23-TA-586: Rīkojuma projekts (Dalība misijā, operācijā, iecelšana amatā u.c. ar nepublicējamiem personas datiem)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par koeficienta apmēru civilajiem ekspertiem Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2020. gada 22. septembra noteikumu Nr. 598 "Kārtība, kādā civilo ekspertu nosūta dalībai starptautiskajā misijā vai operācijā" (turpmāk – Noteikumi Nr. 598) 7.4. apakšpunktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts paredz palielināt civilajiem ekspertiem Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā (turpmāk – starptautiskā misija Ukrainā) noteikto koeficientu piemaksas aprēķināšanai par dalību starptautiskajā misijā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2023.
Pamatojums
Lai civilajiem ekspertiem izmaksātu piemaksas par dalību starptautiskajā misijā Ukrainā ar kara apstākļiem atbilstošu koeficientu saskaņā ar Noteikumu Nr. 589 7.4. apakšpunktu no 2023. gada 1.aprīļa.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Noteikumu Nr. 598 6 un 7. punkts nosaka, ka Ārlietu ministrija (turpmāk – ĀM) sagatavo un noteiktā kārtībā iesniedz MK rīkojuma projektu par civilo ekspertu dalību starptautiskajā misijā un šajā rīkojuma projektā, saskaņā ar Noteikumu Nr. 598 7.4. apakšpunktu norāda koeficientu no 1 līdz 1,8 piemaksas aprēķināšanai par dalību starptautiskajā misijā vai operācijā. Koeficienta apmēru ierosina ĀM sadarbībā ar izvirzītājinstitūciju, ņemot vērā šādus kritērijus: 7.4.1. terorisma draudu iespēja; 7.4.2. bruņota vai cita veida konflikta izcelšanās iespēja; 7.4.3. ekoloģiskie apstākļi; 7.4.4. attiecīgās starptautiskās misijas vai operācijas veids un veicamie pienākumi; 7.4.5. dzīvošanas un uzturēšanās drošības apstākļi starptautiskās misijas vai operācijas laikā.
Latvijai šobrīd ir 4 civilie eksperti starptautiskajā misijā Ukrainā, kuri veic padomdevēja un analītiskās funkcijas Ukrainas atbalstam.
Ar MK 2023. gada 17. janvāra rīkojumu Nr. 30 (turpmāk – Rīkojums Nr. 30) “Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” civilā eksperta Mārtiņa Tola dalības laiks starptautiskajā misijā Ukrainā tika pagarināts līdz 2024. gada 2. februārim. M. Tolam Rīkojuma Nr. 30 3. punktā tika noteikts koeficients 1,4 piemaksas aprēķināšanai par dalību starptautiskajā misijā Ukrainā. M. Tols darbojas starptautiskajā misijā Ukrainā kā padomdevējs konfliktu vadības un labas pārvaldības mācību programmas izveidē.
Ar MK 2023. gada 17. janvāra rīkojumu Nr. 31 (turpmāk – Rīkojums Nr. 31) “Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” civilās ekspertes Daces Meilijas dalības laiks starptautiskajā misijā Ukrainā tika pagarināts līdz 2023. gada 30. aprīlim un D. Meilijai Rīkojuma Nr. 31 3. punktā noteikts koeficients 1,4 piemaksas aprēķināšanai par dalību starptautiskajā misijā Ukrainā. D. Meilija darbojas kā vecākā plānošanas un izvērtēšanas speciāliste starptautiskajā misijā Ukrainā.
Ar MK 2022. gada 13. decembra rīkojumu Nr. 907 (turpmāk – Rīkojums Nr. 907) “Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” civilā eksperta Roberta Fedosejeva dalības laiks starptautiskajā misijā Ukrainā tika pagarināts līdz 2023. gada 14. decembrim un R. Fedosejevam Rīkojuma Nr. 907 3. punktā noteikts koeficients 1,4 piemaksas aprēķināšanai par dalību starptautiskajā misijā Ukrainā. R. Fedosejevs darbojas kā padomnieks parlamentārās sadarbības jautājumos starptautiskajā misijā Ukrainā.
Ar MK 2022. gada 20. septembra rīkojumu Nr. 641 (turpmāk – Rīkojums Nr. 641) “Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” civilajai ekspertei Rudītei Bilsenai tika noteikts dalības laiks starptautiskajā misijā Ukrainā līdz 2023. gada 30. septembrim. R. Bilsenai Rīkojuma Nr. 641 3. punktā tika noteikts koeficients 1,4 piemaksas aprēķināšanai par dalību starptautiskajā misijā Ukrainā. R. Bilsena darbojas kā vecākā padomniece terorisma apkarošanas jautājumos starptautiskajā misijā Ukrainā.
Latvijai šobrīd ir 4 civilie eksperti starptautiskajā misijā Ukrainā, kuri veic padomdevēja un analītiskās funkcijas Ukrainas atbalstam.
Ar MK 2023. gada 17. janvāra rīkojumu Nr. 30 (turpmāk – Rīkojums Nr. 30) “Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” civilā eksperta Mārtiņa Tola dalības laiks starptautiskajā misijā Ukrainā tika pagarināts līdz 2024. gada 2. februārim. M. Tolam Rīkojuma Nr. 30 3. punktā tika noteikts koeficients 1,4 piemaksas aprēķināšanai par dalību starptautiskajā misijā Ukrainā. M. Tols darbojas starptautiskajā misijā Ukrainā kā padomdevējs konfliktu vadības un labas pārvaldības mācību programmas izveidē.
Ar MK 2023. gada 17. janvāra rīkojumu Nr. 31 (turpmāk – Rīkojums Nr. 31) “Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” civilās ekspertes Daces Meilijas dalības laiks starptautiskajā misijā Ukrainā tika pagarināts līdz 2023. gada 30. aprīlim un D. Meilijai Rīkojuma Nr. 31 3. punktā noteikts koeficients 1,4 piemaksas aprēķināšanai par dalību starptautiskajā misijā Ukrainā. D. Meilija darbojas kā vecākā plānošanas un izvērtēšanas speciāliste starptautiskajā misijā Ukrainā.
Ar MK 2022. gada 13. decembra rīkojumu Nr. 907 (turpmāk – Rīkojums Nr. 907) “Par civilā eksperta dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” civilā eksperta Roberta Fedosejeva dalības laiks starptautiskajā misijā Ukrainā tika pagarināts līdz 2023. gada 14. decembrim un R. Fedosejevam Rīkojuma Nr. 907 3. punktā noteikts koeficients 1,4 piemaksas aprēķināšanai par dalību starptautiskajā misijā Ukrainā. R. Fedosejevs darbojas kā padomnieks parlamentārās sadarbības jautājumos starptautiskajā misijā Ukrainā.
Ar MK 2022. gada 20. septembra rīkojumu Nr. 641 (turpmāk – Rīkojums Nr. 641) “Par civilā eksperta dalību Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā” civilajai ekspertei Rudītei Bilsenai tika noteikts dalības laiks starptautiskajā misijā Ukrainā līdz 2023. gada 30. septembrim. R. Bilsenai Rīkojuma Nr. 641 3. punktā tika noteikts koeficients 1,4 piemaksas aprēķināšanai par dalību starptautiskajā misijā Ukrainā. R. Bilsena darbojas kā vecākā padomniece terorisma apkarošanas jautājumos starptautiskajā misijā Ukrainā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gada 24. februārī sākās Krievijas Federācijas militārā agresija Ukrainā un valstī tika pasludināts karastāvoklis.
Karastāvoklis ir juridiski noteikts statuss, kurš Ukrainas gadījumā ir nostiprināts Ukrainas 2015. gada 12. maijā pieņemtajā likumā No. 389-VIII “Par karastāvokļa tiesisko statusu”.
Karastāvoklis Ukrainā tika izsludināts 2022. gadā 24. februārī ar Ukrainas prezidenta dekrētu Nr. 64/2022. Ukrainas Parlaments lēmumu par karastāvokli pārskata ik pēc 90 dienām. Pēdējais lēmums par karastāvokļa pagarināšanu tika pieņemts 2023. gada 7. februārī ar lēmumu Nr. 2915-IX un karastāvoklis Ukrainā tika pagarināts līdz 2023. gada 20. maijam.
Eiropas Ārējās darbības dienests (turpmāk - EĀDD) savā 2022. gada 16. decembra vēstulē Ref. Ares (2022) 8802371 Krīžu pārvarēšanas civilo aspektu komitejas vadītājam Gabor Tothi par drošības noteikumiem starptautiskajā misijā Ukrainā raksta, ka Ukrainā ir augstākais drošības apdraudējuma līmenis un situācija tiek vērtēta kā kritiska.
Ukrainas teritorija tiek pakļauta regulāriem artilērijas, aviobumbu, bezpilota lidaparātu un raķešu triecieniem. Jebkurš ģeogrāfiskais punkts Ukrainas teritorijā atrodas Krievijas Federācijas raķešu darbības rādiusā. Krievijas Federācija pielieto arī neselektīvas darbības ieročus un kājinieku mīnas. Pastāv masu iznīcināšanas ieroču draudi. Atrodoties militāro spēku tuvumā, jāņem vērā paaugstināta bīstamība iekļūt apšaudēs. Krievijas Federācija pakļauj raķešu apšaudei kritiskās infrastruktūras kā arī civilās infrastruktūras objektus (skolas, dzīvojamās mājas, bērnu dārzus, slimnīcas).
Starptautiskā misija Ukrainā savus mandātā notiektos uzdevumus veic Ukrainas teritorijā, līdz ar to civilie eksperti ir pakļauti šiem draudiem ikdienā.
EĀDD savā 2022. gada 21. decembra resursu pārvaldības lēmumā ADMIN (2022) 76 civildienesta noteikumos par dzīves apstākļu pabalstu ārvalstīs strādājošajiem EĀDD pārstāvjiem (turpmāk – EĀDD lēmums Nr. 76) ir noteicis augstāko piemaksu 40% apmērā Ukrainā strādājošajiem. Savukārt Gruzijā EĀDD lēmums Nr. 76 ir noteicis piemaksu 20 % apmērā. Šis lēmums stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī.
Kritērijs par augstāko piemaksas apmēru tiek izmantots arī ĀM rīkojumos par Latvijas ĀM diplomātu dienestu Ukrainā.
2023. gada 23. februārī Apvienoto Nāciju Organizācija (ANO) pieņēma rezolūciju A/ES-11/L.7, kurā konflikts Ukrainā tika nosaukts par karu.
Šobrīd Latvijas civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Ukrainā ir noteikts koeficients piemaksas aprēķināšanai 1,4. Tāds pats koeficients pašreiz ir noteikts arī civilajiem ekspertiem ES Novērošanas misijā Gruzijā (turpmāk – starptautiskā misija Gruzijā). Tomēr darba un dzīvošanas drošības apstākļi abās misijās ir krasi atšķirīgi.
Vēl pirms karastāvokļa aizsākšanās 2022. gadā EĀDD savā 2021. gada 21. decembra resursu pārvaldības lēmumā ADMIN (2021) 274 (turpmāk – EĀDD lēmums Nr. 274) civildienesta noteikumos par dzīves apstākļu pabalstu ārvalstīs strādājošajiem EĀDD pārstāvjiem bija noteikusi diferencētu piemaksas apmēru strādājošajiem Ukrainā un Gruzijā sākot no 2022. gada 1. janvāra. EĀDD lēmumā Nr. 274 piemaksa Ukrainā strādājošiem EĀDD pārstāvjiem tika noteikta 25% apmērā, savukārt Gruzijā strādājošajiem EĀDD pārstāvjiem tā bija 20% apmērā.
Karastāvokļa neprognozējamā gaita neļauj paredzēt tā ilgumu, tāpat sagaidāms, ka situācija Ukrainā arī pēc lēmuma par karastāvokļa atcelšanu saglabāsies ar mainīgiem drošības apstākļiem un dzīvošanas un uzturēšanās drošības apstākļi pēc plaša mēroga kara Ukrainā arī turpmāk būs atšķirīgi no dzīvošanas un uzturēšanās drošības apstākļiem Gruzijā un tādēļ būs pamatota, lai koeficientu civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Ukrainā noteiktu lielāku (1,6 apmērā) kā civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Gruzijā. Pēc karastāvokļa izbeigšanas drošību pilnā apmērā atjaunot visdrīzāk nebūs iespējams. Civilie eksperti Ukrainā joprojām var saskarties ar drošības riskiem arī pēc kara beigām. Būtiskus draudus paredz lielais kājinieku mīnu skaits, kas izvietots konflikta laikā, īpaši austrumu reģionos. Šīs mīnas saglabā detonēšanās spēju vairāku gadu garumā, radot draudus ikvienam, kas atrastos skartajās teritorijās. Krievijas Federācijas mīnas un raidītie lādiņi ir ļoti zemas kvalitātes, tāpēc tie pēc mērķa sasniegšanas bieži vien neuzsprāgst. To vēlāka eksplodēšana ir iepriekš neparedzama. Atmīnēšanas pasākumi vien, kā tiek paredzēts, prasīs vairākus gadu desmitus un Ukrainā tie būs jāveic apmēram 300 000 kvadrātkilometru platībā, kas ir gandrīz puse valsts teritorijas. Kara laikā bojātā kritiskā infrastruktūra, kā arī nesprāgusī munīcija ir drauds civilajiem ekspertiem, kuri nonāks konflikta skartajās teritorijās. Būs apgrūtināti civilo eskpertu dzīvošanas apstākļi. Tiek prognozēts, ka kritiskās infrastruktūras atjaunošana prasīs ilgāku laiku līdz tās pilnīgai rekonstrukcijai. Pašreiz Pasaules bankas (turpmāk –PB) aprēķinātās postījumu Ukrainā rekonstrukcijas izmaksas, ieskaitot kritisko infrastruktūru, ir 349 000 000 euro apmērā. Karam turpinoties, kā prognozē PB savā 2022. gada 22. decembra dokumentā IFC/SecM2022-0266, šīs izmaksas tikai augs, jo Krievijas Federācija turpina iznīcināt kritiskās infrastruktūras un citus civilos objektus.
Krievijas Federācijas izmantoto mīnu bīstamība bija redzama jau 2014. gadā okupētajās teritorijās, īpaši Doņeckas reģionā, kur no tām cieta un gāja bojā civiliedzīvotāji.
Satversmes aizsardzības birojs savā 2022. gada darbības pārskatā prognozē, ka gandrīz droši, ka karš Ukrainā turpināsies visu 2023. gadu.
Normatīvais regulējums nepieļauj tiesību akta pieņemšanu ar atpakaļejošu datumu, tādēļ kā rīkojuma spēkā stāšanās termiņš ir paredzēts 2023. gada 1. aprīlis.
Karastāvoklis ir juridiski noteikts statuss, kurš Ukrainas gadījumā ir nostiprināts Ukrainas 2015. gada 12. maijā pieņemtajā likumā No. 389-VIII “Par karastāvokļa tiesisko statusu”.
Karastāvoklis Ukrainā tika izsludināts 2022. gadā 24. februārī ar Ukrainas prezidenta dekrētu Nr. 64/2022. Ukrainas Parlaments lēmumu par karastāvokli pārskata ik pēc 90 dienām. Pēdējais lēmums par karastāvokļa pagarināšanu tika pieņemts 2023. gada 7. februārī ar lēmumu Nr. 2915-IX un karastāvoklis Ukrainā tika pagarināts līdz 2023. gada 20. maijam.
Eiropas Ārējās darbības dienests (turpmāk - EĀDD) savā 2022. gada 16. decembra vēstulē Ref. Ares (2022) 8802371 Krīžu pārvarēšanas civilo aspektu komitejas vadītājam Gabor Tothi par drošības noteikumiem starptautiskajā misijā Ukrainā raksta, ka Ukrainā ir augstākais drošības apdraudējuma līmenis un situācija tiek vērtēta kā kritiska.
Ukrainas teritorija tiek pakļauta regulāriem artilērijas, aviobumbu, bezpilota lidaparātu un raķešu triecieniem. Jebkurš ģeogrāfiskais punkts Ukrainas teritorijā atrodas Krievijas Federācijas raķešu darbības rādiusā. Krievijas Federācija pielieto arī neselektīvas darbības ieročus un kājinieku mīnas. Pastāv masu iznīcināšanas ieroču draudi. Atrodoties militāro spēku tuvumā, jāņem vērā paaugstināta bīstamība iekļūt apšaudēs. Krievijas Federācija pakļauj raķešu apšaudei kritiskās infrastruktūras kā arī civilās infrastruktūras objektus (skolas, dzīvojamās mājas, bērnu dārzus, slimnīcas).
Starptautiskā misija Ukrainā savus mandātā notiektos uzdevumus veic Ukrainas teritorijā, līdz ar to civilie eksperti ir pakļauti šiem draudiem ikdienā.
EĀDD savā 2022. gada 21. decembra resursu pārvaldības lēmumā ADMIN (2022) 76 civildienesta noteikumos par dzīves apstākļu pabalstu ārvalstīs strādājošajiem EĀDD pārstāvjiem (turpmāk – EĀDD lēmums Nr. 76) ir noteicis augstāko piemaksu 40% apmērā Ukrainā strādājošajiem. Savukārt Gruzijā EĀDD lēmums Nr. 76 ir noteicis piemaksu 20 % apmērā. Šis lēmums stājās spēkā 2023. gada 1. janvārī.
Kritērijs par augstāko piemaksas apmēru tiek izmantots arī ĀM rīkojumos par Latvijas ĀM diplomātu dienestu Ukrainā.
2023. gada 23. februārī Apvienoto Nāciju Organizācija (ANO) pieņēma rezolūciju A/ES-11/L.7, kurā konflikts Ukrainā tika nosaukts par karu.
Šobrīd Latvijas civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Ukrainā ir noteikts koeficients piemaksas aprēķināšanai 1,4. Tāds pats koeficients pašreiz ir noteikts arī civilajiem ekspertiem ES Novērošanas misijā Gruzijā (turpmāk – starptautiskā misija Gruzijā). Tomēr darba un dzīvošanas drošības apstākļi abās misijās ir krasi atšķirīgi.
Vēl pirms karastāvokļa aizsākšanās 2022. gadā EĀDD savā 2021. gada 21. decembra resursu pārvaldības lēmumā ADMIN (2021) 274 (turpmāk – EĀDD lēmums Nr. 274) civildienesta noteikumos par dzīves apstākļu pabalstu ārvalstīs strādājošajiem EĀDD pārstāvjiem bija noteikusi diferencētu piemaksas apmēru strādājošajiem Ukrainā un Gruzijā sākot no 2022. gada 1. janvāra. EĀDD lēmumā Nr. 274 piemaksa Ukrainā strādājošiem EĀDD pārstāvjiem tika noteikta 25% apmērā, savukārt Gruzijā strādājošajiem EĀDD pārstāvjiem tā bija 20% apmērā.
Karastāvokļa neprognozējamā gaita neļauj paredzēt tā ilgumu, tāpat sagaidāms, ka situācija Ukrainā arī pēc lēmuma par karastāvokļa atcelšanu saglabāsies ar mainīgiem drošības apstākļiem un dzīvošanas un uzturēšanās drošības apstākļi pēc plaša mēroga kara Ukrainā arī turpmāk būs atšķirīgi no dzīvošanas un uzturēšanās drošības apstākļiem Gruzijā un tādēļ būs pamatota, lai koeficientu civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Ukrainā noteiktu lielāku (1,6 apmērā) kā civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Gruzijā. Pēc karastāvokļa izbeigšanas drošību pilnā apmērā atjaunot visdrīzāk nebūs iespējams. Civilie eksperti Ukrainā joprojām var saskarties ar drošības riskiem arī pēc kara beigām. Būtiskus draudus paredz lielais kājinieku mīnu skaits, kas izvietots konflikta laikā, īpaši austrumu reģionos. Šīs mīnas saglabā detonēšanās spēju vairāku gadu garumā, radot draudus ikvienam, kas atrastos skartajās teritorijās. Krievijas Federācijas mīnas un raidītie lādiņi ir ļoti zemas kvalitātes, tāpēc tie pēc mērķa sasniegšanas bieži vien neuzsprāgst. To vēlāka eksplodēšana ir iepriekš neparedzama. Atmīnēšanas pasākumi vien, kā tiek paredzēts, prasīs vairākus gadu desmitus un Ukrainā tie būs jāveic apmēram 300 000 kvadrātkilometru platībā, kas ir gandrīz puse valsts teritorijas. Kara laikā bojātā kritiskā infrastruktūra, kā arī nesprāgusī munīcija ir drauds civilajiem ekspertiem, kuri nonāks konflikta skartajās teritorijās. Būs apgrūtināti civilo eskpertu dzīvošanas apstākļi. Tiek prognozēts, ka kritiskās infrastruktūras atjaunošana prasīs ilgāku laiku līdz tās pilnīgai rekonstrukcijai. Pašreiz Pasaules bankas (turpmāk –PB) aprēķinātās postījumu Ukrainā rekonstrukcijas izmaksas, ieskaitot kritisko infrastruktūru, ir 349 000 000 euro apmērā. Karam turpinoties, kā prognozē PB savā 2022. gada 22. decembra dokumentā IFC/SecM2022-0266, šīs izmaksas tikai augs, jo Krievijas Federācija turpina iznīcināt kritiskās infrastruktūras un citus civilos objektus.
Krievijas Federācijas izmantoto mīnu bīstamība bija redzama jau 2014. gadā okupētajās teritorijās, īpaši Doņeckas reģionā, kur no tām cieta un gāja bojā civiliedzīvotāji.
Satversmes aizsardzības birojs savā 2022. gada darbības pārskatā prognozē, ka gandrīz droši, ka karš Ukrainā turpināsies visu 2023. gadu.
Normatīvais regulējums nepieļauj tiesību akta pieņemšanu ar atpakaļejošu datumu, tādēļ kā rīkojuma spēkā stāšanās termiņš ir paredzēts 2023. gada 1. aprīlis.
Risinājuma apraksts
Pamatojoties uz MK Noteikumu Nr. 598 7.4.2. un 7.4.5. apakšpunktiem ir iespējams noteikt lielāku koeficientu piemaksas aprēķināšanai, ņemot vērā tādus kritērijus kā bruņotu vai kāda cita veida konfliktu un dzīvošanas un uzturēšanās drošības apstākļus starptautiskās misijas laikā. ĀM ierosina piemērot maksimālo atļauto koeficientu 1,8 civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Ukrainā līdz Ukrainas lēmumam par karastāvokļa atcelšanu. Šāds lēmums atbildīs arī EĀDD lēmumam Nr. 76 un konceptuālajai pieejai Ukrainā nodarbinātajiem ES valstu pārstāvjiem.
Ņemot vērā ilgtermiņa sekas Krievijas Federācijas militārajai agresijai Ukrainā un tās rezultātā izmainītajai dzīvošanas un uzturēšanās drošības situācijai, ĀM, beidzoties aktīvai karadarbībai, veiks grozījumus tiesību aktā, lai civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Ukrainā piemērotu koeficientu 1,6. Par koeficienta 1,6 piemērošanu pēc karastāvokļa atcelšanas civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Ukrainā ĀM ir panākusi vienošanos ar Finanšu ministriju. Šāds lēmums atbildīs arī EĀDD konceptuālajai pieejai Ukrainā un Gruzijā nodarbinātajiem ES valstu pārstāvjiem.
Lai civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā noteiktu koeficientu piemaksas aprēķināšanai atbilstoši izmainītajiem drošības apstākļiem, ĀM ir sagatavojusi rīkojuma projektu par civilo ekspertu starptautiskajā misijā Ukrainā koeficienta celšanu no 1,4 uz 1,8 līdz lēmumam par karastāvokļa Ukrainā atcelšanu un aprēķinājusi tam nepieciešamo maksimālo finansējumu 2023. gadā 22 752 euro apmērā un 2024. gadā 1 022 euro apmērā ar pieņēmumu, ka karastāvoklis Ukrainā netiek atcelts līdz civilo ekspertu dalības laika starptautiskajā misijā Ukrainā beigām. Attiecīgi, ja lēmums par karastāvokļa Ukrainā atcelšanu tiek pieņemts ātrāk, no attiecīgā brīža civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Ukrainā tiks piemērots koeficients 1,6 un nepieciešamais finansējums samazināsies. Nepieciešamais finansējums 2023. gadā tiks nodrošināts ĀM budžeta ietvaros no ĀM budžeta apakšprogrammas 01.04.00 "Diplomātiskās misijas ārvalstīs". 2024. gadā ĀM lūgs Finanšu ministrijai (turpmāk - FM) precizēt un palielināt ĀM budžeta bāzes izdevumus apakšprogrammā 01.04.00 "Diplomātiskās misijas ārvalstīs" 2024. gadā 1 022 euro apmērā civilā eksperta darbības nodrošināšanai.
Ņemot vērā ilgtermiņa sekas Krievijas Federācijas militārajai agresijai Ukrainā un tās rezultātā izmainītajai dzīvošanas un uzturēšanās drošības situācijai, ĀM, beidzoties aktīvai karadarbībai, veiks grozījumus tiesību aktā, lai civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Ukrainā piemērotu koeficientu 1,6. Par koeficienta 1,6 piemērošanu pēc karastāvokļa atcelšanas civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Ukrainā ĀM ir panākusi vienošanos ar Finanšu ministriju. Šāds lēmums atbildīs arī EĀDD konceptuālajai pieejai Ukrainā un Gruzijā nodarbinātajiem ES valstu pārstāvjiem.
Lai civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā noteiktu koeficientu piemaksas aprēķināšanai atbilstoši izmainītajiem drošības apstākļiem, ĀM ir sagatavojusi rīkojuma projektu par civilo ekspertu starptautiskajā misijā Ukrainā koeficienta celšanu no 1,4 uz 1,8 līdz lēmumam par karastāvokļa Ukrainā atcelšanu un aprēķinājusi tam nepieciešamo maksimālo finansējumu 2023. gadā 22 752 euro apmērā un 2024. gadā 1 022 euro apmērā ar pieņēmumu, ka karastāvoklis Ukrainā netiek atcelts līdz civilo ekspertu dalības laika starptautiskajā misijā Ukrainā beigām. Attiecīgi, ja lēmums par karastāvokļa Ukrainā atcelšanu tiek pieņemts ātrāk, no attiecīgā brīža civilajiem ekspertiem starptautiskajā misijā Ukrainā tiks piemērots koeficients 1,6 un nepieciešamais finansējums samazināsies. Nepieciešamais finansējums 2023. gadā tiks nodrošināts ĀM budžeta ietvaros no ĀM budžeta apakšprogrammas 01.04.00 "Diplomātiskās misijas ārvalstīs". 2024. gadā ĀM lūgs Finanšu ministrijai (turpmāk - FM) precizēt un palielināt ĀM budžeta bāzes izdevumus apakšprogrammā 01.04.00 "Diplomātiskās misijas ārvalstīs" 2024. gadā 1 022 euro apmērā civilā eksperta darbības nodrošināšanai.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Detalizēts finansu aprēķins pielikumā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
205 484
0
6 286
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
205 484
0
6 286
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
205 484
22 752
6 286
1 022
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
205 484
22 752
6 286
1 022
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-22 752
0
-1 022
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-22 752
0
-1 022
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
22 752
0
1 022
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēts aprēķins pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ārlietu ministrija izdevumus civilo ekspertu darbības nodrošināšanai 2023. gadā 22 752 euro apmērā nodrošinās budžeta apakšprogrammā 01.04.00 "Diplomātiskās misijas ārvalstīs" piešķirto līdzekļu ietvaros. Šie līdzekļi ĀM budžeta apakšprogrammā "Diplomātiskās misijas ārvalstīs" 2023. gadā ir no līdzekļu ietaupījuma sakarā ar civilās ekspertes Sintijas Helvigas-Eihvaldes starptautiskajā misijā Ukrainā priekšlaicīgu atsaukšanu pēc pašas vēlēšanās. S. Helviga-Eihvalde bija nosūtīta starptautiskajā misijā Ukrainā ar Ministru kabineta 2022. gada 16.jūnija rīkojumu Nr. 427 „Par civilās ekspertes dalības laika pagarināšanu Eiropas Savienības Padomdevēja misijā civilā drošības sektora reformām Ukrainā”.
Ārlietu ministrija lūgs Finanšu ministrijai precizēt un palielināt Ārlietu ministrijas budžeta bāzes izdevumus apakšprogrammā 01.04.00 "Diplomātiskās misijas ārvalstīs" 2024. gadā 1 022 euro apmērā civilā eksperta darbības nodrošināšanai no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 2. februārim.
Ārlietu ministrija lūgs Finanšu ministrijai precizēt un palielināt Ārlietu ministrijas budžeta bāzes izdevumus apakšprogrammā 01.04.00 "Diplomātiskās misijas ārvalstīs" 2024. gadā 1 022 euro apmērā civilā eksperta darbības nodrošināšanai no 2024. gada 1. janvāra līdz 2024. gada 2. februārim.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi