Anotācija

24-TA-2729: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 6. septembra noteikumos Nr. 696 "Zemes dzīļu izmantošanas licenču un bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju izsniegšanas kārtība, kā arī publiskas personas zemes iznomāšanas kārtība zemes dzīļu izmantošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 6. septembra noteikumos Nr. 696 "Zemes dzīļu izmantošanas licenču un bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju izsniegšanas kārtība, kā arī publiskas personas zemes iznomāšanas kārtība zemes dzīļu izmantošanai"" (turpmāk - noteikumu projekts) paplašina publiskas personas zemes iznomāšanas kārtības regulējumu attiecībā uz ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai iekļautu tiesību normas par publiskas personas zemes nomas maksas aprēķināšanas kārtību attiecībā uz ogļūdeņražu meklēšanu, ieguvi un izpēti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik nav noteikta kārtība, kādā tiek aprēķināta publiskas personas zemes nomas maksa, ja publiskai personai piederošo zemesgabalu iznomā ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2011. gada 6. septembra noteikumu Nr. 696 “Zemes dzīļu izmantošanas licenču un bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju izsniegšanas kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 696) 1.11. apakšpunkts paredz izņēmumu attiecībā uz ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi.
Saskaņā ar spēkā esošo regulējumu maksas par publiskas personas zemes nomu aprēķināšanas kārtība ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei nav regulēta speciālā tiesību normā, līdz ar to nomas maksu varēja aprēķināt atšķirīgi un piemērot nepamatoti augstu vai zemu nomas maksu.
Ar Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra rīkojumu Nr. 1191 “Par Vides pārraudzības valsts biroja un Būvniecības valsts kontroles biroja reorganizāciju” noteikts, ka Vides pārraudzības valsts biroja nosaukums ir Enerģētikas un vides aģentūra, savukārt ar Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta rīkojumu Nr. 533 "Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam" noteikts, ka ar 2025. gada 1. oktobri Valsts vides dienests ir Enerģētikas un vides aģentūras funkciju, pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, prasību, mantas, personāla, finanšu līdzekļu, lietvedības un arhīva pārņēmējs.
2024. gada 1. jūlijā stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumos Nr.715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība", kuros noteiktais ir jāņem vērā arī MK noteikumos Nr. 696.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projektā Vides pārraudzības valsts birojs ir aizstāts ar Valsts vides dienestu, kā arī precizētas atsauces uz tiesību aktu (Ministru kabineta 2018.gada 21.novembra noteikumos Nr.715 "De minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtība") nosaukums. 

Noteikumu projektā iekļauti tehniski grozījumi attiecībā uz de minimis atbalsta iesniegtās informācijas pārbaudīšanas pienākumu, noteikts, ka to dara atbalsta piešķiršanas dienā, kā arī termins "brīdis", kas nav fiksējama laika vienība aizstāts ar "diena".

Ar noteikumu projektu paredzētais regulējums radīs vienotu pieeju attiecībā uz publiskai personai piederošas zemes nomas maksas aprēķināšanas kārtību, ja to iznomā zemes dzīļu izmantošanai. Publiskas personas zemes nomas maksas noteikšana ir objektīvi pamatota, ņemot vērā zemes dzīļu izmantošanu ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei, tas nodrošinās papildu ieņēmumus publiskas personas budžetā.

Ņemot vērā, ka ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes vai ieguves licence tiek izsniegta, pamatojoties uz Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumi Nr. 805 "Noteikumi par ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 805), noteikumu projektā iekļauta norma, kas noteic, ka kārtība, kādā tiek iegūts zemesgabals ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei vai ieguvei, ir atšķirīga un regulēta ar citu normatīvo aktu, un tādējādi novērš neskaidrības. Publiskai personai piederošas zemes noma, ja zemesgabalu iznomā ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei, būs skaidri regulēta un saderīga ar citu derīgo izrakteņu (neorganiskas vai organiskas izcelsmes veidojumu) izpētei un ieguvei nepieciešamo publiskas personas zemes nomas regulējumu, kā arī ar normatīvo regulējumu licences saņemšanai ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei.

Noteikumos un noteikumu projektā minētā kadastrālā vērtība pārejas periodā, kad ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likumu ir ieviestas divas kadastrālās vērtības, uzskatāma par universālo kadastrālo vērtību, kas piemērojama privāttiesiskās attiecībās, jo tā ir aktualizētā kadastrālā vērtība un sniedz taisnīgāku un patiesāku priekšstatu par īpašuma vērtību. Neskatoties uz to, ka viena no darījuma pusēm ir publiska persona, nomas tiesību attiecības nav uzskatāmas par valsts varas realizēšanu, līdz ar to atbilstoši Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma grozījumu mērķim ir izmantojama universālā kadastrālā vērtība.

Noteikumu projektā  ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei ir noteiktas atšķirīgas nomas maksas aprēķina metodes. Meklēšanas un izpētes periodā būtu nesamērīgi likt komersantam maksāt zemesgabala tirgus nomas maksu, jo faktiski veicamie darbi un ieguldījumi jau tā rada ekonomisku slogu bez paredzamas ienākumu gūšanas, līdz ar to samaksa noteikta atbilstoši universālajai kadastrālajai vērtībai, savukārt ogļūdeņražu ieguves periodā tiek iegūts produkts ar augstu finansiālo vērtību, līdz ar to ir pamatoti noteikta taisnīga lielāka nomas maksa. 

Satversmes tiesa ir vairākkārt norādījusi, ka Latvijas Republikas Satversmes 91. pants uzliek pienākumu likumdevējam vienādos un salīdzināmos apstākļos esošām personām piemērot vienādu attieksmi, un jebkādas atšķirības attieksmē ir pamatotas tikai tad, ja tām ir objektīvs un saprātīgs pamats.
Satversmes tiesas praksē ir nostiprinājušies šādi salīdzināmības kritēriji:
Situācijas līdzība būtiskajos aspektos – vai personu grupas darbojas vienā regulatīvajā, saimnieciskajā vai sociālajā jomā;
Līdzīgi tiesiskie un faktiskie apstākļi – vai personām piemēro vienu un to pašu regulējumu vai ietekmē līdzīgi nosacījumi;
Salīdzināmais elements – kādā konkrētā aspektā tiek salīdzināta situācija (piemēram, nodokļu režīms, subsīdijas, pieeja resursiem, atļauju izsniegšana).
Ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves veicēju salīdzināmība ar citu derīgo izrakteņu ieguvējiem izpaužas daudzos būtiskos apstākļos:
Līdzība būtiskajos aspektos:
- abas grupas (ogļūdeņražu ieguvēji un, piemēram, dolomīta, smilts, māla vai kūdras ieguvēji) darbojas derīgo izrakteņu ieguves nozarē, t.i., izmanto Latvijas zemes dzīļu resursus saimnieciskai darbībai;
- tās ir atkarīgas no valsts noteiktās atļauju (licenču) sistēmas un bieži vien izmanto valsts vai pašvaldības teritorijā esošus resursus;
- abām grupām ir jāievēro vides aizsardzības normatīvi, jo ieguves procesi var būtiski ietekmēt vidi un sabiedrību,  un jāsaņem ekspluatācijas atļaujas piesārņojošo darbību veikšanai.
Neatkarīgi no derīgo izrakteņu veida zemes īpašniekam tiek ierobežotas īpašuma tiesības, tomēr pastāv arī atšķirīgi faktiskie apstākļi, jo ir nozīmīgas atšķirības resursa ieguves vērtībā (ogļūdeņražu ieguve parasti ir daudz ienesīgāka, ogļūdeņražiem ir augsta, stratēģiski svarīga vērtība, pastiprināta valsts uzraudzība un atļauju sistēma), kā arī ogļūdeņražu ieguves projekti bieži ir ilgtermiņa – saskaņā ar likumu “Par zemes dzīlēm”  licence ogļūdeņražu meklēšanai tiek piešķirta uz laiku līdz pieciem gadiem un ogļūdeņražu izpētei un ieguvei - uz kopējo laiku līdz 50 gadiem.  
 
Salīdzinājuma pārskats: vai šāda atšķirība būtu pamatota?
 
Kritērijs Parastā kadastrālā vērtība (citi izrakteņi) Tirgus/komerciālā kadastrālā vērtība (ogļūdeņraži)
Resursa specifika Bieži vietējās nozīmes, zemāka peļņa Stratēģisks, eksportspējīgs resurss, augstāka vērtība
Investīciju un peļņas līmenis Salīdzinoši mazs Liels, bieži starptautisks
Riski un ietekme uz vidi Lokāli ierobežota Iespējama plaša ietekme (noplūdes, seismiskie riski)
Administratīvās prasības Relatīvi vienkāršas Ļoti stingras (atļaujas, uzraudzība, ES direktīvas)
Sabiedrības interese Zema/vidēja Augsta – enerģētika, vide, politika

Secinājums: pamatoti izmantot atšķirīgu pieeju nomas maksas bāzes noteikšanā, ņemot vērā ogļūdeņražu īpašo statusu un ietekmi.

No tabulā apkopotā tiesisko un faktisko apstākļu izvērtējuma secināms, ka atšķirības starp ogļūdeņražiem un citiem derīgajiem izrakteņiem pastāv, kas pamato atšķirīgo pieeju nomas maksas bāzes noteikšanā.
Pēc Satversmes tiesas kritērijiem ogļūdeņražu un citu derīgo izrakteņu ieguvēji ir daļēji salīdzināmi attiecībā uz piederību vienai nozares kategorijai (“derīgo izrakteņu ieguve”), jo veic līdzīgas saimnieciskas darbības ar valsts resursiem, bet atšķirīgi, ņemot vērā atsevišķo resursu būtiski atšķirīgo dabu, ietekmi uz vidi, stratēģisko nozīmi un specifisko regulējumu. Pastāv objektīvi pamatots uzskats, ka dažādas derīgo izrakteņu nozares var būt atsevišķi regulējamas un attieksme pret tām var atšķirties bez diskriminācijas.
Atšķirīga attieksme nav diskriminējoša, ja tā ir objektīvi pamatota, proporcionāla un kalpo leģitīma mērķa sasniegšanai. Attiecīgi ogļūdeņražu nozarē konstatējuma resursa stratēģiskā vērtība, ietekme uz vidi, līdz ar to šī nozare ir īpaši regulējama, bet leģitīmais mērķis tiek sasniegts, ievērojot zemes īpašnieku tiesības uz taisnīgas samaksas saņemšanu.
Ogļūdeņražu meklēšanas, izpētes un ieguves veicēji daļēji atrodas salīdzināmos apstākļos ar citiem derīgo izrakteņu ieguvējiem, tomēr pastāv būtiskas atšķirības, kas var pamatot atšķirīgu regulējumu vai attieksmi. Šāda diferenciācija nav pretrunā Satversmes 91. pantam, ja tā ir balstīta uz objektīviem un saprātīgiem kritērijiem, kā to ir atkārtoti atzinusi Satversmes tiesa. Attiecīgi tiesiskais regulējums ogļūdeņražu nozarei ir pielīdzināms citām derīgo izrakteņu nozarēm, bet, ievērojot resursa vērtību, objektīvi un saprātīgi nosakāma taisnīga un resursa vērtībai atbilstoša maksa par zemes nomu, tas nodrošina līdzsvaru starp taisnīgumu un investīciju piesaistes pievilcību, jo nomas maksa nav tik  augsta, lai atturētu investorus.

Noteikumu projektā noteiktas iznomātāja tiesības vienpusēji mainīt nomas maksu bez grozījumu izdarīšanas līgumā, ja ir mainījusies zemesgabala kadastrālā vērtība. Zemesgabala kadastrālā vērtība var mainīties katru gadu, līdz ar to gadījumos, kad mainās zemesgabala kadastrālā vērtība un iznomātājam ir jāveic izmaiņas kopējā nomas maksas aprēķinā, efektīvāk un ātrāk šādas izmaiņas ir veikt, nosūtot nomniekam paziņojumu, ar kuru nomnieks tiek informēts par izmaiņām kopējā nomas maksā. Šāda kārtība atvieglo publiskas personas administratīvo slogu.

Noteikumu projekts nav attiecināms uz ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti vai ieguvi jūrā, jo saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 805, nosakot licences laukumu jūrā, Ministru kabineta rīkojuma projektā paredz valsts līdzdalības daļu 10 procentu apmērā katrā licences laukumā vai no 0 līdz 50 procentiem, ja tam ir īpašs pamatojums (17. punkts), tādējādi netiks dibinātas nomas attiecības.

Noteikumu projekts ievieš regulējumu, kas attiecas uz visām esošajām un turpmāk nodibinātām nomas attiecībām, kas izriet no licences turētāja nepieciešamības rīkoties publiskai personai piederošā zemē. 
Zemes nomas maksas noteikšanai un piemērošanai, īpaši gadījumos, kad tiek iznomāta publiskas personas zeme, var būt būtiska ietekme uz konkurences neitralitāti un tirgus līdzsvaru. Ja zemes noma tiek piešķirta atsevišķiem tirgus dalībniekiem par būtiski zemāku cenu nekā tirgus apstākļos salīdzināmām vienībām visiem potenciālajiem nomniekiem, šāda rīcība varētu tikt uzskatīta par valsts atbalstu, kas kropļo konkurenci.
Noteikumu projekta mērķis ir stiprināt konkurences neitralitāti publisko resursu izlietošanā, nodrošinot vienlīdzīgus konkurences apstākļus visiem tirgus dalībniekiem un novēršot prettiesiska valsts atbalsta risku.
Tā kā minētais pienākums maksāt zemes nomas maksu atbilstoši sertificēta vērtētāja noteiktajai zemesgabala tirgus nomas maksai attieksies uz visiem ogļūdeņražu ieguvējiem uz publiskas personas zemes, uzsākot ogļūdeņražu ieguvi, plānotais regulējums neierobežo konkurenci, jo nodrošina publiskas personas mantas godprātīgu iznomāšanu par tirgum atbilstošu nomas maksu.

Ņemot vērā, ka starp publisku personu un komersantu, kas veic ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi, jau ir spēkā esošs nomas līgums, noteikumu projektā noteikts, ka publiska persona un komersants, kas veic ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi, līdz 2025. gada 31. decembrim vienojas par nomas līguma, kas noslēgts pirms 2025. gada 1. maija, izbeigšanu un jauna nomas līguma slēgšanu. Lai gan atbilstoši tiesiskās paļāvības aizsardzības principam valsts iestādēm savā darbībā jābūt konsekventām attiecībā uz to izdotajiem normatīvajiem aktiem un jāievēro tiesiskā paļāvība, kas personām varētu rasties saskaņā ar konkrētu tiesību normu, tomēr tiesiskās paļāvības aizsardzības princips neizslēdz iespēju grozīt pastāvošo tiesisko regulējumu. Tiesiskās paļāvības princips nerada īpašus izņēmuma apstākļus darījuma dalībniekiem pret tiesiskā regulējuma grozījumiem nākotnē, ja esošo nomas attiecību dibināšanas pamats (uz līguma noslēgšanas dienu spēkā esošs tiesiskais regulējums) ir zudis.
Ar Noteikumu projektu tiek nodrošināta publiskas personas tiesību saņemt taisnīgu samaksu līdzsvarošana ar zemes dzīļu izmantošanas nolūkiem.

Publiska persona, kas ir zemes īpašniece, ir jaunā nomas līguma iniciatore un nosūta nomas līguma projektu otrai pusei viena mēneša laikā pēc Noteikumu stāšanās spēkā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Publiskas personas zemes nomas maksas kārtības noteikšana ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei ir objektīva un balstīta racionālos apsvērumos un salāgota ar spēkā esošo nomas kārtību cita veida zemes dzīļu izmantošanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Ar publiskās personas zemes nomas maksas kārtības noteikšanu ogļūdeņražu meklēšanai, izpētei un ieguvei tiks radīta vienota pieeja publiskai personai piederošās zemes iznomāšanai zemes dzīļu izmantošanai. Ar noteikumu projektu noteiktais zemes nomas maksas apmērs ir samērīgs.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • komersanti, kas īsteno ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi.
  • pašvaldības
Ietekmes apraksts
Esošā nomas līguma pārslēgšana

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
"Baltijas ogļūdeņražu izpētes un ieguves asociācija"

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/3f27ab9b-477f-4a0b-8942-3f1dcec98fc0

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības līdzdalība nodrošināta publiskās apspriešanas veidā (2024. gada 20. decembris - 2025. gada 3. janvāris), kuras laikā nav saņemti viedokļi.

6.4. Cita informācija

Starpinstitūciju saskaņošanas sanāksmes notika 2025.gada 26. februārī (ar Baltijas ogļūdeņražu izpētes un ieguves asociāciju) un 12. martā (ar Baltijas ogļūdeņražu izpētes un ieguves asociāciju, Latvijas tirdzniecības un rūpniecības kameru, Tieslietu ministriju, Finanšu ministriju, Kuldīgas novada pašvaldību, Enerģētikas un vides aģentūru un Latvijas īpašumu vērtētāju asociāciju). Ņemot vērā valsts sekretāru 2025. gada 4. septembra sanāksmes (Nr. 25 2. §) uzdevumu, papildus sanāksme par noteikumu projektu organizēta 2025. gada 10. septembrī ar Konkurences padomi un Finanšu ministriju (Baltijas ogļūdeņražu izpētes un ieguves asociācija dalību atkārtoti atteica).
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • pašvaldība
  • komersanti, kas īsteno ogļūdeņražu meklēšanu, izpēti un ieguvi

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nomas līguma dalībniekiem (pašvaldībai un ogļūdeņražu nozares komersantam) ir jāpārslēdz esošais nomas līgums atbilstoši jaunajam tiesiskajam regulējumam.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Pašvaldības, kuru teritorijā tiek veikta ogļūdeņražu meklēšana, izpēte vai ieguve, ieņēmumus no zemas nomas maksas izmantos savas pārvaldāmās teritorijas attīstībai.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi