Anotācija

25-TA-1360: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumos Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās, piektās un sestās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Noteikuma projekts izstrādāts pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likuma 19. panta 6. un 13. punktu, lai nodrošinātu sekmīgu un savlaicīgu Eiropas Savienības fondu līdzekļu apguvi un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam kopējā mērķa un iznākumu rādītāju sasniegšanu Eiropas Savienības fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda ietvaros.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikuma projekta mērķis ir precizēt Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" ietvaros pieejamo kopējo finansējumu saistībā ar 4.1.1.2. pasākuma "P.Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas infrastruktūras attīstība" finansējuma pārdali klīnisko universitāšu infrastruktūras attīstībai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Komisija 2022. gada 25. novembrī apstiprināja Latvijas izstrādāto Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.-2027. gadam (turpmāk – Programma), nosakot, ka 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" ietvaros veselības aprūpei būtiska nozīme ir veselības sistēmas stiprināšanā, veselības aprūpes pieejamības un kvalitātes uzlabošanā, attīstot visaptverošu un integrētu veselības sistēmu un paredzot ieguldījumus ārstniecības iestāžu attīstībai visos aprūpes līmeņos, atbilstoši pakalpojumu kartējumam, veselības aprūpes pakalpojumu attīstībai pieejamiem cilvēkresursiem un finanšu resursiem, t.sk. nodrošinot ārstniecības iestāžu gatavību potenciālo sabiedrības veselības krīžu ierobežošanai.

Ar Ministru kabineta (turpmāk - MK) 2023. gada 15. augusta noteikumiem Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās, piektās un sestās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 462) noteikta kārtība, kādā tiek īstenota Programmas 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" (turpmāk – 4.1.1. SAM) 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" (turpmāk – 4.1.1.1. pasākums) pirmā, piektā un sestā kārta un 4.1.1.5. pasākums “Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība” (turpmāk – 4.1.1.5. pasākums un visi kopā - pasākums).

Pasākuma ietvaros šobrīd finansējumu veido:
1) 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 82 767 751 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 70 352 588 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 12 415 163 euro;
2) 4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 81 543 211 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 69 311 729 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 12 231 482 euro;
3) 4.1.1.1. pasākuma sestās kārtas ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 83 293 509 euro (no tā elastības finansējums 46 682 293 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 70 799 482 euro (no tā elastības finansējums 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 12 494 027 euro (no tā elastības finansējums 7 002 344 euro);
3) 4.1.1.5. pasākuma ietvaros plānotais un pieejamais kopējais finansējums ir 12 307 060 euro, tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 10 461 001 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums ir 1 846 059 euro.

Pasākuma ietvaros atbalsts paredzēts valsts apmaksātu veselības aprūpes pakalpojumu infrastruktūras attīstībai saskaņā ar valsts nozīmes tautsaimniecības pakalpojumu sniegšanas nosacījumiem IV un V līmeņa ārstniecības iestādēm, Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centram un Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestam.

2025. gada 21. janvārī tika apstiprināti grozījumi šajos noteikumos, pamatojoties uz Ministru kabineta 2024. gada 21. maija protokollēmumā Nr. 21 37. §, 24-TA-1132 3. punktā noteikto un uz augstāk minēto informāciju, Veselības ministrija informē - ņemot vērā apstākļus, ka B ēkas projekta īstenošanai pieejamais finansējums ir būtiski samazinājies un minētā finansējuma ietvaros nav iespējams īstenot funkcionējošu B ēkas daļu, Veselības ministrija rosina novirzīt plānotā B korpusa finansējumu 83 293 509 euro  apmērā 4.1.1.1. pasākuma 6. kārtai - abu klīnisko universitāšu slimnīcu infrastruktūras projektu attīstībai ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā. Attiecīgi, tika izveidota 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma sestā kārta ar kopējo attiecināmo finansējumu 83 293 509 euro (no tā elastības finansējums 46 682 293 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 70 799 482 euro (no tā elastības finansējums 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 12 494 027 euro (no tā elastības finansējums 7 002 344 euro)  klīnisko universitāšu slimnīcu plānoto (augstas gatavības) projektu īstenošanai un pabeigšanai un pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskata, tiktu ierosināts palielināt 6. kārtas pieejamo kopējo finansējumu līdz plānotajam kopējam finansējuma apmēram, līdz ar to, tas būs pieejams kā papildu finansējums klīnisko universitāšu slimnīcu uzsākto projektu īstenošanai un pabeigšanai.

Ņemot vērā 6. kārtas plānoto un pieejamo attiecināmo finansējumu, indikatīvi tika sadalīts (iekļaujot elastības finansējumu): 
1) PSKUS A2 projekta funkcionalitātes nodrošināšanai un nodošanai ekspluatācijā – 15 000 000 euro (t.sk. ERAF – 12 352 941 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 2 647 059 euro);
2) RAKUS LIC  – 68 293 509 euro (t.sk. ERAF – 56 241 713 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 12 051 796 euro).

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Kā vienu no augstākajām prioritātēm Veselības ministrija (turpmāk - Ministrija)ir izvirzījusi Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas (turpmāk – PSKUS) lielā projekta ''Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas jaunās A2 ēkas attīstība'' (turpmāk – A2) pabeigšanu. Ņemot vērā, ka PSKUS A2 projektu ES fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodā pabeigt nebija iespējams un ka papildu finansējums ES fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodā slimnīcu infrastruktūras attīstībai jau ir ticis iezīmēts līdz pat projektu līmenim, vienīgais iespējamais A2  projekta pabeigšanai nepieciešamais finansējums var tikt piesaistīts tikai no Slimnīcai plānotā 4.1.1.2. pasākumam iezīmētā finansējuma, attiecīgi:

1) 2024. gada 6. februārī Ministru kabinets izskatīja informatīvo ziņojumu ''Par Eiropas Reģionālās attīstības fonda lielā projekta "Paula Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas jaunās A2 ēkas attīstība" īstenošanu'' (24-TA-208) (Ministru kabineta 06.02.2024. sēdes prot. Nr. 6 47. §) un atbalstīja, ka A2 ēkas pabeigšanai un pilnīgas funkcionalitātes nodrošināšanai tika piesaistīts nepieciešamais finansējums 67 891 730,18 euro;
2) 2025. gada 21. janvārī Ministru kabinets apstiprināja MK noteikumu Nr. 462 grozījumus (Ministru kabineta 2023.gada 15.augusta noteikumos Nr. 462 “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās, piektās un sestās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi”), ar kuriem indikatīvi A2 ēkas funkcionalitātes nodrošināšanai un pabeigšanai tika iezīmēts nepieciešamais finansējums 15 000 000 euro;
3) 2025. gada 29. aprīlī Ministru kabinets pieņēma zināšanai informatīvo “Par VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" un SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" stratēģisko projektu īstenošanas statusu” (ierobežotas pieejamības statuss);
4) 2025. gada 3. jūnijā Ministru kabinets pieņēma zināšanai informatīvo ziņojumu “Par VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" un SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" stratēģisko projektu īstenošanas statusu” (ierobežotas pieejamības statuss);
5) 2025. gada 17. jūnijā Ministru kabinets pieņēma zināšanai informatīvo ziņojumu "Par valsts nekustamā īpašuma daļas nodošanu VAS "Valsts nekustamie īpašumi" pārvaldībā" (25-TA-1356) (MK 17.06.2025. sēdes protokols Nr. 24 57. §) un atbalstīja atļaut Veselības ministrijai noslēgt līgumu par A2 projekta īstenošanai piekritīgās un funkcionāli nepieciešamās nekustamā īpašuma daļas (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 0100 056 0115) ar aptuveno platību 18 300 m²  Pilsoņu ielā 13, Rīgā, kas reģistrēta zemesgrāmatā uz valsts vārda Veselības ministrijas personā, nodošanu VAS "Valsts nekustamie īpašumi" pārvaldībā.

Ņemot vērā, ka pirmsšķietami iezīmējās A2 ēkā kvalitātes neatbilstības, tika veiktas vairākas ekspertīzes un analīzes, kā rezultātā, veikto analīžu rezultāti apstiprināja pelējuma klātbūtni būtiskā apjomā visā A2 ēkā, t.i., pagrabstāvā un visos virszemes stāvos.
PSKUS izsludināja  iepirkumu “A korpusa otrās kārtas būvdarbu pabeigšana un nodošana ekspluatācijā” (PSKUS 2024/139) par jauna ģenerāluzņēmēja piesaisti būvdarbu pabeigšanai līdz ēkas nodošanai ekspluatācijā un “Bojāto būvapjomu demontāžas darbi un pelējuma likvidācija” (identifikācijas Nr. PSKUS 2025/29) par pelējuma radīto bojājumu demontāžu un novēršanu. Ņemot vērā nepieciešamību veikt apjomīgu ekonomiskās tāmes precizēšanu iepirkumā par jauna ģenerāluzņēmēja piesaisti, kā arī demontāžas apjoma iekļaušanu šajā iepirkumā, abi iepirkumi tika pārtraukti.

Lai nodrošinātu A2 ēkas tālāko attīstību, steidzami ir jāveic apjomīgi precizēšanas darbi un atkārtoti jāsludina iepirkums par jaunā ģenerāluzņēmēja piesaisti būvdarbu pabeigšanai līdz ēkas nodošanai ekspluatācijā, kurā jāiekļauj demontāžas apjoms. Taču jāņem vērā, ka PSKUS kā pasūtītājam var nebūt pietiekamu zināšanu un prasmju, lai novērtētu kādas sagatavošanas darbības, kas ir objektīvi nepieciešamas kvalitatīvai būvprojektēšanai, kā arī novērtētu būvprojekta detalizāciju un risinājumu kvalitāti. Līdz ar to, lai novērstu pirmsšķietamos riskus, šobrīd A2 projekta īstenošanā notiek PSKUS sarunas ar VAS “Valsts nekustamie īpašumi” (turpmāk - VNĪ) par iespējamo risinājumu – A2 projekta īstenošanu nodot VNĪ, kas ir viens no kompetentākajiem un pieredzējušākajiem lielu publisko būvniecības projektu īstenotājiem.

VNĪ ir izstrādājis provizorisko A2 projekta virzības koncepciju, kas mazinātu identificētos riskus un pēc iespējas ātrāk tiktu atsākti un pilnībā pabeigti būvniecības darbi. VNĪ ir aprēķinājusi provizoriskās projekta realizācijas izmaksas, kas ir pirmsšķietami nepieciešamas, lai pabeigtu A2 ēkas nepieciešamos būvniecības darbus un nodrošinātu pilnīgu ēkas funkcionalitāti, t.sk., nodošanu ekspluatācijā. VNĪ izmaksu prognoze ir provizoriska, kura noteikti precizēsies pēc faktisko iepirkuma piedāvājumu saņemšanas. Ņemot vērā dažādas normatīvā regulējuma nianses A2 projekta pārņemšanas procesā, kas var aizņemt ilgu laiku, VNĪ izmaksas prognozētas būvdarbu pabeigšanai provizoriski līdz 2029. gada 30. decembrim, kas iekļaujas ES fondu 2021. – 2027.  plānošanas perioda beigām.


Kā otru svarīgāko prioritāti, Ministrija ir izvirzījusi SIA "Rīgas Austrumu klīniskās universitātes slimnīca" (turpmāk - RAKUS) projektus -  “Latvijas Onkoloģijas centrs” (turpmāk – LOC) attīstība un Infekciju slimību un plaušu veselības korpusa (turpmāk – LIC) jaunā būvniecība.

Lai nodrošinātu RAKUS LIC būvniecību, ar Ministru kabineta 2025. gada 21. janvāra noteikumiem Nr. 58 “Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumos Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.-2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās un piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi"” tika pārdalīts sākotnēji PSKUS B korpusa attīstībai paredzētais finansējums – 68 293 509 euro (t.sk. ERAF – 58 049 482 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 10 244 027 euro) apmērā LIC infrastruktūras projekta pabeigšanai ERAF ietvaros pēc Atveseļošanas fonda termiņa. Tādējādi kopumā LIC būvniecībai pašlaik ir iezīmēts finansējums 82 981 091 euro (t.sk. 14 687 582 Atveseļošanas fonda projekta finansējums un 68 293 509 euro 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma sestās kārtas finansējums).
Tomēr, ņemot vērā A2 projekta provizoriskās projekta realizācijas izmaksas un to, ka pilnīgai A2 projekta īstenošanai ir nepieciešamais papildus finansējums, ar 2025. gada 3. jūnijā Ministru kabinetā izskatīto informatīvo ziņojumu “Par VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca” un SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” stratēģisko projektu īstenošanas statusu'' (25-TA-1181) (Ministru kabineta 03.06.2025. sēdes prot. Nr. 22 34. §) tika atbalstīts, ka:
4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma sestās kārtas ietvaros RAKUS infrastruktūras attīstībai iezīmētais finansējums 68 293 509 euro (t.sk. Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 58 049 482 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu – 10 244 027 euro) apmērā tiek novirzīts šādi - 31 293 509,00 euro  apmērā RAKUS LIC būvniecībai un 37 000 000 euro apmērā PSKUS A2 korpusa pabeigšanai.
Atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 29. aprīļa sēdes protokollēmuma Nr. 17 44.§. „Informatīvais ziņojums “Par VSIA Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca” un SIA “Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca” stratēģisko projektu īstenošanas statusu”  3. punktā noteiktajam uzdevumam un atbilstoši RAKUS valdes un Padomes lēmumam RAKUS ERAF projekta Nr. 4.1.1.1/1/24/I/006 “SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" stacionāru ārstniecības nodaļu atjaunošana” (turpmāk – LOC projekts) ietvaros LOC nodaļu rekonstrukcijas darbiem plānoto finansējumu 37 678 637,34 euro novirzīt LIC būvniecībai, attiecīgi RAKUS veicot grozījumus LOC projektā un izslēdzot no projekta LOC stacionāra nodaļu atjaunošanu, liftu nomaiņu un izbūvi, komutācijas telpu izbūves un ar to saistītās būvuzraudzības un autoruzraudzības izmaksas par 37 678 637,34 euro (t.sk. PVN, valsts budžeta līdzfinansējums) un novirzot šo finansējumu LIC būvniecībai.

Līdz ar to šobrīd LIC būvniecībai nepieciešamais kopējais finansējums ir 87 913 220 euro un ir pieejams, piesaistot Atveseļošanas fonda finansējumu 14 534 897 euro apmērā, ES fondu 2021. - 2027. gada plānošanas perioda finansējumu 68 972 146 euro apmērā (t.sk. 37 678 637 euro pārvirzot no sākotnēji LOC plānotā finansējuma un 31 293 509 euro pārvirzot no sākotnēji PSKUS B korpusam plānotā finansējuma) un RAKUS privāto finansējumu 4 406 177 euro apmērā. Demarkācija tiks nodrošināta Atveseļošanas fonda un ERAF projekta ietvaros, precīzi norādot no katra finansējuma avota īstenojamās darbības, un uzraudzības procesā nodrošinot izmaksu nošķiršanu laikā projektu līmenī, projekta izmaksas, kas tiek veiktas līdz Atveseļošanas fonda attiecināmības termiņa beigām, veicot Atveseļošanas fonda projekta ietvaros, secīgi turpmākās izmaksas veicot ERAF projekta ietvaros.
 
Risinājuma apraksts
Kā iepriekš jau atzīmēts, PSKUS A2 projekts un RAKUS LIC projekts ir īstenojami ES fondu 2021. - 2027. gada plānošanas periodā un 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma sestās kārtas ietvaros iezīmētais finansējums 83 293 509 euro (no tā elastības finansējums 46 682 293 euro) indikatīvi iepriekš tika sadalīts: PSKUS A2 projekta īstenošanai – 15 000 000 euro un RAKUS LIC projekta īstenošanai  – 68 293 509 euro.

Ņemot vērā iepriekš minēto saistībā ar abu klīnisko universitāšu slimnīcu projektu īstenošanas apstākļiem, 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma sestās kārtas ietvaros iezīmētais finansējums 
RAKUS infrastruktūras attīstībai 68 293 509 euro (t.sk. Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 58 049 482 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu – 10 244 027 euro) apmērā, tiek novirzīts - RAKUS LIC būvniecībai un 31 293 509 euro un PSKUS A2 projekta īstenošanai 37 000 000 euro.

Sākotnēji saskaņā ar regulas Nr.2021/1060 18. un 86. pantā noteikto 4.1.1. SAM iezīmētais finansējums kopā ar elastības finansējumu tika noteikts 4.1.1.2. pasākuma ietvaros. Attiecīgi 4.1.1.2. pasākumam ''P. Stradiņa klīniskās universitātes slimnīcas infrastruktūras attīstība'' (turpmāk – 4.1.1.2. pasākums) noteikts pieejamais un plānotais finansējums - 83 293 509 euro (no tā elastības finansējums 46 682 293 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 70 799 482 euro (no tā elastības finansējums 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 12 494 027 euro (no tā elastības finansējums 7 002 344 euro) kas ar MK Noteikumu Nr. 462 grozījumiem 2025. gada 21. janvārī tika indikatīvi pārdalīts uz MK noteikumu Nr. 462 sesto kārtu.

Pamatojoties uz Ministru kabineta sēdes 21.01.2025. sēdes protokola Nr. 3 20.§ 1.20 tika noteikts – “Pieņemt zināšanai, ka Veselības ministrija, ņemot vērā Ministru kabineta 2024. gada 2. maija sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 21 37. §, 24-TA-1132) 3. punktā noteikto, informē valdību, ka iezīmētais VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" B korpusa finansējums 83 293 509 euro  tiek pārdalīts 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība"  sestai kārtai, attiecīgi 83 293 509 euro (no tā elastības finansējums 46 682 293 euro), tai skaitā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 70 799 482 euro (no tā elastības finansējums 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 12 494 027 euro (no tā elastības finansējums 7 002 344 euro), klīnisko universitāšu slimnīcu infrastruktūras projektu attīstībai Eiropas Savienības fondu 2021.– 2027. gada plānošanas perioda ietvarā”.

Pamatojoties uz 2025. gada 3. jūnija MK sēdes izskatīto un apstiprināto Grozījumi Ministru kabineta 2025. gada 27. maija rīkojumā Nr. 841 "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmu 2021.-2027. gadam" (25-TA-321) protokollēmumā noteiktajam, "12. Pieņemt zināšanai, ka elastības finansējums kļūst pieejams pēc Eiropas Komisijas lēmuma par programmas grozījumiem. Izņēmuma gadījumā, to objektīvi pamatojot, ministrija, virzot attiecīgos Ministra kabineta noteikumus par specifiskā atbalsta mērķa vai tā pasākuma īstenošanu vai to grozījumos, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā var rosināt ātrāku elastības finansējuma izmantošanu, izvērstu pamatojumu sniedzot sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumā.", Ministrija pēc Eiropas Komisijas lēmuma par vidusposma pārskata, pielemj palielināt 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas PSKUS A2 projekta pieejamo kopējo finansējumu līdz plānotajam kopējam finansējuma apmēram. 

Veselības ministrija pieņemot šādu lēmumu, pamatoja ar to, ka tas būs garantēts finansējums klīnisko universitāšu projektu īstenošanai, kā arī šāds nosacījums mazinās administratīvo slogu pie normatīvo regulējumu grozīšanas un nepieciešamo projektu līgumu slēgšanas.
Ņemot vērā, ka šobrīd ir zināma RAKUS LIC iepirkuma summa, tad Veselības ministrijas lēmums ir, šobrīd esošās sestās kārtas iezīmēto elastības finansējumu, iezīmēt piektajā kārtā, t.i.,  pārdalīt PSKUS A2 īstenošanai. Šāds lēmums ir lietderīgs arī, lai mazinātu riskus un uz āru nodrošinātu skaidru signālu sabiedrībai, ka finansējums slimnīcas pabeigšanai ir pieejams.

Attiecīgi 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma sestās kārtas ietvaros iezīmētais finansējums 83 293 509 euro (no tā elastības finansējums 46 682 293 euro), tai skaitā, Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 70 799 482 euro (no tā elastības finansējums 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 12 494 027 euro (no tā elastības finansējums 7 002 344 euro) apmērā, tiek novirzīts šādi:
1) uz 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma 1. kārtu - RAKUS LIC būvniecībai un 31 293 509 euro, tai skaitā, Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 26 599 482 euro un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 4 694 027 euro;
2) uz 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma  5. kārtu - PSKUS A2 projekta īstenošanai 52 000 000 euro (no tā elastības finansējums 46 682 293), tai skaitā, Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums ir 44 200 000 euro (no tā elastības finansējums 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums, kas iekļauj valsts budžeta un privāto finansējumu, ir 7 800 000 euro (no tā elastības finansējums 7 002 344 euro).

Pamatojoties uz Eiropas Savienības fondu tematiskās komitejas 2025. gada 29. maija sēdē doto uzdevumu - Veselības ministrijai sadarbībā ar Valsts nekustamie īpašumi turpināt vērtēt iespējas samazināt VSIA "Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca" projekta Nr. 9.3.2.0/17/I/013 Slimnīcas A 2 korpusa attīstība 2. posma projekta izmaksas, Veselības ministrija ir izvērtējusi un lēmusi potenciāli pieejamo elastības finansējumu izlietot PSKUS A2 projekta īstenošanai. Papildu jāņem vērā, ka PSKUS A2 būvniecības iepirkuma rezultāts būs zināms ne ātrāk kā šī gada beigās, līdz ar to, tas parādīs cik liels finansējums būs nepieciešams PSKUS A2 projekta funkcionalitātes nodrošināšanai un nodošanai ekspluatācijā. Taču, lai šobrīd izsludinātu iepirkumu un vēlāk izvērtētu iepirkuma rezultātu, ir nepieciešama garantija, ka A2 īstenošanai būs pieejams nepieciešamais finansējums. 
Veselības ministrija ir uzdevusi PSKUS un VNĪ strādāt pie A2 projekta īstenošanas izmaksu samazinājuma. Attiecīgi, lai samazinātu plānotās izmaksas, tiks rūpīgi izvērtētas visas projekta īstenošanai nepieciešamās izmaksas, piemēram, iesaistītām pusēm sadarbojoties, tiks izskatītas iespējas mazināt plānoto būvdarbu tehniskās specifikācijas prasības, tiks pārskatīti tehniskie būvniecības risinājumi, tāpat arī iespējams, ka publisko iepirkumu procedūras rezultātā tiek piedāvātas lētākas cenas kā sākotnēji plānots u.c.  

Atbilstoši Programmai 4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas finansējuma sadalījums pa intervences kodiem ir sekojošs:
- intervences kategorijā “Intervences laukums”
Nr. 128 “Veselības aprūpes infrastruktūra” – ERAF finansējums 15 512 331 euro;
Nr. 129 “Veselības aprūpes iekārtas” - ERAF finansējums 19 390 414 euro;
Nr. 44 “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” - ERAF finansējums 62 049 325 euro;
- intervences kategorijā “Finansējuma veids”
Nr. 1 “Dotācija” - ERAF finansējums 96 952 070 euro;
- intervences kategorijā “Teritoriālie sasniegšanas mehānismi”
Nr. 33 “Bez teritoriālā mērķa” - ERAF finansējums 96 952 070 euro;
- intervences kategorijā “ESF+ sekundārās tēmas”
Nr. 10 “Eiropas pusgadā apzināto problēmu risināšana” - ERAF finansējums 96 952 070 euro;
- intervences kategorijā “Dzimumu līdztiesība”
Nr. 3 “Dzimumu neitralitāte” - ERAF finansējums 96 952 070 euro.

Savukārt, 4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas finansējuma sadalījums pa intervences kodiem ir sekojošs:
- intervences kategorijā “Intervences laukums”
Nr. 128 “Veselības aprūpes infrastruktūra” – ERAF finansējums 18 161 877 euro;
Nr. 129 “Veselības aprūpes iekārtas” - ERAF finansējums 22 702 346 euro;
Nr. 44 “Publiskās infrastruktūras atjaunošana energoefektivitātes uzlabošanai vai energoefektivitātes pasākumi, demonstrējuma projekti un atbalsta pasākumi” - ERAF finansējums 72 647 506 euro;
- intervences kategorijā “Finansējuma veids”
Nr. 1 “Dotācija” - ERAF finansējums 113 511 729 euro;
- intervences kategorijā “Teritoriālie sasniegšanas mehānismi”
Nr. 33 “Bez teritoriālā mērķa” - ERAF finansējums 113 511 729 euro;
- intervences kategorijā “ESF+ sekundārās tēmas”
Nr. 10 “Eiropas pusgadā apzināto problēmu risināšana” - ERAF finansējums 113 511 729 euro;
- intervences kategorijā “Dzimumu līdztiesība”
Nr. 3 “Dzimumu neitralitāte” - ERAF finansējums 113 511 729 euro


Minētie noteikumu grozījumi prasīs izmaiņas īstenošanā esošajos projektos, uz kuriem attiecināmās izmaiņas, proti, Veselības ministrijai sadarbībā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru nodrošināt grozījumu veikšanu projektos par projektu īstenošanu ar finansējuma saņēmējiem, pirms ir saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, t.sk. par elastības finansējuma pieejamību. Minētie noteikumu grozījumi paredz arī, ka tiek veikti grozījumi saistībā ar pašdeklarēšanas principu attiecībā uz infrastruktūras izmantošanas proporciju aprēķiniem, līdz ar to, finansējuma saņēmējiem pie projektu grozījumu iesniegšanas, būs nepieciešams veikt proporcijas aprēķinu.

Kopumā minētie grozījumi ir vērsti uz labāku 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma mērķa sasniegšanu un iznākumu rādītāju sasniegšanu, jo tiks nodrošināta plānoto slimnīcu infrastruktūras attīstība ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021. - 2027. gada plānošanas perioda ietvarā. Minētie grozījumi nav būtiski Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai 65.panta izpratnē.

MK sēdes protokollēmumā tiek noteikti vairāki uzdevumi, tai skaitā:
1) Veselības ministrijai sadarbībā ar Centrālo finanšu un līgumu aģentūru nodrošināt līgumu grozījumu veikšanu par projektu īstenošanu ar finansējuma saņēmējiem, pirms ir saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, t.sk. par elastības finansējuma pieejamību.
2) Veselības ministrijai informēt Ministru kabinetu par priekšlikumiem rīcībai gadījumā, ja netiek saņemts pozitīvs Eiropas Komisijas lēmums par grozījumiem Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.–2027. gadam, tai skaitā, par elastības finansējuma pieejamību.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • VSIA “Paula Stradiņa klīniskā universitātes slimnīca”, SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca", Atbildīgā iestāde - Veselības ministrija
Ietekmes apraksts
Papildus piešķirtais atbalsts paredzēts veselības aprūpes infrastruktūras stiprināšanai

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
26 599 482
28 142 916
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
26 599 482
28 142 916
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
31 293 509
33 109 313
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
31 293 509
33 109 313
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
-4 694 027
-4 966 397
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
-4 694 027
-4 966 397
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
-4 694 027
-4 966 397
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
-4 694 027
-4 966 397
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Šobrīd 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās, piektās un sestās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma kopējais plānotais un pieejamais finansējums ir 259 911 531 euro (tai skaitā ERAF – 220 924 800 euro un nacionālais finansējums – 38 986 731 euro), t.sk.:
-        4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros – 82 767 751 euro (tai skaitā ERAF – 70 352 588 euro un nacionālais finansējums – 12 415 163 euro);
-        4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas ietvaros – 81 543 211 euro (tai skaitā ERAF – 69 311 729 euro un nacionālais finansējums – 12 231 482 euro);
-        4.1.1.1. pasākuma sestās kārtas ietvaros – 83 293 509 euro (no tā elastības finansējums 46 682 293 euro), no kuriem ERAF – 70 799 482 euro (no tā elastības finansējums 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums – 12 494 027 euro (no tā elastības finansējums 7 002 344 euro); 
-        4.1.1.5. pasākuma ietvaros – 12 307 060 euro (tai skaitā ERAF – 10 461 001 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 1 846 059 euro).

Šobrīd izpildes dati 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās, piektās un sestās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma finansējuma izlietojumam 2024. gadā ir sekojoši:
4.1.1.1. pasākuma pirmā kārta – 6 282 972,73 euro (tai skaitā ERAF – 5 340 526,82 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 942 445,91 euro);
4.1.1.1. pasākuma piektā kārta – 9 949 212,27 euro (tai skaitā ERAF – 8 456 830,43 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 1 4925 381,84 euro);
4.1.1.5. pasākums – 12 936,96 euro (tai skaitā ERAF – 10 996,42 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 1 940,54 euro).

Plānotā finansējuma apguve 2025. gadam ir šāda:
4.1.1.1. pasākuma pirmā kārta – 26 694 839,48 euro (tai skaitā ERAF – 22 690 613,56 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 4 004 225,92 euro);
4.1.1.1. pasākuma piektā kārta – 9 002 298,53 euro (tai skaitā ERAF – 7 651 953,75 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 1 350 344,78 euro);
4.1.1.5. pasākums – 201 362,08 euro (tai skaitā ERAF – 171 157,77 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 30 204,31 euro).

Šobrīd izpildes dati 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās, piektās un sestās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma finansējuma izlietojumam 2024. gadā ir sekojoši:
4.1.1.1. pasākuma pirmā kārta – 6 282 972,73 euro (tai skaitā ERAF – 5 340 526,82 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 942 445,91 euro);
4.1.1.1. pasākuma piektā kārta – 9 949 212,27 euro (tai skaitā ERAF – 8 456 830,43 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 1 4925 381,84 euro);
4.1.1.5. pasākums – 12 936,96 euro (tai skaitā ERAF – 10 996,42 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 1 940,54 euro).
Plānotā finansējuma apguve 2025. gadam ir šāda:
4.1.1.1. pasākuma pirmā kārta – 26 694 839,48 euro (tai skaitā ERAF – 22 690 613,56 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 4 004 225,92 euro);
4.1.1.1. pasākuma piektā kārta – 9 002 298,53 euro (tai skaitā ERAF – 7 651 953,75 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 1 350 344,78 euro);
4.1.1.5. pasākums – 201 362,08 euro (tai skaitā ERAF – 171 157,77 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 30 204,31 euro).

Grozījumu projekts paredz likvidēt 4.1.1.1. pasākuma sesto kārtu un pārdalīt 4.1.1.1. pasākuma sestās kārtas finansējumu uz 4.1.1.1. pasākuma pirmo un piekto kārtu.

Pēc grozījumu projekta stāšanās spēkā 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmās un piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma ietvaros kopējais plānotais un pieejamais finansējums būs 259 911 531 euro (tai skaitā ERAF – 220 924 800 euro un nacionālais finansējums – 38 986 731 euro), t.sk.:
-        4.1.1.1. pasākuma pirmās kārtas ietvaros – 114 061 260 euro (tai skaitā ERAF – 96 952 070 euro un nacionālais finansējums – 17 109 190 euro);
-        4.1.1.1. pasākuma piektās kārtas ietvaros – 133 543 211 euro (no tā elastības finansējums 46 682 293 euro), no kuriem ERAF – 113 511 729 euro (no tā elastības finansējums 39 679 949 euro) un nacionālais finansējums – 20 031 482 euro (no tā elastības finansējums 7 002 344 euro);
-        4.1.1.5. pasākuma ietvaros – 12 307 060 euro (tai skaitā ERAF – 10 461 001 euro un nacionālais valsts budžeta finansējums – 1 846 059 euro).

Sākotnēji 4.1.1.1. pasākuma sesto kārtu bija plānots ieviest līdz 2028. gada I. ceturksnim un visu šīs kārtas finansējumu izlietot šādi:
2026. gadā 32 751 141 euro (ERAF 27 838 470 euro; nacionālais finansējums 4 912 671 euro);
2027. gadā 43 711 013 euro (ERAF 37 154 361 euro; nacionālais finansējums 6 556 652 euro);
2028. gadā 6 831 355 euro (ERAF 5 806 651 euro; nacionālais finansējums 1 024 704 euro).

Šobrīd tiek prognozēts, ka šis uz 4.1.1.1. pasākuma pirmo un piekto kārtu pārdalāmais finansējums tiks izlietots šādi:
2027. gadā 31 293 509 euro (ERAF 26 599 482 euro; nacionālais finansējums 4 694 027 euro);
2028. gadā 33 109 313 euro (ERAF 28 142 916 euro; nacionālais finansējums 4 966 397 euro);
2029. gadā 18 890 687 euro (ERAF 16 057 084 euro; nacionālais finansējums 2 833 603 euro).

Attiecīgi, izmaiņas finanšu apguvē dalījumā pa gadiem būs šādas:
2026. gadā - 32 751 141 euro (ERAF -27 838 470 euro; nacionālais finansējums -4 912 671 euro);
2027. gadā -12 417 504 euro (ERAF - 10 554 878 euro; nacionālais finansējums - 1 862 626 euro);
2028. gadā +26 277 958 euro (ERAF +22 336 264 euro; nacionālais finansējums 3 941 694 euro);
2029. gadā +18 890 687 euro (ERAF +16 057 084 euro; nacionālais finansējums 2 833 603 euro).

Šobrīd finansējums 4.1.1. SAM 4.1.1.1. pasākuma pirmajai, piektajai un sestajai kārtai un 4.1.1.5. pasākumam nav iestrādāts likumā “Par valsts budžetu 2025. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”. Līdz šim finansējums tika pieprasīts no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”. Plānots, ka finansējums Veselības ministrijas padotības iestādēm tiks iestrādāts Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammā 62.09.00. „Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) projektu veselības jomā īstenošana (2021-2027)”, iestrādājot to gadskārtējā budžetā vai pieprasot to no 74. resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00. programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai” atbilstoši 2018. gada 17. jūlija Ministru kabineta noteikumos Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” noteiktajai kārtībai. Savukārt, finansējumspārējiem finansējuma saņēmējiem (kapitālsabiedrībām) tiks plānots Finanšu ministrijas budžeta apakšprogrammā 62.10.00 “Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) avansa maksājumi un atmaksas finansējuma saņēmējiem (2021 - 2027)” kā avansi un atmaksa finansējuma saņēmējiem par ERAF projektu realizāciju.

Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ERAF daļa no projekta attiecināmajām izmaksām.

Budžeta izdevumi ir projektu ieviešanai nepieciešamie līdzekļi. 
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6.punktu.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Skatīt kopā ar 6.punktu.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nepieciešamais valsts budžeta līdzfinansējums normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā tiks pieprasīts no 74. resora „Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas „Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts nodrošina ātrāku un kvalitatīvāku 4.1.1. SAM mērķu sasniegšanu un pakalpojumu pieejamību sabiedrības interesēs un tam nav ietekmes uz sabiedrības interesēm un pienākumiem, līdz ar to nav nepieciešams organizēt sabiedrības informēšanas pasākumus saistībā ar šī projekta izstrādi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Veselības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
  • Ārstniecības iestādes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Veselības ministrija
neietekmē
Centrālā finanšu un līgumu aģentūra
neietekmē
Ārstniecības iestādes
palielinās
Vērtības nozīme:
10,19
euro/h
8,00
stundas
3
darbinieku skaits, kas iesaistīti projekta iesnieguma sagatavošanā
2
projektu iesniegšanas reižu skaits
489,12
Aprēķinam izmantots pieņēmums, ka projekta iesniegums tiek iesniegts elektroniski, šo pienākumu veic darbinieki ar vidējo mēneša darba samaksu sabiedriskajā sektorā, kas 2023. gadā Latvijā bija 1 433 euro mēnesī (https://data.stat.gov.lv/pxweb/lv/OSP_PUB/START__EMP__DS__DSV/DSV070/table/tableViewLayout1/), kam atbilst stundas samaksas likme 10,19 euro. Aprēķinam tiek izmantots pieņēmums, ka finansējuma saņēmējs datu ievadei un iesniegšanai sadarbības iestādē izmanto Kohēzijas politikas vadības informācijas sistēmu, projektu ievada, apstiprina un paraksta 3 darbinieki (divi darbinieki un atbildīgā persona), un paredzēts, ka projektu iesniegs vienu reizi pirmreizēji un otru reizi izpildīt apstiprinājumu ar nosacījumu, ja par tādu lems sadarbības iestāde.
Kopā
489,12

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Atbildīgās iestādes funkcijas pilda Veselības ministrija, sadarbības iestādes funkcijas – Centrālā finanšu un līgumu aģentūra. Projekta iesniedzējs un finansējuma saņēmēji ir ārstniecības iestādes.
Ar noteikumu projektu noteiktie institūciju pienākumi tiks veikti esošo finanšu un darbinieku kapacitātes ietvaros, nepalielinot kopējās izmaksas.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir nodrošināt finansējuma piesaisti universitātes un specializētās slimnīcu infrastruktūras attīstībai 4.1.1.1. pasākuma sestās kārtas ietvaros, šim nolūkam novirzot 4.1.1.2. pasākuma finansējumu. Šobrīd ir nepieciešamas izmaiņas, lai neiestātos situācija, ka nav iespējams nodrošināt kvalitatīvu veselības aprūpi, papildus uzsverot, ka attiecībā uz ieguldījumiem ārstniecības iestāžu būvniecībā nav pieļaujams, ka valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi iedzīvotājiem netiks sniegti, jo tas tiešā veidā ietekmēs cilvēku veselību vai pat dzīvību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Informācija par MK noteikumu 50.2.2. punktā minēto vides un informācijas piekļūstamības pašnovērtējumu, tostarp pašnovērtējuma anketa un video pamācība anketas aizpildīšanai,  atrodama Labklājības ministrijas tīmekļa vietnē https://www.lm.gov.lv/lv/horizontalais-princips-vienlidziba-ieklausana-nediskriminacija-un-pamattiesibu-ieverosana. 
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 15. augusta noteikumos Nr. 462 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 4.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt vienlīdzīgu piekļuvi veselības aprūpei un stiprināt veselības sistēmu, tostarp primārās veselības aprūpes noturību" 4.1.1.1. pasākuma "Ārstniecības iestāžu infrastruktūras attīstība" pirmās un piektās kārtas un 4.1.1.5. pasākuma "Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta attīstība" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)