Anotācija

25-TA-2296: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 864 "Kārtība, kādā piešķir un izmaksā ģimenes valsts pabalstu un piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2026. gada budžeta izstrādes procesā saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokola Nr. 38 1.§ "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam"" 2. punktu ir atbalstīts Labklājības ministrijas prioritārais pasākums “Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem” 2026. gadā un turpmāk ik gadu, kas ietver arī ģimenes valsts pabalstu saņēmēju loka paplašināšanu.
Papildu nepieciešamais finansējums saistībā ar ģimenes valsts pabalstu saņēmēju loka paplašināšanu apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta izstrādes mērķis ir pārskatīt ģimenes valsts pabalsta saņēmēju loku un nodrošināt visiem bērniem (jauniešiem) konkrētā vecumā vienlīdzīgas tiesības saņemt ģimenes valsts pabalstu neatkarīgi no tā, kādā izglītības iestādē viņi mācās, no 2026. gada ģimenes valsts pabalstu maksājot arī par augstskolā pilna laika klātienē studējošajiem līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdes protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts. Likums "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (pieņemts Saeimā 2025. gada 3. decembrī). Likums "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).
Ņemot vērā, ka Labklājības ministrijas prioritārais pasākums "Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem" paredz ģimenes valsts pabalstu saņēmēju loka paplašināšanu, sākot ar 2026. gada 1. janvāri, noteikumu projektam ir jāstājas spēkā 2026. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Līdz ar bērna ienākšanu ģimenē valsts ir paredzējusi atbalstu gan dažādu pakalpojumu, gan arī valsts sociālās apdrošināšanas un valsts sociālo pabalstu veidā. Savukārt ģimenes vai personas, kurām finanšu līdzekļi ir nepietiekami ikdienas vajadzību nodrošināšanai un kuru ienākumi ir zemāki par valstī noteikto trūcīgās personas līmeni, var vērsties pēc palīdzības pašvaldībā.
Valsts sociālie pabalsti ir valsts atbalsts naudas izmaksu veidā, kuru saņem pie noteiktām iedzīvotāju grupām piederīgas personas. Tie nav saistīti ne ar iepriekšēju iemaksu veikšanu, ne arī individuālu personas vajadzību un resursu izvērtējumu. Valsts sociālie pabalsti tiek finansēti no valsts pamatbudžeta, t.i., no vispārējiem nodokļiem, un to apmērs ir atkarīgs no valsts finansiālajām iespējām un politiski pieņemtiem lēmumiem. Valsts sociālos pabalstus izmaksā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (turpmāk – VSAA).

Saskaņā ar Valsts sociālo pabalstu likuma (turpmāk - likums) 6.pantu ģimenes valsts pabalstu piešķir personai, kura audzina bērnu. Pabalsta apmērs ir atkarīgs no audzināmo bērnu skaita. ģimenes valsts pabalsta apmērs par vienu bērnu ir 25 euro mēnesī, par diviem bērniem — 100 euro mēnesī (50 euro par katru bērnu), par trim bērniem — 225 euro mēnesī (75 euro par katru bērnu), par četriem un vairāk bērniem — 100 euro mēnesī par katru bērnu. Ģimenes valsts pabalstu maksā no bērna viena gada vecuma sasniegšanas dienas līdz 16 gadu vecumam, kā arī par bērnu vecumā no 16 līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai, ja viņš mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē un nav stājies laulībā.

Ģimenes valsts pabalsta piešķiršanas un izmaksas kārtību un to piešķiršanai iesniedzamos dokumentus nosaka MK 21.12.2021. noteikumi Nr. 864 “Kārtība, kādā piešķir un izmaksā ģimenes valsts pabalstu un piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti” (turpmāk - MK noteikumi).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā patlaban ģimenes valsts pabalstu par bērnu vecumā no 16 līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai maksā, ja viņš mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē un nav stājies laulībā, nelabvēlīgākā situācijā atrodas tā paša vecuma bērni (jaunieši), kas studē austskolā, jo par viņiem ģimenes valsts pabalsta izmaksa tiek izbeigta.

Lai novērstu esošo nevienlīdzību un nodrošinātu visiem bērniem (jauniešiem) konkrētajā vecumā vienlīdzīgas tiesības saņemt ģimenes valsts pabalstu neatkarīgi no tā, kādā izglītības iestādē viņi mācās, un ģimenes valsts pabalstu maksātu arī par augstskolās studējošajiem līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai, Saeima 2025. gada 3. decembrī ir atbalstījusi likumu "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (25-TA-2031), kas pieņemts "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" pavadošo likumprojektu paketē. Paredzēts, ka grozījumi attiecībā uz ģimenes valsts pabalsta piešķiršanu un izmaksu stāsies spēkā 2026.gada 1.janvārī.

Līdz ar to ir nepieciešami grozījumi arī MK noteikumos, precizējot noteikumu 8., 10. un 14. punktu par pabalsta izmaksu par augstskolās pilna laika klātienē studējošajiem līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai, kā arī papildinot MK noteikumus ar 17.1 punktu ar jauniem nosacījumiem ģimenes valsts pabalsta izmaksai par augstskolās studējošajiem.

Vienlaikus MK noteikumos ir nepieciešami tehniska rakstura grozījumi attiecībā uz pieprasījum iesniegšanas VSAA veidiem.
Risinājuma apraksts
Grozījumi MK noteikumos izstrādāti, precizējot noteikumu 8., un 10. un 14. punktu, kā arī papildinot notiekumus ar 17.1 punktu,  lai no 2026.gada 1.janvāra nodrošinātu ģimenes valsts pabalsta izmaksu par augstskolā pilna laika klātienē studējošajiem līdz 20 gadu vecuma sasniegšanai.

Tā kā augstskolās studiju periodi tiek dalīti semestros, tad ģimenes valsts pabalsts par ģimenē studējošo bērnu (jaunieti) piešķirams un izmaksājams par studiju periodu, kāds norādīts šo noteikumu 8.2. apakšpunktā minētaja izziņā vai šo noteikumu 14.punktā saņemtajā informācijā no Izglītības un zinātnes ministrijas. Piemēram, ja pirmais semestris beidzas 3. februāri, tad par februāri pabalstu izmaksā par trim dienām līdz 3. februārim, bet par pārējām februāra dienām pabalstu izmaksās, kad VSAA saņems informāciju no Izglītības un zinātnes ministrijas par nākošo semestri un pagarinās pabalsta izmaksu. 

Ģimenes valsts pabalsta izmaksu turpina, ja pēc vidējās izglītības iegūšanas turpina studijas augstskolā. Tā, piemēram, ja par izlaiduma klases bērnu ģimenes valsts pabalsta izmaksa pārtraukta ar 1. jūliju un no septembra bērns turpina mācības studējot, ģimenes valsts pabalstu izmaksā par periodu no 1. jūlija.

Lai neradītu nevienlīdzīgas attieksmes piemērošanu pret bērniem vispārējas izglītības iestādēs un profesionālās izglītības iestādēs, tad arī augstskolās un koledžās studējošiem ģimenes valsts pabalsts ir izmaksājams arī par tiem bērniem, kuri atrodas akadēmiskajā atvaļinājumā, bet tiesiskās attiecības ar izglītības iestādi ir saglabātas.

Lai no 2026. gada 1. janvāra saņemtu pabalstu par augstskolā pilna laika klātienē studējošu bērnu, vienam no vecākiem vai pašam bērnam, kurš bijis ārpusģimenes aprūpē, jāiesniedz iesniegums VSAA. Ģimenes valsts pabalstu piešķirs un izmaksās no tiesību rašanās brīža, bet ne agrāk kā no 2026. gada 1. janvāra, ievērojot Valsts sociālo pabalstu likuma 18. panta 11.daļā noteikto pabalstu pieprasīšanas termiņu (24 mēnešu laikā no tiesību rašanās laika).

Ja ģimene jau saņem ģimenes valsts pabalstu par jaunākajiem bērniem, tad iesniegumu ieteicams iesniegt tam vecākam, kurš jau saņem pabalstu, jo ģimenes valsts pabalsta apmērs ir atkarīgs no kopējā audzināmo bērnu skaita, par kuriem pabalstu saņem konkrētais pieprasītājs. Kaut arī bērns, kurš studē, jau ir sasniedzis pilngadību  - bērns pats par sevi pieprasīt piešķirt ģimenes valsts pabalstu nevar. Šo pabalstu piešķir ģimenei ar bērniem un to pieprasa viens no vecākiem. Izņēmums ir gadījumi, ja bērns līdz pilngadībai ir atradies aizbildnībā vai audžuģimenē. Tādā gadījumā iesniegumu iesniedz pats pilngadīgais jaunietis.
Ja ģimene jau saņem ģimenes valsts pabalstu, tad pēc iesnieguma saņemšanas VSAA pārrēķinās piešķirtā pabalsta apmēru. Ja ģimene vairs nesaņem ģimenes valsts pabalstu, pabalsts tiks piešķirts no jauna.

Iesniegums jāiesniedz tikai pirmreizējai piešķiršanai. Turpmāk, ja bērns turpinās studijas, nebūs sasniedzis 20 gadu vecumu un nebūs stājies laulībā, VSAA pabalsta izmaksu pagarinās pamatojoties uz informāciju, ko saņem no Izglītības un zinātnes ministrijas. Ja bērns studē ārzemēs, jāiesniedz mācību iestādes izziņa.

Vienlaikus MK noteikumos tiek veikti tehniska rakstura grozījumi attiecībā uz pieprasījum iesniegšanas VSAA veidiem, precizējot 8. punktu un papildinot noteikumus ar 8.1 punktu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
210 963 658
0
210 615 191
0
211 416 624
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
209 592 000
0
209 592 000
0
209 592 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
1 371 658
0
1 023 191
0
1 824 624
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
210 963 658
0
210 615 191
3 613 527
211 416 624
3 588 480
3 588 480
2.1. valsts pamatbudžets
209 592 000
0
209 592 000
3 588 480
209 592 000
3 588 480
3 588 480
2.2. valsts speciālais budžets
1 371 658
0
1 023 191
25 047
1 824 624
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-3 613 527
0
-3 588 480
-3 588 480
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-3 588 480
0
-3 588 480
-3 588 480
3.2. speciālais budžets
0
0
0
-25 047
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-3 613 527
-3 588 480
-3 588 480
5.1. valsts pamatbudžets
0
-3 588 480
-3 588 480
-3 588 480
5.2. speciālais budžets
0
-25 047
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
* kolonās "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" uzrādīti valsts pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi ģimenes valsts pabalstam (ieņēmumi atbilst izdevumiem) un speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" izdevumi pamatkapitāla veidošanai (ieņēmumi atbilst izdevumiem); 2025.gads ar FM 13.10.2025. rīkojumu Nr. 1.1-1/12/347 "Par apropriācijas pārdali neatliekamu un nozīmīgu pasākumu īstenošanai labklājības nozarē".
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts izdevumu aprēķins saistībā ar ģimenes valsts pabalsta pārskatīšanu pievienots anotācijas pielikumā.

Vienlaikus, lai veiktu ģimenes valsts pabalsta pārskatīšanu, 2026.gadā nepieciešams veikt VSAA informācijas sistēmu (turpmāk - IS) pielāgošanu. 
VSAA IS pielāgošanai nepieciešams papildus finansējums 25 047 euro (45 c/d * 556,60 euro ar PVN). Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no Labklājības ministrijas (turpmāk - LM) pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kā kapitālo izdevumu transferts no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".

Noteikumu projekta ietekmē palielinās:
1. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti" izdevumi sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (izdevumi ģimenes valsts pabalstam) 2026. gadā un turpmāk ik gadu 3 588 480 euro apmērā.
2. LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 "Nozares centralizēto funkciju izpilde" kapitālo izdevumu transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta 2026.gadā 25 047 euro apmērā, vienlaikus palielinot speciālā budžeta apakšprogrammas 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets" saņemtos transfertus no valsts pamatbudžeta un izdevumus pamatkapitāla veidošanai 2026. gadā 25 047 euro apmērā.

Līdz ar to kopējā noteikumu projekta ietekme uz valsts budžeta izdevumiem tiek prognozēta 2026. gadā 3 613 527 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 3 588 480 euro apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Noteikumu projekta ietekme uz valsts budžetu ir iekļauta arī likuma "Grozījumi Valsts sociālo pabalstu likumā" (pieņemts Saeimā 2025. gada 3. decembrī) anotācijā.

Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē (protokollēmuma Nr. 38 1. § 2. punkts) atbalstīto finansējumu LM prioritārajam pasākumam "Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem" un Saeimā likumprojekta "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam” izskatīšanā otrajā lasījumā atbalstītajiem LM priekšlikumiem (176., 180. un 181. priekšlikums), kopējais finansējums LM prioritārajam pasākumam "Materiālā atbalsta (pabalstu) pilnveidošana ģimenēm ar bērniem" apstiprināts 2026. gadā 40 079 126 euro apmērā, 2027. gadā 40 020 683 euro apmērā, 2028. gadā un turpmāk ik gadu 54 127 055 euro apmērā, t.sk. noteikumu projekta ieviešanai 2026. gadā 3 613 527 euro apmērā, 2027. gadā un turpmāk ik gadu 3 588 480 euro apmērā.

Finansējums noteikumu projekta ieviešanai ir apstiprināts likumā "Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam" (pieņemts Saeimā 2025. gada 4. decembrī).

Labklājības ministrija noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2027. gadam un turpmāk ik gadu pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 "Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam" 9.3.1. apakšpunktam, ņemot vērā prognozētās izmaiņas valsts sociālo pabalstu saņēmēju skaitā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tā kā noteikumu projekts paredz pārskatīt pabalsta saņēmēju loku atbilstoši Ministru kabineta 2025. gada 22. septembra sēdē atbalstītajam informatīvajam ziņojumam "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamiem prioritārajiem pasākumiem 2026., 2027. un 2028. gadam", papildus komunikācijas aktivitātes par Ministru kabineta noteikumu projektu nav veiktas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Pabalsta aprrēķināšanu, piešķiršanu un izmaksu nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra esošo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts uzlabos ģimeņu, kurās bērni iegūst augstāko izglītību līdz 20 gadu vecumam, finansiālo situāciju. 

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts uzlabos ģimeņu ar studējošiem bērniem (jauniešiem) materiālo situāciju.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums anotācijai