Anotācija (ex-ante)

24-TA-299: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Valsts reģionālās attīstības aģentūras reorganizāciju" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumu Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai " (turpmāk – MK rīkojums Nr.55) apstiprinātā Valdības rīcības plāna 19.5.apakšpunkts paredz, ka tiks nostiprināta informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) pārvaldība, t.sk. vienotas IKT arhitektūras un koplietošanas pakalpojumu attīstība valsts pārvaldē, veicot šādus uzdevumus:
1) Izveidota profesionāla Valsts digitālās attīstības aģentūra, kas nodrošinās kvalitatīvus IKT koplietošanas pakalpojumus iestādēm, vadīs nacionālas nozīmes digitālās transformācijas iniciatīvas, kā arī veidos integrētus un ērtus pakalpojumus iedzīvotājiem.
2) Būtiski paplašināts valsts pārvaldes iestādēm un pašvaldībām pieejamo koplietošanas pakalpojumu loks, kas ietver gan IKT infrastruktūras, gan koplietošanas platformu, gan citus IKT atbalsta pakalpojumus.
3) Atjaunināti valsts pārvaldes vienotās IKT arhitektūras principi un vadlīnijas, kā arī ieviesta arhitektūras pārvaldības pieeja valsts pārvaldes nozarēs, nodrošinot visaptverošu valsts digitālo risinājumu attīstības plānošanu un vadību, risinājumu sadarboties spēju un koplietošanu.

Saskaņā ar MK rīkojumu Nr.55 apstiprināto Valdības rīcības plāna 19.5.apakšpunktu Valsts digitālās attīstības aģentūras izveide veicama līdz 2024.gada 30.jūnijam.  

Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija[1] (turpmāk – VARAM), izvērtējot Valsts reģionālās attīstības aģentūras (turpmāk – VRAA) funkcijas un līdzšinējo darbību, ir pieņēmusi lēmumu veikt VRAA reorganizāciju un izveidot Valsts digitālās attīstības aģentūru.  Mērķis ir nodrošināt aģentūras stratēģisku fokusu uz digitālās transformācijas politikas īstenošanu - sabiedrībai ērtu valsts pārvaldes digitālo pakalpojumu piedāvāšanu un valsts pārvaldes darba efektivitātes paaugstināšanu un informācijas un komunikācijas tehnoloģiju ilgtspējīgu pielietošanu.

Atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta pirmajai daļai un trešajai daļai Ministru kabinets izveido un reorganizē tiešās pārvaldes iestādi, pamatojoties uz likumu.

Pamatojoties uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15.panta trešās daļas 4.punktu, tiešās pārvaldes iestādi reorganizē nododot atsevišķus valsts pārvaldes uzdevumus citai iestādei, — rezultātā iestāde turpina pastāvēt.


[1] Saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 7.jūnija rīkojuma Nr.446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” 3.punktu Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nosaukums ar 2024.gada 1.jūliju ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir reorganizēt VRAA, kā arī mainīt tās nosaukumu uz Valsts digitālās attīstības aģentūru un vienu no VRAA funkcijām nodot VARAM.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumu Nr. 375 “Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums” (turpmāk – MK noteikumi Nr.375) 2.punkts noteic, ka VRAA darbības mērķis ir īstenot atbalsta pasākumus vides aizsardzības politikas ieviešanai un līdzsvarotai valsts reģionālajai attīstībai, nodrošinot normatīvajos aktos deleģēto valsts un citu finanšu instrumentu ieviešanu, valsts un pašvaldību elektroniskās pārvaldes attīstību, analītisko darbību, kā arī administratīvo atbalstu starptautisko programmu sekretariātiem.
Vienlaikus atbilstoši MK noteikumu Nr.375 3.punktam VRAA ir šādas funkcijas:
1. tās pārziņā esošā valsts informācijas sistēmu savietotāja, valsts pārvaldes informācijas un tehnoloģiju koplietošanas infrastruktūras, informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu attīstība un turējumā esošo informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu uzturēšana un lietotāju atbalsts;
2. elektronisko iepirkumu sistēmas nodrošināšana un attīstība;
3. valsts, Eiropas Savienības fondu un citu finanšu instrumentu finansēto aktivitāšu ieviešana un uzraudzība atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajam deleģējumam;
4. analītiskās darbības nodrošināšana saistībā ar teritoriālās attīstības procesiem valstī;
5. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un tās padotības iestāžu informācijas tehnoloģiju risinājumu uzturēšana un lietotāju atbalsts;
6. Latvijas vides aizsardzības fonda likumā noteikto funkciju īstenošana.

Attiecībā uz VRAA funkciju padziļinātu izvērtēšanu, kā arī tās pārziņā nodoto darbības spektru, VARAM šo izvērtēšanas procesu organizēja divos posmos: 

1. posmā, pamatojoties uz vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra 2023.gada 3.aprīļa rīkojumu Nr. 1-2/39 “Par darba grupas izveidošanu”, VRAA reorganizācijas darba grupai līdz 2023. gada 1. jūnijam bija nepieciešams sagatavot un iesniegt vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministram priekšlikumus VRAA reorganizācijai un augsta līmeņa ieviešanas plānam. 

2.posmā, pamatojoties uz vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministres 2023. gada 26.novembra rīkojumu Nr. 1-2/152 “Par pārmaiņu vadības grupas izveidošanu” tika izveidota pārmaiņu vadības grupa, kuras ietvaros starp VARAM un VRAA pārstāvjiem tika izvērtētas VRAA funkcijas, lai nodrošinātu Valsts digitālās attīstības aģentūras kā valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju un valsts digitālās apkalpošanas un atbalsta kompetenču centra izveidi un īstenošanu. 
Negatīvu ietekmi attiecībā uz VRAA resursu efektīvu, lietderīgu un racionālu izmantošanu rada tādu funkciju veikšana, kas tieši nav saistītas ar digitālās transformācijas jomu. Secināts, ka liela daļa VRAA resursu tiek izmantota tādu pienākumu veikšanai, kas saistīti ar administratīvu funkciju, piemēram, attiecībā uz Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas finansēto projektu administrēšanu, augstas gatavības investīciju projektu ietvaros slēdz līgumus ar pašvaldībām u.c., kas, VARAM ieskatā, būtu jāmaina. Veicot nepieciešamās izmaiņas attiecībā uz tādu funkciju īstenošanu, kas nav saistītas ar digitālās transformācijas jomu, un nododot to citām iestādēm, tiks fokusēti VRAA resursi un būs iespējams palielināt kapacitāti un darbības spējas funkciju izpildei digitālā un pakalpojumu atbalsta funkcijas jomā. Tādējādi Valsts digitālās attīstības aģentūra pakāpeniski tiks izveidota par digitālā un pakalpojumu atbalsta kompetenču centru, koncentrējot tās resursus un paaugstinot valsts pārvaldes iestādēm sniegto pakalpojumu apjomu un kvalitāti.

Paskaidrojot detalizētāk, VRAA veic virkni funkcijas, kas saistās ar reģionālo attīstību, vides jomu saistītu projektu un dažādu līgumu (piemēram, par augstas gatavības projektu īstenošanu ar pašvaldībām) administrēšanu.

VARAM ieskatā, būtu nepieciešams pārskatīt šādu funkciju veikšanu turpmāk:

1. Elektronisko iepirkumu sistēmas kataloga administrēšana un uzturēšana;
2. Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas finansēto projektu administrēšana, kuros noslēgtie līgumi;
3. Augstas gatavības pašvaldību investīciju projekti;
4. Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programmas Apvienotā tehniskā sekretariāta (kontaktpunkta) uzņemošās institūcijas funkcijas un to uzturēšana;
5. Starp VARAM un VRAA noslēgtie sadarbības līgumi;
6. VASAB (Vīzija un stratēģijas apkārt Baltijas jūrai) sekretariāta apkalpošana un darbības nodrošināšana;
7. Latvijas vides aizsardzības fonda (turpmāk – LVAFA) administrācija.  

Turpmāk sniegts detalizēts izklāsts par katru no minētajām funkcijām. Attiecībā LVAFA funkciju pārņemšanu -  lēmums tiks pieņemts VARAM reorganizācijas procesā.[1]


1. Elektronisko iepirkumu sistēmas uzturēšana un Elektronisko iepirkumu sistēmas kataloga administrēšana un uzturēšana 
 
Elektronisko iepirkumu sistēmas (turpmāk – EIS) ir centralizēto iepirkumu institūcija, kas visām iestādēm nodrošina iegādes šādām preču grupām:  
biroja papīrs un kancelejas preces;  
datortehnika;  
demonstrācijas iekārtas;  
drukas un kopēšanas iekārtas;  
mēbeles; programmatūra, programmatūras pilnveidošanas un atbalsta pakalpojumi, programmatūras noma un programmatūras izmantošanas apmācības;  
saimniecības preces;  
servertehnika un datu glabātavas;  
mākoņskaitļošanas pakalpojumi; pārtikas preces. 
 
Atsevišķu EIS katalogu pārvaldību nodrošina citi resori: 
Tieslietu ministrija (Civilstāvokļa aktu reģistrācijas veidlapas);  
Aizsardzības ministrija (degviela);  
Veselības ministrija (Medikamenti, medicīnas preces, medicīniskās ierīces un individuālās aizsardzības līdzekļi (tai skaitā dezinfekcijas līdzekļi)).  
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 20. decembra noteikumu Nr.816 "Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi" 2.1.apakšpunktu elektronisko iepirkumu sistēma ir VRAA pārziņā esoša valsts informācijas sistēma tīmekļvietnē https://www.eis.gov.lv, kas sastāv no e-izziņu, e-pasūtījumu, e-konkursu un e-izsoļu apakšsistēmām.  
 
2. Eiropas Savienības un Eiropas Ekonomikas zonas finansēto projektu administrēšana, kuros noslēgtie līgumi 
 
Eiropas Savienības (turpmāk –  ES) un Eiropas Ekonomikas zonas (turpmāk – EEZ) finansēto projektu administrēšana, kuros noslēgtie līgumi 
Apkopojot informāciju secināts, ka šobrīd funkciju nodrošina VRAA darbinieks ar 0,7 slodzi.  

Ar Daugavpils pilsētu noslēgts līgums par atmaksas grafiku (7 gadu periods); 
Nelikumīga valsts atbalsta atgūšana no SIA “Belteneko” (EEZ finansējums); 
Jāveic dokumentu aprakstīšana, nodošana arhīvā, neatbilstību ziņojumu sagatavošana un iesniegšana Finanšu ministrijā. 
 
3. Augstas gatavības pašvaldību investīciju projekti 

Līdz 2023. gada beigām bija jārealizē (kopumā 54 projekti). VRAA noslēgusi līgumus ar pašvaldībām, veic iesniegto pašvaldību pārskatu par projekta īstenošanu pārbaudi u.c. VARAM veica pašvaldību projektu izvērtēšanu un virzību apstiprināšanai Ministru kabinetā atbilstoši  Ministru kabineta 2022. gada 8. februāra noteikumiem Nr. 112 "Kārtība, kādā piešķiramas un izlietojamas mērķdotācijas investīcijām pašvaldībām" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 112).

 
4. Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programmas Apvienotā tehniskā sekretariāta (kontaktpunkta) uzņemošās institūcijas funkcijas un to uzturēšana 
Programmas mērķis ir veicināt transnacionālo attīstību, lai izveidotu ilgtspējīgu, konkurētspējīgu un teritoriāli vienoto Baltijas jūras reģionu. VRAA nodrošina Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programmas Apvienotā tehniskā sekretariāta Rīgas biroja uzņemošās institūcijas funkcijas un to uzturēšanu. 
Šī ir Interreg aktivitāte no projekta, kur VRAA veic administratīvo funkciju, taču  neīsteno saturisku atbalstu sekretariātam. Kontaktpunkta finanšu kontroli veic VARAM. 
Lai pārņemtu Baltijas jūras reģiona transnacionālās sadarbības programmas Apvienotā tehniskā sekretariāta (kontaktpunkta) uzņemošās institūcijas funkcijas un to uzturēšanu –  ir jāsaņem “Interreg Baltic Sea Region Programme 2021-2027” programmas Apvienotā sekretariāta lēmums, jāvienojas un jāpārslēdz līgums ar Investitionsbank Schleswig-Holstein. 
 
5. Starp VARAM un VRAA noslēgtie sadarbības līgumi  
Sadarbības līgumi noslēgti pasākuma “Reģionālās attīstības atbalsta pasākums – infrastruktūras pielāgošana un uzturēšana” ietvaros:   
Daugavpils lidostas attīstība 
tiek īstenots pašvaldību sporta un futbola infrastruktūras attīstības projekts, veicot futbola laukumu pilnveidošanu. Tādējādi veicot ieguldījumus pašvaldību sporta un futbola infrastruktūras attīstībā, tiek nodrošināta virslīgas stadionu pilnveidošana atbilstoši biedrības “Latvijas Futbola federācija” noteiktajām prasībām.   
Konkursa “Reģionālās attīstības atbalsta pasākums – infrastruktūras pielāgošana un uzturēšana” mērķis ir veikt ieguldījumus pašvaldību sporta un futbola infrastruktūras attīstībā, veicot virslīgas stadionu pilnveidošanu atbilstoši biedrības “Latvijas Futbola federācija” noteiktajām prasībām. 
 
6. VASAB (Vīzija un stratēģijas apkārt Baltijas jūrai) sekretariāta apkalpošana un darbības nodrošināšana  
 
VASAB (Vīzija un stratēģijas apkārt Baltijas jūrai) ir Baltijas jūras reģiona valstu starpvaldību sadarbība telpiskās plānošanas un attīstības jautājumos, kuras vadībā ir iesaistīti septiņi atbildīgie ministri un Vācijas zemju atbildīgās amatpersonas. 
Svarīgākie izpētes virzieni: 
Pilsētu tīklojums (arī demogrāfija, migrācija, inovācijas, metropoles), pilsētu-lauku attiecības 
Sasniedzamība un transnacionālas attīstības zonas 
Transporta, enerģijas, IT pieejamība 
Jūra. Integrēta piekrastes zonas pārvaldība un jūras telpiskā plānošana 
Horizontālie jautājumi: klimata pārmaiņas, reģiona identitāte un sadarbība u.c. 
 
Saistībā ar ieceri VASAB (Vīzija un stratēģijas apkārt Baltijas jūrai) sekretariāta apkalpošanu un darbības nodrošināšanu (piemēram, datoru, personāla, telpu u.tml. atbalsts) veikt izmaiņas minētā sekretariāta funkciju pārņemšanai ir  nepieciešams Baltijas jūras reģiona Telpiskās attīstības komitejas lēmums (Mandate of the VASAB Secretariat is set by the VASAB Committee on Spatial Planning and Development in the BSR). 
 
7. LVAFA

Pamatojoties uz Ministru kabineta 2018.gada 17.oktobra rīkojumu Nr. 530 “Par Latvijas vides aizsardzības fonda administrācijas pievienošanu Valsts reģionālās attīstības aģentūrai“ 3. punktu, ir likvidēta valsts tiešās pārvaldes iestāde Latvijas vides aizsardzības fonda administrācija, pievienojot to VRAA. VRAA ir LVAFA funkciju, tiesību, saistību un prasību pārņēmēja. 
Ministru kabineta 2006.gada 28.marta noteikumu Nr. 242 "Latvijas vides aizsardzības fonda administrācijas nolikums " 3.punktā ir norādīts, ka LVAFA veic Latvijas vides aizsardzības fonda likumā noteiktos uzdevumus, kā arī noteikumu 3. punktā uzskaitītos pienākumus.
VRAA īsteno Eiropas Komisijas LIFE programmas[2] nacionālā kontaktpunkta (t.sk. LIFE nacionālā finansējuma administrēšana) pienākumus.
Latvijas vides aizsardzības fonda likuma 2.panta pirmajā daļā noteikts, ka LVAFA ir valsts budžeta līdzekļu kopums vides aizsardzības pasākumu un projektu īstenošanai, un atbilstoši minētā likuma 2.panta otrajai daļai LVAFA turētājs ir VARAM pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. 
Kohēzijas fonda projektā Nr. 5.4.2.2/17/I/002 "Valsts vides monitoringa programmu un kontroles sistēmas attīstība un sabiedrības līdzdalības veicināšana, pilnveidojot nacionālas nozīmes vides informācijas un izglītības centru infrastruktūru” plānotās darbības tiks pabeigtas līdz 2024.gada 31.oktobrim.
LVAFA darbības nodrošināšanas ietvaros VRAA veic, piemēram, LIFE programmas projektu administrēšanu, kontaktpunkta darbības nodrošināšanu utt. 


[2] Ar Ministru kabineta 2024. gada 20. janvāra rīkojumu Nr. 55 "Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai" apstiprinātā Valdības rīcības plāna 32.12.apakšpunkts paredz vides aizsardzības politikas jomas, izņemot dabas aizsardzība, funkciju un attiecīgā personāla, tiesību, saistību, mantas un budžeta programmu pārcelšanu uz Klimata un enerģētikas ministriju. Ievērojot, ka ar 2024.gada 1.jūliju Klimata un enerģētikas ministrija un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir reorganizētas (Ministru kabineta 2024.gada 7.jūnija rīkojuma Nr.446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” 1.punkts), Valdības rīcības plāna 32.12. apakšpunkts uzskatāms par izpildītu. Turklāt saskaņā ar Ministru kabineta 2024.gada 4.jūnija sēdes protokollēmuma Nr.23 58.§ “rīkojuma projekts "Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju"” (24-TA-367) 4.punktā noteikto uzdevumu VARAM izstrādāt grozījumus Latvijas vides aizsardzības fonda likumā, kuros cita starpā noteikt LVAF līdzekļu turētāju, VARAM ir izstrādājusi likumprojektu "Grozījumi Latvijas vides aizsardzības fonda likumā" (24-TA-788), kurš paredz, ka LVAF līdzekļu turētājs ir VARAM un tuvākajā laikā likumprojekts tiks virzīts uz MK.
[3] LIFE programma ir Eiropas Komisijas finanšu instruments vides kvalitātes un klimata pārmaiņu inovatīvu un ilgtspējīgu uzlabojumu veikšanai.



Attiecībā uz funkcijām, kas ir saistītas ar IKT jomu, VARAM ieskatā, Valsts digitālajai attīstības aģentūrai ir saglabājamas MK noteikumu Nr. 375 3.1. un 3.5. apakšpunktā minētās funkcijas:

1) tās pārziņā esošā valsts informācijas sistēmu savietotāja, valsts pārvaldes informācijas un tehnoloģiju koplietošanas infrastruktūras, informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu attīstība un turējumā esošo informācijas sistēmu un elektronisko pakalpojumu uzturēšana un lietotāju atbalsts;

2) VARAM un tās padotības iestāžu informācijas tehnoloģiju risinājumu uzturēšana un lietotāju atbalsts.

Apkopojot iepriekš minēto, rīkojuma projekts paredz, ka:

1. Saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta pirmo daļu un trešās daļas 4. punktu reorganizēt Valsts reģionālās attīstības aģentūru un ar 2024. gada 1.jūliju mainīt tās nosaukumu uz Valsts digitālo attīstības aģentūru.

2. Valsts digitālās attīstības aģentūra ir Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārvaldes uzdevumu, tiesību, saistību, mantas, personāla resursu, lietvedības un arhīva pārņēmēja.  

3. Noteikt, ka Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai tiek nodots šāds valsts pārvaldes uzdevums - analītiskās darbības nodrošināšana saistībā ar teritoriālās attīstības procesiem valstī.

4. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai sadarbībā ar Valsts reģionālās attīstības aģentūru līdz 2024.gada 31.augustam sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumos Nr. 434 "Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums" un Ministru kabineta 2016.gada 14.jūnija noteikumos Nr.375 "Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums".

5. Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijai un Valsts digitālās attīstības aģentūrai sadarbībā ar Finanšu ministriju un Iepirkumu uzraudzības biroju līdz 2024. gada 30.septembrim izvērtēt iespēju vienoties par Elektronisko iepirkumu sistēmu (informācijas tehnoloģiju sistēmas) turpmāko pārvaldības un attīstības  modeli, kā arī centralizētās iepirkumu institūcijas lomu.  

Attiecībā uz funkcijām, kas ir saistītas ar IKT jomu, Valsts digitālās attīstības aģentūrai ir saglabājamas MK noteikumu Nr.375 3.1. un 3.5.apakšpunktā minētās funkcijas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Digitālās tehnoloģijas ir mūsdienīgas valsts pārvaldes darba neatņemama sastāvdaļa gan iekšējo darba procesu nodrošināšanā, gan publisko pakalpojumu sniegšanā. Tādi jautājumi kā starpiestāžu datu apmaiņa, digitālo pakalpojumu izveide un sniegšana, tīmekļa vietņu un digitālo asistentu darbināšana un ar šiem jautājumiem saistītie aspekti, tādi kā datu pārvaldība, kiberaizsardzība, skaitļošanas infrastruktūra, lietojamība, IKT arhitektūra u.c. aspekti ir kļuvuši par iestāžu ikdienu, neatkarīgi no nozares.
Vienlaikus, mūsdienu tehnoloģiju attīstības ritms, pieaugošie kiberdraudi, kā arī iedzīvotāju pieprasījums pēc “vienotas valsts” pieejas valsts pakalpojumu sniegšanā (datu, kas jau ir iestāžu rīcībā atkārtota nepieprasīšana, pakalpojumu pakārtošana dzīves notikumiem, nevis valsts funkcijām u.c.), kā arī aizvien augošais digitālās jomas augstas kvalifikācijas ekspertu deficīts, t.sk. valsts pārvaldē, virza nepieciešamību profesionalizēt un strukturēt digitālā un pakalpojumu sniegšanas nodrošinājuma un atbalsta funkcijas valsts pārvaldē. 
Vienlaikus, būtiski ņemt vērā, ka konsolidētas var tikt universāla pielietojuma funkcijas un risinājumi, vienlaikus, nozarēm un sektoriem saglabājot savas pamatunkcijas un kompetences par nozares pamatdarbības satura un stratēģiskās attīstības jautājumiem.
Valsts pārvaldē ir veiksmīgi piemēri, kur profesionalizācija un konsolidācija jau ir notikusi, vai ir procesā, rezultējoties uzlabotā pakalpojuma kvalitātē, vai efektivitātē, piemēram – Valsts pārvaldes vienotā tīmekļa vietņu platforma, Valsts virtuālo aģentu platforma, Valsts elektronisko iepirkumu process, uzsākts darbs pie grāmatvedības un resursu vadības profesionalizācijas un konsolidācijas, kā arī skaitļošanas resursu konsolidācijas.
Risinājuma apraksts
Ar rīkojuma projektu tiek likts pamats valsts digitālā atbalsta funkcijas stiprināšanai un profesionalizācijai uz esošās VRAA bāzes attīstot spēcīgu valsts digitālās attīstības iestādi, kurā tiek stiprinātas digitālā un pakalpojumu atbalsta funkcijas, vienlaikus, pakāpeniski samazinot ar šo mērķi nesaistītu funkciju īpatsvaru aģentūras uzdevumos.  

VRAA reorganizācijas ietvaros,  tiks mainīts VRAA nosaukums uz Valsts digitālās attīstības aģentūru. VRAA reorganizācijas procesa rezultātā Valsts digitālā attīstības aģentūra nodrošinās kvalitatīvus IKT koplietošanas pakalpojumus iestādēm, vadīs nacionālas nozīmes digitālās transformācijas iniciatīvas, kā arī veidos integrētus un ērtu pakalpojumu piedāvājumu iedzīvotājiem. Ar šo rīkojuma projektu paredzēts pārskatīt VRAA funkcijas, kas nav saistītas ar IKT jomu, nododot tās VARAM. Savukārt VRAA (Valsts digitālā attīstības aģentūra) turpinātu veikt ar IKT jomu saistītas digitālās transformācijas politikas ieviešanas funkcijas. Vienlaikus jāņem vērā, ka saskaņā ar rīkojuma projekta anotācijā minēto, atsevišķu (ar IKT jomu nesaistītu) funkciju veikšanu VRAA pabeidz saskaņā ar norādītajiem termiņiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Izvērtēta Valsts digitālās attīstības aģentūras juridiskā forma, salīdzinot tiešās pārvaldes iestādes un valsts aģentūras juridisko statusu, galarezultātā secinot, ka Valsts digitālās attīstības aģentūra būtu veidojama kā tiešās pārvaldes iestāde. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekts skar Valsts reģionālās attīstības aģentūras un Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nodarbinātos.   

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Saistībā ar rīkojuma projektā paredzēto netiek plānota amata vietu vai finansējuma pārdale un VARAM no VRAA pārņemtās funkcijas nodrošinās esošo amata vietu un finansējuma ietvaros.

4.1.1. Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumi Nr. 434 “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums”

Pamatojums un apraksts
Grozījumu apmērs Ministru kabineta 2022.gada 14.jūlija noteikumos Nr. 434 “Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas nolikums” pārsniedz pusi, līdz ar to ir izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts  "Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas nolikums" (24-TA-769), kas šobrīd atrodas saskaņošanas procesā Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā. Minētais noteikumu projekts paredz precizēt Valsts reģionālās attīstības aģentūras nosaukumu uz Valsts digitālo attīstības aģentūru, kā arī ministrijas kompetenci, piemēram,  nosakot, ka ministrija darbojas arī valsts pārvaldes digitālo tehnoloģiju pārvaldības jomā, kā arī, piemēram, paredzot, ka ministrija sniedz priekšlikumus ne tikai par valsts pārvaldes pakalpojumu, bet arī pakalpojumu pārvaldības pilnveidošanu. 
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2016. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 375 “Valsts reģionālās attīstības aģentūras nolikums”.

Pamatojums un apraksts
Jāprecizē iestādes nosaukums, kā arī tās funkcijas.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija

4.1.3. Ministru kabineta 2022. gada 8. februāra noteikumiem Nr. 112 “Kārtība, kādā piešķiramas un izlietojamas mērķdotācijas investīcijām pašvaldībām”

Pamatojums un apraksts
Jāprecizē iestādes nosaukums, kā arī tās funkcijas.
Atbildīgā institūcija
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Ir identificēta nepieciešamība grozīt arī citus normatīvos aktus, piemēram,  Ministru kabineta 2023.gada 6.jūnija noteikumus Nr. 284 “Reģionālās attīstības uzraudzības un novērtēšanas kārtība”,  Latvijas vides aizsardzības fonda likumu - minētajos normatīvajos aktos  būs nepieciešamas tehniska rakstura izmaiņas. 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Izmaiņas saistītas ar tiešās pārvaldes iestādes (VRAA) reorganizāciju, un nav piemērojama Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumos Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" ietvertā kārtība par sabiedrības līdzdalības piemērošanu. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Valsts reģionālās attīstības aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Tiks veikta VRAA reorganizācija, mainot iestādes nosaukumu uz Valsts digitālā attīstības aģentūru un pārstrukturējot ar IKT jomu nesaistītu veikšanu uz VARAM.
 
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
VRAA reorganizācijas ietvaros plānots efektivizēt procesu, jo  Valsts digitālās attīstības aģentūru plānots pakāpeniski izveidot kā IKT kompetenču centru.  Secināts, ka VRAA reorganizācijas ietvaros atsevišķas funkcijas (kas nav saistītas ar IKT jomu) tiks nodotas VARAM.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi