Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-3550: Cits plānošanas dokumenta (grozījumu) projekts (Groza ar plānošanas dokumentu)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumā Nr. 407 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 59.0. versija)"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 17. novembra noteikumu Nr. 653 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (turpmāk – IKT) platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" īstenošanas noteikumi" 13.2. apakšpunktu projektam jāatbilst informācijas un komunikācijas tehnoloģiju mērķarhitektūrā iekļautajam projekta aprakstam, kas apstiprināts Ministru kabinetā.
Projekts Nr. 2.2.1.1/21/I/005 "Nodokļu pakalpojumu automatizācija" (turpmāk – projekts) tiek īstenots Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" ietvaros.
Tā kā rezerves datu centra (DC2) izveide ir kritiski svarīga un tas ir būtisks priekšnosacījums, lai esošajā ģeopolitiskajā situācijā varētu rūpēties par Valsts ieņēmumu dienesta (turpmāk – VID) datu drošību un spēju atjaunot VID pakalpojumus digitālajā vidē, nepieciešams palielināt projekta īstenošanas finansējumu par 584 600 euro.
Ministru kabineta 2022.gada 21.jūnija sēdē (prot.nr. Nr. 33 81. §) tika izskatīts informatīvais ziņojums “Par darbības programmas  “Izaugsme un nodarbinātība” 2.2.1.specifiskā atbalsta mērķa “Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību”, kurā tika sniegts priekšlikums papildu finansējuma piešķiršanai projektā rezerves datu centra (DC2) izveidei. 
Ar Ministru kabineta 2022.gada 9.augusta rīkojumu Nr. 549 "Grozījumi Ministru kabineta 2020. gada 15. jūlija rīkojumā Nr. 374 "Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 2.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" 2.2.1.1. pasākuma "Centralizētu publiskās pārvaldes IKT platformu izveide, publiskās pārvaldes procesu optimizēšana un attīstība" un 2.2.1.2. pasākuma "Kultūras mantojuma digitalizācija" projektu iesniegumu atlases 1. un 2. kārtas projektu sarakstu Eiropas Savienības fondu 2014.–2020. gada plānošanas periodam" tika noteikts projekta plānotais finansējums 3 284 600 euro. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Palielināt projekta "Nodokļu pakalpojumu automatizācija" īstenošanas kopējo finansējumu, lai izveidotu rezerves datu centru (DC2).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
VID plānotais projekts "Nodokļu pakalpojumu automatizācija" tika apstiprināts ar Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumu Nr. 407 "Par informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādņu ieviešanu publiskās pārvaldes informācijas sistēmu jomā (mērķarhitektūras 59.0. versija)"" (turpmāk – MK rīkojums Nr. 407).
Finansējuma saņēmējs ir VID un projekta īstenošana tika uzsāka 2021. gada 20. oktobrī un to ir plānots īstenot 27 mēnešu laikā – līdz 2023. gada 31. decembrim. Šobrīd turpinās projekta īstenošana un vienlaikus, ņemot vērā problēmas aprakstā minētos faktorus, ir apzinātas darbības, kuras nepieciešamas, lai izveidotu rezerves datu centru (DC2).
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (turpmāk – VARAM) sagatavotajā informatīvajā ziņojumā “Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" no 2.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" projektu īstenošanu un pieejamā finansējuma mērķtiecīgu izmantošanu"" tika novirzīts papildu finansējums 584 600 euro apmērā projektam “Nodokļu pakalpojumu automatizācija”, lai nodrošinātu uz Oracle tehnoloģijām darbināmo VID informācijas sistēmu (turpmāk – IS) datubāzu migrāciju un datu dublēšanu valsts nozīmes datu centrā un esošā tīkla pielāgošanu.
Arī VARAM 2022. gada 4. jūlija vēstulē Nr. 11-2/5485 "Par grozījumiem projekta "Nodokļu pakalpojumu automatizācija" detalizētajā aprakstā" vērsa uzmanību, ka VID rezerves datu centra izveide un uzturēšana ir stratēģiski kritiski nepieciešama ne tikai projekta īstenošanas kontekstā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
VID IS šobrīd tiek darbinātas (24 stundas dienā, septiņas dienas nedēļā, 365 dienas gadā) vienā datu centrā Talejas ielā 1, Rīgā (DC1), bet to rezerves kopijas glabājas attālinātā Latvijas Valsts radio un televīzijas centra  (turpmāk – LVRTC) datu centrā Zaķusalas krastmalā 1, Rīgā (DC2). Abos datu centros VID nomā serveru statnes no LVRTC.
Šāds infrastruktūras izvietojums datu centros nenodrošina VID darbības nepārtrauktības plānā noteiktos darbības atjaunošanas laikus (1. kategorijas uzdevumi – 8 h laikā; 2. kategorijas uzdevumi – 96 h laikā), jo visa infrastruktūra atrodas vienā adresē DC1, kā rezultātā VID IS darbība nav iespējama katastrofu/avāriju gadījumos, piemēram, elektroapgādes atslēguma vai ugunsgrēka gadījumā DC1.
2020.gadā bija divi pārtraukumi ar pilnīgu DC1 darbības atteici, par kuru norisi un izrietošajām sekām tika informēta Finanšu ministrija. 2021. gada maijā IS programmatūras izstrādātāja kļūdas dēļ pārtrauca darboties tolaik galvenais VID datubāzu serveris. Problēmas novēršanai tika patērētas trīs dienas, kuru laikā nedarbojās vai tikai daļēji darbojās četras VID pamatdarbību nodrošinošās IS.
2022. gada februārī VID datubāzu serveris bojājuma dēļ zaudēja daļu no datu glabātavas, bojājumu izdevās novērst tikai četru dienu laikā. Rezultātā izveidojās kritiska situācija muitas jomā, jo tās darbinieki nespēja pildīt muitošanas procedūras, kas ietekmēja komersantu darbu.
Visi minētie incidenti nebūtu izraisījuši kritiskas sekas valsts mērogā, ja DC1 izvietotās VID IS būtu dublētas rezerves datu centrā (DC2).
Lai gan rezerves kopijas VID datubāzēm tiek regulāri nodrošinātas, VID rīcībā esošo datu drošības risinājumu stiprināšana ģeopolitisko notikumu fonā ir kritiski risināms jautājums, jo ir saistīts ne tikai ar spēju atkopties pēc neplānotiem tehnoloģiskajiem pārtraukumiem, bet arī garantēt VID datu saglabāšanu ārkārtas situācijās un iespējami ātru kopējās infrastruktūras darbības atjaunošanu, ko var garantēt ar DC2 darbību. Saglabājoties ļoti augstiem drošības riskiem, VID DC2 izveides nepieciešamība ir kritiski svarīga.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu VID uzturēto valsts kritisko IS  darbību (kas neattiecas uz visu VID IS infrastruktūru, bet tikai uz optimālo IS kopumu un kas rada lielāko ietekmi gan uz VID struktūrvienībām, gan uz klientu, gan arī pašiem VID darbiniekiem, kuri strādā ar minētajām IS) ar minimālu vai bez pārtraukuma pārslēgšanos DC1 darbības atteices gadījumos, ir apzināti darbi VID rezerves datu centra izveidei (VID kritisko IS dublikātu izvietošana DC2).
Lai nodrošinātu veikto ieguldījumu ilgtspēju, datu drošību, datu zudumu mazināšanu, celtu spēju atkopties pēc IS neplānotu pārtraukumu krīzēm, būtiski ir ne tika nodrošināt VID rezerves datu centrā (DC2) esošo IS datubāžu migrāciju un rezerves kopiju veidošanu, bet arī veikt nepieciešamās darbības spēju uzlabošanai krīzes situācijā pārņemt primārā datu centra (DC1) funkciju, iespējami mazinot VID pakalpojumu nepieejamības laiku. Nodrošinot tikai datubāzu servera replikāciju VID rezerves datu centrā (DC2), VID izvairīsies no datu zudumiem krīzes gadījumā, taču nevarēs nodrošināt klientiem kritiski svarīgu pakalpojumu sniegšanu digitālā vidē IS darbības nepieejamības laikā, kas ir primārais mērķis VID rezerves datu centra (DC2) izveidei. Tādējādi projekta aktivitātes pilnvērtīgai un veiksmīgai pabeigšanai pēc migrācijas darbiem ir nepieciešams turpināt darbus – dublēt rezerves datu centrā (DC2) arī VID IS aplikāciju līmeni.
VARAM sagatavotajā informatīvajā ziņojumā "Par darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" no 2.2.1.specifiskā atbalsta mērķa "Nodrošināt publisko datu atkalizmantošanas pieaugumu un efektīvu publiskās pārvaldes un privātā sektora mijiedarbību" projektu īstenošanu un pieejamā finansējuma mērķtiecīgu izmantošanu"" tika novirzīts papildu finansējums 584 600 euro apmērā projektam "Nodokļu pakalpojumu automatizācija", lai nodrošinātu uz Oracle tehnoloģijām darbināmo VID IS datubāzu migrāciju un datu dublēšanu valsts nozīmes datu centrā un esošā tīkla pielāgošanu.
Projekta detalizētais apraksta kopsavilkums papildināts ar jaunu mērķi "M5.Uzlabot VID IS sniegto pakalpojumu pieejamību", atbilstoši papildinot ar darbību "nodrošināt VID kritisko IS datubāzu migrāciju un datu dublēšanu rezerves datu centrā”. Projekta iznākuma rādītāja "Pilnveidoti darbības procesi" vērtība "7" aizstāta ar skaitli "9". Papildināts ar projekta iznākuma rādītāju "Rezerves datu centrā (DC2) replicētas kritisko VID IS datubāzes" ar vērtību "12". Palielināts Projekta finansējums uz 3 284 600 euro.
Projekta detalizētais apraksts papildināts ar diviem jauniem procesiem, kas tiek pilnveidoti projekta īstenošanas laikā - "Kritisko VID IS darbības un datu dublēšanas kompetences centrā nodrošināšana" un "VID kritisko IS darbības nepārtrauktības nodrošināšana". Precizēta informācija sadaļā "3.4. Infrastruktūra" atbilstoši izmaiņām projekta tvērumā. Precizēta informācija sadaļā "4.2.Sociālekonomiskais indikatīvais lietderīgums", iekļaujot informāciju par rezerves datu centra izmaksu ietekmi uz projekta sociālekonomisko lietderīguma aprēķinu. Precizēta informācija sadaļā "Projekta darbības, laika plāns un izmaksas", papildinot ar jaunu darbību un precizējot izmaksu sadalījumu pa gadiem. Sadaļā "Projekta organizācija un pārvaldība" iekļauta informācija par rezerves datu centra (DC2) izveidi un uzraudzību.
VID 2022. gada 4. jūlijā ar vēstuli Nr. 33.1.2/2/665 nosūtīja VARAM saskaņošanai un informācijai Finanšu ministrijai un Centrālajai finanšu un līguma aģentūrai (turpmāk – CFLA) projekta detalizēto aprakstu ar papildinājumiem par rezerves datu centra (DC2) izveides plānotajām aktivitātēm un 2022. gada 24. oktobrī ar vēstuli Nr.11-2/7311 “Par grozījumiem Ministru kabineta 2021. gada 8. jūnija rīkojumā Nr. 407" tika saņemts VARAM saskaņojums.
Pēc MK rīkojuma Nr. 407 grozījumu apstiprināšanas tiks iesniegti projekta vienošanās grozījumi CFLA.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekta grozījumi nav uzskatāmi par būtiskiem Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 1303/2013 (2013. gada 17. decembris), ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu, Eiropas Lauksaimniecības fondu lauku attīstībai un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un vispārīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu, Kohēzijas fondu un Eiropas Jūrlietu un zivsaimniecības fondu un atceļ Padomes Regulu (EK) Nr. 1083/2006, 71. panta izpratnē un neietekmē projekta mērķu sasniegšanu.
VID veic valsts noteikto uzdevumu, un līdz ar to finansējums netiks sniegts saimnieciskās darbības veikšanai un attiecīgi nav jāpiemēro valsts atbalsta regulējums.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
1 023 105
0
1 078 092
690 713
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
1 023 105
0
1 078 092
690 713
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
1 203 653
0
1 268 343
812 604
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
1 203 653
0
1 268 343
812 604
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-180 548
0
-190 251
-121 891
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
-180 548
0
-190 251
-121 891
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-121 891
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-121 891
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekts tiks līdzfinansēts no ERAF līdzekļiem un tā kopējais finansējuma apjoms (kopējās attiecināmās izmaksas) plānots 3 284 600 euro apmērā (IS izstrādes izmaksas ir 2 700 000 euro un VID kritisko IS datubāzu migrācijas uz rezerves datu centru izmaksas – 584 600 euro), tai skaitā ERAF finansējums 2 791 910 euro un valsts budžeta finansējums 492 690 euro.  
Finansējuma avots 2022.gads 2023.gads Kopā
ERAF finansējums (85%) 1 023 105 1 768 805 2 791 910
Attiecināmais valsts budžeta finansējums (15%) 180 548 312 142 492 690
Kopējās izmaksas (100%) 1 203 653 2 080 947 3 284 600

Provizorisks projekta “Nodokļu pakalpojumu automatizācija” izmaksu aprēķins:
- procesu pilnveidošana/ izstrāde – 1 481 610 euro;
- publicitātes – 35 euro;
- IS veiktspējas un drošības auditi – 45 000 euro;
- datu migrācija – 679 325 euro;
- saistīto IS pielāgošana – 494 030 euro,
- datubāžu replicēšana rezerves datu centrā – 584 600 euro.

Sākotnēji projekta īstenošanai 2021. gadā tika plānoti izdevumi 228 004 euro apmērā, bet faktiski izdevumi netika veikti. Rezultātā 2023. gadam plānotaie izdevumi ir palielināmi gan par rezeves datu centra izdevumu apjomu (584 600 euro), gan par 2021. gadam plānotā finansējuma apjomu (228 004 euro).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav attiecināms
Cita informācija

Nepieciešamo finansējumu Finanšu ministrija lūgs pārdalīt  no 74.resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 80.00.00 programmas "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Ar rezerves datu centra uzturēšanu saistītie izdevumi (licenču nomu, datubāzes replicēšanas nodrošināšanu u.c.) tiks nodrošināti  atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 11. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 52 5. § 28.4. apakšpunktam.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi