Anotācija

23-TA-2452: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir nodrošināt, ka nepilngadīgajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē, ēdināšana pašvaldības un privātajās izglītības iestādēs tiks segta no valsts budžeta tādā pašā apmērā, kādā tā tiek segta vienam izglītojamam valsts izglītības iestādē – 3,09 euro.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Ēdināšanas izmaksu segšana nepilngadīgajiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta septītā daļa nosaka, ka nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē, ēdināšanu finansē no valsts budžeta normatīvajos aktos par valsts budžetā izglītojamo ēdināšanai paredzēto līdzekļu aprēķināšanu, piešķiršanu un izlietošanu noteiktajā kārtībā, paredzot viena izglītojamā ēdināšanai dienā 2,15 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2023.gada 27.jūnijā izdarīts grozījums Ministru kabineta 2019.gada 10.decembra noteikumos Nr.614 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus izglītojamo ēdināšanai", kas nosaka, ka valsts budžeta līdzekļu apmērs vienam izglītojamam valsts izglītības iestādēs ir 3,09 euro dienā, bet pašvaldību un privātajās izglītības iestādēs - 1,545 euro dienā. Ņemot vērā minēto, pašreizējais Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta septītās daļas regulējums ir precizējams, nosakot nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē, ēdināšanas izmaksas tādā pašā apmērā kā citiem izglītojamajiem – 3,09 euro dienā.
Risinājuma apraksts
Nepilngadīgiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē, ēdināšanas izmaksas tiks noteiktas tādā pašā apmērā kā citiem izglītojamajiem – 3,09 euro dienā.
Problēmas apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.1 panta septītā daļa nosaka, ka nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē, ēdināšanu finansē no valsts budžeta normatīvajos aktos par valsts budžetā izglītojamo ēdināšanai paredzēto līdzekļu aprēķināšanu, piešķiršanu un izlietošanu noteiktajā kārtībā. Ministru kabineta 2019.gada 10.decembra noteikumu Nr.614 "Kārtība, kādā aprēķina, piešķir un izlieto valsts budžetā paredzētos līdzekļus izglītojamo ēdināšanai" 4.punkts nosaka, ka valsts budžeta līdzekļus Izglītības un zinātnes ministrija plāno, pamatojoties uz izglītojamo skaitu izglītības iestādēs attiecīgā mācību gada 1.septembrī.
Ņemot vērā to, ka turpinās Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā, ir iespējama nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju, kas varētu vai ir ieradušies Latvijas Republikā pēc 2023.gada 1.septembra, nonākšana Latvijas izglītības sistēmā arī pēc minētā datuma. Vienlaikus šo izglītojamo skaits nebūs ņemts vērā, plānojot valsts budžeta līdzekļus izglītojamo ēdināšanai 2023./2024.mācību gadā.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz noteikt, ka, lai saņemtu izdevumu kompensāciju par to nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju ēdināšanu, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē, bet uzņemti izglītības programmā pēc 2023.gada 1.septembra, pašvaldība rīkojas Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13.panta otrajā un trešajā daļā noteiktajā kārtībā -  izmantojot Valsts kases e-pakalpojumu ePārskati, atbilstoši normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā Valsts kase nodrošina informācijas apriti, izmantojot Valsts kases e-pakalpojumus, iesniedz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai pārskatu par minētajiem izdevumiem. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kompensē pašvaldībām iepriekš minēto nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju ēdināšanas izdevumus.
Problēmas apraksts
Likumprojekts stāsies spēkā pēc 2023.gada 1.septembra. Ņemot vērā minēto, ir atrunājamas pašvaldību tiesības saņemt izdevumu kompensāciju par to nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju ēdināšanu, kuri izglītības iestādēs klātienē apgūst pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē, bet uzņemti izglītības programmā pēc 2023.gada 1.septembra, bet pirms šo grozījumu likumā spēkā stāšanās.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz papildināt likuma pārejas noteikumus ar jaunu punktu, kas paredz, ka, lai pašvaldībām tiktu kompensēti izdevumi (3,09 euro dienā par viena izglītojamā ēdināšanu) par to nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju ēdināšanu, kuri uzņemti izglītības iestādēs klātienē pamatizglītības programmas 1., 2., 3. un 4. klasē pēc 2023. gada 1. septembra, pārskatu par faktiskajiem izdevumiem, kas saistīti ar nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju ēdināšanu laikā no 2023.gada 1.septembra līdz 2023.gada 30.novembrim, pašvaldības iesniedz šā likuma 13.panta otrajā daļā noteiktajā kārtībā līdz 2023.gada 30.novembrim.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
233 604
0
295 151
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
233 604
0
295 151
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
233 604
0
295 151
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
233 604
0
295 151
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Aprēķins par 2023./2024. mācību gadu pievienots pielikumā.
Aprēķini veikti, balstoties uz zemāk minētajiem parametriem:
1) 2.-4. klases izglītojamo skaits saskaņā ar Valsts izglītības informācijas sistēmas datiem uz 01.09.2023.
2) 1.klases izglītojamo skaits no 2023.gada 1.septembra un turpmāk ir vienas klases vidējais svērtais izglītojamo skaits no 1. līdz 4.klasei iepriekšējā pusgadā.

Apakšprogrammā 01.07.00 "Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1.,2.,3. un 4. klases izglītojamiem" 2023.gada septembra-decembra mēnešiem nepieciešami 233 604 euro. Par periodu no 2024.gada janvāra līdz maijam nepieciešami 295 151 euro. Finansējums tiks nodrošināts piešķirtās valsts budžeta dotācijas ietvaros.

Ņemot vērā to, ka ir iespējama nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju ierašanās Latvijas Republikā pēc 2023.gada 1.septembra, kuri tiek reģistrēti Latvijas izglītības sistēmā, šis izglītojamo skaits nav ņemts vērā, aprēķinot valsts budžeta līdzekļu izglītojamo ēdināšanai ietekmi 2023.gadam un turpmāk.

Ietaupījums Izglītības un zinātnes ministrijas budžeta apakšprogrammā 01.07.00 “Dotācija brīvpusdienu nodrošināšanai 1., 2., 3. un 4. klases izglītojamiem”, ņemot vērā izglītojamo skaita samazināšanos, tiks novirzīts pedagogu darba samaksas nodrošināšanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums