25-TA-38: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finansējuma piešķiršanu Latvijas Universitātes aģentūrai "Latvijas Universitātes Rīgas medicīnas koledža" studējošo militārās medicīnas apmācības attīstībai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ārsta palīga profesijas standartā (apstiprināts Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomes 2022. gada 10.augusta sēdē, protokols Nr.4) profesionālo zināšanu sadaļā ir iekļauta prasība, ka ārsta palīgiem nepieciešams apgūt zināšanas par militārās medicīnas principiem un atbilstoši ārsta palīga profesijas standarta 3.4. apakšpunktam,- neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšanu cietušajiem ārkārtas situācijās un militāro operāciju laikā, veikt militāro operāciju laikā gūto traumu atpazīšanu, sniegt neatliekamo medicīnisko palīdzību militāro operāciju laikā traumu guvušiem cietušajiem.
Ņemot vērā iepriekšminēto Latvijas Universitātes aģentūrai "Latvijas Universitātes Rīgas medicīnas koledža" (LU RMK) ir izstrādājusi militārās medicīnas pamatkursu ārsta palīgiem, kura kvalitatīvai realizācijai nepieciešams aprīkojums, kas palīdzētu simulēt krīzes situāciju apstākļus, kas varētu būt tuvināti reālajai palīdzības sniegšanas videi.
Ņemot vērā iepriekšminēto Latvijas Universitātes aģentūrai "Latvijas Universitātes Rīgas medicīnas koledža" (LU RMK) ir izstrādājusi militārās medicīnas pamatkursu ārsta palīgiem, kura kvalitatīvai realizācijai nepieciešams aprīkojums, kas palīdzētu simulēt krīzes situāciju apstākļus, kas varētu būt tuvināti reālajai palīdzības sniegšanas videi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts "Par finansējuma piešķiršanu Latvijas Universitātes aģentūrai "Latvijas Universitātes Rīgas medicīnas koledža" studējošo militārās medicīnas apmācības attīstībai" izstrādāts, lai atbalstītu LU RMK uzsāktā militārās medicīnas pamatkursa apmācības tuvināšanu reālajai krīzes videi un apmācības kvalitātes nodrošināšanu topošajiem ārsta palīgiem, kā arī kursa turpmāko attīstību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
LU RMK uzsāktā Militārās medicīnas ievadkursa mērķis ir topošajiem ārsta palīgiem sniegt teorētiskās un praktiskās pamatzināšanas militārajā medicīnā, militārās medicīnas aprūpes standartos, modulārās pieejas nodrošināšanā, medicīniskās evakuācijas principos, akcentēt militārās medicīnas lomu dabas un cilvēku izraisītu krīžu apstākļos u.c.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka turpmākajos gados LU RMK plānots attīstīt militārās medicīnas ievadkursu ārsta palīgiem, iegādātie materiāltehniskie līdzekļi tiks izmantoti militārās medicīnas prasmju apmācībai studējošajiem un militārās medicīnas apmācības tālākajai attīstībai.
Nacionālās drošības likuma 23.5 pants definē visaptverošās valsts aizsardzības principus un mērķus, t.i., lai kara, militāra iebrukuma vai okupācijas gadījumā īstenotu visaptverošu valsts aizsardzību līdz brīdim, kamēr tiek pilnībā atjaunotas likumīgās valsts varu un pārvaldi realizējošās institūcijas, Nacionālie bruņotie spēki, valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijas, kā arī fiziskās un juridiskās personas veic pasākumus valsts militārai un civilai aizsardzībai. Lai sekmīgi nodrošinātu pretošanos, ir nepieciešams sabiedrības atbalsts un visaptverošās valsts aizsardzības ietvaros veicamie sagatavošanās priekšdarbi jāplāno jau miera laikā. Lai nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku funkcijas un sabiedrības pamatvajadzības kara laikā, jāveido ciešāka pastāvīgā sadarbība ar civilajām institūcijām un savlaicīga gatavība rīkoties krīzes un kara situācijās dažādos sabiedrības līmeņos, ieskaitot individuālo pilsonisko gatavību.
2023. gada 5. oktobrī Saeima apstiprināja Valsts aizsardzības koncepciju, kas nosaka valsts militārās aizsardzības stratēģiskos pamatprincipus, prioritātes un pasākumus miera, valsts apdraudējuma un kara laikā. Valsts aizsardzības koncepcija ietver divus galvenos valsts aizsardzības stratēģiskos darbības virzienus – atturēšanas un aizsardzības spēju stiprināšana, kā arī noturības, rīcībspējas stiprināšana. Katrai nozarei un valsts pārvaldes iestādei ir sava loma un pienākumi kara laikā. Valsts aizsardzības koncepcijas 62. punktā noteikts, lai veicinātu izpratni par valsts pārvaldes institūciju lomu un rīcību valsts apdraudējuma gadījumā, nepieciešams turpināt visaptverošu mācību organizēšanu, iesaistot visas valsts institūcijas, pašvaldības, komersantus un nevalstiskās organizācijas.
Ministru kabineta 2003. gada 29. aprīļa noteikumu Nr. 236 “Aizsardzības ministrijas nolikums” 4.4.apakšpunkts nosaka tiesības organizēt un koordinēt valsts politikas īstenošanu militārās izglītības un zinātnes jomā, bet 7.2. apakšpunkts nosaka tiesības iesaistīt nozares politikas jautājumu risināšanā ministriju, valsts pārvaldes iestāžu, pašvaldību un citu institūciju pārstāvjus. Pildot nolikumā noteiktos uzdevumus, apzinoties nepieciešamību pēc apmācīta un sagatavota medicīnas personāla bruņota konflikta laikā, Aizsardzības ministrija atbalsta topošā civilā ārstniecības personāla militārās medicīnas pamatkursa apmācību sadarbībā ar LU RMK, kas sagatavo topošos ārsta palīgus un citas ārstniecības personas.
Lai atbalstītu LU RMK uzsāktā militārās medicīnas pamatkursa apmācības tuvināšanu reālajai krīzes videi un apmācības kvalitātes nodrošināšanu topošajiem ārsta palīgiem, kā arī kursa turpmāko attīstību nepieciešama imersīvā/realitātes telpa, kas sevi jau pierādījusi simulāciju aktivitātēs un guvusi lielu atzinību gan studentu, gan docētāju vidū citās līdzīgās programmās, kur svarīgi radīt iespējami tuvāku vidi reālajai palīdzības sniegšanas videi. Imersīvā/ realitātes telpa ir multiprojekciju sistēma, kas balstās uz iespēju radīt un vizualizēt dažādas simulācijā paredzētajām situācijām atbilstīgas vides. Ar šādu sistēmu iespējams radīt piemēram, meža vai karalauka apstākļu vidi. Imersijas/ realitātes aprīkotas telpas risinājums ļauj īstenot daudz reālistiskākas simulāciju izspēles, nodrošinot ticamību ar apkārtējās vides atbilstību scenārijam, jo ir iespējami arī skaņu un vizuālie specefekti, kas sagatavo darbam reālos apstākļos. Kopumā digitālie risinājumi ir atbalsts simulācijā balstītas militārās medicīnas pamatkursa īstenošanā, ar kuru palīdzību tiek celta studiju procesa kvalitāte.
Risinājuma apraksts
Izstrādāt rīkojuma projektu "Par finansējuma piešķiršanu Latvijas Universitātes aģentūrai "Latvijas Universitātes Rīgas medicīnas koledža", kur paredzēts piešķirt LU RMK no Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammas 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" 2025. gadā finansējumu 51 500.00 euro apmērā studējošo militārās medicīnas apmācībai nepieciešamo materiāltehnisko līdzekļu iegādei.
Ar LU RMK tiks noslēgta vienošanās, lai nodrošinātu finanšu līdzekļu izmantošanu noteiktā mērķa sasniegšanai, un paredzētu piešķirto finanšu līdzekļu izlietojuma uzraudzības kārtību, kā arī noteiktu, ka par grāmatvedības datu pareizību un finanšu līdzekļu izlietojumu atbilstoši noteiktajam mērķim ir atbildīga LU RMK.
Ar LU RMK tiks noslēgta vienošanās, lai nodrošinātu finanšu līdzekļu izmantošanu noteiktā mērķa sasniegšanai, un paredzētu piešķirto finanšu līdzekļu izlietojuma uzraudzības kārtību, kā arī noteiktu, ka par grāmatvedības datu pareizību un finanšu līdzekļu izlietojumu atbilstoši noteiktajam mērķim ir atbildīga LU RMK.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projekta izpilde tiks nodrošināta no 2025. gada Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammā 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" paredzētajiem līdzekļiem, nepieciešamības gadījumā veicot finansējuma pārkārtošanu ekonomiskās klasifikācijas kodu griezumā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projekta izpilde tiks nodrošināta no 2025. gada Aizsardzības ministrijas budžeta apakšprogrammā 22.12.00 "Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana" paredzētajiem līdzekļiem, nepieciešamības gadījumā veicot finansējuma pārkārtošanu ekonomiskās klasifikācijas kodu griezumā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 15.oktobra noteikumu Nr.639„Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4.punktam ja projekta izstrādes procesā sabiedrības līdzdalības iespējas netiek nodrošinātas, institūcija lēmumu neiesaistīt sabiedrības pārstāvjus pamato, sniedzot skaidrojumu tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā. Sabiedrības līdzdalība netika nodrošināta, jo militārās medicīnas kursa pamatapmācība skar specifisku sabiedrības daļu – topošās ārstniecības personas (ārsta palīgus u.c.) un sabiedrība kopumā nav iesaistīta.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Aizsardzības ministrija
- Latvijas Universitātes aģentūra "Latvijas Universitātes Rīgas medicīnas koledža"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi