Anotācija (ex-ante)

22-TA-2057: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Vienlaikus likumprojektam “Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā” (22-TA-185) tiek virzīts likumprojekts “Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām””, ar kuru nepieciešams veikt grozījumu likuma “Par nodokļiem un nodevām” 23.1 panta pirmajā daļā, papildinot, ka vienotajā nodokļu kontā tiek iemaksāta finanšu stabilitātes nodevas (turpmāk - FSN), un minētā panta septītajā daļā, norādot FSN kā izņēmumu valsts nodevām, kuras tiek iemaksātas valsts budžetā attiecīgās valsts nodevas administrācijas norādītajos budžeta kontos. Latvijas Bankas likums, kurš stāsies spēkā 2023. gada 1. janvārī, paredz Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (turpmāk - FKTK) pievienošanu Latvijas Bankai. Minētā likuma anotācijā noteikts, ka līdzšinējo FKTK uzdevumu attiecībā uz FSN administrēšanu, kas detalizēti reglamentēta nodokļu un nodevu jomas speciālajos normatīvajos aktos, plānots nodot Valsts ieņēmumu dienestam (turpmāk - VID), nevis Latvijas Bankai, jo uzdevums nav tiešā veidā saistīts ar finanšu tirgus dalībnieku regulēšanu vai uzraudzību, bet gan ar nodokļu un nodevu administrēšanu. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veikt grozījumu likuma “Par nodokļiem un nodevām” 23.1 panta pirmajā daļā, papildinot, ka vienotajā nodokļu kontā tiek iemaksāta FSN, un minētā panta septītajā daļā, norādot FSN kā izņēmumu valsts nodevām, kuras tiek iemaksātas valsts budžetā attiecīgās valsts nodevas administrācijas norādītajos budžeta kontos.
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
Likums stājas spēkā 2023. gada 1. janvārī. Nepieciešams, lai stājas spēkā vienā laikā ar vienlaikus virzīto likumprojektu "Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā" (22-TA-185), sakarā ar to, ka Latvijas Bankas likums, kurš stāsies spēkā 2023. gada 1. janvārī, paredz FKTK pievienošanu Latvijas Bankai. Minētā likuma anotācijā noteikts, ka līdzšinējo FKTK uzdevumu attiecībā uz FSN administrēšanu, kas detalizēti reglamentēta nodokļu un nodevu jomas speciālajos normatīvajos aktos, plānots nodot VID.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Spēkā esošā likuma “Par nodokļiem un nodevām” 23.1 panta pirmajā daļā ir uzskaitīti nodokļu un nodevu maksājumi, kurus ieskaita vienotajā nodokļu kontā. Šajā uzskaitījumā nav norādīta FSN. Minēto uzskaitījumu nepieciešams papildināt ar FSN. Minētā likuma 23.1 panta septītajā daļā noteikts, ka valsts nodevas (izņemot uzņēmējdarbības riska valsts nodevu un valsts nodevu par numerācijas lietošanas tiesībām) maksājumu iemaksā valsts budžetā attiecīgās valsts nodevas administrācijas norādītajos budžeta kontos. Šeit nepieciešams norādīt FSN kā izņēmumu valsts nodevām, kuras tiek iemaksātas valsts budžetā attiecīgās valsts nodevas administrācijas norādītajos budžeta kontos. Spēkā esošajā “Finanšu stabilitātes nodevas likumā” paredzēts, ka FSN iemaksā Valsts kases norādītajā budžeta ieņēmumu kontā, un FSN šobrīd administrē FKTK, savukārt, vienlaikus virzītā likumprojekta "Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā" (22-TA-185) 3.pantā paredzēts, ka FSN iemaksā vienotajā nodokļu kontā, un plānots administrēšanas funkciju nodot VID.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Sakarā ar FKTK pievienošanu Latvijas Bankai ar 2023.gada 1.janvāri, tiek virzīts likumprojekts "Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā" (22-TA-185), kas paredz FSN administrēšanas funkciju nodošanu VID un FSN ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā. Spēkā esošajā Finanšu stabilitātes nodevas likumā paredzēts, ka FSN iemaksā Valsts kases norādītajā budžeta ieņēmumu kontā, un FSN šobrīd administrē FKTK.
 
Risinājuma apraksts
Spēkā esošā likuma “Par nodokļiem un nodevām” 23.1 panta pirmajā daļā nodokļu un nodevu maksājumu, kurus ieskaita vienotajā nodokļu kontā, uzskaitījumu nepieciešams papildināt ar FSN. Minētā likuma 23.1 panta septītajā daļā nepieciešams norādīt FSN kā izņēmumu valsts nodevām, kuras tiek iemaksātas valsts budžetā attiecīgās valsts nodevas administrācijas norādītajos budžeta kontos.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Latvijas Republikā reģistrētās kredītiestādes, kā arī ārvalstīs reģistrēto kredītiestāžu filiāles Latvijas Republikā.
Ietekmes apraksts
Šobrīd - 16 FSN maksātāji

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Ņemot vērā, ka šis likumprojekts tiek virzīts vienlaikus ar likumprojektu “Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā” (22-TA-185), informācija par tiesību akta projekta ietekmi uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem iekļauta atbilstoši vienlaikus virzītā likumprojekta “Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā” (22-TA-185) anotācijas 3. sadaļā.

4.1.1. Nepieciešams izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus, kuros paredzēta FSN taksācijas perioda deklarācijā iekļaujamā informācija.   

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka likumprojektā "Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā" (22-TA-185) paredzēts, ka FSN taksācijas perioda deklarācijā iekļaujamo informāciju nosaka Ministru kabinets, nepieciešams izstrādāt jaunus Ministru kabineta noteikumus (pamatojoties uz likumprojektā ietvertā likuma 5.panta septīto daļu), jo no spēkā esošā "Finanšu stabilitātes nodevas likuma" tiek izslēgta likuma 5.panta sestā daļa, kurā ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam izdot noteikumus, nosakot deklarācijas veidlapas paraugu un aizpildīšanas kārtību. Attiecīgi spēku zaudēs Ministru kabineta 2011.gada 24.maija noteikumi Nr.396 "Noteikumi par finanšu stabilitātes nodevas taksācijas perioda deklarāciju un tās aizpildīšanas kārtību". Nepieciešams noteikt datu apmaiņas kārtību, izmantojot VID elektroniskās deklarēšanas sistēmu, starp Latvijas Banku un VID noteikt FSN taksācijas perioda deklarācijas veidlapas paraugu un tās aizpildīšanas kārtību. 
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2018. gada 7. augusta noteikumi Nr. 453 “Valsts nodevu uzskaites noteikumi”

Pamatojums un apraksts
Līdz 2022. gada 31. decembrim Ministru kabineta noteikumos Nr. 453 tiks veikti grozījumi šo noteikumu 2. punkta 2.3. apakšpunktā, nosakot, ka tie neattiecas uz FSN.
Atbildīgā institūcija
Finanšu ministrija
Vienlaikus virzīts likumprojekts "Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā" (22-TA-185).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības iesaiste nav nepieciešama, jo skar VID, FKTK un LB. FSN administrēšanas funkcija tiek nodota VID sakarā ar FKTK pievienošanu LB no 2023.gada 1.janvāra. Vienlaikus virzīts likumprojekts "Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā" (22-TA-185), kas paredz FSN ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā. Projekts tiks publicēts TAP portālā pēc izsludināšanas.

6.4. Cita informācija

Grozījumi veikti sadarbībā ar VID.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests
  • Latvijas Banka

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
FSN administrēšanas funkcija tiek nodota VID sakarā ar FKTK pievienošanu Latvijas Bankai no 2023.gada 1.janvāra. Vienlaikus virzītais likumprojekts "Grozījumi Finanšu stabilitātes nodevas likumā" (22-TA-185) paredz FSN ieskaitīšanu vienotajā nodokļu kontā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Tiks pilnveidotas VID informācijas sistēmas, lai realizētu FSN administrēšanas funkciju VID - VID elektroniskās deklarēšanas sistēma, maksājumu administrēšanas informācijas sistēma tai skaitā, lai nodrošinātu FSN iemaksu vienotajā nodokļu kontā.
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
FSN administrēšanas vajadzībām/izmaiņām sakarā ar FSN iemaksu vienotajā nodokļu kontā netiek plānots veikt izmaiņas attiecībā uz VID struktūrvienībām un personālu.
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
FSN administrēšanas procesu ieviešanai tiks veiktas izmaiņas VID informācijas sistēmās, lai nodrošinātu un uzlabotu datu apmaiņu starp Latvijas Banku un VID un datu iesniegšanu VID, ko veiks FSN maksātāji. Tiks pilnveidotas VID informācijas sistēmas, lai realizētu FSN administrēšanas funkciju VID - elektroniskās deklarēšanas sistēma, maksājumu administrēšanas informācijas sistēma, FSN nomaksas veikšanas nodrošināšanu vienotajā nodokļu kontā.
 

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi