Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
23-TA-2505: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 21. maija noteikumos Nr. 261 "Noteikumi par valsts atbalstu ar celiakiju slimiem bērniem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
2024. gada budžeta izstrādes procesā saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdes protokola Nr.47 43.§ "Informatīvais ziņojums "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024.–2026. gadam"" 2. punktu ir atbalstīts Labklājības ministrijas prioritārais pasākums “Atbalsta pasākumi ģimenēm un bērniem”, kas paredz no 2024.gada palielināt valsts atbalsta apmēru ar celiakiju slimam bērnam no 106,72 euro līdz 160 euro mēnesī. 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta izstrādes mērķis ir pārskatīt valsts atbalsta ar celiakiju slimiem bērniem apmēru, lai uzlabotu atbalstu ģimenēm, kuras audzina bērnu ar šādu diagnozi. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Papildu finansējums atbalsta paaugstināšanai no 106,72 euro mēnesī līdz 160 euro mēnesī no 2024. gada 1. janvāra atbalstīts Ministru kabineta ar 2023. gada 26. septembra sēdes protokola Nr. 47 43.§ 2. punktu (Labklājības ministrijas prioritārais pasākums “Atbalsta pasākumi ģimenēm un bērniem”). Papildu nepieciešamais finansējums plānots 2024. gadā 360 862 euro, 2025. gadā 346 533 euro, 2026. gadā un turpmāk ik gadu 343 336 euro.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Celiakija ir glutēna nepanesamības izraisīta autoimūna slimība. Glutēns jeb lipeklis ir olbaltumviela, kas sastopama kviešos, rudzos un miežos un pat nelielā daudzumā izraisa slimnieka imūnās sistēmas uzbrukumu paša organismam. Rezultātā tievo zarnu gļotādas bārkstiņas tiek bojātas un tādējādi tiek traucēta uzturvielu uzsūkšanās organismā. Glutēns ir sastopams daudzos rūpnieciski ražotajos pārtikas produktos un pusfabrikātos, piemēram, maizē, makaronos, gaļas un piena izstrādājumos, konditorejas izstrādājumos, saldumos, dzērienos, mērcēs un marinādēs, kā arī sabiedriskajā ēdināšanā piedāvāto ēdienu sastāvā. 
Šobrīd celiakija nav izārstējama slimība, tomēr savlaicīga diagnozes noteikšana un stingra bezglutēna diēta samazina turpmāko komplikāciju un mirstības risku, kā arī uzlabo pacientu dzīves kvalitāti. Līdz ar to vienīgais celiakijas ārstēšanas veids ir stingras bezglutēna diētas ievērošana mūža garumā. Tādējādi, bērni, kuriem noteikta celiakijas diagnoze, uzskatāmi par hroniski slimiem pacientiem, kam nepieciešamas regulāras konsultācijas pie bērnu gastroenterologa un uztura speciālista. Pacientiem ar neārstētu celiakiju ir lielāks onkoloģisku slimību, reproduktīvās disfunkcijas, dažādu mikroelementu deficīta risks. Pacienta nelīdzestība bezglutēna diētai un glutēna uzņemšana ir viens no nozīmīgākajiem faktoriem komplikāciju attīstībā. Celiakijas izraisītie simptomi ir ļoti dažādi un netipiski, kas apgrūtina savlaicīgas diagnostikas iespējas.
Lai atbalstītu ģimenes, kurās bērniem ir noteikta celiakijas diagnoze, valsts sniedz atbalstu speciālas pārtikas iegādei. Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 13. panta pirmās daļas 8. punktu valsts nodrošina atbalsta programmu ar celiakiju slimajiem bērniem, turpinot atbalsta sniegšanu šīm personām pēc pilngadības sasniegšanas, ja tās mācās vispārējās izglītības vai profesionālās izglītības iestādē un nav vecākas par 20 gadiem vai studē augstskolā dienas nodaļā (pilna laika klātienē) un nav vecākas par 24 gadiem. Pamatojoties uz Ministru kabineta 2013. gada 21. maija noteikumu Nr. 261 "Noteikumi par valsts atbalstu ar celiakiju slimiem bērniem" 2. punktu valsts atbalsta ar celiakiju slimiem bērniem apmērs atbilst tādam apmēram, kāds noteikts piemaksai pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu invalīdu. Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumu Nr. 864 "Kārtība, kāda piešķir un izmaksā ģimenes valsts pabalstu un piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti" 6. punkts nosaka, ka piemaksas par bērnu ar invaliditāti apmērs ir 106,72 euro mēnesī.
Atbilstoši Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras statistikas datiem 2023. gada pirmajā pusgadā celiakijas atbalsts tika izmaksāts vidēji par 518 bērniem mēnesī.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā atbalsta apmērs nav pārskatīts kopš 2009. gada, ņemot vērā patēriņa cenu pieaugumu šo 14 gadu laikā, atbalsta apmērs ir nepietiekams un tā apmērs ir jāpārskata.
Priekšlikuma pamatā ir no 2024.gada 1.janvāra paaugstināt celiakijas atbalsta (arī piemaksas) apmēru, par pamatu ņemot patēriņa cenu pārmaiņas 2022. gada decembrī, salīdzinot ar 2009. gada janvāri (gads, kad pēdējo reizi piemaksa tika paaugstināta), kas ir 49,0%. (https://tools.csb.gov.lv/cpi_calculator/lv/2009M01-2022M12/0/100), tādējādi veidojot piemaksas paaugstināšanu līdz 160 euro mēnesī (noapaļojot līdz veseliem euro uz augšu, cilvēkam labvēlīgi). Līdz ar to priekšlikums paredz piemaksas paaugstināšanu no 2024.gada 1.janvāra par 53,28 euro.
Tādējādi, lai celiakijas atbalsta un piemaksas apmēru no 2024. gada palielinātu no 106,72 euro uz 160 euro mēnesī, 2023. gada 26. septembra sēdē tika atbalstīts Labklājības ministrijas prioritārais pasākums “Atbalsta pasākumi ģimenēm un bērniem". Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2024. gadā 5 837 318 euro apmērā, 2025. gadā 5 795 159 euro apmērā, 2026. gadā un turpmāk ik gadu 5 791 962 euro apmērā, t.sk. celiakijas atbalsta apmēra pārskatīšanai 2024. gadā 360 862 euro apmērā, 2025. gadā 346 533 euro apmērā, 2026. gadā un turpmāk ik gadu 343 336 euro apmērā.

Vienlaikus ir nepieciešams redakcionāli saskaņot noteikumu 2.punkta terminoloģiju atbilstoši Valsts sociālo pabalstu likuma 6.panta trešajai daļai, Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumu Nr.864 “Kārtība, kāda piešķir un izmaksā ģimenes valsts pabalstu un piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti” 6. punktam (t.sk. ievērojot arī Invaliditātes likuma 1. panta 8. punktā lietoto terminoloģiju), proti,  nepieciešams veikt tehnisku grozījumu noteikumu 2. punktā un vārdus “par bērnu invalīdu” aizstāt ar vārdiem “par bērnu ar invaliditāti”.
Risinājuma apraksts
Izstrādātais noteikumu projekts paredz, ka no 2024. gada 1. janvāra atbalsta apmērs ar celiakiju slimiem bērniem tiek noteikts 160 euro apmērā.
Priekšlikuma pamatā ir no 2024.gada 1.janvāra paaugstināt celiakijas atbalsta (arī piemaksas) apmēru, par pamatu ņemot patēriņa cenu pārmaiņas 2022. gada decembrī, salīdzinot ar 2009. gada janvāri (gads, kad pēdējo reizi piemaksa tika paaugstināta), kas ir 49,0%. (https://tools.csb.gov.lv/cpi_calculator/lv/2009M01-2022M12/0/100), tādējādi veidojot atbalsta paaugstināšanu līdz 160 euro mēnesī (noapaļojot līdz veseliem euro uz augšu, cilvēkam labvēlīgi). Līdz ar to priekšlikums paredz atbalsta paaugstināšanu no 2024.gada 1.janvāra par 53,28 euro.
Tā kā noteikumu projekts ir saistīts ar valsts budžeta 2024. gadam projektu un var tikt pieņemts Ministru kabinetā tikai pēc likumprojekta “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” apstiprināšanas Saeimā, noteikumu projektā paredzēto izmaiņu ieviešanai nepieciešams pārejas periods. VSAA informācijas sistēmas izmaiņu izstrādei, testēšanai un ieviešanai nepieciešami aptuveni divi mēneši. Attiecīgi noteikumu projekts jāparedz pārejas normu, nosakot, ka VSAA aprēķinās atbalsta starpības par periodu no 2024. gada 1. janvāra un to izmaksās līdz 31. martam. Tādējādi marta mēnesī atbalsta saņēmēji saņems atbalstu pilnā apmērā par marta mēnesi un atbalsta apmēru starpību par janvāri un februāri.

Vienlaikus noteikumu projekts paredz izteikt jaunā redakcijā 2.punktu, lai vārdus “par bērnu invalīdu” aizstātu ar vārdiem “par bērnu ar invaliditāti”, saskaņojot tos atbilstoši citos tiesību aktos lietotajiem jēdzieniem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts pozitīvi ietekmēs ģimenes, kurās aug bērns, kurš slimo ar celiakiju, uzlabojot šo ģimeņu finansiālo situāciju.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
902 297
0
894 323
0
887 842
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
902 297
0
894 323
0
887 842
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
902 297
0
894 323
360 862
887 842
346 533
343 336
2.1. valsts pamatbudžets
902 297
0
894 323
360 862
887 842
346 533
343 336
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-360 862
0
-346 533
-343 336
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-360 862
0
-346 533
-343 336
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-360 862
-346 533
-343 336
5.1. valsts pamatbudžets
0
-360 862
-346 533
-343 336
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Detalizēta noteikumu projekta ietekme uz valsts budžetu pievienota anotācijas 1.pielikumā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai nodrošinātu valsts atbalsta ar celiakiju slimiem bērniem palielinājumu no 106,72 euro līdz 160 euro mēnesī, nepieciešams papildu finansējums  LM apakšprogrammā 20.01.00 "Valsts sociālie pabalsti":
2024. gadā 349 730 euro apmērā (547 (personas)*12(mēneši)*53,28 euro (palielinājums (160 euro -106,72 euro));
2025. gadā 346 533 euro apmērā (542 (personas)*12(mēneši)*53,28 euro (palielinājums (160 euro -106,72 euro));
2026. gadā un turpmāk ik gadu 343 336 euro apmērā (537 (personas)*12(mēneši)*53,28 euro (palielinājums (160 euro -106,72 euro)).
Aprēķini veikti Excel vidē.

Vienlaikus, lai nodrošinātu VSAA informācijas tehnoloģiju sistēmu pielāgošanu tiesību normu izmaiņai, VSAA nepieciešams izmantot IS izstrādes ārpakalpojumu provizoriski 20 c/d apmērā. Līdz ar to VSAA informācijas tehnoloģiju sistēmu pielāgošanai nepieciešams papildus finansējums 2024. gadā 11 132 euro (20 c/d * 556,60 euro ar PVN).
Provizoriskā darbietilpība ietver sistēmanalīzes, programmēšanas un testēšanas uzdevumu izpildi ārpakalpojumā, lai pārskatītu visas iepriekš piešķirtās un nākotnē turpinošās atbalsta summas.
Finansējums VSAA IS izmaiņām tiks nodrošināts no LM pamatbudžeta apakšprogrammas 97.02.00 “Nozares centralizēto funkciju izpilde” kā kapitālo izdevumu transferti no valsts pamatbudžeta uz valsts speciālā budžeta apakšprogrammu 04.05.00 "Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras speciālais budžets".

Papildus nepieciešamais finansējums kopā 2024. gadā 360 862 euro, 2025. gadā 346 533 euro, 2026. gadā un turpmāk ik gadu 343 336 euro.
 
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdē tika atbalstīts Labklājības ministrijas prioritārais pasākums “Atbalsta pasākumi ģimenēm un bērniem".
Pasākuma nodrošināšanai ir atbalstīts kopējais papildu finansējums 2024. gadā 5 837 318 euro apmērā, 2025. gadā 5 795 159 euro apmērā, 2026. gadā un turpmāk ik gadu 5 791 962 euro apmērā, t.sk. noteikumu projekta ieviešanai 2024. gadā 360 862 euro apmērā, 2025. gadā 346 533 euro apmērā, 2026.gadā un turpmāk ik gadu 343 336 euro apmērā.
Finansējums likumprojekta ieviešanai iekļauts Labklājības ministrijas maksimāli pieļaujamajā valsts pamatbudžeta un speciālā budžeta izdevumu kopējā apjomā 2024., 2025. un 2026. gadam un atbilstoši ir iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam”. 
Labklājības ministrija noteikumu projektā paredzēto pasākumu īstenošanai nepieciešamo papildu finansējumu 2025. gadam un turpmāk ik gadu pārskatīs un iekļaus Labklājības ministrijas pamatbudžetā valsts budžeta bāzes sagatavošanas procesā atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 17. janvāra noteikumu Nr. 15 “Maksimāli pieļaujamā valsts budžeta izdevumu kopapjoma un  katrai ministrijai un citai centrālajai valsts iestādei paredzētā izdevumu kopējā apjoma noteikšanas kārtība vidējam termiņam” 9.3.1. apakšpunktam, ņemot vērā prognozētās izmaiņas valsts sociālo pabalstu saņēmēju skaitā.
Noteikumu projekts izskatāms vienlaikus ar Labklājības ministrijas izstrādāto noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 864 "Kārtība, kāda piešķir un izmaksā ģimenes valsts pabalstu un piemaksu pie ģimenes valsts pabalsta par bērnu ar invaliditāti"" (projekts 23-TA-2500).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tā kā noteikumu projekts paredz pārskatīt celiakijas atbalsta apmēru atbilstoši Ministru kabineta 2023. gada 26. septembra sēdes protokola Nr.47 43.§ atbalstītajam informatīvajam ziņojumam "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2024. gadam un budžeta ietvaram 2024. – 2026. gadam"" un finansējums noteikumu projekta ieviešanai ir iestrādāts likumprojektā "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam", papildus komunikācijas aktivitātes par noteikumu projektu nav veiktas.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Atbalsta apmēra pārrēķināšanu, piešķiršanu un izmaksu nodrošinās Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra esošo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Noteikumu projekts uzlabos ģimeņu, kurās aug bērns ar celiakijas diagnozi, materiālo situāciju.

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
1.pielikums_3.sadaļa