Anotācija

24-TA-169: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 404 "Kārtība, kādā aprēķina un maksā dabas resursu nodokli, izsniedz dabas resursu lietošanas atļauju un auditē apsaimniekošanas sistēmas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 404 "Kārtība, kādā aprēķina un maksā dabas resursu nodokli, izsniedz dabas resursu lietošanas atļauju un auditē apsaimniekošanas sistēmas" izstrādāts atbilstoši Dabas resursu nodokļa likuma (turpmāk - DRN likums) 27. panta četrpadsmitajā daļā noteiktajam deleģējumam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikt kārtību kādā maksā nodokli par plastmasas iepakojumu un kompozīta iepakojuma sastāvā esošo plastmasu, kas pārskata periodā nav pārstrādāta vai reģenerēta, atbilstoši DRN likuma 27. panta četrpadsmitajā daļā noteiktajam deleģējumam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
DRN likuma 27.panta četrpadsmitajā daļā noteiktā deleģējuma izpildei ir jāizstrādā grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 19. jūnija noteikumos Nr. 404 "Kārtība, kādā aprēķina un maksā dabas resursu nodokli, izsniedz dabas resursu lietošanas atļauju un auditē apsaimniekošanas sistēmas" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 404). 
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši  DRN likumā veiktajiem grozījumiem 24. panta astotajā daļā noteikts, ka  par plastmasas iepakojumu un kompozīta iepakojuma sastāvā esošo plastmasu, kas pārskata periodā nav pārstrādāta vai reģenerēta jāmaksā dabas resursu nodoklis (turpmāk- DRN):
1) 0,80 euro par vienu kilogramu plastmasas iepakojuma, kas ir pārstrādājams, bet netika pārstrādāts pārskata periodā;
1) 1,25 euro par vienu kilogramu plastmasas iepakojuma, kura materiāla īpašības neļauj to pārstrādāt un kas netika  reģenerēts pārskata periodā.

Balstoties uz augstāk minēto, ir nepieciešams noteikt kārtību kādā maksā nodokli par plastmasas iepakojumu un kompozīta iepakojuma sastāvā esošo plastmasu, kas pārskata periodā nav pārstrādāta vai reģenerēta.
 
Risinājuma apraksts
1.Atbilstoši DRN likuma 27. panta četrpadsmitajā daļā noteiktajam deleģējumam Ministru kabinetam, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir sagatavojusi šo noteikumu grozījumu  projektu, nosakot kārtību kādā maksā nodokli par plastmasas iepakojumu un kompozīta iepakojuma sastāvā esošo plastmasu, kas pārskata periodā nav pārstrādāta vai reģenerēta.
Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersants (apsaimniekotājs) maksās DRN par pārstrādājamo un nepārstrādājamo iepakojumu, kas sastāv no plastmasas (polimēru) izejmateriāliem, ieskaitot kompozīta iepakojumā esošo plastmasas daļu, un kas pārskata periodā nav pārstrādāts vai reģenerēts. Apsaimniekotājs maksās nodokli par minētā iepakojuma, kas nav ticis pārstrādāts vai reģenerēts, apjomu, ko attiecīgais apsaimniekotājs apsaimnieko, pamatojoties uz  līgumu, kurš noslēgts ar dabas resursu nodokļa maksātāju. 

Paredzēts, ka DRN  tiks aprēķināts, pamatojoties uz sagatavoto pārskatu atbilstoši Ministru kabineta 2017.gada 16.augusta noteikumu Nr.480 “Noteikumi par atbrīvojuma piemērošanu no dabas resursu nodokļa samaksas par iepakojumu un vienreiz lietojamiem galda traukiem un piederumiem” 7.pielikumu.

2. Atbilstoši  2023.gada 7. decembra grozījumiem DRN likumā veikti grozījumi noteikumu 1. un 7.  pielikumā, kas  papildināti ar jauniem nodokļa objektiem, kā arī jaunā redakcijā izteikts noteikumu 70.punkts, kurā precizēts, kura DRN likme piemērojama iepakojuma materiāliem, kas neatbilst nevienai no likuma 7.pielikumā minētajām materiālu grupām.

3. Pamatojoties uz DRN likuma 27.panta pirmās daļas 1.punktā noteikto, ka Ministru kabinets nosaka kārtību, kādā nodokļa maksātājs uzskaita tekstilizstrādājumus, vienreiz lietojamus plastmasu saturošus izstrādājumsu un plastmasu saturošus zvejas rīkus, kā dabas resursu nodokļa objektus nodokļa aprēķina veikšanai, MK noteikumu grozījumu projekts papildināts:
1) IV. Nodaļas virsraksts ar vārdiem “tekstilizstrādājumiem”, "vienreiz lietojamiem plastmasu saturošiem izstrādājumiem un plastmasu saturošiem zvejas rīkiem".
2) 46. punkts ar frāzi “26.1 pantā un 26.2 pantā”.
3) ar  jaunu 51.punktu, kurā noteikts, ka nodokli par tekstilizstrādājumiem maksā par iepriekšējā pārskata periodā Latvijas Republikas teritorijā pirmo reizi realizētiem vai saimnieciskās darbības nodrošināšanai izmantot uzsāktiem tekstilizstrādājumiem.
4)  53. punkts ar vārdiem  “plastmasu saturošiem izstrādājumiem un plastmasu saturošiem zvejas rīkiem,  tekstilizstrādājumiem”.
5) Ar jauniem 86.1  86. 2 ,86.3,  86.4, 86.5 punktiem par norādēm, kā noteikt un uzskaitīt tekstilizstrādājumu veidu un svaru.
6) Noteikumu 92. punkts izteikts jaunā redakcijā. Atbilstoši jaunajai redakcija, ja nodokļa maksātājs nevar pamatot iepakojuma materiāla veidu un svaru, videi kaitīgu preču svaru vai tekstilizstrādājumu veidu un svaru ar šajos noteikumos noteiktajiem uzskaites dokumentiem, pēc Valsts ieņēmumu dienesta vai Valsts vides dienesta pieprasījuma atzinumu par nodokļa maksātāja realizēto vai saimnieciskās darbības nodrošināšanai izmantoto preču iepakojuma materiāla veidu un svaru izsniedz šo noteikumu 66.punktā minētā institūcija.
7) 9.pielikums ar prasībām tekstilizstrādājumiem.

4. Atbilstoši nozares pārstāvju ierosinājumam, papildus DRN likuma 6.1 pantā noteiktajam par caurredzamības principa ievērošanu lēmumu pieņemšanā un darbībā, kas ietver arī izmaksu pamatojumu ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas īstenošanai, apsaimniekotājam (ražotāja paplašinātās atbildības sistēmām komersantam) ir tiesības pēc savas iniciatīvas pēc gada pārskata apstiprināšanas publicēt audita ziņojumu savā tīmekļvietnē. Tas neizslēdz iespēju, ka kāds no līgumpartneriem var iniciēt un veikt neatkarīgu auditu.

5. Likumā "Grozījumi Dabas resursu nodokļa likumā" (https://likumi.lv/ta/id/348554-grozijumi-dabas-resursu-nodokla-likuma), kas stājās spēkā 2024.gada 1. janvārī (Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 247, 21.12.2023) (turpmāk - Grozījumi DNR likumā) noteikts, ka turpmāk nodokļa objekts  ir suspendētās cietās daļiņas( turpmāk - daļiņas PM). Daļai operatoru piesārņojošās darbības atļaujās nav noteikti limiti daļiņām PM, tāpēc noteikumu projekts papildināts ar jaunu  27.punktu, kas paredz, ka,  ja piesārņojošās darbības atļaujā ir norādītas piesārņojošās vielas daļiņas PM10 vai daļiņas PM2,5, bet nav norādītas daļiņas PM, tad līdz atļaujas pārskatīšanai nodokli par daļiņu PM emisijas apjomu no stacionāra gaisa piesārņojuma avota nodokļa maksātājs aprēķina  atbilstoši piesārņojošās darbības atļaujā norādītajām  metodēm daļiņu PM10 vai daļiņu PM2,5 faktiskā apjoma aprēķināšanai, izvēloties atbilstošu daļiņu PM emisijas faktoru, koeficientu vai analīžu datus.

6. 42.punkts svītrots, ņemot vērā ka Grozījumos DNR likumā, noteikts, ka nodokļa objekts Sadedzināšanas iekārtām, kurās veic C kategorijas piesārņojošas darbības ir mainīts no daļiņām PM10 uz daļiņām PM.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Alternatīvi risinājumi nav paredzēti.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanti, kas apsaimnieko izlietoto plastmasas iepakojumu un tekstilizstrādājumus, plastmasas iepakojuma un tekstilizstrādājumu ražotāji.
Ietekmes apraksts
Noteikta kārtība, kādā tiek aprēķināts un maksāts dabas resursu nodoklis par nepārstrādātu un nepārstrādājamu plastmasu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas komersanti, kas apsaimnieko izlietoto plastmasas iepakojumu un tekstilizstrādājumus, plastmasas iepakojuma un tekstilizstrādājumu ražotāji.
palielinās
Vērtības nozīme:
Izmaksas ir saistāmas ar jaunām prasībām attiecībā uz nepārstrādātu plastmasu, taču monetāru novērtējumu nav iespējams veikt.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
166 175
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
166 175
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
166 175
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
166 175
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums izmaiņu ieviešanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2024. gadam 166 175 EUR apmērā tiks nodrošināts Finanšu ministrijas pamatbudžeta programmas 33.00.00 “Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana” piešķirto līdzekļu ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Informācija apkopota tabulā “Viedokļu pārskats” (datne: viedoklu_parskats_24-TA-169) un ievietota sadaļā "Papildu dokumenti". 

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests, Valsts vides dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/b819aba8-0031-4528-95c5-e18480158510 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saņemtie iebildumi un priekšlikumi izvērtēti un iestrādāti noteikumu projektā un anotācija.

6.4. Cita informācija

Informācija apkopota tabulā “Viedokļu pārskats” (datne: viedoklu_parskats_24-TA-169) un ievietota sadaļā "Papildu dokumenti".
 https://vktap.mk.gov.lv/legal_acts/headers/8a42b0af-3d4c-459c-9803-c39ba0fa5dae/additional_documents
 
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Pārskats par aprēķināto dabas resursu nodokli papildināts ar jauniem nodokļa objektiem.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projektā ietvertajam tiesiskajam regulējumam ir pozitīva ietekme uz izlietotā plastmasas iepakojuma un tekstilizstrādājumu apsaimniekošanu, līdz ar to ilgtermiņā – uz vidi kopumā.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi