Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
VRAA informē, ka saistībā ar uzturēšanas darbiem 19. aprīlī no plkst. 23.00 līdz 20. aprīļa plkst. 12.00 ir iespējami traucējumi juridisko personu pilnvarošanas risinājumā.
21-TA-52: Likumprojekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda vadības likums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulu Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai;
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulu (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013.
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Eiropas Sociālā fonda Plus programma materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam, atbalstīta ar Ministru kabineta 2021. gada 31. maija rīkojumu Nr. 360 (prot. Nr. 44 29.§)
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Labklājības ministrijas Informatīvais ziņojums “Par Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā pārvaldību un īstenošanu Latvijā”, izskatīts Ministru kabineta 2020. gada 27. oktobra sēdē (prot. Nr. 65 31.§ 4.2. apakšpunkts).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt efektīvu, pārskatāmu un pareizas finanšu pārvaldības principiem atbilstošu ESF+ programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai ieviešanu Latvijā, lai mazinātu materiālo nenodrošinātību un sociālo atstumtību personām zemu ienākumu mājsaimniecībās, sniedzot pārtikas un pamata materiālo palīdzību, kā arī nodrošinot sociālās iekļaušanas pasākumus.
Likumprojekts nosaka Programmas vadībā un ieviešanā iesaistīto institūciju pienākumus un tiesības, tās ieviešanā iesaistīto partnerorganizāciju atlases u.c. nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Latvijā 2014.-2020. gada plānošanas periodā atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 11. marta regulai (ES) Nr. 223/2014 par Eiropas Atbalsta fondu vistrūcīgākajām personām, pārtikas un pamata materiālo palīdzību sniedz, kā arī nodrošina sociālās iekļaušanas pasākumus Eiropas Atbalsta fonds vistrūcīgākajām personām (turpmāk – EAFVP), kura ieviešanas nosacījumus regulē 2014.gada 25.septembrī Saeimā pieņemtais likums “Eiropas Atbalsta fonda vistrūcīgākajām personām 2014.-2020. gada plānošanas perioda vadības likums” (turpmāk – EAFVP vadības likums).

2. Sākot ar 2021. gada 1. janvāri Latvijā sākas 2021.-2027. gada Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu plānošanas periods, kurā stājušās spēkā jaunas regulas (skat. šīs sadaļas 1.1. punkta pirmo pamatojumu).

3. Saskaņā ar Regulā Nr. 2021/1057 ietverto vairāku Eiropas Savienības (turpmāk – ES) instrumentu apvienošanu, tostarp EAFVP iekļaušanu ESF+, izveidota ESF+ programma materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021. – 2027. gada plānošanas periodā (turpmāk – Programma), kas saglabā jau efektīvi darbojošos EAFVP administratīvās pārvaldības modeli (skat. šīs sadaļas 1.1. punkta trešo pamatojumu).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā Programmas mērķi, darbību raksturu un atbalsta gala saņēmējus (skat. šīs sadaļas 1.1.punkta otro pamatojumu), Regulā Nr. 2021/1060 un Regulā Nr. 2021/1057 paredzēti izņēmumi, tostarp vienkāršāka pārvaldība salīdzinājumā ar vispārējiem ES fondu pārvaldības nosacījumiem. Līdz ar to Programmai ir nepieciešams izstrādāt atsevišķu likumprojektu.
Risinājuma apraksts
1. Likumprojekts izstrādāts uz 2014.-2020. gada plānošanas perioda EAFVP vadības likuma pamata, taču tajā ir veikti atsevišķi uzlabojumi, kas galvenokārt balstīti uz EAFVP vadībā iesaistīto institūciju pieredzi un kopumā vērsti uz Programmas ieviešanas vienkāršošanu un administratīvā sloga mazināšanu Regulā Nr. 2021/1060 un Regulā Nr. 2021/1057 noteiktā ietvaros.

2. Likumprojekta panti sadalīti piecās nodaļās. Likumprojekta I nodaļā (vispārīgie noteikumi) iekļauti panti, kas nosaka likuma mērķi (1. pants), likuma darbības jomu (2. pants) un definē Programmas vadību (3. pants).

3. Lai Programmas vadībai Latvijā izveidotu Regulai Nr. 2021/1060 atbilstošu tiesisko regulējumu, likumprojekta II nodaļā ir noteiktas Programmas vadībā iesaistītās institūcijas (4. pants), to pienākumi un tiesības. Programmas vadību īsteno šādas institūcijas:
1) vadošā iestāde, kura nodrošina arī grāmatvedības funkciju (Labklājības ministrija – turpmāk LM);
2) sadarbības iestāde (Sabiedrības integrācijas fonds – turpmāk SIF);
3) revīzijas iestāde (Finanšu ministrija – turpmāk FM).

4. Likumprojekts paredz skaidri nodalīt vadošās iestādes un sadarbības iestādes pienākumus un tiesības (5.un 6. pants), lai novērstu funkciju un uzdevumu dublēšanos. Likumprojektā ietvertās normas ir papildinātas ar atsaucēm uz konkrētiem Regulas Nr. 2021/1060 un Regulas Nr. 2021/1057 pantiem, lai veidotu skaidrāku likuma un regulu sasaisti.
LM kā vadošā iestāde nodrošinās pārraudzību par sadarbības iestādi, pārliecinoties par tās pieņemto lēmumu tiesiskumu, veicot darbību atbilstības pārbaudes un funkciju izpildes kvalitātes pārbaudes saskaņā ar starpresoru vienošanos un iekšējās kārtības noteikumiem.

5. Saglabāts iepriekšējā periodā noteiktais vadošās iestādes un sadarbības iestādes funkcionālās padotības regulējums (6. pants). Likumprojektā ir noteikts, ka sadarbības iestāde atrodas labklājības ministra funkcionālā pakļautībā, kurš to īsteno ar pilnvarotās amatpersonas (vadošās iestādes vadītāja) starpniecību.

6. Ņemot vērā EAFVP administratīvās pārvaldības ietvaros pierādīto revīzijas iestādes profesionalitāti un atzītu kompetenci arī turpmāk 2021.-2027. gada plānošanas periodā kā Programmas revīzijas iestāde tiek noteikta FM (7. pants). Salīdzinot ar iepriekšējo plānošanas periodu ir mainījušās revīzijas iestādes funkcijas, piemēram, Regula Nr. 2021/1060 vairs neparedz veikt Programmas vadošās iestādes sākotnējo atbilstības novērtēšanu saskaņā ar Eiropas Komisijas (turpmāk – EK) izvirzītajiem kritērijiem.

7. Iepirkumu uzraudzības birojs (turpmāk - IUB) nav noteikts kā Programmas vadībā iesaistītā institūcija (4. pants), un tam nav deleģētas vadošās iestādes funkcijas, bet tas nodrošina iepirkumu pirmspārbaužu veikšanu kā preventīvu mehānismu pārkāpumu novēršanā publisko iepirkumu jomā (8. pants). IUB veiks iepirkuma dokumentācijas un norises (Programmā paredzēti 1-2 iepirkumi gadā) pirmspārbaudi un sniegs atzinumu. IUB kā kompetentās iestādes, kura veic uzraudzību pār iepirkumu dokumentācijas un procedūru norisi, atzinums un likumprojekta 6.panta trešās daļas 9.punktā minētā sadarbības iestādes nodrošinātā uzraudzība veidos savstarpēji papildinošu, samērīgu un pietiekamu finansējuma saņēmēja veikto publisko iepirkumu pārbaudes sistēmu.

8. Likumprojekta III nodaļa iezīmē Programmas īstenošanā iesaistītās institūcijas - partnerorganizāciju (turpmāk - PO) un finansējuma saņēmēju (turpmāk - FS) (10. pants). Noteikts, ka PO tiek izvēlēta atklātā atlasē, savukārt kā FS šajā likumprojektā līdzīgi kā EAFVP vadības likumā noteikta pastarpināta pārvaldes iestāde - SIF, kam ir pieredze vairāku apjomīgu publisku iepirkumu savlaicīgā un kvalitatīvā veikšanā 2014.-2020. gada plānošanas periodā, nodrošinot EAFVP atbalsta pieejamību.

9. Likumprojektā skaidri noteikti atklātas PO atlases nosacījumi saistībā ar tiesību piešķiršanu būt par PO (11. pants) un tiesībām saņemt finansējumu (12. pants), proti iesnieguma iesniegšana atlasei nerada pienākumu pretendentam piešķirt minētās tiesības.
Vienlaikus atlasītajām PO vai likumā noteiktajam FS, kas ir Programmas īstenošanā iesaistīti, noteiktas tiesības saņemt Programmas finansējumu, ja izpildīti visi normatīvajos aktos un līgumā vai vienošanās noteiktie ieviešanas nosacījumi, kā arī tiesības saņemt ieviešanai nepieciešamo informāciju (21. panta otrā daļa un 23. panta trešā daļa).

10. Likumprojektā vairāki panti (11., 12., 13., 14., 15., 16., 17., 18., 19. un  20. pants) saistīti ar PO atlasi. Tiek noteikti PO atlases norises un lēmuma par tiesībām būt par PO pieņemšanas nosacījumi:
10.1. to organizāciju un institūciju loks (11. pants), kurām Programmas ietvaros var piešķirt tiesības būt par PO, proti, tās ir biedrības, nodibinājumi, reliģiskas organizācijas, kā arī pašvaldības vai to iestādes.
Jāatzīmē, ka PO atlases organizēšanas kārtību un PO pretendenta vērtēšanas kritērijus noteiks Ministru kabinets (9. panta 3. apakšpunkts), paredzot, ka:
1) sadarbības iestāde ne vēlāk kā mēnesi pirms iesnieguma iesniegšanas beigu termiņa ievieto paziņojumu par PO atlases izsludināšanu tās oficiālajā tīmekļvietnē, vienlaikus publicējot PO atlases nolikumu;
2) PO atlases nolikumam tiks pievienoti PO atlases kritēriji un to vērtēšanas metodika;
10.2 PO atlases komisijas sastāvs (13. pants) saglabāts līdzīgs kā EAFVP vadības likumā noteiktais, jo praksē 2014.-2020. gada plānošanas periodā nodrošināta efektīva četru PO atlašu norise;
10.3. Likumprojektā definēti gadījumi, kad sadarbības iestādes izveidotajai PO atlases komisijai jānoraida PO pretendenta iesniegums, izslēdzot to no atlases (14. un 17. pants). Informāciju par 14. pantā norādītajiem gadījumiem sadarbības iestāde var iegūt no valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” izziņas veidā vai tiešsaistes datu pārraides režīmā, ja tiek identificēts ziņu pieprasītājs, no Ārlietu ministrijas tīmekļvietnē publicētās informācijas par piemērotām sankcijām un no Lursoft datu bāzes un no Uzņēmumu reģistra tīmekļvietnē publicētās informācijas.
Savukārt par 17.panta 1.punktā minētu informāciju, kas ir būtiska, ir uzskatāma tāda informācija, kas ietekmē iesnieguma vērtējumu (piemēram, piešķiramo punktu skaitu) vai iesnieguma apstiprināšanu.

Likumprojekta 16. pantā noteikti trīs veidu lēmumi, ko pieņem sadarbības iestāde partnerorganizāciju atlases rezultātā:
lēmums par tiesībām būt par partnerorganizāciju;
lēmums par tiesībām būt par partnerorganizāciju ar nosacījumu (piemēram, iesniegt papildu dokumentus noteiktajā termiņā vai sniegt papildu skaidrojumus, tehniskos precizējumus u.tml.);
lēmums par tiesību noraidīšanu būt par partnerorganizāciju.
Savukārt Likumprojekta 16. panta ceturtajā daļā detalizētāk skaidrota lēmuma par tiesībām būt par partnerorganizāciju ar nosacījumu pieņemšana, tostarp, kas iekļaujams lēmumā (nosacījumi) un šo nosacījumu kontrole. Vienlaikus skaidrots, ka gadījumā, ja izvirzītie nosacījumi netiks izpildīti, minētajā lēmumā norādītās tiesības tiks atņemtas.

Likumprojekta 16. panta piektajā daļā noteiktais regulējums paredz gadījumus, kad sadarbības iestāde vispār neuzsāk iesnieguma vērtēšanu, jo tas iesniegts pēc atlases nolikumā noteiktā termiņa. Sadarbības iestāde informē partnerorganizācijas pretendentu par atteikumu sākt vērtēt pēc termiņa beigām iesniegto iesniegumu.
Turklāt, ja likumprojekta 16. panta piektajā daļā minēto iemeslu dēļ partnerorganizācijas atlases iesniegumu atsaka pieņemt un šā likuma 15. panta otrajā daļā minētais partnerorganizācijas pretendents atteikumu pārsūdz tiesā, Administratīvās rajona tiesas nolēmums par attiecīgo jautājumu nav pārsūdzams.
Likumprojekta 16. panta ceturtajā un piektajā daļā minētajos gadījumos sadarbības iestāde izdod administratīvu aktu – atzinumu. Atzinums tiek nosūtīts partnerorganizācijas pretendentam, tādējādi pieņemtais lēmums tiek paziņots atbilstoši Administratīvā procesa likuma 70. panta pirmajā un otrajā daļā noteiktajam.
Savukārt partnerorganizācijas pretendenti tiek informēti par iesniegumu iesniegšanas termiņiem, tādējādi apzinās iesniegumu iesniegšanas beigu datumu. Lai nenoslogotu tiesu darbību tāpat kā 2014.-2020. gada plānošanas periodā tiek noteikts, ka šis jautājums skatāms tikai Administratīvā rajona tiesā.

11. Turpinot vienādu praksi apstrīdēto sadarbības iestādes lēmumu par iesniegumu partnerorganizācijas atlasei noraidīšanu izskatīšanā, kā arī saglabājot vienas pieturas aģentūras principa izmantošanu ES fondu sistēmā, 2021.-2027. gada plānošanas periodā sadarbības iestādes lēmumus par iesniegumu noraidīšanu arī turpmāk varēs apstrīdēt vadošajā iestādē (likumprojekta 18. panta pirmā daļa). Lēmumu pieņems vadošās iestādes vadītājs, vadoties pēc LM iekšējiem normatīvajiem aktiem (2014.-2020. gada plānošanas periodā: “Kārtība, kādā Labklājības ministrija izskata un pieņem lēmumus par iesniegumiem par Darbības programmas pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšanai vistrūcīgākajām personām 2014.-2020. gada plānošanas periodā atbalstāmo darbību īstenošanu”). Minētais lēmums attiecībā uz privātpersonām būs administratīvais akts, bet attiecībā uz publiskajām personām – pārvaldes lēmums.
Tāpat kā 2014.-2020. gada plānošanas periodā, lēmumu par apstrīdēto administratīvo aktu varēs pārsūdzēt administratīvā procesa noteiktajā kārtībā, savukārt lēmums par apstrīdēto pārvaldes lēmumu nebūs pārsūdzams tiesā (likumprojekta 18. panta pirmā daļa).
Sadarbības iestādes pieņemto lēmumu apstrīdēšana vadošajā iestādē sniedz iespēju uzraudzīt sadarbības iestādei deleģēto funkciju izpildes kvalitāti.
Noteikts, ka atzinumu (par lēmumā ietvertā nosacījuma izpildi) partnerorganizācijas pretendents var pārsūdzēt atsevišķi no paša lēmuma (likumprojekta 18.panta otrā daļa).
Tāpat likumprojektā līdzīgi kā 2014.-2020. gada plānošanas periodā, nemainot līdzšinējo praksi, paredzēts, ka lēmuma vai atzinuma apstrīdēšana vai pārsūdzēšana neaptur tā darbību (likumprojekta 18. panta trešā daļa). Minētais nozīmē, ka apstrīdēšanas un pārsūdzēšanas gadījumā pieņemtā administratīvā akta tiesiskais stāvoklis nemainās.
Šīs normas noteikšanā likumprojektā paredzēts Administratīvā procesa likuma 185. panta ceturtās daļas 2. punktā minētais izņēmuma gadījums, pamatojot to ar ES fondu pasākumu plānošanas un īstenošanas specifiku, kas noteikta ES normatīvajā regulējumā (regulās), tostarp ierobežojumiem finansējuma un laika ziņā.

Likumprojekta 19. panta pirmajā daļā noteikts maksimālais termiņš lēmuma pieņemšanai, kā arī tā pagarināšanas iespējas (likumprojekta 19.panta otrā daļa), ņemot vērā ES fondu administrēšanas ilggadējo praksi. Par termiņa pagarināšanu sadarbības iestāde informē partnerorganizācijas pretendentu.

Likumprojekta 19. panta otrās daļas otrajā teikumā ir noteikts, ka lēmums par termiņa pagarināšanu nav pārsūdzams. Minētā tiesību norma ir īpaši uzsvērta, ņemot vērā ES fondu plānošanas un īstenošanas specifiku, proti, nosacījumus par to, ka visiem likumprojekta 19. panta pirmajā daļā noteiktiem lēmumiem ir jābūt pieņemtiem vienlaicīgi, kur partnerorganizāciju pretendentu iesniegumi tiek sarindoti pēc vērtējuma un starp iesniegumu iesniedzējiem notiek vienlīdzīga sacensība par iesnieguma apstiprināšanu un tiesībām uz ES fonda finansējuma piešķiršanu. Pārsūdzēšanas iespēja likumprojektā ir izslēgta ar mērķi neapdraudēt ES fonda Programmas uzsākšanu un valsts uzņemto saistību izpildi.

Likumprojekta 20. pantā noteikts, ka pretendentu iesniegumi nav precizējami pēc to iesniegšanas līdz lēmuma pieņemšanai, nodrošinot vienlīdzīgus sacensības nosacījumus pretendentiem atklātās atlases procesā.

12. Ar pienācīgā kārtībā atlasītām PO atkarībā no to juridiskā statusa tiks slēgti civiltiesiski līgumi (ar juridiskām personām) vai vienošanās par darbību īstenošanu (ar publiskām personām) (21. panta pirmās daļas 1. un 2. punkts).

13. Likumprojektā noteikti līgumā vai vienošanās iekļaujamie PO pienākumi (21. panta pirmā daļa) un atspoguļojamās tiesības, skat. šīs sadaļas 9. punktā minētās.
Ņemot vērā, Regulas Nr. 2021/1057 22. pantā noteikto vienotas likmes finansējuma piemērošanu PO administratīvajiem izdevumiem un papildpasākumu nodrošināšanai Ministru kabinets tiek pilnvarots noteikt vienotas likmes maksājumu piemērošanas nosacījumus un kārtību (9. panta 5. apakšpunkts). Vienotas likmes maksājumu  piemērošana ir mehānisms administratīvā sloga mazināšanai gan atbalsta saņēmējiem, ļaujot vairāk fokusēties uz rezultātu sasniegšanu, gan arī uzraugošajām iestādēm, kurām nav nepieciešams pārbaudīt visu darbības dokumentāciju.

14. Savukārt, likumprojektā nosakot FS pienākumus, kas iekļaujami starp sadarbības iestādi un FS noslēdzamajā vienošanās, atzīmē uz rezultātu sasniegšanu balstītu Programmas ieviešanas pieeju, FS atbildība ir nodrošināt, lai piešķirtais finansējums tiek izlietots saskaņā ar pareizas finanšu pārvaldības principu un lai tā veiktie izdevumi būtu tieši saistīti ar Programmas ieviešanas mērķu sasniegšanu (22. panta otrā daļa).
Ievērojot, ka SIF veic gan sadarbības iestādes, gan FS pienākumus, likumprojektā paredzēta funkciju nodalīšanas principa ievērošana (22. panta ceturtā daļa).

15. Likumprojekta IV nodaļa paredz skaidru kārtību, kādā risināmi strīdi par Programmas darbības īstenošanu, nošķirot gadījumus, kad PO ir biedrība, nodibinājums vai reliģiska organizācija un strīdus par līguma izpildi varēs risināt tikai civiltiesiskā kārtībā (23. pants) no gadījumiem, kad strīdu risināšanā iesaistās pašvaldība vai tās iestāde (24. pants).

16. Lai novērstu dažādu interpretējumu attiecībā uz informācijas pieejamību par PO atlases iesniegumiem, vērtēšanu un apstiprināšanu, likumprojektā V nodaļā noteikts skaidrs informācijas atklātības regulējums.
Lai veicinātu atklātību un caurspīdīgumu Programmas īstenošanā, likumprojektā noteikts plašāks sabiedrībai pieejamās informācijas apmērs. Pašvaldību un pašvaldību iestāžu iesniegumi PO atlasei būs vispārpieejamā informācija. Minētā informācija būs pieejama Informācijas atklātības likumā un Regulas Nr. 2021/1060 49. pantā noteiktajā apjomā un kārtībā pēc iesnieguma iesniegšanas PO atlasei beigu datuma (izņemot vērtēšanas materiālus, kas būs pieejami pēc lēmuma spēkā stāšanās). Savukārt informācija par biedrību, nodibinājumu vai reliģisku organizāciju iesniegtajiem un apstiprinātajiem iesniegumiem tādā pašā apjomā un kārtībā būs pieejama pēc lēmuma par PO iesnieguma apstiprināšanu, apstiprināšanu ar nosacījumu vai noraidīšanu spēkā stāšanās (27. un 28. pants). Attiecībā uz ekspertu sniegto vērtējumu saskaņā ar Vispārīgās datu aizsardzības regulas prasībām eksperta personas dati var tikt aizklāti.
Savukārt, pēc pieprasījuma izsniezot partnerorganizācijas pretendentam iesniegtā iesnieguma partnerorganizācijas atlasei vērtēšanas materiālus, sadarbības iestāde ievēro Iesniegumu likumu, Informācijas atklātības likumu, Fizisko personu datu apstrādes likumu, kā arī iestādes iekšējos normatīvos aktus.

17. Likumprojekts paredz tikai vispārēju regulējumu saistībā ar Programmas vadību un īstenošanu un tajā ietverts deleģējums Ministru kabinetam (9. pants) noteikt īpašus detalizētākus noteikumus par Programmas atbalsta gala saņēmējiem, pārtikas un pamata materiālās palīdzības preču satura, kvalitātes, piegādes, uzglabāšanas un izdalīšanas prasības un citus nosacījumus, lai Programmas vadībā iesaistītās institūcijas nodrošinātu Programmas īstenošanu un īstenošanas uzraudzību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Likumprojektā norādītais partnerības princips detalizēti aprakstīts "Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam" (atbalstīta ar Ministru kabineta 2021. gada 31. maija rīkojumu Nr. 360 (prot. Nr. 44 29.§)) 8.nodaļā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Programmas ietvaros atbalsts tiks sniegts zemu ienākumu un krīzes situācijā nonākušām mājsaimniecībām (atbalsta gala saņēmējiem). Kritēriji mājsaimniecībām, kurām būs tiesības saņemt Programmas finansētu pārtiku un pamata materiālās palīdzības preces un piedalīties papildpasākumos, tiks noteikti Programmas īstenošanas noteikumos.
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
  • reliģiskās organizācijas, pašvaldības un to sociālie dienesti
Ietekmes apraksts
Atklātā konkursā atlasītas partnerorganizācijas - nevalstiskās un reliģiskās organizācijas, kā arī pašvaldības un to sociālie dienesti, var pieteikties un atlases rezultātā iegūt tiesības būt par partneroganizāciju Programmas ietvaros.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
1 127 955
0
8 198 579
0
7 948 987
7 573 903
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
1 127 955
0
8 198 579
0
7 948 987
7 573 903
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
1 275 000
0
9 630 815
0
9 336 642
8 894 820
2.1. valsts pamatbudžets
0
1 275 000
0
9 630 815
0
9 336 642
8 894 820
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-147 045
0
-1 432 236
0
-1 387 655
-1 320 917
3.1. valsts pamatbudžets
0
-147 045
0
-1 432 236
0
-1 387 655
-1 320 917
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-147 045
-1 432 236
-1 387 655
-1 320 917
5.1. valsts pamatbudžets
-147 045
-1 432 236
-1 387 655
-1 320 917
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Programmas īstenošanai 2021.-2027. gada plānošanas periodā paredzēts finansējums 38 365 498 euro t.sk. attiecināmais finansējums – 38 280 000 euro, tostarp 85 % ES finansējums 32 538 000 euro un 15 % LV finansējums 5 742 000 euro.

Atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 90. panta nosacījumiem Programmai pieejams priekšfinansējums kopā 138 044 euro, ko izmaksā kā 2021.-2026. gada maksājumus 0,5 % apmērā no attiecīgā gada ES finansējuma.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Detalizēts ieņēmumu aprēķins atspoguļots 2022.-2025. gadam.
Ieņēmumos paredzēti priekšfinansējuma maksājumi no EK, atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 90. panta nosacījumiem, ko izmaksā kā gada maksājumu 0,5 % apmērā no attiecīgā gada plānotā ES finansējuma un ieņēmumi no prognozētajām attiecīgā gada EK atmaksām.
Ņemot vērā Ministru kabineta atbalstītās Programmas (2021. gada 31. maija rīkojums Nr. 360 (prot. Nr. 44 29.§)) prognozēto apstiprināšanas gaitu EK, pieejamo informāciju par 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmas “Darbības programma pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšanai vistrūcīgākajām personām 2014.–2020. gada plānošanas periodā” īstenošanu 2021. un 2022. gadā, kā arī Programmas naudas plūsmas prognozes plānotie ieņēmumi ir:
2022. gadā – 1 127 955 euro, t.sk.:
1 083 750 euro – ES finansējums prognozētajai atmaksai no EK par veiktajiem attiecināmajiem izdevumiem (1 275 000 x 85 %);
44 205 euro – EK priekšfinansējuma maksājums ((4 376 750 x 0,5 %) + (4 464 285 x 0,5%)). Atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 90. panta nosacījumiem priekšfinansējums tiek maksāts par 2021. un 2022. gadu, jo Programmu EK nav apstiprinājusi pēc 2021. gada 1. jūlija.
2023. gadā – 8 198 579 euro, t.sk.:
8 175 811 euro - ES finansējums prognozētajai atmaksai no EK par veiktajiem attiecināmajiem izdevumiem (9 618 601 x 85 %);
22 768 euro – EK priekšfinansējuma maksājums (4 553 571 x 0,5 %);
2024. gadā – 7 948 987 euro, t.sk.:
7 925 764 euro - ES finansējums prognozētajai atmaksai no EK par veiktajiem attiecināmajiem izdevumiem (9 324 428 x 85 %);
23 223 euro – EK priekšfinansējuma maksājums (4 644 642 x 0,5 %).
2025. gadā – 7 573 903 euro, t.sk.:
7 550 215 euro - ES finansējums prognozētajai atmaksai no EK par veiktajiem attiecināmajiem izdevumiem (8 882 606 x 85 %);
23 688 euro – EK priekšfinansējuma maksājums (4 737 535 x 0,5 %).
Indikatīvi prognozētais ieņēmumu finansējuma sadalījums pa gadiem var tikt precizēts atbilstoši ES normatīvā regulējuma izmaiņām vai sociāli ekonomiskai un epidemioloģiskai situācijai.
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
1. Detalizēts izdevumu aprēķins atspoguļots 2022.-2025. gadam.
Izdevumi paredzēti Programmā noteikto darbību īstenošanai, tostarp finansējums tehniskajai palīdzībai 5 % apmērā atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 36. panta 5. punkta b) iii) apakšpunkta nosacījumam.
Līdzīgi kā 2014.-2020. gada plānošanas periodā Programmai saglabāts finansējums neattiecināmiem izdevumiem finansējuma saņēmēja organizētā iepirkuma administrēšanai.
Ņemot vērā Ministru kabineta atbalstītās Programmas (2021. gada 31. maija rīkojums Nr. 360 (prot. Nr. 44 29.§)) prognozēto apstiprināšanas gaitu EK, pieejamo informāciju par 2014.-2020. gada plānošanas perioda darbības programmas “Darbības programma pārtikas un pamata materiālās palīdzības sniegšanai vistrūcīgākajām personām 2014.–2020. gada plānošanas periodā” īstenošanu 2021. un 2022. gadā, kā arī Programmas naudas plūsmas prognozes plānotie izdevumi ir:
2022. gadā – 1 275 000 euro finansējums pārtikas un pamata materiālās nenodrošinātības mazināšanai (SIF), t.sk., izmaksas komplektu iegādei, 7 % netiešās izmaksas PO par komplektu izdali un 7 % netiešās izmaksas PO par papildpasākumu īstenošanu.

2023. gadā – 9 630 815 euro, t.sk.:
attiecināmās izmaksas – 9 618 601 euro, no tām:
9 453 900 euro - finansējums pārtikas un pamata materiālās nenodrošinātības mazināšanai (SIF), t. sk., izmaksas komplektu iegādei, 7 % netiešās izmaksas PO par komplektu izdali un 7 % netiešās izmaksas PO par papildpasākumu īstenošanu;
87 957 euro - finansējums Programmas vadošās iestādes (LM) funkciju nodrošināšanai 6 mēnešiem;
68 644 euro - finansējums Programmas sadarbības iestādes (SIF) funkciju nodrošināšanai 6 mēnešiem;
8 100 euro - Programmas revīzijas iestādes (FM) funkciju nodrošināšanai 6 mēnešiem.
neattiecināmās izmaksas – 12 214 euro, skat. 2. apakšpunktu.

2024. gadā – 9 336 642 euro, t.sk.:
attiecināmās izmaksas – 9 324 428 euro, no tām:
8 995 026 euro - finansējums pārtikas un pamata materiālās nenodrošinātības mazināšanai (SIF), t. sk., izmaksas komplektu iegādei, 7 % netiešās izmaksas PO par komplektu izdali un 7 % netiešās izmaksas PO par papildpasākumu īstenošanu;
175 914 euro - finansējums Programmas vadošās iestādes (LM) funkciju nodrošināšanai;
137 288 euro - finansējums Programmas sadarbības iestādes (SIF) funkciju nodrošināšanai;
16 200 euro - Programmas revīzijas iestādes (FM) funkciju nodrošināšanai.
neattiecināmās izmaksas – 12 214 euro, skat. 2. apakšpunktu.

2025. gadā – 8 894 820 euro, t.sk.:
attiecināmās izmaksas – 8 882 606 euro, no tām:
8 553 204 euro - finansējums pārtikas un pamata materiālās nenodrošinātības mazināšanai (SIF), t. sk., izmaksas komplektu iegādei, 7 % netiešās izmaksas PO par komplektu izdali un 7 % netiešās izmaksas PO par papildpasākumu īstenošanu;
175 914 euro - finansējums Programmas vadošās iestādes (LM) funkciju nodrošināšanai;
137 288 euro - finansējums Programmas sadarbības iestādes (SIF) funkciju nodrošināšanai;
16 200 euro - Programmas revīzijas iestādes (FM) funkciju nodrošināšanai.
neattiecināmās izmaksas – 12 214 euro, skat. 2. apakšpunktu.

2. Programmas pārvaldības un īstenošanas nosacījumi, tai skaitā neattiecināmo izmaksu finansējuma izmantošana 2021.-2027. gada plānošanas periodā līdzīgi kā spēkā esošajā Darbības programmā, paredzēta saskaņā ar MK apstiprinātā (MK 27.10.2020. sēdes prot. Nr. 65 31.§ 4.2. apakšpunkts) informatīvo ziņojumu par “Eiropas Sociālā fonda plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021. - 2027. gada plānošanas periodā” pārvaldību un īstenošanu Latvijā. MK informatīvajā ziņojumā uzsvērts ((49) punkts b) apakšpunkts), ka Programmā attiecināmas tikai Regulas Nr. 2021/1057 III nodaļas 22. pantā paredzētās izmaksas, turpretī finansējuma saņēmēja (SIF) publiskā iepirkuma administrēšanas izdevumi 2021.-2027. gada plānošanas periodā ir nodrošināmi, paredzot neattiecināmus izdevumus.
Programmas ietvaros organizēto publisko iepirkumu administrēšanai finansējuma saņēmējam (SIF) paredzēts finansējums neattiecināmiem izdevumiem 85 498 euro apmērā, SIF eksperta juridiskā atbalsta un iepirkumu jautājumos (44 saime; IIIC līmenis, 12. mēnešalgas grupa) 0,5 amata vietas finansēšanai.
Līdz ar to 2023. un turpmākajos gados ik gadu papildus nepieciešamie izdevumi atlīdzībai 12 214  euro, t.sk. atalgojums 9882 euro.
(1647 euro x 0,5 x 12 mēn. = 9882 euro + 2332 euro (VSAOI) = 12 214 euro). Eksperts juridiskā atbalsta un iepirkumu jautājumos ne tikai izstrādās Programmas iepirkuma procedūras dokumentāciju un organizēs iepirkumus, bet arī veiks līgumu izpildes kontroli un uzraudzību visā līgumu izpildes termiņa laikā. Iepirkuma saturs un kvalitātes kritēriji var mainīties atbilstoši ikgadējam situācijas izvērtējumam.
Neattiecināmie izdevumi pārtikas un pamata materiālās palīdzības iepirkuma administrēšanai un to apmērs, nepārsniedzot šajā anotācijā norādīto apmēru, tiks iekļauts Ministru kabineta noteikumos par Programmas īstenošanu t.sk. paredzot, ka neattiecināmie izdevumi tiks segti no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums ES politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Indikatīvi prognozētais izdevumu finansējuma sadalījums pa gadiem var tikt precizēts atbilstoši ES normatīvā regulējuma izmaiņām vai sociāli ekonomiskai un epidemioloģiskai situācijai.

3. Finansiālā ietekme
Programmas finansiālo ietekmi 2022.-2025. gadam veido Latvijas valsts līdzfinansējums (15 % no pieejamā Programmas finansējuma) un Programmas īstenošanas neattiecināmās izmaksas:
2022. gadā – 147 045 euro;
2023. gadā – 1 432 236 euro;
2024. gadā – 1 387 655 euro;
2025. gadā – 1 320 917 euro.
Pēc Programmas stāšanās spēkā SIF normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nepieciešamo finansējumu Programmai 2022. gadam lūgs pārdalīt no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” budžeta programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums ES politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”.
Par Programmai nepieciešamo finansējumu 2023., 2024. un 2025. gadam LM, SIF un FM sniegs priekšlikumu valsts budžeta bāzes sagatavošanas un izskatīšanas procesā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Programmas īstenošanas nodrošināšanai tiek saglabāts nemainīgs 2014.-2020. gada plānošanas periodā apstiprinātais amata vietu skaits - 10 (desmit) (Ministru kabineta 2020. gada 27. oktobra sēdes protokola Nr. 65 31.§ 5. punkts).
Cita informācija
Programmai indikatīvi nepieciešamais kopējais finansējuma apjoms 44 milj. euro noteikts un apstiprināts Nacionālajā attīstības plānā (Nr. 464, 495) 2020. gada 2. jūlijā Saeimā un, ir atbilstošs Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnēs 2021. - 2027. gadam (Ministru kabineta 2021. gada 31. augusta sēdes protokola Nr. 58 37.§) noteiktajam.
Partnerības līguma Eiropas Savienības investīciju fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodam projektā iekļautais un Eiropas Sociālā fonda Plus programmā materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gadam patlaban pieejamais Programmas finansējums 38 280 000 euro var būt nepietiekams.
Programmai papildus indikatīvi plānotais finansējums 5 720 000 euro izvērtējams MK informatīvajā ziņojumā "Par ESF+ programmas īstenošanas finansēšanu 2026.-2027. gadā" saskaņā ar MK 2021. gada 31. maija rīkojuma Nr.360 5.punktā (prot. Nr.44 29.§) noteikto.
MK informatīvo ziņojumu "Par ESF+ programmas īstenošanas finansēšanu 2026.-2027. gadā" LM sagatavos, pamatojoties uz Programmas vidusposma izvērtējumu, sociāli ekonomiskās situācijas analīzi, Covid-19 izraisītās krīzes ietekmes novērtējumu un problēmām, kas apzinātas 2024. gadā Eiropas Komisijas pieņemtajos ieteikumos Latvijai.

4.1.1. Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda īstenošanas noteikumi

Pamatojums un apraksts
Ministru kabinets līdz 2022. gada 30.jūnijam izdod noteikumus, kas ietver šā likumprojekta 9. panta 1., 2., 3., 4., 5. un 6.punktā minētos jautājumus.
Ar mērķi savlaicīgi uzsākt Programmas īstenošanu valstī, neradot atbalsta sniegšanas pārrāvuma risku, Noteikumu stāšanās spēkā ir plānota ne vēlāk par 30.06.2022.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija

4.1.2. Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.—2027. gada plānošanas perioda īstenošanas uzraudzības noteikumi

Pamatojums un apraksts
Ministru kabinets līdz 2022. gada 30. jūnijam izdod noteikumus, kas ietver šā likumprojekta 9. panta 7., 8., 9., 10. un 11.punktā minētos jautājumus. 
Ar mērķi savlaicīgi uzsākt Programmas īstenošanu valstī, neradot atbalsta sniegšanas pārrāvuma risku, Noteikumu stāšanās spēkā ir plānota ne vēlāk par 30.06.2022.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1060
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulu Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
Apraksts
Regulā nav noteikts termiņš, kādā jāpieņem nacionālie normatīvie akti ES fondu ieviešanai
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R1057
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulu (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013
Apraksts
Regulā nav noteikts termiņš, kādā jāpieņem nacionālie normatīvie akti ES fondu ieviešanai.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
nav

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulu Nr. 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 49. panta 1. punkts
5. panta otrās daļas 6. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 50. panta 1. punkta “a”, “b” apakšpunkts
21. panta pirmās daļas 6. punkts,
22. panta otrās daļas 5. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 69. panta 6. punkts
5. panta otrās daļas 9. punkts,
6. panta trešās daļas 10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 69. panta 10. un 11. punkts
5. panta otrās daļas 13. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 72. panta 1. punkta “d” apakšpunkts
5. panta otrās daļas 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 73. panta 1. punkts
5. panta otrās daļas 8. punkts,
6. panta trešās daļas 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 73. panta 2. punkta “a”, “d” un “g” apakšpunkts
6. panta trešās daļas 4. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 73. panta 3. punkts
5. panta otrās daļas 8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 74. panta 1. punkta “b” apakšpunkts
6. panta ceturtās daļas 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 74. panta 1. punkta “c” apakšpunkts
5. panta otrās daļas 10. punkts
6. panta trešās daļas 7. punkta c) apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 74. panta 1. punkta “d” apakšpunkts
6. panta trešās daļas 7. punkta c) apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 74. panta 1. punkta “e” apakšpunkts
5. panta otrās daļas 12. punkta c) apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 74. panta 1. punkta “f” apakšpunkts
5. panta otrās daļas 12. punkta e) apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 74. panta 2. punkts
6. panta trešās daļas 7. punkta c) apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 76. panta 1. punkts “a” apakšpunkts
5. panta otrās daļas 12. punkta b) apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 76. panta 1. punkts “b” apakšpunkts
5. panta otrās daļas 12. punkta d) apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 77. panta 1. un 3. punkts
7. panta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 78. pants
7. panta 2. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 42. panta 1. punkts
5. panta otrās daļas 13. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 43. panta 1. punkts
5. panta otrās daļas 13. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 44. panta 1. punkts
5. panta otrās daļas 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 46. pants
6. panta trešās daļas 2. punkts
Pārņemtas daļēji
Ieviests daļēji, tikai attiecībā uz Programmu.
Informācijas un komunikācijas kārtība tiks noteikta MK noteikumos un
Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda komunikācijas un dizaina vadlīnijās Eiropas Savienības fondu finansējuma saņēmējiem.
Atbildīgā institūcija – Finanšu ministrija.
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 49. pants
6. panta trešās daļas 11. punkts, 
28. panta pirmā un otrā daļa
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 72. panta 1. punkta “e” apakšpunkts
6. panta trešās daļas 12. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 74. panta 1. punkta “a” apakšpunkts
5. panta otrās daļas 12. punkta a) apakšpunkts. 6. panta trešās daļas 7. punkta a) apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 69. panta 11. punkts
5. panta otrās daļas 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 72.panta 1.punkta "b"apakšpunkts
5.panta otrās daļas 12.punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 63.panta 2.punkts
29.pants
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas Nr.2021/1060 48. panta un 71.panta 6.punkta nosacījumu par komunikācijas un koordinācijas jautājumiem praktiska ieviešana ir paredzēta Partnerības līgumā Eiropas Savienības investīciju fondu 2021.–2027. gada plānošanas periodam (Partnerības līguma projekta 2.nodaļas “Politikas risinājumi, koordinācija un papildinātība” apakšnodaļas “Koordinācija, demarkācija un papildinātība").
Rīcības brīvība saistībā ar regulas Nr.2021/1060 48. panta ieviešanu ir izmantota Eiropas Savienības fondu 2021.—2027.gada plānošanas perioda vadības likumprojektā (10.panta otrās daļas 6.punkts: 6) nodrošināt Eiropas Savienības fondu vadības informācijas, publicitātes un saziņas pasākumu izpildi, tai skaitā atbilstoši regulas Nr.2021/1060 48.pantam veikt komunikācijas atbildīgā koordinatora funkcijas).
Regulas Nr.2021/1060:
- 71. panta 3.punktā noteiktās rīcības brīvības vadošajai iestādei norādīt vienu vai vairākas starpniekinstitūcijas konkrētu uzdevumu veikšanai, un
- 72. panta 2. punktā noteiktās rīcības brīvības uzticēt grāmatvedības funkciju vadošajai iestādei vai citai institūcijai,
lēmums pieņemts Programmas institucionālās sistēmas izstrādes procesā un tas ir ietverts LM informatīvajā ziņojumā “Par Eiropas Sociālā fonda Plus programmas materiālās nenodrošinātības mazināšanai 2021.–2027. gada plānošanas periodā pārvaldību un īstenošanu Latvijā”, izskatīts Ministru kabineta 2020. gada 27. oktobra sēdē (prot. Nr. 65 31.§ 4.2. apakšpunkts).
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar
Cita informācija
nav
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija regulu (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 22. panta 1. punkta “a” apakšpunkts
Likumprojekta 22. panta trešās daļas 1. punkts;
MK noteikumi par Programmas īstenošanu
 
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 23. panta 3. punkts
5. panta otrās daļas 11. punkts
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Regulas 22. panta 1. punkta “c” un ”e” apakšpunkts
Likumprojekta 21. panta otrās daļas 1.  punkts;
MK noteikumi par Programmas īstenošanu
Pārņemtas pilnībā
Likumprojekts neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Likumprojekts šo jomu neskar
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Likumprojekts šo jomu neskar
Cita informācija
nav

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Labklājības ministrija, Sabiedrības integrācijas fonds
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Pašvaldību savienība, Biedrība "Latvijas Sarkanais Krusts", Latvijas Samariešu apvienība, EAPN Latvia (Latvijas PretNabadzības Tīkls), Latvijas daudzbērnu ģimeņu biedrību apvienība, biedrība "Latvijas Pašvaldību sociālo dienestu vadītāju apvienība"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Rakstiski sniegts: 1) viedoklis par likumprojektu tā izstrādes stadijā; 2) atzinums pirms lēmuma pieņemšanas lēmējinstitūcijā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://www.lm.gov.lv/lv/eiropas-sociala-fonda-plus-programmas-materialas-nenodrosinatibas-mazinasanai-2021-2027-gada-planosanas-perioda-vadibas-likums

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Saņemts pozitīvs atzinums no Konsultatīvās darba grupas dalībniekiem.
Saņemti atsevišķi priekšlikumi, kuri kopumā ņemti vērā, veikti precizējumi Likumprojektā un tā anotācijā, sagatavota izziņa (pievienota TAP sadaļas "Anotācija (ex-ante)" apakšsadaļā "Pielikumi").

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Sabiedrības integrācijas fonds
  • Iepirkumu uzraudzības birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Labklājības ministrija
neietekmē
Likumprojekts neparedz būtisku funkciju paplašināšanu vai sašaurināšanu, kā arī neietekmē pieejamos cilvēkresursus, neparedz veidot jaunas institūcijas vai reorganizēt esošās. Administratīvās izmaksas tiks segtas no Programmas tehniskās palīdzības finansējuma.
Finanšu ministrija
neietekmē
Likumprojekts neparedz būtisku funkciju paplašināšanu vai sašaurināšanu, neparedz veidot jaunas institūcijas vai reorganizēt esošās.
Sabiedrības integrācijas fonds
neietekmē
Likumprojekts neparedz būtisku funkciju paplašināšanu vai sašaurināšanu, kā arī neietekmē pieejamos cilvēkresursus, neparedz veidot jaunas institūcijas vai reorganizēt esošās. Administratīvās izmaksas tiks segtas no Programmas tehniskās palīdzības finansējuma.
Iepirkumu uzraudzības birojs
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 36. panta 5. punkta “b” iii) apakšpunktā noteiktajam Programmai paredzēta tehniskā palīdzība, jo uz to attiecas ESF+ regulas 4. panta 1. punkta m) apakšpunkts, kā vienotas likmes finansējums 5 % apmērā no Programmas kopējām attiecināmajām izmaksām, t.i. - 1 822 857 euro (tostarp nacionālā līdzfinansējuma daļa 15 % apmērā).
Programmas tehniskās palīdzības finansējuma plānošanu pa gadiem koordinēs Programmas vadošā iestāde. Programmas tehniskās palīdzības atbalstāmās darbības, tai skaitā:
-ar darbinieku saistītā vienas slodzes likmē iekļaujamās, piemēram, atlīdzība, komandējuma izdevumi u.tml.;
-pārējās atbalstāmās darbības, piemēram, novērtēšana, pētījumi, strukturētais apsekojums, sabiedrības informēšana u.tml. tiks noteiktas šā likumprojekta 9. panta 5. punktā minētajos nosacījumos vai kārtībā.
Programmā paredzēts finansējums šādām tehniskās palīdzības atbalstāmām darbībām:
a) sagatavošanās Programmas ieviešanai:
-Programmas izstrāde, saskaņošana, ārējo un iekšējo normatīvo aktu, vadlīniju un procedūru izstrāde,
-vadības un kontroles sistēmas apraksta izstrāde,
-Programmas informācijas sistēmas izveide u.c.
Sagatavošanās darbību izdevumi attiecināmi, ja tie atbalsta saņēmējam radušies un apmaksāti pēc 2021. gada 1. janvāra;
b) Programmas pārvaldības nodrošināšana:
-sociāli ekonomiskās situācijas novērtējums;
-programmas grozījumu sagatavošana sociāli ekonomiskās situācijas izmaiņu gadījumā;
-ārējo un iekšējo normatīvo aktu, vadlīniju un procedūru aktualizācija;
-risku pārvaldība, tai skaitā krāpšanas risku mazināšanas un novēršanas pasākumi;
-sūdzību un pārsūdzību izskatīšana;
-iepirkumu dokumentācijas un norises pārbaude, un iepirkumu līguma uzraudzība;
-PO atlase;
-PO kapacitātes stiprināšana;
-programmas informācijas sistēmas attīstīšana, drošības pasākumu ieviešana, sasaiste un funkcionalitāte, kā arī uzturēšana.
c) Programmas uzraudzība un finanšu pārvaldība:
-sadarbības iestādei noteikto funkciju izpildes uzraudzība,
-izdevumu attiecināmības pārbaude;
-pārkāpumu novēršana, konstatēšana un labošana;
-maksājumu pieteikumu sagatavošana un apstiprināšana,
-pārskatu par izdevumiem, pārvaldības deklarāciju un gada kopsavilkumu sagatavošana;
-sistēmas auditu veikšana, deklarēto izdevumu un gada slēguma kontu revīzija, revīzijas stratēģijas, atzinumu un kontroles ziņojumu sagatavošana;
d) Programmas novērtēšana – Programmas lietderības un efektivitātes novērtēšana, atbalsta gala saņēmēju strukturēta apsekojuma organizēšana;
e) sabiedrības informēšana - informācijas nodrošināšana par Programmas atbalstītajiem pasākumiem, informāciju jo īpaši adresējot zemu ienākumu mājsaimniecībām un sabiedrībai kopumā.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojektā paredzēts Programmas vadībā iesaistītajām institūcijām pieprasīt un saņemt tiešu pieeju datiem valsts informācijas sistēmās savu funkciju izpildei, izvairoties no informācijas pieprasīšanas rakstveidā no citām valsts pārvaldes institūcijām vai iespējamiem pretendentiem, tādējādi mazinot arī administratīvo slogu.

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Likumprojektā paredzētais - Programmas vadības kārtība, ir viens no priekšnoteikumiem NAP mērķu indikatora [101] un [121] sasniegšanai.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi