Anotācija (ex-ante)

25-TA-1390: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par darījumiem ar kriptoaktīviem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Iniciatīva ir saistīta ar nepieciešamību pārņemt Padomes 2023. gada 17. oktobra direktīvas (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā (turpmāk – DAC8), prasības un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas izstrādāto kriptoaktīvu ziņošanas standartu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par darījumiem ar kriptoaktīviem" (turpmāk – MK noteikumu projekts) izstrādāts, lai veicinātu nodokļu nomaksu, ieviešot starptautisko automātisko informācijas apmaiņu par darījumiem ar kriptoaktīviem.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
DAC8 paredz pienākumu Eiropas Savienības dalībvalstīm (turpmāk - dalībvalstis) līdz 2025. gada 31. decembrim ieviest kopīgu regulējumu informācijas saņemšanai un apmaiņai par darījumiem ar kriptoaktīviem.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pēdējos 10 gados kriptoaktīvu tirgus ir kļuvis nozīmīgāks un būtiski un strauji palielinājis savu kapitalizāciju. Kriptoaktīvs ir vērtības vai tiesību digitāls atveidojums, ko ir iespējams nodot un uzglabāt elektroniski, izmantojot sadalītās virsgrāmatas tehnoloģiju vai tai līdzīgu tehnoloģiju. Eiropas Parlaments ir uzsvēris, cik politiski svarīga ir taisnīga nodokļu politika un cīņa pret krāpšanu nodokļu jomā, izvairīšanos no nodokļu maksāšanas un nodokļu apiešanas, cita starpā izmantojot ciešāku administratīvo sadarbību un paplašinot informācijas apmaiņu starp dalībvalstīm. Kriptoaktīvu darījumu decentralizētais raksturs apgrūtina dalībvalstu nodokļu administrāciju spēju nodrošināt nodokļu saistību izpildes kontroli.

Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (turpmāk – OECD) 2022.gadā apstiprināja kriptoaktīvu ziņošanas standartu (Crypto-Asset Reporting Framework) (turpmāk - CARF), kas ir starptautisks automātiskās informācijas apmaiņas standarts. CARF ietvaros ir paredzēta automātiska informācijas apmaiņa ar kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju rīcībā esošu informāciju par ienākumiem, kurus nodokļu maksātāji gūst no darījumiem ar kriptoaktīviem. Tādējādi nodokļu administrāciju rīcībā būs informācija, kas nepieciešama nodokļu kontroles funkciju īstenošanai attiecībā uz personām, kas saņem ienākumus no darījumiem ar kriptoaktīviem. Nodokļu administrācijām būs pieejama informācija par tās nodokļu rezidentu gūtajiem ieņēmumiem no darbībām ar kriptoaktīviem, kas līdz šim no nodokļu administrācijām tiek slēpta vai arī tās iegūšanas process ir smagnējs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Situācija, kad nodokļu administrācijas rīcībā nav informācijas par nodokļu maksātāju ienākumiem, kas gūti no darījumiem ar kriptoaktīviem, rada būtiskus nodokļu nemaksāšanas riskus. Lai pārņemtu DAC8 un ieviestu CARF, ir nepieciešams aprakstīt nosacījumus, kuriem iestājoties ir sniedzama informācija, iesniedzamās informācijas apjomu un kārtību, kādā informācija tiek iegūta, pārbaudīta un iesniegta Valsts ieņēmumu dienestam, pasākumus, kādi veicami automātiskās informācijas apmaiņas nodrošināšanai, kārtību, kādā Valsts ieņēmumu dienests veic automātisko informācijas apmaiņu ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm vai citas valsts vai teritorijas kompetento iestādi, ar kuru Latvijas Republikas kompetentā iestāde, pamatojoties uz Latvijas Republikas noslēgto starptautisko līgumu, noslēgusi attiecīgu kompetento iestāžu līgumu.
Risinājuma apraksts
DAC8 ietvaros tika noteikta automātiskā informācija apmaiņa par darījumiem ar kriptoaktīviem. Tas nozīmē, ka, dalībvalstīm pārņemot DAC8 prasības, tiks radīts mehānisms nodokļu administrācijai iegūt informāciju, kas nepieciešama nodokļu kontroles funkciju īstenošanai attiecībā uz personām, kas gūst ienākumus no darījumiem ar kriptoaktīviem. Turklāt pozitīvais aspekts šim, ka harmonizēta regulējuma ieviešana notiks vienlaikus daudzās valstīs, un līdz ar to kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem būs vienādas prasības attiecībā uz sniedzamo informāciju nodokļu administrācijām, nevis atšķirīgs regulējums katrā Eiropas Savienības dalībvalstī.
Ievērojot minēto, tika veikti grozījumi likumā "Par nodokļiem un nodevām", to papildinot ar 15. panta divpadsmito daļu, proti, deleģējot Ministru kabinetam izdot noteikumus. Ievērojot deleģējumu, MK Noteikumu projektā ietverts šāds regulējums:
1) vispārīgie jautājumi
1. nodaļā ir iekļautas svarīgās to terminu definīcijas, kas ir lietotas MK noteikumu projektā, lai nodokļu maksātājiem, kas sniedz kriptoaktīvu pakalpojumus, un kriptoaktīvu lietotājiem, būtu tiesiskā noteiktība, par kuriem darījumiem ir jāziņo un kuras ir tās personas, par kurām ir jāsniedz informācija Valsts ieņēmumu dienestam kā kompetentajai iestādei, kas pēc tam apmainīsies ar šo informāciju ar citu dalībvalstu vai trešo valstu kompetentajām iestādēm. Ziņojošie kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji sniegs informāciju par visiem kriptoaktīvu lietotājiem, gan Latvijā reģistrētajiem nodokļu maksātājiem, gan citās valstīs reģistrētajiem nodokļu maksātājiem.
Lai novērstu normu dublēšanos, tajos gadījumos, kad DAC8 un CARF standartā lietoto terminu definīcijas jau ir identiskas likumā “Par nodokļiem un nodevām” minētajām, MK noteikumu projekta 3. punktā ir ietverta atsauce uz šiem terminiem, tos atkārtoti nedefinējot. Izņēmums ir aktīvas vienības definīcija, kas nav identiska likuma “Par nodokļiem un nodevām” 86. panta pirmajā daļā minētajai aktīva nefinanšu juridiska veidojuma definīcijai, jo, piemēram, DAC8 un CARF standartā ir atsevišķi izceltas un kā izslēgtās personas pieminētas t.s. publiskās akciju sabiedrības (MK noteikumu projekta 2.15.1. apakšpunkts), valdības vienības, starptautiskas organizācijas vai centrālās bankas, kas likuma “Par nodokļiem un nodevām” 86. panta pirmajā daļā ir ietvertas aktīva nefinanšu juridiska veidojuma definīcijā;
2) pienācīgas pārbaudes procedūras
Izmantojot/ievērojot MK noteikumu projekta 2. nodaļā aprakstītās darbības, ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs identificēs kriptoaktīvu lietotājus, par kuriem un to veiktajiem darījumiem ar kriptoaktīviem ir jāziņo Valsts ieņēmumu dienestam. Lai atvieglotu pārbaudes procedūru īstenošanu, ir atsevišķi izdalītas prasības, kas attiecas uz individuāliem kriptoaktīvu lietotājiem - fiziskām personām, un vienībām, kas izmanto kriptoaktīvus (juridiskiem veidojumiem). Attiecībā uz vienībām īpaša uzmanība tiek pievērsta nepieciešamībai noskaidrot un sniegt informāciju par patiesā labuma guvēju (kontrolējošo personu), lai nodokļu administrācijas saņemtu informāciju par personām, kuras ir guvušas ienākumus no darījumiem ar kriptoaktīviem.
Apliecinājumā tiek ietverta informācija, kas nepieciešama, lai identificētu kriptoaktīvu lietotāju, tai skaitā ir nepieciešams arī norādīt kriptoaktīvu lietotāja – fiziskas personas rezidences (dzīvesvietas) adresi, vai kriptoaktīvu lietotāja – vienības (juridiskā veidojuma) juridisko adresi. Apliecinājumu nepieciešams parakstīt, taču DAC8 un arī CARF standartā, ņemot vērā autentifikācijas instrumentu (piemēram, internetbanka vai dalībvalsts autentifikācijas pakalpojums (e-latvija.lv ekvivalents) straujo attīstību un daudzveidību tiek paredzēta iespēja apliecinājumu nevis parakstīt digitāli, bet citādi pozitīvi apliecināt, kas ļautu ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam pārliecināties, ka kriptoaktīvu  lietotājs ir sevi identificējis, t.sk. ar audio vai video ierakstu.
Viena no prasībām, lai identificētu kriptoaktīvu lietotāju, ir nodokļu maksātāja identifikācijas numura norādīšana. DAC8 un arī CARF standarts pieļauj nodokļu maksātāja identifikācijas numuram funkcionāla ekvivalenta norādīšanu tikai tajos gadījumos, kad ziņojošās valsts kompetentā iestāde nepiešķir nodokļu maksātāja identifikācijas numuru. Attiecīgi ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam ir jānoskaidro un jānorāda nodokļu maksātāja identifikācijas numurs visos gadījumos, kad ziņojošā valsts tādu piešķir. Informācija par nodokļu maksātāju identifikācijas numuriem ir atrodama arī OECD mājas lapā - https://www.oecd.org/en/networks/global-forum-tax-transparency/resources/aeoi-implementation-portal/tax-identification-numbers.html.
Vairākus nodokļu maksātāja identifikācijas numurus ir nepieciešams norādīt un vēlāk arī paziņot, ja konkrētajā ziņošanas periodā kriptoaktīvu lietotājs vai persona par kuru ir jāsniedz ziņojums (MK noteikumu projekta 2.8. apakšpunkts) ir rezidents vairākas valstīs.
Gadījumos, kad ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam rodas šaubas par sākotnējā apliecinājumā iekļautās informācijas aktualitāti, tam ir pienākums iegūt jaunu apliecinājumu vai pamatotu paskaidrojumu, kāpēc sākotnējais apliecinājums vēl joprojām ir pareizs, piemēram, ja kriptoaktīvu lietotājs divos atšķirīgos dokumentos ir norādījis atšķirīgas rezidences valstis (apliecinājumā un klienta izpētes anketā saskaņā ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem). DAC8 un CARF nav noteikti stingri termiņi, kādos ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam šī informācija no kriptoaktīvu lietotāja ir jāsaņem. MK noteikumu projektā ir iekļauta prasība ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam neļaut kriptoaktīvu lietotājam veikt darījumus, par kuriem jāsniedz ziņojumi, ja 60 dienu laikā no pirmā ziņojošā kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēja pieprasījuma kriptoaktīvu lietotājs nav iesniedzis aktuālu informāciju, attiecīgi MK noteikumu projekta 42. punktā minētais 60 dienu termiņš būtu jāizmanto kā atskaites punkts sākotnējā apliecinājuma precizēšanai. Savukārt attiecībā uz gadījumiem, kad jauns apliecinājums nav iegūts un iepriekš sniegtā apliecinājuma pareizība nav apstiprināta, ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam būtu jāuzskata tādu ziņošanai pakļautu personu par abu valstu rezidentu – gan atbilstoši sākotnēji sniegtajam apliecinājumam, gan ņemot vērā apstākļu maiņu (skat. iepriekš minēto piemēru);
3) ziņošanas prasības
MK noteikumu projekta 3. nodaļā ir ietverts regulējums, kas paredz kritērijus, saskaņā ar kuriem ziņojošais kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējs var noteikt, kurai dalībvalsts vai trešās valsts kompetentai iestādei tam ir jāziņo informācija par darījumiem ar kriptoaktīviem. Tam ziņojošajam kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam, kas ir saņēmis atļauju kriptoaktīvu pakalpojumu sniegšanai Eiropas Savienībā, primāri ziņošanas pienākums būtu jāīsteno kādā no dalībvalstīm, kurā tas ir nodokļu rezidents vai ar kuru šim kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējam ir visciešākā ekonomiskā saistība. MK noteikumu projekta 3.2. apakšnodaļā ir aprakstīta ziņojamā informācija par katru kriptoaktīvu lietotāju, par kuru jāsniedz ziņojumus un par darījumu ar kriptoaktīviem. Savukārt MK noteikumu projekta 3.3. apakšnodaļā ir aprakstīta kārtība, kādā ziņojamā informācija tiek iesniegta Valsts ieņēmumu dienestam (elektroniski, izmantojot Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanās sistēmu), un kā paziņotā informācija tiek precizēta, ja ir konstatētas kļūdas vai neprecizitātes;
4) saņemtās informācijas apmaiņa
MK noteikumu projekta 4. nodaļā ir aprakstīta kārtība, kādā Valsts ieņēmumu dienests kā Latvijas kompetentā iestāde paziņo informāciju par darījumiem ar kriptoaktīviem citu ziņojošo valstu kompetentajām iestādēm. Katrai ziņojošajai valstij paziņo informāciju par tiem darījumiem, kurus, izmantojot ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju, ir veicis kriptoaktīvu lietotājs, kas ir nodokļu rezidents šajā valstī. Saskaņā ar OECD mājas lapā sniegto informāciju 52 valstis plāno veikt pirmo informācijas apmaiņu saskaņā ar CARF standartu 2027. gadā (par 2026. gadu), savukārt 17 valstis plāno informācijas apmaiņu uzsākt 2028. gadā (https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/networks/global-forum-tax-transparency/commitments-carf.pdf).
Tāpēc MK noteikumu projektā ir paredzēta iespēja precizēt ziņojošo valstu sarakstu, par kuru nodokļu rezidentiem un to veiktajiem darījumiem ziņojošajiem kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem ir jāvāc informācija, un iesaistīto valstu sarakstu. Lai mazinātu administratīvo slogu un nodrošinātu tiesisko noteiktību ir plānots, ka atjaunotais saraksts stāsies spēkā un būs piemērojams, sākot ar nākošā kalendārā gada 1. janvāri pēc tā publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis";
5) informācijas apmaiņas efektīva īstenošana (ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēju reģistrēšana un kontrole)
MK noteikumu projekta 5. nodaļā ir aprakstīta kārtība ziņojošo kriptoaktīvu pakalpojumu  sniedzēju reģistrācijai Eiropas Komisijas centrālajā reģistrā, kā arī kontroles darbības, kuras īsteno gan ziņojošie kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji, gan Valsts ieņēmumu dienests attiecībā uz ziņojošajiem kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem, lai pārliecinātos, ka tie ievēro pienācīgās pārbaudes procedūras un iesniedz precīzu informāciju;
6) MK noteikumu projekta 6. nodaļā iekļautas regulējums, kas paredz pienākumu Latvijas Bankai sniegt informāciju Valsts ieņēmumu dienestam par tiem kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem, kas darbojas Latvijas Republikā (licencēti vai paziņojuši par savu darbību Latvijas Republikā), lai atvieglotu Valsts ieņēmumu dienesta kontroles funkciju īstenošanu, un pilnvarojums Finanšu ministrijai lūgt citas valsts regulējuma izvērtējumu Eiropas Komisijai;
7) pārejas perioda regulējums
DAC8 un CARF standarts paredz pārejas periodu, kurā ziņojošie kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji iegūst informāciju no tiem kriptoaktīvu lietotājiem, kas ir atvēruši kontus vai uzsākuši darījuma attiecības līdz 2027. gada 1. janvārim, tāpēc arī MK noteikumu projektā ir reglamentēts pārejas perioda regulējums attiecībā uz pienācīgo pārbaudes procedūru veikšanu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Nodokļu maksātāji, kas veic darījumus ar kriptoaktīviem.
Ietekmes apraksts
Fiziskajām personām, kas veic darījumus ar kriptoaktīviem, būs jārēķinās, ka informācija par šiem darījumiem, tiks nodota šo personu rezidences valstij nodokļu kontroles funkciju nodrošināšanai. Prognazējams, ka šis pasākums veicinās nodokļu nomaksas disciplīnu, jo fiziskās personas, kas gūst ienākumus no darījumiem ar kriptoaktīviem, zinās, ka informācija par šiem darījumiem tiks nodota viņu rezidences valsts nodokļu administrācijai.
Juridiskās personas
  • Kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzēji un vienības (gan fiziskas personas, gan juridiski veidojumi), kuras veic darījumus ar kriptoaktīviem.
Ietekmes apraksts
Kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem radīsies pienākums sniegt ziņas Valsts ieņēmumu dienestam. Tiks nodrošinās vienveidīgas informācijas vākšanas prasības globālā līmenī, jo vienotas prasības būs visās Eiropas Savienības un vairākās citās valstīs, līdz ar to, kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējiem zudīs pienākums vienlaikus izpildīt dažādu valstu atšķirīgas prasības. Arī vienībām, kuras veic darījumus ar kriptoaktīviem, būs jārēķinās ar to, ka informācija par šiem darījumiem, tiks nodota šo personu rezidences valstij nodokļu kontroles funkciju nodrošināšanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32023L2226
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīva (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā
Apraksts
Ar šo noteikumu projektu tiek pārņemtas Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīvas (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā, prasības.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2023. gada 17. oktobra Direktīva (ES) 2023/2226, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
DAC8 1. panta 6. punkts (DAC 8. ad panta 1. punkts)
MK noteikumu projekts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības. DAC8 attiecīgā norma paredz pienākumu dalībvalstij ieviest nepieciešamo regulējumu informācijas apmaiņas nodrošināšanai.
DAC8 1. panta 6. punkts (DAC 8. ad panta 2. punkts)
MK noteikumu projekta 40. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 1. panta 6. punkts (DAC 8. ad panta 3. punkts)
MK noteikumu projekta 39. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 1. panta 6. punkts (DAC 8. ad panta 4. punkts)
Ar šo MK noteikumu projektu netiek pārņemts
Pārņemtas pilnībā
DAC8 norma paredz pienākumu Komisijai izdot ieviešanas aktus standartizētai informācijas apmaiņai
DAC8 1. panta 6. punkts (DAC 8. ad panta 5. punkts)
Ar šo MK  noteikumu projektu netiek pārņemts
Pārņemtas pilnībā
DAC8 norma paredz, ka Komisijai nebūs piekļuves informācijai par darījumiem ar kriptoaktīviem, ar kuru apmainās dalībvalstis.
DAC8 1. panta 6. punkts (DAC 8. ad panta 6. punkts)
MK noteikumu projekta 39., 40.  un 55. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 1. panta 6. punkts (DAC 8. ad panta 7. punkts)
MK noteikumu projekta 47., 48.  un 52. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 1. panta 6. punkts (DAC 8. ad panta 8. punkts)
MK noteikumu projekta 33. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 1. panta 6. punkts (DAC 8. ad panta 9. punkts)
Ar šo MK noteikumu projektu netiek pārņemts
Pārņemtas pilnībā
DAC8 norma paredz pienākumu Komisijas izdot īstenošanas aktus centrālā reģistra izveidei
DAC8 1. panta 6. punkts (DAC 8. ad panta 10. punkts)
Ar šo MK noteikumu projektu netiek pārņemts
Pārņemtas pilnībā
DAC8 norma paredz Komisijas pienākumu izveidot centrālo reģistru
DAC8 1. panta 6. punkts (DAC 8. ad panta 11. punkts)
MK noteikumu projekta 54. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 1. panta 6. punkts (DAC 8. ad panta 12. punkts)
MK noteikumu projekta 29. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 1. panta 19. punkts (DAC VI. pielikums)
MK noteikumu projekts (1. punkts)
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma I. iedaļas A. punkts (DAC VI. pielikuma I. iedaļas A. punkts)
MK noteikumu projekta 20. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma I. iedaļas B. punkts (DAC VI. pielikuma I. iedaļas B. punkts)
MK noteikumu projekta 22. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma I. iedaļas C. punkts (DAC VI. pielikuma I. iedaļas C. punkts)
MK noteikumu projekta 23. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma I. iedaļas D. punkts (DAC VI. pielikuma I. iedaļas D. punkts)
MK noteikumu projekta 24. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma I. iedaļas E. punkts (DAC VI. pielikuma I. iedaļas e. punkts)
MK noteikumu projekta 25. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma I. iedaļas F. punkts (DAC VI. pielikuma I. iedaļas F. punkts)
MK noteikumu projekta 26. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma I. iedaļas G. punkts (DAC VI. pielikuma I. iedaļas G. punkts)
MK noteikumu projekta 27. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma I. iedaļas H. punkts (DAC VI. pielikuma I. iedaļas H. punkts)
MK noteikumu projekta 28. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma II. iedaļas A. punkts (DAC VI. pielikuma II. iedaļas A. punkts)
MK noteikumu projekta 20. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma II. iedaļas B. punkts (DAC VI. pielikuma II. iedaļas B. punkts)
MK noteikumu projekta 30. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma II. iedaļas C. punkts (DAC VI. pielikuma II. iedaļas C. punkts)
MK noteikumu projekta 39. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma II. iedaļas D. punkts (DAC VI. pielikuma II. iedaļas D. punkts)
MK noteikumu projekta 34. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma II. iedaļas E. punkts (DAC VI. pielikuma II. iedaļas E. punkts)
MK noteikumu projekta 29. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma III. iedaļas A. punkta 1. apapkšpunkts (DAC VI. pielikuma III. iedaļas A. punkta 1. apakšpunkts)
MK noteikumu projekta 9. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma III. iedaļas A. punkta 2. apakšpunkts (DAC VI. pielikuma III. iedaļas A. punkta 2. apakšpunkts)
MK noteikumu projekta 10. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma III. iedaļas B. punkta 1. apakšpunkts (DAC VI. pielikuma III. iedaļas B. punkta 1. apakšpunkts)
MK noteikumu projekta 12. un 13. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma III. iedaļas B. punkta 2. apakšpunkts (DAC VI. pielikuma III. iedaļas B. punkta 2. apakšpunkts)
MK noteikumu projekta 14., 15. un 16. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma III. iedaļas B. punkta 3. apakšpunkts (DAC VI. pielikuma III. iedaļas B. punkta 3. apakšpunkts)
MK noteikumu projekta 17. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma III. iedaļas C. punkta 1. apakšpunkts (DAC VI. pielikuma III. iedaļas C. punkta 1. apakšpunkts)
MK noteikumu projekta 11. un 18. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma III. iedaļas C. punkta 2. apakšpunkts (DAC VI. pielikuma III. iedaļas C. punkta 2. apakšpunkts)
MK noteikumu projekta 19. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma III. iedaļas D. punkta 1. apakšpunkts (DAC VI. pielikuma III. iedaļas D. punkta 1. apakšpunkts)
MK noteikumu projekta 7. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma III. iedaļas D. punkta 2. apakšpunkts (DAC VI. pielikuma III. iedaļas D. punkta 2. apakšpunkts)
MK noteikumu projekta 8. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma IV. iedaļa (DAC VI. pielikuma IV. iedaļa)
MK noteikumu projekta 2. un 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma V. iedaļas A. punkts (DAC VI. pielikuma V. iedaļas A. punkts)
MK noteikumu projekta 42. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma V. iedaļas B. punkts (DAC VI. pielikuma V. iedaļas B. punkts)
MK noteikumu projekta 43. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma V. iedaļas C. punkts (DAC VI. pielikuma V. iedaļas C. punkts)
Ar šo MK noteikumu projektu netiek pārņemtas
Pārņemtas pilnībā
Pienākums kontrolēt informācijas apmaiņas prasību ievērošanu jau pašreiz ir ietverts likuma "Par Valsts ieņēmumu dienestu" 8. panta 5. un 8. punktā.
DAC8 III. pielikuma V. iedaļas D. punkts (DAC VI. pielikuma V. iedaļas D. punkts)
MK noteikumu projekta 35., 36., 37. un 38. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma V. iedaļas E. punkts (DAC VI. pielikuma V. iedaļas E. punkts)
MK noteikumu projekta 53. punkts
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
DAC8 III. pielikuma V. iedaļas F. punkts (DAC VI. pielikuma V. iedaļas F. punkts)
MK noteikumu projekta 5.2. apakšnodaļa
Pārņemtas pilnībā
Nacionālais tiesību akts neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
Lai pārņemtu DAC8 prasības, ir izstrādāti grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām” (24-TA-3148), Ministru kabineta 2020. gada 14. aprīļa noteikumos Nr. 210 "Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par ziņojamām pārrobežu shēmām", Ministru kabineta 2023.gada 7.marta noteikumos Nr.97 “Noteikumi par automātisko informācijas apmaiņu par pārdevējiem, kuri gūst ienākumus, izmantojot digitālās platformas” , kas ir apstiprināti/pieņemti Ministru kabinetā.
Ir plānots veikt grozījumus arī šādos MK noteikumos:
- Ministru kabineta 2016. gada 5. janvāra noteikumos Nr. 20 "Kārtība, kādā finanšu iestāde izpilda finanšu kontu pienācīgas pārbaudes procedūras un sniedz Valsts ieņēmumu dienestam informāciju par finanšu kontiem";
- Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumos Nr. 1245 "Kārtība, kādā tiek veikta informācijas apmaiņa nodokļu jomā starp Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ārvalstu kompetentajām iestādēm, ar kurām ir noslēgti Latvijas Republikas Saeimas apstiprināti starptautiskie līgumi";
- Ministru kabineta 2017. gada 4. jūlija noteikumos Nr. 397 “Noteikumi par starptautiskas uzņēmumu grupas pārskatu par katru valsti”.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
-
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
VID būs funkcija kontrolēt ziņojošos kriptoaktīvu pakalpojumu sniedzējus attiecībā uz ziņošanas pienākuma izpildi.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


VID MK noteikumu prasību izpildi realizēs esošā finansējuma ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi