22-TA-3754: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2011. gada 15. februāra noteikumos Nr. 132 "Rotaļlietu drošuma noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, lai Ministru kabineta 2011. gada 15. februāra noteikumos Nr. 132 “Rotaļlietu drošuma noteikumi” (turpmāk – Noteikumi Nr. 132) pārņemtu normas, kas izriet no Komisijas Direktīvas (ES) 2021/903 (2021. gada 3. jūnijs), ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2009/48/EK attiecībā uz īpašām anilīna robežvērtībām konkrētās rotaļlietās (turpmāk - Direktīva 2021/903).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai pārņemtu Direktīvas 2021/903 prasības attiecībā uz rotaļlietās pieļaujamo ķīmisko vielu robežvērtībām. Tiek ieviesta jauna, pazemināta pieļaujamā robežvērtība anilīnam tekstila rotaļlietu materiālā, ādas rotaļlietu materiālā, kā arī pirkstiņkrāsās, jo, piemēram, attiecībā uz vielu ierobežošanu tetovējuma tintēs un permanentajā kosmētikā ir atzīts, ka anilīns ir uzskatāms par kancerogēnu bez robežvērtības un ka anilīns var izraisīt vēzi pat viszemākajā eksponētības līmenī.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2009/48/EK (2009. gada 18. jūnijs) par rotaļlietu drošumu (turpmāk - Direktīva 2009/48/EK) ir noteiktas konkrētas prasības attiecībā uz ķīmiskām vielām, kas saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulu (EK) Nr. 1272/2008 (2008. gada 16. decembris) par vielu un maisījumu klasificēšanu, marķēšanu un iepakošanu un ar ko groza un atceļ Direktīvas 67/548/EEK un 1999/45/EK un groza Regulu (EK) Nr. 1907/2006 (turpmāk - Regula (EK) Nr. 1272/2008) klasificētas kā kancerogēnas, mutagēnas vai reproduktīvajai sistēmai toksiskas vielas. Direktīvas 2009/48/EK II pielikuma C papildinājumā ir noteiktas īpašas robežvērtības ķīmiskām vielām, kas izmantotas rotaļlietās, kuras paredzētas bērniem vecumā līdz 36 mēnešiem, vai citās rotaļlietās, kuras domātas ievietošanai mutē.
Līdz šim Direktīvā 2009/48/EK anilīns nebija atsevišķi uzskaitīts, un tam nebija paredzētas īpašas, individuāli noteiktas robežvērtības. Direktīva 2009/48/EK paredzēja, ka anilīnu bija pieļaujams izmantot rotaļlietās koncentrācijās, kas nepārsniedz 1 %, kas atbilst 10 000 mg/kg, tāpat kā citas vielas, kas saskaņā ar Regulu (EK) Nr. 1272/2008 klasificējamas kā 2. kategorijas kancerogēnās vielas.
Taču Eiropas Ķimikāliju aģentūras Riska novērtēšanas komiteja (RAC) savā atzinumā par vielu ierobežošanu tetovējuma tintēs un permanentajā kosmētikā norādīja, ka anilīns ir uzskatāms par kancerogēnu bez robežvērtības un ka anilīns var izraisīt vēzi pat viszemākajā eksponētības līmenī.
Attiecīgi Eiropas Komisijas izveidota Rotaļlietu drošuma ekspertu grupa veica anilīna toksikoloģisko īpašību zinātnisko novērtējumu, noteica rotaļlietu veidus, kuriem jāierobežo anilīns, kā arī noteica zemākās iespējamās anilīna koncentrācijas, ko var ticami noteikt reducējošas šķelšanas testā vai ticami pārbaudīt regulārajos testos.
Līdz ar to anilīns tiek īpaši izdalīts no vielām, kas saskaņā ar Regulu (EK) Nr. 1272/2008 klasificējamas kā 2. kategorijas kancerogēnās vielas, attiecīgi uzskaitot anilīnu Direktīvas 2009/48/EK II pielikuma C papildinājumā un nosakot tam zemākās iespējamās robežvērtības tekstila rotaļlietu materiālā, ādas rotaļlietu materiālā, kā arī pirkstiņkrāsās.
Šobrīd ir pārāk maz informācijas par anilīna ierobežojuma nepieciešamību citu veidu rotaļlietās.
Līdz šim Direktīvā 2009/48/EK anilīns nebija atsevišķi uzskaitīts, un tam nebija paredzētas īpašas, individuāli noteiktas robežvērtības. Direktīva 2009/48/EK paredzēja, ka anilīnu bija pieļaujams izmantot rotaļlietās koncentrācijās, kas nepārsniedz 1 %, kas atbilst 10 000 mg/kg, tāpat kā citas vielas, kas saskaņā ar Regulu (EK) Nr. 1272/2008 klasificējamas kā 2. kategorijas kancerogēnās vielas.
Taču Eiropas Ķimikāliju aģentūras Riska novērtēšanas komiteja (RAC) savā atzinumā par vielu ierobežošanu tetovējuma tintēs un permanentajā kosmētikā norādīja, ka anilīns ir uzskatāms par kancerogēnu bez robežvērtības un ka anilīns var izraisīt vēzi pat viszemākajā eksponētības līmenī.
Attiecīgi Eiropas Komisijas izveidota Rotaļlietu drošuma ekspertu grupa veica anilīna toksikoloģisko īpašību zinātnisko novērtējumu, noteica rotaļlietu veidus, kuriem jāierobežo anilīns, kā arī noteica zemākās iespējamās anilīna koncentrācijas, ko var ticami noteikt reducējošas šķelšanas testā vai ticami pārbaudīt regulārajos testos.
Līdz ar to anilīns tiek īpaši izdalīts no vielām, kas saskaņā ar Regulu (EK) Nr. 1272/2008 klasificējamas kā 2. kategorijas kancerogēnās vielas, attiecīgi uzskaitot anilīnu Direktīvas 2009/48/EK II pielikuma C papildinājumā un nosakot tam zemākās iespējamās robežvērtības tekstila rotaļlietu materiālā, ādas rotaļlietu materiālā, kā arī pirkstiņkrāsās.
Šobrīd ir pārāk maz informācijas par anilīna ierobežojuma nepieciešamību citu veidu rotaļlietās.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai pārņemtu Direktīvas 2021/903 prasības, ir jāizstrādā grozījumi Noteikumos Nr. 132. Izstrādātais Noteikumu projekts paredz Direktīvas 2021/903 prasību pilnīgu pārņemšanu.
Risinājuma apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek noteiktas jaunas rotaļlietām izvirzāmās drošuma prasības, papildinot Noteikumu Nr. 132 2. pielikuma III nodaļas 7.2. apakšpunkta tabulu ar 12. punktu, tajā nosakot pieļaujamās robežvērtības anilīna izmantošanai tekstila rotaļlietu materiālā, ādas rotaļlietu materiālā, kā arī pirkstiņkrāsās.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- pirmsskolas vecuma bērni
- skolēni
- fiziskas personas, kas nonāk saskarē ar rotaļlietām
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs bērnu veselību, jo tiek noteiktas jaunas rotaļlietām izvirzāmās drošuma prasības, nosakot pazeminātas pieļaujamās robežvērtības tajās izmantojamam anilīnam, kurš var izraisīt vēzi.
Juridiskās personas
- rotaļlietu ražotāji
Ietekmes apraksts
Turpmāk rotaļlietu ražotājiem būs jāievēro, ka anilīnam ir noteikta pazemināta pieļaujamā robežvērtība tā izmantošanai rotaļlietu ražošanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L0903
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Direktīva (ES) 2021/903 (2021. gada 3. jūnijs), ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2009/48/EK attiecībā uz īpašām anilīna robežvērtībām konkrētās rotaļlietās
Apraksts
Papildina Direktīvu 2009/48/EK ar anilīnu, nosakot tam īpašu ierobežojumu tekstila rotaļlietu materiālā un ādas rotaļlietu materiālā 30 mg/kg pēc reducējošas šķelšanas un anilīna ierobežojumu pirkstiņkrāsās 10 mg/kg kā brīvam anilīnam un 30 mg/kg pēc reducējošas šķelšanas.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas Direktīva (ES) 2021/903 (2021. gada 3. jūnijs), ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvas 2009/48/EK attiecībā uz īpašām anilīna robežvērtībām konkrētās rotaļlietās
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
2. panta 1. punkts
1. punkts
Pārņemtas pilnībā
stingrākas prasības nav paredzētas
1. pants
2. punkts
Pārņemtas pilnībā
stingrākas prasības nav paredzētas
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Direktīvā nav paredzēta rīcības brīvība tās pārņemšanai.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Šie ir tehniska rakstura grozījumi, kas ir labvēlīgi sabiedrības veselībai, neietekmē sabiedrības tiesības, nerada tai jaunas saistības, pienākumus vai ierobežojumus. Paredzams, ka izmaiņas, kas radīsies rotaļlietas ražojošiem uzņēmējiem, nebūs būtiskas, turklāt šī ir obligāti ieviešamā Eiropas Savienības prasība, kas visām dalībvalstīm ir jāpiemēro pilnā apjomā.
6.4. Cita informācija
Ar Noteikumu projektu tiek pārņemta Eiropas Savienības tiesību akts, kurš neparedz rīcības brīvību tā pārņemšanā. Par to, ka anilīns anilīns ir uzskatāms par kancerogēnu bez robežvērtības un ka anilīns var izraisīt vēzi pat viszemākajā eksponētības līmenī, ir secināts Eiropas Ķimikāliju aģentūras Riska novērtēšanas komitejas (RAC) atzinumā par vielu ierobežošanu tetovējuma tintēs un permanentajā kosmētikā. Uz tā pamata Eiropas Savienības dalībvalstu rotaļlietu drošuma ekspertu grupa veica anilīna toksikoloģisko īpašību zinātnisko novērtējumu, noteica rotaļlietu veidus, kuriem jāierobežo anilīns, kā arī noteica zemākās iespējamās anilīna koncentrācijas, ko var ticami noteikt reducējošas šķelšanas testā vai ticami pārbaudīt regulārajos testos.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs turpinās uzraudzību, ievērojot jaunās robežvērtības, kas neietekmēs funkciju apjomu un budžetu.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ar Noteikumu projektu tiek noteiktas jaunas rotaļlietām izvirzāmās drošuma prasības, nosakot ierobežojumus anilīna izmantošanai to ražošanā.
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi