Anotācija (ex-ante)

23-TA-3123: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 10. augusta rīkojumā Nr. 514 "Par pastiprināta robežapsardzības sistēmas darbības režīma izsludināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Latvijas Republikas valsts robežas likuma (turpmāk - Robežas likums) 35.1 panta otrā un 2.1 daļa. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma grozījumu projekts paredz noteikt Nacionālo bruņoto spēku personāla tiesības un iesaistes noteikumus pastiprināta robežapsardzības sistēmas darbības režīma pasākumu izpildē, lai novērstu personu nelikumīgu Latvijas Republikas valsts robežas šķērsošanu un personu uzturēšanos Latvijas Republikā. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Nacionālo bruņoto spēku personāla, tostarp profesionālā dienesta karavīru un zemessargu tiesības un pilnvaras ir paredzētas Nacionālo bruņoto spēku likuma 6.1 panta piektajā un sestajā daļā. 2023. gada 30. novembrī stājās spēka grozījumi Robežas likumā, papildinot 35.1 pantu ar 2.1 daļu, kas nosaka tiesības Ministru kabinetam, ciktāl tas nepieciešams un ir samērīgi attiecīgā apdraudējuma novēršanai vai pārvarēšanai, uzdot 35.1 panta otrajā daļā paredzēto pasākumu izpildi Nacionālo bruņoto spēku personālam, vienlaikus nosakot pastiprināta robežapsardzības sistēmas darbības režīma pasākumu izpildē iesaistītā personāla tiesības un iesaistes noteikumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nacionālo bruņoto spēku likuma 6.1 panta piektajā daļā ir noteiktas profesionālā dienesta karavīru un zemessargu tiesības Nacionālo bruņoto spēku apsargājamā objektā vai aizsargjoslā ap valsts aizsardzības objektu, to skaitā pārtraukt likumpārkāpumus, pieprasīt un saņemt pārbaudei personas personu apliecinošu dokumentu vai citu dokumentu un informāciju, pārbaudīt un pārmeklēt personas, to mantas un transportlīdzekļus, kā arī aizturēt personu, kas nepakļaujas likumīgajām prasībām. Savukārt Nacionālo bruņoto spēku likuma 6.1 panta sestajā daļā ir noteiktas izvērstas Militārās policijas amatpersonu tiesības ar piesaisti apsargājamiem objektiem, apsargājamām personām, militārajiem objektiem un militārajiem pasākumiem. No minētā izriet, ka  Nacionālo bruņoto spēku personāla tiesības un pilnvaras ir aprobežotas ar specifisku piesaisti ģeogrāfiskai atrašanās vietai vai Nacionālo bruņoto spēku likumā noteikto uzdevumu izpildei un nav tiešā veidā attiecināmas uz robežapsardzības pasākumiem, kurus Nacionālo bruņoto spēku personāls veic, sniedzot atbalstu Valsts robežsardzei pastiprinātā robežapsardzības sistēmas darbības režīma ietvaros. Līdz ar to atbilstoši Robežas likuma 35.1 panta 2.1 daļas ietvaros noteiktajam deleģējumam nepieciešams noteikt Nacionālo bruņoto spēku personāla tiesības un iesaistes noteikumus, veicot iesaistītajam personālam noteikto uzdevumu izpildi. 
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu pastiprinātā robežapsardzības sistēmas darbības režīma ietvaros veicamo pasākumu sekmīgu un tiesisku izpildi, tai skaitā novērstu nelikumīgu valsts robežas šķērsošanu un personu uzturēšanos Latvijas Republikas teritorijā, ar rīkojuma projektu tiek noteiktas Nacionālo bruņoto spēku personāla tiesības un iesaistes noteikumi, atbilstoši Robežas likuma 35.1 panta otrās un 2.1 daļas tvērumam. Paredzot, tiesības pamatotu aizdomu gadījumā apturēt transportlīdzekļus, veikt to apskati, pieprasīt personām personu apliecinošu dokumentus un citu informāciju, kā arī aizturēt personu, par kuru pastāv aizdomas pamatotas aizdomas, ka tā nelikumīgi šķērsojusi valsts robežu vai ka tā veikusi personu nelikumīgu pārvietošanu pāri valsts robežai, vai ka tā nodrošinājusi iespēju personai nelikumīgi uzturēties Latvijas Republikā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka tiesisko situāciju un nepieciešamību pēc Ministru kabineta steidzamas rīcības, nosakot Nacionālo bruņoto spēku personāla tiesības, atbilstoši veicamo pasākumu specifikai, sabiedrības līdzdalības nodrošināšana nav iespējama.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi