22-TA-667: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2004. gada 7. septembra noteikumos Nr. 776 "Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts pēc Veselības ministrijas iniciatīvas, lai noteiktu tiesisko regulējumu Eiropas Reģionālās attīstības fonda projekta "Tiesu medicīnas ekspertīzes un izpētes procesu optimizācija un attīstība” (Nr. 2.2.1.1/17/I/033) (turpmāk – ERAF projekts Nr. 2.2.1.1/17/I/033) rezultātā izveidotajai Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra (turpmāk – Centrs) Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmai, atbilstoši ERAF projekta izvirzītajiem mērķiem un rezultatīvajiem rādītājiem, kas cita starpā ietver Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra procesu optimizāciju.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts nepieciešams, lai nodrošinātu ERAF projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/033 rezultātu atbilstību Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumu Nr. 653 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi’’ 40.punktam.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2004.gada 7.septembra noteikumi Nr. 776 “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra nolikums” (turpmāk – Nolikums) nosaka Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra (turpmāk – Centrs) funkcijas un uzdevumus.
Ar Ministru kabineta 2017. gada 25. septembra rīkojumu Nr.532 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 21.0.versija)’’ (turpmāk – MK rīkojums Nr.532) un Ministru kabineta 2020. gada 21.aprīļa rīkojumu Nr.216 "Grozījumi projekta "Tiesu medicīnas ekspertīzes un izpētes procesu optimizācija un attīstība" aprakstā’’ ir noteikts ERAF projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/033 tiesiskais statuss, mērķi un darbības mērķu sasniegšanai, kur viena no galvenajām aktivitātēm ir informācijas sistēmas izstrāde, kā arī noteikts informācijas sistēmas saturs.
ERAF projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/033 īstenošanas rezultātā Centrs nodrošina Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas (turpmāk - TMEIS) izstrādi un ieviešanu, sniedzot atbalstu ekspertīzes un izpētes procesam un ar to saistītajiem Centra uzdevumiem, kā arī iekļaujoties kopējos e-lietas risinājumos.
Atbilstoši MK rīkojumam Nr.532 TMEIS sastāv no šādiem moduļiem: a) ekspertīzes un izpētes kataloga (tajā skaitā, procesa plūsmu ierosināšanas), b) ekspertīzes moduļa; c) laboratoriju moduļa; d) pārskatu moduļa; e) administrēšanas moduļa.
TMEIS satur centralizētus un izsekojamus datus par tiesmedicīniskās ekspertīzes procesa ierosināšanu un norisi Centrā, kā arī par saistītajiem procesiem – medicīniskās apliecības par nāves cēloni izsniegšanu un ārstniecības iestāžu nodrošināšanu ar audu transplantātiem. TMEIS netiek radīti jauni dati, kuru apstrāde, kas līdz tam ir notikusi manuāli, neizrietētu no pastāvošā Centra kompetences regulējuma.
TMEIS satur Ekspertīzes procesa ierosinājuma datus: procesa virzītāja informācija (iestāde, amatpersona, procesa Nr., personas, kurai veic ekspertīzi, dati (vārds, uzvārds, personas kods, adrese), lietas apstākļu informāciju), ekspertīzes datus (ekspertīzes veicējs, ekspertīzes metodes, ekspertīzes veidi, ekspertīzē konstatētais, izmaksas), laboratoriskās izpētes datus (izpētes veicējs, izpētes rezultāti), izpētes akts, eksperta atzinums. Medicīniskās apliecības par nāves cēloni datus (atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 4.aprīļa noteikumu Nr.265 “Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība” 40.pielikuma apjomam) un ierobežotas pieejamības datus par audu transplantātu donoru atbilstības pārbaudi. TMEIS tiek nodrošināts datu vienreizējas ievades princips, t.i., piemēram, ja ir saņemti dati par ekspertīzei saņemtu mirušu personu, tad attiecīgi vienreiz ievadītie personas dati tiek izmantoti gan eksperta atzinumā, gan medicīniskajā apliecībā par nāves cēloni, gan Centra funkcijai ārstniecības iestāžu nodrošināšanā ar audu transplantātiem.
Datu apstrādes mērķis ir nodrošināt no tiesību aktiem izrietošās Centra valsts pārvaldes funkcijas, kas nav valsts pārvaldes pakalpojumi Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība” definīcijas izpratnē. TMEIS elektroniski atbalsta tiesu medicīnisko ekspertīzi, ko var uzskatīt par starpiestāžu pakalpojumu, t.i., ekspertīze tiek veikta atbilstoši procesa virzītāja lēmumam par ekspertīzes nozīmēšanu. Procesa virzītājs oficiālajā elektroniskajā adresē (turpmāk – e-adrese) saņem elektroniski parakstītu eksperta atzinumu, tiek nodots gan elektroniski parakstīts dokuments, gan dati: lietas numurs un eksperta atzinuma datums un datu kopums par attiecīgo ekspertīzes lietu, piemēram, procesa numurs, ekspertētā persona, eksperts u.c. atbilstoši TMEIS ievadītajiem datiem.
TMEIS, izmantojot integrāciju ar dokumentu vadības sistēmu, ir nodrošināta gan ekspertīzi vai pakalpojumu ierosinošu dokumentu saņemšana no e-adreses, gan eksperta atzinuma un medicīniskās apliecības par nāves cēloni nodošana adresātam uz e-adresi, tādā veidā nodrošinot ERAF projekta mērķu sasniegšanu un klātienes vizīšu Centrā samazināšanu. Vienlaicīgi TMEIS datu struktūra ir tāda, ka Centrs var nodrošināt elektronisku atbalstu publiskajiem pakalpojumiem, kas tiek sniegti privātpersonām: mirušo cilvēku izpēte, dzīvo personu izpēte, bioloģiskas izcelsmes pēdu klātbūtne, ķīmiski toksikoloģiskā izpēte, DNS izpēte (DNS profila noteikšana) vienam paraugam – bioloģiskas izcelsmes traipam, paternitātes un perentitātes noteikšanas ekspertīze ar DNS izpētes metodi (pakalpojumu apraksti publicēti valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv).
Centrs, veicot nolikuma 4.1., 4.2., 4.8., 4.9. un 4.10.apakšpunktā ietvertos uzdevumus, nesniedz elektronizētus pakalpojumus (e-pakalpojumus) -TMEIS ietvaros netiek sniegti e-pakalpojumi. Centrs pilda minētos uzdevumus, veicot izpētes objekta -fiziskas personas, tās bioloģiskā materiāla izpēti un ekspertīzi. Starpiestāžu pakalpojuma saņēmējs ir procesa virzītājs, kas e-adresē saņem elektronisku pakalpojuma rezultātu (eksperta atzinumu). Privātpersona var saņemt elektroniskā formātā Centra darbības (pakalpojuma) rezultātu – izpētes aktu.
TMEIS iekļauj datus, lai nodrošinātu Centra uzdevumu izpildi savā darbības jomā, kas jau ir noteikta Nolikuma 4.1., 4.2., 4.8., 4.9. un 4.10.apakšpunktā, kā arī apstrādājamo datu saturs un Centra pienākums apstrādāt datus tiesmedicīniskās ekspertīzes un no tās izrietošajos saistītajos uzdevumos ir precizēts ar citiem ārējiem normatīvajiem aktiem (Ministru kabineta 2018.gada 14.decembra noteikumiem Nr.782 “Tiesmedicīniskās ekspertīzes veikšanas kārtība”, Ministru kabineta 2007. gada 27. martā noteikumiem Nr.215 “Kārtība, kādā veicama smadzeņu un bioloģiskās nāves fakta konstatēšana un miruša cilvēka nodošana apbedīšanai”, Tiesu ekspertu likumu (16.pants), Kriminālprocesa likumu (33.pants), Civilprocesa likumu (121. – 125.pants), Administratīvās atbildības likumu (51., 98. un 114.pants), Administratīvā procesa likumu (178., 179. un 181.pants),likumu “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" (3. pielikums “Kritēriji miesas bojājumu smaguma pakāpes noteikšanai”), Ministru kabineta 2013.gada 3.septembra noteikumiem Nr.761 “Noteikumi par civilstāvokļa aktu reģistriem” (V.nodaļa "Miršanas fakta reģistrācija"), Ministru kabineta 2006.gada 4.aprīļa noteikumiem Nr.265 “Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība” (40. un 41.pielikums), likumu “Par miruša cilvēka ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu izmantošanu medicīnā” un Ministru kabineta 2013.gada 22.oktobra noteikumiem Nr.1176 “Cilvēka audu un šūnu izmantošanas kārtība”).
Tiesu medicīniskās ekspertīzes, kas tiek veikta kriminālprocesa vai administratīvo pārkāpumu procesa ietvaros, datu apstrādei TMEIS tiek piemērots likums “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā”.
Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma ir ieviesta produktīvajā vidē no 2021.gada 1.februāra, un reģistrēta Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā VIRSIS.
Ar Ministru kabineta 2017. gada 25. septembra rīkojumu Nr.532 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 21.0.versija)’’ (turpmāk – MK rīkojums Nr.532) un Ministru kabineta 2020. gada 21.aprīļa rīkojumu Nr.216 "Grozījumi projekta "Tiesu medicīnas ekspertīzes un izpētes procesu optimizācija un attīstība" aprakstā’’ ir noteikts ERAF projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/033 tiesiskais statuss, mērķi un darbības mērķu sasniegšanai, kur viena no galvenajām aktivitātēm ir informācijas sistēmas izstrāde, kā arī noteikts informācijas sistēmas saturs.
ERAF projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/033 īstenošanas rezultātā Centrs nodrošina Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas (turpmāk - TMEIS) izstrādi un ieviešanu, sniedzot atbalstu ekspertīzes un izpētes procesam un ar to saistītajiem Centra uzdevumiem, kā arī iekļaujoties kopējos e-lietas risinājumos.
Atbilstoši MK rīkojumam Nr.532 TMEIS sastāv no šādiem moduļiem: a) ekspertīzes un izpētes kataloga (tajā skaitā, procesa plūsmu ierosināšanas), b) ekspertīzes moduļa; c) laboratoriju moduļa; d) pārskatu moduļa; e) administrēšanas moduļa.
TMEIS satur centralizētus un izsekojamus datus par tiesmedicīniskās ekspertīzes procesa ierosināšanu un norisi Centrā, kā arī par saistītajiem procesiem – medicīniskās apliecības par nāves cēloni izsniegšanu un ārstniecības iestāžu nodrošināšanu ar audu transplantātiem. TMEIS netiek radīti jauni dati, kuru apstrāde, kas līdz tam ir notikusi manuāli, neizrietētu no pastāvošā Centra kompetences regulējuma.
TMEIS satur Ekspertīzes procesa ierosinājuma datus: procesa virzītāja informācija (iestāde, amatpersona, procesa Nr., personas, kurai veic ekspertīzi, dati (vārds, uzvārds, personas kods, adrese), lietas apstākļu informāciju), ekspertīzes datus (ekspertīzes veicējs, ekspertīzes metodes, ekspertīzes veidi, ekspertīzē konstatētais, izmaksas), laboratoriskās izpētes datus (izpētes veicējs, izpētes rezultāti), izpētes akts, eksperta atzinums. Medicīniskās apliecības par nāves cēloni datus (atbilstoši Ministru kabineta 2006.gada 4.aprīļa noteikumu Nr.265 “Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība” 40.pielikuma apjomam) un ierobežotas pieejamības datus par audu transplantātu donoru atbilstības pārbaudi. TMEIS tiek nodrošināts datu vienreizējas ievades princips, t.i., piemēram, ja ir saņemti dati par ekspertīzei saņemtu mirušu personu, tad attiecīgi vienreiz ievadītie personas dati tiek izmantoti gan eksperta atzinumā, gan medicīniskajā apliecībā par nāves cēloni, gan Centra funkcijai ārstniecības iestāžu nodrošināšanā ar audu transplantātiem.
Datu apstrādes mērķis ir nodrošināt no tiesību aktiem izrietošās Centra valsts pārvaldes funkcijas, kas nav valsts pārvaldes pakalpojumi Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 399 “Valsts pārvaldes pakalpojumu uzskaites, kvalitātes kontroles un sniegšanas kārtība” definīcijas izpratnē. TMEIS elektroniski atbalsta tiesu medicīnisko ekspertīzi, ko var uzskatīt par starpiestāžu pakalpojumu, t.i., ekspertīze tiek veikta atbilstoši procesa virzītāja lēmumam par ekspertīzes nozīmēšanu. Procesa virzītājs oficiālajā elektroniskajā adresē (turpmāk – e-adrese) saņem elektroniski parakstītu eksperta atzinumu, tiek nodots gan elektroniski parakstīts dokuments, gan dati: lietas numurs un eksperta atzinuma datums un datu kopums par attiecīgo ekspertīzes lietu, piemēram, procesa numurs, ekspertētā persona, eksperts u.c. atbilstoši TMEIS ievadītajiem datiem.
TMEIS, izmantojot integrāciju ar dokumentu vadības sistēmu, ir nodrošināta gan ekspertīzi vai pakalpojumu ierosinošu dokumentu saņemšana no e-adreses, gan eksperta atzinuma un medicīniskās apliecības par nāves cēloni nodošana adresātam uz e-adresi, tādā veidā nodrošinot ERAF projekta mērķu sasniegšanu un klātienes vizīšu Centrā samazināšanu. Vienlaicīgi TMEIS datu struktūra ir tāda, ka Centrs var nodrošināt elektronisku atbalstu publiskajiem pakalpojumiem, kas tiek sniegti privātpersonām: mirušo cilvēku izpēte, dzīvo personu izpēte, bioloģiskas izcelsmes pēdu klātbūtne, ķīmiski toksikoloģiskā izpēte, DNS izpēte (DNS profila noteikšana) vienam paraugam – bioloģiskas izcelsmes traipam, paternitātes un perentitātes noteikšanas ekspertīze ar DNS izpētes metodi (pakalpojumu apraksti publicēti valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.lv).
Centrs, veicot nolikuma 4.1., 4.2., 4.8., 4.9. un 4.10.apakšpunktā ietvertos uzdevumus, nesniedz elektronizētus pakalpojumus (e-pakalpojumus) -TMEIS ietvaros netiek sniegti e-pakalpojumi. Centrs pilda minētos uzdevumus, veicot izpētes objekta -fiziskas personas, tās bioloģiskā materiāla izpēti un ekspertīzi. Starpiestāžu pakalpojuma saņēmējs ir procesa virzītājs, kas e-adresē saņem elektronisku pakalpojuma rezultātu (eksperta atzinumu). Privātpersona var saņemt elektroniskā formātā Centra darbības (pakalpojuma) rezultātu – izpētes aktu.
TMEIS iekļauj datus, lai nodrošinātu Centra uzdevumu izpildi savā darbības jomā, kas jau ir noteikta Nolikuma 4.1., 4.2., 4.8., 4.9. un 4.10.apakšpunktā, kā arī apstrādājamo datu saturs un Centra pienākums apstrādāt datus tiesmedicīniskās ekspertīzes un no tās izrietošajos saistītajos uzdevumos ir precizēts ar citiem ārējiem normatīvajiem aktiem (Ministru kabineta 2018.gada 14.decembra noteikumiem Nr.782 “Tiesmedicīniskās ekspertīzes veikšanas kārtība”, Ministru kabineta 2007. gada 27. martā noteikumiem Nr.215 “Kārtība, kādā veicama smadzeņu un bioloģiskās nāves fakta konstatēšana un miruša cilvēka nodošana apbedīšanai”, Tiesu ekspertu likumu (16.pants), Kriminālprocesa likumu (33.pants), Civilprocesa likumu (121. – 125.pants), Administratīvās atbildības likumu (51., 98. un 114.pants), Administratīvā procesa likumu (178., 179. un 181.pants),likumu “Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" (3. pielikums “Kritēriji miesas bojājumu smaguma pakāpes noteikšanai”), Ministru kabineta 2013.gada 3.septembra noteikumiem Nr.761 “Noteikumi par civilstāvokļa aktu reģistriem” (V.nodaļa "Miršanas fakta reģistrācija"), Ministru kabineta 2006.gada 4.aprīļa noteikumiem Nr.265 “Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība” (40. un 41.pielikums), likumu “Par miruša cilvēka ķermeņa aizsardzību un cilvēka audu un orgānu izmantošanu medicīnā” un Ministru kabineta 2013.gada 22.oktobra noteikumiem Nr.1176 “Cilvēka audu un šūnu izmantošanas kārtība”).
Tiesu medicīniskās ekspertīzes, kas tiek veikta kriminālprocesa vai administratīvo pārkāpumu procesa ietvaros, datu apstrādei TMEIS tiek piemērots likums “Par fizisko personu datu apstrādi kriminālprocesā un administratīvā pārkāpuma procesā”.
Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma ir ieviesta produktīvajā vidē no 2021.gada 1.februāra, un reģistrēta Valsts informācijas resursu, sistēmu un sadarbspējas informācijas sistēmā VIRSIS.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumu Nr. 653 “Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi" 40.punktam nepieciešams apstiprināt tiesisko regulējumu, kas nosaka projekta ietvaros izveidotās vai attīstītās informācijas sistēmas vai izveidotā elektroniskā pakalpojuma darbību un lietošanu.
Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma ir jaunizveidota Centra informācijas sistēma un tai nav noteikts tiesiskais regulējums minēto noteikumu izpratnē. Tās izveide kā priekšnoteikums ERAF projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/033 mērķa sasniegšanai ir noteikta MK rīkojumā Nr.532.
Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma ir jaunizveidota Centra informācijas sistēma un tai nav noteikts tiesiskais regulējums minēto noteikumu izpratnē. Tās izveide kā priekšnoteikums ERAF projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/033 mērķa sasniegšanai ir noteikta MK rīkojumā Nr.532.
Risinājuma apraksts
Ievērojot to, ka, pamatojoties uz MK rīkojumu Nr. 532, ERAF projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/033 rezultātā izstrādātās Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas mērķis ir optimizēt ekspertīzes uz izpētes procesu, kas izriet no Nolikumā noteiktajām Centra funkcijām un uzdevumiem, nepieciešams noteikt informācijas sistēmas tiesisko statusu, nostiprināt informācijas sistēmas lietošanu Centra uzdevumu izpildē, un atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likumam noteikt, kas ir sistēmas pārzinis.
TMEIS iekļauti dati, lai nodrošinātu Centra uzdevumu izpildi, kas jau ir noteikti Nolikuma 4.1., 4.2., 4.8., 4.9. un 4.10.apakšpunktā, kā arī apstrādājamo datu saturs ir precizēts ar citiem ārējiem normatīvajiem aktiem, kas norādīti anotācijas 1.3.sadaļas pašreizējās situācijas aprakstā. Tādējādi Centrs, apstrādājot informāciju TMEIS, Centrs neveic tādu papildus datu apstrādi, jo datu apstrāde izriet no spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un Centram noteiktās kompetences.
Datu apstrādes mērķis noteikts ar ārēju normatīvu tiesību aktu un atbilst Vispārīgās datu aizsardzības regulas (Regula Nr.2016/679) 5.pantam un 6.panta pirmā punkta "c" apakšpunktam (apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu saistošu juridisku pienākumu).
Veicot Nolikuma 4.10.apakšpunktā noteikto uzdevumu - iegūt, apstrādāt, uzglabāt un izplatīt cilvēka audus -Centrs veic normatīvajos aktos noteiktās darbības ar mirušu personu audiem un attiecīgi apstrādā mirušu personu datus, uz ko netiek attiecināta Regula Nr.2016/679. Tomēr Centrā reglamentētie personas datu apstrādes principi tiek piemēroti arī mirušo personu datiem.
Centrā ir veikts personas datu apstrādes novērtējums un tā rezultāti iekļauti attiecīgi Centra iekšējos normatīvajos aktos: “Personas datu apstrādes aizsardzības noteikumi”, “Personas datu apstrādes risku un ietekmes uz privātumu novērtēšanas kārtība”, “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra privātuma politika” u.c. Informācijas sistēmu, tajā skaitā, TMEIS pielietojums personas datu apstrādē ir noteikts Centra Personas datu apstrādes reģistrā, kas izstrādāts 2019.gadā un tā aktualizācija veikta 2021.gadā. Centrs ar TMEIS izstrādātāju ir noslēdzis Datu aizsardzības līgumu.
Centra Nolikums ir jāpapildina ar 4.11.apakšpunktu, kurā noteikts, ka Centrs veido, uztur un papildina pārziņā esošo valsts informācijas sistēmu “Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma” un izmanto to Nolikuma 4.1., 4.2., 4.8., 4.9. un 4.10.apakšpunktā noteikto uzdevumu izpildē, tas ir:
1)veikt dzīvo un mirušo personu tiesu medicīniskās ekspertīzes, ķīmiski toksikoloģisko izpēti, narkotisko, psihotropo un toksisko vielu, spirta, tā homologu un aizvietotāju noteikšanu, cilvēka bioloģiskā materiāla un seroloģisko izpēti, cilvēka bioloģiskā materiāla DNS genotipa noteikšanu (Nolikuma 4.1.apakšpunkts);
2)veikt tiesu medicīniskās ekspertīzes, ja ir aizdomas par ārstniecības personu profesionālo pienākumu nepienācīgu pildīšanu (Nolikuma 4.2.apakšpunkts);
3)pēc valsts pārvaldes iestāžu pieprasījuma nodrošināt tās ar statistisko informāciju tiesu medicīnas jomā (Nolikuma 4.8.apakšpunkts);
4)izņemt, sagatavot un glabāt neatpazīto un vardarbīgā nāvē mirušo personu bioloģisko materiālu līķa bioloģiskā materiāla arhīvā (nolikuma 4.9.apakšpunkts);
5)iegūt, apstrādāt, uzglabāt un izplatīt cilvēka audus (Nolikuma 4.10.apakšpunkts).
Noteikumu projekts paredz noteikt, ka Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas pārzinis ir Centrs.
Ar Noteikumu projektu tiks nodrošināta Valsts informācijas sistēmu likuma 5.panta prasība par izveidotās valsts informācijas sistēmas pārziņa noteikšanu un pārziņa funkciju, uzdevumu un mērķu norādīšanu.
Galvenā informācijas sistēmā iekļaujamā informācija ir noteikta MK rīkojuma Nr. 532 1.punktā apstiprinātajā "Tiesu medicīnas ekspertīzes un izpētes procesu optimizācija un attīstība" aprakstā. Ievērojot to, ka Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmā informāciju iekļauj Centrs, un atbilstoši MK rīkojumam Nr. 532 informācijas sistēmai nav paredzēta trešo pušu piekļuve, veicot grozījumus Nolikumā, netiek noteikta kārtība, kādā nodod informāciju iekļaušanai valsts informācijas sistēmā un nosacījumi piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai.
TMEIS ir paredzēts izgūt personas datus (vārds, uzvārds, personas kods) no Fizisko personu reģistra- normatīvajos aktos noteiktās Centra kompetences ietvaros un ievērojot spēkā esošo starpresoru vienošanos starp Centru un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi par Centra pieeju Fizisko personu reģistram.
TMEIS tehniskais risinājums satur integrāciju ar Valsts informācijas sistēmu savietotāja infrastruktūru, t.i., Adrešu meklēšanas komponenti un API pārvaldnieka funkcionalitāti, lai adrešu un personas datus (vārds, uzvārds, personas kods), kas ir nepieciešami, lai Centrs veiktu elektronisku datu apstrādi tiesu medicīnas eksperta atzinuma, medicīniskās apliecības par nāves cēloni sagatavošanai un izsniegšanai, un nodrošinātu Centra funkciju ārstniecības iestāžu nodrošināšanā ar audu transplantātiem.
Ar TMESI ieviešanu izstrādātās Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas mērķis, kas noteikts Ministru kabineta rīkojuma Nr. 532 pielikumā, - optimizēt ekspertīzes uz izpētes procesu, kas izriet no Nolikumā noteiktajām Centra funkcijām un uzdevumiem, uzskatāms par sasniegtu.
TMEIS iekļauti dati, lai nodrošinātu Centra uzdevumu izpildi, kas jau ir noteikti Nolikuma 4.1., 4.2., 4.8., 4.9. un 4.10.apakšpunktā, kā arī apstrādājamo datu saturs ir precizēts ar citiem ārējiem normatīvajiem aktiem, kas norādīti anotācijas 1.3.sadaļas pašreizējās situācijas aprakstā. Tādējādi Centrs, apstrādājot informāciju TMEIS, Centrs neveic tādu papildus datu apstrādi, jo datu apstrāde izriet no spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem un Centram noteiktās kompetences.
Datu apstrādes mērķis noteikts ar ārēju normatīvu tiesību aktu un atbilst Vispārīgās datu aizsardzības regulas (Regula Nr.2016/679) 5.pantam un 6.panta pirmā punkta "c" apakšpunktam (apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu saistošu juridisku pienākumu).
Veicot Nolikuma 4.10.apakšpunktā noteikto uzdevumu - iegūt, apstrādāt, uzglabāt un izplatīt cilvēka audus -Centrs veic normatīvajos aktos noteiktās darbības ar mirušu personu audiem un attiecīgi apstrādā mirušu personu datus, uz ko netiek attiecināta Regula Nr.2016/679. Tomēr Centrā reglamentētie personas datu apstrādes principi tiek piemēroti arī mirušo personu datiem.
Centrā ir veikts personas datu apstrādes novērtējums un tā rezultāti iekļauti attiecīgi Centra iekšējos normatīvajos aktos: “Personas datu apstrādes aizsardzības noteikumi”, “Personas datu apstrādes risku un ietekmes uz privātumu novērtēšanas kārtība”, “Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra privātuma politika” u.c. Informācijas sistēmu, tajā skaitā, TMEIS pielietojums personas datu apstrādē ir noteikts Centra Personas datu apstrādes reģistrā, kas izstrādāts 2019.gadā un tā aktualizācija veikta 2021.gadā. Centrs ar TMEIS izstrādātāju ir noslēdzis Datu aizsardzības līgumu.
Centra Nolikums ir jāpapildina ar 4.11.apakšpunktu, kurā noteikts, ka Centrs veido, uztur un papildina pārziņā esošo valsts informācijas sistēmu “Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma” un izmanto to Nolikuma 4.1., 4.2., 4.8., 4.9. un 4.10.apakšpunktā noteikto uzdevumu izpildē, tas ir:
1)veikt dzīvo un mirušo personu tiesu medicīniskās ekspertīzes, ķīmiski toksikoloģisko izpēti, narkotisko, psihotropo un toksisko vielu, spirta, tā homologu un aizvietotāju noteikšanu, cilvēka bioloģiskā materiāla un seroloģisko izpēti, cilvēka bioloģiskā materiāla DNS genotipa noteikšanu (Nolikuma 4.1.apakšpunkts);
2)veikt tiesu medicīniskās ekspertīzes, ja ir aizdomas par ārstniecības personu profesionālo pienākumu nepienācīgu pildīšanu (Nolikuma 4.2.apakšpunkts);
3)pēc valsts pārvaldes iestāžu pieprasījuma nodrošināt tās ar statistisko informāciju tiesu medicīnas jomā (Nolikuma 4.8.apakšpunkts);
4)izņemt, sagatavot un glabāt neatpazīto un vardarbīgā nāvē mirušo personu bioloģisko materiālu līķa bioloģiskā materiāla arhīvā (nolikuma 4.9.apakšpunkts);
5)iegūt, apstrādāt, uzglabāt un izplatīt cilvēka audus (Nolikuma 4.10.apakšpunkts).
Noteikumu projekts paredz noteikt, ka Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas pārzinis ir Centrs.
Ar Noteikumu projektu tiks nodrošināta Valsts informācijas sistēmu likuma 5.panta prasība par izveidotās valsts informācijas sistēmas pārziņa noteikšanu un pārziņa funkciju, uzdevumu un mērķu norādīšanu.
Galvenā informācijas sistēmā iekļaujamā informācija ir noteikta MK rīkojuma Nr. 532 1.punktā apstiprinātajā "Tiesu medicīnas ekspertīzes un izpētes procesu optimizācija un attīstība" aprakstā. Ievērojot to, ka Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmā informāciju iekļauj Centrs, un atbilstoši MK rīkojumam Nr. 532 informācijas sistēmai nav paredzēta trešo pušu piekļuve, veicot grozījumus Nolikumā, netiek noteikta kārtība, kādā nodod informāciju iekļaušanai valsts informācijas sistēmā un nosacījumi piekļuves nodrošināšanai valsts informācijas sistēmā iekļautajai informācijai.
TMEIS ir paredzēts izgūt personas datus (vārds, uzvārds, personas kods) no Fizisko personu reģistra- normatīvajos aktos noteiktās Centra kompetences ietvaros un ievērojot spēkā esošo starpresoru vienošanos starp Centru un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldi par Centra pieeju Fizisko personu reģistram.
TMEIS tehniskais risinājums satur integrāciju ar Valsts informācijas sistēmu savietotāja infrastruktūru, t.i., Adrešu meklēšanas komponenti un API pārvaldnieka funkcionalitāti, lai adrešu un personas datus (vārds, uzvārds, personas kods), kas ir nepieciešami, lai Centrs veiktu elektronisku datu apstrādi tiesu medicīnas eksperta atzinuma, medicīniskās apliecības par nāves cēloni sagatavošanai un izsniegšanai, un nodrošinātu Centra funkciju ārstniecības iestāžu nodrošināšanā ar audu transplantātiem.
Ar TMESI ieviešanu izstrādātās Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas mērķis, kas noteikts Ministru kabineta rīkojuma Nr. 532 pielikumā, - optimizēt ekspertīzes uz izpētes procesu, kas izriet no Nolikumā noteiktajām Centra funkcijām un uzdevumiem, uzskatāms par sasniegtu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Tika izvērtēts alternatīvais risinājums Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas tiesiskā statusa noteikšanai, veicot grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumos Nr.782 “Tiesmedicīniskās ekspertīzes veikšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr.782), lai papildinātu tos ar informāciju par Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmu.
Ievērojot to, ka Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma ir paredzēta izmantošanai plašākam Centra funkciju tvērumam (piemēram, Nolikuma 4.10.apakšpunkts par darbībām ar cilvēka audiem), nekā tas ir noteikts Noteikumos Nr.782, nav lietderīgi veikt grozījumus Noteikumos Nr.782, jo tie neaptvertu visu TMEIS darbības regulējuma saturu.
Lai nodrošinātu tiesisko pamatu TMEIS saturam, darbībai un lietošanai atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma nosacījumiem, tiks izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts “Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas noteikumi’’, kam tiks virzīti grozījumi Ārstniecības likumā, lai deleģētu Ministru kabinetu noteikt šīs informācijas sistēmas saturu, uzturēšanas un aktualizācijas kārtību.
Ievērojot to, ka Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma ir paredzēta izmantošanai plašākam Centra funkciju tvērumam (piemēram, Nolikuma 4.10.apakšpunkts par darbībām ar cilvēka audiem), nekā tas ir noteikts Noteikumos Nr.782, nav lietderīgi veikt grozījumus Noteikumos Nr.782, jo tie neaptvertu visu TMEIS darbības regulējuma saturu.
Lai nodrošinātu tiesisko pamatu TMEIS saturam, darbībai un lietošanai atbilstoši Valsts informācijas sistēmu likuma nosacījumiem, tiks izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts “Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas noteikumi’’, kam tiks virzīti grozījumi Ārstniecības likumā, lai deleģētu Ministru kabinetu noteikt šīs informācijas sistēmas saturu, uzturēšanas un aktualizācijas kārtību.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
53 297
0
53 297
0
53 297
53 297
2.1. valsts pamatbudžets
0
53 297
0
53 297
0
53 297
53 297
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-53 297
0
-53 297
0
-53 297
-53 297
3.1. valsts pamatbudžets
0
-53 297
0
-53 297
0
-53 297
-53 297
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
35 297
0
35 297
0
35 297
35 297
5. Precizēta finansiālā ietekme
-18 000
-18 000
-18 000
-18 000
5.1. valsts pamatbudžets
18 000
18 000
18 000
18 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ministru kabineta 2017. gada 25. septembra rīkojuma Nr. 532 “Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 21.0. versija)” 5. punktā noteikts, ka ERAF projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/033 rezultātu kopējās uzturēšanas izmaksas ir 53 297 euro gadā, tajā skaitā:
1) 35 297 euro, ko sedz no Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra pamatbudžeta programmas 39.00.00 “Specializētās veselības aprūpes nodrošināšana” pieejamiem resursiem (Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centram no pamatbudžeta sedzot sistēmas tehniskā un lietotāju atbalsta personāla atlīdzības izmaksas)
2) 18 000 euro, ko pieprasa papildus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā (rīkojuma 5.2.punkts).
Programmas 39.00.00 “Specializētās veselības aprūpes nodrošināšana” apakšprogrammā 39.06.00 “Tiesu medicīniskā ekspertīze” papildus nepieciešamais finansējums uzturēšanas izdevumu segšanai 2022.gadā 18 000 euro, turpmāk katru gadu 18 000 euro.
Pēc galīgā norēķina maksājuma veikšanas, lai nodrošinātu ERAF projekta Nr.2.2.1.1/17/I/033 rezultātu uzturēšanu, Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu apropriācijas palielināšanai ne vairāk kā 18 000 euro apmērā, attiecīgi iesniedzot detalizētus aprēķinus papildu nepieciešamajam finansējumam sistēmas uzturēšanai.
1) 35 297 euro, ko sedz no Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra pamatbudžeta programmas 39.00.00 “Specializētās veselības aprūpes nodrošināšana” pieejamiem resursiem (Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centram no pamatbudžeta sedzot sistēmas tehniskā un lietotāju atbalsta personāla atlīdzības izmaksas)
2) 18 000 euro, ko pieprasa papildus normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā (rīkojuma 5.2.punkts).
Programmas 39.00.00 “Specializētās veselības aprūpes nodrošināšana” apakšprogrammā 39.06.00 “Tiesu medicīniskā ekspertīze” papildus nepieciešamais finansējums uzturēšanas izdevumu segšanai 2022.gadā 18 000 euro, turpmāk katru gadu 18 000 euro.
Pēc galīgā norēķina maksājuma veikšanas, lai nodrošinātu ERAF projekta Nr.2.2.1.1/17/I/033 rezultātu uzturēšanu, Veselības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu apropriācijas palielināšanai ne vairāk kā 18 000 euro apmērā, attiecīgi iesniedzot detalizētus aprēķinus papildu nepieciešamajam finansējumam sistēmas uzturēšanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai nodrošinātu ERAF projekta Nr. 2.2.1.1/17/I/033 rezultātu ilgtspēju, pēc informācijas sistēmas nodošanas ekspluatācijā ik gadu uzturēšanas izmaksās iekļauti sekojoši izdevumi:
1) Wildcard SSL sertifikāta iegāde un uzturēšana domēna vārdam vtmec.lv, lai nodrošinātu Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas drošu vebisko versiju, gadā 75 euro;
2) informācijas sistēmas pieslēguma punkta uzturēšana (izmitināšana un tiesu medicīniskās ekspertīzes un izpētes datu rezerves kopiju glabāšana Latvijas valsts radio un televīzijas centrā), gadā 1804 euro;
3) informācijas sistēmas pēcgarantijas problēmu un kļūdu novēršana, programmatūras papildinājumi un profilaktiskās uzturēšanas pasākumi, ko veic ārpakalpojuma sniedzējs atbilstoši publiskā iepirkuma rezultātiem, tas ir 329 cilvēkstundas gadā ar stundas likmi 49 euro, kas kopā veido 16 121 euro.
1) Wildcard SSL sertifikāta iegāde un uzturēšana domēna vārdam vtmec.lv, lai nodrošinātu Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas drošu vebisko versiju, gadā 75 euro;
2) informācijas sistēmas pieslēguma punkta uzturēšana (izmitināšana un tiesu medicīniskās ekspertīzes un izpētes datu rezerves kopiju glabāšana Latvijas valsts radio un televīzijas centrā), gadā 1804 euro;
3) informācijas sistēmas pēcgarantijas problēmu un kļūdu novēršana, programmatūras papildinājumi un profilaktiskās uzturēšanas pasākumi, ko veic ārpakalpojuma sniedzējs atbilstoši publiskā iepirkuma rezultātiem, tas ir 329 cilvēkstundas gadā ar stundas likmi 49 euro, kas kopā veido 16 121 euro.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumu projekts “Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas noteikumi’’
Pamatojums un apraksts
Normatīvais akts, kas nodrošinātu tiesisko pamatu TMEIS saturam, darbībai un lietošanai atbilstoši atbilstoši Datu regulas 6.panta 3.punktā un Valsts informācijas sistēmu likuma 5.panta pirmās prim daļas 2.punktā noteiktajam.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.1.2. Likumprojekts "Grozījumi Ārstniecības likumā"
Pamatojums un apraksts
1) XII nodaļa ‘’Veselības un darbspējas, tiesmedicīniskā un tiespsihiatriskā ekspertīze’’ tiks papildināta ar personas datu apstrādes nolūku, skarto datu subjektu loku un apstrādājamo personas datu kategorijām,
2) Tiks ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt informācijas sistēmas saturu, uzturēšanas un aktualizācijas kārtību.
2) Tiks ietverts deleģējums Ministru kabinetam noteikt informācijas sistēmas saturu, uzturēšanas un aktualizācijas kārtību.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
4.2. Cita informācija
Tika izvērtēts alternatīvais risinājums Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas tiesiskā statusa noteikšanai, veicot grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumos Nr.782 “Tiesmedicīniskās ekspertīzes veikšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi Nr.782), lai papildinātu tos ar informāciju par Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmu.
Ievērojot to, ka Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma ir paredzēta izmantošanai plašākam Centra funkciju tvērumam (piemēram, Nolikuma 4.10.apakšpunkts par darbībām ar cilvēka audiem), nekā tas ir noteikts Noteikumos Nr.782, nav lietderīgi veikt grozījumus Noteikumos Nr.782, jo tie neaptvertu visu TMEIS darbības regulējuma saturu.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Tiesību akta projekts attiecas uz Valsts tiesu medicīnas centra darba organizācijas un vadības jautājumiem.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nemaina esošo regulējumu (grozījumi tiek veikti, lai Nolikumu saskaņotu ar citiem normatīvajiem aktiem) un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nemaina esošo regulējumu (grozījumi tiek veikti, lai Nolikumu saskaņotu ar citiem normatīvajiem aktiem) un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Ar Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmu ir elektroniski atbalstīts:
1) tiesu medicīniskās ekspertīzes process un ar to saistītie procesi (Nolikuma 4.1., 4.2.punkts): Sistēmā nodrošināta tiesu medicīniskās ekspertīzes lietu un veikto darbību izsekojamība, novērsta informācijas sadrumstalotība (reģistrācija papīra žurnālos) un nodrošināta datu pieejamība (Nolikuma 4.8.punkts), ar drošu elektronisko parakstu parakstīts eksperta atzinums, procesa virzītāja klātienes apmeklējumu īpatsvara samazinājums.
2) Centra uzdevums iegūt, apstrādāt, uzglabāt un izplatīt cilvēka audus (Nolikuma 4.10.punkts), novēršot informācijas sadrumstalotību un nodrošinot veikto darbību un datu izsekojamību, atbilstoši Ministru kabineta 22.10.2013. noteikumiem Nr.1176 “Cilvēka audu un šūnu izmantošanas kārtība”.
Centra procesu digitalizācijas rezultātā tiek nodrošināts ar drošu elektronisku parakstu parakstīts eksperta atzinums, elektroniski tiek sagatavota medicīniskā apliecība par nāves cēloni (Ministru kabineta 04.04.2006. noteikumu Nr. 265 "Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība" 40.pielikums) un nodrošināta tās saņemšana elektroniski pēc pieprasījuma, radīta depersonalizētu datu pieejamība Atvērto datu portālā.
1) tiesu medicīniskās ekspertīzes process un ar to saistītie procesi (Nolikuma 4.1., 4.2.punkts): Sistēmā nodrošināta tiesu medicīniskās ekspertīzes lietu un veikto darbību izsekojamība, novērsta informācijas sadrumstalotība (reģistrācija papīra žurnālos) un nodrošināta datu pieejamība (Nolikuma 4.8.punkts), ar drošu elektronisko parakstu parakstīts eksperta atzinums, procesa virzītāja klātienes apmeklējumu īpatsvara samazinājums.
2) Centra uzdevums iegūt, apstrādāt, uzglabāt un izplatīt cilvēka audus (Nolikuma 4.10.punkts), novēršot informācijas sadrumstalotību un nodrošinot veikto darbību un datu izsekojamību, atbilstoši Ministru kabineta 22.10.2013. noteikumiem Nr.1176 “Cilvēka audu un šūnu izmantošanas kārtība”.
Centra procesu digitalizācijas rezultātā tiek nodrošināts ar drošu elektronisku parakstu parakstīts eksperta atzinums, elektroniski tiek sagatavota medicīniskā apliecība par nāves cēloni (Ministru kabineta 04.04.2006. noteikumu Nr. 265 "Medicīnisko dokumentu lietvedības kārtība" 40.pielikums) un nodrošināta tās saņemšana elektroniski pēc pieprasījuma, radīta depersonalizētu datu pieejamība Atvērto datu portālā.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Jā
skat.5.punktu
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
skat. 5.punktu
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centrs Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmu veido, uztur un papildina Valsts tiesu medicīnas ekspertīzes centra esošo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Privātpersonai ar Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas atbalstu tiek nodrošināta iespēja pēc pieprasījuma saņemt pakalpojuma rezultātu (medicīnisko apliecību par nāves cēloni vai izpētes aktu), parakstītu ar drošu elektronisko parakstu e-adresē.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ir elektronizēti tiesu medicīnas un ar to saistītie procesi, ar Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas atbalstu ir nodrošināta pāreja no papīra dokumentiem uz elektroniski parakstītiem dokumentiem un to nodošana e-adresē.
Tiek atbalstīta atvērto datu pieejamība Atvērto datu portālā.
Tiek atbalstīta atvērto datu pieejamība Atvērto datu portālā.
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Datu apstrāde nepieciešama Valsts tiesu medicīnas ekspertīžu centram kā Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas pārzinim noteikto pienākumu veikšanai saskaņā ar Valsts tiesu medicīnas ekspertīžu centra Nolikuma 2.punktā noteikto iestādes darbības mērķi nodrošināt tiesu medicīnisko un bioloģisko ekspertīzi un izpēti, veicot atbilstošus pasākumus sabiedrības interešu ievērošanai un iespējai realizēt Centram noteiktos valsts pārvaldes uzdevumus. Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmā ir nodrošināta tiesu medicīniskās ekspertīzes lietu un veikto darbību izsekojamība, garantēta datu drošība un noteikti samērīgi ierobežojumi datu izmantošanai. Sistēmā personas dati tiek apstrādāti tikai atbilstoši datu apstrādes mērķim un tam nepieciešamajā apjomā. Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmas īstenotās personas datu apstrādes mērķis noteikts ar ārēju normatīvu tiesību aktu un atbilst Vispārīgās datu aizsardzības regulas (Regula Nr. 2016/679) 5.pantam un 6.panta pirmās daļas c) punktam (apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu uz pārzini attiecināmu saistošu juridisku pienākumu).
Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmā ir nodrošināta personas datu anonimizācija pēc personas pieprasījuma, personas datu nodošana notiek saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumu Nr.782 “Tiesmedicīniskās ekspertīzes veikšanas kārtība” 11. un 13.punktu. Datu anonimizācija nav attiecināma uz tiesu medicīniskajā ekspertīzēm kriminālprocesa, civilprocesa un administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros.
Lai nodrošinātu sistēmas datu drošību, Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma ir izmitināta Latvijas valsts radio un televīzijas centrā, kur nodrošināta tiesu medicīniskās ekspertīzes un izpētes datu rezerves kopiju glabāšana.
Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēmā ir nodrošināta personas datu anonimizācija pēc personas pieprasījuma, personas datu nodošana notiek saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 11. decembra noteikumu Nr.782 “Tiesmedicīniskās ekspertīzes veikšanas kārtība” 11. un 13.punktu. Datu anonimizācija nav attiecināma uz tiesu medicīniskajā ekspertīzēm kriminālprocesa, civilprocesa un administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros.
Lai nodrošinātu sistēmas datu drošību, Tiesu medicīnas ekspertīžu informācijas sistēma ir izmitināta Latvijas valsts radio un televīzijas centrā, kur nodrošināta tiesu medicīniskās ekspertīzes un izpētes datu rezerves kopiju glabāšana.
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi