Anotācija (ex-ante)

22-TA-1781: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Nepieciešamība nodrošināt pilnīgu Latvijas Nacionālās sporta padomes izteiktajā priekšlikumā par naudas balvu piešķiršanu par izciliem sasniegumiem sportā 2021. gadā ietvertā lēmuma par Ministru kabineta 2012. gada 3. janvāra noteikumos Nr. 26 ''Noteikumi par kārtību, kādā piešķiramas naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā, un naudas balvu apmēru'' (turpmāk - Noteikumi) noteikto naudas balvu par izciliem sasniegumiem Olimpiskajās un Paraolimpiskajās spēlēs piešķiršanu maksimālajā apmērā (100% apmērā no Noteikumos noteiktā maksimālā naudas balvas apmēra) pēc iedzīvotāju ienākuma nodokļa samaksas izpildi, ja naudas balvai (naudas balvas daļai, kas atsevišķi vai kopumā pārsniedz 62 800 euro) ir jāpiemēro iedzīvotāju ienākuma nodokļa likme 31 procents.
Apraksts
Nepieciešamība nodrošināt kompensācijas saistībā ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes 31 procents piemērošanu piešķiršanu līdz 2022. gada 30. jūnijam, lai personām, kurām tiks piešķirta kompensācija, līdz 2022. gada 1. jūlijam iesniedzamajā gada ienākumu deklarācijā par 2021. gadu tiktu ietverta korekta informācija par Ministru kabineta piešķirto naudas balvu par izciliem sasniegumiem sportā un ar to saistīto iedzīvotāju ienākuma nodokļa apmēru.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
No valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķirt Izglītības un zinātnes ministrijai 57 953 euro, lai nodrošinātu kompensācijas saistībā ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes 31 procents piemērošanu izmaksu par personām, kuras 2021. gadā saņēma Ministru kabineta piešķirtās naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā, kuru apmērs atsevišķi vai kopumā pārsniedz ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" noteikto obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru par 2021. gadu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Sporta likuma 14.panta pirmo daļu Latvijas sportistiem, viņu treneriem, sportistus apkalpojošajiem sporta darbiniekiem, tai skaitā sporta ārstiem, apkalpojošajam personālam un attiecīgajām sporta federācijām Ministru kabinets var piešķirt naudas balvas par izciliem sasniegumiem sportā. Saskaņā ar Sporta likuma 9. panta trešās daļas 3. punktu Ministru kabinetam priekšlikumus attiecībā uz naudas balvu piešķiršanu par izciliem sasniegumiem sportā sniedz Latvijas Nacionālā sporta padome (turpmāk - Padome). Padomes 2021.gada 11. novembra sēdē, izvērtējot Noteikumos noteiktā kārtībā Izglītības un zinātnes ministrijā (turpmāk – IZM) saņemtos Sporta likumā noteiktā kārtībā atzīto sporta federāciju iesniegumus naudas balvu piešķiršanai par izciliem sasniegumiem XXXII Vasaras Olimpiskajās spēlēs Tokijā (Japāna) un Vasaras Paraolimpiskajās spēlēs Tokijā (Japāna), Ministru kabinetam tika izteikts priekšlikums (prot. Nr.5 2.§., 2.2.apakšpunkts) piešķirt naudas balvas sportistiem un sporta federācijām. Tāpat Padomes 2021. gada 11. novembra sēdē, izvērtējot biedrības "Latvijas Svarcelšanas federācija" iesniegumu naudas balvu (naudas balvu apmēra starpības) piešķiršanai Artūram Plēsniekam par izciliem sasniegumiem sportā XXX Vasaras Olimpiskajās spēlēs Londonā (Lielbritānija), tika nolemts (prot. Nr.5 3.§., 3.2., 3.3. apakšpunkts) atbalstīt naudas balvu apmēra starpības piešķiršanu. Padomes 2021. gada 9. decembra sēdē Ministru kabinetam tika izteikts priekšlikums (prot. Nr.6 2.§., 2.2. un 2.3. apakšpunkts) piešķirt naudas balvas sportistu treneriem, sportistus apkalpojošajiem sporta darbiniekiem un apkalpojošam personālam par sportistu izciliem sasniegumiem sportā XXXII Vasaras Olimpiskajās spēlēs Tokijā (Japāna) un Vasaras Paraolimpiskajās spēlēs Tokijā (Japāna). Visos minētajos gadījumos Padome rosināja Ministru kabinetu par sasniegumiem Olimpiskajās un Paraolimpiskajās spēlēs piešķirt naudas balvas maksimālajā apmērā (100% apmērā no Noteikumos noteiktā maksimālā naudas balvas apmēra) pēc nodokļu samaksas. Lai to nodrošinātu, Noteikumos noteiktajai maksimālajai naudas balvas summai pēc nodokļu nomaksas tika pieskaitīts maksājamā iedzīvotāju ienākuma nodokļa apmērs, kas tika norādīts gan Padomes protokolā, gan attiecīgi arī Ministru kabineta rīkojumā. Aprēķinot maksājamo iedzīvotāju ienākuma nodokli, tika ņemts vērā likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 10. punktā noteiktais (par to, ka gada apliekamajā ienākumā netiek ietverta un ar iedzīvotāju ienākuma nodokli netiek apliktas starptautiskās sacensībās gūtās balvas un prēmijas, kuru kopējā vērtība gadā nepārsniedz 1423 euro), pārējai summai piemērota likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 15. panta otrās daļas 2. punktā noteiktā 23 procentu likme. Tajā pat laikā, ievērojot par sasniegumiem Olimpiskajās un Paraolimpiskajās spēlēs noteikto naudas balvu apmēru, vairākos gadījumos naudas balvas apmēra daļai, kas pārsniedz saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" noteikto obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru (kas 2021. gadā bija 62 800 euro), ir piemērojama likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 15. panta otrās daļas 3. punktā noteiktā 31 procents likme.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar Ministru kabineta 2021. gada 1. decembra rīkojumu Nr. 892 "Par naudas balvu piešķiršanu par izciliem sasniegumiem sportā", Ministru kabineta 2021. gada 1. decembra rīkojumu Nr. 893 "Par naudas balvu piešķiršanu par izciliem sasniegumiem sportā" un Ministru kabineta 2021. gada 14. decembra rīkojumu Nr. 949 "Par naudas balvu piešķiršanu par izciliem sasniegumiem sportā" piešķirto naudas balvu kopējā apmērā norādītais maksājamais iedzīvotāju ienākuma nodoklis (kas ietverts piešķiramajā naudas balvas apmērā) atsevišķām personām (kopskaitā 10) norādīts, neņemot vērā likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 15. panta otrās daļas 3. punktā noteikto 31 procentu likmi, kas piemērojama naudas balvas daļai, kas pārsniedz saskaņā ar likumu "Par valsts sociālo apdrošināšanu" noteikto obligāto iemaksu objekta maksimālo apmēru (kas 2021. gadā bija 62 800 euro), tādējādi samazinot šīm personām pēc iedzīvotāju ienākuma nodokļa samaksas faktiski piešķirto naudas balvas apmēru un radot situāciju, ka šīm personām piešķirtā naudas balva nav noteikta maksimāli iespējamā apmērā kā to paredz Noteikumi un kāda bija Padomes priekšlikuma būtība.
Risinājuma apraksts
Lai rastu sportistu (astoņām personām) un sportistu treneru (divām personām) interesēm vislabāko risinājumu, kā arī, ievērojot Padomes priekšlikuma būtību par naudas balvu par izciliem sasniegumiem Vasaras Olimpiskajās un Paraolimpiskajās spēlēs piešķiršanu Noteikumos noteiktajā maksimālajā apmērā pēc nodokļu samaksas, sadarbībā starp IZM, Finanšu ministriju un Valsts ieņēmumu dienestu ir rasts risinājums, lai nepieciešamos līdzekļus saistībā ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes 31 procents piemērošanu naudas balvas daļai, kas atsevišķi vai kopumā pārsniedz 62 800 euro) samaksai piešķirtu (izmaksātu) kā valsts kompensāciju. Šim mērķim IZM nepieciešami 57 953 euro (precīza summas bez apaļošanas 57 952,31 euro). Kompensācijas aprēķins par piešķirtajām naudas balvām par izciliem sasniegumiem sportā 2021. gadā pievienots anotācijas pielikumā.

IZM 2022. gada IZM pamatbudžeta apakšprogrammā 09.08.00 "Balvas par izciliem sasniegumiem sportā" paredzētie līdzekļi 42 686 euro apmērā jau ir izlietoti. Saskaņā ar Noteikumu 27. punktu naudas balvu izmaksai izmantojami IZM apakšprogrammai "Balvas par izciliem sasniegumiem sportā" paredzētie valsts budžeta līdzekļi un citi valsts budžeta līdzekļi, ja par to pieņemts attiecīgs lēmums atbilstoši Likumam par budžetu un finanšu vadību. Papildus minētam saskaņā ar  Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 41. punktu  līdzekļus no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" piešķir valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem, valsts pamatbudžeta apropriācijās neparedzētiem izdevumiem katastrofu un dabas stihiju seku novēršanai un to radīto zaudējumu kompensēšanai un citiem neparedzētiem gadījumiem. Līdzekļu piešķiršanu valstiski īpaši nozīmīgiem pasākumiem paredz arī Likuma par budžetu un finanšu vadību 12. panta pirmā daļa. IZM ieskatā naudas balvu piešķiršana par izciliem sasniegumiem sportā ir atzīstama par valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu, ko apliecina arī fakts, ka ar iepriekšminētajiem Ministru kabineta rīkojumiem piešķirto naudas balvu izmaksai līdzekļi tika piešķirti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Ņemot vērā faktu, ka IZM piedāvātais risinājums ir saistīts ar šīm pašām jau piešķirtajām naudas balvām, arī šo kompensāciju nodrošināšana ir atzīstama par valstiski īpaši nozīmīgu pasākumu un tādējādi arī par atbilstošu līdzekļu piešķiršanai no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas" 43. punktu ministrija pieprasījumu apropriācijas pārdalei no programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" sagatavo kā tiesību akta projektu, ko normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā. Ievērojot minēto,  Rīkojuma projekts kā avotu kompensāciju saistībā ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes 31 procents piemērošanu izmaksai paredz  valsts budžeta programmu 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".

IZM par katru no Rīkojuma projektā minētajām personām iemaksās kompensāciju saistībā ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes 31 procents piemērošanu  vienotajā nodokļu kontā (likuma "Par nodokļiem un nodevām" izpratnē). 
Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 16. punktā noteikts, ka gada apliekamajā ienākumā netiek ietverta un ar iedzīvotāju ienākuma nodokli netiek apliktas kompensācijas izmaksas likumos un Ministru kabineta noteikto normu ietvaros. Rīkojuma projektā izmaksājamā kompensācija šajā gadījumā ir saistīta ar naudas balvas nodrošināšanu Noteikumos noteiktajā maksimālajā apmērā pēc nodokļu samaksas, iekļaujot atbilstošu iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķinu. Līdz ar to šajā Rīkojuma projektā izmaksājamo kompensāciju var pielīdzināt likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9. panta pirmās daļas 16. punktā noteiktajam un ar Rīkojuma projektu izmaksājamā kompensācija nav apliekama ar iedzīvotāju ienākuma nodokli.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
57 953
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
57 953
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-57 953
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-57 953
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
57 953
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kopējā piešķiramā summa 57 953 euro

Rīkojuma projektā minētās kompensācijas saistībā ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes 31 procents piemērošanu  izmaksai līdzekļi tiks piešķirti par šādām personām šādā apmērā:
(1) par Latvijas Basketbola savienības sportistu Agni Čavaru - 5 915,64 euro;
(2) par Latvijas Basketbola savienības sportistu Nauri Miezi - 5 915,64 euro;
(3) par Latvijas Basketbola savienības sportistu Edgaru Krūmiņu - 5 915,64 euro;
(4) par Latvijas Basketbola savienības sportistu Kārli Paulu Lasmani - 5 915,64 euro;
(5) par Latvijas Svarcelšanas federācijas sportistu Artūru Plēsnieku - 1 829,39 euro;
(6) par Latvijas Paralimpiskās komitejas sportisti Diānu Dadzīti - 9 019,81 euro;
(7) par Latvijas Jātnieku federācijas sportistu Rihardu Sniku - 12 568 euro;
(8) par Latvijas Paralimpiskās komitejas sportistu Aigaru Apini - 149,87 euro;
(9) par sportistu A. Čavara, N. Mieža, E. Krūmiņa un K. P. Lasmaņa treneri Raimondu Feldmani - 5 915,64 euro;
(10) par sportistu A. Čavara, N. Mieža, E. Krūmiņa un K. P. Lasmaņa treneri Dāvi Feikneru - 4 807,04 euro.

Kompensācijas saistībā ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes 31 procents piemērošanu aprēķins par piešķirtajām naudas balvām par izciliem sasniegumiem sportā 2021. gadā pievienots anotācijas pielikumā.

Pēc līdzekļu saņemšanas no Finanšu ministrijas par katru no minētajām personām tiks veikta kompensācijas saistībā ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes 31 procents piemērošanu  iemaksa vienotajā nodokļu kontā (likuma "Par nodokļiem un nodevām" izpratnē) par kopējo summu 57 952,31 euro, bet līdzekļi 0,69 euro apmērā līdz 2022. gada 31. decembrim paliks IZM Valsts kases kontā līdz tā slēgšanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumus sedz no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumiem Nr. 421 "Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas". Pēc Ministru kabineta rīkojuma spēkā stāšanās Izglītības un zinātnes ministrija sagatavos un trīs darbdienu laikā normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā iesniegs Finanšu ministrijā pieprasījumu apropriācijas izmaiņām, kā arī pēc apropriāciju izmaiņu veikšanas nodrošinās kompensācijas saistībā ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes 31 procents piemērošanu  iemaksu vienotajā nodokļu kontā (likuma "Par nodokļiem un nodevām" izpratnē).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Kompensācijas aprēķins par piešķirtajām naudas balvām par izciliem sasniegumiem sportā 2021. gadā