Anotācija

24-TA-1319: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 8. marta noteikumos Nr. 175 "Recepšu veidlapu izgatavošanas un uzglabāšanas, kā arī recepšu izrakstīšanas un uzglabāšanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ārstniecības likuma 60. panta un Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likuma 36. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt recepšu izrakstīšanas kārtību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd izrakstīt zāļu receptes ir tiesības tikai ārstiem un ārstu palīgiem.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Joprojām apgrozībā ir liels īpatsvars veidlapu (jeb papīra formāta) recepšu, kas aptiekām rada papildus laika patēriņu to apkalpošanā. Bez tam Veselības inspekcija regulāri konstatē pietiekami daudz gadījumu, kad papīra formas recepšu izrakstīšanā tiek pieļauti normatīvo aktu pārkāpumi. 
2) Šobrīd vecmātem nav tiesību izrakstīt zāļu receptes. Vecmāte ir ārstniecības persona, kas atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kompetencei un holistiskās aprūpes principiem nodrošina uz personu centrētu aprūpi, piedalās ārstniecībā, organizē un vada fizioloģiski noritošu grūtniecību, fizioloģiskas dzemdības un fizioloģiski noritošu pēcdzemdību periodu, veic veselu jaundzimušo un zīdaiņu aprūpi, piedalās sievietes reproduktīvās veselības uzturēšanā visos vecuma posmos, konsultē ģimeni pirmskoncepcijas laikā un ģimenes plānošanas jautājumos. Vecmāte iesaistās primārās veselības aprūpes nodrošināšanā. Vecmāte izglīto sabiedrību un indivīdus seksuālās un reproduktīvās veselības veicināšanā, ģimenes plānošanā un zīdīšanas veicināšanā, veic profesionālās izglītošanas darbu. Vecmāte strādā dažāda profila ārstniecības iestādēs arī kā pašnodarbināta persona vai individuālais komersants veselības aprūpē, reģistrējot ārstniecības iestādi, tajā skaitā pielietojot mūsdienu telemedicīnas un e-veselības iespējas. Vecmātes profesionālās kvalifikācijas prasības (profesijas standarts) paredz, ka vecmātei ir zināšanas, prasmes zāļu nozīmēšanā un izrakstīšanā. Vecmātes profesionālās kvalifikācijas prasības saskaņotas Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējās sadarbības apakšpadomes 2023.gada 7.jūnija sēdē, protokols Nr.3. Pieejams:
 https://registri.visc.gov.lv/profizglitiba/dokumenti/standarti/2017/PS-256.pdf. Līdz ar to vecmātes studiju programmā (bakalaura studiju programma) apgūst prasmes medikamentu izrakstīšanā.
3), 5) Šobrīd ārsti pietiekami daudz laika patērē recepšu izrakstīšanā, tādējādi attiecīgi samazinot to darba laika daudzumu, kas izlietojams pacientu ārstniecības procesam.
4) Papīra formas receptes, kuras tiek izrakstītas "ārstēšanas kursam", pēc pirmreizējās zāļu izsniegšanas ir jāuzglabā aptiekā tik ilgi, kamēr pacients visas zāles ārstēšanas kursam ir izņēmis. Tas aptiekām prasa papildus administratīvo resursu. 
6) Ja zāles aizliegts aizvietot, ārstam uz receptes ir jāraksta aizlieguma pamatojums, kas ārstam attiecīgi samazina darba laiku pacientu ārstniecības procesam. Aizvietošanas aizlieguma pamatojumam uz receptes nav praktiskas nozīmes recepšu zālēm, kuras netiek kompensētas.
7) Ir izdarīti grozījumi likumā "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību"" un viela lisdeksamfetamīns ir iekļauta likuma 2. pielikuma II sarakstā kā individuāla viela (likuma 2.pielikuma III nodaļas 13.punkts ir papildināts ar 591 apakšpunktu) un likumprojekta Pārejas noteikumos ir noteikts, ka minētais punkts stājas spēkā 2025.gada 1.janvārī. Līdz ar to no 2025.gada 1.janvāra Noteikumu 5.pielikuma redakcija nonāks pretrunā likuma "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību"" 2. pielikumam.  
Risinājuma apraksts
1) Ar Noteikumu projekta grozījumiem tiek samazināts to gadījumu skaits, kādos ārstniecības persona drīkst izrakstīt papīra formāta recepti, nodrošinot pakāpenisku pāreju uz digitalizētu recepšu apriti, nosakot izņēmumu gadījumus, kad pieļaujama papīra recepšu izrakstīšana.
2) Ar Noteikumu projektu, izsakot 32.un 33.punktu jaunā redakcijā, ir nodrošināta iespēja arī vecmātēm to kompetences ietvaros izrakstīt zāļu receptes, ja vecmāte strādā ārstniecības iestādē (ārstniecības iestādes ir ārstu prakses, valsts un pašvaldību iestādes, saimnieciskās darbības veicēji un komercsabiedrības, kas reģistrētas ārstniecības iestāžu reģistrā, atbilst normatīvajos aktos noteiktajām obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām un nodrošina ārstniecības pakalpojumus (Ārstniecības likuma 1.panta 3.punkts). Noteikumu projekts paredz, ka vecmātes savas profesionālās kompetences ietvaros drīkst izrakstīt zāles. 
3) Lai uzlabotu pacientu aprūpes kvalitāti un mazinātu gaidīšanas laiku veselības aprūpes pakalpojumus saņemšanai situācijā, kad ārstniecības personu pieejamība ir ierobežota,  ārstniecības personu resurss ir jāizmanto mērķtiecīgāk, piemēram, aktīvāk iesaistot māsas veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā pacientiem. Ņemot vērā māsas (vispārējās aprūpes māsas) pieaugošo lomu veselības aprūpes sistēmā kopumā, kā arī māsas (vispārējās aprūpes māsas) profesijas standarta 4.5.2. apakšpunktā noteikto, ka vispārējās aprūpes māsas var izrakstīt medikamentus un ārstniecības līdzekļus saskaņā ar normatīvo aktu prasībām, grozīts un precizēts Noteikumu 33.1 punkts, nosakot, ka sadarbībā ar ārstu elektronisko recepti drīkst izrakstīt arī ārsta palīgs un māsa (vispārējās aprūpes māsa), tādējādi lielā mērā atslogojot ārstus no zāļu recepšu rakstīšanas.
4) Grozīts Noteikumu 35.punkts, nosakot, ka gadījumos, ja ārsts izraksta vairākkārtīgi izmantojamu recepti "ārstēšanas kursam", tad šādu recepti ārsts izraksta tikai un vienīgi elektroniski. Arī 45.punkta grozījumi noteic, ka nereģistrētu zāļu receptes turpmāk varēs izrakstīt tikai uz elektroniskās receptes, akcentēts  princips šo zāļu izrakstīšanai un ārsta atbildība par nereģistrētu zāļu izrakstīšanu.
5) Grozījumi Noteikumu 48.2, 48.7 un 49.1 punktos, kā arī 48.8 punkta svītrojums ir tehniski labojumi, lai šos punktus salāgotu ar iepriekšminētajiem punktiem par ārstniecības personu tiesībām izrakstīt receptes un par to gadījumu skaita samazināšanu, kad recepte tiek izrakstīta papīra formātā.
6) Noteikumu 3.pielikumā ir precizēts 11. punkts un 24.2. apakšpunkts, kā rezultātā tajos gadījumos, ja zāles aizliegts aizvietot, ārsts uz receptes raksta aizlieguma pamatojumu, kas netiek attiecināts uz reģistrētām zālēm, kuras netiek kompensētas.  Receptē norādītais pamatojums zāļu aizvietošanas aizliegumam netiek nepiemērots kā kritērijs nereģistrēto zāļu atļaušanai, izsniedzot nereģistrēto zāļu izplatīšanas atļaujas zāļu lieltirgotavām.
7) Ņemot vērā to, ka ir izdarīti grozījumi likumā "Par Krimināllikuma spēkā stāšanās un piemērošanas kārtību" un viela lisdeksamfetamīns ir iekļauta likuma 2. pielikuma II sarakstā kā individuāla viela (likuma 2.pielikuma III nodaļas 13.punkts ir papildināts ar 591 apakšpunktu) un likumprojekta Pārejas noteikumos ir noteikts, ka minētais punkts stājas spēkā 2025.gada 1.janvārī, līdz ar to ir jāveic grozījumi šo noteikumu 5.pielikumā vielai lisdeksamfetamīns, ņemot vērā, ka tā ir narkotiska viela, nosakot maksimālo daudzumu, ko atļauts izrakstīt uz vienas receptes.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • ārstniecības personas un pacienti
Ietekmes apraksts
Ar noteikumu projektu tiks veicināta pacientu aprūpes kvalitāte un samazināts gaidīšanas laiks veselības aprūpes pakalpojumus saņemšanai situācijās, kad ārstniecības personu pieejamība ir ierobežota, aktīvāk iesaistot māsas un vecmātes veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā pacientiem nepieciešamo zāļu pieejamības nodrošināšanā.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
ārstniecības personas un pacienti
neietekmē
Ar noteikumu projektu tiek precizētas ārstniecības personu tiesības izrakstīt receptes un par to gadījumu skaita samazināšanu, kad recepte tiek izrakstīta papīra formātā, lai uzlabotu pacientu aprūpes kvalitāti un mazinātu gaidīšanas laiku veselības aprūpes pakalpojumus saņemšanai situācijā, kad ārstniecības personu pieejamība ir ierobežota, aktīvāk iesaistot māsas un vecmātes veselības aprūpes pakalpojumu nodrošināšanā pacientiem. Recepšu izrakstīšanas administratīvās izmaksas ir atkarīgas no vairākiem faktoriem jo ārstniecības personas nodrošina dažādus pakalpojumus un viena veida pakalpojumu dokumentācijas nodrošināšanai izmaksas arī var atšķirties. Ņemot vērā, ka administratīvā sloga izmaksas ir atkarīgas no virknes nezināmu lielumu, konkrētu vai vidēju administratīvā sloga izmaksu aprēķinu, kas radīsies pakalpojuma sniedzējiem, nav iespējams veikt.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

2024. gada 5.decembrī tika noorganizēta sabiedriskās apspriedes sanāksme (tiešsaites režīmā), kurā piedalījās pārstāvji no Nacionālā veselības dienesta, Veselības inspekcijas, Latvijas Māsu asociācijas, Latvijas Ārstu biedrības, Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienības, Latvijas Vecmāšu asociācijas, VSIA Nacionālais psihiskās veselības centrs. 

Sabiedriskās sanāksmes laikā tās dalībnieki konceptuāli atbalstīja Noteikumu projekta turpmāku virzību, izsakot priekšlikumus un iebildumus, kas tika ņemot vērā un izvērtēti noteikumu projekta pilnveidošanai.

6.4. Cita informācija

Projekts vienlaicigi tiek virzīts publiskajai apsriešanai un starpministriju saskaņošanai
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ar grozījumiem pacientiem tiks nodrošināta operatīvāka recepšu izrakstīšana. Tādējādi pacienti varēs ātrāk uzsākt ārstniecības procesu.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk