24-TA-3260: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm" 1.3.1.1. pasākuma "IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram" projekta "Būvniecības informācijas sistēmas pilnveide vienotā būves datu reģistrācijas procesa nodrošināšanai" pases apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Digitālās modernizācijas tematiskās komitejas 2024.gada 16.jūlija sēdes Nr.3 Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam 1.3.1. specifiskā atbalsta mērķa “Izmantot digitalizācijas priekšrocības iedzīvotājiem, uzņēmumiem, pētniecības organizācijām un publiskajām iestādēm” 1.3.1.1. pasākuma “IKT risinājumu un pakalpojumu attīstība un iespēju radīšana privātajam sektoram” (turpmāk – 1.3.1.1. pasākums) ārkārtas prioritātes apstiprināto projektu sarakstu
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
ERAF projekta "Būvniecības informācijas sistēmas pilnveide vienotā būves datu reģistrācijas procesa nodrošināšanai" (turpmāk - projekts) mērķis ir izstrādāt ilgtermiņā funkcionējošus risinājumus, kas atvieglotu un paātrinātu būves reģistrācijas procesa transformāciju gan personai, gan iesaistītajām iestādēm, sākotnēji attiecinot to uz gadījumiem, kad zemes īpašnieks būvē dzīvojamo māju uz savas zemes (pamata process). Ieviešot pamata procesu, pakalpojumu būtu iespējams attiecināt arī uz citiem subjektiem un īpašuma formām.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Jaunās ēkas būvniecības vai pārbūves process ietver 3 pamatposmus – būvniecība, jeb būvniecības ieceres īstenošana, ēkas un to raksturojošo datu reģistrācija Kadastrā, t.sk. kadastrālās vērtības noteikšana, ēkas ierakstīšana Zemesgrāmatā, t.i. īpašuma tiesību nostiprināšana. Katrs posms ir piekritīgs atsevišķai institūcijai un tiek īstenots, izmantojot valsts informācijas sistēmu. Saskaņā ar spēkā esošo normatīvo regulējumu būves reģistrācijas procesam, kas sākas ar datu ievadi Būvniecības informācijas sistēmā (turpmāk – BIS) un noslēdzas ar īpašumtiesību nostiprināšanu Valsts vienotajā datorizētajā zemesgrāmatā (turpmāk – Zemesgrāmata), šobrīd ir iesaistītas vairākas institūcijas (būvvalde, pašvaldība, Valsts zemes dienests, rajona (pilsētas) tiesa), kuru savstarpējā sadarbība nav pietiekama, lai sniegtu pakalpojumu atbilstoši labas pārvaldības principiem. Būves reģistrācijas procesa laikā būvniecības ierosinātājam, vēlāk būves īpašniekam, ir vairākkārt jāvēršas dažādās institūcijās – sākot ar būvvaldi būvniecības administratīvā procesa īstenošanai, Valsts zemes dienestā būves reģistrācijai Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (NĪVKIS) un rajona (pilsētas) tiesā – būves ierakstīšanai Zemesgrāmatā. Turklāt, neskatoties uz to, ka valstī ir izveidotas un funkcionē vairākas informācijas sistēmas, tās nav savstarpēji pietiekami sasaistītas un to datu integrācija ir ierobežota apjomā, kā rezultātā dati par būvēm tiek iegūti un reģistrēti valsts informācijas sistēmās neatkarīgos un paralēlos procesos, dublējoties, radot nevajadzīgu administratīvo slogu sabiedrībai, t.sk. valsts informācijas sistēmu pārziņiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai gan jau šobrīd ir panākta vairāku procesu savstarpēja integrācija, to nevar uzskatīt par vienotu procesu vai optimālu būves reģistrācijas procesu:
Datu reģistrācijas pamatā ir manuālā datu ievade informācijas sistēmās. Lai gan atsevišķos gadījumos ir ieviesta datu reģistrācija Kadastrā, balstoties uz būvniecības procesa ietvaros radītiem datiem un dokumentiem, tā joprojām pamatā veikta manuāli, tai skaitā sagatavojot būves kadastrālās uzmērīšanas lietu vai bez tās.
Personai ir jāiesniedz Valsts zemes dienestā ēkas reģistrācijai un datu aktualizācijai iesniegums, kā arī reģistrācijai nepieciešamos dokumentus, ja tie nav pieejami BIS. Viena iesnieguma iesniegšana darbībām abās sistēmās attiecas tikai uz atsevišķiem gadījumiem.
Minētais process dotajā brīdī nerada iespēju uzņēmējdarbības pārstāvjiem visus nepieciešamos jautājumus risināt digitāli, jo nepieciešams izmantot arī klātienes pakalpojumus.
Datu reģistrācijas pamatā ir manuālā datu ievade informācijas sistēmās. Lai gan atsevišķos gadījumos ir ieviesta datu reģistrācija Kadastrā, balstoties uz būvniecības procesa ietvaros radītiem datiem un dokumentiem, tā joprojām pamatā veikta manuāli, tai skaitā sagatavojot būves kadastrālās uzmērīšanas lietu vai bez tās.
Personai ir jāiesniedz Valsts zemes dienestā ēkas reģistrācijai un datu aktualizācijai iesniegums, kā arī reģistrācijai nepieciešamos dokumentus, ja tie nav pieejami BIS. Viena iesnieguma iesniegšana darbībām abās sistēmās attiecas tikai uz atsevišķiem gadījumiem.
Minētais process dotajā brīdī nerada iespēju uzņēmējdarbības pārstāvjiem visus nepieciešamos jautājumus risināt digitāli, jo nepieciešams izmantot arī klātienes pakalpojumus.
Risinājuma apraksts
Attīstības aktivitātes mērķa sasniegšanai tiks īstenotas šādas darbības:
BIS funkcionalitātes izstrāde un ar izstrādi saistītās aktivitātes:
Esošo BIS procesu pilnveidošana vai jaunu procesu izstrāde būves datu vienotā reģistrācijas procesa ieviešanai;
Esošo BIS servisu un e-pakalpojumu pilnveidošana vai jaunu izstrāde būves datu vienotā reģistrācijas procesa nodrošināšanai;
Datu apmaiņas saskarņu izmaiņas un papildinājumi, lai nodrošinātu būves datu vienotajam reģistrācijas procesam nepieciešamo datu izgūšanu un nodošanu (BIS – ATIS (Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēma), BIS – NĪVKIS, BIS – Zemesgrāmata);
Būves pases pamatdatu un atribūtu pilnveide, nodrošinot ģeotelpisko datu pieejamību vektordatu formātā;
Kontroles mehānismu un automatizētā risku algoritma pilnveide datu kvalitātes nodrošināšanai un juridiskā spēka pārbaudei;
BIS lietotāju un būvvalžu apmācības par būves datu vienotā reģistrācijas procesa funkcionālo risinājumu;
BIS jaunizveidotās funkcionalitātes drošības audits.
Projekta iznākuma rādītāji
Ar projekta ieviešanu tiks risināti pasākumi efektīvai vienotā reģistrācijas procesa ieviešanai:
1) pilnveidot starpiestāžu sadarbību;
2) uzlabot būvniecības ieceres tiesiskuma pārbaudi būvniecības ieceres akceptēšanas posmā, mazinot risku, ka reģistrējot ekspluatācijā nodotu būvi, tiks atklāti tādi normatīvā regulējuma pārkāpumi, kas būs šķērslis būves reģistrācijai Kadastrā vai Zemesgrāmatā;
3) uzlabot sasaisti starp būvniecības ieceres īstenošanas administratīvo procesu un īpašuma tiesību nostiprināšanas civilprocesu;
4) pielāgot BIS, Kadastra un Zemesgrāmatas funkcionalitāti, nodrošinot efektīvu datu apmaiņu procesu nodrošināšanai.
Projekta rezultāta rādītāji
BIS funkcionalitātes izstrāde un ar izstrādi saistītās aktivitātes:
Esošo BIS procesu pilnveidošana vai jaunu procesu izstrāde būves datu vienotā reģistrācijas procesa ieviešanai;
Esošo BIS servisu un e-pakalpojumu pilnveidošana vai jaunu izstrāde būves datu vienotā reģistrācijas procesa nodrošināšanai;
Datu apmaiņas saskarņu izmaiņas un papildinājumi, lai nodrošinātu būves datu vienotajam reģistrācijas procesam nepieciešamo datu izgūšanu un nodošanu (BIS – ATIS (Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēma), BIS – NĪVKIS, BIS – Zemesgrāmata);
Būves pases pamatdatu un atribūtu pilnveide, nodrošinot ģeotelpisko datu pieejamību vektordatu formātā;
Kontroles mehānismu un automatizētā risku algoritma pilnveide datu kvalitātes nodrošināšanai un juridiskā spēka pārbaudei;
BIS lietotāju un būvvalžu apmācības par būves datu vienotā reģistrācijas procesa funkcionālo risinājumu;
BIS jaunizveidotās funkcionalitātes drošības audits.
Projekta iznākuma rādītāji
Ar projekta ieviešanu tiks risināti pasākumi efektīvai vienotā reģistrācijas procesa ieviešanai:
1) pilnveidot starpiestāžu sadarbību;
2) uzlabot būvniecības ieceres tiesiskuma pārbaudi būvniecības ieceres akceptēšanas posmā, mazinot risku, ka reģistrējot ekspluatācijā nodotu būvi, tiks atklāti tādi normatīvā regulējuma pārkāpumi, kas būs šķērslis būves reģistrācijai Kadastrā vai Zemesgrāmatā;
3) uzlabot sasaisti starp būvniecības ieceres īstenošanas administratīvo procesu un īpašuma tiesību nostiprināšanas civilprocesu;
4) pielāgot BIS, Kadastra un Zemesgrāmatas funkcionalitāti, nodrošinot efektīvu datu apmaiņu procesu nodrošināšanai.
Projekta rezultāta rādītāji
| Projektā sasniedzamie rezultāti | Mērvienība | Sasniedzamā vērtība | Sasniegšanas laiks (gads) |
| 1. Uzlaboti valsts pārvaldes sniegtie pakalpojumi, ieviešot vienas pieturas aģentūras principu | Izveidots 1 kopīga pakalpojums - būves datu reģistrācija (BIS datos nostiprināts ierosinājums) | 1 | 2027 |
| 2. Pārskatīti, pilnveidoti un efektivizēti datu apmaiņas procesi | Pilnveidoti un efektivizēti datu apmaiņas procesi starp BIS-NĪVKIS, BIS-Zemesgrāmata vienlaikus nodrošinot pilnīgu nepieciešamo atbilstošo teksta un telpisko datu apriti | 2 | 2027 |
| 3. Pilnveidots būvniecības administratīvais process un iesaistīto institūciju kompetence | Uzlabota iestāžu savstarpējā komunikācija un kompetence par pārbaudāmo posma daļu un uzticība veiktām iestāžu pārbaudēm (BIS-NĪVKIS, BIS-Zemesgrāmata). | 2 | 2027 |
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
-
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
ERAF projekta "Būvniecības informācijas sistēmas pilnveide vienotā būves datu reģistrācijas procesa nodrošināšanai" sociālekonomiskā ietekme ir vērtējama kā ļoti pozitīva gan no laika ietaupījuma, gan no resursu efektīvākas izmantošanas.
Administratīvā sloga samazinājums sabiedrībai 259 088 euro apmērā.
Šis ieguldījums radīs ilgtermiņa uzlabojumus būves datu reģistrācijas procesā, uzlabojot iesaistīto iestāžu – BVKB (BIS), VZD (NĪVKIS), TA (Zemesgrāmata) darbības nodrošināšanas efektivitāti, sabiedrības apmierinātību un uzņēmējdarbības vidi Latvijā.
Administratīvā sloga samazinājums sabiedrībai 259 088 euro apmērā.
Šis ieguldījums radīs ilgtermiņa uzlabojumus būves datu reģistrācijas procesā, uzlabojot iesaistīto iestāžu – BVKB (BIS), VZD (NĪVKIS), TA (Zemesgrāmata) darbības nodrošināšanas efektivitāti, sabiedrības apmierinātību un uzņēmējdarbības vidi Latvijā.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Finansējuma saņēmējam un sadarbības partneriem sniegtais atbalsts nav kvalificējams kā atbalsts saimnieciskai darbībai un kā komercdarbības atbalsts.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Vienots būves reģistrācijas process līdz šim veicamajās 3 valsts informāciju sistēmās
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Vienots būves reģistrācijas process līdz šim veicamajās 3 valsts informāciju sistēmās
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
132 866
0
169 177
0
1 002 707
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
132 866
0
169 177
0
1 002 707
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
156 313
0
199 032
0
1 179 655
211 150
2.1. valsts pamatbudžets
0
156 313
0
199 032
0
1 179 655
211 150
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-23 447
0
-29 855
0
-176 948
-211 150
3.1. valsts pamatbudžets
0
-23 447
0
-29 855
0
-176 948
-211 150
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
-23 447
-29 855
-176 948
-211 150
5.1. valsts pamatbudžets
-23 447
-29 855
-176 948
-211 150
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Projekta izmaksas plānotas 1 535 000 euro, tai skaitā Eiropas savienības fondu finansējums 1 304 750 euro apmērā un valsts budžeta finansējums 230 250 euro apmērā:
1) Projekta autoruzraudzība un ieviešanas kvalitātes kontrole 125 000 euro.
2) Projekta BIS programmatūras izstrāde, tās dokumentācijas un lietotāju apmācība 1 055 750 euro.
3) IS drošības audits 30 000 euro.
4)Projekta ieviešanas personāla izmaksas 170 000 euro.
5) Pārējās izmaksas (projekta vadība, komunikācija, u.c.) 154 250 euro.
Kopā 1 535 000 euro.
*Norādītās izmaksas ir indikatīvas
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma Eiropas Reģionālā attīstības fonda daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējais projekta ieviešanai nepieciešamais publiskais finansējums (Eiropas Reģionālais attīstības fonda un valsts budžeta finansējums), kas sastāda 100 procentu apmēru no projekta attiecināmām izmaksām.
Projektu plānots ieviest no 2025. gada I ceturkšņa līdz 2027. gada 31. decembrim. Pirmajā ieviešanas gadā plānots mazākais finansējums, turpmākajos gados finansējumu pakāpeniski plānots palielināt.
Indikatīvais finansējuma sadalījums pa gadiem (var tikt precizēts pēc projekta apstiprināšanas):
2025. gads: kopējais finansējums ir 156 313 euro, no tā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 132 866 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 23 447 euro;
2026. gads: kopējais finansējums ir 199 032 euro, no tā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 169 177 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 29 855 euro;
2027. gads: kopējais finansējums ir 1 179 655 euro, no tā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 1 002 707 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 176 948 euro.
Projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas: 211 150 EUR gadā, sākot ar 2028.gadu. Uzturēšanas izmaksu aprēķinam tiek ņemts vērā 20% izmaksu aprēķins no izstrādes izmaksām (kas projektā sastāv no: BIS programmatūras izmaksām EUR 1 055 750). Uzturēšanas izmaksu (211 150 EUR) sadalījums pa izmaksu posteņiem: Sistēmas problēmu, kļūdu novēršanas un profilaktiskās uzturēšanas pakalpojumi (35 138 EUR); Sistēmas pielāgošanas pakalpojumi (133 846 EUR); Datu centru infrastruktūrai (42 166 EUR).
1) Projekta autoruzraudzība un ieviešanas kvalitātes kontrole 125 000 euro.
2) Projekta BIS programmatūras izstrāde, tās dokumentācijas un lietotāju apmācība 1 055 750 euro.
3) IS drošības audits 30 000 euro.
4)Projekta ieviešanas personāla izmaksas 170 000 euro.
5) Pārējās izmaksas (projekta vadība, komunikācija, u.c.) 154 250 euro.
Kopā 1 535 000 euro.
*Norādītās izmaksas ir indikatīvas
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma Eiropas Reģionālā attīstības fonda daļa 85 procentu apmērā no projekta attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējais projekta ieviešanai nepieciešamais publiskais finansējums (Eiropas Reģionālais attīstības fonda un valsts budžeta finansējums), kas sastāda 100 procentu apmēru no projekta attiecināmām izmaksām.
Projektu plānots ieviest no 2025. gada I ceturkšņa līdz 2027. gada 31. decembrim. Pirmajā ieviešanas gadā plānots mazākais finansējums, turpmākajos gados finansējumu pakāpeniski plānots palielināt.
Indikatīvais finansējuma sadalījums pa gadiem (var tikt precizēts pēc projekta apstiprināšanas):
2025. gads: kopējais finansējums ir 156 313 euro, no tā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 132 866 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 23 447 euro;
2026. gads: kopējais finansējums ir 199 032 euro, no tā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 169 177 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 29 855 euro;
2027. gads: kopējais finansējums ir 1 179 655 euro, no tā Eiropas Reģionālās attīstības fonda finansējums – 1 002 707 euro, valsts budžeta līdzfinansējums – 176 948 euro.
Projekta rezultātu uzturēšanas izmaksas: 211 150 EUR gadā, sākot ar 2028.gadu. Uzturēšanas izmaksu aprēķinam tiek ņemts vērā 20% izmaksu aprēķins no izstrādes izmaksām (kas projektā sastāv no: BIS programmatūras izmaksām EUR 1 055 750). Uzturēšanas izmaksu (211 150 EUR) sadalījums pa izmaksu posteņiem: Sistēmas problēmu, kļūdu novēršanas un profilaktiskās uzturēšanas pakalpojumi (35 138 EUR); Sistēmas pielāgošanas pakalpojumi (133 846 EUR); Datu centru infrastruktūrai (42 166 EUR).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
| Nodaļa un atbalsta funkcijas | Saime | Līmenis | Mēnešalgu grupa | Amatu skaits | Fakt.sl. | Alga mēnesī projektā kopā ar DD nodokli |
| Projektu vadītājs | 39.1 | III | 10 | 1 | 0.3 | 946 |
| Finanšu analītiķis (finansists) | 15.1 | III | 10 | 1 | 0.3 | 564 |
| Iepirkuma speciālists (nodaļas vadītāja vietnieks) | 24 | IV | 12 | 1 | 0.3 | 880 |
| Biznesa procesa analītiķis (departamenta direktors) | 36 | VI | 12 | 1 | 0.3 | 1149 |
| Biznesa procesa analītiķis (nodaļas vadītājs) | 21.3 | III | 13 | 1 | 0.3 | 1242 |
| Biznesa procesa analītiķis/IS testētājs (pakalpojumu vadītājs) | 21.4 | IV | 12 | 4 | 0.3 | 877 |
| Biznesa procesa analītiķis/IS testētājs (sistēmu analītiķis) | 21.4 | III | 11 | 2 | 0.3 | 704 |
| Biznesa procesa analītiķis/jurists | 24 | III | 11 | 1 | 0.3 | 786 |
Projekta īstenošanas personāls Biznesa procesu analītiķis (2 gb.) Biznesa procesa analītiķis/ Informācijas sistēmas testētājs (6 gb.), Biznesa procesa analītiķis/jurists (1 gb.) tiks iesaistīts projektā konkrētajos posmos, lai nodrošinātu projekta realizāciju atbilstoši iecerētam, un ir projekta pieteicēja esošie darbinieki, kuriem tiks nodalīta daļslodze ne mazāk kā 30% apmērā projekta aktivitāšu ieviešanas nodrošināšanai. Detalizētākā informācija par katra darbinieka lomu un darba samaksu būs atrodama projekta pieteikumā.
Projekta administratīvā un īstenošanas personāla materiāltehniskais nodrošinājums tiks nodrošināts no projekta netiešajām izmaksām.
Cita informācija
Projekta īstenošanai nepieciešamais finansējums tiks pieprasīts no 74.resora “Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” 80.00.00 programmas “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai”, savukārt pēc projekta pabeigšanas nepieciešamais finansējums projekta uzturēšanas izmaksu segšanai tiks pieprasīts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Projekta ieviešanai būs nepieciešams veikt normatīvo aktu grozījumus. Šobrīd identificēti grozījumu nepieciešamība šādiem normatīvajiem aktiem: Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumi Nr. 529 “Ēku būvnoteikumi”, Ministru kabineta 2014.gada 19.augusta noteikumos Nr.500 “Vispārīgie būvnoteikumi”, Ministru kabineta 2023.gada 7.marta noteikumos Nr.116 “Būvju kadastrālās uzmērīšanas noteikumi”.
Pamatojums un apraksts
Projekta skatāms sinerģijā ar VZD projektu “Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija” un projekta mērķa sasniegšana iespējama tikai abu projektu veiksmīgas realizācijas rezultātā.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Projektam sinerģija ar Valsts zemes dienesta projektu “Vienotā būves datu reģistrācijas procesa transformācija” un projekta mērķa sasniegšana iespējama tikai abu projektu veiksmīgas realizācijas rezultātā.
Projekta sadarbības partneri: Valsts zemes dienests (saistībā ar NĪVKIS), Tiesu administrācija (saistībā ar Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu).
Projekta sadarbības partneri: Valsts zemes dienests (saistībā ar NĪVKIS), Tiesu administrācija (saistībā ar Valsts vienoto datorizēto zemesgrāmatu).
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
-
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Ietekmes apraksts sniegts anotācijas 1.sadaļā.
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Valdības rīcības plāna[1] 35.10. punkts Ekonomikas ministrijai un Tieslietu ministrijai uzdod nodrošināt pakāpeniska vienotā būvniecības un nekustamā īpašuma reģistrācijas procesa ieviešanu no būvniecības ieceres ierosināšanas līdz būves ierakstīšanai zemesgrāmatā, primāri datus iegūstot datu apmaiņas veidā informācijas sistēmu līmenī. Saistīti - Valdības rīcības plāna1 35.16. punkts Tieslietu ministrijai uzdod vienkāršot privātmāju reģistrāciju Kadastrā, izmantojot alternatīvas metodes datu iegūšanai dabā, tādējādi samazinot dabā iegūstamo datu apjomu, jeb to īstenojot bez būves apsekošanas no Valsts zemes dienesta uzmērītāja puses. Arī Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldību lietu komisijā[2] izvirzīts ar minētajiem jautājumiem sasaistīts uzdevums Tieslietu ministrijai un Ekonomikas ministrijai – atteikties no būvju kadastrālās uzmērīšanas, kopīgi sagatavojot priekšlikumus normatīvo aktu grozījumiem, lai iedzīvinātu vienotu un secīgu būves reģistrācijas procesu no Būvniecības informācijas sistēmas līdz Valsts vienotajai datorizētajai zemesgrāmatai.
[1] https://www.mk.gov.lv/lv/ministru-kabineta-darbibu-regulejosie-dokumenti
[2] Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldību lietu komisijas 2022. gada 20. decembra sēde.
[1] https://www.mk.gov.lv/lv/ministru-kabineta-darbibu-regulejosie-dokumenti
[2] Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldību lietu komisijas 2022. gada 20. decembra sēde.
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nebūs papīra iesniegumu būves reģistrācijai.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
