21-TA-253: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija sēdes uzdevums (prot. Nr.51, 80.§ 2.1.punkts) - Pārresoru koordinācijas centram sagatavot un līdz 2021.gada 1.septembrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Kapitālsabiedrību pārvaldības likumā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Mērķis ir valsts un publiski privātajām kapitālsabiedrībām, kurās valsts ir dalībnieks, noteikt vienotu regulējumu ar privātā sektora kapitālsabiedrībām par uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķināšanu, maksāšanu un atspoguļošanu grāmatvedībā, kā arī papildināt Ministru kabineta pilnvarojumu dividenžu noteikšanas regulējumā, to attiecinot uz citiem kapitālsabiedrību veidiem.
Ierosināts grozīt Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28.panta nosaukumu, sesto daļu un papildināt ar septīto daļu.
Likumprojekts stājas spēkā 01.01.2022.
Ierosināts grozīt Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28.panta nosaukumu, sesto daļu un papildināt ar septīto daļu.
Likumprojekts stājas spēkā 01.01.2022.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2022.
Pamatojums
Likumprojekta spēkā stāšanās termiņš ir saistīts ar likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2022.gadam” spēkā stāšanos.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Valsts un publiski privātajām kapitālsabiedrībām, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs) saskaņā ar
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk – Kapitālsabiedrību pārvaldības likums) 28. pantu, Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumiem Nr. 806 “Kārtība, kādā valsts kapitālsabiedrības un publiski privātās kapitālsabiedrības, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), prognozē un nosaka dividendēs izmaksājamo peļņas daļu un veic maksājumus valsts budžetā par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – Dividenžu noteikumi) un valsts budžetu regulējošajiem normatīvajiem aktiem ik gadus valsts budžetā dividendēs ir jāiemaksā noteikts apmērs no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas.
Likuma “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2021., 2022. un 2023. gadam” 20., 21., 22., 23. un 26. pantā atsevišķām valsts kapitālsabiedrībām ir noteikta konkrēta dividendēs izmaksājamā peļņas daļa, ieskaitot uzņēmumu ienākuma nodokli (turpmāk – UIN). Līdzīgs regulējums tiek iekļauts gadskārtējā valsts budžeta likumā. Tāpat Dividenžu noteikumu 3. punktā ir noteikts, ka dividendēs izmaksājamā peļņas daļa ietver maksājumu par valsts kapitāla izmantošanu un UIN.
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk – Kapitālsabiedrību pārvaldības likums) 28. pantu, Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumiem Nr. 806 “Kārtība, kādā valsts kapitālsabiedrības un publiski privātās kapitālsabiedrības, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), prognozē un nosaka dividendēs izmaksājamo peļņas daļu un veic maksājumus valsts budžetā par valsts kapitāla izmantošanu” (turpmāk – Dividenžu noteikumi) un valsts budžetu regulējošajiem normatīvajiem aktiem ik gadus valsts budžetā dividendēs ir jāiemaksā noteikts apmērs no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas.
Likuma “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2021., 2022. un 2023. gadam” 20., 21., 22., 23. un 26. pantā atsevišķām valsts kapitālsabiedrībām ir noteikta konkrēta dividendēs izmaksājamā peļņas daļa, ieskaitot uzņēmumu ienākuma nodokli (turpmāk – UIN). Līdzīgs regulējums tiek iekļauts gadskārtējā valsts budžeta likumā. Tāpat Dividenžu noteikumu 3. punktā ir noteikts, ka dividendēs izmaksājamā peļņas daļa ietver maksājumu par valsts kapitāla izmantošanu un UIN.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Pēc UIN likuma izmaiņām, kas stājās spēkā 2018. gada 1. janvārī, aktualizējās jautājums par to, ka valsts kapitālsabiedrību gadījumā, izmaksājot likumā paredzēto peļņas daļu dividendēs, kas 2018. gadā bija paredzēts 80 %, bet 2019. gadā – 85 %, un samaksājot attiecīgo UIN, kopējā summa var veidot 100 % no peļņas vai pat pārsniegt to. Lai izvairītos no šādas situācijas, kāda bija radusies tikai valsts kapitālsabiedrībām, tika veiktas izmaiņas speciālā likuma “Par valsts budžetu 2019. gadam” 48. pantā, vēlāk arī Dividenžu noteikumu 3. punktā, kas noteica, ka dividendēs izmaksājamā peļņas daļa ietver maksājumu par valsts kapitāla izmantošanu un UIN.
Tomēr, kad 2020. gadā sākās finanšu pārskatu par 2019. gadu auditēšana, parādījās dažādas pieejas attiecībā uz UIN un dividenžu grāmatošanu. Ņemot vērā, ka konkrētajā situācijā speciālais regulējums attiecībā uz valsts un publiski privātajām kapitālsabiedrībām paredz dividendēs izmaksājamā peļņas daļā ietvert arī UIN, tad uzskatāms, ka gan attiecīgi sadalītā peļņa dividendēs, gan aprēķinātais nodoklis ir atspoguļojams Pašu kapitālā kā pārskata gada peļņas sadale.
Tomēr minētā pieeja atšķiras no privātā sektora kapitālsabiedrību izmantotās pieejas, kad no izmaksājamām dividendēm aprēķināto UIN iekļauj kārtējā gada Peļņas vai zaudējumu aprēķinā, jo nodoklis pēc būtības ir uzņēmuma izmaksu postenis. Šādi veicot grāmatojumus, dividendes pilnā apmērā tiktu norakstītas no nesadalītās peļņas un atspoguļotas pašu kapitālā, savukārt UIN tiktu aprēķināts papildus un norādīts kārtējā gada Peļņas vai zaudējumu aprēķinā, kā rezultātā samazinātos kārtējā pārskata gada peļņa.
2) Likumā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2020., 2021. un 2022.gadam” un likumā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2021., 2022. un 2023. gadam” netika iekļauta norma, kas noteic minimālo dividendēs izmaksājamo peļņas daļas procentuālo apmēru valsts tiešā un netiešā izšķirošajā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām un kapitālsabiedrībām, kurās visas kapitāla daļas tieši vai netieši pieder valstij. Iepriekš ar vidēja termiņa budžeta ietvara likumu (piemēram, likuma “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2018., 2019. un 2020. gadam” 24. pants) tika noteikts minimālais dividendēs izmaksājamais peļņas daļas procentuālais apmērs valsts tiešā un netiešā izšķirošajā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām.
Līdz ar to vienīgais normatīvais akts, kurā būtu noteikta minimālā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa un kārtība, kādā lemj par atšķirīgu dividenžu izmaksas procentuālo apmēru, nekā tas noteikts kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā ir Dividenžu noteikumi. Taču Dividenžu noteikumi ir saistoši tikai valsts kapitālsabiedrībām (kapitālsabiedrības, kurās visas kapitāla daļas pieder valstij) un publiski privātām kapitālsabiedrībām (kapitālsabiedrības, kurās visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vairākām publiskām personām). Līdz ar to normatīvajos aktos vairs netiek noteikts minimālais dividendēs izmaksājamais peļņas apmērs šādām kapitālsabiedrībām: 1) valsts tiešā izšķirošā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām (izšķirošā ietekme, ja valstij pieder 50% + 1 kapitāla daļas), t.i., publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības (kapitālsabiedrība, kurā vienai vai vairākām publiskām personām ir tieša izšķiroša ietekme) 2) valsts kapitālsabiedrības vai valsts kontrolētas kapitālsabiedrības vai publiski privātas kapitālsabiedrības, kurā valsts ir daļu (akciju) īpašnieks, meitas sabiedrības (kapitālsabiedrība, kurā kapitāla daļas vai akcijas pieder publiskas personas kapitālsabiedrība vai publiski privātā kapitālsabiedrība ir ieguvusi tiešu izšķirošo ietekmi uz līdzdalības pamata Koncernu likuma izpratnē; 3) kapitālsabiedrībās, kurās valstij netieši pieder 100% kapitāla daļas – valsts kapitālsabiedrību atkarīgās kapitālsabiedrības. Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta 2019. gada 11.oktobra sēdē tika dots uzdevums (prot. Nr.47, 6.§ 5.1.punkts) sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā kā Ministru kabineta lietu grozījumus Kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, lai paredzētu deleģējumu Ministru kabinetam noteikt dividenžu izmaksas kārtību arī publisku personu kontrolētajās kapitālsabiedrībās, publisko personu kapitālsabiedrību atkarīgajās kapitālsabiedrībās un meitas sabiedrībās. Tā kā Ministru kabineta uzdevums tika dots, izskatot likumprojektu "Par valsts budžetu 2020. gadam", šāda regulējuma mērķis ir saistīts ar valsts budžeta ieņēmumu apmēru.
Tomēr, kad 2020. gadā sākās finanšu pārskatu par 2019. gadu auditēšana, parādījās dažādas pieejas attiecībā uz UIN un dividenžu grāmatošanu. Ņemot vērā, ka konkrētajā situācijā speciālais regulējums attiecībā uz valsts un publiski privātajām kapitālsabiedrībām paredz dividendēs izmaksājamā peļņas daļā ietvert arī UIN, tad uzskatāms, ka gan attiecīgi sadalītā peļņa dividendēs, gan aprēķinātais nodoklis ir atspoguļojams Pašu kapitālā kā pārskata gada peļņas sadale.
Tomēr minētā pieeja atšķiras no privātā sektora kapitālsabiedrību izmantotās pieejas, kad no izmaksājamām dividendēm aprēķināto UIN iekļauj kārtējā gada Peļņas vai zaudējumu aprēķinā, jo nodoklis pēc būtības ir uzņēmuma izmaksu postenis. Šādi veicot grāmatojumus, dividendes pilnā apmērā tiktu norakstītas no nesadalītās peļņas un atspoguļotas pašu kapitālā, savukārt UIN tiktu aprēķināts papildus un norādīts kārtējā gada Peļņas vai zaudējumu aprēķinā, kā rezultātā samazinātos kārtējā pārskata gada peļņa.
2) Likumā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2020., 2021. un 2022.gadam” un likumā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2021., 2022. un 2023. gadam” netika iekļauta norma, kas noteic minimālo dividendēs izmaksājamo peļņas daļas procentuālo apmēru valsts tiešā un netiešā izšķirošajā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām un kapitālsabiedrībām, kurās visas kapitāla daļas tieši vai netieši pieder valstij. Iepriekš ar vidēja termiņa budžeta ietvara likumu (piemēram, likuma “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2018., 2019. un 2020. gadam” 24. pants) tika noteikts minimālais dividendēs izmaksājamais peļņas daļas procentuālais apmērs valsts tiešā un netiešā izšķirošajā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām.
Līdz ar to vienīgais normatīvais akts, kurā būtu noteikta minimālā dividendēs izmaksājamā peļņas daļa un kārtība, kādā lemj par atšķirīgu dividenžu izmaksas procentuālo apmēru, nekā tas noteikts kapitālsabiedrības vidēja termiņa darbības stratēģijā ir Dividenžu noteikumi. Taču Dividenžu noteikumi ir saistoši tikai valsts kapitālsabiedrībām (kapitālsabiedrības, kurās visas kapitāla daļas pieder valstij) un publiski privātām kapitālsabiedrībām (kapitālsabiedrības, kurās visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder vairākām publiskām personām). Līdz ar to normatīvajos aktos vairs netiek noteikts minimālais dividendēs izmaksājamais peļņas apmērs šādām kapitālsabiedrībām: 1) valsts tiešā izšķirošā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām (izšķirošā ietekme, ja valstij pieder 50% + 1 kapitāla daļas), t.i., publiskas personas kontrolētas kapitālsabiedrības (kapitālsabiedrība, kurā vienai vai vairākām publiskām personām ir tieša izšķiroša ietekme) 2) valsts kapitālsabiedrības vai valsts kontrolētas kapitālsabiedrības vai publiski privātas kapitālsabiedrības, kurā valsts ir daļu (akciju) īpašnieks, meitas sabiedrības (kapitālsabiedrība, kurā kapitāla daļas vai akcijas pieder publiskas personas kapitālsabiedrība vai publiski privātā kapitālsabiedrība ir ieguvusi tiešu izšķirošo ietekmi uz līdzdalības pamata Koncernu likuma izpratnē; 3) kapitālsabiedrībās, kurās valstij netieši pieder 100% kapitāla daļas – valsts kapitālsabiedrību atkarīgās kapitālsabiedrības. Ņemot vērā minēto, Ministru kabineta 2019. gada 11.oktobra sēdē tika dots uzdevums (prot. Nr.47, 6.§ 5.1.punkts) sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā kā Ministru kabineta lietu grozījumus Kapitālsabiedrību pārvaldības likumā, lai paredzētu deleģējumu Ministru kabinetam noteikt dividenžu izmaksas kārtību arī publisku personu kontrolētajās kapitālsabiedrībās, publisko personu kapitālsabiedrību atkarīgajās kapitālsabiedrībās un meitas sabiedrībās. Tā kā Ministru kabineta uzdevums tika dots, izskatot likumprojektu "Par valsts budžetu 2020. gadam", šāda regulējuma mērķis ir saistīts ar valsts budžeta ieņēmumu apmēru.
Risinājuma apraksts
1) Šobrīd spēkā esošais sadrumstalotais, no vispārējās kārtības atšķirīgais regulējums attiecībā uz valsts un publiski privāto kapitālsabiedrību dividenžu un UIN režīmu (Kapitālsabiedrību pārvaldības likums, kārtējā gada budžeta likums, vidēja termiņa budžeta ietvara likums, kā arī UIN regulējošie normatīvie akti) rada neviennozīmīgu šo tiesību normu izpratni un piemērošanu, kā rezultātā veidojas atšķirīga prakse, kapitālsabiedrībām aprēķinot, maksājot un finanšu pārskatos atspoguļojot UIN. Lai neveidotos atšķirīga pieeja valsts kapitālsabiedrību praksē attiecībā uz UIN aprēķināšanu un atspoguļošanu finanšu pārskatos, kurai ir ietekme uz valsts budžetā iemaksājamās summas apmēru, ir nepieciešams noteikt vienotu valsts un publiski privāto kapitālsabiedrību regulējumu ar privātā sektora kapitālsabiedrībām (lai uzņēmumu ienākuma nodokļa apmērs netiek ņemts vērā aprēķinot dividendes).
Arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (arī OECD) vadlīnijās uzsvērts, ka publiskas personas kapitālsabiedrību pārvaldībai jābūt pēc iespējas tādai pašai kā jebkuras privātā sektora kapitālsabiedrības pārvaldībai. Tas attiecas arī uz tiesiskā regulējuma piemērošanu, nav vēlams, ka publiskas personas kapitālsabiedrības darbojas pēc atšķirīgiem tiesiskiem nosacījumiem (Skatīt OECD Guidelines on Corporate Governance of State-Owned Enterprises, p.34. Avots: https://www.oecd.org/corporate/guidelines-corporate-governance-soes.htm.).
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka saskaņā ar Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 2. pantu un 3. panta pirmās daļas 3. punktu šī likuma mērķis ir veicināt publiskai personai piederošu kapitāla daļu efektīvu pārvaldību, nosakot kārtību, kādā tiek pārvaldītas publiskas personas kapitālsabiedrības un publiski privātās kapitālsabiedrības, nepieciešams Kapitālsabiedrību pārvaldības likumā ietvert vispārēju regulējumu, nosakot, ka Kapitālsabiedrība uzņēmumu ienākuma nodokli aprēķina, maksā un grāmatvedībā atspoguļo uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvos aktos noteiktajā kārtībā.
Lai nodrošinātu vienotu UIN aprēķināšanas regulējumu visām valsts kapitālsabiedrībām, līdzīgs regulējums tiek iekļauts likumā “Par valsts budžetu 2022. gadam” un vidēja termiņa budžeta ietvara likumā attiecībā uz tām kapitālsabiedrībām, kuru valsts budžetā maksājamais minimālais dividenžu apmērs tiek īpaši norādīts.
Ņemot vērā konstatēto atšķirīgo praksi, finanšu pārskatos atspoguļojot valsts kapitālsabiedrību sadalīto peļņu (piemēram, Nākamo periodu ieņēmumos vai Pašu kapitālā), kam var būt ietekme uz valsts budžetā ieskaitāmo līdzekļu apmēru, nepieciešams papildināt Ministru kabinetam doto pilnvarojumu ar uzdevumu noteikt kārtību, kādā kapitālsabiedrība finanšu pārskatos atspoguļo sadalīto peļņu, kā arī kārtību kādā tiek nodrošināta dividenžu maksājumu kontrole. Tāpat nepieciešams redakcionāli precizēt Ministru kabinetam doto deleģējumu noteikt kārtību, kādā nosakāma peļņas daļa, kas izmaksājama dividendēs.
2) Likumprojekts, kas ietver nepieciešamo regulējumu, lai Dividenžu noteikumus attiecinātu valsts tiešā un netiešā izšķirošajā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām un kapitālsabiedrībām, kurās visas kapitāla daļas tieši vai netieši pieder valstij, tika atbalstīts Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra sēdē (Prot. Nr. 1 1. §.) un iesniegts Saeimā (549/Lp13). Ņemot vērā, ka likumprojekts Saeimā ir pieņemts tikai 1. lasījumā (06.02.2020.), kā rezultātā kopš 2020. gada nav normatīvā regulējuma minimālā dividendēs izmaksājamā peļņas daļas procentuālā apmēra noteikšanai valsts tiešā un netiešā izšķirošajā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām un kapitālsabiedrībām, kurās visas kapitāla daļas tieši vai netieši pieder valstij, un to, ka plānots grozīt to pašu Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28. panta sesto daļu, kas tiek grozīta Saeimā iesniegtajā likumprojektā (549/Lp13), šajā likumprojektā ietverts regulējums Dividenžu noteikumu attiecināšanai uz valsts tiešā un netiešā izšķirošajā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām un kapitālsabiedrībām, kurās visas kapitāla daļas tieši vai netieši pieder valstij.
Pēc likumprojekta pieņemšanas Saeimā, Pārresoru koordinācijas centrs sagatavos jaunus Ministru kabineta noteikumu projektu, lai tajos noteiktu skaidru kārtību, kādā dividendes izmaksā visas augstāk uzskaitītās kapitālsabiedrības. Likumprojekta un uz tā pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos ar jēdzienu dalībnieks saprot valsts kapitāla daļu turētāju un valdi valsts kapitālsabiedrībā, publiski privātā kapitālsabiedrībā, valsts kontrolētā kapitālsabiedrībā, kurai ir meitas sabiedrība vai atkarīgā kapitālsabiedrība
Arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (arī OECD) vadlīnijās uzsvērts, ka publiskas personas kapitālsabiedrību pārvaldībai jābūt pēc iespējas tādai pašai kā jebkuras privātā sektora kapitālsabiedrības pārvaldībai. Tas attiecas arī uz tiesiskā regulējuma piemērošanu, nav vēlams, ka publiskas personas kapitālsabiedrības darbojas pēc atšķirīgiem tiesiskiem nosacījumiem (Skatīt OECD Guidelines on Corporate Governance of State-Owned Enterprises, p.34. Avots: https://www.oecd.org/corporate/guidelines-corporate-governance-soes.htm.).
Ņemot vērā minēto, kā arī to, ka saskaņā ar Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 2. pantu un 3. panta pirmās daļas 3. punktu šī likuma mērķis ir veicināt publiskai personai piederošu kapitāla daļu efektīvu pārvaldību, nosakot kārtību, kādā tiek pārvaldītas publiskas personas kapitālsabiedrības un publiski privātās kapitālsabiedrības, nepieciešams Kapitālsabiedrību pārvaldības likumā ietvert vispārēju regulējumu, nosakot, ka Kapitālsabiedrība uzņēmumu ienākuma nodokli aprēķina, maksā un grāmatvedībā atspoguļo uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvos aktos noteiktajā kārtībā.
Lai nodrošinātu vienotu UIN aprēķināšanas regulējumu visām valsts kapitālsabiedrībām, līdzīgs regulējums tiek iekļauts likumā “Par valsts budžetu 2022. gadam” un vidēja termiņa budžeta ietvara likumā attiecībā uz tām kapitālsabiedrībām, kuru valsts budžetā maksājamais minimālais dividenžu apmērs tiek īpaši norādīts.
Ņemot vērā konstatēto atšķirīgo praksi, finanšu pārskatos atspoguļojot valsts kapitālsabiedrību sadalīto peļņu (piemēram, Nākamo periodu ieņēmumos vai Pašu kapitālā), kam var būt ietekme uz valsts budžetā ieskaitāmo līdzekļu apmēru, nepieciešams papildināt Ministru kabinetam doto pilnvarojumu ar uzdevumu noteikt kārtību, kādā kapitālsabiedrība finanšu pārskatos atspoguļo sadalīto peļņu, kā arī kārtību kādā tiek nodrošināta dividenžu maksājumu kontrole. Tāpat nepieciešams redakcionāli precizēt Ministru kabinetam doto deleģējumu noteikt kārtību, kādā nosakāma peļņas daļa, kas izmaksājama dividendēs.
2) Likumprojekts, kas ietver nepieciešamo regulējumu, lai Dividenžu noteikumus attiecinātu valsts tiešā un netiešā izšķirošajā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām un kapitālsabiedrībām, kurās visas kapitāla daļas tieši vai netieši pieder valstij, tika atbalstīts Ministru kabineta 2020. gada 7. janvāra sēdē (Prot. Nr. 1 1. §.) un iesniegts Saeimā (549/Lp13). Ņemot vērā, ka likumprojekts Saeimā ir pieņemts tikai 1. lasījumā (06.02.2020.), kā rezultātā kopš 2020. gada nav normatīvā regulējuma minimālā dividendēs izmaksājamā peļņas daļas procentuālā apmēra noteikšanai valsts tiešā un netiešā izšķirošajā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām un kapitālsabiedrībām, kurās visas kapitāla daļas tieši vai netieši pieder valstij, un to, ka plānots grozīt to pašu Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28. panta sesto daļu, kas tiek grozīta Saeimā iesniegtajā likumprojektā (549/Lp13), šajā likumprojektā ietverts regulējums Dividenžu noteikumu attiecināšanai uz valsts tiešā un netiešā izšķirošajā ietekmē esošām kapitālsabiedrībām un kapitālsabiedrībām, kurās visas kapitāla daļas tieši vai netieši pieder valstij.
Pēc likumprojekta pieņemšanas Saeimā, Pārresoru koordinācijas centrs sagatavos jaunus Ministru kabineta noteikumu projektu, lai tajos noteiktu skaidru kārtību, kādā dividendes izmaksā visas augstāk uzskaitītās kapitālsabiedrības. Likumprojekta un uz tā pamata izdotajos Ministru kabineta noteikumos ar jēdzienu dalībnieks saprot valsts kapitāla daļu turētāju un valdi valsts kapitālsabiedrībā, publiski privātā kapitālsabiedrībā, valsts kontrolētā kapitālsabiedrībā, kurai ir meitas sabiedrība vai atkarīgā kapitālsabiedrība
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Pēc likumprojekta pieņemšanas nepieciešams sagatavot jaunus Ministru kabineta noteikumus, kas izdoti pamatojoties uz Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28. panta sesto daļu. Ministru kabineta noteikumos tiks pārskatīts minimālās prognozējamās peļņas daļas, kas izmaksājama dividendēs, un dividendēs izmaksājamās peļņas daļas apmērs procentos no kapitālsabiedrības pārskata gada peļņas (šobrīd saskaņā ar Dividenžu noteikumu 3. punktu – 80 %, ), nosakot to 64% apmērā, ar mērķi, lai valsts kapitālsabiedrību un publiski privāto kapitālsabiedrību, kurās valsts ir akcionārs (dalībnieks), valsts budžetā ieskaitāmo līdzekļu apjoms kopumā saglabājas līdzšinējā apmērā. Savukārt, valsts kapitālsabiedrību atkarīgajām kapitālsabiedrībām, valsts kapitālsabiedrību un publiski privāto kapitālsabiedrību, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), meitas sabiedrībām, publiskas personas kontrolētām kapitālsabiedrībām, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), un to meitas sabiedrībām dividendēs izmaksājamās peļņas daļas apmērs tiks noteikts 50% apmērā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Likumprojekta regulējums ietekmēs valsts kapitālsabiedrību un publiski privāto kapitālsabiedrību, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), uzņēmumu ienākuma nodokļa aprēķināšanas kārtību.
Regulējums, piņemot jaunus Ministru kabineta noteikumus, ietekmēs valsts kapitālsabiedrības, to atkarīgās kapitālsabiedrības un meitas sabiedrības, publiskas personas kontrolētās kapitālsabiedrības, publiski privātās kapitālsabiedrības, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), un to meitas sabiedrības.
Regulējums, piņemot jaunus Ministru kabineta noteikumus, ietekmēs valsts kapitālsabiedrības, to atkarīgās kapitālsabiedrības un meitas sabiedrības, publiskas personas kontrolētās kapitālsabiedrības, publiski privātās kapitālsabiedrības, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), un to meitas sabiedrības.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Likumprojektā “Par valsts budžetu 2022. gadam” un likumprojektā “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam” attiecībā uz tām kapitālsabiedrībām, kuru valsts budžetā maksājamais minimālais dividenžu apmērs tiek īpaši norādīts, šogad tiek ietverts jauns no iepriekšējā gada atšķirīgs regulējums attiecībā uz UIN aprēķināšanas kārtību, proti, tiek noteikts dividendēs izmaksājamais peļņas daļas apmērs, vienlaikus nosakot, ka UIN aprēķina un nomaksā uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvos aktos noteiktajā kārtībā (iepriekš - dividendēs izmaksājamā peļņas daļa ietvēra maksājumu par valsts kapitāla izmantošanu un UIN). Ņemot vērā, ka gadskārtējā valsts budžeta likumā tiek ietverts regulējums tikai uz atsevišķām valsts kapitālsabiedrībām, no tiesiskā sistēmas vienotības raugoties, nepieciešams noteikt arī šādu regulējumu attiecībā uz pārējām valsts kapitālsabiedrībām. Starp valsts kapitālsabiedrībām atšķirīga regulējuma uzturēšana attiecībā uz UIN maksāšanas režīmu nav ne ekonomiski, ne tiesiski pamatota. Tāpat arī Dividenžu noteikumi regulē valsts kapitālsabiedrību valsts budžetā ieskaitāmo līdzekļu (maksājums par valsts kapitāla izmantošanu un UIN) apmēra noteikšanu, un lai ieviestu vienotu kārtību attiecībā uz visām (ne tikai kārtējā gada budžeta likumā minēto) valsts kapitālsabiedrībām un publiski privātajām kapitālsabiedrībā dividenžu un UIN aprēķināšanai, nepieciešams papildināt Kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 28. pantā doto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Ņemot vērā minēto, likumprojekts izskatāms likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” un likumprojekta “Par valsts budžetu 2022.gadam” pavadošo likumprojektu paketē.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta noteikumi
Pamatojums un apraksts
Likumprojekta 1. pantā dots pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt kārtību, kādā valsts kapitālsabiedrībās, to atkarīgajās kapitālsabiedrībās un meitas sabiedrībās, publiskas personas kontrolētās kapitālsabiedrībās, publiski privātajās kapitālsabiedrībās, kurās valsts ir dalībnieks (akcionārs), un to meitas sabiedrībās, prognozējama un nosakāma peļņas daļa, kas izmaksājama dividendēs, valsts kapitāla daļu turētāja vai dalībnieka (akcionāra) rīcību, izlietojot dalībnieka (akcionāra) tiesības lemt par dividendēs izmaksājamo peļņas daļu, kārtību, kādā kapitālsabiedrība finanšu pārskatos atspoguļo sadalīto peļņu un uzņēmumu ienākuma nodokļa maksājumus, kā arī kārtību kādā tiek nodrošināta dividenžu maksājumu kontrole. Pēc likumprojekta stāšanās spēkā Pārresoru koordinācijas centrs sagatavos Ministru kabineta noteikumu projektu.
Atbildīgā institūcija
Pārresoru koordinācijas centrs
4.2. Cita informācija
Likumprojekts izskatāms vienotā paketē ar Finanšu ministrijas likumprojektu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” un likumprojektu “Par valsts budžetu 2022.gadam”.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pārresoru koordinācijas centrs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
