Anotācija (ex-ante)

22-TA-1088: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2022. gada 23. marta rīkojumā Nr. 198 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk – Likums) 7. panta septītā daļa.
Likuma 8. pants.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta “Grozījums Ministru kabineta 2022.gada 23.marta rīkojumā Nr.198  “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”””(turpmāk – projekts)  izstrādes mērķis ir nodrošināt Labklājības ministrijai (turpmāk – LM) papildus finansējumu 500 000 euro apmērā, lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai daļai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lai nodrošinātu ekonomiskās vajadzības Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri bēg no bruņotā konflikta starp Ukrainu un Krievijas Federāciju un kuri šī iemesla dēļ ieceļo Latvijas Republikā vai kuri šī konflikta laikā nevar atgriezties atpakaļ Ukrainā, Likums paredz iespēju minētām personām piešķirt tiesības uz nodarbinātību. Saskaņā ar Likuma 3. pantu, ja Ukrainas civiliedzīvotājam nav tiesību uzturēties Latvijas Republikā vai ir tiesības uzturēties, bet nav tiesību uz nodarbinātību un ja viņam ir derīgs ceļošanas dokuments, Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, Valsts robežsardze vai Latvijas Republikas diplomātiskās un konsulārās pārstāvniecības ārvalstīs var izsniegt ilgtermiņa vīzu ar tiesībām uz nodarbinātību bez ierobežojumiem uz laiku līdz vienam gadam, nepiemērojot Imigrācijas likuma 4. panta pirmās daļas 3. un 5. punktā ietvertās prasības, kā arī neiekasējot valsts nodevu par vīzas pieprasīšanai iesniegto dokumentu izskatīšanu.

2022.gada 10.martā Saeima pieņēma likumu "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā", ar kuru Likums ir papildināts ar 7. panta septīto daļu. Ņemot vērā, ka, nodibinot darba tiesiskās attiecības, pirmā darba alga tiek izmaksāta pēc mēneša, lai sniegtu operatīvu finansiālu atbalstu, Likuma 7. panta septītā daļa nosaka, ka, uzsākot darba tiesiskās attiecības, Ukrainas civiliedzīvotājam ir tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. Minētā pabalsta saņemšanai persona iesniedz NVA iesniegumu viena mēneša laikā no darba tiesisko attiecību uzsākšanas dienas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai daļai NVA varētu turpināt sniegt atbalstu un izmaksāt vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri ir uzsākuši darba tiesiskās attiecības, nepieciešams piešķirt papildus finansējumu 500 000 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.

Ar Ministru kabineta rīkojumu Nr. 198 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk – MK rīkojums Nr.198), kas ir pieņemts 2022. gada 23. martā, LM tika piešķirts finansējums 150 000 euro apmērā vienreizējā nodarbinātības uzsākšanas pabalsta nodrošināšanai 300 Ukrainas civiliedzīvotājiem. 

Saskaņā ar NVA datiem uz 2022. gada 5. aprīli uzsākuši darba attiecības un pieprasījuši vienreizējo nodarbinātības uzsākšanas pabalstu 276 Ukrainas civiliedzīvotāji. Ņemot vērā lielo aktivitāti, prognozēts, ka saņemto iesniegumu skaits aprīļa pirmajā nedēļa pārsniegs 300.

NVA uz doto brīdi reģistrētas 7 289 vakances, ko darba devēji piedāvā Ukrainas civiliedzīvotājiem. NVA uz 04.04.2022. ir konsultējusi 1 386 Ukrainas civiliedzīvotājus, sniedzot darba meklēšanas atbalstu. Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams iestrādāt LM budžetā finansējumu pabalsta izmaksām vēl 1 000 personām. Līdz ar to, nepieciešams veikt grozījumus MK rīkojumā Nr.198, paredzot, ka Finanšu ministrija no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirs LM finansējumu 650 000 euro apmērā, lai nodrošinātu 1 300 Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā.

Attiecīgi, turpmāk, nepieciešamā finansējuma pieprasījums tiks sagatavots atkarībā no situācijas, analizējot pabalsta izpildes apjomus un prognozējot turpmākas pabalsta izpildes tendences.
Risinājuma apraksts
Atbilstoši Likuma 7. panta septītajai daļai Ukrainas civiliedzīvotājiem tiesības saņemt vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā, kas netiek aplikts ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, ir izstrādāts projekts.

Šādu atbalstu personai paredzēts izmaksāt vienu reizi, uzsākot darba attiecības Latvijā.  Atbalsta izmaksu nodrošina NVA, pamatojoties uz personas iesniegumu. Ievērojot minētā atbalsta mērķi, tā pieprasīšanas termiņš ir ierobežots ar vienu mēnesi no darba tiesisko attiecību uzsākšanas dienas.

Projekts paredz Finanšu ministrijai no valsts budžeta programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirt LM papildus finansējumu 500 000 euro apmērā, lai atbilstoši Likuma 7. panta septītajai daļai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu.
Ņemot vērā, ka NVA pamatbudžeta apakšprogrammas 07.01.00 “Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana” esošo līdzekļu ietvaros nav pieejams finansējums, lai izmaksātu vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu (nav plānoti izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodā “Sociāla rakstura maksājumi un kompensācijas”), NVA nav iespējams sākotnēji attiecīgos izdevumus segt no jau piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Vienreizējā pabalsta izmaksas saskaņā ar MK rīkojumā Nr.198 sākotnējo plānoto finansējumu tiks uzsāktas ar 2022.gada 6.aprīli un plānots, ka finansējums pilnā apmērā tiks izlietots tuvākās nedēļas laikā.

Līdz ar to, lai netiktu kavētas pabalsta izmaksas personām, kuras uzsākušas nodarbinātību, nepieciešams iestrādāt LM budžetā finansējumu pabalsta izmaksām nākamajām plānotajām 1 000 personām. Attiecīgi, turpmāk, nepieciešamā finansējuma pieprasījums tiks sagatavots atkarībā no situācijas, analizējot pabalsta izpildes apjomus un prognozējot turpmākas pabalsta izpildes tendences.

Pieņemot, ka turpmāk pieprasījums pēc minētā atbalsta varētu būt attiecībā uz 3000 personām, indikatīvi nepieciešamais finansējums no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem var sasniegt 1 500 000 euro (3 000 personas x 500 euro = 1 500 000 euro). 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
150 000
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
150 000
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
150 000
500 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
150 000
500 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-500 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-500 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
500 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
2022. gada plānotais finansējums norādīts saskaņā ar MK rīkojumu Nr. 198 un Finanšu ministrijas 2022.gada 31.marta rīkojumu Nr.197.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Lai izmaksātu vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā papildus 1 000 personām, nepieciešamais finansējums no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem sastāda 500 000 euro (1 000 personas x 500 euro = 500 000 euro). 

Ņemot vērā, ka NVA pamatbudžeta apakšprogrammas 07.01.00 “Nodarbinātības valsts aģentūras darbības nodrošināšana” esošo līdzekļu ietvaros nav pieejams finansējums, lai izmaksātu vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalstu (nav plānoti izdevumu ekonomiskās klasifikācijas kodā “Sociāla rakstura maksājumi un kompensācijas”), NVA nav iespējams sākotnēji attiecīgos izdevumus segt no jau piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Vienreizējā pabalsta izmaksas saskaņā ar MK rīkojumā Nr.198 sākotnējo plānoto finansējumu tiks uzsāktas ar 06.04., un plānots, ka finansējums pilnā apmērā tiks izlietots tuvākās nedēļas laikā.
 Līdz ar to, lai netiktu kavētas pabalsta izmaksas personām, kuras uzsākušas nodarbinātību, nepieciešams iestrādāt LM budžetā finansējumu pabalsta izmaksām nākamajām plānotajām 1 000 personām. Attiecīgi, turpmāk, nepieciešamā finansējuma pieprasījums tiks sagatavots atkarībā no situācijas, analizējot pabalsta izpildes apjomus un prognozējot turpmākas pabalsta izpildes tendences.

Provizoriski plānots, ka pabalsts būtu nepieciešams aptuveni 3 000 personām. Līdz ar to indikatīvi nepieciešamais finansējums no līdzekļiem neparedzētiem gadījumiem var sasniegt 1 500 000 euro (3 000 personas x 500 euro = 1 500 000 euro).

Turpmāk LM nepieciešamības gadījumā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā Ministru kabineta rīkojuma projektus par papildu finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", lai atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 7.panta septītajai daļai nodrošinātu Ukrainas civiliedzīvotājiem vienreizēju nodarbinātības uzsākšanas pabalsta izmaksu vienas minimālās mēneša darba algas apmērā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Labklājības ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavos un iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu par līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

Finanšu ministrs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēs Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas izmaiņām, un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas neizteiks iebildumus, tad tik veiktas apropriācijas izmaiņas.

Izdevumi tiks veikti Labklājības ministrijas pamatbudžeta programmas 99.00.00 “Līdzekļu neparedzētiem gadījumiem izlietojums” ietvaros, līdzekļus pārdalot no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 02.00.00 “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Valsts kase

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi