Anotācija (ex-ante)

22-TA-2905: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumos Nr. 1245 "Kārtība, kādā tiek veikta informācijas apmaiņa nodokļu jomā starp Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ārvalstu kompetentajām iestādēm, ar kurām ir noslēgti Latvijas Republikas Saeimas apstiprināti starptautiskie līgumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Nepieciešams pārņemt Padomes Direktīvas (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā (turpmāk - DAC7), 1.panta otro, trešo, ceturto, sesto un septīto daļu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar noteikumu projektu paredzēts veikt grozījumus noteikumos ietvertajās normās, kas attiecas uz:
1) automātisko informācijas apmaiņu par ES dalībvalsts rezidentu Latvijā gūtajiem ienākumu veidiem un kapitāla kategorijām ar Eiropas Savienības dalībvalstu nodokļu administrācijām;
2) automātisko informācijas apmaiņu ar ES dalībvalstu nodokļu administrācijām par iepriekšēju pārrobežu nolēmumu un iepriekšēju vienošanos par cenas noteikšanu:
3) informācijas apmaiņu uz pieprasījuma pamata ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu nodokļu administrācijām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Informācijas apmaiņa starp nodokļu administrācijām ir nozīmīgs instruments pasaules mērogā cīņā ar krāpšanos un izvairīšanos no nodokļu nomaksas.
Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumos Nr. 1245 "Kārtība, kādā tiek veikta informācijas apmaiņa nodokļu jomā starp Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ārvalstu kompetentajām iestādēm, ar kurām ir noslēgti Latvijas Republikas Saeimas apstiprināti starptautiskie līgumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.1245) ietver tajā skaitā regulējumu par automātisko informācijas apmaiņu. Proti, Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID) reizi gadā sniedz ES dalībvalstu nodokļu administrācijām informāciju par šo ES dalībvalsts rezidentu Latvijā gūtajiem ienākumu veidiem un kapitāla kategorijām. Pirmā šī veida  informācijas apmaiņa ar citām ES dalībvalstīm bija par 2016.taksācijas gadu.

MK noteikumi Nr.1245 paredz arī automātisko informācijas apmaiņu ar ES dalībvalstu nodokļu administrācijām par iepriekšēju pārrobežu nolēmumu un iepriekšēju vienošanos par cenas noteikšanu. Iepriekšējs pārrobežu nolēmums ir VID izdots nolēmums, kur sniegta ar nodokļiem saistīta tiesību akta interpretācija vai atspoguļoti šāda tiesību akta piemērošanas jautājumi, tas ir saistīts ar pārrobežu darījumu vai ar jautājumu par to, vai darbības, ko veic vai neveic persona citā valstī vai teritorijā, rada pastāvīgo pārstāvniecību, un domāts konkrētai personai vai personu grupai, un minētā persona vai personu grupa ir tiesīga paļauties uz nolēmumā norādīto.
Savukārt iepriekšēja vienošanās par cenas noteikšanu ir vienošanās, kuru izdod VID (pats vai sadarbībā ar citas ES dalībvalsts nodokļu administrāciju) pirms pārrobežu darījumu veikšanas starp saistītiem uzņēmumiem un ar šo vienošanos nosaka pienācīgu kritēriju kopumu saistībā ar transfertcenu noteikšanu minētajiem darījumiem vai nosaka peļņas attiecināšanu uz pastāvīgo pārstāvniecību, un domāta konkrētai personai vai personu grupai, un minētā persona vai personu grupa ir tiesīga paļauties uz nolēmumā norādīto. Minētā nolīguma un vienošanās galvenais mērķis ir veicināt konsekventu tiesību aktu piemērošanu. Šo informācijas apmaiņu ES dalībvalstis veic no 2017.gada.

MK noteikumi Nr.1245 paredz arī regulējumu informācijas apmaiņai uz pieprasījuma pamata. Minētais instruments ļauj VID pieprasīt informāciju no citu valstu kompetentajām iestādēm gadījumos, kad informācija ir nepieciešama nodokļu kontroles funkciju veikšanai.

Visi minētie informācijas apmaiņas veidi ir ieviesti, pārņemot Padomes 2011.gada 15.februāra Direktīvā 2011/16/ES par administratīvo sadarbību nodokļu jomā un ar ko atceļ Direktīvu 77/799/EEK (turpmāk - DAC) veiktos grozījumus.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Padomes 2021.gada 22.marta Direktīvu 2021/514/ES (turpmāk - DAC7) ir veikti grozījumi DAC, kas dalībvalstīm pārņemami līdz 2022.gada 31.decembrim.
DAC7 ietver grozījumus, kas attiecas arī uz:
(1) automātisko informācijas apmaiņu par ienākumu veidiem un kapitāla kategorijām. Tiek papildināts uzskaitīto veidu un kategoriju saraksts ar "samaksa par intelektuālo īpašumu". Nepieciešamība pēc šīs informācijas radusies, ņemot vērā pieaugošu tendenci izmantot intelektuālo īpašumu peļņas novirzīšanas shēmās, jo tas ir mobils (viegli pārvietojams) aktīvs. Ņemot vērā, ka nodokļu maksātāja numurs ir svarīgs atskaites punkts, pēc kura nodokļu administrācija, saņemot informāciju, identificē nodokļu maksātāju, būs nepieciešams turpmāk informāciju papildināt arī ar nodokļu maksātāja numuru (kur tas pieejams).
(2) automātisko informācijas apmaiņu par iepriekšēju pārrobežu nolēmumiem un iepriekšēju vienošanos par cenas noteikšanu. Grozījumi paredz sniegt informāciju pēc iespējas ātrāk pēc iepriekšējā pārrobežu nolēmuma vai iepriekšējās vienošanās par cenas noteikšanu izdošanas, to grozīšanas vai termiņa pagarināšanas. Tādējādi paātrinot informācijas apmaiņu, jo līdz šim bija jāapmainās ar informāciju triju mēnešu laikā pēc tā kalendāra gada puses beigām, kurā tika veiktas minētas izmaiņas;
(3) informācijas apmaiņu uz pieprasījuma pamata ar Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentām iestādēm, samazinot pieprasītās informācijas sniegšanas termiņu, kā arī atrunājot vairākus nosacījumus informācijas apmaiņai.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 1.1. apakšpunkts paredz papildināt ienākumu veidu un kapitāla kategoriju sarakstu ar "samaksa par intelektuālo īpašumu", kas lietojams Uzņēmuma ienākuma nodokļa likuma izpratnē. Proti, jebkurš maksājums, ko saņem kā kompensāciju par jebkurām autortiesībām (ieskaitot blakustiesības) vai par tiesībām izmantot autortiesības (ieskaitot blakustiesības) uz literāru, zinātnisku vai mākslas darbu, ieskaitot datorprogrammas, filmas, fonogrammas, patentus, preču zīmes, dizainparaugu vai modeli, plānu, slepenu formulu vai procesu, vai par tiesībām izmantot ražošanas, komerciālās vai zinātniskās iekārtas, vai par to izmantošanu, vai par informāciju attiecībā uz rūpniecisku, komerciālu vai zinātnisku darbību un pieredzi. VID saskaņā ar noteikumu projekta 1.13.apakšpunktu līdz 2024.gada 1.janvārim jāinformē Eiropas Komisija par vismaz 4 no uzskaitītajām kategorijām un veidiem, par kurām no 2026.gada tiks veikta informācijas apmaiņa (par 2025.taksācijas gadu). Jāpiemin, ka šobrīd nodokļu administrācijas apmainās ar informāciju, kura tām ir pieejama (no veidu un kategoriju skaita). Savukārt saskaņā ar noteikumu projekta 1.2. un 1.12. apakšpunktu VID, sākot ar informācijas apmaiņu 2025.gadā, būs jānorāda nodokļu maksātāja numurs, kur tāds VID ir zināms.

Noteikumu projekta 1.3. un 1.4. apakšpunkts attiecas uz automātisko informācijas apmaiņu par iepriekšēju pārrobežu nolēmumiem un iepriekšēju vienošanos par cenas noteikšanu. Ar 1.3. apakšpunktu grozīts MK noteikumu Nr.1245 14.13 punkts, nosakot, ka ar informāciju jāapmainās pēc iespējas ātrāk pēc iepriekšējā pārrobežu nolēmuma vai iepriekšējās vienošanās par cenas noteikšanu izdošanas, to grozīšanas vai termiņa pagarināšanas. Savukārt ar 1.4. apakšpunktu grozīts MK noteikumu Nr.1245 14.14 2. apakšpunkts, papildinot regulējumu attiecībā uz sniedzamo informāciju, kas jānorāda, veicot informācijas apmaiņu - proti, jāietver arī cita informācija, kas var noderēt kompetentajai iestādei (nodokļu administrācijai) iespējamā nodokļu riska izvērtēšanā.

1.5.-1.10. apakšpunkts paredz pilnveidot regulējumu informācijas apmaiņai uz pieprasījuma pamata, kad tā notiek ar citu ES dalībvalstu kompetentajām iestādēm. Tā noteikumu projektā ir ietverta paredzamā svarīguma definīcija un informācija, kas iekļaujama informācijas pieprasījumā, lai pierādītu, ka pieprasāmā informācija ir paredzami svarīga. Minētais ir nepieciešams katrā konkrētajā gadījumā lēmuma pieņemšanai par to, vai informācija ir nosūtāma citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentai iestādei. Tāpat tiek atrunāts regulējums, kad informācija tiek pieprasīta par nodokļu maksātāju grupu situācijās, kad nodokļu maksātāju nevar identificēt individuāli, un pieprasītās informācijas prognozējamo svarīgumu drīzāk var aprakstīt vienīgi ar kopīgu īpašību kopumu. 
Savukārt ar noteikumu projekta 1.11 apakšpunktu tiek arī pilnveidots regulējums situācijās, kad, pieprasot informāciju, tiek pieprasīts arī veikt administratīvo procedūru. Administratīvās procedūras ir kontroles, pārbaudes un citi pasākumi, ko veic Valsts ieņēmumu dienests vai attiecīgi citas valsts kompetentā iestāde, lai nodrošinātu nodokļu tiesību aktu piemērošanu. Proti, citas Eiropas Savienības kompetentā iestāde varēs informācijas pieprasījumā lūgt veikt tās procedūras, kuras Valsts ieņēmumu dienests veic, lai nodrošinātu nodokļu normatīvo aktu piemērošanu, savukārt Valsts ieņēmumu dienests šādu aicinājumu varēs nosūtīt arī citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm. Šādas procedūras kopumā ietver t.sk. informācijas iegūšanas darbības, nodokļu kontroles pasākumus, nodokļu auditus (revīzijas). Taču ņemot vērā, ka šajā situācijā atsauce uz administratīvām procedūrām ir tieši informācijas pieprasījuma kontekstā, te tādējādi vairāk domātas tādas situācijas, kad tiek lūgts Valsts ieņēmumu dienestam (vai attiecīgi otrai kompetentajai iestādei) veikt darbības, lai pārbaudītu informācijas patiesumu, piemēram, ar attiecīgo nodokļu maksātāju saimniecisko darbību saistītu teritoriju un telpu apmeklēšana (apsekošana). Tomēr jāņem vērā, ja Valsts ieņēmumu dienests tomēr uzskatīs, ka no citas dalībvalsts prasītās/lūgtās administratīvās procedūras nav vajadzīgas, par to informēs attiecīgo kompetento iestādi, sniedzot attiecīgu pamatojumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32021L0514
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Direktīva (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā
Apraksts
Ar noteikumu projektu tiek pārņemtas direktīvas normas, kas paredz grozījumus attiecībā uz:
1) automātisko informācijas apmaiņu ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu nodokļu administrācijām par citu Eiropas Savienības dalībvalstu rezidentu ienākumu veidiem un kapitāla kategorijām;
2) automātisko informācijas apmaiņu ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu nodokļu administrācijām par iepriekšējiem pārrobežu nolēmumiem un iepriekšējām vienošanām par cenas noteikšanu;
3) informācijas apmaiņu uz pieprasījuma pamata ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu nodokļu administrācijām.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes Direktīva (ES) 2021/514 (2021.gada 22.marts), ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
1.panta otrā daļa
Noteikumu projekta 1.5., 1.6. un 1.7. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
-
1.panta trešā daļa
Noteikumu projekta 1.11. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
-
1.panta ceturtā daļa
Noteikumu projekta 1.9. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
-
1.panta sestā daļa
Noteikumu projekta 1.1., 1.2., 1.12., un 1.13. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
1.panta septītā daļa
Noteikumu projekta 1.3. un 1.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts ieņēmumu dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/27bff237-3574-4d6b-b442-ec3e5c1f84ae

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Priekšlikumi vai iebildumi netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Ņemot vērā, ka VID jau šobrīd veic automātisko informācijas apmaiņu, iekļaujot vairākus ienākumu veidus un kapitāla kategorijas, nav paredzamas grūtības nodrošināt informācijas apmaiņu par vismaz 4 no uzskaitītajiem ienākumu veidiem un kapitāla kategorijām.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi