Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Valsts digitālās attīstības aģentūra informē, ka 07.11.2024 plkst. 22:00-23:59 notiks plānoti tehniskie darbi, kuru laikā var tik traucēta autentifikācija ar visiem autentifikācijas rīkiem.
21-TA-417: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. marta noteikumos Nr. 161 "Kārtība, kādā novērš vardarbības draudus un nodrošina pagaidu aizsardzību pret vardarbību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
2021. gada 2. septembrī Saeima 1. lasījumā pieņēma likumprojektu “Grozījumi likumā “Par policiju”” (Nr. 1134/Lp13) (turpmāk – Likumprojekts), kurš izstrādāts, lai nodrošinātu, ka gadījumos, kad pastāv tūlītēji draudi, ka persona, kas atrodas mājoklī vai tā tuvumā, var nodarīt kaitējumu aizsargājamās personas dzīvībai, brīvībai vai veselībai, policija bez aizsargājamās personas rakstveida pieteikuma pieņem lēmumu, kas nodrošina personas, kas rada draudus, un aizsargājamās personas nošķiršanu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekts izstrādāts ar mērķi precizēt regulējumu atbilstoši Likumprojektā paredzētiem grozījumiem, nosakot, ka turpmāk policijas darbinieks, izvērtējot vardarbības draudu riskus un, ja pastāv tūlītēji draudi aizsargājamajai personai, pieņems policijas lēmumu par nošķiršanu bez aizsargājamās personas rakstveida pieteikuma.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Saskaņā ar likuma “Par policiju” 12. panta pirmās daļas 10..1 punktu policijas darbiniekam, pildot viņam uzliktos pienākumus atbilstoši dienesta kompetencei, ir tiesības, ja pastāv tūlītēji draudi, ka persona, kas atrodas mājoklī vai tā tuvumā, var nodarīt kaitējumu šajā mājoklī dzīvojošas personas (turpmāk – aizsargājamā persona) dzīvībai, brīvībai vai veselībai, uz rakstveida pieteikuma pamata pieņemt lēmumu, kas uzliek par pienākumu pilngadīgai personai, kura rada draudus, atstāt mājokli, kur pastāvīgi dzīvo aizsargājamā persona, neatgriezties un neuzturēties šajā mājoklī vai tā tuvumā (turpmāk – policijas lēmums par nošķiršanu) tuvāk par lēmumā noteikto attālumu uz laiku līdz astoņām dienām no lēmuma pieņemšanas brīža. Ņemot vērā minēto, šobrīd policijas darbinieks varēja pieņemt policijas lēmumu par nošķiršanu tikai uz aizsargājamās personas rakstveida pieteikuma pamata.
Norādāms, ka 2020. gada 1. augustā stājās spēkā grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 25. marta noteikumos Nr. 161 “Kārtība, kādā novērš vardarbības draudus un nodrošina pagaidu aizsardzību pret vardarbību” (turpmāk – noteikumi Nr. 161), nosakot policijas darbiniekiem vienotu regulējumu, rīcībai vardarbības ģimenē gadījumos, kas paredz, ka policijas darbiniekam ierodoties notikuma vietā, jānoskaidro notikuma apstākļi un jāsagatavo detalizēts Ziņojums par notikumu. Ziņojumā par notikumu tiek iekļauta informācija, kas palīdz ne tikai vispusīgi aprakstīt notikušo, runājot atsevišķi ar katru no iesaistītām pusēm, bet arī fiksēt pazīmes, kas norāda uz iespējamu tūlītēju vardarbības draudu risku.
Lai novērstu gadījumus, kad pastāv tūlītējs vardarbības draudu risks, bet policijas darbinieks nav tiesīgs nošķirt personu, kas rada draudus, jo aizsargājamā persona atsakās iesniegt pieteikumu policijas lēmuma par nošķiršanu pieņemšanai, Likumprojektā ietvertais regulējums policijas darbiniekam turpmāk dos tiesības pieņemt policijas lēmumu par nošķiršanu, pamatojoties uz minēto vardarbības draudu riska izvērtējumu, bez aizsargājamās personas rakstveida pieteikuma. Tādējādi, turpmāk policijas lēmumus par nošķiršanu tiks pieņemts, pamatojoties uz konstatēto informāciju notikuma vietā (vardarbības draudu riska izvērtējums),   lēmumā par nošķiršanu norādot vardarbības draudu riska izvērtējumu, tas ir informācijas kopumu, kas norāda par tūlītēju vardarbības draudu pastāvēšanu, ņemot vērā Ziņojumā par notikumu iekļauto aizsargājamās personas aptauju un citus pierādījumus par iespējamo vardarbību.
Ņemot vērā, ka noteikumu Nr. 161 regulējumam jāatbilst Likumprojektā paredzētajam regulējumam tika izstrādāts projekts, precizējot noteikumu Nr. 161 normas, kurās ir minēts aizsargājamās personas rakstveida pieteikums policijas lēmuma par nošķiršanu pieņemšanai, jo turpmāk šāds pieteikums vairs nebūs nepieciešams.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Noteikumu Nr. 161 6.1. apakšpunkts paredz, ka ja policijas darbinieks, izvērtējot vardarbības draudu risku, konstatē, ka pastāv tūlītēji draudi, viņš pieņem aizsargājamās personas vai tās likumiskā pārstāvja pieteikumu policijas lēmuma par nošķiršanu pieņemšanai, aizpildot šo noteikumu 1. pielikumā norādītā pieteikuma I sadaļu. Ņemot vērā Likumprojektā paredzēto, attiecīgais regulējums ir precizējams, jo turpmāk netiks pieņemts aizsargājamās personas vai tās likumiskā pārstāvja pieteikums policijas lēmuma par nošķiršanu pieņemšanai.
2) Noteikumu Nr. 161 13.1. apakšpunkts paredz, ka gadījumā, ja aizsargājamā personai vai tās likumiskais pārstāvis izteicis lūgumu, lai tiesa izskata jautājumu par pagaidu aizsardzību pret vardarbību, policijas darbinieks pieņem aizsargājamās personas vai tās likumiskā pārstāvja pieteikumu tiesai par pagaidu aizsardzību pret vardarbību, aizpildot šo noteikumu 1. pielikumā norādītā pieteikuma II sadaļu. Ņemot vērā, ka ar projekta 4. punktu 1. pielikums tiek izteikts jaunā redakcijā, 13.1. apakšpunkts jāizsaka jaunā redakcijā, paredzot atsauci uz 1. pielikumu, nevis uz tā II sadaļu.
3) Noteikumu Nr. 161 13.2. apakšpunkts paredz, ka policijas darbinieks noteiktajā termiņā nosūta tiesai pēc aizskāruma nodarīšanas vietas paredzētos dokumentus un šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minēto informāciju, atstājot policijas lietvedībā šo noteikumu 6.1. un 13.1. apakšpunktā minētā pieteikuma kopiju. Ņemot vērā, ka projekts paredz svītrot Noteikumu Nr. 161 6.1. apakšpunktu, 13.2. apakšpunkts jāizsaka jaunā redakcijā, paredzot izslēgt atsauci uz 6.1. apakšpunktu.
4) Noteikumu Nr. 161 1. pielikums satur divas sadaļas: I sadaļa “Pieteikums policijas lēmuma par nošķiršanu pieņemšanai” un II sadaļa “Pieteikuma tiesai par pagaidu aizsardzību pret vardarbību”. Ņemot vērā, ka no projekta tiek izslēgts Noteikumu Nr. 161 6.1. apakšpunkts, kurā paredzēts aizsargājamās personas pieteikums policijas lēmuma par nošķiršanu pieņemšanai, 1. pielikums jāizsaka jaunā redakcijā, svītrojot tā nosaukumā atsauci uz pieteikumu policijas lēmuma par nošķiršanu pieņemšanai un I sadaļa.
5) Noteikumu Nr. 161 2.pielikuma 6. punktā ir paredzēts “aizsargājamās personas vai tās likumiskā pārstāvja pieteikuma policijai īss saturs”. Šobrīd likuma “Par policiju” 12.1 panta pirmā daļa paredz informācijas apjomu, kas norādāma policijas lēmumā par nošķiršanu, cita starpā arī 5. punktā noteikto “aizsargājamās personas vai tās likumiskā pārstāvja pieteikuma policijai īsu saturu”. Ņemot vērā, ka Likumprojekta 3. pants paredz likuma “Par policiju” 12.1 panta pirmās daļas piekto punktu izteikt jaunā redakcijā, paredzot aizsargājamās personas vai tās likumiskā pārstāvja pieteikuma policijai īsu satura vietā vardarbības draudu riska izvērtējumu, noteikumu Nr. 161 2. pielikuma 6. punktā minētais aizstājams ar vārdiem "vardarbības draudu riska izvērtējums".
Risinājuma apraksts
1) Projekta 1. punkts paredz svītrot noteikumu Nr. 161  6.1. apakšpunktu, kas noteic policijas darbiniekam pienākumu pieņemt aizsargājamās personas vai tās likumiskā pārstāvja pieteikumu policijas lēmuma par nošķiršanu, aizpildot šo noteikumu 1. pielikumā norādīto pieteikuma I sadaļu "Pieteikums policijas lēmuma par nošķiršanu pieņemšanai". Minētajā pielikumā ietvertā informācija dublē informāciju, kas jau tiek iekļauta policijas darbinieka Ziņojumā par notikumu.
2) Projekta 2. punkts paredz izteikt 13.1. apakšpunktu šādā redakcijā: "13.1. pieņem aizsargājamās personas vai tās likumiskā pārstāvja pieteikumu tiesai par pagaidu aizsardzību pret vardarbību, aizpildot šo noteikumu 1. pielikumā norādīto pieteikumu;", ar ko tiek svītrota atsauce uz 1. pielikuma II sadaļu, ņemot vērā, ka ar projekta 4. punktu 1. pielikums tiek izteikts jaunā redakcijā.
3) Projekta 3. punkts paredz izteikt 13.2. apakšpunktu šādā redakcijā: "13.2. likuma "Par policiju" 12.1 panta sestajā daļā noteiktajā termiņā nosūta tiesai pēc aizskāruma nodarīšanas vietas paredzētos dokumentus un šo noteikumu 4.1. apakšpunktā minēto informāciju, atstājot policijas lietvedībā šo noteikumu 13.1. apakšpunktā minētā pieteikuma kopiju.", ar ko no 13.2. apakšpunkta tiek izslēgta atsauce uz 6.1. apakšpunktu.
4) Projekta 4. punkts paredz izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā, ņemot vērā, ka tā nosaukumā tiek svītroti vārdi "Pieteikums policijas lēmuma par nošķiršanu pieņemšanai un" un tiek svītrota tā I sadaļa.
5) Projekta 5. punkts paredz izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā, aizstājot policijas lēmuma par nošķiršanu veidlapas 6. punktā vārdus  "aizsargājamās personas vai tās likumiskā pārstāvja pieteikuma policijai īss saturs" ar vārdiem "vardarbības draudu riska izvērtējums".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Projekts attiecas uz konfliktā iesaistītajām personām.
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz vardarbības ģimenē gadījumiem, kā arī uz konfliktā iesaistītajām personām, paredzot izslēgt obligāto prasību ģimenes konfliktā cietušām personām iesniegt rakstisku pieteikumu policijas lēmuma par nošķiršanu pieņemšanai.
2021. gada 6 mēnešos Iekšlietu ministrijas integrētās informācijas sistēmas apakšsistēmā “Vienotais notikumu žurnāls” sadaļā “Ģimenes konflikts” tika reģistrēti 5513 notikumi. Reaģējot uz notikumiem, Valsts policijas amatpersonas 2193 gadījumos ir konstatējušas vardarbības draudu risku, kā rezultātā ir sagatavojušas 1791 Ziņojumus par notikumu, kurus nosūtījuši attiecīgajiem sociālajiem dienestiem un pieņēmušas 265 policijas lēmumus par nošķiršanu.
Juridiskās personas
  • Projekts attiecas uz Valsts policijas un pašvaldības policijas darbiniekiem, kuri nodrošina reaģēšanu uz vardarbības ģimenē gadījumiem.
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā, ka jau šobrīd pēc izsaukuma uz vardarbības ģimenē gadījumiem policijas darbinieki sastāda Ziņojumu par notikumu, paredzams, ka projektā ietvertais regulējums nepalielinās Valsts policijas un pašvaldības policijas darbinieku noslodzi un papildu resursi nebūs nepieciešami.
Ņemot vērā, ka policijas darbinieki varēs pieņemt policijas lēmumu par nošķiršanu, balstoties uz konstatētiem apstākļiem notikuma vietā, prognozējams, ka var rasties strīdīgas situācijas par policijas lēmuma par nošķiršanu pamatojumu un konfliktā iesaistīto pušu notikuma apstākļu interpretāciju. Tāpēc policijas darbiniekiem, reaģējot uz izsaukumiem uz ģimenes konfliktiem, papildus pierādījumu savākšanai ieteicams izmantot tehniskos līdzekļus – ķermeņa videoierakstu sistēmu (body camera).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. 2021. gada 2. septembrī Saeima 1. lasījumā pieņēma likumprojektu “Grozījumi likumā “Par policiju”” (Nr. 1134/Lp13)

Pamatojums un apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai nodrošinātu, ka gadījumos, kad pastāv tūlītēji draudi, ka persona, kas atrodas mājoklī vai tā tuvumā, var nodarīt kaitējumu aizsargājamās personas dzīvībai, brīvībai vai veselībai, policija bez aizsargājamās personas rakstveida pieteikuma pieņem lēmumu, kas nodrošina personas, kas rada draudus, un aizsargājamās personas nošķiršanu.
Atbildīgā institūcija
Iekšlietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

Sabiedrības pārstāvji var līdzdarboties, rakstiski iesniedzot viedokli, iebildumus un priekšlikumus par izstrādāto projektu.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija
  • pašvaldības policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

Projekts attiecas uz Valsts policijas un pašvaldības policijas darbiniekiem, kuri nodrošina reaģēšanu uz vardarbības ģimenē gadījumiem.
Ņemot vērā, ka jau šobrīd pēc izsaukuma uz vardarbības ģimenē gadījumiem policijas darbinieki sastāda Ziņojumu par notikumu, paredzams, ka projektā ietvertais regulējums nepalielinās Valsts policijas un pašvaldības policijas darbinieku noslodzi un papildu resursi nebūs nepieciešami.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi