Anotācija (ex-ante)

24-TA-1370: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Veclejnieki" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Veclejnieki" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (kadastra Nr. 6672 004 0096) daļu - zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 004 0606) 2,92 ha platībā, zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 004 0607) 0,8657 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 004 0608) 0,8715 ha platībā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma "Veclejnieki" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 004 0096) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0606) 2,92 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0607) 0,8657 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0608) 0,8715  ha platībā (turpmāk – Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes "Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums" tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektos Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu -
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0606) 2,92 ha platībā, kas nepieciešama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslas izbūvei;
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0607) 0,8657 ha platībā, kas nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla);
- zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0608) 0,8715 ha platībā, kas nepieciešama valstij piederoša pašvaldības nozīmes ceļa izbūvei (pašvaldības ceļa nodalījuma josla).
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 004 0096 3,5 ha platībā un pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0113 sadales piecām jaunizveidotām zemes vienībām:
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0604) 18,09 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0605) 4,15 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0606) 2,92 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0607) 0,8657 ha platībā;
- zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0608) 0,8715 ha platībā.
Nekustamais īpašums ierakstīts Vidzemes rajona tiesas Salacgrīvas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 745, īpašuma tiesības nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašniece).
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas hipotēkas vai piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības. Nekustamais īpašums nav apgrūtināts ar lietu tiesībām.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem:
1. uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0604) atrodas trīs būves: vasarnīca (būves kadastra apzīmējums 6672 007 0113 001), palīgēka (būves kadastra apzīmējums 6672 007 0113 002) un dzīvojamā māja (būves kadastra apzīmējums 6672 007 0113 003), kas neietilpst Nekustamā īpašuma sastāvā un neatrodas uz atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas;
2. Atsavināmajai Nekustamā īpašuma daļai –
 1) reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0606) - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 2,92 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0607) - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,8657 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0608) - biosfēras rezervāta ainavu aizsardzības zonas teritorija – 0,8715 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā un citos normatīvajos aktos noteiktajam ievērojami noteiktie aprobežojumi attiecīgajā aizsargjoslā. Rail Baltica projekta projektēšanas un būvdarbu ietvaros tiek nodrošināta gan normatīvo aktu, gan attiecīgo komersantu izsniegto tehnisko noteikumu, gan būvvaldes izdoto nosacījumu ievērošana un izpilde.
2) noteikti šādi lietošanas mērķi un lietošanas veidi:
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0606) – lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), lietošanas veids – mežu platība 2,92 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0607) – lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), lietošanas veids – mežu platība 0,8657 ha;
- zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0608) – lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), lietošanas veids – mežu platība 0,8715 ha.
Uz Nekustamā īpašuma daļas neatrodas zemesgrāmatā un/vai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrētas būves.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas divas zemes vienības: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0605) 4,15 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0604) 18,09 ha platībā. Atbilstoši Limbažu novada administrācijas Nekustamā īpašuma un teritoriālā plānojuma nodaļas (turpmāk – Pašvaldība) 2023. gada 21. septembra vēstulē Nr. 8.2/23/1150 minētajām prasībām par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir lielāka par 2 ha) atlikusī (neatsavināmā) zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0605) 4,15 ha platībā un zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0604) 18,09 ha platībā atbilst Limbažu novada teritoriālajam plānojumam. Vienlaikus Pašvaldība informēja, ka Pašvaldībā nav reģistrēts lauksaimniecības zemes nomas līgums.
Pamatojoties uz Limbažu novada būvvaldes 2023. gada 2. novembra vēstuli Nr. 1.7/23/297, uz jaunizveidotajām zemes vienībām (pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0113 sadales) 2018. gada 21. decembrī Būvlietā Nr. BIS-75598-499 "Vasarnīca un palīgēka" ir izsniegta būvatļauja Nr. BIS-BV-4.1-2018-6364 (13-1.1-65) un 2020. gada 23. aprīlī Būvlietā Nr. BIS-BL-146093-759 "Dzīvojamā māja" ir izsniegta būvatļauja Nr. BIS-BV-4.1-2020-2476 (13.1.1-15). Abi būvniecības procesi ir būvdarbu stadijā.
Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0605) 4,15 ha platībā piekļuve tiks nodrošināta no projektētā pašvaldības nozīmes ceļa un atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0604) 18,09 ha platībā tiks saglabāta esošā piekļuve.
Saskaņā ar Valsts meža dienesta Ziemeļvidzemes virsmežniecības 2023. gada 7. septembra vēstulē Nr. B10.1.1.-4/420 sniegto informāciju uz jaunizveidotajām zemes vienībām (pēc zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 6672 007 0113 sadales) esošās mežaudzes platība ir 24,87 ha un ir trīs spēkā esoši ciršanas apliecinājumi.
Atsavināšanas procesā Īpašniece pieteica prasījumus par:
1) kompensācijas aprēķinā ņemt vērā negūto peļņu no uzņēmējdarbības (lēmums par projekta apturēšanu pamatots ar dzelzceļa tuvumu);
2) kompensācijas aprēķinā papildus aprēķināt un ietvert iedzīvotāju ienākuma nodokli;
3) atlīdzības noteikšanā ņemt vērā Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā atsavināmā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk - Atsavināšanas likums) 22. panta ceturto daļu;
4) samaksāt atlīdzību par atlikušās Nekustamā īpašuma daļas vērtības samazinājumu;
5) izvērtēt iespēju atsavināt Nekustamā īpašuma daļu un atlikušo (neatsavināmo) zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0605) 4,15 ha platībā, kompensējot daļu naudā un daļu ar līdzvērtīgu nekustamo īpašumu;
6) sniegt detalizētu skaidrojumu, kā tiks novērtēta mežaudze, un kā tiks nodrošināta meža turpmākā apsaimniekošana;
7) sniegt atsavināmās Nekustamā īpašuma daļas precīzas koordinātes iespējamā alternatīvā vērtējuma veikšanai;
8) mežaudzes vērtības noteikšanu;
9) lūdza apliecināt, ka Rail Baltica projekta ietvaros tiks uzbūvēts ceļš piekļuves nodrošināšanai Nekustamajam īpašumam, kuru varēs izmantot privātām vajadzībām, t.sk. smagajai tehnikai;
10) sniegt skaidrojumu par atsavināšanas procesa gaitu.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024. gada 4. jūnija lēmumu Nr. 03.1-14/2084 :
1. apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma "Veclejnieki" Salacgrīvas pagastā, Limbažu novadā, kadastra Nr. 6672 004 0096, daļas 4,6572 ha kopplatībā atsavināšanu atbilstoši sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja noteiktajai tirgus vērtībai 76 144,36 EUR (septiņdesmit seši tūkstoši viens simts četrdesmit četri euro un 36 centi), ko veido:
1.1. atsavināmo zemes vienību kopējā tirgus vērtība 17 697,36 EUR, tostarp:
1.1.1. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0606) 2,92 ha platībā tirgus vērtība 11 096,00 EUR;
1.1.2. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0607) 0,8657  ha platībā tirgus vērtība 3 289,66 EUR;
1.1.3. zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0608) 0,8715 ha platībā tirgus vērtība 3 311,70 EUR;
1.2. uz atsavināmajām zemes vienībām augošās mežaudzes kopējā tirgus vērtība 58 447 EUR.
2. Par Īpašnieces prasījumiem:
2.1. negūto peļņu no uzņēmējdarbības – Īpašniece nav iesniegusi pierādījumus par komercdarbības veikšanu Nekustamajā īpašumā;
2.2. iedzīvotāju ienākuma nodokli - tas ir no likuma izrietošs Īpašnieces pienākums. Pienākums maksāt nodokli rodas, iestājoties objektīviem, t.i., likumā paredzētiem priekšnoteikumiem. Likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" ir paredzēti konkrēti gadījumi, kad, izpildoties likumā noteiktajiem nosacījumiem, ienākumu no nekustamā īpašuma pārdošanas neapliek ar nodokli. Savu interešu ievērošanai Īpašniece ir tiesīga vērsties Valsts ieņēmumu dienestā, prasot Administratīvā procesa likuma 9. nodaļā norādīto uzziņu;
2.3. atlīdzības noteikšanā ņemt vērā Atsavināšanas likuma 22. panta ceturto daļu - Rail Baltica projekta īstenošanai netiek atsavināta dzīvojamā māja, līdz ar to nav piemērojama Atsavināšanas likuma 22. panta ceturtā daļa;
2.4. atlikušās (neatsavināmās) zemes vienības (kadastra apzīmējums 6672 007 0605) 4,15 ha platībā atsavināšanu, kā kompensācijas veidu izmantojot līdzvērtīgu nekustamo īpašumu – ievērojot Pašvaldības 2023. gada 21. septembra vēstulē Nr. 8.2/23/1150 minētās, prasības par minimālo platību jaunveidojamām zemes vienībām (ir lielāka par 2 ha) un Atsavināšanas likuma 6. panta pirmo daļu, atsavināt atlikušo (neatsavināmo) zemes vienību (kadastra apzīmējums 6672 007 0605) 4,15 ha platībā nav tiesiska pamata;
2.5. zaudējumiem saistībā ar Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas vērtības samazinājumu - Vērtētājs nav konstatējis Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas vērtības samazinājumu;
2.6. turpmāku meža apsaimniekošanu - līdz Nekustamā īpašuma daļas iegūšanai valsts īpašumā Īpašniecei jānodrošina Nekustamā īpašuma uzturēšanu saskaņā ar normatīvajiem aktiem, tostarp, ievērojot gan Limbažu pašvaldības saistošo noteikumu prasības par teritorijas kopšanu, gan normatīvajos aktos noteiktās meža apsaimniekošanas prasības, un jāsedz visus ar Nekustamā īpašuma daļas lietošanu un uzturēšanu saistītos izdevumus;
2.7. mežaudzes vērtības noteikšanu - mežaudzes vērtība ir Nekustamā īpašuma daļas tirgus vērtības sastāvdaļa un tās vērtības noteikšanas metodes izvēle ir Vērtētāja kompetencē. Īpašniecei sniegts arī Vērtētāja skaidrojums:
- tā kā no meža gūstamie ieņēmumi laika ziņā parasti atšķiras no laika, kas nepieciešams kokaudzes izaudzēšanai, uzturēšanai un aizsargāšanai, vērtības aprēķinam bieži izmanto diskontētās naudas plūsmas metodi (angl. - Discounted Cash Flow, turpmāk DCF). LVS 401:2013 5. sadaļā "Aktīvu vērtēšana" ir iztirzāta DCF metodes izmantošana uzņēmējdarbības un ieguldījuma īpašumiem, šos pašus principus var Latvijas standarta "Īpašumu vērtēšana" LVS 401:2013 pielietojuma vadlīnijas meža vērtēšanai, tajā skaitā arī principus, kādi jāievēro, prognozējot naudas plūsmas un izvēloties atbilstošu diskonta likmi;
- lai noteiktu koksnes cenas pa sortimentiem tiek izmantoti MEKA (sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Meža un koksnes produktu pētniecības un attīstības institūts") apkopotie dati pa reģioniem. Tie tiek iegūti katru mēnesi aptaujājot lielākos koksnes iepircējus. Tas ka šis konkrētais īpašums atrodas netālu no koksnes realizācijas vietas atspoguļojās cirsmas izstrādes izmaksās. Ja MEKA datos vidējās cirsmas izstrādes izmaksas ir 32 eur/m3, tad konkrētajā vērtējumā tās, ņemot vērā iespējamo realizācijas vietu, tiek piemērotas 28 eur/m3. Koksnes vidējās cenas ir ņemtas aktuālākās, kas ir pieejamas uz apsekošanas brīdi. Nosakot tirgus vērtību, vērtētājs nevar prognozēt dokumentu aprites periodu un koksnes cenas dokumentu aprites perioda beigās;
2.8. piekļuves nodrošināšanu atlikušajai (neatsavināmajai) zemes vienībai (kadastra apzīmējums 6672 007 0605) - saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail", kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegto informāciju atlikušajai (neatsavināmajai) Nekustamā īpašuma zemes vienībai (kadastra apzīmējums 6672 007 0605) piekļuve tiks nodrošināta no jaunizbūvēta pašvaldības ceļa. Projekta īstenošanai nepieciešamie ceļa risinājumi ir veidoti atbilstoši normatīvo aktu prasībām un ir saskaņoti attiecīgajā būvvaldē. Pašvaldības ceļam ir publiskas lietas statuss, līdz ar to tas kalpo visas sabiedrības interešu nodrošināšanai. Savukārt, lai veiktu pārvadājumus pa autoceļiem ar tādiem transportlīdzekļiem, kuru gabarīti pārsniedz normatīvajos aktos noteiktos pieļaujamos lielumus, saskaņā ar likuma Par autoceļiem 5. panta seši viens prim daļu nepieciešams saņemt valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" atļauju;
2.9. Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas procesa virzību - Īpašniecei sniegts skaidrojums par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas procesa posmiem un Īpašnieces pieņemto lēmumu ietekmi uz atsavināšanas procesa virzību (sekas, kas izriet no Īpašnieces pieņemtajiem lēmumiem atsavināšanas procesā: iesniedzot alternatīvo vērtējumu; par piekrišanu slēgt līgumu par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu; kā arī par tiesībām pieteikt zaudējumus arī pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, ievērojot Ministru kabineta noteikumu 2. punktā nostiprināto).
2.10. atlīdzības kompensāciju par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, izmantojot līdzvērtīgu nekustamo īpašumu - atbilstoši Satiksmes ministrijas 2024. gada 23. janvāra vēstulē Nr. 03.1-01.3/215 un Pašvaldības 2024. gada 30. janvāra vēstulē Nr. 8.2/24/170 sniegtai informācijai - to rīcībā nav nekustamo īpašumu, kuri būtu izmantojami kā potenciāli līdzvērtīgi Nekustamā īpašuma daļai, kā arī saskaņā ar Pašvaldības sniegto informāciju Zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6615 006 0087 Meža iela 33 Salacgrīvā, Limbažu novadā, Limbažu novada, pašvaldībai ir nepieciešama Pašvaldību likumā noteikto autonomo funkciju realizēšanai. Savukārt, atbilstoši Zemkopības ministrijas 2024. gada 22. marta vēstulē Nr. 3.4-11e/588/2024 sniegtai informācijai, kā atlīdzības kompensācijas veids varētu tikt izmantota nekustamā īpašuma "Pulksteņu mežs" Liepupes pagastā, Limbažu novadā (kadastra Nr. 6660 012 0023), sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6660 012 0109 vai nekustamā īpašuma "Avotlejas mežs" Katvaru pagastā, Limbažu novadā (kadastra Nr. 6652 006 0003), sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 6652 006 0044. Īpašniece nav izteikusi vēlmi minētās zemes vienības izmantot kā kompensācijas veidu par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu.
No Īpašnieces ir saņemta piekrišana Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanai un atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniecei ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Veclejnieki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 6672 004 0096) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0606) 2,92 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0607) 0,8657 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 004 0608) 0,8715 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ir attiecīgo pašvaldību īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros pēc būvdarbu pabeigšanas un inženierbūves nodošanas ekspluatācijā plānots attiecīgo izveidoto nekustamo īpašumu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0607) 0,8657 ha platībā, zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 6672 007 0608) 0,8715 ha platībā un uz tām izbūvētos pašvaldības nozīmes autoceļus ar visiem to kompleksā ietilpstošajiem elementiem - nodot pašvaldības īpašumā saskaņā ar Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas noteikumiem.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Īpašnieci, kurai piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai - Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar nekustamo īpašumu pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projektā iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija un sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Eiropas dzelzceļa līnijas".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi