām personām noteikumu projekts paredzēs iespēju, ka sabiedriskā darba izpildes laikā atkārtoti notikuša pārkāpuma gadījumā netiks piemērota brīvības atņemšana, bet pārkāpums tiks atkārtoti izvērtēts, iesaistot citas institūcijas atbilstoša risinājuma apzināšanai, piemērošanai.
Attiecībā uz probācijas klientiem - personām no 18 līdz 25 gadiem, noteikumu projekts paredz iespēju, ka sabiedriskā darba izpildes laikā nekavējoties netiks piemērota brīvības atņemšana, bet tiks paredzēta papildu izvērtēšana.
Attiecībā uz probācijas klientiem - personām no 18 līdz 25 gadiem, noteikumu projekts paredz iespēju, ka sabiedriskā darba izpildes laikā nekavējoties netiks piemērota brīvības atņemšana, bet tiks paredzēta papildu izvērtēšana.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Mērķgrupai noteikumu projekta tiesiskais regulējums minimāli maina tiesības un pienākumus, kā arī veicamās darbības, bet kopumā nerada administratīvo slogu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Tieslietu ministrija, Valsts probācijas dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumu projekts paredz un nodrošina cilvēktiesības, veicot darbības, lai nepilgadīgiem probācijas klientiem nepiemērotu brīvības atņemšanu, bet personām no 18 līdz 25 gadiem papildus tiks vērtēta nepieciešamība brīvības atņemšanas piemērošanai, iepriekš izvērtējot iespēju atkārtoti brīdināt par pārkāpumu sabiedriskā darba izpilde laikā.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
Nav.
Pielikumi
