Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
22-TA-1479: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2016. gada 2. februāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 5 26. §) "Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 436 "Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība"" 3. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
2016-UZD-332

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Atzīt Ministru kabineta 2016. gada 2. februāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 5, 26. §) “Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 436 “Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība”” 3. punktā doto uzdevumu par aktualitāti zaudējušu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība tiek veikta saskaņā ar Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 436 “Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība”” (turpmāk - Noteikumi Nr.436) noteikto. Zāļu ievešanu un uzraudzību veic vairākas institūcijas:
1) VID Muita kontrolē zāļu kravas, kas paredzētas laišanai brīvā apgrozībā Eiropas Savienības  teritorijā (imports), kā arī zāļu kravu izvešanu no ES muitas teritorijas (eksports). VID Muitas pārvalde nodrošina zāļu muitas uzraudzību no to ievešanas brīža Eiropas Savienības muitas teritorijā, tai skaitā kontrolē ievestās kravas, kas deklarētas muitas procedūrai – laišana brīvā apgrozībā. Pēc riska novērtēšanas kravas novirza kontroles pasākumu veikšanai. VID Muitas pārvalde zāļu importu kontrolē, novirzot jebkuru zāļu kravu uz PVD kravas un dokumentu atbilstības noteikumu Nr. 436 prasību pārbaudei. Vienlaicīgi VID Muitas pārvalde kontrolē zāļu kravu izvešanu no savienības muitas teritorijas.
2) Pārtikas un veterinārais dienests (PVD), turpina veikt arī cilvēkiem paredzēto zāļu kravu importa kontroli valsts robežas kontroles punktos un to atbilstību noteikumu Nr. 436 prasībām, izņemot tranzīta kravas.
PVD, pēc tam, kad VID Muitas pārvalde zāļu kravu nosūtījusi uz kontroles punktu,  veic kravas un pavaddokumentu atbilstības kontroli (tajā skaitā atļauju zāļu importam), arī tām zālēm, kuras nav paredzētas ievest izplatīšanai Eiropas Savienības muitas teritorijā. Gadījumā, ja krava vai pavaddokumenti neatbilst prasībām − aptur kravas ievešanu, nosūta kravu uz muitas noliktavu un vienlaikus informē VI.
3) Veselības inspekcija (VI) ir tirgus uzraudzības iestāde cilvēkiem paredzēto zāļu jomā un ir kompetenta pieņemt lēmumu apturēt vai aizliegt attiecīgo zāļu importu. Veselības inspekcija ir tiesīga veikt zāļu kontroli muitas noliktavās. Atkarībā no VI lēmuma kravas īpašniekam ir atļauts vai aizliegts ievest zāles.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2016. gadā Ministru kabinets 02.02.2016., skatot noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr.436 "Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība""  (TA-1745) (prot. Nr.5 26. §), protokola 3.punktā deva uzdevumu: “Veselības ministrijai kopīgi ar Zemkopības ministriju un Finanšu ministriju (Valsts ieņēmumu dienestu) līdz 2016.gada 1.aprīlim izvērtēt nepieciešamību precizēt Ministru kabineta 2007.gada 26.jūnija noteikumus Nr.436 "Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība" attiecībā uz kompetento iestāžu pienākumiem un tiesībām, kas izriet no Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 9.jūlija Regulas (EK) Nr.765/2008, ar ko nosaka akreditācijas un tirgus uzraudzības prasības attiecībā uz produktu tirdzniecību un atceļ Regulu (EEK) Nr.339/93.”.

VM izpildot 2016. gadā doto uzdevumu, izstrādāja informatīvo ziņojumu "Par situāciju cilvēkiem paredzēto zāļu ievešanas un izvešanas kontrolē un uzraudzībā" (TA-1148 (2018)), kurā norādīts, ka Zemkopības ministrijas un Pārtikas un veterinārā dienesta pārstāvji uzsvēra, ka pašreizējā sistēma zāļu kravas ievešanas Savienības muitas teritorijā kontrolē ir sadrumstalota starp trīs institūcijām, rada VID Muitas pārvaldes un Pārtikas un veterinārā dienesta funkciju dublēšanu.  

Lai novērstu funkciju dublēšanos attiecībā uz zāļu kontroli, 2017. gadā Ministru kabinets 28.08.2017., skatot informatīvo ziņojumu "Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas 2018., 2019. un 2020. gadam rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2018., 2019. un 2020. gadam" un likumprojekta "Par valsts budžetu 2018. gadam" izstrādes procesā" (TA-1769-IP ) (prot. Nr.41 1.§) protokola 18. punktā uzdeva:  “Zemkopības ministrijai sadarbībā ar Veselības ministriju un Finanšu ministriju (Valsts ieņēmumu dienestu), lai novērstu funkcijas dublēšanos attiecībā uz zāļu kontroli robežkontroles punktos, līdz 2017.gada 1.decembrim izvērtēt iespējamos risinājumus un iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumus turpmākai rīcībai.”  To skatīja Ministru kabineta komitejas sēdē 06.08.2018. (prot. Nr.27. 5.§) un nolēma jautājumu virzīt izskatīšanai vienlaikus ar Zemkopības ministrijas izstrādāto noteikumu projektu "Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr.436 "Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība"" (VSS-542) (grozījumi not. Nr.436), kurš tika izsludināts 31.05.2018. Minētajos grozījumos Noteikumos Nr.436 bija paredzēts svītrot PVD kompetenci cilvēkiem paredzēto zāļu importa kontrolē un noteikt VID Muitas pārvaldes kompetenci veikt cilvēkiem paredzēto zāļu kontroli pirms zāļu laišanas brīvā apgrozībā, bet FM (VID Muitas pārvalde) neatbalstīja ierosinājumu mainīt šobrīd spēkā esošo kompetenču sadalījumu starp zāļu kontrolē un uzraudzībā iesaistītajām kompetentajām iestādēm, uzskatot, ka VID Muitas pārvaldes un PVD kompetences nedublējas, jo PVD savas kompetences ietvaros zāļu kontroli veic pirms tiek pieteikta muitas procedūra – laišana brīvā apgrozībā – kādā no VID muitas iestādēm. Savukārt muitas dienests uzsāk muitošanas procesu tikai pēc tam, kad ir veikti PVD kontroles pasākumi.

Tā kā Zemkopības ministrija 2019.gada 25.aprīlī iesniedza Valsts kancelejā informatīvo ziņojumu "Par Ministru kabineta 2017. gada 28. augusta sēdes protokola Nr. 41 1. § “Informatīvais ziņojums “Par valsts budžeta izdevumu pārskatīšanas 2018., 2019. un 2020. gadam rezultātiem un priekšlikumi par šo rezultātu izmantošanu likumprojekta “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2018., 2019. un 2020. gadam” un likumprojekta ”Par valsts budžetu 2018. gadam” izstrādes procesā” 18. punkta izpildi”, kurā informēja, ka Pārtikas un veterinārais dienests arī  turpmāk nodrošinās zāļu kravu kontroli uz robežas, un Ministru kabineta 28.08.2017. sēdes protokollēmuma Nr. 41 1.§  18. punktā noteiktais uzdevums ir atzīts par aktualitāti zaudējušu saskaņā ar  Ministru kabineta 24.03.2021. protokola  Nr. 29 33§., Ministru kabineta 2016. gada 2. februāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 5, 26. §) “Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 436 “Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība”” 3. punktā dotais uzdevums ir atzīstams par aktualitāti zaudējušu, jo netika panākta vienošanās par Noteikumos Nr. 436 noteikto kompetento iestāžu funkciju pārdali, un Pārtikas un veterinārais dienests turpina nodrošināt zāļu kravu kontroli uz robežas, nav nepieciešamība pašreiz grozīt Noteikumus Nr.436 kompetento iestāžu funkciju pārdales aspektā.

Mainījusies ir arī Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 9.jūlija Regula (EK) Nr.765/2008, ar ko nosaka akreditācijas un tirgus uzraudzības prasības attiecībā uz produktu tirdzniecību un atceļ Regulu (EEK) Nr.339/93, kas ir grozīta ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2019.gada 20.jūnija Regulu (ES) 2019/1020, ar ko groza Direktīvu 2004/42/EK/ un Regulas (EK) Nr.765/2008 un (ES) Nr.305/2011 (turpmāk – Regula 2019/1020), izslēdzot no tās normas par tirgus uzraudzību un produktu atbilstību un pārnesot tās uz Regulu  2019/1020, kas ir piemērojama no 2021.gada 16.jūlija visās Eiropas Savienības dalībvalstīs.
 
Risinājuma apraksts
Atzīt Ministru kabineta 2016. gada 2. februāra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 5, 26. §) “Noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2007. gada 26. jūnija noteikumos Nr. 436 “Zāļu ievešanas un izvešanas kārtība”” 3. punktā doto uzdevumu par aktualitāti zaudējušu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav
Nav
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

Nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Nav
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

Nav
Pielikumi