Anotācija (ex-ante)

22-TA-1090: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4-26 un Jaunatnes ielā 4-15, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.
Ministru kabineta (turpmāk – MK) 2020. gada 8. septembra sēdes protokollēmums, Aizsardzības ministrijas (turpmāk – AM) informatīvais ziņojums "Par nekustamo īpašumu atsavināšanu Rēzeknes novada Lūznavas pagastā valsts aizsardzības vajadzībām" (prot. Nr.53, 27. §, TA-1591).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts sagatavots, lai atļautu AM atsavināt sabiedrības vajadzībām - militārās bāzes drošības nodrošināšanai un karavīru izmitināšanai Lūznavas militārās bāzes attīstībai - fiziskām personām piederošus nekustamos īpašumus (dzīvokļu īpašumus) Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2020. gada  8. septembra sēdē ir konceptuāli atbalstījis nekustamo īpašumu atsavināšanu valsts aizsardzības vajadzībām un atļāvis AM uzsākt informatīvajā ziņojumā minēto fizisko personu īpašumā esošo nekustamo īpašumu atsavināšanu atbilstoši Likumā noteiktajai kārtībai (prot. Nr.53, 27. §, TA-1591).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar 2019. gada 7. maija MK rīkojumu Nr. 210 “Par Valdības rīcības plānu Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai” apstiprinātajā valdības rīcības plānā tika noteikti pasākumi turpināt ilgtspējīgu Nacionālo bruņoto spēku spēju attīstību, veicot ilgtermiņa ieguldījumus valsts pašaizsardzības spēju nostiprināšanai NBS kaujasspēju attīstībā - spēju attīstības, personālsastāva un moderna materiāltehniskā nodrošinājuma jomā.
 
Nacionālo bruņoto spēku attīstības plānā 2020.–2032. gadam (apstiprināts ar 2020. gada 14. decembra MK rīkojumu Nr. 773 “Par Nacionālo bruņoto spēku attīstības plānu 2020.–2032. gadam”) viens no noteiktajiem ilgtermiņā sasniedzamajiem mērķiem ir Zemessardzes bāzu un militārās infrastruktūras attīstība.
 
AM valdījumā ar 2018. gada 28. marta MK rīkojumu Nr. 129 “Par valsts nekustamajiem īpašumiem Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā” (turpmāk – Rīkojums Nr. 129) tika nodots nekustamais īpašums (kadastra nr. 7868 002 0467), kas sastāvēja no zemes vienības 5 ha platībā (kadastra apzīmējums 7868 002 0112) un četrām būvēm.
Izpildot Rīkojuma Nr. 129 3. punktā doto uzdevumu, AM ir nodrošinājusi zemes vienības (kadastra apzīmējums 7868 002 0112) sadali un 2018. gada 8. jūnijā Lūznavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000573080 ir reģistrēta nekustamā īpašuma sastāvā esošas zemes vienības sadale: reģistrētas 3 atsevišķas zemes vienības, tostarp zemes vienība (kadastra apzīmējums 7868 002 0527), uz kuras atrodas dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002). Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā ir reģistrēts nekustamais īpašums (kadastra Nr.7868 002 0530), kas sastāv no zemes vienības (kadastra apzīmējums 7868 002 0527) uz  kuras atrodas minētā dzīvojamā māja, un tajā atsavināmie dzīvokļu īpašumi (kadastra Nr.7868 900 0068 un kadastra Nr. 7868 900 0061). Zemes vienība (kadastra apzīmējums 7868 002 0527), neveido vienotu īpašumu ar dzīvojamo māju (būves kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002), kurā ietilpst atsavināmie dzīvokļu īpašumi), proti, atsavināmo dzīvokļu īpašumu (kadastra Nr.7868 900 0068 un kadastra Nr. 7868 900 0061) sastāvā nav domājamās daļas no zemes. 

Aizsardzības ministrija ir veikusi darbības, lai pārņemtu valsts īpašumā AM valdījumā uz valsts īpašumā AM valdījumā esošās zemes vienības (kadastra apzīmējums 7868 002 0527) atrodošos dzīvojamo māju (kadastra apzīmējums 7868 002 0112 002), kas pilnībā sadalīta dzīvokļu īpašumos. Rēzeknes novada dome 2018. gada 6. septembrī ir konceptuāli lēmusi par 36 dzīvokļu īpašumu nodošanu valstij AM personā (lēmums Nr.9, 2.§.). Saskaņā ar 2020. gada 10. septembra MK rīkojumu Nr. 503 "Par Rēzeknes novada pašvaldībai piederošo dzīvokļa īpašumu Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā, pārņemšanu valsts īpašumā" valsts īpašumā AM valdījumā  jau ir pārņemti 16 dzīvokļu īpašumi Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā.
Pārējo 20 dzīvokļu īpašumu atsavināšana no pašvaldības ir procesā.
Par 3 privātpersonām piederošu dzīvokļu īpašumu atsavināšanu ir uzsākts sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas process atbilstoši Ministru kabineta 2020. gada 8. septembra lēmumam (protokols Nr. 53, 27 §.).
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Likuma 2. pantu valsts aizsardzības vajadzībām – militārās bāzes drošības nodrošināšanai un karavīru izmitināšanai – ir nepieciešams atsavināt  fiziskām personām piederošus nekustamos īpašumus Jaunatnes ielā 4 - 26 Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0068) (turpmāk – Dzīvokļa īpašums Nr.26) un Jaunatnes ielā 4 - 15 Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0061) (turpmāk – Dzīvokļa īpašums Nr.15) un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
 
Dzīvojamā māja Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā atrodas tiešā Lūznavas militārās bāzes tuvumā. Lai paaugstinātu militārās bāzes drošību, samazinot iespēju novērot militāro objektu un tajā notiekošās darbības, kas ir būtiski priekšnoteikumi drošības apsvērumu kontekstā Lūznavas militārās bāzes attīstībai, nodrošinot karavīru izmitināšanu, ir nepieciešams atsavināt Dzīvokļa īpašumu Nr.26 un Dzīvokļa īpašumu Nr.15.
Dzīvojamā māja Jaunatnes ielā 4, Lūznavā, Lūznavas pagastā atrodas uz valsts īpašumā AM valdījumā esošas zemes vienības (kadastra apzīmējums 7868 002 0527), īpašuma tiesības uz zemi nostiprinātas Lūznavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000573080.

Dzīvokļa īpašums Nr.26 ir ierakstīts zemesgrāmatā, īpašuma tiesības ir nostiprinātas uz fiziskas personas (turpmāk - Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašnieks) vārda, Rēzeknes tiesas Lūznavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 245-26. Dzīvokļa īpašumam Nr.26 Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā un zemesgrāmatā apgrūtinājumi nav reģistrēti.
 
Saskaņā ar Likuma 18. pantu un MK 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 “Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu” (turpmāk – Noteikumi) 13. punktu 2020. gada 26. oktobrī Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašniekam tika nosūtīts paziņojums par nekustamā īpašuma atsavināšanas nepieciešamību.

2020. gada 26. novembrī tika saņemta Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašnieka vēstule, kurā informē par sev vēlamo atsavināšanas vērtību, zaudējumiem, kā arī pievieno dokumentus saistībā ar Dzīvokļa īpašumu. Nr.26:

- dzīvokļa iegādes izmaksas 2000 euro;
-
izmaksas par logu iegādi 934 euro un bankas pārskaitījums 0,36 euro;
-
administratīvie izdevumi 95,48 euro;
- izdevumi par remontu 470,52 euro.
Kopsummā 3500,36 euro.

(Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašnieks 2020.gada 26.novembra vēstulē bija norādījis kopsummu 3500 euro. Atšķirība kopsummā par 0,36 euro skaidrojama ar to, ka īpašnieks kopsummai nebija pieskaitījis bankas pārskaitījuma maksu 0,36 euro, bet maksājuma uzdevums bija pievienots ar minēto bankas pārskaitījuma maksu. Tādējādi kopsumma tika precizēta  - 3500,36 euro.)

Taisnīgas atlīdzības noteikšanas komisija (turpmāk – Komisija) 2021. gada 6. oktobra sēdē, izskatot tās rīcībā esošos dokumentus par iespējamo zaudējumu kompensēšanu, kurus iesniedzis Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašnieks, kas saistīti ar remonta izdevumiem un dzīvokļa iegādes izdevumiem par kopējo summu 3500,36 euro apmērā, secināja, ka saskaņā ar Likuma 20. un 22. panta pirmo daļu atlīdzībā iekļaujama atlīdzība par zaudējumiem, kas nekustamā īpašuma īpašniekam nodarīti saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu. Pieteiktie zaudējumi attiecas uz nekustamā īpašuma iegādi, uzturēšanu un apsaimniekošanu un Komisija nekonstatēja cēloņsakarību starp nekustamā īpašuma atsavināšanu un pieteikto zaudējumu rašanos. Tādējādi Komisija secināja, ka tie nav uzskatāmi par zaudējumiem, kas īpašniekam radušies īpašuma atsavināšanas rezultātā un tie nav iekļaujami atlīdzības aprēķinā. Citus zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzībā, Komisija nekonstatēja.

Komisija 2021. gada 6. oktobra sēdē izvērtēja sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “Eiroeksperts” novērtējumu par Dzīvokļa īpašumu Nr.26 un konstatēja, ka īpašuma tirgus vērtība uz apsekošanas dienu (2021. gada 24. augusts) ir noteikta 1 900 euro un kompensējamie zaudējumi nav identificēti. Komisija secināja, ka nekustamais īpašums ir novērtēts un vērtējums sagatavots atbilstoši Komisijas apstiprinātajam darba uzdevumam.
Komisija 2021. gada 6. oktobra sēdē aprēķināja atlīdzību par Dzīvokļa īpašumu Nr.26, pamatojoties uz sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “Eiroeksperts” veikto novērtējumu, nosakot to 1 900 euro apmērā, kas sastāv no Dzīvokļa īpašuma Nr.26 tirgus vērtības.  


Par atlīdzības apmēru Komisija informējusi īpašnieku un aicinājusi izteikt savu viedokli par aprēķināto atlīdzību. 2021. gada 9. novembrī Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašnieks iesniedza iesniegumu, kurā skaidroja, ka nepiekrīt aprēķinātajai atlīdzībai un vērtējums nav objektīvs.

2021. gada 25. novembra Komisijas sēdē par atlīdzības izvērtēšanu un apstiprināšanu tika pieaicināts SIA “Eiroeksperts” valdes loceklis Vilis Žuromskis un Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašnieks. SIA “Eiroeksperts” valdes loceklis Vilis Žuromskis sniedza skaidrojumu par īpašnieka norādītajiem argumentiem un atbildēja uz īpašnieka uzdotajiem jautājumiem. Īpašniekam tika izskaidrots, ka saskaņā ar Noteikumu 30. pantu, ja īpašnieks nepiekrīt institūcijas veiktajam novērtējumam, īpašniekam ir tiesības iesniegt Komisijai sevis izvēlēta sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja sagatavoto vērtējumu. Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašnieks informēja, ka izmantos iespēju un piesaistīs sevis izvēlētu sertificētu vērtētāju vērtējuma sagatavošanai un to iesniegs līdz 2022. gada 31. janvārim.

Komisija 2022. gada 23. februāra sēdē secināja, ka Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašnieks 2022. gada 28. janvārī e-pastā ir informējis Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centru (turpmāk - Centrs), ka viņa izvēlētais nekustamā īpašuma vērtētājs ir neobjektīvi novērtējis Dzīvokļa īpašuma Nr.26, tādējādi nekustamā īpašuma vērtējumu neiesniegs un Dzīvokļa īpašuma Nr.26 atsavināšanai nepiekrīt. Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašnieks ir bijis iepazīstināts ar informāciju, kas pamato aprēķināto atlīdzību un ir sniedzis viedokli par atlīdzību un tās apmēru, kā arī īpašniekam ir bijusi nodrošināta iespēja tikties ar vērtētāju un uzdot jautājumus par atlīdzību gan vērtētājam, gan Komisijai, kā arī ir bijusi iespēja iesniegt savu vērtējumu, un šī iespēja nav izmantota. Komisija pieņēma lēmumu apstiprināt atlīdzības apmēru par Dzīvokļa īpašuma Nr.26 atsavināšanu, nosakot to 1 900 euro, atbilstoši SIA “Eiroeksperts” vērtējumam. Zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzībā Komisija nekonstatēja.

Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašnieks 2021. gada 25. novembra Komisijas sēdē izteica priekšlikumu, kā atlīdzību saņemt citu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu. AM sniedza atbildi, ka nekustamā īpašuma īpašnieks un institūcija var vienoties par taisnīgas atlīdzības izmaksu citā formā tikai gadījumā, ja institūcija var nodrošināt taisnīgas atlīdzības saņemšanu citā formā. AM rīcībā nav līdzvērtīgu dzīvokļa īpašumu, kurus varētu piedāvāt īpašniekam atsavināmā dzīvokļa īpašuma kompensēšanai atbilstoši Likuma 26. panta pirmās daļas 1. punktā noteiktajam.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Noteikumu 36.1. apakšpunktu, AM ar 2022. gada 21.aprīļa lēmumu Nr. 1/1-24.2/106 "Par taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu par sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4-26, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0068)" ir apstiprinājusi Komisijas aprēķināto taisnīgas atlīdzības apmēru. AM lēmums 2022.gada 21.aprīlī tika nosūtīts Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašniekam.

Atsavināšanas procesa gaitā 2022. gada 3. maijā stājās spēkā Likuma grozījumi, proti, Likuma 22. pants papildināts ar ceturto daļu, kas paredz, ja sabiedrības vajadzībām tiek atsavināts nekustamais īpašums, kas ir šā nekustamā īpašuma īpašniekam vienīgā piederošā dzīvojamā telpa, kurā viņš paziņojuma nosūtīšanas dienā dzīvo, institūcija palielina atlīdzību par pieciem procentiem no nekustamā īpašuma tirgus vērtības. Tādējādi, lai noskaidrotu, vai minētā tiesību norma būtu piemērojama, Centrs 2022. gada 8. jūnijā vērsās Rēzeknes tiesas zemesgrāmatā ar lūgumu sniegt informāciju, vai atsavināmais nekustamais īpašums (dzīvokļa īpašums) ir vienīgā īpašniekam piederošā dzīvojamā telpa.
Komisija 2022. gada 5. jūlija sēdē izvērtēja Rēzeknes tiesas izsniegto izziņu un secināja, ka atsavināmais nekustamais īpašums nav vienīgā dzīvojamā telpa Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašniekam. Komisija 2022. gada 5. jūlija sēdē pieņēma lēmumu, ka Likuma 22. panta ceturtā daļa nav piemērojama minētā dzīvokļa īpašuma Jaunatnes ielā 4-26, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0068) atsavināšanas gadījumā.

Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Noteikumu 36.1. apakšpunktu, AM ar 2022. gada 13. jūlija lēmumu Nr. 1/1-24.2/181 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu par sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4-26, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0068)” nolēma:
- atcelt AM 2022. gada 21. aprīļa lēmumu Nr. 1/1-24.2/106;
- nepalielināt atlīdzību par nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4-26, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0068) pamatojoties uz Likuma 22. panta ceturto daļu, jo atsavināmais nekustamais īpašums nav vienīgā Dzīvokļa Nr.26 īpašniekam piederošā dzīvojamā telpa;
- apstiprināt taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamo īpašumu (dzīvokļa īpašumu) Jaunatnes ielā 4-26, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0068) atbilstoši saņemtajam sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja veiktajam novērtējumam 1 900 euro, kas sastāv no dzīvokļa īpašuma tirgus vērtības. Zaudējumi, kas būtu iekļaujami atlīdzībā, netiek konstatēti.
AM lēmums 2022.gada 13.jūlijā tika nosūtīts Dzīvokļa īpašuma Nr.26 īpašniekam.



Dzīvokļa īpašums Nr.15 ir ierakstīts zemesgrāmatā, īpašuma tiesības ir nostiprinātas uz fiziskas personas (turpmāk - Dzīvokļa īpašuma Nr.15 īpašniece) vārda, Rēzeknes tiesas Lūznavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 245-15. Dzīvokļa īpašumam Nr.15 Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā apgrūtinājumi nav reģistrēti. Zemesgrāmatā ir nostiprināta hipotēka attiecībā uz Dzīvokļa īpašumu Nr.15 un par labu kreditoram (fiziskai personai) ir nostiprināta ķīlas tiesība. Zemesgrāmatā ir reģistrēta atzīme, kas nosaka aizliegumu bez kreditora rakstiskas piekrišanas atsavināt Dzīvokļa īpašumu Nr.15. Aizsardzības ministrija kreditora intereses nodrošinās Likuma 11. un 12.pantā noteiktajā kārtībā. 

Saskaņā ar Likuma 18. pantu un Noteikumu 13. punktu 2020. gada 26. oktobrī Dzīvokļa īpašuma Nr.15 īpašniecei tika nosūtīts paziņojums par nekustamā īpašuma atsavināšanas nepieciešamību. 2021. gada 16. martā tika nosūtīts paziņojums kreditoram par Dzīvokļa īpašumu Nr.15 atsavināšanu.
2021.gada 8.jūnijā tika saņemts Dzīvokļa īpašuma Nr.15 īpašnieces iesniegums, kurā īpašniece norāda, ka piekrīt atsavināšanai. 

Komisija 2021. gada 6. oktobra sēdē izvērtēja sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “Eiroeksperts” novērtējumu par Dzīvokļa īpašumu Nr.15 un konstatēja, ka īpašuma tirgus vērtība uz apsekošanas dienu (2021. gada 16. augusts) ir noteikta 1 100 euro un kompensējamie zaudējumi nav identificēti. Komisija secināja, ka nekustamais īpašums ir novērtēts un vērtējums sagatavots atbilstoši Komisijas apstiprinātajam darba uzdevumam.
 Komisija, izskatot tās rīcībā esošos dokumentus par iespējamo zaudējumu kompensēšanu, secināja, ka Dzīvokļa īpašuma Nr.15 īpašniece nav iesniegusi informāciju par iespējamiem zaudējumiem saistībā ar Īpašuma atsavināšanu. Zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzībā Komisija nekonstatēja. Komisija 2021. gada 6. oktobra sēdē aprēķināja atlīdzību par Dzīvokļa īpašumu Nr.15, pamatojoties uz sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja SIA “Eiroeksperts” veikto novērtējumu, nosakot to 1 100 euro apmērā, kas sastāv no Dzīvokļa īpašuma Nr.15 tirgus vērtības.

Par atlīdzības apmēru Komisija informējusi Dzīvokļa īpašuma Nr.15 īpašnieci un aicinājusi izteikt savu viedokli par aprēķināto atlīdzību.

2021. gada 22. novembra e-pastā Dzīvokļa īpašuma Nr. 15 īpašniece izteica vēlmi iesniegt savu nekustamā īpašuma vērtējumu. 2021. gada 3. decembrī Dzīvokļa īpašuma Nr. 15 īpašniecei tika nosūtīti novērtēšanas veikšanai nepieciešamie dokumenti, nosakot, ka vērtējums jāiesniedz līdz 2022. gada 31. janvārim. Līdz Komisijas lēmuma pieņemšanai par atlīdzības izvērtēšanu un apstiprināšanu 2022. gada 23. februārī Dzīvokļa īpašuma Nr.15 īpašniece nav iesniegusi nekustamā īpašuma vērtējumu atbilstoši Noteikumu 30. punktam  un nav sniegusi citu atbildi. 

2022. gada 23. februāra Komisijas sēdē par atlīdzības izvērtēšanu un apstiprināšanu Komisija konstatēja, ka atbilstoši Noteikumu 30. punktam Dzīvokļa īpašuma Nr.15 īpašniece nav iesniegusi nekustamā īpašuma vērtējumu un nav sniegusi citu atbildi. Dzīvokļa īpašuma Nr.15 īpašniece ir bijusi iepazīstināta ar informāciju, kas pamato aprēķināto atlīdzību un ir sniegusi viedokli par atlīdzību un tās apmēru, kā arī īpašniecei ir bijusi nodrošināta iespēja iesniegt savu vērtējumu, un šī iespēja nav izmantota. Komisija 2022. gada 23. februāra slēgtajā sēdē ir pieņēmusi lēmumu apstiprināt atlīdzības apmēru par Dzīvokļa īpašuma Nr.15 atsavināšanu, nosakot to 1 100 euro, atbilstoši SIA “Eiroeksperts” vērtējumam. Zaudējumus, kas būtu iekļaujami atlīdzība Komisija nekonstatēja.

Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Noteikumu 36.1. apakšpunktu, AM ar 2022. gada 21.aprīļa lēmumu Nr. 1/1-24.2/107 "Par taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu par sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4-15, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0061)" ir apstiprinājusi Komisijas aprēķināto taisnīgas atlīdzības apmēru. AM lēmums 2022.gada 21.aprīlī tika nosūtīts Dzīvokļa īpašuma Nr.15 īpašniecei.

Atsavināšanas procesa gaitā 2022. gada 3. maijā stājās spēkā Likuma grozījumi, proti, Likuma 22. pants papildināts ar ceturto daļu, kas paredz, ja sabiedrības vajadzībām tiek atsavināts nekustamais īpašums, kas ir šā nekustamā īpašuma īpašniekam vienīgā piederošā dzīvojamā telpa, kurā viņš paziņojuma nosūtīšanas dienā dzīvo, institūcija palielina atlīdzību par pieciem procentiem no nekustamā īpašuma tirgus vērtības. Tādējādi, lai noskaidrotu, vai minētā tiesību norma būtu piemērojama, Centrs 2022. gada 8. jūnijā vērsās Rēzeknes tiesas zemesgrāmatā ar lūgumu sniegt informāciju vai atsavināmais nekustamais īpašums (dzīvokļa īpašums) ir vienīgā īpašniecei piederošā dzīvojamā telpa.
Komisija 2022. gada 5. jūlija sēdē izvērtēja Rēzeknes tiesas izsniegto izziņu un secināja, ka atsavināmais nekustamais īpašums nav vienīgā dzīvojamā telpa Dzīvokļa īpašuma Nr.15 īpašniecei. Komisija 2022. gada 5. jūlija sēdē pieņēma lēmumu, ka  Likuma 22. panta ceturtā daļa nav piemērojama minētā dzīvokļa īpašuma Jaunatnes ielā 4-15, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0061) atsavināšanas gadījumā.

Ņemot vērā minēto un pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Noteikumu 36.1. apakšpunktu, AM ar 2022. gada 12. jūlija lēmumu Nr. 1/1-24.2/175 “Par taisnīgas atlīdzības apmēra apstiprināšanu par sabiedrības vajadzībām nepieciešamo nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4-15, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0061)” nolēma:
- atcelt AM 2022. gada 21. aprīļa lēmumu Nr. 1/1-24.2/107;
- nepalielināt atlīdzību par nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4-15, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0061) pamatojoties uz  Likuma 22. panta ceturto daļu, jo atsavināmais nekustamais īpašums nav vienīgā Dzīvokļa Nr.15 īpašniecei piederošā dzīvojamā telpa;
- apstiprināt taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamo īpašumu (dzīvokļa īpašumu) Jaunatnes ielā 4-15, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā (kadastra Nr. 7868 900 0061) atbilstoši saņemtajam sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja veiktajam novērtējumam 1 100 euro, kas sastāv no dzīvokļa īpašuma tirgus vērtības. Zaudējumi, kas būtu iekļaujami atlīdzībā, netiek konstatēti.

AM lēmums 2022.gada 12.jūlijā tika nosūtīts Dzīvokļa īpašuma Nr.15 īpašniecei.

Aizsardzības ministrija (institūcija) pēc Likuma 9.panta pirmajā daļā minētā MK lēmuma pieņemšanas, Likuma 11.panta pirmās daļas noteiktajā kārtībā nekavējoties nosūtīs nekustamā īpašuma īpašniekam paziņojumu ar uzaicinājumu 30 dienu laikā no dienas, kad tas saņemts, paziņot par iespēju noslēgt līgumu par nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu.
Saskaņā ar Likuma 11.panta otro prim daļu par nekustamā īpašuma  īpašniekam nosūtīto paziņojumu tiks informēta persona, šajā gadījumā kreditors, kuram par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. Saskaņā ar Likuma 11.panta ceturtajā un sestajā daļā noteikto nekustamā īpašuma īpašnieks un persona, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, var vienoties par institūcijas noteiktās atlīdzības sadali un līdz pirkuma līguma noslēgšanai iesniegt institūcijai paziņojumu par institūcijas noteiktās atlīdzības sadali. Paziņojumā norāda, kāda summa no institūcijas noteiktās atlīdzības izmaksājama nekustamā īpašuma īpašniekam un personai, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība, norādot bankas kontu, uz kuru izmaksājamas norādītās summas.
Ja institūcijai tiks iesniegts paziņojums par institūcijas noteiktās atlīdzības sadali, līgumā par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu tiks paredzēta atlīdzības kompensācijas kārtība atbilstoši paziņojumā noteiktajam.
Ja netiks saņemts paziņojums par institūcijas noteiktās atlīdzības sadali, institūcija atlīdzības izmaksu veiks Likuma 29.2 pantā noteiktajā kārtībā.
Saskaņā ar Likuma 12.1 pantu, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz līgumu, ķīlas tiesību un ar to saistīto aizliegumu atzīmi dzēš bez tās personas piekrišanas, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu nostiprināta ķīlas tiesība.


Atbilstoši Noteikumu 2. punktam ar nekustamā īpašuma atsavināšanu bijušajiem īpašniekiem nodarītie kompensējamie zaudējumi (notariālie izdevumi, valsts nodevas, kancelejas nodevas, citi izdevumi), kas var rasties pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas, tiks kompensēti to faktiskajā apmērā, pamatojoties uz atsavinātā nekustamā īpašuma bijušā īpašnieka iesniegumu, kuram pievienoti dokumenti, kas apliecina zaudējumu apmēru. 
Nekustamā īpašuma īpašniekam saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto ir tiesības apstrīdēt tiesā AM noteikto atlīdzības apmēru. Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par atsavināmā nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, saskaņā ar Likuma 13. pantu tiks sagatavots likumprojekts par nekustamā īpašuma piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām. AM īpašuma tiesības uz atsavināmo nekustamo īpašumu normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās zemesgrāmatā uz valsts vārda AM personā. Ņemot vērā iepriekšminēto, AM ir izstrādājusi MK rīkojuma projektu “Par nekustamo īpašumu Jaunatnes ielā 4 - 26 un Jaunatnes ielā 4 - 15, Lūznavā, Lūznavas pagastā, Rēzeknes novadā pirkšanu valsts aizsardzības vajadzībām”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamais īpašums ir izvēlēts atbilstoši Nacionālo bruņoto spēku likuma 4. pantā noteiktajai kārtībai un 6., 6.1 , pantā noteikto uzdevumu un uzdevumu īstenošanas pasākumu nodrošināšanai.
Minētais nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts aizsardzības vajadzībām – militārās bāzes drošības nodrošināšanai un karavīru izmitināšanai Lūznavas militārās bāzes attīstībai  un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rīkojuma projekta izstrādes procesā ir izmantoti dokumenti, kas satur fizisko personu datus. Datu apstrāde ir nepieciešama, lai izpildītu uzdevumu, ko AM veic sabiedrības interesēs, lai nodrošinātu MK rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu valsts aizsardzības uzdevumu īstenošanai pilnvērtīgu sagatavošanu, izvērtētu nekustamā īpašuma atsavināšanas tiesisko pamatu, tā atbilstību normatīvajiem aktiem un dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības.

Fizisko personu datus saturošie dokumenti paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic rīkojuma projekta un anotācijas pilnvērtīgu izvērtējumu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Atsavināmo nekustamo īpašumu īpašnieki
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi skar tiesību subjektu - fiziskas personas, kuras zaudē īpašuma tiesības uz atsavināmajiem nekustamajiem īpašumiem pret taisnīgu atlīdzību.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projekts tiks īstenots (nekustamo īpašumu atsavināšana sabiedrības vajadzībām, īpašuma tiesību nostiprināšana zemesgrāmatā uz valsts vārda AM personā, nekustamo īpašumu bijušajiem īpašniekiem nodarīto kompensējamo zaudējumu segšana) no AM piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem budžeta programmai 33.00.00 “Aizsardzības īpašumu pārvaldīšana”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Aizsardzības ministrija
  • Valsts aizsardzības militāro objektu un iepirkumu centrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi