24-TA-1385: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 465 "Noteikumi par degradēto teritoriju un augsnes degradācijas novērtēšanu, degradācijas kritērijiem un to klasifikāciju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Zemes pārvaldības likuma 13. panta pirmās daļas 6. punkts.
Ministru kabineta noteikumu projekts sagatavots saistībā ar Komisijas 2023. gada 5. jūlija priekšlikumu Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai par augsnes monitoringu un noturību (Augsnes monitoringa akts) COM(2023) 416 final 2023/0232(COD).
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=COM%3A2023%3A0416%3AFIN
Ministru kabineta noteikumu projekts sagatavots saistībā ar Komisijas 2023. gada 5. jūlija priekšlikumu Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai par augsnes monitoringu un noturību (Augsnes monitoringa akts) COM(2023) 416 final 2023/0232(COD).
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/?uri=COM%3A2023%3A0416%3AFIN
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Līdz Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvas par augsnes monitoringu un noturību (Augsnes monitoringa akta) pieņemšanai un pārņemšanai nacionālajos normatīvajos aktos neuzsākt augsnes degradācijas konstatēšanu un novērtēšanu saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumos Nr. 465 "Noteikumi par degradēto teritoriju un augsnes degradācijas novērtēšanu, degradācijas kritērijiem un to klasifikāciju" (turpmāk – noteikumi Nr. 465) noteikto kārtību no 2025. gada 1. janvāra.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
2025. gada 1. janvārī stāsies spēkā noteikumu Nr. 465 3., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13. un 14. punkts un 2. pielikums, kas noteic augsnes degradācijas kritērijus un to klasifikāciju, kārtību, kādā konstatē un novērtē augsnes degradāciju, un kārtību, kādā nosaka augsnes degradācijas novēršanas pasākumus un notiek pasākumu īstenošanas uzraudzība.
Noteikumu Nr. 465 6. punkts noteic, ka augsnes degradāciju konstatē un novērtē institūcija, kura veic augšņu kartēšanu un zemes kvalitatīvo vērtēšanu (turpmāk – institūcija) vienlaikus ar augšņu kartēšanu vai augšņu agroķīmiskajā izpētē. Noteikumu Nr. 465 10. punktā noteikts, ka augsnes degradācijas novēršanas vai ierobežošanas plānu izstrādā un īsteno zemes īpašnieks, valdītājs vai lietotājs (turpmāk – zemes izmantotājs).
Zemes pārvaldības likuma pārejas noteikumu 5. punkta 7. apakšpunkts noteic, ka Ministru kabinets līdz 2024. gada 31. decembrim izdod noteikumus par augšņu informācijas sistēmas izveidošanu un par augsnes kartēšanas, zemes kvalitātes vērtēšanas un iegūtās informācijas uzturēšanas un aktualizēšanas kārtību. Minētajos noteikumos nosakāma institūcija, kas nodarbosies ar augsnes kartēšanu un zemes kvalitātes novērtēšanu un iegūtās informācijas uzturēšanu un aktualizēšanu, ietverot arī informāciju par augsnes degradāciju kā vienu no augsni raksturojošajiem rādītājiem.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kā noteikumu Nr. 465 izstrādātāja projekta anotācijā norādīja, ka "nav zināms, kas ir noteikumu projekta 6., 8., 9., 11., 12. un 13. punktā minētā institūcija, kas veiks attiecīgās darbības augsnes degradācijas novērtēšanā. Līdz ar to regulējums, kas paredzēts noteikumu projekta 3., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12. un 13. punktā, kā arī 2. pielikumā, varēs stāties spēkā tikai 2025. gada 1. janvārī, jo nebūs institūcijas, kas veiks attiecīgās darbības. Turklāt, ievērojot to, ka nav izstrādāti saistītie normatīvo aktu projekti, ir iespējams, ka nākotnē būs nepieciešams pārstādāt noteikumu projekta regulējumu, kas attiecas uz minēto institūciju".
2023. gada 5. jūlijā tika publicēts Komisijas priekšlikums Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai par augsnes monitoringu un noturību (Augsnes monitoringa akts). Šī direktīva provizoriski varētu tikt pieņemta 2024. gada nogalē. Gan noteikumi Nr. 465, gan direktīvas projekta tiesību normu tvērums skar augsnes degradāciju un tās novēršanu un ievērojami pārklājas. Direktīvas projekts paredz augsnes degradācijas visaptverošu novērtēšanu visas valsts jebkurā augsnē (ne tikai lauksaimniecības), pamatojoties uz augsnes veselības monitoringu. Direktīvas projekts satur metodiku augsnes monitoringa izveidei visiem potenciālajiem augsnes degradācijas veidiem, kā arī kritērijus degradācijas novērtēšanai. Lai novērstu vai samazinātu augsnes degradāciju, direktīvas projekts paredz ilgtspējīgus augsnes apsaimniekošanas pasākumus, kas attiecināmi uz jebkuru augsni un ir vērsti uz noteiktu augsnes degradācijas veidu samazināšanu. Plaši tiek izklāstīti pienākumi attiecībā uz kontaminēto objektu apzināšanu, apsaimniekošanu un šādu objektu reģistra izveidošanu (augsnes kontaminācija ir kādas ķimikālijas vai vielas klātbūtne augsnē tādā koncentrācijā, kas var kaitēt cilvēka veselībai vai videi). Direktīvas projektā paredzēts, ka dalībvalstīm jāpieņem noteikumi par sankcijām, ko piemēro par to valsts noteikumu pārkāpumiem, kuri pieņemti saskaņā ar direktīvu, un sodiem jābūt iedarbīgiem, samērīgiem un atturošiem.
Noteikumu Nr. 465 6. punktā noteikts, ka augšņu agroķīmiskajā izpētē konstatējami un novērtējami augsnes degradācijas veidi – augsnes paskābināšanās un augsnes auglības samazināšanās. Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 11. aprīļa noteikumu Nr. 184 "Kārtība, kādā iegūst un apkopo informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām, kā arī atzīst augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzējus" 2. punktu Valsts augu aizsardzības dienests informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām iegūst, veicot augšņu agroķīmisko izpēti un saņemot augšņu agroķīmiskās izpētes datus no atzītiem pakalpojumu sniedzējiem. Lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni būtiski raksturojošie rādītāji ir agroķīmiskās īpašības: organisko vielu saturs, apmaiņas reakcija (pH), augiem izmantojamā fosfora (P2O5) un kālija (K2O) saturs. Valsts augu aizsardzības dienests piecu gadu periodā augsnes agroķīmisko izpēti veic ~ 200 tūkst. ha, kas ir tikai 10 % no visas lauksaimniecībā izmantojamās zemes un nesniedz reprezentatīvu informāciju par visu Latvijas lauksaimniecībā izmantojamās zemes stāvokli. Informācijas analīze par pēdējiem pieciem gadiem liecina, ka agroķīmiskās īpašības neuzlabojas, taču arī agroķīmisko rādītāju pasliktināšanās ir minimāla. Pamatojoties uz Valsts augu aizsardzības dienesta rīcībā esošajiem datiem, secināms, ka galvenais degradācijas veids ir augsnes paskābināšanās. Lai nodrošinātu reprezentatīvu informāciju, kas ļautu izdarīt plašākus secinājumus, Valsts augu aizsardzības dienests kopš 2018. gada veic augsnes agroķīmisko izpēti reprezentatīvā lauku saimniecību izlases kopā, katrus piecus gadus apsekojot vienas un tās pašas platības. Šīs izpētes rezultāti rāda, ka 38 % apsekotās platības nepieciešama pamatkaļķošana un 17 % – uzturošā kaļķošana, bet 52 % apsekotās platības ir zems augsnes agroķīmiskās iekultivēšanas pakāpes indekss. Pašlaik ir uzsākts otrais cikls, tāpēc pagaidām vēl nevar izdarīt secinājumus par šo degradācijas veidu izmaiņām. Tā kā augsnes agroķīmisko rādītāju izmaiņas, tostarp minētie augsnes degradācijas veidi – augsnes paskābināšanās un augsnes auglības samazināšanās (vai arī uzlabošanās), nenotiek uzreiz, bet ilgstošā laikposmā (vismaz 5–10 gadu laikā), uz augsnes degradācijas procesiem būtiskas izmaiņas neatstās noteikumu Nr. 465 minēto tiesību normu spēkā stāšanās atlikšana vēl par diviem gadiem līdz 2027. gada 1. janvārim.
Noteikumu Nr. 465 6. punkts noteic, ka augsnes degradāciju konstatē un novērtē institūcija, kura veic augšņu kartēšanu un zemes kvalitatīvo vērtēšanu (turpmāk – institūcija) vienlaikus ar augšņu kartēšanu vai augšņu agroķīmiskajā izpētē. Noteikumu Nr. 465 10. punktā noteikts, ka augsnes degradācijas novēršanas vai ierobežošanas plānu izstrādā un īsteno zemes īpašnieks, valdītājs vai lietotājs (turpmāk – zemes izmantotājs).
Zemes pārvaldības likuma pārejas noteikumu 5. punkta 7. apakšpunkts noteic, ka Ministru kabinets līdz 2024. gada 31. decembrim izdod noteikumus par augšņu informācijas sistēmas izveidošanu un par augsnes kartēšanas, zemes kvalitātes vērtēšanas un iegūtās informācijas uzturēšanas un aktualizēšanas kārtību. Minētajos noteikumos nosakāma institūcija, kas nodarbosies ar augsnes kartēšanu un zemes kvalitātes novērtēšanu un iegūtās informācijas uzturēšanu un aktualizēšanu, ietverot arī informāciju par augsnes degradāciju kā vienu no augsni raksturojošajiem rādītājiem.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija kā noteikumu Nr. 465 izstrādātāja projekta anotācijā norādīja, ka "nav zināms, kas ir noteikumu projekta 6., 8., 9., 11., 12. un 13. punktā minētā institūcija, kas veiks attiecīgās darbības augsnes degradācijas novērtēšanā. Līdz ar to regulējums, kas paredzēts noteikumu projekta 3., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12. un 13. punktā, kā arī 2. pielikumā, varēs stāties spēkā tikai 2025. gada 1. janvārī, jo nebūs institūcijas, kas veiks attiecīgās darbības. Turklāt, ievērojot to, ka nav izstrādāti saistītie normatīvo aktu projekti, ir iespējams, ka nākotnē būs nepieciešams pārstādāt noteikumu projekta regulējumu, kas attiecas uz minēto institūciju".
2023. gada 5. jūlijā tika publicēts Komisijas priekšlikums Eiropas Parlamenta un Padomes direktīvai par augsnes monitoringu un noturību (Augsnes monitoringa akts). Šī direktīva provizoriski varētu tikt pieņemta 2024. gada nogalē. Gan noteikumi Nr. 465, gan direktīvas projekta tiesību normu tvērums skar augsnes degradāciju un tās novēršanu un ievērojami pārklājas. Direktīvas projekts paredz augsnes degradācijas visaptverošu novērtēšanu visas valsts jebkurā augsnē (ne tikai lauksaimniecības), pamatojoties uz augsnes veselības monitoringu. Direktīvas projekts satur metodiku augsnes monitoringa izveidei visiem potenciālajiem augsnes degradācijas veidiem, kā arī kritērijus degradācijas novērtēšanai. Lai novērstu vai samazinātu augsnes degradāciju, direktīvas projekts paredz ilgtspējīgus augsnes apsaimniekošanas pasākumus, kas attiecināmi uz jebkuru augsni un ir vērsti uz noteiktu augsnes degradācijas veidu samazināšanu. Plaši tiek izklāstīti pienākumi attiecībā uz kontaminēto objektu apzināšanu, apsaimniekošanu un šādu objektu reģistra izveidošanu (augsnes kontaminācija ir kādas ķimikālijas vai vielas klātbūtne augsnē tādā koncentrācijā, kas var kaitēt cilvēka veselībai vai videi). Direktīvas projektā paredzēts, ka dalībvalstīm jāpieņem noteikumi par sankcijām, ko piemēro par to valsts noteikumu pārkāpumiem, kuri pieņemti saskaņā ar direktīvu, un sodiem jābūt iedarbīgiem, samērīgiem un atturošiem.
Noteikumu Nr. 465 6. punktā noteikts, ka augšņu agroķīmiskajā izpētē konstatējami un novērtējami augsnes degradācijas veidi – augsnes paskābināšanās un augsnes auglības samazināšanās. Saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 11. aprīļa noteikumu Nr. 184 "Kārtība, kādā iegūst un apkopo informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām, kā arī atzīst augšņu agroķīmiskās izpētes pakalpojumu sniedzējus" 2. punktu Valsts augu aizsardzības dienests informāciju par lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni un tā pārmaiņām iegūst, veicot augšņu agroķīmisko izpēti un saņemot augšņu agroķīmiskās izpētes datus no atzītiem pakalpojumu sniedzējiem. Lauksaimniecībā izmantojamās zemes auglības līmeni būtiski raksturojošie rādītāji ir agroķīmiskās īpašības: organisko vielu saturs, apmaiņas reakcija (pH), augiem izmantojamā fosfora (P2O5) un kālija (K2O) saturs. Valsts augu aizsardzības dienests piecu gadu periodā augsnes agroķīmisko izpēti veic ~ 200 tūkst. ha, kas ir tikai 10 % no visas lauksaimniecībā izmantojamās zemes un nesniedz reprezentatīvu informāciju par visu Latvijas lauksaimniecībā izmantojamās zemes stāvokli. Informācijas analīze par pēdējiem pieciem gadiem liecina, ka agroķīmiskās īpašības neuzlabojas, taču arī agroķīmisko rādītāju pasliktināšanās ir minimāla. Pamatojoties uz Valsts augu aizsardzības dienesta rīcībā esošajiem datiem, secināms, ka galvenais degradācijas veids ir augsnes paskābināšanās. Lai nodrošinātu reprezentatīvu informāciju, kas ļautu izdarīt plašākus secinājumus, Valsts augu aizsardzības dienests kopš 2018. gada veic augsnes agroķīmisko izpēti reprezentatīvā lauku saimniecību izlases kopā, katrus piecus gadus apsekojot vienas un tās pašas platības. Šīs izpētes rezultāti rāda, ka 38 % apsekotās platības nepieciešama pamatkaļķošana un 17 % – uzturošā kaļķošana, bet 52 % apsekotās platības ir zems augsnes agroķīmiskās iekultivēšanas pakāpes indekss. Pašlaik ir uzsākts otrais cikls, tāpēc pagaidām vēl nevar izdarīt secinājumus par šo degradācijas veidu izmaiņām. Tā kā augsnes agroķīmisko rādītāju izmaiņas, tostarp minētie augsnes degradācijas veidi – augsnes paskābināšanās un augsnes auglības samazināšanās (vai arī uzlabošanās), nenotiek uzreiz, bet ilgstošā laikposmā (vismaz 5–10 gadu laikā), uz augsnes degradācijas procesiem būtiskas izmaiņas neatstās noteikumu Nr. 465 minēto tiesību normu spēkā stāšanās atlikšana vēl par diviem gadiem līdz 2027. gada 1. janvārim.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 465 10.–14. punkta stāšanās spēkā 2025. gada 1. janvārī radītu papildu pienākumus zemes izmantotājiem, kā arī noteiktu pienākumus ilgtermiņā. Direktīvas projekta pieņemšana un tālāka pārņemšana nacionālajos normatīvajos aktos kardināli mainīs noteikumu Nr. 465 spēkā esošās normas, jo normatīvais regulējums ievērojami atšķiras. Piemēram, noteikumos Nr. 465 noteikts, ka augsnes degradācijas novēršanas vai ierobežošanas plānu izstrādā un īsteno zemes izmantotājs, savukārt direktīvas projektā uzsvērta konkrētās dalībvalsts iesaistīšanas degradācijas novēršanā un samazināšanā un paredzēti ilgtspējīgas augsnes apsaimniekošanas pasākumi, kas attiecināmi uz jebkuru augsni un ir vērsti uz noteiktu augsnes degradācijas veidu samazināšanu.
Risinājuma apraksts
Jāgroza noteikumu Nr. 465 15. punkts, nosakot, ka 3., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13. un 14. punkts un 2. pielikums stājas spēkā 2027. gada 1. janvārī.
Nosakot šādu spēkā stāšanās termiņu, tiek atvēlēts laiks direktīvas prasību pārņemšanai un noteikumu Nr. 465 normu salāgošanai. Tiks nodrošināta tiesiskā noteiktība un stabilitāte, nenosakot zemes izmantotājam pienākumu ar 2025. gada 1. janvāri izstrādāt un īstenot augsnes degradācijas novēršanas vai ierobežošanas plānu, jo, pārņemot direktīvas prasības, paredzama nacionālo normatīvo aktu, tostarp noteikumu Nr. 465, grozīšana.
Nosakot šādu spēkā stāšanās termiņu, tiek atvēlēts laiks direktīvas prasību pārņemšanai un noteikumu Nr. 465 normu salāgošanai. Tiks nodrošināta tiesiskā noteiktība un stabilitāte, nenosakot zemes izmantotājam pienākumu ar 2025. gada 1. janvāri izstrādāt un īstenot augsnes degradācijas novēršanas vai ierobežošanas plānu, jo, pārņemot direktīvas prasības, paredzama nacionālo normatīvo aktu, tostarp noteikumu Nr. 465, grozīšana.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- zemes izmantotāji
Ietekmes apraksts
No 2027. gada 1. janvāra būtu jāizstrādā augsnes degradācijas novēršanas vai ierobežošanas plāns un jāīsteno plānotie pasākumi.
Juridiskās personas
- zemes izmantotāji
Ietekmes apraksts
No 2027. gada 1. janvāra būtu jāizstrādā augsnes degradācijas novēršanas vai ierobežošanas plāns un jāīsteno plānotie pasākumi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Zemkopības ministrijaNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/c4b52103-3c52-420b-8e64-6d2b45eef382
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
2024. gada 4. jūnijā noteikumu projekts pa e-pastu tika nosūtīts lielākajām lauksaimnieku nevalstiskajām organizācijām – biedrībām "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", "Zemnieku saeima" un "Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija". No tām par noteikumu projektu netika saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi. Par sabiedrības līdzdalībai nodoto noteikumu projektu nav saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VSIA "Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centrs"
- Ministru kabineta 2021. gada 6. jūlija noteikumu Nr. 465 "Noteikumi par degradēto teritoriju un augsnes degradācijas novērtēšanu, degradācijas kritērijiem un to klasifikāciju" 6. punktā minētā institūcija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi