25-TA-1541: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 358 "Valsts kancelejas nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekta izstrāde izriet no:
1) 2025. gada 29. maijā pieņemtā likuma "Grozījumi Nacionālās drošības likumā" (stājas spēkā 2025. gada 1. jūlijā);
2) 2025. gada 29. maijā pieņemtā likuma "Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā" (stājas spēkā 2025. gada 1. jūlijā).
1) 2025. gada 29. maijā pieņemtā likuma "Grozījumi Nacionālās drošības likumā" (stājas spēkā 2025. gada 1. jūlijā);
2) 2025. gada 29. maijā pieņemtā likuma "Grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā" (stājas spēkā 2025. gada 1. jūlijā).
Apraksts
Noteikumu projekta izstrāde izriet arī no:
1) 2025. gada 29. maijā pieņemtā likuma "Grozījumi Nacionālās drošības likumā" anotācijas 4.1.3. apakšpunkta;
2) Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra sēdes protokollēmuma (Nr. 4 33. §) 6. punktā dotā uzdevuma Valsts kancelejai (turpmāk – VK) divu mēnešu laikā no likumprojekta "Grozījumi Nacionālās drošības likumā" spēkā stāšanās dienas sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 358 "Valsts kancelejas nolikums" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 358).
1) 2025. gada 29. maijā pieņemtā likuma "Grozījumi Nacionālās drošības likumā" anotācijas 4.1.3. apakšpunkta;
2) Ministru kabineta 2025. gada 28. janvāra sēdes protokollēmuma (Nr. 4 33. §) 6. punktā dotā uzdevuma Valsts kancelejai (turpmāk – VK) divu mēnešu laikā no likumprojekta "Grozījumi Nacionālās drošības likumā" spēkā stāšanās dienas sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 358 "Valsts kancelejas nolikums" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 358).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Precizēt VK funkcijas, uzdevumus un struktūru, kā arī nostiprināt VK Krīzes vadības centra (turpmāk – KVC) statusu VK sastāvā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši grozījumiem Nacionālās drošības likumā tiesiski ir nostiprināts KVC statuss. Atbilstoši Nacionālās drošības likuma 15.3 panta pirmajai un otrajai daļai KVC ir Ministru prezidenta funkcionālā pārraudzībā esoša struktūrvienība VK sastāvā, kas Ministru prezidenta uzdevumā nodrošina krīzes vadības pasākumu plānošanu, sagatavošanu un īstenošanu. KVC vadītājs ir valsts civildienesta ierēdnis, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru prezidents pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā Valsts civildienesta likuma 11. panta trešajā un ceturtajā daļā noteiktajā kārtībā.
Savukārt atbilstoši grozījumiem Nacionālās drošības likumā un grozījumiem Ministru kabineta iekārtas likumā ir nostiprināts Ministru kabineta krīzes vadības sēžu formāts.
Ņemot vērā grozījumus minētajos likumos, nepieciešami saistītie grozījumi MK noteikumos Nr. 358, precizējot VK funkcijas, uzdevumus un struktūru, kā arī nostiprinot KVC statusu VK sastāvā.
Savukārt atbilstoši grozījumiem Nacionālās drošības likumā un grozījumiem Ministru kabineta iekārtas likumā ir nostiprināts Ministru kabineta krīzes vadības sēžu formāts.
Ņemot vērā grozījumus minētajos likumos, nepieciešami saistītie grozījumi MK noteikumos Nr. 358, precizējot VK funkcijas, uzdevumus un struktūru, kā arī nostiprinot KVC statusu VK sastāvā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Grozījumi Nacionālās drošības likumā un grozījumi Ministru kabineta iekārtas likumā paredz Ministru kabineta krīzes vadības sēžu formāta ieviešanu. Ministru kabinets krīzes vadības un valsts apdraudējuma pārvarēšanas jautājumus izskatīs krīzes vadības sēdē.
MK noteikumu Nr. 358 4.1. apakšpunkts noteic, ka VK nodrošina Ministru kabineta sēžu, Ministru kabineta komitejas sēžu, Valsts sekretāru sanāksmju, Ministru prezidenta noteikto sanāksmju, kā arī citu tiesību aktos noteikto sanāksmju sagatavošanu un norisi. Juridiskās skaidrības nolūkā un ņemot vērā, ka Ministru kabineta iekārtas likumā atsevišķi ir izdalīts attiecīgais sēdes veids, MK noteikumu Nr. 358 4.1. apakšpunktu nepieciešams papildināt ar norādi par Ministru kabineta krīzes vadības sēdēm.
MK noteikumu Nr. 358 4.1. apakšpunkts noteic, ka VK nodrošina Ministru kabineta sēžu, Ministru kabineta komitejas sēžu, Valsts sekretāru sanāksmju, Ministru prezidenta noteikto sanāksmju, kā arī citu tiesību aktos noteikto sanāksmju sagatavošanu un norisi. Juridiskās skaidrības nolūkā un ņemot vērā, ka Ministru kabineta iekārtas likumā atsevišķi ir izdalīts attiecīgais sēdes veids, MK noteikumu Nr. 358 4.1. apakšpunktu nepieciešams papildināt ar norādi par Ministru kabineta krīzes vadības sēdēm.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr. 358 4.1. apakšpunkts papildināts, nosakot, ka VK nodrošina Ministru kabineta krīzes vadības sēžu sagatavošanu un norisi.
Problēmas apraksts
Atbilstoši Nacionālās drošības likuma 15.3 panta pirmajai daļai nepieciešams precizēt MK noteikumu Nr. 358 6. punktu, kurā ir noteikts VK sastāvs, ietverot tajā arī KVC.
Risinājuma apraksts
Papildināts MK noteikumu Nr. 358 6. punkts, nosakot, ka VK sastāvā ir KVC. Funkcionāli KVC būs padots Ministru prezidentam, bet institucionāli būs VK sastāvā kā VK struktūrvienība, kurai jānodrošina KVC darbība (piemēram, KVC būs informācijas tehnoloģiju un telekomunikāciju, juridiskā atbalsta, personāla, materiāltehniskais, iepirkumu un lietvedības nodrošinājums, kā arī informācijas drošības pārvaldība u. c. nodrošinājums kā VK struktūrvienībai).
Detalizēta KVC struktūra un darba organizācija tiks noteikta VK reglamentā un KVC reglamentā atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 73. panta pirmās daļas 1. punktam.
Detalizēta KVC struktūra un darba organizācija tiks noteikta VK reglamentā un KVC reglamentā atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 73. panta pirmās daļas 1. punktam.
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr. 358 nav regulēts KVC kā VK sastāvā esošās struktūrvienības statuss un kompetence.
Risinājuma apraksts
1) MK noteikumi Nr. 358 tiek papildināti ar V1 nodaļu "Krīzes vadības centrs". Tā kā KVC pienākumi ir noteikti Nacionālās drošības likuma 23.1 pantā, tad tie netiek dublēti MK noteikumos Nr. 358, bet gan tiek noteikts, ka KVC veic Nacionālās drošības likumā un citos normatīvajos aktos noteiktos uzdevumus un īsteno tam normatīvajos aktos paredzētās tiesības. Nacionālās drošības likums neparedz tiešas funkcijas un uzdevumus VK, bet gan noteic KVC kompetenci, līdz ar to attiecīgi MK noteikumu Nr. 358 3. un 4. punkts netiek papildināts ar citām VK funkcijām un uzdevumiem.
2) Nacionālās drošības likuma 15.3 panta otrā daļa paredz, ka KVC vadītājs ir valsts civildienesta ierēdnis, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru prezidents pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā Valsts civildienesta likuma 11. panta trešajā un ceturtajā daļā noteiktajā kārtībā. MK noteikumos Nr. 358 netiek dublēta kārtība, kādā KVC vadītāju ieceļ amatā un atbrīvo no amata, bet tiek noteikts, ka KVC vadītājs ir funkcionāli padots Ministru prezidentam. Līdz ar to arī KVC ierēdņi un darbinieki funkcionāli būs tieši pakļauti KVC vadītājam.
3) MK noteikumos Nr. 358 tiek noteikts, ka KVC vadītājs pārstāv KVC attiecībās ar citām valsts pārvaldes iestādēm, starptautiskajām institūcijām, kā arī privātpersonām.
4) MK noteikumos Nr. 358 tiek noteikts, ka KVC vadītājs pieņem lēmumu par privātpersonas apstrīdēto KVC amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai faktisko rīcību, savukārt KVC vadītāja izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību var pārsūdzēt tiesā.
2) Nacionālās drošības likuma 15.3 panta otrā daļa paredz, ka KVC vadītājs ir valsts civildienesta ierēdnis, kuru ieceļ amatā un atbrīvo no amata Ministru prezidents pēc apstiprināšanas Ministru kabinetā Valsts civildienesta likuma 11. panta trešajā un ceturtajā daļā noteiktajā kārtībā. MK noteikumos Nr. 358 netiek dublēta kārtība, kādā KVC vadītāju ieceļ amatā un atbrīvo no amata, bet tiek noteikts, ka KVC vadītājs ir funkcionāli padots Ministru prezidentam. Līdz ar to arī KVC ierēdņi un darbinieki funkcionāli būs tieši pakļauti KVC vadītājam.
3) MK noteikumos Nr. 358 tiek noteikts, ka KVC vadītājs pārstāv KVC attiecībās ar citām valsts pārvaldes iestādēm, starptautiskajām institūcijām, kā arī privātpersonām.
4) MK noteikumos Nr. 358 tiek noteikts, ka KVC vadītājs pieņem lēmumu par privātpersonas apstrīdēto KVC amatpersonas izdoto administratīvo aktu vai faktisko rīcību, savukārt KVC vadītāja izdotos administratīvos aktus un faktisko rīcību var pārsūdzēt tiesā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Noteikumu projektā ietvertais regulējums attieksies uz VK (KVC) ierēdņiem un darbiniekiem.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts nostiprina KVC vadītāja, KVC ierēdņu un darbinieku, kā arī VK direktora kompetenci atbilstoši Nacionālās drošības likumā, Valsts pārvaldes iekārtas likumā un Valsts civildienesta likumā paredzētajam regulējumam. Proti, KVC vadītājs ir funkcionāli padots Ministru prezidentam. Tas nozīmē, ka KVC vadītājs organizē KVC uzdevumu pildīšanu un atbild par to. KVC ierēdņi un darbinieki ir tieši pakļauti KVC vadītājam. KVC ierēdņus ieceļ amatā un atbrīvo no amata un darbiniekus pieņem darbā un atlaiž no darba VK direktors (kā iestādes vadītājs) atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 17. panta otrās daļas 4. punktā, Darba likumā un Valsts civildienesta likumā noteiktajai kārtībai.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
KVC darbībai 2025. gadā un turpmākajos gados nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts likumā "Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" resora "Ministru kabinets" prioritārajam pasākumam "Krīzes vadības centra kapacitātes nodrošināšana" piešķirto līdzekļu ietvaros. Tas atspoguļots arī 2025. gada 29. maijā pieņemtā likuma "Grozījumi Nacionālās drošības likumā" anotācijas 3. sadaļā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktam institūcija, ievērojot minēto noteikumu prasības, īsteno sabiedrības līdzdalību attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm. Tādējādi sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka noteikumu projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē nav piemērojama.
Paredzētie grozījumi neskar sabiedrību kopumā. Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi precizēt VK funkcijas, uzdevumus un struktūru, lai to salāgotu ar citiem normatīvajiem aktiem.
Paredzētie grozījumi neskar sabiedrību kopumā. Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi precizēt VK funkcijas, uzdevumus un struktūru, lai to salāgotu ar citiem normatīvajiem aktiem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts kanceleja
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Atbilstoši Nacionālās drošības likuma 15.3 panta pirmajai daļai VK sastāvā būs KVC – Ministru prezidenta funkcionālā pārraudzībā esoša struktūrvienība. KVC pienākumi ir noteikti Nacionālās drošības likuma 23.1 panta pirmajā daļā. Līdz ar to kopumā VK funkcijas un uzdevumi tiek paplašināti.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekts neparedz papildu administratīvo slogu VK (KVC), jo grozījumu būtība nav saistīta ar informācijas sagatavošanas un iesniegšanas pienākumu. Veicamie pienākumi tiks īstenoti atbilstoši VK (KVC) kompetencei.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
