25-TA-105: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumos Nr. 116 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 20. februāra noteikumos Nr. 116 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu atbilstoši Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta darba grupās paustajām iniciatīvām, tostarp, attiecināmo izmaksu tvēruma paplašināšanu un skaidru sadarbības partneru iesaistes un projekta iesniedzēja maiņas nosacījumu definēšanu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir pilnveidot atbalsta sniegšanas regulējumu, lai tas būtu atbilstošs Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektu iniciatīvu mērķiem un prasībām, nodrošinot Latvijas komersantu un pētniecības organizāciju pilnvērtīgu dalību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Ministru kabinets 2024. gada 20. februārī apstiprināja Ministru kabineta noteikumus Nr.116 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.1. reformu un investīciju virziena "Produktivitātes paaugstināšana caur investīciju apjoma palielināšanu P&A" 5.1.1.r. reformas "Inovāciju pārvaldība un privāto P&A investīciju motivācija" 5.1.1.2.i. investīcijas "Atbalsta instruments pētniecībai un internacionalizācijai" ceturtās kārtas īstenošanas noteikumi" (turpmāk - Noteikumi Nr.116), kuru mērķis ir palielināt privātos pētniecības un attīstības izdevumus, izmantojot mērķtiecīgus valsts ieguldījumus, kas veicina jaunu produktu un tehnoloģiju attīstību, iesaistoties Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos.
Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos tiek īstenota Eiropas Savienības dalībvalstu partnerība, kas orientēta uz augstas pievienotās vērtības produktu un tehnoloģiju izstrādi, risinot stratēģiski nozīmīgus uzdevumus. Latvija, piedaloties Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos, aktīvi iesaistās šo inovatīvo risinājumu izstrādē, vienlaikus stiprinot savas pozīcijas Eiropas un pasaules mērogā. Šāda dalība ne tikai veicina Latvijas komersantu un pētniecības organizāciju atpazīstamību, bet arī nodrošina būtisku ieguldījumu valsts ekonomikas un inovāciju sistēmas attīstībā.
Sekmīgai partnerības izveidošanai tiek organizētas Eiropas Savienības dalībvalstu partneru – komersantu un pētniecības organizāciju un valsts institūciju – darba grupas, kurās tiek apzinātas galvenās problēmas un identificētas iespējas uzlabot Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektu īstenošanas procesu.
Atbilstoši aktuālajai informācijai, pašreizējā regulējuma ietvaros ir identificētas vairākas nepilnības, kas ierobežo pilnvērtīgu Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektu īstenošanu Latvijā. Tostarp ierobežotu attiecināmo izmaksu tvērumu un nepietiekamu elastību sadarbības partneru maiņas nosacījumos. Šie aspekti būtiski ietekmē Latvijas spēju pilnvērtīgi piedalīties Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos un izmantot to piedāvātās iespējas, tādējādi kavējot arī valsts ilgtermiņa ekonomisko izaugsmi un tehnoloģisko attīstību.
Noteikumu Nr.116 ietvaros projektu iesniegumu atlase paredzēta līdz š.g. 30. aprīlim, lai nekavētu lēmumu pieņemšanu par atbalsta piešķiršanu, izpildītu Latvijas uzņemtās saistības Atveseļošanas un noturības mehānisma ietvaros un mazinātu risku nesasniegt Noteikumos Nr.116 noteiktos rādītājus un zaudēt Latvijai piešķirto finansējumu, nepieciešami steidzami grozījumi.
Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos tiek īstenota Eiropas Savienības dalībvalstu partnerība, kas orientēta uz augstas pievienotās vērtības produktu un tehnoloģiju izstrādi, risinot stratēģiski nozīmīgus uzdevumus. Latvija, piedaloties Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos, aktīvi iesaistās šo inovatīvo risinājumu izstrādē, vienlaikus stiprinot savas pozīcijas Eiropas un pasaules mērogā. Šāda dalība ne tikai veicina Latvijas komersantu un pētniecības organizāciju atpazīstamību, bet arī nodrošina būtisku ieguldījumu valsts ekonomikas un inovāciju sistēmas attīstībā.
Sekmīgai partnerības izveidošanai tiek organizētas Eiropas Savienības dalībvalstu partneru – komersantu un pētniecības organizāciju un valsts institūciju – darba grupas, kurās tiek apzinātas galvenās problēmas un identificētas iespējas uzlabot Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektu īstenošanas procesu.
Atbilstoši aktuālajai informācijai, pašreizējā regulējuma ietvaros ir identificētas vairākas nepilnības, kas ierobežo pilnvērtīgu Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektu īstenošanu Latvijā. Tostarp ierobežotu attiecināmo izmaksu tvērumu un nepietiekamu elastību sadarbības partneru maiņas nosacījumos. Šie aspekti būtiski ietekmē Latvijas spēju pilnvērtīgi piedalīties Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos un izmantot to piedāvātās iespējas, tādējādi kavējot arī valsts ilgtermiņa ekonomisko izaugsmi un tehnoloģisko attīstību.
Noteikumu Nr.116 ietvaros projektu iesniegumu atlase paredzēta līdz š.g. 30. aprīlim, lai nekavētu lēmumu pieņemšanu par atbalsta piešķiršanu, izpildītu Latvijas uzņemtās saistības Atveseļošanas un noturības mehānisma ietvaros un mazinātu risku nesasniegt Noteikumos Nr.116 noteiktos rādītājus un zaudēt Latvijai piešķirto finansējumu, nepieciešami steidzami grozījumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr.116 regulējums ierobežo Latvijas komersantu un pētniecības institūciju spēju pilnvērtīgi piedalīties Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos, kas orientēti uz inovāciju attīstību un kopēju Eiropas interešu īstenošanu.
Papildus, Noteikumi Nr.116 neskaidri definē sadarbības partneru iesaistes un projekta iesniedzēja maiņas kārtību. Šādas nepilnības var radīt administratīvas problēmas un neskaidrības projektu īstenošanas gaitā, apgrūtinot efektīvu resursu piesaisti un sadarbības nodrošināšanu starptautiskā kontekstā.
Vienlaikus, Noteikumu Nr.116 attiecināmo izmaksu tvērums ir nepietiekams un potenciāli ierobežojošs, kas mazina iespējas iekļaut projektos visas nepieciešamās izmaksu kategorijas. Minētais rada riskus sniegt pēc iespējas augstvērtīgākus pētniecības rezultātus.
Šāda situācija neļauj pilnībā izmantot pieejamo finansējuma potenciālu. Bez MK noteikumu projekta pastāv risks Latvijai zaudēt iespēju pilnvērtīgi iesaistīties un gūt labumu no Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos realizētajām inovācijām, kas nepieciešamas, lai veicinātu nacionālās ekonomikas izaugsmi un tehnoloģisko progresu.
Papildus, Noteikumi Nr.116 neskaidri definē sadarbības partneru iesaistes un projekta iesniedzēja maiņas kārtību. Šādas nepilnības var radīt administratīvas problēmas un neskaidrības projektu īstenošanas gaitā, apgrūtinot efektīvu resursu piesaisti un sadarbības nodrošināšanu starptautiskā kontekstā.
Vienlaikus, Noteikumu Nr.116 attiecināmo izmaksu tvērums ir nepietiekams un potenciāli ierobežojošs, kas mazina iespējas iekļaut projektos visas nepieciešamās izmaksu kategorijas. Minētais rada riskus sniegt pēc iespējas augstvērtīgākus pētniecības rezultātus.
Šāda situācija neļauj pilnībā izmantot pieejamo finansējuma potenciālu. Bez MK noteikumu projekta pastāv risks Latvijai zaudēt iespēju pilnvērtīgi iesaistīties un gūt labumu no Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos realizētajām inovācijām, kas nepieciešamas, lai veicinātu nacionālās ekonomikas izaugsmi un tehnoloģisko progresu.
Risinājuma apraksts
Pēc nozares ministrijas ierosinājuma un komersantu un pētniecības institūciju priekšlikumiem MK noteikumu projekts paredz:
1. Latvijas investīciju un attīstības aģentūras (turpmāk – investīciju aģentūra) atbalsta vēstules atkārtotu izsniegšanu
Investīciju aģentūra laika posmā no 2022. gada beigām līdz 2024. gada sākumam ir izsniegusi atbalsta vēstules Latvijas komersantiem un pētniecības organizācijām par to pieteikto pētniecības projektu ideju atbilstību Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektu darbības virzieniem un mērķiem. Partnerības veidošanas jeb Matchmaking procesā iespējamas situācijas, kur nepieciešama atbalsta vēstules saņēmēja jeb Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta partnera maiņa, kas saistīta ar citu partneru pieprasījumiem, partnera kapacitātes nepietiekamību vai citiem iemesliem. Šajā gadījumā Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta dalībnieks (sākotnējās investīciju aģentūras atbalsta vēstules saņēmējs) var vērsties investīciju aģentūrā un lūgt izsniegt atkārtotu atbalsta vēstuli dalībniekam, kas turpinās Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta koordināciju. Sākotnējās investīciju aģentūras atbalsta vēstules saņēmējs rakstveidā informē investīciju aģentūru, norādot atkārtotās atbalsta vēstules saņēmēja nosaukumu, reģistrācijas numuru, pamatojumu dalībnieka maiņai, apliecinājumu par pilnīgu informācijas nodošanu un atteikšanos no tālākas Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta koordinācijas un atkārtotās atbalsta vēstules saņēmēja apliecinājumu par turpmāku Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta koordināciju.
Gadījumā, ja sākotnējās investīciju aģentūras atbalsta vēstules saņēmējs plāno iesaistīties projekta īstenošanā kā sadarbības partneris, atkārtotās investīciju aģentūras atbalsta vēstules saņēmējs slēdz sadarbības līgumu ar sākotnējās investīciju aģentūras atbalsta vēstules saņēmēju.
Noteikumi Nr.116 tiek papildināti ar 30.1 un 30.2 punktu.
2. sadarbības partneru iesaisti projektu īstenošanā
Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekti tiek īstenoti sadarbības ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu partneriem. Savukārt nacionālo Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta daļu iespējams īstenot sadarbojoties vairākiem nacionāla līmeņa sadarbības partneriem, kuri kopīgi izstrādājuši projekta ideju un definējuši veicamos uzdevumus mērķu sasniegšanai. Ņemot vērā minēto, Noteikumi Nr.116 tiek papildināti ar 30.3 punktu. Vienlaikus, projekta sadarbības partneri slēdz sadarbības līgums par projekta īstenošanu, iekļaujot tajā MK noteikumu projekta 30.4 punktā minēto informāciju. Gadījumā, ja nacionālā Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta daļa tiek īstenota sadarbībā ar partneriem, tad aģentūra veic komercdarbības atbalsta nosacījumu pārbaudi katram no sadarbības partneriem. Līdz ar to, Noteikumos Nr.116 iekļautās prasības uz projekta iesniedzēju ir attiecināmas arī uz sadarbības partneriem.
3. precizēt attiecināmās izmaksas
Tiek precizēts Noteikumu Nr.116 43.8 apakšpunkts, paredzot, ka attiecināmas ir licenču iegādes izmaksas. Vienlaikus, Noteikumi Nr.116 tiek papildināti ar 43.14. apakšpunktu, nosakot, ka attiecināmas ir instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma iegādes izmaksas. Atbilstoši Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektu darba grupām, minēto izmaksu pozīciju iekļaušana attiecināmajās izmaksās ir nepieciešama, lai nodrošinātu efektīvāku pētniecības procesu un augstvērtīgāku rezultātu sasniegšanu.
Iekārtu iegādes izmaksām tiek noteikts ierobežojums – 10 procenti no kopējā projekta attiecināmo izmaksu apmēra. Ja projekts tiek īstenots kopā ar sadarbības partneriem, ierobežojums ir attiecināms uz katru no sadarbības partneriem.
4. pārņemt Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2.1. redakciju
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, un 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tiek atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām un stājās spēkā NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10 oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju. Ņemot vērā minēto, tiek precizēts Noteikumu Nr.116 40. punkts.
5. pārņemt Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2024. gada 23. augusta Regulu Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – regula Nr. 2024/2509) nosacījumus
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 ar 2024. gada 23. augustu izbeidz savu darbību, vienlaikus spēkā stājoties regulai Nr. 2024/2509. Lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši regulas Nr. 2024/2509 nosacījumiem, ar MK noteikumu projektu tiek veikti precizējumi. Pēc būtības atbalsta programmas ietvaros finanšu noteikumi nemainās, atsevišķos gadījumos mainās tikai attiecīgā panta numerācija. Ņemot vērā minēto, tiek precizēts Noteikumu Nr. 116 43. punkts, 63.9. apakšpunkts un 2. pielikums.
6. tehniskus grozījumus
Noteikumu Nr.116 7. punktā aizstāt vārdu "sasniedzami" ar "iesniedzami", ņemot vērā, ka nacionālajiem rādītājiem netiek noteikta sasniedzamā vērtība. Vienlaikus, Noteikumu Nr.116 7. punkts tiek papildināts ar vārdiem "un kurus Ekonomikas ministrija (turpmāk - nozares ministrija) izmanto pārraudzības darbībās", skaidrojot nacionālo rādītāju uzkrāšanas mērķi, atbilstoši Atveseļošanas un noturības mehānisma Darbības kārtībā iekļautajiem nosacījumiem.
Tirgus cenas noteikšana pētniecības rezultātiem, kas ir aizsargāti ar intelektuālā īpašuma tiesībām, var tikt veikta, balstoties uz starptautiski atzītiem vērtēšanas principiem, salīdzināmiem darījumiem tirgū un licencēšanas praksi konkrētajā nozarē. Cena var tikt noteikta, ņemot vērā izmaksu pieeju (pētniecības un attīstības izmaksas, pieskaitot peļņas daļu), ienākumu pieeju (nākotnes ieņēmumu prognozes no intelektuālā īpašuma izmantošanas) vai tirgus pieeju (salīdzināmi licencēšanas darījumi vai līdzīgi intelektuālā īpašuma pārdošanas gadījumi).
Līdz šim ir noslēgti divi līgumi par projekta īstenošanu. Atbalsta saņēmējiem, kuri noslēguši līgumu par projekta īstenošanu, nepieciešamības gadījumā, būs iespēja pārskatīt projekta ietvaros uzkrājamos nacionālos rādītājus un projekta attiecināmo izmaksu pozīcijas, iekļaujot licenču iegādes un instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma iegādes izmaksas. Ņemot vērā, ka minēto atbalsta saņēmēju projekta pieteikumos netika paredzēti sadarbības partneri un Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta partneru maiņa MK noteikumu projekts neietekmēs projektu īstenošanu.
Vienlaikus, projekta iesniedzējiem, kuru projekta iesniegumi pašlaik atrodas vērtēšanā, kā arī vēl neiesniegtajiem projektu iesniegumiem būs iespēja precizēt projektu pieteikumus atbilstoši MK noteikumu projektā iekļautajiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem. Ekonomikas ministrija ir informējusi aģentūru par MK noteikumu projektu un lūgusi izvērtēt un nepieciešamības gadījumā informēt projekta iesniedzējus par izmaiņām atbalsta programmas nosacījumos. Vienlaikus, Ekonomikas ministrija plāno atsevišķi informēt projekta iesniedzējus par MK noteikumu projektu.
Projektu iesniegumu atlase tika uzsākta 2024. gada 2.aprīlī un noslēgsies 2025.gada 30. aprīlī vai brīdī, kad Noteikumu Nr.116 ietvaros noteiktais finansējums tiks izlietots pilnā apmērā.
Investīciju aģentūra laika posmā no 2022. gada beigām līdz 2024. gada sākumam ir izsniegusi atbalsta vēstules Latvijas komersantiem un pētniecības organizācijām par to pieteikto pētniecības projektu ideju atbilstību Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektu darbības virzieniem un mērķiem. Partnerības veidošanas jeb Matchmaking procesā iespējamas situācijas, kur nepieciešama atbalsta vēstules saņēmēja jeb Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta partnera maiņa, kas saistīta ar citu partneru pieprasījumiem, partnera kapacitātes nepietiekamību vai citiem iemesliem. Šajā gadījumā Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta dalībnieks (sākotnējās investīciju aģentūras atbalsta vēstules saņēmējs) var vērsties investīciju aģentūrā un lūgt izsniegt atkārtotu atbalsta vēstuli dalībniekam, kas turpinās Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta koordināciju. Sākotnējās investīciju aģentūras atbalsta vēstules saņēmējs rakstveidā informē investīciju aģentūru, norādot atkārtotās atbalsta vēstules saņēmēja nosaukumu, reģistrācijas numuru, pamatojumu dalībnieka maiņai, apliecinājumu par pilnīgu informācijas nodošanu un atteikšanos no tālākas Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta koordinācijas un atkārtotās atbalsta vēstules saņēmēja apliecinājumu par turpmāku Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta koordināciju.
Gadījumā, ja sākotnējās investīciju aģentūras atbalsta vēstules saņēmējs plāno iesaistīties projekta īstenošanā kā sadarbības partneris, atkārtotās investīciju aģentūras atbalsta vēstules saņēmējs slēdz sadarbības līgumu ar sākotnējās investīciju aģentūras atbalsta vēstules saņēmēju.
Noteikumi Nr.116 tiek papildināti ar 30.1 un 30.2 punktu.
2. sadarbības partneru iesaisti projektu īstenošanā
Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekti tiek īstenoti sadarbības ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu partneriem. Savukārt nacionālo Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta daļu iespējams īstenot sadarbojoties vairākiem nacionāla līmeņa sadarbības partneriem, kuri kopīgi izstrādājuši projekta ideju un definējuši veicamos uzdevumus mērķu sasniegšanai. Ņemot vērā minēto, Noteikumi Nr.116 tiek papildināti ar 30.3 punktu. Vienlaikus, projekta sadarbības partneri slēdz sadarbības līgums par projekta īstenošanu, iekļaujot tajā MK noteikumu projekta 30.4 punktā minēto informāciju. Gadījumā, ja nacionālā Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta daļa tiek īstenota sadarbībā ar partneriem, tad aģentūra veic komercdarbības atbalsta nosacījumu pārbaudi katram no sadarbības partneriem. Līdz ar to, Noteikumos Nr.116 iekļautās prasības uz projekta iesniedzēju ir attiecināmas arī uz sadarbības partneriem.
3. precizēt attiecināmās izmaksas
Tiek precizēts Noteikumu Nr.116 43.8 apakšpunkts, paredzot, ka attiecināmas ir licenču iegādes izmaksas. Vienlaikus, Noteikumi Nr.116 tiek papildināti ar 43.14. apakšpunktu, nosakot, ka attiecināmas ir instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma iegādes izmaksas. Atbilstoši Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektu darba grupām, minēto izmaksu pozīciju iekļaušana attiecināmajās izmaksās ir nepieciešama, lai nodrošinātu efektīvāku pētniecības procesu un augstvērtīgāku rezultātu sasniegšanu.
Iekārtu iegādes izmaksām tiek noteikts ierobežojums – 10 procenti no kopējā projekta attiecināmo izmaksu apmēra. Ja projekts tiek īstenots kopā ar sadarbības partneriem, ierobežojums ir attiecināms uz katru no sadarbības partneriem.
4. pārņemt Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija Eiropas Kopienā, 2.1. redakciju
Lai dažādu valstu statistika būtu salīdzināma Eiropas Savienībā (ES) pastāv divas klasifikācijas sistēmas – 2010. gada Eiropas Kontu sistēmu (EKS2010) un ES Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija jeb NACE, – saskaņā ar kurām iespējams klasificēt institucionālās vienības un tautsaimniecības sektorus.
NACE 2.red. klasifikācija tika izstrādāta un apstiprināta ar 2006. gada 20. decembra Eiropas Parlamenta un Padomes regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido NACE 2. red. saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju, kā arī groza Padomes Regulu (EEK) Nr. 3037/90 un dažas EK regulas par īpašām statistikas jomām, un 2024. gada 31. decembrī beidza savu darbību. No 2025. gada 1. janvāra NACE 2. red. tiek atjaunināta, lai ņemtu vērā tehnoloģiju un ekonomikas attīstību un nodrošinātu tās saskaņotību ar citām ekonomiskajām un sociālajām klasifikācijām un stājās spēkā NACE 2.1. redakcija, kas izklāstīta Komisijas deleģētajā (ES) 2022. gada 10 oktobra Regulā Nr. 2023/137, ar kuru groza Regulu (EK) Nr. 1893/2006, ar ko izveido saimniecisko darbību statistisko klasifikāciju. Ņemot vērā minēto, tiek precizēts Noteikumu Nr.116 40. punkts.
5. pārņemt Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2024. gada 23. augusta Regulu Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – regula Nr. 2024/2509) nosacījumus
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 18. jūlija Regula Nr. 2018/1046 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam, ar kuru groza Regulas (ES) Nr. 1296/2013, (ES) Nr. 1301/2013, (ES) Nr. 1303/2013, (ES) Nr. 1304/2013, (ES) Nr. 1309/2013, (ES) Nr. 1316/2013, (ES) Nr. 223/2014, (ES) Nr. 283/2014 un Lēmumu Nr. 541/2014/ES un atceļ Regulu (ES, Euratom) Nr. 966/2012 ar 2024. gada 23. augustu izbeidz savu darbību, vienlaikus spēkā stājoties regulai Nr. 2024/2509. Lai nodrošinātu atbalsta piešķiršanu atbilstoši regulas Nr. 2024/2509 nosacījumiem, ar MK noteikumu projektu tiek veikti precizējumi. Pēc būtības atbalsta programmas ietvaros finanšu noteikumi nemainās, atsevišķos gadījumos mainās tikai attiecīgā panta numerācija. Ņemot vērā minēto, tiek precizēts Noteikumu Nr. 116 43. punkts, 63.9. apakšpunkts un 2. pielikums.
6. tehniskus grozījumus
Noteikumu Nr.116 7. punktā aizstāt vārdu "sasniedzami" ar "iesniedzami", ņemot vērā, ka nacionālajiem rādītājiem netiek noteikta sasniedzamā vērtība. Vienlaikus, Noteikumu Nr.116 7. punkts tiek papildināts ar vārdiem "un kurus Ekonomikas ministrija (turpmāk - nozares ministrija) izmanto pārraudzības darbībās", skaidrojot nacionālo rādītāju uzkrāšanas mērķi, atbilstoši Atveseļošanas un noturības mehānisma Darbības kārtībā iekļautajiem nosacījumiem.
Tirgus cenas noteikšana pētniecības rezultātiem, kas ir aizsargāti ar intelektuālā īpašuma tiesībām, var tikt veikta, balstoties uz starptautiski atzītiem vērtēšanas principiem, salīdzināmiem darījumiem tirgū un licencēšanas praksi konkrētajā nozarē. Cena var tikt noteikta, ņemot vērā izmaksu pieeju (pētniecības un attīstības izmaksas, pieskaitot peļņas daļu), ienākumu pieeju (nākotnes ieņēmumu prognozes no intelektuālā īpašuma izmantošanas) vai tirgus pieeju (salīdzināmi licencēšanas darījumi vai līdzīgi intelektuālā īpašuma pārdošanas gadījumi).
Līdz šim ir noslēgti divi līgumi par projekta īstenošanu. Atbalsta saņēmējiem, kuri noslēguši līgumu par projekta īstenošanu, nepieciešamības gadījumā, būs iespēja pārskatīt projekta ietvaros uzkrājamos nacionālos rādītājus un projekta attiecināmo izmaksu pozīcijas, iekļaujot licenču iegādes un instrumentu, iekārtu un to aprīkojuma iegādes izmaksas. Ņemot vērā, ka minēto atbalsta saņēmēju projekta pieteikumos netika paredzēti sadarbības partneri un Eiropai svarīgo kopīgo interešu projekta partneru maiņa MK noteikumu projekts neietekmēs projektu īstenošanu.
Vienlaikus, projekta iesniedzējiem, kuru projekta iesniegumi pašlaik atrodas vērtēšanā, kā arī vēl neiesniegtajiem projektu iesniegumiem būs iespēja precizēt projektu pieteikumus atbilstoši MK noteikumu projektā iekļautajiem atbalsta saņemšanas nosacījumiem. Ekonomikas ministrija ir informējusi aģentūru par MK noteikumu projektu un lūgusi izvērtēt un nepieciešamības gadījumā informēt projekta iesniedzējus par izmaiņām atbalsta programmas nosacījumos. Vienlaikus, Ekonomikas ministrija plāno atsevišķi informēt projekta iesniedzējus par MK noteikumu projektu.
Projektu iesniegumu atlase tika uzsākta 2024. gada 2.aprīlī un noslēgsies 2025.gada 30. aprīlī vai brīdī, kad Noteikumu Nr.116 ietvaros noteiktais finansējums tiks izlietots pilnā apmērā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Projekta iesniedzējs (komersants vai pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācija)
Ietekmes apraksts
MK noteikumu projekts radīs pozitīvu ietekmi mazajiem, vidējiem un lieliem uzņēmumiem kā pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizācijām, nodrošinot valsts atbalsta saņemšanas iespējas, kas nepieciešamas pētniecības, inovāciju un attīstības aktivitāšu veikšanai.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32024R2509
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2024. gada 23. augusta Regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – regula Nr. 2024/2509)
Apraksts
-
ES tiesību akta CELEX numurs
32014R0651
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014)
Apraksts
-
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes (ES) 2024. gada 23. augusta Regulas Nr. 2024/2509 par finanšu noteikumiem, ko piemēro Savienības vispārējam budžetam (turpmāk – regula Nr. 2024/2509)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 2024/2509 33. pants
Noteikumu projekta 43. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2024/2509 61. pants
Noteikumu projekta 63.9. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 2024/2509 61. pants
Noteikumu projekta 2. pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 90. punkts
Noteikumu projekta 30.42., 55.1. un 55.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 31.3.6. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 33. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 85. punkts
Noteikumu projekta 37.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 86. punkts
Noteikumu projekta 37.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 87. punkts
Noteikumu projekta 37.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 2. punkta "c" un "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 40.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 1. panta 3. punkts
Noteikumu projekta 40.8. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkts
Noteikumu projekta 42.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 6. panta 2. punkts un 2. panta 23. punkts
Noteikumu projekta 42.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 43.1., 43.2. un 43.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 43.6., 43.7., 43.9. un 43.14. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 43.5. un 43.9. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 43.8., 43.9. un 43.13. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 3. punkta "e" apakšpunkts
Noteikumu projekta 43.4., 43.10., 43.11., 43.12. un 43.13. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punkta "b" apakšpunkts
Noteikumu projekta 55. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 25. panta 6. punkta "d" apakšpunkts
Noteikumu projekta 56. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkts
Noteikumu projekta 2. pielikums
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Noteikumu projekts paredz precizēt atbalsta saņemšanas nosacījumus, atbilstoši Latvijas Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektu partneru (komersantu un pētniecības un zināšanu izplatīšanas organizāciju) priekšlikumiem, kas nodrošinās to pilnvērtīgu iesaisti Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos. Ņemot vērā, ka Eiropai svarīgo kopīgo interešu projektos iesaistījies konkrēts skaits Latvijas uzņēmumu un pētniecības organizāciju, noteikumu projekts neskar plašākas sabiedrības intereses un nav nepieciešama sabiedrības līdzdalība.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
Noteikumu projekts neparedz radīt papildus administratīvo slogu.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi