23-TA-702: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2001. gada 5. jūnija noteikumos Nr. 230 "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz tiesībsarga 2019. gada 4. jūnija atzinumā Nr. 6-1/979 “Par valsts veiktajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām par diplomātu laulātajiem” (turpmāk – Atzinums) sniegto rekomendāciju līdz 2019. gada 1. novembrim pārskatīt Ministru kabineta 2001. gada 5. jūnija noteikumu Nr. 230 “Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta un valsts sociālās apdrošināšanas speciālajiem budžetiem” (turpmāk – Noteikumi Nr. 230) 3. un 4. punktā noteikto obligāto iemaksu apmēru. Tiesībsarga rekomendācija sniegta, izskatot biedrības “Latvijas Ārlietu dienesta darbinieku ģimeņu asociācija” iesniegumu par iespējamu Latvijas Republikas Satversmes 109. panta pārkāpumu.
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts, pamatojoties uz Ministru prezidenta 2019.gada 10.jūnija rezolūciju Nr.90/TA-1058, kas adresēta labklājības, finanšu, ārlietu un aizsardzības ministriem ar lūgumu iepazīties ar Atzinumā ietvertajām rekomendācijām, kopīgi izvērtēt to ieviešanas iespējas un atbilstoši izvērtējuma rezultātam lemt par attiecīgu grozījumu sagatavošanu Noteikumos Nr. 230.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Noteikuma projekta mērķis ir ar 2023. gada 1. aprīli veidot atsevišķu, Latvijas Republikas Satversmes 109. pantam atbilstošu kārtību, kādā veic valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas par personām, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu laulātie, karavīru laulātie, sakaru virsnieku laulātie un Eirojusta pārstāvju laulātie.
Spēkā stāšanās termiņš
01.04.2023.
Pamatojums
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Noteikumiem Nr. 230 no valsts pamatbudžeta veicamo obligāto iemaksu objekts par personām, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu laulātie, karavīru laulātie, sakaru virsnieku laulātie un Eirojusta pārstāvju laulātie ir 71,14 euro. Pirms Noteikumu Nr.230 stāšanos spēkā iemaksu objekta apmērs bija piesaistīts valstī noteiktajai minimālajai mēneša darba algai, bet ar Noteikumu Nr. 230 stāšanos spēkā iemaksu objekta apmērs tika noteikts kā konstants lielums – 50 lati jeb 71,14 euro. Neskatoties uz to, ka minimālā mēneša darba alga ir būtiski palielināta, iemaksu objekts palielināts nav un nav mainīts kopš 2001.gada 14.jūnija, kad stājās spēkā Noteikumi Nr.230.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atbilstoši 2019. gadā Labklājības ministrijas sniegtajiem aprēķiniem tiesībsargam esošais iemaksu objekta lielums nozīmē, ka personai, par kuru kopš 1998. gada ir veiktas iemaksas pensiju apdrošināšanai no 71,14 euro, aptuvenā vecuma pensija 2018. gadā, pensionējoties 63 gadu vecumā, būtu 34 euro. Ja personai aprēķinātā vecuma pensija ir mazāka par valstī noteikto, tad personai aprēķinātais pensijas apmērs tiek paaugstināts līdz valstī noteiktajam minimālajam vecuma pensijas apmēram. Savukārt bezdarbnieka pabalsts personai ar 30 un vairāk gadu apdrošināšanas stāža pirmajos trīs pabalsta izmaksas mēnešos būtu 45 euro mēnesī.
Šo iemeslu dēļ tiesībsargs Atzinumā secināja, ka formāli valsts ir izpildījusi savu no Satversmes 109. panta izrietošo pozitīvo pienākumu diplomātu, karavīru, sakaru virsnieku un Eirojusta pārstāvju laulāto sociālo tiesību aizsardzībai, tomēr tiesībsarga ieskatā “veiktie pasākumi nav veikti pienācīgi”.
Personas, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu laulātie, karavīru laulātie, sakaru virsnieku laulātie un Eirojusta pārstāvju laulātie ir būtiski atšķirīgā situācijā, salīdzinot ar pārējām Noteikumos Nr. 230 minētajām personām, kurām ir noteikti identiski valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas principi.
Šo iemeslu dēļ tiesībsargs Atzinumā secināja, ka formāli valsts ir izpildījusi savu no Satversmes 109. panta izrietošo pozitīvo pienākumu diplomātu, karavīru, sakaru virsnieku un Eirojusta pārstāvju laulāto sociālo tiesību aizsardzībai, tomēr tiesībsarga ieskatā “veiktie pasākumi nav veikti pienācīgi”.
Personas, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu laulātie, karavīru laulātie, sakaru virsnieku laulātie un Eirojusta pārstāvju laulātie ir būtiski atšķirīgā situācijā, salīdzinot ar pārējām Noteikumos Nr. 230 minētajām personām, kurām ir noteikti identiski valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas principi.
Risinājuma apraksts
Lai novērstu šos trūkumus, ir jāveic grozījumi Noteikumos Nr. 230, svītrojot personas, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu laulātie, karavīru laulātie, sakaru virsnieku laulātie un Eirojusta pārstāvju laulātie. Attiecībā uz šīm personu grupām tiktu sagatavots jauns tiesību akts, kurš noteiks no valsts pamatbudžeta veicamo obligāto iemaksu apjomu un kārtību, kādā tiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai un sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumam.
Noteikumu projekts nodrošinās Satversmes 91. panta pirmajā teikumā paredzētā tiesiskās vienlīdzības principa ievērošanu, jo pret personām, kuras atrodas atšķirīgos apstākļos, ir jāizturas atšķirīgi.
Noteikumu projekts nodrošinās Satversmes 91. panta pirmajā teikumā paredzētā tiesiskās vienlīdzības principa ievērošanu, jo pret personām, kuras atrodas atšķirīgos apstākļos, ir jāizturas atšķirīgi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Personas, kuras uzturas ārvalstīs kā diplomāta, karavīra, sakaru virsnieka vai Eirojusta pārstāvja laulātie.
Ietekmes apraksts
Piedāvātais regulējums labvēlīgi ietekmēs augstākminēto personu tiesības uz sociālo nodrošinājumu.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. "Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām no valsts pamatbudžeta par diplomātiskā un konsulārā dienesta amatpersonu (darbinieku), valsts tiešās pārvaldes amatpersonu (darbinieku), karavīru, prokuroru un sakaru virsnieku, kuri uzturas ārvalstīs, laulātajiem"
Pamatojums un apraksts
Ir izstrādāts un nodots saskaņošanai noteikumu projekts (22-TA-1135)
Atbildīgā institūcija
Ārlietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Aizsardzības ministrija, Ekonomikas ministrija, Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija, Izglītības un zinātnes ministrija, Kultūras ministrija, Labklājības ministrija, Satiksmes ministrija, Tieslietu ministrija, Veselības ministrija, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija, Zemkopības ministrija, Latvijas Republikas Saeima, Latvijas Republikas prokuratūraNevalstiskās organizācijas
Biedrībai “Latvijas Ārlietu dienesta darbinieku ģimeņu asociācija”Cits
-6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Viedokļa sniegšana izstrādes stadijā
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Biedrībai “Latvijas Ārlietu dienesta darbinieku ģimeņu asociācija” par tiesību akta projektu komentāru nav, bet, biedrības ieskatā, ir svarīgi, ka obligāto iemaksu objekts tiek piesaistītas divām minimālajām mēneša darba algām, nevis konstantai summai. Būtiski ir tas, ka tiesiskais regulējums tiek izstrādāts ilgākam laika posmam.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Veselības ministrija
- Tieslietu ministrija
- Izglītības un zinātnes ministrija
- Zemkopības ministrija
- Aizsardzības ministrija
- Ekonomikas ministrija
- Finanšu ministrija
- Iekšlietu ministrija
- Kultūras ministrija
- Labklājības ministrija
- Latvijas Republikas prokuratūra
- Satiksmes ministrija
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
- Latvijas Republikas Saeima
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Piedāvātais regulējums labvēlīgi ietekmēs tādu personu tiesības uz sociālo nodrošinājumu, kas atradušās ārvalstīs kā diplomātu, karavīru, sakaru virsnieku vai Eirojusta pārstāvju laulātie.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Personas, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu laulātie, karavīru laulātie, sakaru virsnieku laulātie un Eirojusta pārstāvju laulātie ir būtiski atšķirīgā situācijā, salīdzinot ar pārējām Noteikumos Nr. 230 minētajām personām, kurām ir noteikti identiski valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas principi.
Lai novērstu šos trūkumus, ir jāveic grozījumi Noteikumos Nr. 230, svītrojot personas, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu, karavīru, sakaru virsnieku un Eirojusta pārstāvju laulātie. Attiecībā uz šīm personu grupām tiktu sagatavots jauns tiesību akts, kurš noteiks no valsts pamatbudžeta veicamo obligāto iemaksu apjomu un kārtību, kādā tiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai un sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumam.
Noteikumu projekts nodrošinās Satversmes 91. panta pirmajā teikumā paredzētā tiesiskās vienlīdzības principa ievērošanu, jo pret personām, kuras atrodas atšķirīgos apstākļos, ir jāizturas atšķirīgi.
Lai novērstu šos trūkumus, ir jāveic grozījumi Noteikumos Nr. 230, svītrojot personas, kuras uzturas attiecīgajā ārvalstī kā diplomātu, karavīru, sakaru virsnieku un Eirojusta pārstāvju laulātie. Attiecībā uz šīm personu grupām tiktu sagatavots jauns tiesību akts, kurš noteiks no valsts pamatbudžeta veicamo obligāto iemaksu apjomu un kārtību, kādā tiek veiktas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas valsts pensiju apdrošināšanai un sociālajai apdrošināšanai bezdarba gadījumam.
Noteikumu projekts nodrošinās Satversmes 91. panta pirmajā teikumā paredzētā tiesiskās vienlīdzības principa ievērošanu, jo pret personām, kuras atrodas atšķirīgos apstākļos, ir jāizturas atšķirīgi.
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi