Anotācija (ex-ante)

23-TA-3124: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumos Nr. 341 "Kravas celtņu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ekonomikas ministrija ir saņēmusi informāciju no nozares pārstāvjiem par šobrīd pastāvošo pārmērīgo slogu regulējumā, kas skar kravas celtņu tehniskās uzraudzības kārtību. Izvērtējot sniegto informāciju, Ekonomikas ministrija ir izstrādājusi Noteikumu projektu, kas paredz veikt grozījumus, izslēdzot no noteikumiem telferus, precizēt pamatnosacījumus kravas celtņu padziļinātajām tehniskajām pārbaudēm.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi mazināt administratīvo slogu uzņēmējiem, kas rodas, veicot bīstamo iekārtu – telferu - tehniskās pārbaudes un precizēt pamatnosacījumus kravas celtņu padziļinātajām pārbaudēm.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd kravas celtņu tehniskās uzraudzības kārtību nosaka Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija noteikumi Nr. 341 "Kravas celtņu drošības un tehniskās uzraudzības noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr. 341). Noteikumos Nr.341 noteiktas normas, kas nosaka, ka bīstamo iekārtu valdītājiem viens no pienākumiem ir veikt kravas celtņiem pirmreizējo tehnisko pārbaudi un kārtējo tehnisko pārbaudi, kas iedalās daļējā tehniskā pārbaudē reizi 12 mēnešos un pilnā tehniskā pārbaudē reizi 36 mēnešos. Kā arī Noteikumos Nr.341 ir noteikti izņēmumi uz kuriem bīstamo iekārtu regulējums neattiecas, piemēram, rokas trīšiem, kravas celtņiem, kuru celtspēja ir mazāka par vienu tonnu, ekskavatoriem darbam ar zemes rakšanas iekārtām vai pašgrābjiem,  celšanas mehānismiem, speciālām celšanas mašīnām.
Vienlaikus Noteikumi Nr.341 nosaka prasību veikt padziļinātās tehniskās pārbaudes ekspluatācijā esošajiem kravas celtņiem, ja izpildās Noteikumos Nr.341 noteiktie nosacījumi, kā piemēram, pirmreizējās tehniskās pārbaudes laikā nav pieejama dokumentācija par pēdējo piecu gadu laikā veiktajām kārtējām tehniskajām pārbaudēm, par ražotāja noteikto kravas celtņa darba režīma klasifikāciju pēc darba ciklu kopējā skaita un slodzes spektra faktora, kā arī, ja kopš kravas celtņa ražošanas pagājuši 10 gadi vai vairāk. Šobrīd Noteikumi Nr.341 nosaka, ka tehniskās pārbaudes protokolā inspicēšanas institūcija norāda aprakstu par kravas celtņa mezglu vai konstrukcijas daļu, par kuru atbilstību radušās pamatotas aizdomas un jautājumus, uz kuriem jāsniedz atbildes, lai valdītāja izvēlēta juridiskā vai fiziskā persona izvērtētu kravas celtņa atbilstību.
Kravas celtņa klasifikācija pēc to konstrukcijas ir iekļauta Noteikumu Nr.341 Pielikumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumos Nr.341 noteikts, ka telferi virs vienas tonnas jāreģistrē kā bīstamās iekārtas Bīstamo iekārtu reģistrā (turpmāk – BIR) un attiecīgi šīm iekārtām jāveic kārtējās tehniskās pārbaudes, kas kravas celtņu vadītājiem rada grūtības, jo šīm iekārtām nav iespējams veikt kārtējās tehniskās pārbaudes, jo iekārtas ir tehniski nolietojušās, kā arī nav pieejama tehniskā dokumentācija vai arī kravas celtņu valdītājam jāiegādājas jaunas iekārtas, kas rada lielas izmaksas kravas celtņu valdītājiem. Vienlaikus telferis ir kravas celšanas mehānisms, līdz ar to telferis nav klasificējams kā kravas celtnis un uz to nav attiecināms bīstamo iekārtu regulējums, līdz ar to netiek uzskatīta kā bīstamā iekārta. Līdz Noteikumu Nr.341 spēkā stāšanās brīdim telferiem, kuru celtspēja ir mazāka par piecām tonnām, kārtējās tehniskās pārbaudes nebija jāveic, tās netika uzskatītas par bīstamām iekārtām un uz tām nebija attiecināms bīstamo iekārtu regulējums.
Ņemot vērā, ka Noteikumu Nr.341 prasības paredzēts neattiecināt uz telferiem, nepieciešams precizēt arī Noteikumu Nr.341 pielikumu, svītrojot 1.6.apakšpunktu, kas iekļauj telfera definīciju. Šāda klasifikācija, ņemot vērā piemērojamos standartos noteikto, bija paredzēta sākotnēji izstrādājot Ministru kabineta 2010.gada 9.februāra noteikumus Nr. 113 “Kravas celtņu tehniskās uzraudzības kārtība”. Telferis pēc būtības ir kravas celšanas mehānisms, nevis kravas celtnis un šāda kravas celtņa klasifikācija šobrīd nav paredzēta arī piemērojamos standartos.
Lai šobrīd iepriekš nereģistrētus lietošanā esošos telferus reģistrētu BIR un, lai izpildītu Noteikumos Nr.341 noteiktās prasības, kravas celtņu valdītājiem ir jāveic darbības, kas rada nesamērīgu administratīvo slogu, proti, gadījumā, ja telferim jāveic pirmreizējā tehniskā pārbaude, tad aptuvenās izmaksas ir 600 euro un, ja kārtējā tehniskā pārbaude, tad 200 euro gadā.
Savukārt, ja šādu telferi kaut kādu iemeslu dēļ nav iespējams reģistrēt, tad viena jauna telfera iegāde, uzstādīšana un reģistrēšana varētu izmaksāt līdz 5000 eur, atkarībā no celtspējas.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu administratīvo slogu bīstamo iekārtu valdītājiem, Noteikumu Nr.341 5.1.apakšpunktu nepieciešams papildināt, norādot, ka šie noteikumi neattiecas arī uz telferiem.
No Noteikumu Nr.341 pielikuma paredzēts svītrot 1.6.apakšpunktu – telfera definīcija.
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumos Nr.341 iekļautie nosacījumi padziļinātajām tehniskajām pārbaudēm uzliek nesamērīgu administratīvo slogu bīstamo iekārtu valdītājiem, jo tie iekļauj prasību, ka jebkuram kravas celtnim, vērtējot tikai pēc viena nosacījuma – ja kopš kravas celtņa ražošanas pagājuši 10 gadi un vairāk, ir jāveic padziļinātā tehniskā pārbaude. Vienlaikus šobrīd Noteikumu 76.punktā iekļautā prasība par tehnisko pārbaužu protokolā norādāmo informāciju ir neskaidra – nav saprotams protokolā iekļaujamās informācijas saturs, kā arī, kas veic padziļinātās tehniskās pārbaudes.
Šobrīd Noteikumos Nr.341 noteikts, ka inspicēšanas institūcija BIR aktualizē informāciju tikai par tehnisko pārbaužu rezultātiem, bet neparedz informācijas aktualizēšanu BIR par padziļinātajām tehniskām pārbaudēm.
Risinājuma apraksts
Lai mazinātu administratīvo slogu bīstamo iekārtu valdītājiem, nepieciešams precizēt Noteikumu Nr.341 7.9. apakšnodaļā iekļautos nosacījumus attiecībā uz kravas celtņu padziļināto tehnisko pārbaužu veikšanu, norādot papildus nosacījumus, kuru gadījumā pirms 10 un vairāk gadiem ražotam kravas celtnim ir jāveic kravas celtņa padziļinātā pārbaude. Šie nosacījumi nav jauni, tie ietver jau esošos nosacījumus (kravas celtnim veiktajiem uzturēšanas pasākumiem pēdējo piecu gadu laikā no pirmreizējās tehniskās pārbaudes uzsākšanas dienas un kravas celtņa ražotāja noteikto kravas celtņa darba režīma klasifikāciju pēc darba ciklu kopējā skaita un slodzes spektra faktora, instrukcijas prasībām), kas tiek iekļauti kā apakšpunkti. Lai skaidrāk noteiktu, kāda informācija ir iekļaujama tehniskās pārbaudes protokolā un kas to veic, precizēts Noteikumu Nr.341 76.2. apakšpunkts, nosakot, ka tehniskās pārbaudes protokolā inspicēšanas institūcija norāda darba uzdevumu inženiertehniskajai pārbaudei. Tādējādi ar to saprotot, ka padziļināto tehnisko pārbaudi veic inspicēšanas institūcijas piesaistīts eksperts (inženieris), kuram ir atbilstoša kvalifikācija un pieredze kravas celtņa projektēšanā un ražošanā, pēc inspicēšanas institūcijas sagatavota uzdevuma inženiertehniskai izvērtēšanai, kā piemēram mezglu demontāžai, virsmas attīrīšana, simulācijas, mērījumi, aprēķini, testi.
Lai nodrošinātu izsekojamību attiecībā uz nepieciešamību veikt padziļinātās tehniskās pārbaudes gadījumos, kad mainās inspicēšanas institūcijas eksperts, Noteikumus Nr.341 nepieciešams papildināt ar jaunu 76.1 punktu, kas iekļauj prasību inspicēšanas institūcijai aktualizēt informāciju Bīstamo iekārtu reģistrā arī par padziļinātajām pārbaudēm.
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
-
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Bīstamo iekārtu valdītājs
Ietekmes apraksts
Paredzētie grozījumi bīstamo iekārtu valdītājiem samazinās administratīvo slogu, jo turpmāk nebūs nepieciešams veikt telferu reģistrāciju bīstamo iekārtu reģistrā, kā arī nebūs jāveic kārtējās tehniskās pārbaudes. Kā arī tiek precizēti nosacījumi attiecībā uz kravas celtņu padziļinātajām tehniskajām pārbaudēm.

 

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
200,00
Bīstamo iekārtu valdītājs
Vērtības nozīme:
200,00
Viena telfera kārtējās tehniskās pārbaudes aptuvenās izmaksas viena gada laikā
1
Telferu skaits
200,00
Bīstamo iekārtu reģistrā nav iespējams noteikt, cik ir tādi telferi, kam būtu jāveic kārtējā tehniskā pārbaude, tādēļ izmaksas tiek aprēķinātas tikai vienam telferim. Lai telferim veiktu kārtējo tehnisko pārbaudi, bīstamo iekārtu valdītājam tā izmaksā aptuveni 200 eur, līdz ar to, bīstamo iekārtu valdītājs gada laikā ietaupa 200 eur. Valdītājam iegādājoties jaunu telferi jāveic pirmreizējā tehniskā pārbaude, kas valdītājam aptuveni izmaksā 600 euro (maksa veicama vienu reizi)
Kopā
200,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/50119e3f-7753-4d08-bc1d-18e852e09949

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Iebildumi/priekšlikumi nav saņemti

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
  • Akreditētas inspicēšanas institūcijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekts tiks realizēts esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi