Anotācija (ex-ante)

23-TA-1512: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamā īpašuma Robežu ielā 23D, Aizputē, Dienvidkurzemes novadā, nodošanu Dienvidkurzemes novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) 42.panta pirmā daļa un 43.pants.
Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punkts.
Dienvidkurzemes novada pašvaldības 2023.gada 26.janvāra lēmums Nr.12 "Par valstij piekritīgās mantas – nekustamā īpašuma Robežu iela 23D, Aizputē, pieņemšanu pašvaldības īpašumā”.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts sagatavots, lai atbilstoši Atsavināšanas likuma regulējumam saņemtu Ministru kabineta atļauju Finanšu ministrijai nodot bez atlīdzības Dienvidkurzemes novada pašvaldības īpašumā valsts nekustamo īpašumu Robežu ielā 23D, Aizputē, Dienvidkurzemes novadā, Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas  izpildei.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Dienvidkurzemes novada pašvaldība (turpmāk – Pašvaldība) ar 2023.gada 26.janvāra lēmumu Nr.12 "Par valstij piekritīgās mantas – nekustamā īpašuma Robežu iela 23D, Aizputē, pieņemšanu pašvaldības īpašumā” nolēmusi ierosināt nodot bez atlīdzības Pašvaldībai Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā piederošo nekustamo īpašumu (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6405 009 0030)  - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6405 009 0029) - Robežu iela 23D, Aizputē, Aizputes novadā, saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktu noteiktās pašvaldības autonomās funkcijas - pretplūdu pasākumu nodrošināšana - īstenošanai.
Atbilstoši Pašvaldības 2023.gada 26.janvāra lēmumā norādītajai informācijai zemes vienībā Robežu iela 23D, Aizputē, Aizputes novadā, atrodas lietus ūdens noteces grāvis, kurš kalpo dīķa pārplūdes novēršanai, dīķis atrodas zemes vienībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 6405 009 0033) - Robežu iela 27, Aizputē. Grāvis kalpo zemes klātnes pasargāšanai no izskalošanas ar lietus ūdeņiem.
Ar 2023. gada 22.marta vēstuli DKN/2023/4.9/667-N Pašvaldība informējusi, ka nekustamais īpašums Robežu iela 23D, Aizputē, Dienvidkurzemes novadā, netiks izmantots saimnieciskās darbības veikšanai un būs publiski pieejams sabiedrībai.
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktu pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par pašvaldības administratīvās teritorijas labiekārtošanu un sanitāro tīrību (publiskai lietošanai paredzēto teritoriju apgaismošana un uzturēšana; parku, skvēru un zaļo zonu ierīkošana un uzturēšana; pretplūdu pasākumi; kapsētu un beigto dzīvnieku apbedīšanas vietu izveidošana un uzturēšana), kā arī noteikt teritoriju un būvju uzturēšanas prasības, ciktāl tas saistīts ar sabiedrības drošību, sanitārās tīrības uzturēšanu un pilsētvides ainavas saglabāšanu.
Īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu Robežu ielā 23D, Aizputē, Dienvidkurzemes novadā, nostiprinātas Latvijas valstij Finanšu ministrijas personā  Kurzemes rajona tiesas Aizputes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000639212, lēmuma datums 2022.gada 10.oktobris.
Nekustamais īpašums Robežu ielā 23D, Aizputē, Dienvidkurzemes novadā, sastāv no zemes vienības 0,4006 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 6405 009 0029).
Nekustamais īpašums Robežu ielā 23D, Aizputē, Dienvidkurzemes novadā, nav iznomāts.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas (turpmāk – NĪVKIS) datiem:
nekustamā īpašuma kadastrālā vērtība  2023.gada 1.janvārī ir noteikta 2203 euro;
zemes vienībai noteiktais lietošanas mērķis: 1104 - Transporta līdzekļu garāžu apbūve, 0,4006 ha platībā;
zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem: Krūmāju platība – 0,3774 ha, Ūdens objektu zeme – 0,0232 ha;
zemes vienībai noteikti šādi apgrūtinājumi:
ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija ap elektrisko tīklu gaisvadu līniju pilsētās un ciemos ar nominālo spriegumu līdz 20 kilovoltiem, 0,0181 ha;
sanitārās aizsargjoslas teritorija ap kapsētu, 0,4006 ha.
Pašvaldībai kā nekustamā īpašuma Robežu ielā 23D, Aizputē, Dienvidkurzemes novadā, ieguvējai, izmantojot nekustamo īpašumu, būs saistoši Aizsargjoslu likumā noteiktā kārtība atbilstoši aizsargjoslu veidam.
Zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6405 009 0029) 2022.gada 3.maija apgrūtinājuma plānā papildus NĪVKIS reģistrētajiem apgrūtinājumiem norādīts apgrūtinājums: aizsargājamo ainavu apvidus teritorija, ja tā nav iedalīta funkcionālajās zonās - 0.4006 ha. Zemes apgrūtinājumu plānā attēlota informācija par apgrūtinājumiem 2022. gada 26. aprīlī.
Dabas aizsardzības pārvalde 2022.gada 21.jūnija vēstulē Nr.1.6/3535/2022-N informējusi, ka atbilstoši Dabas datu pārvaldības sistēmā “OZOLS” esošajai informācijai, zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6405 009 0029 neatrodas nevienā īpaši aizsargājamā dabas teritorijā vai tās funkcionālajā zonā. Pamatojoties uz Dabas aizsardzības pārvaldes sniegto informāciju, minētais  apgrūtinājums NĪVKIS ir dzēsts.
Saskaņā ar Pašvaldības 2022. gada 9.augustā vēstulē Nr. DKN/2022/4.10/1654-N norādīto informāciju par zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6405 009 0029):
zemes  vienības izmantošanas veids pēc Aizputes pilsētas teritorijas plānojuma (atļautā) izmantošana 2012 - 2023. gadam, ir Dabas un atpūtas teritorijā – Zaļā teritorija;
zemes vienība neatrodas degradētā teritorijā saskaņā ar Zemes pārvaldības likumu;
zemes vienība ir uzskatāma par starpgabalu saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 1. panta 11. punktu, jo tai nav iespējams nodrošināt pieslēgumu koplietošanas ielai. Zemes vienībai nav nodrošināta piekļūšana no pašvaldības ceļa vai ielas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 4.panta pirmajā daļā noteikto valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Nekustamā īpašuma nodošana bez atlīdzības pašvaldības īpašumā saskaņā ar Atsavināšanas likumā noteikto ir viens no atsavināšanas veidiem.
Ar Finanšu ministrijas un VNĪ 2020.gada 18.martā noslēgto Nekustamā īpašuma portfeļa pārvaldīšanas līgumu, kas Finanšu ministrijā reģistrēts ar Nr. 13.7-17/12/38, VNĪ veic Finanšu ministrijas valdījumā esošo nekustamo īpašumu pārvaldīšanu, tajā skaitā nodrošinot lietderīgu rīcību ar valsts funkciju veikšanai neizmantotiem nekustamajiem īpašumiem.
Ņemot vērā, ka Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 2.punktā  noteiktās  pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai valsts nekustamais īpašums Robežu ielā 23D, Aizputē, Dienvidkurzemes novadā, ir nepieciešams Pašvaldībai pretplūdu pasākumu nodrošināšanai, ar VNĪ Īpašumu izvērtēšanas komisijas lēmumu nolemts atbalstīt nekustamā īpašumu Robežu ielā 23D, Aizputē, Dienvidkurzemes novadā, atsavināšanu, nododot bez atlīdzības Pašvaldības īpašumā pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai.
Ievērojot iepriekš minēto, ir sagatavots attiecīgs Ministru kabineta rīkojuma projekts, kas paredz saskaņā ar  Atsavināšanas likuma 42.panta pirmo daļu un 43.pantu atļaut Finanšu ministrijai nodot bez atlīdzības Pašvaldības īpašumā nekustamo īpašumu ( nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6405 009 0030) - zemes vienību 0,4006 ha platībā (zemes vienības kadastra apzīmējums 6405 009 0029) - Robežu ielā 23D, Aizputē, Dienvidkurzemes novadā, lai saskaņā ar Pašvaldību likuma  4.panta pirmo daļu to izmantotu pašvaldības autonomo funkciju īstenošanai.
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 42. panta pirmo daļu valsts nekustamo īpašumu var nodot bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā. Ministru kabinets lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā nosaka, kādu atvasinātas publiskas personas funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai nekustamais īpašums tiek nodots. Nostiprinot atvasinātas publiskas personas īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, zemesgrāmatā izdarāma atzīme par Ministru kabineta lēmumā noteiktajiem tiesību aprobežojumiem.
Ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots Ministru kabineta lēmumā par valsts nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības atvasinātas publiskas personas īpašumā norādīto funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod valstij. Atbilstoši Atsavināšanas likuma 43.panta ietvertajam regulējumam šā likuma 42. pantā minētajos gadījumos lēmumu par valsts mantas nodošanu īpašumā bez atlīdzības pieņem šā likuma 5. pantā minētā institūcija, t.i., Ministru kabinets.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Pašvaldības iedzīvotāji
 
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Pašvaldība

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumus, saistībā ar nekustamā īpašuma reģistrēšanu zemesgrāmatā uz Pašvaldības vārda, kā arī izdevumus, kas saistīti ar nekustamā īpašuma uzturēšanu, segs Pašvaldība no sava budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"
  • Pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi